اخر الروايات

رواية هاربة من الماضي الفصل الثاني 2 بقلم مروة ايمن

رواية هاربة من الماضي الفصل الثاني 2 بقلم مروة ايمن 


الفصل الثانى ❤️👈👈👈تفاعلوووووو

" إن الحزن الصامت يهمس في القلب حتى يحطمه" شكسبير

يدخل الى شركته بكامل عنفوانه وقوته صارم... جاد وحازم ايضا يهابه جميع موظفى الشركه بلا إستناء على الرغم من وسامته ولكنه موضع خوف ....يتقدم بالممر المؤدى الى مكتبه حيث عضو هام فى إداره الشركه ومن اهم رجال الاعمال الذى يعقد الصفقات له القدره على إبرم اى صفقه لاى مدى تصل درجه صعوبتها
صقر وعلى الرغم من هذه الشخصيه القويه تحتها قلب متهشم ضائع حزين ولكن لا يريد الضعف لذا اصبح امبراطور عائله الانصارى .

آسر بجديه :::: لوسمحتى هاتيلى ورق الشحنه الى وصلت النهارده

السكرتيره برعب ::::: جاهز يا فندم اتفضل
اخذ يتفقد الملف حتى جاء الخبر الغير متوقع

محمد ::: الحق يا فندم مصيبه
آسر بقلق :::: فى ايه ايه الى حصل انت مرحتش تشوف الشحنه ليه

محمد بتوتر::::: اصل يا فندم بصراحه المركب غرقت بالبضاعه كلها

اسر بصدمه::::: يا نهار اسود دى مصيبه الشحنه بملايين الشركه هتخسر كتير اوى وانت ازاى مش هناك علشان تشوف التحقيق يا بنى ادم انت ايه الاستهتار ده ده انا هاوديكو فى ستين داهيه

محمد بخوف:::: يا مستر آسر حضرتك ابراهيم اتصل من بورسعيد وبصراحه الحادثه بفعل فاعل

آسر ::::: كمان اتصلى بحد من المسؤلين بسرعه دى مصيبه

واثناء هذا الحديث الدائر قد اتى حسين الى مكتب آسر

حسين :::: فى ايه يا آسر صوتك جايب لأخر الشركه

آسر :::: مصيبه يا عمى مصيبه كبيره اوى الشحنه غرقت كلها

حسين بصدمه :::: ايه ازاى ده يحصل وانتو كنتو فين يا محمد

محمد:::: يا مستر حسين كل حاجه كانت تمام حتى اول ما الشحنه وصلت حصل حركات غريبه وبعدين فجأه المكان اتحرق والشحنه بتغرق

حسين :::: ملحقوش ينقذو اى حاجه

محمد :::: لاسف لأ

جلس حسين بتعب على المقعد المقابل لآسر

حسين بصدمه:::: عليه العوض ومنو العوض قل لن يصيبنا إلا ما كتبه الله لنا

آسر :::: عمى انت كويس اجبلك دكتوى

حسين:::: انا كويس يا آسر شوف بس المصيبه دى واناوهروح مش قادر اقعد الشركه بتروح من ايدينا معناش يغطى الى الراح وعايز افكر حنتصرف ازاى

ذهب كلا منهم الى وجهته
_________________________________________
فى جامعه القاهره حيث يجتمع طلاب العلم من اجل الدراسه بينما عند الطلاب تختلف اسباب المجئ فمنهم من ياتى للدراسه ومنهم من يأتى لاسباب اخرى مثل صاحبنا الدنجوان
ذهب ليجتمع مع اصدقائه اول ايام العام الدراسى الجديد وماذا ينتظرنا هذا العام

يوسف:::: ادهوم ازيك يا برنس فينك يا صحبى

ادهم :::::ما انا هنا اهو انا على طول فى النادى انتو الى فين

يوسف::: تعالى النهارده معانا النايت كلاب عندنا سهره ايه حظبطك

ادهم:::: لا يا عم ماليش فى الكلام ده انا اخرى النادى ومزز النادى اكتر من كده لأ

يوسف:::: بنات النادى!!! براحتك ماليكش فى الطيب نصيب قابل يا عم نرمين جايا علينا

ادهم بمرح:::: طب سكتك خضرا انت بقا

نرمين:::: ادهومى ازيك وحشتنى

ادهم::: نيرو حببتى عامله ايه

نرمين :::: تمام يا بيبى بقالك كتير مش بتكلمنى

ادهم بضيق وحزن مصطنع::: نيرو انا عايزه اقولك على حاجه مهمه اوى

نرمين بقلق:::: خير يا حبيبى

ادهم بحزن مصطنع::: احنا لازم ننفصل يا ينيرو

نرمين بحزن::: انت بتقول ايه ليه يعنى هو انا دايقتك يا ادهم

ادهم وهو مطئطئ راسه الى اسفل::: انا منفعكيش يا نرمين انتى تستهلى واحد احسن منى

نرمين ::: ليه

ادهم بحزن مصطنع::: للاسف يا نيرو الشركه حصل فيها مشاكل جامده وخساير كبيره اوى واحنا هنضطر نبيع جزء من الشركات ومش بعيد نسيب البلد

نرمين :::: انت بتقول ايه مش ممكن ده يحصل

ادهم بأمل مصطنع :::: نرمين لو انتى بقيا عليا تعالى نتجوز ونسافر نكون نفسنا

نرمين بتوتر ::::: أأأأاأأا بس بابى مش هيرضى انت عارف وانا هاحول معاه تكير بقى علشان المحاضره
ذهبت مسرعه الى صديقاتها وجاء له صديقه ثانيا

يوسف::: عملت ايه المره دى

ادهم ببرئه:::: ولا حاجه قولتلها انى بقيت فقير بس

يوسف بضحك::: يابن الايه يا عفريت

ادهم:::: كلهم زى بعض طبع واحد مبيدوروش غير على الفلوس

يوسف ::: طاب يالا بينا نشوف المزز الجديده
__________________^_____^_________________
وفى جامعه الاسكندريه لا يختلف هدف الطلاب كثير وايضا لا يختلف الطلاب ولكن لنا نظره عن الطلاب المجتهدين
شرين:::: المحاضره كانت ممتعه يا ندى

ندى :::: جدا انا استفد كتير وكنت مفكره دكتور محمود ممل كده بس طلع حاجه تانيه بصراحه

ميسون:::: لا هو دكتور محمود شرحه حلوه بصراحه بس المشكله ان كان عطينا انطباع تانى

شربن:::: الانتخابات قربت يا ندى هتدخلى

ندى بغرور مصطنع::::: طبعا يا بنتى وهكسب كمان

شرين بمرح::::: تنتخبو مين ندى ده حالوب وجميل نيدو

ندى ::: حالوب كده يا شيرى ماشى بكره تشوفى هكسب الانتخابات ومسابقه الكليات زى كل سنه

ميسون:::: كليه هندسه السنه دى هيا الى هتنظم المسابقه بين الكليات ربنا يستر

ندى :::: احيييه ربنا يستر ده حتى الدكتور شهاب من ساعه ما كسبتهم من سنتين واحنا بنتصدر الكليات وبنكسب مش ناويلى على خير انا اعارفه

شربن :::: موبيلك بيرن يا ندى

ندى:::: ده حازم ...... الوووو ايه يا زومه اخبارك

حازم:::: ايه يا اوزعه انتو فى الكليه

ندى:::: ايوه يا هندسه بس من غير اوزعه وحياه ابوك الله يرحمه

حازم بضحك::::: ماشى يا اختى انا بره الكليه تعالو اروحكو

ندى :::: ماشى يا عم سلام....... يالا بينا يا شيرى

خرجت البنتين متوجهين الى الخارج فأصطدمو بالوسيم

حازم:::: اهلا بهوانم جردن ستى اهلا يا اوزعه

ندى :::: بردو اوزعه

نظر لأخرى بنظرات جديده عليها ولكن ليس على قلبه وكان ناتج هذه النظره بتحيه جديده ايضا :::: ازيك يا شيرى

وما كان منها إلا الدهشه من التصرفات الجديده ولأول مره يناديها بإسم الدلع الخاص بها

حازم:::: يالا اركبو اوصلكو

شرين بحزن:::: لأ انا هتمشى شويه

حازم:::: ليه يا شرين ماتركبى اوصلك
وكانت الدهشه للمره الثانيه رفع الالقاب

شرين:::: معلش انا هتمشى شوبه سلام
اعطتهم ظهرها تنهدت والقت سراح دموعها ثم اخذت خطاها فى التباعد عنهم .
بينما الاخرى نظرت لها بنظرات حنان وحزن لأفكارها
ثم نظرت لدهشته
ندى::::: ماتركب جعانا وعايزه اروح اخلص
ركب وانطلق الى وجهته
________________________________________
ارادت ان تخطو خطوات اجابيه نحو الامام عاشقه متعلقه بماضى شهيد قتل فى سبيل بلده العزيزه تاركا زوجه عاشقه تحمل بأحشاهئها اول طفل لهم فى اولى سنه زواج لهم بحثت عن عمل ولكن كان الإجابات سلبيه محاميه غير متدربه وليس لها اى خبرات ولكن وقع تحت يدها إعلانه مستشاره قانونيه تحت التمرين لشريكا جديده تبدا اولى خطواتها بسوق شركات الاغذيه وها هى امام مبنى جديد ضخم له يافطه كبيره بإسم H.M.R جروب

قابلت مدير الإداره

صلاح::: مدام فرح الاصياد اهلا بيكى

فرح بإبتسامه كبيره :::: اهلا بحضرتك يا فندم ده السى فى بتاعى فى كل المعلومات

صلاح بدبلوماسيه وإبتسامه:::: طبعا انتى من الواضح انك من غير اى خبره واضحه بس انشاء الله معانا تكتسبى الخبره وخصوصا ان تقديراتك كانت حلوه باين عليكى شطوره

فرح بإبتسامه::::: ربنا يخليك يافندم

صلاح:::: طيب انشاء الله هتروحى لمدام سعاد مكتب الشؤن القانونيه علشان العقد بتاعك وتوريكو المكتب الى هاتدربى فيه واهلا بيكى فى الشركه

فرح بإبتسامه وفرحه كبيره :::: ميرسى بجد ليك يا فندم وانشاء الله اكون عند حسن ظن حضرتك

وذهبت كما قال لها ومضت على اول عقد عمل لها ومن هنا نقطه تحول لها لم تدرى عنها شئ
_________________________________________
هواء الاسكندريه ؛؛؛؛البحر الواسع هواء دافئ محمل بنكهه جميله يعطى رعشه بالجسم من هذا الوقت بالعام هائمه هذه الفتاه ذات الملامح الهادئه تخترق شوارع الاسكندريا بدون هدف عاشقه مجروحه كما تعتقد هيا وقفت فى مكان هادى على الشاطئ مباشرا اقتربت من الماء حتى لامست ارجلها تنظر الى البعيد بعبوس عاشقه جريحه صوت الامواج احساس الرمال الرطبه عند رجليها اصطدام الامواج عند قممها احساس منعش لجميع البشر ويقطع هذا الاحساس صوت تعلمه جيد ولكنها الدهشه

حازم :::: مركبتيش معانا ليه

ولم يلاقى جواب سوى الصمت التام
مع اقتراب وذياد لضربات القلب لكلامنهم

حازم:::: ردى ياشرين ليه مجتيش معانا

الصمت للمره الثانيه مع اقتراب تام لا يفصل سوى الانفاس السريعه لكلامنهم ارتعاشه لجفنها مع ظهور سحابه دموع كثيفه مع صوت للخلفيه البحر بأمواجه مع ضربات العاليه لقلبوهم وكأنها تمرددت القلوب عليهم واخذو يعزفو لحن خاص بهم مع تمرد اخر للاعين والتواصل البصرى

شرين ::::: مفيش عادى الحكايه بس ان البحر وحشنى بس وحبيت اتمشى

حازم بمواجه عنيفه نوعا ما:::: شرين انتى ليه بتهربى

شرين بإندهاش وبرود :::: اهرب من ايه مفيش حاجه اهرب منها اصلا

حازم بغضب :::: بطلى برود وردى زى ما بسئلك شرين بطلى استفزاز انتى عارفه انا بتكلم على ايه سبتينا ليه ومشيتى سؤالى واضح

شرين :::: علشان مبقاش عزول واسيبكو براحتكو خلاص

قالت جملتها بصراخ من اعماقها وسكتت وصمت تام حل عليهم اخذ يتأملها مع احمرار لعينيها اثر دموعها واحمرار لأنفها وشفتيها المغريه فما كان منها سوى الهروب ............
وما اوقفها سوى اعتراف كانت تظنه عفوى ولكنه تكرر اكثر من مره
حازم:::: شرين انا بحبك .............بحبك

التفتت لترى وتتأكده انه هو من لفظ هذا الاعتراف الذى جعل ضربات قلبها تتذايد وما كان منه سوى إبتسامه تزين ثغره ونظرات حب رفع كتفيه الى اعلا وكأنه يقول "ما باليد حيله احبك"
وكان مع هذا التأكد كان الاقتراب واجب بل اكيد ومع العناق الاول للعشاق تكمن المشاعر لمده طويله حب منذ بدايه الحياه الجامعيه وكان العائق غيره ليس لها داعى
_________________________________________
العشق والعشاق اه من هذا المرض اللعين الذى يدخل الى قلبك ولا يوجد منه سبب ولكنه احسن مرض على الرغم من ارهاقه وتعبه ولكن يجعلك بعالم وحدك مع نصفك الاخر ولا عزاء لأصحاب القلوب الضعيفه

بعد ان عادت الى منزلها اتجهت لغرفتها تتذكر حديثهم ومساعدتها لأخيها الروحى وصديقها العزيز

فلاش باك
اثناء رحله رجوعهم الى المنزل

ندى :::: حازم.... زوما ......ياسطا

حازم:::: ايه يازفته عايزه ايه بتنعرى ليه

ندى بخبث:::: اصلك ساكت كده ومسهم من ساعه ماسيبنا البت شرين هو مالك

حازم بتوتر :::: هاه لأ مفيش حاجه انا تمام اهو

ندى:::: مسم تمام على ماما بردو

حازم:::: ندى انا مش فايق لأهلك اخلصى عايزه ايه

ندى ::: بتزعقلى يا حازم طيب خساره والله فيك البس بقا خلى البت تهرب منك انت حر انا غلطانه انى كنت هساعدك اصلا

اوقف السياره فجأه ونظر لها

ندى بفزع :::: يابن المجنونه هتموتنى ناقصه عمر هاساعدك بس امشى يالا

حازم:::: انتى عارفه ايه

ندى :::: عارفه انكو بتحبو بعض من ساعه ما جت عندنا علشان تدرس معايا فى نفس الجامعه وعارفه انك حمار علشان مقولتلهاش وهى غبيه علشان بتغير منى ومفكرانا بنحب بعض

حازم:::: لسانك يازفته متشتميش طب وبعدين

ندى:::: روحلها يا حازم روحلها وفهمها كل حاجه قبل فوات الاوان هي بتحبك بس العلاقه بينى وبينك هى فهماها غلط متعرفش اننا اخوات ياسطا

حازم::: طب بقولك بتكو محطتين ترام من هنا اركبى وروحى

ندى وهى تنظر له بضيق::: خدتنى لحم ورمتنى عضم واطى طب ايدك على تمن الركوبه

حازم:::: ماديه حقيره

نهايه الفلاش باك
_________________________________________
حل المساء وعادت الى المنزل بعد يوم طويل واعترافات اطول (محن للركب 😂😂ايه ده ده انا بدأت المحن بدرى اوى 🤔🤔)
تتجه لغرفتها بحالميه واول ما دخلت بقيت وحدها

ندى :::: اهلا ما بدرى انا اقوله يروح يعترف يجيبك الساعه 10 شربتى بنجو لا لسه يا سعديه

اقترب واستلقت على فراشها واخذت تنظر الى سقف غرفتها بحالميه

شرين :::: شششششششش مش عايزه اسمع صوت خالص

ندى:::: ببقا كده طيب والله لقول للولو بكره انك مكنتيش عند صحبتك وراجعه متأخر

شرين::: خلاص خلاص هحكيلك اسكتى بقا

واثناء سرد الحكايه كانو غافلين عن التى تنظر لهم من الباب بخفيه وعلى وجهها إبتسامه حالمه وتسترجع ذكرياتها
_________________________________________
بعد ان اطمأنت على رجوع شرين وعلمت ايضا ان العصفور الهادئ سقط صريع العشق ابتسمت واخذت تتذكر ما قد مضى من عشق وعشاق

فلاش باك

كانت كعادتها بعد ان دخلت جامعتها تقوم بقرائه الكتب علم النفس فدخلت لها اختها الكبرى

حسناء :::: ليلى قومى البسى يلا هنتأخر

ليلى::: ليه حانروح فين

حسناء ::: ياليلى خطوبه طفطف النهارده انتى نسيتى ولا ايه

ليلى::: لأ منستش بس مش عايزه اروح هيبقى فى ناس كتيير

حسناء:::: يالولو بابا مش هيرضى يودينا إلا لو انتى معايا يالا بقا

ليلى ينفاذ صبر :::: طيب متروحى انتى وكاميليا بلاش انا

حسناء::: لأ لازم تيجى معانا عواطف هاتزعل لو مجتيش يا لولو

ليلى ::::: خلاص ماشى هاقوم اللبس
_________________________________________
ما اجمل الاعراس وحفلاتها وبالاحرى ما اجمل ان تتم خطبتك مع حبيب العمر

امسك بيدها والبسها خاتم الخطبه وقبل جبهتها

رؤوف بإبتسامه :::: مبروك يا طفطف عقبال فرحنا كده

عواطف بإبتسامه خجله:::: الله يبارك فيك

رؤوف:::: انا فعلا مش مصدق نفسى اخيرا اتخطبنا

عواطف بإبتسامه :::: الحمد لله

اقترب منه اخيه وصديقه

حسين :::: مبروك يا رؤوف مبروك يا مرات اخويا

عواطف :::: الله يبارك فيك يا حسين عقبالك

حسين :::: عندك عروسه

عواطف :::: كتييير اختار انت بس

محمود:::: هى حسناء مش جايه

عواطف :::: لأ طبعا متقدرش بس هتلاقى ليلى مأخراها بس ........اهم جم اهو

اقتربت على استيحاء وخجل فحبيبها يقف امامهم

احتضنت صديقتها وباركت لها

اقترب منها

محمود بإبتسامه عاشق :::: ازيك يا حسناء اخبارك ايه

ابتسمت بخجل :::: الحمد لله ازيك انت يا محمود

محمود:::: مش ناويه تكلمى بباكى علشان نحصلهم بقا ولا ايه
نظرت له بفرحه وسعاده وحب ايضا

حسناء :::: بجد هاتكلم بابا

محمود :::: انشاء حضرى نفسك لخطوبتنا بقا
_________________________________________
عندما وصلت مع اختيها اخذت ركن بعيد هادئ فاهى فاشله نوعا ما فى الاختلاط بالناس الجديده
بينما هو لاحظ حوريه صغيره التى تحاول الاختباء عن اعين الاناس

بإبتسامه ساحره لوسيم عائله الانصارى الصغير

حسين:::: منوره الفرح

ليلى :::: ميرسى شكرا

حسين ::::: هو انتى صاحبه العروسه

ليلى :::: يعنى حاجه زى كده

حسين ::: طيب

ليلى بضيق::: فى ايه يا حضرت شايفنى وافقه بعيده وبأفل فى الكلام يعنى واضح ان مش عاجبنى واقفتك يعنى اتفضل هوينا

هجوم مفاجئ من هذه الحوريه التى اكتشف انها قطه شرسه

مع رفعه احدى حاجبيه وبرود صقيع ادى الى اشتعالها مع نظرات تغازلها :::: هو انا قولت حاجه انا بتعرف بس

نفذ صبرها واصابها احمرار بوجهها اثر غضبها ام خجلها اثر نظراته التى تغازل بدون هواده

ليلى:::: اللهم طولك يا روح

وجاء منقذها الوحيد تنادى عليها اختيها من اجل ان تسلم على العروس وذهبت مسرعه
بينما هو ظل واقف مكانه مستمتع ومعجب بشراستها ولكن اراد ان يرى هذه الشرسه الى اى مدى شراستها
فأراد ان يكمل استفزازها وايضا التغزل بحوريته

ليلى بإبتسامه:::: مبروك يا طفطف عقبال الفرح يا يروحى

عواطف :::: الله يبارك فيكى يا لولو عقبالك

اقترب منهم و سمع حديثهم

حسين ::::: مش يالا بقا يا محمود تحصل صحبك ولا هتفضل كده

خجلت حسناء واحمر وجهها

رؤوف :::: طيب عقبالك انت كمان يا اخويا خلاص بقا السنه الجايه اخر سنه كليه اهو وبعدين هنفتح الشركه بتاعتنا شوفلك بقا عروسه

نظر للشرسه خاصته وهناك دقات جديده عليه فى قلبه وما ينتظره المستقبل القريب

نهايه الفلاش باك
_________________________________________
وضع الصوره التى كانت معه فى مكانها المخصصه وهى علبه ذكرياته

حسين بتنهيده::: وحشتينى يا لولو ووحشنى لسانك الطويل وحشتنى ايامنا يا حبيبتى بس اوعدك ان خلاص قربت النهايه وحنرجع لبعض وتعرفى الحقيقه

يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close