رواية بقايا الماضي الفصل التاسع 9 بقلم شمس علاء
البارت التاسع
.
.
.
صدمه خلتهم مش عارفين يتكلموا.
حسام بتحدي : وانا مش موافق.
احمد بسخريه : اشمعني يا ولدي العزيز.
حسام : هو هيتجوزها ليه و انتا قولت كدا ليه دلوقتي الا لو كان فعلا الكلام الي قولته بجد .
احمد هيتكلم ادهم قاطعة : بعد ازنك يا احمد .
ادهم بثبات : عندك دليل .
حسام بعدم فهم : دليل ايه.
ادهم : شوفتنا بعنيك في مكان شوفتي ماسك ايديها في مره انت شوفتني قبل كدا اصلا .
حسام مردش.
ادهم ببرود و هو بيشاور علي محمود : الكلام الي و صلك عكس الي حصل الكائن دا كان عايز يمد ايدوا علي بنتك و هو الي كان جي يهزائها و يكسر عنيها و انا مجرد اني شوفت بنت هتنضرب فا بدوري روحت امنعه من الي كان هيعمله وبعدين نفترض ان كلامك صح فا انا لو مشيت معها و لا زي ما بتقول مشيا علي حل شعرها ماكنتش طلبت اني اتجوزها و انا مش هقول اكتر من كدا عايز تصدق صدق مش عايز انت حر.
حسام منكرش انو اقتنع بكلام ادهم و بشخصية ادهم القويه و اتزان كلامه.
- لو سمحتو المريضه فاقت .
كلهم دخلوا يشفوها محمود جيه يدخل ادهم مسكه من ايده .
ادهم : رايح فين .
محمود باستفزاز : داخل اطمن علي نور.
ادهم بص للارض و با لايد التانيه ضربوا في وشه .
ادهم ببرود : انا كدا بهزر معاك و كسري لي ايدك كان هزار متجربش الجد مشفكش هنا تاني و لا اسمع اسمها علي لسانك و لو عايز تستني اختك يبقي اتفضل تحت .
محمود مشا متعاظ من ادهم .
ادهم فضل برا الاوضه لانو مينفعش يدخل .
في الاوضه .
احمد بقلق : نور حببتي انتي كويسه.
نور بصوت واطي : اه .
سلمي : حسا بحاجه يا نور .
نور : لاء انا كويسه .
سلمي بتسأل الدكتورة : حالتها ايه يا دكتورة وتقدر تخرج امتي .
الدكتورة بعمليه : هي حلتها دلوقتي بقت كويسه و ان شاء الله كمان ساعه و تخرج بعد ما نطمن عليها بعد ازنكو .
سلمي : اتفضلي .
نور : تعالي يا حياة .
حياة راحت قاعدة جبها .
نور : يا بت تعالي في حضني .
نور عارفه ان حياة كانت خايفا عليها فحبت تطمنها .
حياة حضنتها .
نور : متقلقليش يا حياة انا بقيت كويسه.
سلمي بابتسامه محدش فهمها غير نور : طب بعد ازنكم انا ريحا اطمن ابيه ادهم .
نور اتصدمت و رمشت بعنيها مابيترددش في دمغها غير انا ريحا اطمن ادهم و حست انها هطير من الفرحه .
سلمي : ابيه .
ادهم : ايوا يا سلمي .
سلمي بتبصله جامد : بقت كويسه و هتروح كمان ساعه .
ادهم ارتاح وبعدها حس بسلمي بتبصله : في ايه .
سلمي : انا الي عايزة اعرف عايز تتجوزها ليه .
ادهم : مش دلوقتي يا سلمي .
سلمي : تمام تقدر تمشي انت يا ابيه و انا هبقا اجي لاني هوصل نور و بعده اجي .
ادهم : هبعتلك السواق .
سلمي : ماشي .
******************************
في احد الاماكن .
الرجل الاول : احنا لازم نتحرك و بسرعه بعد الي عرفناه .
الرجل الثاني : طب دا هنعملوا ازاي بقا صعب جدا .
الرجل الاول بثقه : انا عارف هنتصرف ازاي طبعا انتا عارف محمود هنخشله منين .
الرجل الثاني : لاء .
الرجل الاول : هتعمل الي هقولك عليه .
الرجل الثاني : قول .
الرجل الاول : هتعمل.............................
الرجل الثاني : دماغ انتا برضو اوك هنفذ الي قولت عليه .
******************************
بعد ساعه ونص .
نور كانت خارجه من المستشفي سندا علي احمد و حياة و محدش ملاحظ ادهم الي قاعد في عربته مستني خرجها عشان يطمن عليها و اول مشفها خارجه اطمن و بعدها مشي .
في ڤيلا احمد الجارحي .
احمد طلع نور الاوضه .
احمد : نور .
نور : نعم يا احمد .
احمد بتردد : انا عارف ان الموضوع الي هقولك عليه مش وقته بس لازم اخد موفقتك في اسرع وقت .
نور : اتفضل يا احمد قول الي انتا عيزه.
احمد : ادهم طالب ايدك.
نور اتصدمت و مش قدره تصدق .
احمد كمل كلامه : في نقطه كمان لازم تعرفيها كتب الكتاب هيكون الاسبوع الجاي و من غير فرح.
نور بصدمه : نعم .
احمد : نور مش هينفع ترفضي و انتي عرفا السبب كويس الي انتي مقولتليش عليه .
نور : موضوع ايه انا مش فاهمه حاجه .
احمد : الموضوع ...................................
نور : مستحيل اقبل اني اتجوزه
احمد بعصبيه : نور مينفعش لازم نحميكي و محدش يقدر يحميكي غيره خلص الكلام هنروح بكره يجبلك الشبكه.
وسبها و مشي .
نور رمت نفسها علي السرير و عيطت حست باهانه لكرمتها .
******************************
في قصر معتصم الشرقاوي .
ادهم : ماما انا قولتلك دا قراري .
شهيره بعصبيه : قرارك ازاي انت بتقرر لوحدك من غير ما تقولي .
سلمي : ماما اهدي انتي عارفه ان ادهم مابيتصرفش غلط .
شهيره : انا زهقت محدش عارف يسيطر عليك شخصيتك بقت قويه زياده عن الحد الطبيعي يا ادهم .
خالد بيحاول يهدي الموضوع : اهدي شويه يا شهيره زي ما سلمي قالت ادهم ما بيتصرفش غلط .
شهيره بنفاذ صبر : انت حر اعمل الي يريحك .
ادهم ببرود : ياريت يا امي تحضري نفسك انتي و عمي علشان هنروح بكره بليل نجيب الشبكه و الاسبوع الجي هنكتب كتبنا . و سبهم و طلع اوضته .
شهيره : شيفين محدش قادر يسيطر عليه انا تعبت من صعوبة التعامل معاه.
وداد : اعذريه يا شهيره الي شافوا مش قليل و بدل ميهدوا بقي اجمد .
خالد : طب بعد ازنكم يا جماعه يلا بينا يا بنات يلا يا وداد .
******************************
تاني يوم .
في بيت محمود .
فوزية بحسره : اديها ضاعة من ايديك يا فالح .
محمود : الجدع دا انا نفسي اموته .
فوزيه بسخريه : يا شيخ اتنيل اهو تاني مره يضربك .
محمود بشر : واللهي ما هسيبوا في حاله .
فوزية بسخريه : لما نشوف هتعمل ايه .
******************************
في المساء .
في ڤيلا احمد الجارحي .
احمد : يلا نور يلا يا حياة ادهم مستني بره .
حياة : انا جهزه يا ابيه .
نور : وانا يلا .
احمد : اومال ملبستيش فستان ليه .
نور و هي بتبص علي هدومها : طب منا طول عمري بلبس كدا .
نور كانت لبسه بنطلون جينز وجكت جينز و تحتيه شميز نبيتي طويل و طرحه نبيتي .
احمد : طب يلا .
احمد و حياة و نور خرجوا .
ادهم اول مشاف نور وشه اتحول .
ادهم و هو بيحاول يداري عصبيته : اتفضلي اركبي .
نور : مش هينفع اركب معاك انا هركب مع احمد .
ادهم ببرود : انتي حره .
في محل الذهب .
حياة بصوت واطي : ايه يانور كل دا و مش عجبك حاجه .
نور : علشان كلهم غليين و انا مش عيزا غالي .
- اتفضل يا ادهم بيه الطقم دا حلو .
ادهم : اتفضلي .
نور اخدته و مش عجبها : لاء مش عجبني .
ادهم راح بنفسوا ينقلها الطقم و في واحد عجبه جدا .
ادهم لي احمد خليها تشوف دا .
نور عجبها الطقم و انبهرت بجماله و اخدوه .
شهيره : يلا يا لبسوا الدبل هنا .
نور عطت لي احمد دبلة ادهم : خليه يلبسها لنفسوا و انا هلبسها لنفسي عشان مينفعش يمسك ايدي .
شهيره و خالد و يزيد و ادهم اعجبوا با خلاق نور جدا و اكتر واحد كان مبسوط هو ادهم .
.
.
.
.
صدمه خلتهم مش عارفين يتكلموا.
حسام بتحدي : وانا مش موافق.
احمد بسخريه : اشمعني يا ولدي العزيز.
حسام : هو هيتجوزها ليه و انتا قولت كدا ليه دلوقتي الا لو كان فعلا الكلام الي قولته بجد .
احمد هيتكلم ادهم قاطعة : بعد ازنك يا احمد .
ادهم بثبات : عندك دليل .
حسام بعدم فهم : دليل ايه.
ادهم : شوفتنا بعنيك في مكان شوفتي ماسك ايديها في مره انت شوفتني قبل كدا اصلا .
حسام مردش.
ادهم ببرود و هو بيشاور علي محمود : الكلام الي و صلك عكس الي حصل الكائن دا كان عايز يمد ايدوا علي بنتك و هو الي كان جي يهزائها و يكسر عنيها و انا مجرد اني شوفت بنت هتنضرب فا بدوري روحت امنعه من الي كان هيعمله وبعدين نفترض ان كلامك صح فا انا لو مشيت معها و لا زي ما بتقول مشيا علي حل شعرها ماكنتش طلبت اني اتجوزها و انا مش هقول اكتر من كدا عايز تصدق صدق مش عايز انت حر.
حسام منكرش انو اقتنع بكلام ادهم و بشخصية ادهم القويه و اتزان كلامه.
- لو سمحتو المريضه فاقت .
كلهم دخلوا يشفوها محمود جيه يدخل ادهم مسكه من ايده .
ادهم : رايح فين .
محمود باستفزاز : داخل اطمن علي نور.
ادهم بص للارض و با لايد التانيه ضربوا في وشه .
ادهم ببرود : انا كدا بهزر معاك و كسري لي ايدك كان هزار متجربش الجد مشفكش هنا تاني و لا اسمع اسمها علي لسانك و لو عايز تستني اختك يبقي اتفضل تحت .
محمود مشا متعاظ من ادهم .
ادهم فضل برا الاوضه لانو مينفعش يدخل .
في الاوضه .
احمد بقلق : نور حببتي انتي كويسه.
نور بصوت واطي : اه .
سلمي : حسا بحاجه يا نور .
نور : لاء انا كويسه .
سلمي بتسأل الدكتورة : حالتها ايه يا دكتورة وتقدر تخرج امتي .
الدكتورة بعمليه : هي حلتها دلوقتي بقت كويسه و ان شاء الله كمان ساعه و تخرج بعد ما نطمن عليها بعد ازنكو .
سلمي : اتفضلي .
نور : تعالي يا حياة .
حياة راحت قاعدة جبها .
نور : يا بت تعالي في حضني .
نور عارفه ان حياة كانت خايفا عليها فحبت تطمنها .
حياة حضنتها .
نور : متقلقليش يا حياة انا بقيت كويسه.
سلمي بابتسامه محدش فهمها غير نور : طب بعد ازنكم انا ريحا اطمن ابيه ادهم .
نور اتصدمت و رمشت بعنيها مابيترددش في دمغها غير انا ريحا اطمن ادهم و حست انها هطير من الفرحه .
سلمي : ابيه .
ادهم : ايوا يا سلمي .
سلمي بتبصله جامد : بقت كويسه و هتروح كمان ساعه .
ادهم ارتاح وبعدها حس بسلمي بتبصله : في ايه .
سلمي : انا الي عايزة اعرف عايز تتجوزها ليه .
ادهم : مش دلوقتي يا سلمي .
سلمي : تمام تقدر تمشي انت يا ابيه و انا هبقا اجي لاني هوصل نور و بعده اجي .
ادهم : هبعتلك السواق .
سلمي : ماشي .
******************************
في احد الاماكن .
الرجل الاول : احنا لازم نتحرك و بسرعه بعد الي عرفناه .
الرجل الثاني : طب دا هنعملوا ازاي بقا صعب جدا .
الرجل الاول بثقه : انا عارف هنتصرف ازاي طبعا انتا عارف محمود هنخشله منين .
الرجل الثاني : لاء .
الرجل الاول : هتعمل الي هقولك عليه .
الرجل الثاني : قول .
الرجل الاول : هتعمل.............................
الرجل الثاني : دماغ انتا برضو اوك هنفذ الي قولت عليه .
******************************
بعد ساعه ونص .
نور كانت خارجه من المستشفي سندا علي احمد و حياة و محدش ملاحظ ادهم الي قاعد في عربته مستني خرجها عشان يطمن عليها و اول مشفها خارجه اطمن و بعدها مشي .
في ڤيلا احمد الجارحي .
احمد طلع نور الاوضه .
احمد : نور .
نور : نعم يا احمد .
احمد بتردد : انا عارف ان الموضوع الي هقولك عليه مش وقته بس لازم اخد موفقتك في اسرع وقت .
نور : اتفضل يا احمد قول الي انتا عيزه.
احمد : ادهم طالب ايدك.
نور اتصدمت و مش قدره تصدق .
احمد كمل كلامه : في نقطه كمان لازم تعرفيها كتب الكتاب هيكون الاسبوع الجاي و من غير فرح.
نور بصدمه : نعم .
احمد : نور مش هينفع ترفضي و انتي عرفا السبب كويس الي انتي مقولتليش عليه .
نور : موضوع ايه انا مش فاهمه حاجه .
احمد : الموضوع ...................................
نور : مستحيل اقبل اني اتجوزه
احمد بعصبيه : نور مينفعش لازم نحميكي و محدش يقدر يحميكي غيره خلص الكلام هنروح بكره يجبلك الشبكه.
وسبها و مشي .
نور رمت نفسها علي السرير و عيطت حست باهانه لكرمتها .
******************************
في قصر معتصم الشرقاوي .
ادهم : ماما انا قولتلك دا قراري .
شهيره بعصبيه : قرارك ازاي انت بتقرر لوحدك من غير ما تقولي .
سلمي : ماما اهدي انتي عارفه ان ادهم مابيتصرفش غلط .
شهيره : انا زهقت محدش عارف يسيطر عليك شخصيتك بقت قويه زياده عن الحد الطبيعي يا ادهم .
خالد بيحاول يهدي الموضوع : اهدي شويه يا شهيره زي ما سلمي قالت ادهم ما بيتصرفش غلط .
شهيره بنفاذ صبر : انت حر اعمل الي يريحك .
ادهم ببرود : ياريت يا امي تحضري نفسك انتي و عمي علشان هنروح بكره بليل نجيب الشبكه و الاسبوع الجي هنكتب كتبنا . و سبهم و طلع اوضته .
شهيره : شيفين محدش قادر يسيطر عليه انا تعبت من صعوبة التعامل معاه.
وداد : اعذريه يا شهيره الي شافوا مش قليل و بدل ميهدوا بقي اجمد .
خالد : طب بعد ازنكم يا جماعه يلا بينا يا بنات يلا يا وداد .
******************************
تاني يوم .
في بيت محمود .
فوزية بحسره : اديها ضاعة من ايديك يا فالح .
محمود : الجدع دا انا نفسي اموته .
فوزيه بسخريه : يا شيخ اتنيل اهو تاني مره يضربك .
محمود بشر : واللهي ما هسيبوا في حاله .
فوزية بسخريه : لما نشوف هتعمل ايه .
******************************
في المساء .
في ڤيلا احمد الجارحي .
احمد : يلا نور يلا يا حياة ادهم مستني بره .
حياة : انا جهزه يا ابيه .
نور : وانا يلا .
احمد : اومال ملبستيش فستان ليه .
نور و هي بتبص علي هدومها : طب منا طول عمري بلبس كدا .
نور كانت لبسه بنطلون جينز وجكت جينز و تحتيه شميز نبيتي طويل و طرحه نبيتي .
احمد : طب يلا .
احمد و حياة و نور خرجوا .
ادهم اول مشاف نور وشه اتحول .
ادهم و هو بيحاول يداري عصبيته : اتفضلي اركبي .
نور : مش هينفع اركب معاك انا هركب مع احمد .
ادهم ببرود : انتي حره .
في محل الذهب .
حياة بصوت واطي : ايه يانور كل دا و مش عجبك حاجه .
نور : علشان كلهم غليين و انا مش عيزا غالي .
- اتفضل يا ادهم بيه الطقم دا حلو .
ادهم : اتفضلي .
نور اخدته و مش عجبها : لاء مش عجبني .
ادهم راح بنفسوا ينقلها الطقم و في واحد عجبه جدا .
ادهم لي احمد خليها تشوف دا .
نور عجبها الطقم و انبهرت بجماله و اخدوه .
شهيره : يلا يا لبسوا الدبل هنا .
نور عطت لي احمد دبلة ادهم : خليه يلبسها لنفسوا و انا هلبسها لنفسي عشان مينفعش يمسك ايدي .
شهيره و خالد و يزيد و ادهم اعجبوا با خلاق نور جدا و اكتر واحد كان مبسوط هو ادهم .
.
