رواية بين يد الفهد الفصل الثاني 2 بقلم سماح محمود
الحلقة التانية
رهف بصدمه-ايه !!!!مدام ازاي.
فهد زءها بعصبيه-خمس دقائق وتكوني علي الاكل تحت...
رهف لنفسها بخوف-الله يخربيتك يابعيد والله اطلع عليك القديم والجديد ومحدش هيحبسك غيري.
قامت رهف عدلت نفسها ونزلت...
شافته قاعد علي الاكل مستنيها.
رهف بسخريه-بجد قاعد علي الاكل مستني ومبدأتش ده ايه الكرم ده كله.
فهد-حطي وشك فالاكل وكلي بدل ما اقوم اطلعه عليكي...
رهف-طب وانت مالك انا مش جعانه.
فهد بحده-كلي والا قسماً بالله اقوم اكلهولك بي العافيه وانتي مجربتيش لما اقوم.
رهف قعدت وبدات تاكل ...
وفهد مستمع من اللي هيعمله فيها بعد الاكل...
فهد قطع السكوت-قوليلي يامدرسه كنتي بتعلمي العيال ايه في المدارس.
رهف بوقها كان مليان اكل وبتتكلم...
فهد-ابلعي القرف ده الاول بدل ما اقوملك واقفلي فوقك ده .
رهف بغيظ-طيب متزعقليش انا بقولك اهو دانت انسان بارد.
فهد-ماشي اغلطي كتير يومك اسود.
رهف لنفسها-هو مش شغال في الممنوعات وكل الحاجات المخلفه ايه يهمه انا باكل بوقي مفتوح ولا مقفول...لاء وقاعد ياكل بهدوء...مفكرلي نفسه ابن ناس حضرته ماشي.
فهد بجديه -اخدتي كام صوره؟
رهف -بتقول ايه؟
فهد بغموض-حلوه اللحمه اللي اكلتيها.
رهف-اه اوي الحمد لله شبعت ...
ابقي اشكر اللي جابها.
فهد- اشكريه انتي لما تتقابلوا.
رهف بستغراب-هو مين ده
فهد بستفزاز-الحمار.
رهف بلعت ريقها بصعوبه-حمار ايه...
فهد باصلها وابتسم بستفزاز...
رهف بصريخ-اوعي تقول انك اكلتني لحمه حمير ...اه يامجرم ياحقير دانا هقلب الاكل ده فوشك...
فهد بجديه-اقلبيه! واكتمي صوتك ده.
رهف بتوتر-لاء انا هطلع انام.
فهد -تطلعي ايه ياروح امك اقعدي...انتي ناسيه اننا هنتكلم.
رهف ماسكه بطنها ومعدتها قلبت...فهد حس بيها.
فهد بتنهيده-متقلقيش دي مش لحمه حمير ولا حاجه انا اقصد اشكري الحمار اللي طبخها‘
رهف بفرحه-بجد يعني انت ماكلتنيش لحمه حمير.
فهد-حمير ايه يامتخلفه. انتي ...وبعدين هو انتي مقامك حمير برضه دانتي حتي ميس مع ان معرفش انتي ميس اي...
رهف بغيظ-طب بس متشتمش عيب كده انت لسانك زايد حته؟ وبعدين انا ميس انجلش ...جبت كلمه ميس دي منين تلاقيك سمعتها في التلفزيون ما انت جاهل.
فهد -اه مستنكي تقصهولي ...والنبي قصيه لي الجاهل.
رهف ببتسامه -قريب ان شاء الله.
فهد انفجر من الضحك ...بصلها بغموض..لانه عارف ان هيا اللي مقعدها انها بتحقق معاه وهيا متخلفه مش فاهمه حاجه.
سابها فهد وقام خرج...
رهف لنفسها -والله بارد هعرفك...
******
شريف قاعد مع شلته ...يشرب دخلت مهما.
شريف بضحك-اهلا بي مها.
مها بضيق-شريف ممكن نتكلم.
شريف -ههههه لاء اقعدي اشربي معايا مش ناقص نصايحك اللي لا بتودي ولا بتجيب.
مها بضيق-شريف لو سمحت قوم كلمني علي جمب.
طارق بخفوت-جرا ايه يامها ما تقعدي ده حتي السهره لسه هتحلو
مهما بضيف-متتكلمش معايا انت...شدت مهما ايد شريف وخرجت بره.
شريف بعصبيه-انتي ازاي تشديني كده من معاهم وايه جابك اصلا.
مها-اللي جابني قلبي الخايب اللي مستحمل سنتين عذابك فيه انت هتفضل لامته ماشي مع الشله دي انت مكنتش كده.
شريف-وانتي مالك انتي ملكيش دعوه بيا وانهي العلاقه وريحي نفسك .
مهما بحزن-كده ياشريف؟ انت مش بتحبني يعني !
شريف بص فعنيها ولاقها مدمعه...اتنهد بضيق-لا انا بحبك يامها متزعليش مني.
مها بدموع-اومال ليه كل يوم سهران معاهم حتي الجامعه مبقتش تيجي ...
شريف بضيق-فكك خلاص بقي عادي يعني اصلا الجامعه مش في دماغي.
مها لسه هتتكلم رن تلفون شريف .
شريف-ششش ده فهد اسكتي.
فهد بجديه-انت يازفت قارف امك ليه .
شريف-عيب ياحبيبي انا برضه اعمل كده يافهد باشا.
فهد-انت فين دلوقتي ياشريف
شريف-بزاكر.
فهد-ههههههه بتزاكر ياحبيبي لاء بتتعب... يعني انت دلوقتي مش واقف قصاد المكان الزباله اللي بتسهر فيه مع شله الفساد بتاعتك ...لا وكمان مش واقف مع مها في الشارع.
شريف بصدمه-ههههنه انت عرفت ازاي؟ انت شايفني ولا واقف في الشارع.
فهد بحده-بطل ضحك ياغبي ماهو انا عشان مش سايب البيت يومين شغل هتلعب بي ديلك اتعدل ياشريف وروح جامعتك لاحسن وقسماً برب الكون هجي اربيك من اول وجديد.
شريف بتوتر-اهدي بس عيد ميلاد واحد صاحبي قولت اجي .
فهد-هيا الاعياد ميلاد بقي فيها شرب صلاه النبي احسن...مشي مها من المكان ده ومتنساش انها قريبتك قبل ما تكون حبيبتك خاف عليها واسترجل بقي منتاش صغير هقفل دلوقتي وخد بالك عيني عليك وانت حر.
شريف-طيب روق انت ياكبير بس كده وانا هعملك اللي انت عايزه.
فهد-ما انت هتعمله برضاك ياحبيبي او غصب عنك.
شريف -ههههه والنبي بحبك.
فهد ابتسم-وانا بحبك ياشريف متعذبش ماما عشان خاطري عشان انا عايش عشانكم وبتعب عشانكم متضيعش ده.
شريف-حاضر ياحبيبي ...قفل شريف مع فهد.
شريف-يلا بينا ياموزه.
مها-علي فين؟
شريف-هنروح .
مها بفرحه-بجد هنروح يعني هتمشي من المكان ده.
شريف ضحك-تحبي ارجع!
مها بلهفه-لاء يلا بقي وروحني كمان عشان لو بابا عرف اني جيت هنا هيبهدلني.
******
فهد بغموض-مقولتليش ليه انها مخطوبه؟
مجهول-انت مسالتنيش!
فهد-اعرفلي حكايه الدكتور ايه عايز اعرفها كلها .
مجهول-انت شاكك في ايه ان ممكن يكون معاهم .
فهد-انا شاكك في صوابعي مش ان يكون معاهم وبس هستني منك تلفون.
****
نهار جديد...
لين ماشيه قرب الجامعه...
سمعت حد بينادي عليها.
لفتت لين وشها ببتسأمه-اهلا يادكتور فادي صباح الخير.
فادي ابتسم -صباح الخير يالين اطلعي العربيه.
لين-لا متتعبش نفسك يادكتور انا هتمشي الحته دي وادخل لوحدي.
فادي-لا اطلعي يالين متتكسفيش وبعدين انتي هتدخلي مع الدكتور بتاعك يعني عادي...اخلصي بقي.
لين بكسوف طلعت معاه العربيه.
فادي ابتسم بغموض-حلو كده.
لين-احم هو ايه اللي حلو.
فادي-الكسوف بتاعك ده.
لين بصت بكسوف.
فادي-قوليلي يالين باباكي بيشتغل ايه؟ واسمه ايه انا معرفش غير انك اسمك لين السيوفي...الشطوره اللي عندي.
لين ابتسمت -بابا اسمه ادهم السيوفي الله يرحمه مات من خمس وعايشه حاليا مع ماما واخواتي...
فادي-عندك اخوات؟
لين-طبعا عندي ولدين.
فادي -يعني انتي البنوته الوحيده.
لين ابتسمت-ايوه يادكتور...ممكن انزل هنا احنا وصلنا عند باب الجامعه معلش ممكن.
فادي بغمزه-ممكن بس بطلي كسوف محدش يجرأ ينطق كلمه ‘وانتي معايا.
فتحت لين الباب ونزلت ووشها احمر من دكتور فادي وجراته ...
لين لنفسها-انا غبيه ازاي اركب معاه.
فادي شايفها وهيا دخله-الله مكنتيش انتي تبقي بنت محسن بدل رهف دانا كنت هشبعك ليل ونهار بوس يخربيت حلاوتك...
علي ايه الايام الحلوه جايلنا ...
*****
فبيت الواحات...
صحت رهف علي صوت ضرب نار قامت من علي السرير مفزوعه .
رهف بخوف وهيا بتترعش -يالهوي في ايه مين مات فتحت رهف الباب ونزلت وهيا ناسيه نازله لبسه ايه.
فتحت باب البيت وخرجت.
فهد لمح الرجاله بتاعته بتبص ناحيه الباب ومش معاه خالص...دور وشه وعفاريت الدنيا اتنططت فوشه.
راح يجري عليها وشدها من ايدها علي جوه بغضب.
رهف بخوف وهيا بتترعش-في ايه انت هتموتني.
فهد بغضب-واشرب من دمك كمان.
رهف بخوف اكتر-انا عملت فيك ايه.
فهد بزعيق-ازاي تخرجي كده انتي اتجننتي...انتي لي الدرجه دي سايبه...
رهف بصت علي هدومها واتصدمت ...لاقت نفسها لابسه برموده نوم وتيشرت اسود بحمله واحده...
رهف اتصدمت اكتر وبصتله وهيا بتترعيش وبتعيط.
فهد بيتنفس بضيق ومش عارف هو ثائر فيها كده ليه عايز يموتها ...معقول ابوها مخليها سايبه كمان تبقي كده قصاد اي حد ...فهد لنفسه -اكيد لاء نفخ بضيق.
فهد بعصبيه-بطلي عياط انا كلمتك دلوقتي بتندبي علي ايه؟
رهف بعياط وهيا بتترعش-انت بتزعقلي ليه...
فهد بحده-وده منظر تخرجي بيه.
رهف بدموع-انا مشوفتش قصادي انا كنت نايمه وصحيت مفزوعه علي ضرب نار فكرت حد مات...والله ما كنت فاكره كده.
فهد بتنهيده ضيق لانها صعبت عليه ...وهو مش من عادته يعيط اي بنت بس دي عايز يطبق فرقبتها.
فهد بضيق مسك ايدها -اقعدي يارهف متزعليش...انا متعود الصبح اضرب نار في الهوا بدرب نفسي.
رهف بدموع -بتدرب نفسك علي اي.
فهد بغموض-عشان لما اموت اي حد ...انا اوحش مما تتخيلي‘
رهف مسحت وحشه وانفجرت فيه-وانت تموت الناس ليه؟ ناقصك ايه يخليك تعمل كده.
فهد ابتسم-رجعتي قطه متوحشه تاني فلحظه ما كنتي بتعيطي...
رهف -رد عليا لو سمحت انا مش بهزر.
فهد -وانا مش بهزر معاكي ولا انا اي حد عشان اهزر معاكي...انا كده بقتل وبشتغل في الممنوعات وبعمل كل حاجه سوده.
رهف بستحقار-عارف انا بستحقرك انا موتي وسمي الناس اللي زيك.
فهد انفجر من الضحك-قولي والله بجد والله طيب...طيب ياميس كفايه لا قلبي وقف من الضحك.
رهف بغيظ-انا بكرهك.
فهد ابتسم بستفزاز-وانا بموت فيكي قربت اقع علي الارض من كتر الموت تصدقي.
رهف-بطل استفزاز دانا مخطوبه لدكتور بعينك.
فهد بغموض-ما هو من نفس السلسله.
رهف-تقصد ايه؟ اتكلم من غير غموض انا مبحبش كده.
فهد قلع الجاكت بتاعه...
رهف بخوف-انت بتعمل ايه؟
فهد حدف عليها الجاكت-استري نفسك يلا...
رهف بصتله بصدمه وحطت الجاكت عليها.
فهد رفع حاجبه-انتي ابت بتبصلي كده ليه زي ما اكون قاتل ليكي قتيل.
رهف بسخريه-اصلا يعني انت عاملي فيها محترم وبتقولي استري نفسك...وانت اصلا...
فهد عرف انها بتستفزه بس كله الا رجولته.
فهد ابتسم بستفزاز-سكتي ليه ...اه انا فيا كل الصفات الوحشه بس لو شوفت جسم رخيص بغطيه ده لاني بخاف ربنا مش عشان سواد عيونك.
..حتي ياقمر لو عايزه تبيني جسمك وترخصيه اوي كده ...رخيصه بعيد عن البيت ده مع انك برضه مش هتخرجي منوا غير بي مزاجي ...بس طول ما انتي في البيت ده حافظي علي جسمك ده لنفسك مش ليا...
ومش هعيد كلامي ده تاني.
رهف بستغراب-انت عندك زهن ازاي خايف من ربنا ومش عايز تشوف جسمي وازاي بتشتغل في كل حاجه سوده علي نفوخك.
فهد بحده-سوده علي دماغ اللي خلفوكي الزمي حدودك ...وبعدين انتي مالك انتي ابقي وحش لنفسي او حلو لنفسي...بس ياشاطره انا غلطان اني بنصحك تحافظي علي نفسك انا دلوقتي مش اتاكدت من حاجات بسيطه ده اضاف عليها اضعاف اضعاف.
رهف بستغراب-مش فاهمه انت تقصد ايه ؟
فهد بغموض-هههه مقصدش حاجه هروح بقي اشوف رجالتي قتوله مين عشان يفرحوني...
رهف بصدمه-انت بتفرح بموت الناس!؟
فهد بجديه-اه عقبال ما افرح بموتك انتي وابوكي ...
رهف-اخرس اياك تجيب سيره بابا علي لسانك الزفر ده انت متعرفش بابا اصلا ده مين.
فهد- لا عارف هو مين يا عنيا
رهف بصدمه-هو مين؟
فهد ضحك بستفزاز-اسماعيل جابر ازاي معرفوش.
سابها فهد وخرج لسه هيوصل عند الباب ...
رهف بغيظ -ربنا ياخدك ...
استني هنا فين تلفوني.
فهد-بطلي طوله لسانك انا عمري ما ضربت بنت واقسم بالله يوم ما امد ايدي علي بنت ما هخلي حته فيكي تنفع...
رهف بتوتر-طب لو سمحتي فين. تلفوني.
فهد بجديه-فأوضتك فوق في الدوج عندك.
رهف-ازاي في الدوج مين حطه.
فهد-امك هيا اللي جت وحطته.
رهف بضيق -لو سمحتي متجبش سيره امي ممكن لان ...قطعت رهف الكلام وطلعت تجري علي فوق.
فهد هز دماغه بضيق وخرج ...
فهد بجديه-خلو عنيكم عليها انا رايح مشوار وجاي
امن-حاضر يافهد بيه.
ركب فهد العربيه ومشي بيها.
فأوضه رهف كانت واقفه ورا الشباك لحد ما شافت فهد مشي بي العربيه واتصلت بي ابوها...
رهف -ازيك يابابا وحشتني.
محسن بلهفه-ايه ياحبيبتي عامله ايه..وصلتي الشنطه
رهف معرفتش تقوله ان الشنطه موصلتش ...هتقوله ايه محطوطه علي المجرم اللي تحت.
رهف بكدب وهيا اول مره تكدب-اه يابابا وصلتها خلاص متشغلش بالك انت...انا دلوقتي عند فهد اهو
محسن ببتسأمه ارتياح-ماشي ياحبيبتي عامله ايه مع فهد وصلتي لي حاجه...
رهف بضيق-متخلف وكله غموض انا مستحيل هعرف اخد منوا كلمه واحده بس اللي اتاكدت منوا انه مش شغال في الممنوعات وبس ده كمان قاتل ده مجرم.
محسن-خلاص قريبي منوا لو بقي خاتم فأيديكي هتعرفي تكسري منخيرو.
رهف بستغراب-ازاي يابابا.
محسن-يعني قريبي منوا خليه يحبك.
رهف بصدمه-انت بتقول ايه انت ناسي فادي.
محسن-لا منستش فادي بس اللي زي فهد ده مش هيجي غير لما يعشق واحده كل اسراره هتبقي في ايديها هيا لعبيه بقي وبعدين هو ميعرفش انك صحفيه يعني عادي.
رهف بضيق-مش عارفه متلخبطه اوي انا هقفل دلوقتي واكلمك بعدين...وهقفل الفون عشان لو خليفه بيه اتصل متكشفش.
محسن -ماشي سلام بس متنسيش لو نجحتي في فهد ده هيحصل ايه.
رهف بتنهيده-متقلقش عليا.
محسن-اوعي تكوني قولتي اسمك او اسمي .
رهف-قولت رهف بس كملت الاسم اسماعيل جابر متقلقش باذن الله هتبقي قضيه العمر كله بالنسالي سلام...
_
في عربيه فهد كان مصدوم من المكالمه كلها...
فهد لنفسه بغضب-ياحقير انت وبنتك وصلت انك تخلي بنتك تقربها مني ...لا وعملالي فيها طاهره الشريفه وتقولي بستحقارك وبستحقر الناس اللي زيك صحيح البست الاقناعه سهله اوي...ماشي انا لا انت ولا هيا وانا هخليكي تقربي وهشوف مين اللي هيبقي في ايد التاني خاتم ياحلوه...ياا صحفيه يامشهوره محدش هيفضحك غيري...
******
...ففيلا السيوفي...
فاتن -ازيك يازينه ياحبيبتي عامله ايه؟واهلك اخبارهم اي
زينه ببتسأمه-الحمدلله ياطنط ازي حضرتك.
فاتن-الحمدلله ياحبيتي.
زينه -ممكن اطلع لي لين .
فاتن -اطلعي طبعا ياحبيبتي معرفش هيا جت بدري ليه.
زينه-مش عارفه ياطنط خرجنا من المحاضره قولتلها هنجيب حاجه نشربها لاقيتها مشيت
فاتن -طب اطلعي يا حبيبي...
طلعت زينه علي السلم وقفها شريف
شريف بمكر-زينه كلها عندنا .
زينه-ازيك ياشريف؟
شريف رفع حاجبه-ازيي ايه يابت مالك احلوتي كده يابت
زينه بتوتر- اتلم انا مش بت وليا اسم وعيب كده واللهي انزل اقول لطنط.
شريف-طنط دانتي اللي طنط ياجميل مبتجيش ليه علي طول.
زينه-لو سمحت ابعد عشان ادخل لي لين.
شريف-طب ما تفكك من لين وتيجي نتكلم شويه.
زينه بجديه-لاء وابعد بقي عيب اللي بتعمله ده علي فكره هنا بتقول انك مرتبط بي مها قريبتك يعني عيب اللي بتعمله ده.
شريف بغمزه-طب وايه فتح الكلام عليا ياجميل شاغل دمااغك انا صح.
زينه بضحك-انت تشغل دماغي انا علي فكره بقي اختك كانت بتقول كده صدفه لما قالت انك مغلب مامتك في السهره ومغلب حبيبتك علي فكره يعني.
شريف-علي فكره انتي ضحكتك حلوه.
زينه -شكرا ابعد بقي.
شريف-هبعد بس هشوفك تاني.
زينه-في المشمش .
شريف بغمزه-هتشوفي.
_
دخلت زينه بغيظ لي لين.
زينه-اخوكي شريف ده رخم...
لين-حضرتك لسه جايه ياختي كل ده كنتي فين.
زينه-جتلك علي طول مالك مشيتي من الجامعه لي علي طول ولونك مخطوف.
لين-اسكتي هنا هحكيلك اللي حصل.......................
زينه بستغراب-غيبه وبتركبي معاه ليه حتي لو دكتور مش مهم...المهم مشيتي ليه
لين -لما قعدت في الكافيه لاقيه خارج وهياكلني بعينه اتلبكت كلي ومشيت.
زينه-طب فوقي بقي ياحلوه وانسي انك شوفتيه من الاصل حتي لما تيجي الجامعه شوفيه زي اي دكتور وطنشي.
لين-ليه في ايه؟
زينه-من اسبوعين شوفته قاعد في كافيه مع رهف محسن.
لين بستغراب-مين رهف محسن دي.
زينه-صحفيه معروفه ياختي فوقي انتي مش عايزه في البلد ابوها محسن الصاواف يابت وزير الشئون الماليه.
لين -طب وفيها اي لما يقعد معاها.
زينه بغيظ-انتي غبيه يابت انتي كانو ماسكين ايدين بعض باين هيا خطيبته اصلا .
لين بصدمه-نهار اسود خطيبته.
زينه-اه ياختي وفوقي عشان لو كنتي وقعتي معاه كنتي هتقعي علي بوزك ده خاطب ومش خاطب اي بنت والسلام دي فضيحه لي وحدها مش شايفه المصايب اللي بتنزلها ولا انتي مش عايشه في الدنيا.
زينه-مش بحب اقرا ولا اشوف تلفزيون انتي عارفه.
زينه-خلاص فكك ومتتوتريش خالص انا معاكي ياحبي.
لين ابتسمت وحضنتها-حبيبتي انتي .
******
دخل فهد البيت بضيق...
بس اتصدم لما شاف رهف عامله اكل...ومحضره كله .
فهد لنفسه -ماشي يابنت ابوكي بدانا اللعبه وكده احلوات اوي.
رهف ببتسأمه-قولت اعمل اكل النهارده وناكل سوا...
فهد بغموض-اه غريبه ما في واحد بيجي يطبخ كل يومين...
رهف -لاء لاء انا علي فكره بعرف اطبخ كويس وبلاش واحد يدخل وانا عايشه هنا.
فهد بسخريه-محترمه ياشيخه يخربيت ابو الاحترام اللي انتي فيه مشوفتش زيك كده...
رهف بغيظ-حضرتك بتتريق؟
فهد -يعني مش عايزه طباخ يطبخ وانا عايش في البيت معاكي ما انا واحد غريب متعرفهوش وتقريباً صفحتي كلها سوده.
رهف ابتسمت بخبث-لاء ما انا بقيت بثق فيك.
فهد بسخريه-ياروحي بتثقي فيا من يومين حلو السرعه دي ذكيه وعاجبني ذكاءك.
رهف بغضب-طب متندمنيش بقي اني عملتلك سم تاكله .
فهد-ما هو السم ده انتي هتاكليه قبلي .
رهف-يعني ايه!؟ انت مفكراني هسممك انت اتجننت انت مش عارف انا مين.
فهد بغموض-والنبي عارفيني انتي مين اللي مسكهالي حتت ميس مشترهاش بي تعرفيه.
رهف ابتسمت بستفزاز-علي الاقل اشرف منك.
فهد بضحك-طبعا ياحبيبتي .
رهف بصدمه-حبيتك؟
فهد بغموض-يلا ناكل عشان جعان ...
رهف مسكت ايده بلهفه...
فهد بص فعنيه عرف انها بتكمل بقيت خطتها ابتسم بغموض.
رهف ببتسأمه-كنت فين؟
فهد بغموض-كنت في شغل.
رهف-شغل ايه؟ احكيلي؟
فهد -احكيلك ليه انتي مش بتكرهي شغلي..
رهف-بس انا عايزه اسمع منك عشان نعرف بعض اكتر مش انا بحكيلك لما بتسالني.
فهد بغموض-هحكيلك بس خلينا نقرب من بعض اول.
رهف بخوف-ازاي يعني.
فهد قرب منها ومسك ايدها وحط ايده التانيه علي ضهرها من وشها تقريباً انفاسه كلها كانت فوشها غمضت عنيها...قربت لدرجه ان انفاسها هيا كمان بقيت فوشه.
لاقي شفايفه بتبوسها ...بوسه متلخبطه من غله منها لبعض ثواني ...بس بعد فلحظه ...
بصلها شافها مغمضه عنيها وبتتنفس بصعوبه ..كان اول مره يقرب من بنت...اتفكر لين اخته.
قعد فهد ببرود علي الاكل-انا اسف.
رهف فتحت عنيها بتوتر ووشها احمر-لا متتأسفش عادي....
فهد بغضب-هو ايه اللي عادي انتي مش مخطوبه ولا هو كيس لب انا مش فاهم انتي رخيصه اوي كده...بتسلمي لي اي حد.
فاللحظه دي بصتله رهف بصدمه واتجمعت دموعها...
رهف لنفسها بقهر-يتحرق الشغل اللي هيعملي سمعه كده انا اللي رخصت نفسي ليه يابابا قولتي قربي انا مكنتش اعرف ان هيعمل كده.
بصلها شافها دموعها نازله علي عكس عاداتها وطولت لسانهااا.
جريت رهف علي فوق وهيا بتعيط.
فهد ضرب الطرابيزه بيأيده و......
رهف بصدمه-ايه !!!!مدام ازاي.
فهد زءها بعصبيه-خمس دقائق وتكوني علي الاكل تحت...
رهف لنفسها بخوف-الله يخربيتك يابعيد والله اطلع عليك القديم والجديد ومحدش هيحبسك غيري.
قامت رهف عدلت نفسها ونزلت...
شافته قاعد علي الاكل مستنيها.
رهف بسخريه-بجد قاعد علي الاكل مستني ومبدأتش ده ايه الكرم ده كله.
فهد-حطي وشك فالاكل وكلي بدل ما اقوم اطلعه عليكي...
رهف-طب وانت مالك انا مش جعانه.
فهد بحده-كلي والا قسماً بالله اقوم اكلهولك بي العافيه وانتي مجربتيش لما اقوم.
رهف قعدت وبدات تاكل ...
وفهد مستمع من اللي هيعمله فيها بعد الاكل...
فهد قطع السكوت-قوليلي يامدرسه كنتي بتعلمي العيال ايه في المدارس.
رهف بوقها كان مليان اكل وبتتكلم...
فهد-ابلعي القرف ده الاول بدل ما اقوملك واقفلي فوقك ده .
رهف بغيظ-طيب متزعقليش انا بقولك اهو دانت انسان بارد.
فهد-ماشي اغلطي كتير يومك اسود.
رهف لنفسها-هو مش شغال في الممنوعات وكل الحاجات المخلفه ايه يهمه انا باكل بوقي مفتوح ولا مقفول...لاء وقاعد ياكل بهدوء...مفكرلي نفسه ابن ناس حضرته ماشي.
فهد بجديه -اخدتي كام صوره؟
رهف -بتقول ايه؟
فهد بغموض-حلوه اللحمه اللي اكلتيها.
رهف-اه اوي الحمد لله شبعت ...
ابقي اشكر اللي جابها.
فهد- اشكريه انتي لما تتقابلوا.
رهف بستغراب-هو مين ده
فهد بستفزاز-الحمار.
رهف بلعت ريقها بصعوبه-حمار ايه...
فهد باصلها وابتسم بستفزاز...
رهف بصريخ-اوعي تقول انك اكلتني لحمه حمير ...اه يامجرم ياحقير دانا هقلب الاكل ده فوشك...
فهد بجديه-اقلبيه! واكتمي صوتك ده.
رهف بتوتر-لاء انا هطلع انام.
فهد -تطلعي ايه ياروح امك اقعدي...انتي ناسيه اننا هنتكلم.
رهف ماسكه بطنها ومعدتها قلبت...فهد حس بيها.
فهد بتنهيده-متقلقيش دي مش لحمه حمير ولا حاجه انا اقصد اشكري الحمار اللي طبخها‘
رهف بفرحه-بجد يعني انت ماكلتنيش لحمه حمير.
فهد-حمير ايه يامتخلفه. انتي ...وبعدين هو انتي مقامك حمير برضه دانتي حتي ميس مع ان معرفش انتي ميس اي...
رهف بغيظ-طب بس متشتمش عيب كده انت لسانك زايد حته؟ وبعدين انا ميس انجلش ...جبت كلمه ميس دي منين تلاقيك سمعتها في التلفزيون ما انت جاهل.
فهد -اه مستنكي تقصهولي ...والنبي قصيه لي الجاهل.
رهف ببتسامه -قريب ان شاء الله.
فهد انفجر من الضحك ...بصلها بغموض..لانه عارف ان هيا اللي مقعدها انها بتحقق معاه وهيا متخلفه مش فاهمه حاجه.
سابها فهد وقام خرج...
رهف لنفسها -والله بارد هعرفك...
******
شريف قاعد مع شلته ...يشرب دخلت مهما.
شريف بضحك-اهلا بي مها.
مها بضيق-شريف ممكن نتكلم.
شريف -ههههه لاء اقعدي اشربي معايا مش ناقص نصايحك اللي لا بتودي ولا بتجيب.
مها بضيق-شريف لو سمحت قوم كلمني علي جمب.
طارق بخفوت-جرا ايه يامها ما تقعدي ده حتي السهره لسه هتحلو
مهما بضيف-متتكلمش معايا انت...شدت مهما ايد شريف وخرجت بره.
شريف بعصبيه-انتي ازاي تشديني كده من معاهم وايه جابك اصلا.
مها-اللي جابني قلبي الخايب اللي مستحمل سنتين عذابك فيه انت هتفضل لامته ماشي مع الشله دي انت مكنتش كده.
شريف-وانتي مالك انتي ملكيش دعوه بيا وانهي العلاقه وريحي نفسك .
مهما بحزن-كده ياشريف؟ انت مش بتحبني يعني !
شريف بص فعنيها ولاقها مدمعه...اتنهد بضيق-لا انا بحبك يامها متزعليش مني.
مها بدموع-اومال ليه كل يوم سهران معاهم حتي الجامعه مبقتش تيجي ...
شريف بضيق-فكك خلاص بقي عادي يعني اصلا الجامعه مش في دماغي.
مها لسه هتتكلم رن تلفون شريف .
شريف-ششش ده فهد اسكتي.
فهد بجديه-انت يازفت قارف امك ليه .
شريف-عيب ياحبيبي انا برضه اعمل كده يافهد باشا.
فهد-انت فين دلوقتي ياشريف
شريف-بزاكر.
فهد-ههههههه بتزاكر ياحبيبي لاء بتتعب... يعني انت دلوقتي مش واقف قصاد المكان الزباله اللي بتسهر فيه مع شله الفساد بتاعتك ...لا وكمان مش واقف مع مها في الشارع.
شريف بصدمه-ههههنه انت عرفت ازاي؟ انت شايفني ولا واقف في الشارع.
فهد بحده-بطل ضحك ياغبي ماهو انا عشان مش سايب البيت يومين شغل هتلعب بي ديلك اتعدل ياشريف وروح جامعتك لاحسن وقسماً برب الكون هجي اربيك من اول وجديد.
شريف بتوتر-اهدي بس عيد ميلاد واحد صاحبي قولت اجي .
فهد-هيا الاعياد ميلاد بقي فيها شرب صلاه النبي احسن...مشي مها من المكان ده ومتنساش انها قريبتك قبل ما تكون حبيبتك خاف عليها واسترجل بقي منتاش صغير هقفل دلوقتي وخد بالك عيني عليك وانت حر.
شريف-طيب روق انت ياكبير بس كده وانا هعملك اللي انت عايزه.
فهد-ما انت هتعمله برضاك ياحبيبي او غصب عنك.
شريف -ههههه والنبي بحبك.
فهد ابتسم-وانا بحبك ياشريف متعذبش ماما عشان خاطري عشان انا عايش عشانكم وبتعب عشانكم متضيعش ده.
شريف-حاضر ياحبيبي ...قفل شريف مع فهد.
شريف-يلا بينا ياموزه.
مها-علي فين؟
شريف-هنروح .
مها بفرحه-بجد هنروح يعني هتمشي من المكان ده.
شريف ضحك-تحبي ارجع!
مها بلهفه-لاء يلا بقي وروحني كمان عشان لو بابا عرف اني جيت هنا هيبهدلني.
******
فهد بغموض-مقولتليش ليه انها مخطوبه؟
مجهول-انت مسالتنيش!
فهد-اعرفلي حكايه الدكتور ايه عايز اعرفها كلها .
مجهول-انت شاكك في ايه ان ممكن يكون معاهم .
فهد-انا شاكك في صوابعي مش ان يكون معاهم وبس هستني منك تلفون.
****
نهار جديد...
لين ماشيه قرب الجامعه...
سمعت حد بينادي عليها.
لفتت لين وشها ببتسأمه-اهلا يادكتور فادي صباح الخير.
فادي ابتسم -صباح الخير يالين اطلعي العربيه.
لين-لا متتعبش نفسك يادكتور انا هتمشي الحته دي وادخل لوحدي.
فادي-لا اطلعي يالين متتكسفيش وبعدين انتي هتدخلي مع الدكتور بتاعك يعني عادي...اخلصي بقي.
لين بكسوف طلعت معاه العربيه.
فادي ابتسم بغموض-حلو كده.
لين-احم هو ايه اللي حلو.
فادي-الكسوف بتاعك ده.
لين بصت بكسوف.
فادي-قوليلي يالين باباكي بيشتغل ايه؟ واسمه ايه انا معرفش غير انك اسمك لين السيوفي...الشطوره اللي عندي.
لين ابتسمت -بابا اسمه ادهم السيوفي الله يرحمه مات من خمس وعايشه حاليا مع ماما واخواتي...
فادي-عندك اخوات؟
لين-طبعا عندي ولدين.
فادي -يعني انتي البنوته الوحيده.
لين ابتسمت-ايوه يادكتور...ممكن انزل هنا احنا وصلنا عند باب الجامعه معلش ممكن.
فادي بغمزه-ممكن بس بطلي كسوف محدش يجرأ ينطق كلمه ‘وانتي معايا.
فتحت لين الباب ونزلت ووشها احمر من دكتور فادي وجراته ...
لين لنفسها-انا غبيه ازاي اركب معاه.
فادي شايفها وهيا دخله-الله مكنتيش انتي تبقي بنت محسن بدل رهف دانا كنت هشبعك ليل ونهار بوس يخربيت حلاوتك...
علي ايه الايام الحلوه جايلنا ...
*****
فبيت الواحات...
صحت رهف علي صوت ضرب نار قامت من علي السرير مفزوعه .
رهف بخوف وهيا بتترعش -يالهوي في ايه مين مات فتحت رهف الباب ونزلت وهيا ناسيه نازله لبسه ايه.
فتحت باب البيت وخرجت.
فهد لمح الرجاله بتاعته بتبص ناحيه الباب ومش معاه خالص...دور وشه وعفاريت الدنيا اتنططت فوشه.
راح يجري عليها وشدها من ايدها علي جوه بغضب.
رهف بخوف وهيا بتترعش-في ايه انت هتموتني.
فهد بغضب-واشرب من دمك كمان.
رهف بخوف اكتر-انا عملت فيك ايه.
فهد بزعيق-ازاي تخرجي كده انتي اتجننتي...انتي لي الدرجه دي سايبه...
رهف بصت علي هدومها واتصدمت ...لاقت نفسها لابسه برموده نوم وتيشرت اسود بحمله واحده...
رهف اتصدمت اكتر وبصتله وهيا بتترعيش وبتعيط.
فهد بيتنفس بضيق ومش عارف هو ثائر فيها كده ليه عايز يموتها ...معقول ابوها مخليها سايبه كمان تبقي كده قصاد اي حد ...فهد لنفسه -اكيد لاء نفخ بضيق.
فهد بعصبيه-بطلي عياط انا كلمتك دلوقتي بتندبي علي ايه؟
رهف بعياط وهيا بتترعش-انت بتزعقلي ليه...
فهد بحده-وده منظر تخرجي بيه.
رهف بدموع-انا مشوفتش قصادي انا كنت نايمه وصحيت مفزوعه علي ضرب نار فكرت حد مات...والله ما كنت فاكره كده.
فهد بتنهيده ضيق لانها صعبت عليه ...وهو مش من عادته يعيط اي بنت بس دي عايز يطبق فرقبتها.
فهد بضيق مسك ايدها -اقعدي يارهف متزعليش...انا متعود الصبح اضرب نار في الهوا بدرب نفسي.
رهف بدموع -بتدرب نفسك علي اي.
فهد بغموض-عشان لما اموت اي حد ...انا اوحش مما تتخيلي‘
رهف مسحت وحشه وانفجرت فيه-وانت تموت الناس ليه؟ ناقصك ايه يخليك تعمل كده.
فهد ابتسم-رجعتي قطه متوحشه تاني فلحظه ما كنتي بتعيطي...
رهف -رد عليا لو سمحت انا مش بهزر.
فهد -وانا مش بهزر معاكي ولا انا اي حد عشان اهزر معاكي...انا كده بقتل وبشتغل في الممنوعات وبعمل كل حاجه سوده.
رهف بستحقار-عارف انا بستحقرك انا موتي وسمي الناس اللي زيك.
فهد انفجر من الضحك-قولي والله بجد والله طيب...طيب ياميس كفايه لا قلبي وقف من الضحك.
رهف بغيظ-انا بكرهك.
فهد ابتسم بستفزاز-وانا بموت فيكي قربت اقع علي الارض من كتر الموت تصدقي.
رهف-بطل استفزاز دانا مخطوبه لدكتور بعينك.
فهد بغموض-ما هو من نفس السلسله.
رهف-تقصد ايه؟ اتكلم من غير غموض انا مبحبش كده.
فهد قلع الجاكت بتاعه...
رهف بخوف-انت بتعمل ايه؟
فهد حدف عليها الجاكت-استري نفسك يلا...
رهف بصتله بصدمه وحطت الجاكت عليها.
فهد رفع حاجبه-انتي ابت بتبصلي كده ليه زي ما اكون قاتل ليكي قتيل.
رهف بسخريه-اصلا يعني انت عاملي فيها محترم وبتقولي استري نفسك...وانت اصلا...
فهد عرف انها بتستفزه بس كله الا رجولته.
فهد ابتسم بستفزاز-سكتي ليه ...اه انا فيا كل الصفات الوحشه بس لو شوفت جسم رخيص بغطيه ده لاني بخاف ربنا مش عشان سواد عيونك.
..حتي ياقمر لو عايزه تبيني جسمك وترخصيه اوي كده ...رخيصه بعيد عن البيت ده مع انك برضه مش هتخرجي منوا غير بي مزاجي ...بس طول ما انتي في البيت ده حافظي علي جسمك ده لنفسك مش ليا...
ومش هعيد كلامي ده تاني.
رهف بستغراب-انت عندك زهن ازاي خايف من ربنا ومش عايز تشوف جسمي وازاي بتشتغل في كل حاجه سوده علي نفوخك.
فهد بحده-سوده علي دماغ اللي خلفوكي الزمي حدودك ...وبعدين انتي مالك انتي ابقي وحش لنفسي او حلو لنفسي...بس ياشاطره انا غلطان اني بنصحك تحافظي علي نفسك انا دلوقتي مش اتاكدت من حاجات بسيطه ده اضاف عليها اضعاف اضعاف.
رهف بستغراب-مش فاهمه انت تقصد ايه ؟
فهد بغموض-هههه مقصدش حاجه هروح بقي اشوف رجالتي قتوله مين عشان يفرحوني...
رهف بصدمه-انت بتفرح بموت الناس!؟
فهد بجديه-اه عقبال ما افرح بموتك انتي وابوكي ...
رهف-اخرس اياك تجيب سيره بابا علي لسانك الزفر ده انت متعرفش بابا اصلا ده مين.
فهد- لا عارف هو مين يا عنيا
رهف بصدمه-هو مين؟
فهد ضحك بستفزاز-اسماعيل جابر ازاي معرفوش.
سابها فهد وخرج لسه هيوصل عند الباب ...
رهف بغيظ -ربنا ياخدك ...
استني هنا فين تلفوني.
فهد-بطلي طوله لسانك انا عمري ما ضربت بنت واقسم بالله يوم ما امد ايدي علي بنت ما هخلي حته فيكي تنفع...
رهف بتوتر-طب لو سمحتي فين. تلفوني.
فهد بجديه-فأوضتك فوق في الدوج عندك.
رهف-ازاي في الدوج مين حطه.
فهد-امك هيا اللي جت وحطته.
رهف بضيق -لو سمحتي متجبش سيره امي ممكن لان ...قطعت رهف الكلام وطلعت تجري علي فوق.
فهد هز دماغه بضيق وخرج ...
فهد بجديه-خلو عنيكم عليها انا رايح مشوار وجاي
امن-حاضر يافهد بيه.
ركب فهد العربيه ومشي بيها.
فأوضه رهف كانت واقفه ورا الشباك لحد ما شافت فهد مشي بي العربيه واتصلت بي ابوها...
رهف -ازيك يابابا وحشتني.
محسن بلهفه-ايه ياحبيبتي عامله ايه..وصلتي الشنطه
رهف معرفتش تقوله ان الشنطه موصلتش ...هتقوله ايه محطوطه علي المجرم اللي تحت.
رهف بكدب وهيا اول مره تكدب-اه يابابا وصلتها خلاص متشغلش بالك انت...انا دلوقتي عند فهد اهو
محسن ببتسأمه ارتياح-ماشي ياحبيبتي عامله ايه مع فهد وصلتي لي حاجه...
رهف بضيق-متخلف وكله غموض انا مستحيل هعرف اخد منوا كلمه واحده بس اللي اتاكدت منوا انه مش شغال في الممنوعات وبس ده كمان قاتل ده مجرم.
محسن-خلاص قريبي منوا لو بقي خاتم فأيديكي هتعرفي تكسري منخيرو.
رهف بستغراب-ازاي يابابا.
محسن-يعني قريبي منوا خليه يحبك.
رهف بصدمه-انت بتقول ايه انت ناسي فادي.
محسن-لا منستش فادي بس اللي زي فهد ده مش هيجي غير لما يعشق واحده كل اسراره هتبقي في ايديها هيا لعبيه بقي وبعدين هو ميعرفش انك صحفيه يعني عادي.
رهف بضيق-مش عارفه متلخبطه اوي انا هقفل دلوقتي واكلمك بعدين...وهقفل الفون عشان لو خليفه بيه اتصل متكشفش.
محسن -ماشي سلام بس متنسيش لو نجحتي في فهد ده هيحصل ايه.
رهف بتنهيده-متقلقش عليا.
محسن-اوعي تكوني قولتي اسمك او اسمي .
رهف-قولت رهف بس كملت الاسم اسماعيل جابر متقلقش باذن الله هتبقي قضيه العمر كله بالنسالي سلام...
_
في عربيه فهد كان مصدوم من المكالمه كلها...
فهد لنفسه بغضب-ياحقير انت وبنتك وصلت انك تخلي بنتك تقربها مني ...لا وعملالي فيها طاهره الشريفه وتقولي بستحقارك وبستحقر الناس اللي زيك صحيح البست الاقناعه سهله اوي...ماشي انا لا انت ولا هيا وانا هخليكي تقربي وهشوف مين اللي هيبقي في ايد التاني خاتم ياحلوه...ياا صحفيه يامشهوره محدش هيفضحك غيري...
******
...ففيلا السيوفي...
فاتن -ازيك يازينه ياحبيبتي عامله ايه؟واهلك اخبارهم اي
زينه ببتسأمه-الحمدلله ياطنط ازي حضرتك.
فاتن-الحمدلله ياحبيتي.
زينه -ممكن اطلع لي لين .
فاتن -اطلعي طبعا ياحبيبتي معرفش هيا جت بدري ليه.
زينه-مش عارفه ياطنط خرجنا من المحاضره قولتلها هنجيب حاجه نشربها لاقيتها مشيت
فاتن -طب اطلعي يا حبيبي...
طلعت زينه علي السلم وقفها شريف
شريف بمكر-زينه كلها عندنا .
زينه-ازيك ياشريف؟
شريف رفع حاجبه-ازيي ايه يابت مالك احلوتي كده يابت
زينه بتوتر- اتلم انا مش بت وليا اسم وعيب كده واللهي انزل اقول لطنط.
شريف-طنط دانتي اللي طنط ياجميل مبتجيش ليه علي طول.
زينه-لو سمحت ابعد عشان ادخل لي لين.
شريف-طب ما تفكك من لين وتيجي نتكلم شويه.
زينه بجديه-لاء وابعد بقي عيب اللي بتعمله ده علي فكره هنا بتقول انك مرتبط بي مها قريبتك يعني عيب اللي بتعمله ده.
شريف بغمزه-طب وايه فتح الكلام عليا ياجميل شاغل دمااغك انا صح.
زينه بضحك-انت تشغل دماغي انا علي فكره بقي اختك كانت بتقول كده صدفه لما قالت انك مغلب مامتك في السهره ومغلب حبيبتك علي فكره يعني.
شريف-علي فكره انتي ضحكتك حلوه.
زينه -شكرا ابعد بقي.
شريف-هبعد بس هشوفك تاني.
زينه-في المشمش .
شريف بغمزه-هتشوفي.
_
دخلت زينه بغيظ لي لين.
زينه-اخوكي شريف ده رخم...
لين-حضرتك لسه جايه ياختي كل ده كنتي فين.
زينه-جتلك علي طول مالك مشيتي من الجامعه لي علي طول ولونك مخطوف.
لين-اسكتي هنا هحكيلك اللي حصل.......................
زينه بستغراب-غيبه وبتركبي معاه ليه حتي لو دكتور مش مهم...المهم مشيتي ليه
لين -لما قعدت في الكافيه لاقيه خارج وهياكلني بعينه اتلبكت كلي ومشيت.
زينه-طب فوقي بقي ياحلوه وانسي انك شوفتيه من الاصل حتي لما تيجي الجامعه شوفيه زي اي دكتور وطنشي.
لين-ليه في ايه؟
زينه-من اسبوعين شوفته قاعد في كافيه مع رهف محسن.
لين بستغراب-مين رهف محسن دي.
زينه-صحفيه معروفه ياختي فوقي انتي مش عايزه في البلد ابوها محسن الصاواف يابت وزير الشئون الماليه.
لين -طب وفيها اي لما يقعد معاها.
زينه بغيظ-انتي غبيه يابت انتي كانو ماسكين ايدين بعض باين هيا خطيبته اصلا .
لين بصدمه-نهار اسود خطيبته.
زينه-اه ياختي وفوقي عشان لو كنتي وقعتي معاه كنتي هتقعي علي بوزك ده خاطب ومش خاطب اي بنت والسلام دي فضيحه لي وحدها مش شايفه المصايب اللي بتنزلها ولا انتي مش عايشه في الدنيا.
زينه-مش بحب اقرا ولا اشوف تلفزيون انتي عارفه.
زينه-خلاص فكك ومتتوتريش خالص انا معاكي ياحبي.
لين ابتسمت وحضنتها-حبيبتي انتي .
******
دخل فهد البيت بضيق...
بس اتصدم لما شاف رهف عامله اكل...ومحضره كله .
فهد لنفسه -ماشي يابنت ابوكي بدانا اللعبه وكده احلوات اوي.
رهف ببتسأمه-قولت اعمل اكل النهارده وناكل سوا...
فهد بغموض-اه غريبه ما في واحد بيجي يطبخ كل يومين...
رهف -لاء لاء انا علي فكره بعرف اطبخ كويس وبلاش واحد يدخل وانا عايشه هنا.
فهد بسخريه-محترمه ياشيخه يخربيت ابو الاحترام اللي انتي فيه مشوفتش زيك كده...
رهف بغيظ-حضرتك بتتريق؟
فهد -يعني مش عايزه طباخ يطبخ وانا عايش في البيت معاكي ما انا واحد غريب متعرفهوش وتقريباً صفحتي كلها سوده.
رهف ابتسمت بخبث-لاء ما انا بقيت بثق فيك.
فهد بسخريه-ياروحي بتثقي فيا من يومين حلو السرعه دي ذكيه وعاجبني ذكاءك.
رهف بغضب-طب متندمنيش بقي اني عملتلك سم تاكله .
فهد-ما هو السم ده انتي هتاكليه قبلي .
رهف-يعني ايه!؟ انت مفكراني هسممك انت اتجننت انت مش عارف انا مين.
فهد بغموض-والنبي عارفيني انتي مين اللي مسكهالي حتت ميس مشترهاش بي تعرفيه.
رهف ابتسمت بستفزاز-علي الاقل اشرف منك.
فهد بضحك-طبعا ياحبيبتي .
رهف بصدمه-حبيتك؟
فهد بغموض-يلا ناكل عشان جعان ...
رهف مسكت ايده بلهفه...
فهد بص فعنيه عرف انها بتكمل بقيت خطتها ابتسم بغموض.
رهف ببتسأمه-كنت فين؟
فهد بغموض-كنت في شغل.
رهف-شغل ايه؟ احكيلي؟
فهد -احكيلك ليه انتي مش بتكرهي شغلي..
رهف-بس انا عايزه اسمع منك عشان نعرف بعض اكتر مش انا بحكيلك لما بتسالني.
فهد بغموض-هحكيلك بس خلينا نقرب من بعض اول.
رهف بخوف-ازاي يعني.
فهد قرب منها ومسك ايدها وحط ايده التانيه علي ضهرها من وشها تقريباً انفاسه كلها كانت فوشها غمضت عنيها...قربت لدرجه ان انفاسها هيا كمان بقيت فوشه.
لاقي شفايفه بتبوسها ...بوسه متلخبطه من غله منها لبعض ثواني ...بس بعد فلحظه ...
بصلها شافها مغمضه عنيها وبتتنفس بصعوبه ..كان اول مره يقرب من بنت...اتفكر لين اخته.
قعد فهد ببرود علي الاكل-انا اسف.
رهف فتحت عنيها بتوتر ووشها احمر-لا متتأسفش عادي....
فهد بغضب-هو ايه اللي عادي انتي مش مخطوبه ولا هو كيس لب انا مش فاهم انتي رخيصه اوي كده...بتسلمي لي اي حد.
فاللحظه دي بصتله رهف بصدمه واتجمعت دموعها...
رهف لنفسها بقهر-يتحرق الشغل اللي هيعملي سمعه كده انا اللي رخصت نفسي ليه يابابا قولتي قربي انا مكنتش اعرف ان هيعمل كده.
بصلها شافها دموعها نازله علي عكس عاداتها وطولت لسانهااا.
جريت رهف علي فوق وهيا بتعيط.
فهد ضرب الطرابيزه بيأيده و......
