رواية بقايا الماضي الفصل العاشر 10 بقلم شمس علاء
البارت العاشر
.
..
.
في قصر خالد الشرقاوي.
وداد : ايه يا بنات بتوشوشو بعض ليه.
أسيل : بنفكر نقتل يا وداد .
وداد : لا واللهي طب ما تخدوني معاكوا.
أسيل : ناخدك فين يا حجه هو احنا ريحين رحله مدرسيه .
ايه : بس يا أسيل يا حببتي اصل يا ماما احنا خارجين .
وداد : هتروحو فين .
أسيل : ريحين النادي يا ماما و سلمي و خطيبة ادهم هيرحوا هما كمان يعني هنتعرف عليها .
وداد : تمام و متتأخروش .
ايه : طب احنا هنطلع نلبس بعد ازنك.
وداد : اتفضلي .
******************************
في مبني مكافحة المخدرات.
يزيد : معقول كل دا حصل و عرفت ازاي .
ادهم : عرفت بقا .
يزيد : يعني انتا عايز تفهمني انك متجوزها عشان تحميها .
ادهم : ايوا .
يزيد : مش مصدقك .
ادهم : انت حر .
ادهم سرح او كان بيمثل انو سرحان .
يزيد : ادهم انت سرحان في ايه .
ادهم بخبث : بفكر في العريس الي متقدم لسلمي.
يزيد قام وقف مره وحده : نعم يا اخويااا.
ادهم : في ايه يالا .
يزيد : معلش ممكن تقولي العريس متقدم لمين عشان انا اطرش .
ادهم ببرود : لي سلمي .
يزيد بعصبيه : وهي وفقت .
ادهم مكمل في بروده : لسه هقولها .
يزيد بعصبيه : ادهم بطل برود .
ادهم : وانت ايه الي معصبك .
يزيد بتلقائيه : عشان بحبها .
ادهم بابتسامه : كدا انا وصلت للي انا عايزه .
يزيد : ادهم سلمي لو اتخطبت لاي حد ولا حتي فكرت انك تسألها هتزعل .
ادهم : لا ياراجل.
يزيد : ايوا و انا هتأدملها بعد ما تكتب كتابك .
ادهم : تمام معنديش ادني مشكله.
******************************
في اكبر شركه لسلسلة الشرقاوي للمعماري .
عز في تيليفون : حياة عايزك حالا .
حياة باستغراب حاضر يا فندم .
حياة خبطت علي الباب ودخلت .
حياة : نعم .
عز : اول شئ كان في ملف هنا و انا مش لقيه و تاني شئ الحسابات مش مظبوطه انا عايز افهم في ايه .
حياة : حضرتك الملف انتا اخدوا من ايدي امبارح وبعدها انا مشيت و انا لسه وصلي من ساعه ودا الميعاد الي حضرتك جيت فيه لكن الحسابات انا معرفش عنها حاجه ممكن تسألك مدير الحسابات .
عز : ابعتيلي مدير الحسابات و ابعتيلي الي بيراقب حركة الشركه من كاميرات المراقبه .
حياة : حاضر يا فندم .
بعد شويه .
عز بعصبيه : انا عايز اعرف الحسابات مش مظبوطه ليه .
- والله يا فندم انا ظبتها الاسبوع الي فات و حطتها علي مكتبك امبارح .
عز بصوت عالي : يعني انتا عايز تفهمني ان مكتبي حد بيدخله و انا مش موجود دي مش شركه دي مهزله و انتا هتفدل كتير تشوف الكاميرات .
الشخص بخوف : يا فندم الي ظاهر عندي ان كاميرات مكتب كضرتك هي الوحيده الي متعطله .
عز : اااازاي دا يحصل انتو بتشتغلوا في محل هدوم انتو بتشتغلوا في شركة الشرقاوي اتفضلوا اطلعوا برااا .
حياة : مستر عز .
عز : نعم .
حياة : عايزا اقول لحضرتك حاجه .
عز : مش وقته يا حياة .
حياة : حضرتك دا بخصوص الملف .
عز : ماله .
حياة : معايا .
عز : نعم ازاي .
حياة : حضرتك انا لاحظت ان في حد بيدخل المكتب بعد ما بنمشي .
عز : عرفتي ازاي .
حياة : كان قبل كدا حضرتك مشيت بدري وانا كنت في الشركه بس مش في مكتبي بعدها طلعة بفتح باب المكتب حسيت ان في حد كان بيجري و انا بفتح باب المكتب و لما دخلت شوفت خيال حد تحت المكتب و ملفات حضرتك علي المكتب انا كنت مرتبها و لما شفتهم مكنوش بنفس الترتيب و حصل نفس الحاجه اليوم التاني واتأكدت لما حضرتك قولتلي علي اهمية الملف فاعطيتك الملف المزيف و الاصلي معايا و الي كنت متوقعاه حصل لاكن الحسابات انا معرفش عنها حاجه.
عز بانبهار : انتي كنتي المفروض تبقي ظابط بعقلك دا .
حياة : لا عادي .
عز : شكرا .
حياة : لاشكر علي واجب بعد ازنك .
عز : اتفضلي .
******************************
في المستشفي العسكريه .
في مكتب نور .
سلمي : نور بلاش عندك دا .
نور : وانا مش هتصل بيه .
سلمي : ماينفعش لازم تستأذنيه انك خارجه .
نور بعصبيه : واستأذنه ليه استأذن بنادم محسسني اني حمل عليه مش طيقني اصلا ودي حاجه هانة كرامتي متجوزني حمايه ياستي مش عايزه حمايه متشكرين كرمتي اهم من اني اموت .
سلمي : نور براحه عشان متتعبيش انا بقولك عشان متجربيش عصبية ادهم .
نور : بردو مش هتصل بيه و يلا نمشي.
سلمي بتهز راسها : انتي حره انا حزرتك.
******************************
في مكتب احمد الجارحي .
احمد بعصبيه : وانتي تكلميه ليه اصلا و لا بتضحكي ليه قدامه .
ملك بخوف : واللهي ما قصدي و بعدين هو كان بيسألني و انا جوبت عليه .
احمد : مشوفكيش بتكلمي اي حد حتي لو كان في الشغل انا هتكلم و ان شاء الله هنكتب كتبنا بعد نور .
ملك بصدمه : كتب كتاب مين .
احمد بصلها و ضحك علي منظرها : كتب كتبنا احنا و يلا روحي علي مكتبك.
ملك راحة مكتبها و مش مصدقه نفسها ان اسمها هيتكتب علي حب عمرها .
******************************
في احد المناطق .
محمود : طب انا هفضل كدا اكلمكم من ورا الستاره و الصوت المفبرك دا .
الرجل الاول : متتكلمش كتير تعمل الي قولت عليه لو عايز توصل لي هدفك و ياريت متلعبش بينا لان قبل ما هتلعب بينا او تفكر حتي هنكون عارفين و موتك هيجي علي ايدينا ودلوقتي تروح المكان الي قولتلك عليه وتنفذ الي قولتلك عليه .
محمود : ماشي .
الرجل الثاني : تقدر تمشي .
*****************************
في بيت حسام الجارحي .
فوزية : يعني انت موافق عليه .
حسام : اه .
فوزية : طب و محمود .
حسام : ملوش نصيب فيها .
فوزية : هو انت مش كنت رافضه .
حسام : عادي انتي ايه مضيقك انا معجب باخلاق الراجل و شخصيته و هو راجل محترم .
فوزية : لا بعيد عنك دا علشان احمد الي قال ما انتا ملكش كلمه علي عيالك سايبه يتحكم فيهم واخدهم عنده و مسيطر عليه ليه عشان انت راجل هلهوله ملكش كلمه راجل مهز.......قطع كلمها قلم علي وشها .
حسام بصوت عالي : المره الجايه هيكون فيها كسر رجلك و بعدها هرميكي في شارع و يريت تتعدلي في كلامك و تلزمي حدودك بعد كدا .
سبها و مشي .
فوزية بغيظ : واللهي مهسبهم في حلهم مش بعد كل دا و خطتي متكملش .
******************************
في النادي .
نور :اما نتي طلعتي عسل اوي يا أسيل.
أسيل بطريقه مسرحيه : ان شا الله يخليكي لعيالك يارب .
نور بضحك : وانتي كمان يا ايه حبيتك اوي .
ايه : وانا واللهي حبتيك جدا وجبيت خفة دمك .
سلمي بزعل مصطنع : طب و انا محدش بيحبني .
نور وهي مسكها من خدودها : يخلاثي يا ناس دا انتي حببتي دا انتي الlove يابنتي .
أسيل : ايوا صح ذي ما نور قالت دا انتي حبيبتنا .
نور : مالك يا ايه ماترفزه ليه من ساعة ما كنتي رايحه الحمام .
ايه بعصبيه : بنادم قليل الزوق قليل الادب بارد مستفز .
نور : عندك حق .
ايه بصتلها : انتي تعرفيه .
نور : لاء بس قولت اسعدك احكي احكي .
ايه : الي حصل ...................................
فلاش باك .
ايه : مش تحاسب .
الشخص ببرود : واللهي متحسبي انتي.
ايه : علي فكره انت قليل الزوق .
الشخص : علي فكره انتي الي غلطانه و ياريت لسانك يتلم .
ايه : انا الي غلطانه ازاي و بعدين ايه لمي لسانك دي ما تحترم نفسك يا بنادم انت ايه قلة الاحترام ديه .
الشخص بعصبيه : بت لمي نفسك و الزمي حدودك و متخلنيش اوريكي الاحترام الي علي اصولوه ووسعي كدا انا مش فادي لامثالك .
ايه بغيظ : مستفز مستفز .
ايه : بس هو دا الي حصل .
أسيل ميته علي نفسها من الضحك.
ايه بعصبيه : بتضحكي علي ايه يا زفته.
أسيل : عشان انتي مينفعش معاكي غير كدا .
ايه : أأأأسسسيل متبقيش مستفزه .
أسيل : ايه يا اختي البت الي بتتخانق مع دبان وشها دي منش متكلمه اووووف.
نور : ماعصبيش نفسك يا ايه يا حببتي د...قطع كلمها شخص ماسك اديها.
- وانا مينفعش ابقي حبيبك .
نور : محمود سيب ادي ايه الي بتعملوا دا .
نور وقفت و سلمي .
ايه و أسيل مش فهمين حاجه .
نور مش عارفه تخلص ايديها منه و في الحظه دي مجاش في بلها غير ادهم .
محمود بابتسامه مستفزه : معلش السوبر مان بتعاك مش هنا .
محمود حس انو طاير في الهواه .
ادهم : معلش يروح امك خلفت توقعتك ورحمة ابويا ما هرحمك .
ادهم رفعه علي الحيطه و ضربوه ضرب مبرح محمود بمعني الكلمه مفهوش حته سليمه من كتر الضرب ادهم رماه علي الارض .
محمود بايستفزاز : انت ديما
كدا مش عيزني اتهني علي المزه .
ادهم طلع مسدسه .
- ادهم متعملش كدا . وحاول ياخد المسدس منه .
ادهم : اوعي يا مالك .
مالك : ادهم مينفعش كدا .
ادهم شال مسدسه وراح علي محمود ضربه ضربه فقد الوعي بعدها .
ادهم بصوت عالي : اتفضلوا علي العربيه يلا .
في العربيه .
ادهم : بتخروجي من غير اذني ليه .
نور ساكته مابتتكلمش .
ادهم بصوت عالي : نننننور ردي عليا ازاي تخرجي من غير ازني مخطوبه لكيس جوافه .
نور بقوه مزيفه : واستأذنك ليه واحنا هنتجوز عشان هتحميني وبعدين انا حره اعمل الي انا عوزاه .
ادهم بغضب وعينه احمرت : لا انتي مش حره ولا عجبك الي حصل ومسكة ايده ليكي انا بقا هعلمك ازاي تخرجي من غير ازني و متحترمنيش و تعندي معايا تاني .
ادهم طلع تليفونه .
ادهم : ايوا يا احمد كتب كتابي علي نور هيكون بكره .
نور بصتله بصدمه و بعدها استفزتوا : برضوا هعمل الي انا عايزه ومش هتتحكم فيا .
ادهم بصوت عالي : ياريت تحترمي نفسك و مسمعش ولا كلمه زياده والا واللهي هتزعلي و انا زعلي مش كويس.
طبعا سلمي و أسيل و ايه بيتفرجوا عليهم و محدش فيهم اتجرأ يدخل .
.
..
.
في قصر خالد الشرقاوي.
وداد : ايه يا بنات بتوشوشو بعض ليه.
أسيل : بنفكر نقتل يا وداد .
وداد : لا واللهي طب ما تخدوني معاكوا.
أسيل : ناخدك فين يا حجه هو احنا ريحين رحله مدرسيه .
ايه : بس يا أسيل يا حببتي اصل يا ماما احنا خارجين .
وداد : هتروحو فين .
أسيل : ريحين النادي يا ماما و سلمي و خطيبة ادهم هيرحوا هما كمان يعني هنتعرف عليها .
وداد : تمام و متتأخروش .
ايه : طب احنا هنطلع نلبس بعد ازنك.
وداد : اتفضلي .
******************************
في مبني مكافحة المخدرات.
يزيد : معقول كل دا حصل و عرفت ازاي .
ادهم : عرفت بقا .
يزيد : يعني انتا عايز تفهمني انك متجوزها عشان تحميها .
ادهم : ايوا .
يزيد : مش مصدقك .
ادهم : انت حر .
ادهم سرح او كان بيمثل انو سرحان .
يزيد : ادهم انت سرحان في ايه .
ادهم بخبث : بفكر في العريس الي متقدم لسلمي.
يزيد قام وقف مره وحده : نعم يا اخويااا.
ادهم : في ايه يالا .
يزيد : معلش ممكن تقولي العريس متقدم لمين عشان انا اطرش .
ادهم ببرود : لي سلمي .
يزيد بعصبيه : وهي وفقت .
ادهم مكمل في بروده : لسه هقولها .
يزيد بعصبيه : ادهم بطل برود .
ادهم : وانت ايه الي معصبك .
يزيد بتلقائيه : عشان بحبها .
ادهم بابتسامه : كدا انا وصلت للي انا عايزه .
يزيد : ادهم سلمي لو اتخطبت لاي حد ولا حتي فكرت انك تسألها هتزعل .
ادهم : لا ياراجل.
يزيد : ايوا و انا هتأدملها بعد ما تكتب كتابك .
ادهم : تمام معنديش ادني مشكله.
******************************
في اكبر شركه لسلسلة الشرقاوي للمعماري .
عز في تيليفون : حياة عايزك حالا .
حياة باستغراب حاضر يا فندم .
حياة خبطت علي الباب ودخلت .
حياة : نعم .
عز : اول شئ كان في ملف هنا و انا مش لقيه و تاني شئ الحسابات مش مظبوطه انا عايز افهم في ايه .
حياة : حضرتك الملف انتا اخدوا من ايدي امبارح وبعدها انا مشيت و انا لسه وصلي من ساعه ودا الميعاد الي حضرتك جيت فيه لكن الحسابات انا معرفش عنها حاجه ممكن تسألك مدير الحسابات .
عز : ابعتيلي مدير الحسابات و ابعتيلي الي بيراقب حركة الشركه من كاميرات المراقبه .
حياة : حاضر يا فندم .
بعد شويه .
عز بعصبيه : انا عايز اعرف الحسابات مش مظبوطه ليه .
- والله يا فندم انا ظبتها الاسبوع الي فات و حطتها علي مكتبك امبارح .
عز بصوت عالي : يعني انتا عايز تفهمني ان مكتبي حد بيدخله و انا مش موجود دي مش شركه دي مهزله و انتا هتفدل كتير تشوف الكاميرات .
الشخص بخوف : يا فندم الي ظاهر عندي ان كاميرات مكتب كضرتك هي الوحيده الي متعطله .
عز : اااازاي دا يحصل انتو بتشتغلوا في محل هدوم انتو بتشتغلوا في شركة الشرقاوي اتفضلوا اطلعوا برااا .
حياة : مستر عز .
عز : نعم .
حياة : عايزا اقول لحضرتك حاجه .
عز : مش وقته يا حياة .
حياة : حضرتك دا بخصوص الملف .
عز : ماله .
حياة : معايا .
عز : نعم ازاي .
حياة : حضرتك انا لاحظت ان في حد بيدخل المكتب بعد ما بنمشي .
عز : عرفتي ازاي .
حياة : كان قبل كدا حضرتك مشيت بدري وانا كنت في الشركه بس مش في مكتبي بعدها طلعة بفتح باب المكتب حسيت ان في حد كان بيجري و انا بفتح باب المكتب و لما دخلت شوفت خيال حد تحت المكتب و ملفات حضرتك علي المكتب انا كنت مرتبها و لما شفتهم مكنوش بنفس الترتيب و حصل نفس الحاجه اليوم التاني واتأكدت لما حضرتك قولتلي علي اهمية الملف فاعطيتك الملف المزيف و الاصلي معايا و الي كنت متوقعاه حصل لاكن الحسابات انا معرفش عنها حاجه.
عز بانبهار : انتي كنتي المفروض تبقي ظابط بعقلك دا .
حياة : لا عادي .
عز : شكرا .
حياة : لاشكر علي واجب بعد ازنك .
عز : اتفضلي .
******************************
في المستشفي العسكريه .
في مكتب نور .
سلمي : نور بلاش عندك دا .
نور : وانا مش هتصل بيه .
سلمي : ماينفعش لازم تستأذنيه انك خارجه .
نور بعصبيه : واستأذنه ليه استأذن بنادم محسسني اني حمل عليه مش طيقني اصلا ودي حاجه هانة كرامتي متجوزني حمايه ياستي مش عايزه حمايه متشكرين كرمتي اهم من اني اموت .
سلمي : نور براحه عشان متتعبيش انا بقولك عشان متجربيش عصبية ادهم .
نور : بردو مش هتصل بيه و يلا نمشي.
سلمي بتهز راسها : انتي حره انا حزرتك.
******************************
في مكتب احمد الجارحي .
احمد بعصبيه : وانتي تكلميه ليه اصلا و لا بتضحكي ليه قدامه .
ملك بخوف : واللهي ما قصدي و بعدين هو كان بيسألني و انا جوبت عليه .
احمد : مشوفكيش بتكلمي اي حد حتي لو كان في الشغل انا هتكلم و ان شاء الله هنكتب كتبنا بعد نور .
ملك بصدمه : كتب كتاب مين .
احمد بصلها و ضحك علي منظرها : كتب كتبنا احنا و يلا روحي علي مكتبك.
ملك راحة مكتبها و مش مصدقه نفسها ان اسمها هيتكتب علي حب عمرها .
******************************
في احد المناطق .
محمود : طب انا هفضل كدا اكلمكم من ورا الستاره و الصوت المفبرك دا .
الرجل الاول : متتكلمش كتير تعمل الي قولت عليه لو عايز توصل لي هدفك و ياريت متلعبش بينا لان قبل ما هتلعب بينا او تفكر حتي هنكون عارفين و موتك هيجي علي ايدينا ودلوقتي تروح المكان الي قولتلك عليه وتنفذ الي قولتلك عليه .
محمود : ماشي .
الرجل الثاني : تقدر تمشي .
*****************************
في بيت حسام الجارحي .
فوزية : يعني انت موافق عليه .
حسام : اه .
فوزية : طب و محمود .
حسام : ملوش نصيب فيها .
فوزية : هو انت مش كنت رافضه .
حسام : عادي انتي ايه مضيقك انا معجب باخلاق الراجل و شخصيته و هو راجل محترم .
فوزية : لا بعيد عنك دا علشان احمد الي قال ما انتا ملكش كلمه علي عيالك سايبه يتحكم فيهم واخدهم عنده و مسيطر عليه ليه عشان انت راجل هلهوله ملكش كلمه راجل مهز.......قطع كلمها قلم علي وشها .
حسام بصوت عالي : المره الجايه هيكون فيها كسر رجلك و بعدها هرميكي في شارع و يريت تتعدلي في كلامك و تلزمي حدودك بعد كدا .
سبها و مشي .
فوزية بغيظ : واللهي مهسبهم في حلهم مش بعد كل دا و خطتي متكملش .
******************************
في النادي .
نور :اما نتي طلعتي عسل اوي يا أسيل.
أسيل بطريقه مسرحيه : ان شا الله يخليكي لعيالك يارب .
نور بضحك : وانتي كمان يا ايه حبيتك اوي .
ايه : وانا واللهي حبتيك جدا وجبيت خفة دمك .
سلمي بزعل مصطنع : طب و انا محدش بيحبني .
نور وهي مسكها من خدودها : يخلاثي يا ناس دا انتي حببتي دا انتي الlove يابنتي .
أسيل : ايوا صح ذي ما نور قالت دا انتي حبيبتنا .
نور : مالك يا ايه ماترفزه ليه من ساعة ما كنتي رايحه الحمام .
ايه بعصبيه : بنادم قليل الزوق قليل الادب بارد مستفز .
نور : عندك حق .
ايه بصتلها : انتي تعرفيه .
نور : لاء بس قولت اسعدك احكي احكي .
ايه : الي حصل ...................................
فلاش باك .
ايه : مش تحاسب .
الشخص ببرود : واللهي متحسبي انتي.
ايه : علي فكره انت قليل الزوق .
الشخص : علي فكره انتي الي غلطانه و ياريت لسانك يتلم .
ايه : انا الي غلطانه ازاي و بعدين ايه لمي لسانك دي ما تحترم نفسك يا بنادم انت ايه قلة الاحترام ديه .
الشخص بعصبيه : بت لمي نفسك و الزمي حدودك و متخلنيش اوريكي الاحترام الي علي اصولوه ووسعي كدا انا مش فادي لامثالك .
ايه بغيظ : مستفز مستفز .
ايه : بس هو دا الي حصل .
أسيل ميته علي نفسها من الضحك.
ايه بعصبيه : بتضحكي علي ايه يا زفته.
أسيل : عشان انتي مينفعش معاكي غير كدا .
ايه : أأأأسسسيل متبقيش مستفزه .
أسيل : ايه يا اختي البت الي بتتخانق مع دبان وشها دي منش متكلمه اووووف.
نور : ماعصبيش نفسك يا ايه يا حببتي د...قطع كلمها شخص ماسك اديها.
- وانا مينفعش ابقي حبيبك .
نور : محمود سيب ادي ايه الي بتعملوا دا .
نور وقفت و سلمي .
ايه و أسيل مش فهمين حاجه .
نور مش عارفه تخلص ايديها منه و في الحظه دي مجاش في بلها غير ادهم .
محمود بابتسامه مستفزه : معلش السوبر مان بتعاك مش هنا .
محمود حس انو طاير في الهواه .
ادهم : معلش يروح امك خلفت توقعتك ورحمة ابويا ما هرحمك .
ادهم رفعه علي الحيطه و ضربوه ضرب مبرح محمود بمعني الكلمه مفهوش حته سليمه من كتر الضرب ادهم رماه علي الارض .
محمود بايستفزاز : انت ديما
كدا مش عيزني اتهني علي المزه .
ادهم طلع مسدسه .
- ادهم متعملش كدا . وحاول ياخد المسدس منه .
ادهم : اوعي يا مالك .
مالك : ادهم مينفعش كدا .
ادهم شال مسدسه وراح علي محمود ضربه ضربه فقد الوعي بعدها .
ادهم بصوت عالي : اتفضلوا علي العربيه يلا .
في العربيه .
ادهم : بتخروجي من غير اذني ليه .
نور ساكته مابتتكلمش .
ادهم بصوت عالي : نننننور ردي عليا ازاي تخرجي من غير ازني مخطوبه لكيس جوافه .
نور بقوه مزيفه : واستأذنك ليه واحنا هنتجوز عشان هتحميني وبعدين انا حره اعمل الي انا عوزاه .
ادهم بغضب وعينه احمرت : لا انتي مش حره ولا عجبك الي حصل ومسكة ايده ليكي انا بقا هعلمك ازاي تخرجي من غير ازني و متحترمنيش و تعندي معايا تاني .
ادهم طلع تليفونه .
ادهم : ايوا يا احمد كتب كتابي علي نور هيكون بكره .
نور بصتله بصدمه و بعدها استفزتوا : برضوا هعمل الي انا عايزه ومش هتتحكم فيا .
ادهم بصوت عالي : ياريت تحترمي نفسك و مسمعش ولا كلمه زياده والا واللهي هتزعلي و انا زعلي مش كويس.
طبعا سلمي و أسيل و ايه بيتفرجوا عليهم و محدش فيهم اتجرأ يدخل .
