رواية اقراط الحب الفصل التاسع 9 بقلم امل اسماعيل
روايه اقراط الحب بقلم /امل اسماعيل
الفصل التاسع
أدهم بتوتر : وانا هكرهه ليه انا بس خايف عليكي يا فرحتي
فرح : متخافش انا عارفه مصلحتي كويس
عاد يامن ومعه الطعام وجلسوا لتناوله
يامن بأبتسامه : اتفضلي كلي يا انسه فرح
فرح بخجل : شكراً انا بجد مش جعانه
يامن : مش هضغط عليكي ثم نظر الي ملك وقال : كلي دي من أيدي يا لوكا
رفضت ملك تناول الطعام
يامن بحزن : وبعدين معاك مش كل مره كده لازم تاكلي
فرح : هي ملك مش بتحب تاكل ولا ايه
يامن : ايوه هي اكلتها خفيفه جداً وزي ما انتي شايفه مش بترضى تاكل
اخذت فرح بعض الطعام ونظرت الي ملك وقالت : خدي دي من أيدي يا لوكا
أبتسمت ملك وتناولت الطعام من يد فرح دون مجادله او رفض
كان يامن ينظر إليهم بتعجب ويفكر كيف تستطيع فرح ان تسيطر على ملك هاكذا وتطيع كلامها فلقد تناولت الطعام بسعاده فقط عندما طلبت منها فرح ذلك أن فرح لديها تأثير رائع عليها
فرح : كلي دي كمان يا ملك
ظلت فرح تطعم ملك وملك تأكل بسعاده ودون رفض
بعد أن انتهوا من تناول الطعام نظرت فرح لملك وقالت : قولي الحمد لله
يامن : مش هتعرف تقول دي مكنتش بتتكلم خالص توقف عن الحديث عندما سمع صوت ملك الطيف وهي تقول
_ مددد لله
لم يستطع يامن التمالك وقام بضم ملك وانفجر في البكاء
فرح : وبعدين معاك هي كل ما تقول حاجه انتا تقعد تعيط
يامن بسعاده : اصل انتي مش عارفه احنا كنا فقدين الأمل في انها تتكلم او تتجاوب معانا من سنين واحنا بنحاول معاها وبنجيب احسن دكاتره ومفيش فايده وجيتي انتي من انبارح بس عملتي ال احنا عجزنا نعمله من سنين
فرح : بس انا معملتش حاجه ملك هي ال عملت انا بس بطلب وهي بتنفذ
يامن : انتي انسانه طيبه وجميله جداً يا أنسه فرح وملك شافت ده فيك علشان كده هي بتثق فيك وبتسمع كلامك
كانت فرح تشعر بالخجل الشديد
أما أدهم فكان يشعر بالغيره والغضب الشديدين فكيف يتجراء ذلك المتطفل المزعج على مغازله فرحته واخبارها انها جميله كم يتمنى أن يقتله وأن يخبر فرحته بالأبتعاد عنه ولكنه كان خائف من أن يزعجها او يغضبها بكلامه
يامن : يلا يا لوكا نروح
أمسكت ملك يد فرح وقالت : فررررح
نزلت فرح لمستواها وقبلتها من جبينها وقالت : لوكا حياتي هتسمع الكلام وهتروح وهتبقى بنت شاطره وتاكل من غير ما تعذب يامن وكمان قبل ما تاكل هتقول بسم الله وبعد ما تخلص هتقول الحمدلله وهتاجي كل يوم علشان تشوف فرح ماشي
ملك : شششي
نظرت فرح لي يامن وقالت : أوعى تعيط مش كل ما تقول كلمه تعيط واعمل حسابك أنها هتقول كلام كتير أوي
يامن بسعاده كبيره : شكراً ليكي بجد انا مهما قولت مش هعرف اعبر أنا ممنون ليكي قد ايه وبجد لو احتجتي اي حاجه انا موجود
فرح بأبتسامه : مفيش داعي لكل ده بس انا عايزاك توعدني انك هتجيب ملك كل يوم علشان اشوفها
يامن : أوعدك عن ازنك هنمشي علشان منتأخرش على ماما ثم ذهب
فرح : مع السلامة
أدهم بسخريه : عن أذنك علشان منتأخرش على ماما
فرح بغضب : وبعدين معاك يا عفريتي هزعل منك
أدهم : وانا مقدرش على زعل فرحتي
فرح بحزم : يبقى تقعد ساكت
أدهم : حاضر أسيبك أنا وأمشي دلوقتي وأبقى أجي بعدين
فرح : حاضر مع السلامة قاطع حديث فرح ذلك الصوت الغاضب والحاقد
تغريد بغضب وحقد : اظن انا حزرتك وقولتلك ملكيش دعوه بيامن
فرح : انتي مجنونه يابنتي انا مالي وماله انا كل ال يهمني ملك وبس اما يامن أنا عرفه كويس انه مش ممكن يبص لوحده زيي علشان كده اطمني
تغريد بخبث : انا مطمنه انا بس خايفه عليكي تعلقي نفسك بوهم
فرح بسخريه : متخافيش
عند أدهم
قام بأغلاق الخاصيه التي تسمح لفرح بسماعه ثم نزل الي الأسفل فوجد الخدم يضعون طعام الغداء على الطاوله ووالدته جالسه وأيضاً أيهاب كالعاده ولكن هذه المره كان الحزن ظاهر على وجهه
أدهم : السلام عليكم
ردوا عليه السلام
مها : بقالي ساعه بنادي عليك مبتردش ليه
أدهم : معلش يا ماما مسمعتكيش ثم نظر الي أيهاب الذي كان يجلس ويضع يده على خده ويتنهد بحزن وقال : ماله ده قاعد كده ليه
مها : زعلان
أدهم : مالك يا هوبا زعلان ليه
انفجر أدهم في البكاء وقال : ميرا زعلانه مني ومش عايز تكلمني تخيل رحت عندها رفضت تدخلني وقالت للحراس لو جيت في أي وقت ميدخلونيش
يضرب أدهم جبينه بيده ويقول : أوف نسيت خالص أنها كانت هتاجي من السفر انبارح دي كانت قيلالي وأكدت عليا اروح اقابلها في المطار
أيهاب بحزن : وكانت قيلالي بردوا بس أنا أنشغلت في أقراط الحب بتاعك ونسيت علشان كده هي مخصماني ومش عايزه تكلمني
أدهم : عندها حق ازاي تنسي طب انا وهي أصحاب بس وانا أنشغلت مع فرحتي وبيقولك من لقى أحبابه نسي أصحابه لكن انتا وهي بتحبوا بعض من زمان ازاي تنسى تروح تقابلها
أيهاب بحزن : بعترف اني غلط بس أعمل إيه أنا أنسان برضوا ورحت علشان اصالحها وجبتلها هديه وهي عملت ايه قالت للحراس متدخلهوش
قاطع حديثهم ذلك الصوت الأنثوي الرقيق وهوا يقول
_ ازيك يا ماما هناء عامله ايه
هناء بسعاده : ميروا حياتي وحشتيني اوي اوي اوي
ثم نهضت وضمتها
بادلتها ميرا الضم وقالت : وانتي وحشتيني اكتر
نهض أدهم ليرحب بها ومد يده ليصافحها وقال : ازيك يا ميروا وحشتيني
تجاهلته ميرا ونظرت له ببرود ثم نظرت الي هناء وقالت : اوعي تقولي أنك ال عامله الأكل الحلو ده
هناء : انا ال عملاه اتفضلي اقعدي كلي بالهنا والشفا
نظر أدهم الي إيهاب وقال : شكل ميروا مش زعلانه منك انتا وبس
حاول إيهاب مصالحه ميرا وقال : ميروا حياتي ممكن تقبلي الهديه دي مني
تجاهلته ميرا ولم تجب
أيهاب : ميروا حببتي أنا أسف والله طب اعمل ايه علشان تصالحيني
ميرا ببرود : لو سمحت متكلمنيش واسكت بقا علشان اعرف أكل
أيهاب بحزن : حاضر هسكت
بعد أن انتهوا من تناول الطعام خرجوا وجلسوا في حديقة المنزل
أيهاب بأستعطاف : ميروا مش هتاخدي الهديه بقى
ميرا بغضب : أوف قلتلك متكلمنيش
قاطعهم أدهم وقال : طب أيهاب وليكي حق تزعلي لكن انا والله انا كنت مشغول بأقراط الحب
أيهاب بتوتر وقلق : الله يخرب بيتك يا أدهم
ميرا بتعجب : أيه اقراط الحب دي
أدهم : هوا أيهاب مقلش ليكي
أيهاب ببكاء : الله يخرب بيتك طيرت البت مني انتا مش قولت متقولش لحد
أدهم : وهي ميرا حد يا غبي
ميرا بغضب : ممكن افهم انتوا بتتكلموا عن ايه
أدهم : أفهمك يا ستي اقراط الحب دي عباره عن حلق انا اخترعته علشان الاقي البنت المناسبه ليه
ميرا بتعجب : وازاي بقى حلق هيخليك تلاقيها
أدهم : هقولك ثم قص عليها ما حدث
ميرا بدهشه : دا انتا طلعت مش سهل يا عفريتي
أدهم : لو سمحتي يا ميروا فرح بس ال بتقولي كده
ميرا : ماشي ياسيدي من لقى احبابه نسى أصحابه على كل حال انتا ليك عزرك علشان كده انا مسمحاك ثم نظرت إلى إيهاب بغضب وقالت : لكن انتا بقى عزرك ايه وكمان بتخبي عليا حاجه مهمه كده
أيهاب بأستعطاف : والله هوا ال قالي متقولش لحد عايزانى اطلع فتان
أدهم : مهوا انتا لو عندك عقل كنت عرفت ان ميروا مش اي حد
أيهاب ببكاء : اسكت انتا خالص انتا تلاقي حببتك وانا اخسر حببتي ثم نظر إلى ميرا وقال بترجي : خلاص بقى يا ميروا سامحيني وبعدين بكره أول يوم في الدراسه يرضيك اروح من غيرك
ميرا بأبتسامه : خلاص هسامحك المره دي بس لكن
قاطعها أيهاب وقال : من غير لكن والله اخر مره ها قولت ايه صافي يالبن
ميرا بأبتسامه : حليب يا قشطه
أيهاب بأبتسامه ونظره عاشقة : أموت في الأشطه
في مكان أخر
سوسن : مش معقول ال حصل ده ذي ميكون ملك استبدلت بواحده تانيه معدتش بتعيط ولا بتزن وبتاخد الدوا من سكات وبتسمع الكلام
يامن بسعاده : مش بس كده دا انتي لو كنتي شوفتيها وهي بتاكل مكنتيش هتصدقي
سوسن بسعاده : كل ده علشان فرح طلبت منها كده
يامن : شكل فرح المعجزة ال فضلنا ندور عليها
سوسن بتوتر : ممكن اطلب منك طلب
يامن : انتي تؤمري يا ست الكل
سوسن بتوتر اكبر : انا عارفه اني كده بظلمك واني باخد حقك في اكبر حاجه مهمه في حياتك بس ارجوك متفهمنيش غلط
يامن بقلق : فيه أيه مالك ياماما قولتلك انتي تؤمري وانا انفذ
سوسن : انا عايزاك تتجوز فرح انا عارفه انك لسه عارفها ومش بتحبها بس تخيل لو انتا اتجوزتها وجات عاشت هنا حاله ملك هتبقى عامله ازاي دي ممكن تتحسن لدرجة انها تبقى طفله طبيعية
يامن بضحك : هوا ده الطلب متقلقيش انا كمان بفكر في كده وعلى كل حال انا لسه ملقتش الأنسانه ال أحبها وفرح انسانه رقيقه وطيبه علشان كده انا ال هبقي كسبان
سوسن بسعاده : بجد شكراً يا حبيبي احنا لازم نروح نخطبها
يامن : استنى بس نروح كده نخطبها ازاي انا لازم أدى فرح وقت علشان تعرفني وتحبني وبعدين اروح اخطبها
سوسن : بس هتحبك ازاي وهي مش بتشوفك الا شويه صغيرين لما بتودي ملك ليها وبتبقي مشغوله في ملك
يامن بأبتسامه : منا اكتشفت انها معايا في نفس الكليه وبكره اول يوم في الدراسه يعني هشوفها كل يوم وهيبقي في وقت نتعرف على بعض
الفصل التاسع
أدهم بتوتر : وانا هكرهه ليه انا بس خايف عليكي يا فرحتي
فرح : متخافش انا عارفه مصلحتي كويس
عاد يامن ومعه الطعام وجلسوا لتناوله
يامن بأبتسامه : اتفضلي كلي يا انسه فرح
فرح بخجل : شكراً انا بجد مش جعانه
يامن : مش هضغط عليكي ثم نظر الي ملك وقال : كلي دي من أيدي يا لوكا
رفضت ملك تناول الطعام
يامن بحزن : وبعدين معاك مش كل مره كده لازم تاكلي
فرح : هي ملك مش بتحب تاكل ولا ايه
يامن : ايوه هي اكلتها خفيفه جداً وزي ما انتي شايفه مش بترضى تاكل
اخذت فرح بعض الطعام ونظرت الي ملك وقالت : خدي دي من أيدي يا لوكا
أبتسمت ملك وتناولت الطعام من يد فرح دون مجادله او رفض
كان يامن ينظر إليهم بتعجب ويفكر كيف تستطيع فرح ان تسيطر على ملك هاكذا وتطيع كلامها فلقد تناولت الطعام بسعاده فقط عندما طلبت منها فرح ذلك أن فرح لديها تأثير رائع عليها
فرح : كلي دي كمان يا ملك
ظلت فرح تطعم ملك وملك تأكل بسعاده ودون رفض
بعد أن انتهوا من تناول الطعام نظرت فرح لملك وقالت : قولي الحمد لله
يامن : مش هتعرف تقول دي مكنتش بتتكلم خالص توقف عن الحديث عندما سمع صوت ملك الطيف وهي تقول
_ مددد لله
لم يستطع يامن التمالك وقام بضم ملك وانفجر في البكاء
فرح : وبعدين معاك هي كل ما تقول حاجه انتا تقعد تعيط
يامن بسعاده : اصل انتي مش عارفه احنا كنا فقدين الأمل في انها تتكلم او تتجاوب معانا من سنين واحنا بنحاول معاها وبنجيب احسن دكاتره ومفيش فايده وجيتي انتي من انبارح بس عملتي ال احنا عجزنا نعمله من سنين
فرح : بس انا معملتش حاجه ملك هي ال عملت انا بس بطلب وهي بتنفذ
يامن : انتي انسانه طيبه وجميله جداً يا أنسه فرح وملك شافت ده فيك علشان كده هي بتثق فيك وبتسمع كلامك
كانت فرح تشعر بالخجل الشديد
أما أدهم فكان يشعر بالغيره والغضب الشديدين فكيف يتجراء ذلك المتطفل المزعج على مغازله فرحته واخبارها انها جميله كم يتمنى أن يقتله وأن يخبر فرحته بالأبتعاد عنه ولكنه كان خائف من أن يزعجها او يغضبها بكلامه
يامن : يلا يا لوكا نروح
أمسكت ملك يد فرح وقالت : فررررح
نزلت فرح لمستواها وقبلتها من جبينها وقالت : لوكا حياتي هتسمع الكلام وهتروح وهتبقى بنت شاطره وتاكل من غير ما تعذب يامن وكمان قبل ما تاكل هتقول بسم الله وبعد ما تخلص هتقول الحمدلله وهتاجي كل يوم علشان تشوف فرح ماشي
ملك : شششي
نظرت فرح لي يامن وقالت : أوعى تعيط مش كل ما تقول كلمه تعيط واعمل حسابك أنها هتقول كلام كتير أوي
يامن بسعاده كبيره : شكراً ليكي بجد انا مهما قولت مش هعرف اعبر أنا ممنون ليكي قد ايه وبجد لو احتجتي اي حاجه انا موجود
فرح بأبتسامه : مفيش داعي لكل ده بس انا عايزاك توعدني انك هتجيب ملك كل يوم علشان اشوفها
يامن : أوعدك عن ازنك هنمشي علشان منتأخرش على ماما ثم ذهب
فرح : مع السلامة
أدهم بسخريه : عن أذنك علشان منتأخرش على ماما
فرح بغضب : وبعدين معاك يا عفريتي هزعل منك
أدهم : وانا مقدرش على زعل فرحتي
فرح بحزم : يبقى تقعد ساكت
أدهم : حاضر أسيبك أنا وأمشي دلوقتي وأبقى أجي بعدين
فرح : حاضر مع السلامة قاطع حديث فرح ذلك الصوت الغاضب والحاقد
تغريد بغضب وحقد : اظن انا حزرتك وقولتلك ملكيش دعوه بيامن
فرح : انتي مجنونه يابنتي انا مالي وماله انا كل ال يهمني ملك وبس اما يامن أنا عرفه كويس انه مش ممكن يبص لوحده زيي علشان كده اطمني
تغريد بخبث : انا مطمنه انا بس خايفه عليكي تعلقي نفسك بوهم
فرح بسخريه : متخافيش
عند أدهم
قام بأغلاق الخاصيه التي تسمح لفرح بسماعه ثم نزل الي الأسفل فوجد الخدم يضعون طعام الغداء على الطاوله ووالدته جالسه وأيضاً أيهاب كالعاده ولكن هذه المره كان الحزن ظاهر على وجهه
أدهم : السلام عليكم
ردوا عليه السلام
مها : بقالي ساعه بنادي عليك مبتردش ليه
أدهم : معلش يا ماما مسمعتكيش ثم نظر الي أيهاب الذي كان يجلس ويضع يده على خده ويتنهد بحزن وقال : ماله ده قاعد كده ليه
مها : زعلان
أدهم : مالك يا هوبا زعلان ليه
انفجر أدهم في البكاء وقال : ميرا زعلانه مني ومش عايز تكلمني تخيل رحت عندها رفضت تدخلني وقالت للحراس لو جيت في أي وقت ميدخلونيش
يضرب أدهم جبينه بيده ويقول : أوف نسيت خالص أنها كانت هتاجي من السفر انبارح دي كانت قيلالي وأكدت عليا اروح اقابلها في المطار
أيهاب بحزن : وكانت قيلالي بردوا بس أنا أنشغلت في أقراط الحب بتاعك ونسيت علشان كده هي مخصماني ومش عايزه تكلمني
أدهم : عندها حق ازاي تنسي طب انا وهي أصحاب بس وانا أنشغلت مع فرحتي وبيقولك من لقى أحبابه نسي أصحابه لكن انتا وهي بتحبوا بعض من زمان ازاي تنسى تروح تقابلها
أيهاب بحزن : بعترف اني غلط بس أعمل إيه أنا أنسان برضوا ورحت علشان اصالحها وجبتلها هديه وهي عملت ايه قالت للحراس متدخلهوش
قاطع حديثهم ذلك الصوت الأنثوي الرقيق وهوا يقول
_ ازيك يا ماما هناء عامله ايه
هناء بسعاده : ميروا حياتي وحشتيني اوي اوي اوي
ثم نهضت وضمتها
بادلتها ميرا الضم وقالت : وانتي وحشتيني اكتر
نهض أدهم ليرحب بها ومد يده ليصافحها وقال : ازيك يا ميروا وحشتيني
تجاهلته ميرا ونظرت له ببرود ثم نظرت الي هناء وقالت : اوعي تقولي أنك ال عامله الأكل الحلو ده
هناء : انا ال عملاه اتفضلي اقعدي كلي بالهنا والشفا
نظر أدهم الي إيهاب وقال : شكل ميروا مش زعلانه منك انتا وبس
حاول إيهاب مصالحه ميرا وقال : ميروا حياتي ممكن تقبلي الهديه دي مني
تجاهلته ميرا ولم تجب
أيهاب : ميروا حببتي أنا أسف والله طب اعمل ايه علشان تصالحيني
ميرا ببرود : لو سمحت متكلمنيش واسكت بقا علشان اعرف أكل
أيهاب بحزن : حاضر هسكت
بعد أن انتهوا من تناول الطعام خرجوا وجلسوا في حديقة المنزل
أيهاب بأستعطاف : ميروا مش هتاخدي الهديه بقى
ميرا بغضب : أوف قلتلك متكلمنيش
قاطعهم أدهم وقال : طب أيهاب وليكي حق تزعلي لكن انا والله انا كنت مشغول بأقراط الحب
أيهاب بتوتر وقلق : الله يخرب بيتك يا أدهم
ميرا بتعجب : أيه اقراط الحب دي
أدهم : هوا أيهاب مقلش ليكي
أيهاب ببكاء : الله يخرب بيتك طيرت البت مني انتا مش قولت متقولش لحد
أدهم : وهي ميرا حد يا غبي
ميرا بغضب : ممكن افهم انتوا بتتكلموا عن ايه
أدهم : أفهمك يا ستي اقراط الحب دي عباره عن حلق انا اخترعته علشان الاقي البنت المناسبه ليه
ميرا بتعجب : وازاي بقى حلق هيخليك تلاقيها
أدهم : هقولك ثم قص عليها ما حدث
ميرا بدهشه : دا انتا طلعت مش سهل يا عفريتي
أدهم : لو سمحتي يا ميروا فرح بس ال بتقولي كده
ميرا : ماشي ياسيدي من لقى احبابه نسى أصحابه على كل حال انتا ليك عزرك علشان كده انا مسمحاك ثم نظرت إلى إيهاب بغضب وقالت : لكن انتا بقى عزرك ايه وكمان بتخبي عليا حاجه مهمه كده
أيهاب بأستعطاف : والله هوا ال قالي متقولش لحد عايزانى اطلع فتان
أدهم : مهوا انتا لو عندك عقل كنت عرفت ان ميروا مش اي حد
أيهاب ببكاء : اسكت انتا خالص انتا تلاقي حببتك وانا اخسر حببتي ثم نظر إلى ميرا وقال بترجي : خلاص بقى يا ميروا سامحيني وبعدين بكره أول يوم في الدراسه يرضيك اروح من غيرك
ميرا بأبتسامه : خلاص هسامحك المره دي بس لكن
قاطعها أيهاب وقال : من غير لكن والله اخر مره ها قولت ايه صافي يالبن
ميرا بأبتسامه : حليب يا قشطه
أيهاب بأبتسامه ونظره عاشقة : أموت في الأشطه
في مكان أخر
سوسن : مش معقول ال حصل ده ذي ميكون ملك استبدلت بواحده تانيه معدتش بتعيط ولا بتزن وبتاخد الدوا من سكات وبتسمع الكلام
يامن بسعاده : مش بس كده دا انتي لو كنتي شوفتيها وهي بتاكل مكنتيش هتصدقي
سوسن بسعاده : كل ده علشان فرح طلبت منها كده
يامن : شكل فرح المعجزة ال فضلنا ندور عليها
سوسن بتوتر : ممكن اطلب منك طلب
يامن : انتي تؤمري يا ست الكل
سوسن بتوتر اكبر : انا عارفه اني كده بظلمك واني باخد حقك في اكبر حاجه مهمه في حياتك بس ارجوك متفهمنيش غلط
يامن بقلق : فيه أيه مالك ياماما قولتلك انتي تؤمري وانا انفذ
سوسن : انا عايزاك تتجوز فرح انا عارفه انك لسه عارفها ومش بتحبها بس تخيل لو انتا اتجوزتها وجات عاشت هنا حاله ملك هتبقى عامله ازاي دي ممكن تتحسن لدرجة انها تبقى طفله طبيعية
يامن بضحك : هوا ده الطلب متقلقيش انا كمان بفكر في كده وعلى كل حال انا لسه ملقتش الأنسانه ال أحبها وفرح انسانه رقيقه وطيبه علشان كده انا ال هبقي كسبان
سوسن بسعاده : بجد شكراً يا حبيبي احنا لازم نروح نخطبها
يامن : استنى بس نروح كده نخطبها ازاي انا لازم أدى فرح وقت علشان تعرفني وتحبني وبعدين اروح اخطبها
سوسن : بس هتحبك ازاي وهي مش بتشوفك الا شويه صغيرين لما بتودي ملك ليها وبتبقي مشغوله في ملك
يامن بأبتسامه : منا اكتشفت انها معايا في نفس الكليه وبكره اول يوم في الدراسه يعني هشوفها كل يوم وهيبقي في وقت نتعرف على بعض
