اخر الروايات

رواية بين يد الفهد كامله وحصريه بقلم سماح محمود

رواية بين يد الفهد كامله وحصريه بقلم سماح محمود



الحلقة الاولي
في مكتب رئيس التحرير...
خبطت رهف الباب ودخلت.
رهف-نعم يا خليفه بيه حضرتك طلبتني؟

خليفه -ايوه يارهف اقعدي...بصي يارهف انتي طبعا من ااشطر الصحافين اللي عندي ...في شخص خطير جدا اسمه فهد ...فهد السيوفي ده بيشتغل في الممنوعات وبيخطف اطفال وكبار بصي خطر كبيره علي االدوله ...يعني لو روحتي حققتي معاه من غير ما يحس واخدتي منوا معلومات اللي انا عايزها هيبقي عملنا انجاز كبير جدا وممكن تتنقلي نقله تانيه...ناس كتير معرفتش تروح عنده بس انا واثق انك هتعرفي تدخلي عنده وهتتكلمي معاه.

رهف -ههه حضرتك من كلامك عليه خوفتني هروح ازاي يعني ...وبعدين ممنوعات وخطف ده لازم يموت مش يتحكم عليه...

خليفه بغموض-قولت ايه يارهف انتي لازم تسافري الواحات.
*****
محسن بغموض-حضرتك البضاعه هتوصل ليك النهارده او بكره بي الكتير...بس انت عارف الجمارك

مجهول -وهو فيه جمارك بتفتش عربيه وزير

محسن -ياريت انا اللي اجبهالك واتعرف عليك ياباشا انا هموت وانول الرضي بس انت مش بتتعامل معايا غير في التلفون ورجالتك اللي بتاخد البضاعه .

مجهول قريب اوي...بقولك ؟؟
محسن-أومرني.
مجهول-البضاعه انا عايز تبعتها مع رهف بنتك .
محسن بصدمه-ايه رهف بنتي انااا ازاي ...وانت عرفت منين اني عندي بنت اسمها رهف...

مجهول-زي ما قولتلك... ومش مهم عرفت ازاي...
محسن بصدمه-ازاي يعني رهف بنتي اللي توصل البضاعه دي ...انت اتجننت افرض اتمسكت بيها...

مجهول بحده-مش هحسبك علي كلامك دلوقتي...تتمسك بي ايه دي عربيه الوزيررر يعني مين هيفتشها ومسمعش ولا كلمه زياده...

محسن-لاء لاء مستحيل ...
مجهول-لاء انا اخدت القرار بنتك اللي هتوصل البضاعه لا اما اتشهد علي روحك وروحها وانت عارف احنا مبيهمناش خالص وزير ولا غيرو...انت لسه مش عارف مين السيوفي.
قفل مجهول التلفون...
محسن فسره -يانهار اسود...
_
دخلت رهف فيلتهم...
شافت ابوها واقف مشيت عنده ببتسأمه رقيقه...
رهف -بخ مساء الخير يابابا
محسن ببتسأمه-صباح الخير يارهف.

رهف-ههههه صباح ايه بقولك مساء الخير...
محسن بتنهيده-معلش دماغي مش فيا الشغل واكل دماغي....

رهف-والله وانا عندي شغل كتير النهارده ...
محسن-ما انتي صحفيه بقي لازم يبقي الشغل مضاف عليكي.

رهف-واللهي يابابا فعلا ...في واحد عايزه اروح عنده ...اعمل معاه حوار بس خايفه يكشفني..
محسن-مين ده!؟
رهف-معرفوش شكلاً بس بسمع علي البلاوي السوده بتاعته اسمه فهد ...

محسن بستغراب-فهد ايه ده...سيبك المهم عمل ايه ده؟

رهف-معرفش كتير غيرر انه بيشتغل في ممنوعات كتير وبيخطف اطفال ...خليفه بيه قالي اروح اعمل معاه حوار بس وبعدين هعلنه لي الناس ...متتخيلش يابابا انا بكره الناس اللي بتشتغل في الممنوعات ازاي.

محسن بغموض-اه قوليلي يارهف.
رهف-ايوه يابابا؟
محسن -المكان اللي انتي راحه ده فين؟
رهف-في الواحات.
محسن بصدمه-الواحات !!!!

رهف-متقلقش عليا يعني عادي انا ميتخافش عليا.
محسن -مش حكايه خوف طب بصي في شنطه صغيره هديهالك تسلميها لواحد هناك.

رهف بستغراب-شنطه،اي؟
محسن-شنطه فيها حاجات شغل ليا في ايه يارهف هتحققي مع وزير ولا ايه.
رهف بضحكه-لاء طبعا يابابا حبيبي انت قولي اسمه وهوديها حاضر بس انا يمكن مرجعش الاسبوع ده غير لما اخلص شغلي.

محسن -زي ما تقعدي ياحبيبتي براحتك خالص...مش مهم اسمه البوي جارد بتوعه هياخدوهم منك ...اوصلي بس المكان اللي هديهولك ده وهتلاقيهم هناك...
رهف -ماشي بس عايزه اقول لفادي اني هسافر ...
******
في الواحات...
فهد بغموض-هههههه معقول ياخليفه انت مخليها تيجي تحقق معايا ...ما هيا كده كده جايه شكل العقيد طلال مفهمك الدرس كويس.

خليفه-والله يافهد بيه ما كنت عايز رهف تدخل في الموضوع خالص ...انا متاكد انها ملهاش دعوه بشغل ابوها.

فهد بحده-هياا بتحقق وتفضح الناس علي التلفزيونات والجرايد...ومفكره ابوها ملاك سياده الوزير المحترم اللي ماسك ده وده...هو سبب الفساد يعني لو حد قال عليه كلمه هتااكله والله ياخليفه حتي لو ثبت ان ابوها الفساد نفسه وتلاقيها هيا معاه في كل البلاوي دي...وبعدين لو جت وسلمت الشنطه ليا يبقي هياعارفه كل حاجه !!!لان هتجيب شنطه متعرفش فيها ايه ازاي يعني..و اظن بي ذكاءها الخارق ده مش هتجيب شنطه تقيل ومتعرفش اي موجود فيها!!!. هياا لو رهف محسن ...فأنا فهد السيوفي...

خليفه بجديه-بس انت ظابط ومتفهم ده اكيد مش هتمد ايدك عليها هيا محترمه جدا واللهي بس صعبه شويه لو ضايقتك...ثم بقي انت مش ابوها انت اثبت انه فساد ومسكت كل بلاويه ! ليه بقي مش بتقبض عليه وتريح دماغك وتريحنا كلنا...
فهد بغموض-مش قبل الصحافيه المشهوره ما اثبتها هيا كمان وبعدين شيء ميخصكش ....انت دلوقتي خرجت من كل حاجه واقفل دلوقتي خاالص ...وبعدين كلمه ظابط دي متنطقهاش قصاد اي حد لان انت ممكن تدفع تمنها غالي اوي ...
قفل فهد واتصل بي الحراسه بتاعته...
فهد -اول ما توصل الواحات زي ما قولتلكم عنيها تتقفل وتجيلي علي هنااا.
*******
فعربيه رهف ...
رهف-الو ايوه ياحبيبي.
فادي-ايه ياقلبي وحشتني.
رهف-وانت كمان يافادي...حبيبي انا مهمه شغل.

فادي بغموض-مهمه شغل ايه ده.
رهف-مش هقدر احكيلك دلوقتي لما اشوفك قريب هبقي احكيلك وش لوش

فادي-بقولك وحشتني يعني المفروض تسيبي اي شغل فإيدك وتجيلي...
رهف بضحكه-وانت وحشتني يا احلي دكتور وبعدين انا ليا غيرك اصلا...بس هعمل ايه لازم اروح دلوقتي.

فادي بغموض-ماشي ياحبيبتي هتقعدي قد ايه؟
فادي-الو ...الو يا رهف مبترديش ليه.
***
فبيت فهد السيوفي...
رهف بعصبيه-سيبني ياطور منك ليه سيبني ياحيوان انتو مغمين عنيا ليه انتو متعرفوش انا مين دانا هخرب بيتكم.

فهد شاورلهم يفكو عنيها.
قام رهف بغضب تضرب في كل اللي وافقين -انت ياقذر منك ليه بتخطفوني من علي الطريق ليه تعرفوني...

:سمعت رهف حد بيسقف وراها.
لفتت وشها بعصبيه.
فهد-برافووو لا وشخصيه كمان مع انك مش باين عليكي يعني..

رهف بعصبيه-انت مين انت كمان اكيد انت شغال مع الزباله دول خرجني من هنا ورايا شغل..

فهد بغموض مخيف-مش عايز طولت لسان عشان ممدش ايدي انتي لسه متعرفيش البيت ده بيت مين.

رهف بتريقه-هيكون بيت مين يعني اكيد بيت حمار زيك.
فهد بنظرات مخيفه شاور لرجالته يطلعو بره ...

قرب منها فهد بحده-عيدي كده اللي انتي قولتيه.
رهف بخوف-مقولتش حاجه انت صدقت انا بهزر.

فهد-ولما بتموتي فجلدك كده بطولي لسانك ليه!؟
رهف-مطولتوش ممكن بقي تسبني امشي.

فهد بغموض-مستحيل تمشي انتي جيتي هنا برجليكي ياا حلوه انتي جيتي بيت فهد ..فهد السيوفي...

رهف بصدمه-يانهار اسود ومنيل.
فهد-نهار اسود ومنيل علي اللي جابوكي ما تلمي نفسك يابت انتي...في ايه هو انتي تعرفيني ولا ايه.
(قال جملته الاخيره بغموض)...

رهف بنظره قرف-هعرفك ازاي يعني اول مره اشوف الخلقه السمحه دي ..
رهف بهمس اقصد- القذره دي ..

فهد -سمعيهالي تاني اللي قولتيه بصوت واطي ده عشان انا هخلي عشتك سوده.

رهف بتوتر-بقولك ايه خليني امشي من هنا عشان انا اصلا مش فاضيه لنظام دعش بتاعك ده انا جايه اسلم شنطه لصاحب بابا وماشيه علي طول .

فهد انفجر من الضحك ان ظنونه طلعت في محلها...

رهف ضحكت زيه.
فهد بصلها وضحكته اختفت-انتي غبيه بتضحكي ليه؟
رهف بتكشيره-مضحكتش وانا مش غبيه عيب كلامك ده علي فكره انا بنت ناس محترمين.

فهد بغموض- باين باين ..وبعدين صاحب بابا بقي اللي بتقولي عليه ده مين والشنطه دي بقي فيها ايه؟
رهف بغضب-وانت مالك انت .

فهد بحده-مالي فجيبي ياختي والزمي حدودك بدل ما اطولك غضبي ولو طالك هتشوفي وشي التاني اللي تخافي منوا...انتي عارفه مين فهد السيوفي ده ...لو تعرفي هو مين هتندمي انك نطقتي كلمه واحده.

رهف بسخريه-اكيد سمعتك سبقاك مش عارفه اقول ايه علي كرمك واخلاقك اللي الناس بتتكلم عليها

فهد طنش سخريتها ونطق بغموض-طب وانتي تعرفي انا بشتغل ايه؟
رهف بتوتر-لاء معرفش ممكن امشي بقي...

فهد-اطلعي يلا علي فوق وانسي انك هتخرجي من الباب ده تاني غير بمزاجي انا

رهف بعصبيه-لاء ياراجل انا اقعد معاك انت .
فهد-ماله انا ياحيله امك ؟ مش عاجبك؟؟دانتي بيئه.

رهف بحزن -طب بس متغلطتش فأمي ماشي عشان مزعلكش.
فهد ضحك بستفزاز-تزعلي مين بت انتي عبيطه...! انتي بتشتغلي ايه؟
رهف-لاء يابيه انا مدرسه ابتدائي فمدرسه حكومي وبجري علي نفسي يعني المفروض تسبني امشي.

فهد بغموض لنفسه-يابنت الكدابه مجرمه زي ابوكي دانتي وقعت امك سوده مني.

رهف بصتله لاقيته ساكت وبيبصلها ...
رهف لنفسها-يخربيتك ياخليفه بيه ده شكله غامض وهيتعبني بس انا ممكن لو كشفته ابقي حاجه كبيره وساعتها هتنقل نقله تانيه فعلا.

رهف-بقول لحضرتك ايه؟ امشي ولا اقعد.
فهد بصلها بغموض-هتقعدي ...طب وهتقعدي فين بقي فأوضتي ولا فين؟

رهف بعصبيه-اوضتك ايه يامتخلف انت علي فكره انا مخطوبه.

فهد بسخريه-مخطوبه لمين بقي!؟ دي فاتت عليا.
رهف بستغراب-فاتت عليك ازاي يعني

فهد بغموض-اطلعي فوق علي الاوضه اللي علي الشمال ...اخفي من وشي يلا ...سابها فهد وخرج بره ...
******
فهدلنفسه-طلعت كذابه يعني كل شكوكي صح مدرسه ابن الكذابه الحقيره وقعتها سوده مني ...لا وشنطه لصاحب بابا طب ازاي انا هتجنن بقي دي اللي بتدفع عن الحق والمظلومين وبتكره اي مسجلين خطر ...انا لاء انتي وابوكي ...يابنت ابوكي.

رن تلفون فهد...
فهد ابتسم-حبيبتي!
فاتن-حبيب قلبي ايه يافهد الشغل اخدك مننا ولا ايه .

فهد -اه واللهي ياماما الشغل تعبني اوي وتعب اعصابي كلها.
فاتن-ليه بس يافهد ؟

فهد بضيق-قضيه صعبه اوي ياماما وتعبتني .
فاتن -قضيه ايه يافهد؟
فهد بتنهيده-متشغليش بالك انتي قريب هجي اشوفك لين وشريف عاملين ايه؟

فاتن بضيق-لازم تشد علي شريف اخوك شويه بيرجع اخر الليل ومبيسمعش كلام ليا انا اعصابي تعبت منوا.
فهد -هربيهولك متقلقيش بوسيلي لين وخليها تزاكر كويس وانا قريب هجي ياحبيبتي.

فاتن ببتسإمه -ماشي ياحبيبي ربنا معاك.
*****
عند محسن.
محسن اتصل بفادي...
محسن-ايه يادكتور معتش حد بيشوفك يعني ولا ايه انا هشتغلك علي الجاهز.

فادي بضحك-حبيبي ياحمايا لا واللهي وبعدين انا قولتلك هات اسلم البضاعه انت اللي بعتها مع رهف.

محسن-علي الله تكون وصلت.
فادي بغموض-اوعي تكون عارفه الشنطه فيها ايه؟
محسن-لاء متقلقش انا قافل الشنطه برقم هبقي اقوله لي الكبير

فادي -ياما نفسي اعرف السيوفي ده شكله ايه اللي مغلبنا معاه.
محسن -مش مهم المهم يبعت الفلوس في الوقت اللي قال عليه.
فادي بستغراب-انت مش بعتالو البضاعه مع رهف اطلبها منوا‘

محسن-مقدرش انت متعرفش ده مبيهتمش لحاجه دي عصابه وبعدين انت عارف اني وزير يعني ده تاخد كل حاجه منوا بي الود لان لو البضاعه راحت عليا مش هقدر اعمل حاجه ده لا هشتكيه ولا هقدر انطق انا سمعتي النضيفه سابقني .

فادي -خلاص لما نشوف اخرتها ورهف متسوقش الغباء بتاعها.
محسن-معرفش ليه يا اخي بحس انك مبتحبهاش .

فادي ضحك بغموض-لا ازاي دي حبيبتي.
******
...رهف قاعده في الاوضه...
رهف لنفسها-شكله ميقولش انه بيعمل الاحداث دي كلها هو اه غامض بس شكله نضيف ...
رهف -ايه الغباء اللي بقوله ده ما اكيد بي فلوسه الحرام دي كلها يبقي انضف من كده...

فهد بغموض-كملي ؟بتقولي ايه.
رهف بتوتر-انت دخلت هنا ليه؟
فهد- هتقومي تاكلي وبعدين لينا حديث طويل مع بعض.

رهف -حديث ايه؟
فهد-اسمك ايه؟
فهد سالها السؤال وهو عارف اجابته ...بس عايز يعرف هتكمل كدب ولا لاء.

رهف-اسمي رهف.
فهد ابتسم بغموض-رهف ايه؟
رهف بتوتر-اسمي رهف اسماعيل جابر .

فهد بغضب مكتوم-ماشي يارهف اسماعيل جابر...ياا مدرسه ياشاطره ياجميله.

رهف بتوتر-طب اخرج وتاني مره لو سمحت متدخلش غير لما تدق الباب.
فهد بغموض-براحتي بيت ده بيتي انتي قاعده هنا ملكيش لازمه اصلا.
رهف بحده-ولما مليش لازمه سيبني امشي...
فهد-لما يجيلي مزاج ياا ...يافهد اسماعيل جابر .

رهف بغيظ حست انه بيتريق قربت لعند ولسه هتضربه بالقلم.
كان فهد اسرع منها وكتف ايديها ورا ضهرها وثبتها عنيه كانت فعنيهاا ...ونفسه فوشها كان مقربها بطريقه مكنتش عارفه تتحكم فنفسهااا.

رهف بتوتر-ممكن تبعد...
فهد بحده وهيبه مخيفه-عارفه لو كنتي ايدك الحلوه دي لمستني كان فاتك هتكوني ايه....لا بلاش اقولك بوقحه انا هقولهالك بذوء كنتي ساعتها هتبقي يا انسه يا مخطوبه مدام ...

رهف بصدمه-ايه !!!! مدام ازاي.
فهد بجديه-زءها علي السرير ...خمس دقائق وتكوني علي الاكل تحت.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close