اخر الروايات

رواية اقراط الحب الفصل الثامن 8 بقلم امل اسماعيل

رواية اقراط الحب الفصل الثامن 8 بقلم امل اسماعيل

روايه اقراط الحب بقلم /امل اسماعيل
الفصل الثامن
تفاجأت تغريد وقالت : يامن
اقترب منهم يامن وقام بضم الطفله وقال : ملك خوفيني عليكي كده تسيبيني وتمشي
تغريد : انتا تعرف الطفله دي
يامن : دي اختي الصغيره ملك
فرح : لو سمحت ممكن اسأل سؤال
يامن : اتفضلي
فرح : من الواضح أن اختك مش طبعيه يعني مريضه صح ولا انا غلطانه وكمان مبتتكلمش اوي او بمعنى أصح تعتبر مبتتكلمش
تغريد بغضب : أيه ال انتي بتقوليه ده انتي اتجننتي ازاي تقولي عليها كده ثم نظرت الي يامن وقالت : متزعلش يا يامن دي وحده متخلفه
يامن : وازعل ليه هي عندها حق اختي عندها توحد بس حالتها صعبه اوي هي استجابتها ضعيفه جداً وتعتبر معدومه وكمان مش بتتكلم وودناها لكذا دكتور بس قالوا ان حالتها ميئوس منها الا اذا لقينا حاجه تجذب انتباها وتتجاوب معاها
فرح : انا أسفه على هقوله بس حضرتك مهمل ازاي تسيب طفله زي دي تضيع دي كانت منهاره من العياط ولما سألتها عن أسمها معرفتش تجاوب اتمنا انك تبقى حريص اكتر من كده
تغريد بحقد وغضب : انتي اتجننتي ازاي تتكلمي معاه كده
يامن : معاكي حق يا انسه انا كنت مهمل بس أن شاء الله مش هكرر الغلط ده وشكراً على اهتمامك بأختي ومراعتها
نظر الي ملك وقال : يلا يا ملك نروح ثم امسك يدها لكي يغادروا ولكن أمسكت ملك بيد فرح وقالت : فرررح
صدم يامن كثيراً فهذه المره الأولى التي تتحدث فيها ملك انفجر بالبكاء وقال : انتي بتقولي ايه
ملك : فرررح
ظنت فرح ان يامن يبكي لأن ملك ترفض العوده معه فنزلت لمستوى ملك وقالت : لوكا حببتي هتروح مع يامن وبكره تبقى تيجي تلعب معايا ثم نظرت الي يامن وقالت : انتا بتعيط علشان هي رفضت تروح معاك للدرجادي بتحبها
حاول أن يتوقف عن البكاء وقال : انتي فرح
فرح : ايوه انا فرح
يامن : ممكن اعرف انتي عملتي ايه لملك خلتيها تتعلق بيكي اوي كده
فرح بخوف وهي تشير بيدها للنفي : والله ماعملت حاجه انا بس حاولت اعرف هي مين وجبتلها حاجه تكلها والله مأزيتها
يامن بسعاده : تعرفي أن دي أول كلمه تقولها ملك فرح هي اول كلمه تقولها من يوم ما اتولدت ثم اكمل ببكاء شديد : دي اول مره اسمع فيها صوتها انتي لا يمكن تتخيلي السعادة ال انا حاسس بيها
فرح بعدم تصديق : انتا بتقول ايه اول كلمه تقولها اسمي اشمعنا اسمي دي اول مره تشوفني فيها
يامن : اول مره تشوفك حبتك لدرجه انها قالت اسمك من الواضح انك انسانه طيبه جداً يا أنسه فرح
شعرت فرح بالخجل الشديد وقالت : اتمنى انك تبقى تجيب ملك كل فتره اشوفها لأني اتعلقت بيها جداً
يامن بأبتسامه : طبعاً وواضح ان ملك اتعلقت بيك جداً ثم نظر الي ملك وقال : يلا يا لوكا نروح
أمسكت ملك يد فرح بقوه وقالت : فرررررح
يامن : وبعدين معاك يلا نروح ونبقى ناجي تاني نشوف فرح
رفضت ملك ترك يد فرح وقالت : فرررررح
أبتسمت فرح لملك وقالت لها : ملك حببتي هتسمع الكلام وتروح مع يامن وهتاجي بكره علشان تشوفني والعب معاها
تركت ملك يد فرح وقامت بطبع قبله لطيفه على وجهها وذهبت وامسكت يد يامن
كان يامن متفاجئ مما حدث فلقد استجابت ملك لكلام فرح بسهوله وهذا لم يحدث من قبل كما أنها قبلتها وهذه أول مره تفعل شئ كهذا كما أنها نطقت أسم فرح، يبدوا أن تلك الفرح ليست بالفتاه العاديه وأنها سوف يكون لها دور كبير في علاج ملك الذي كان يظنه مستحيل
اخذ يامن ملك وذهبوا، بمجرد أن ذهبوا أمسكت تغريد يد فرح بقوه مما جعلها تتألم وقالت : سيبي أيدي انتي اتجننتي
تغريد بحقد وغضب : كله الأ ده يامن ده بتاعي أنا مش هسمح لحد انه ياخده مني ده حب الطفوله خليكي بعيده عنه فاهمه
كان يامن وتغريد جيران وهي مغرمه به منذ الطفوله بل مجنونه بحبه ولم لا فهوا شاب طويل حنطي البشره بعيون عسليه وشعر اسود وملامح وجه جذابه
نزعت فرح يدها وقالت : انتي أكيد اتجننتي ثم ذهبت وتركتها

في مكان أخر
كان ممد على فراشه يفكر فيما حدث وفي ظهور ملك ويامن وتعلق ملك بفرح وهل يمكن أن تعجب فرح بيامن او يعجب هوا بها، نفض تلك الأفكار من رائسه وقال : مستحيل فرح تكون لحد تاني غيري فرح دي بتاعتي وبس لازم اتحرك بسرعه وأظهر في حياتها بصفتي أدهم مش عفريتي واخليها تحبني قبل ما حد تاني ياخدها مني

عند فرح
عادت فرح الي منزلها وهي متعبه وألقت التحيه على والديها وجلست على احد المقاعد وقالت : في زينه وأغاني في الشارع هوا في حد بيتجوز ولا ايه
مها : ده محمد ابن خالت فتحيه جارتنا بيتجوز بكره الدخله
فرح : ربنا يتمم ليهم على خير
مها بتوتر : هما دعونا علشان نروح هتاجي معانا
فرح بتنهيده : ال هنقوله هنعيده انتي عارفه اني مش بحب اروح أفراح او اي مناسبات فيها تجمعات
مها : بس يا حبيبتي كده مينفعش لازم تطلعي من العزله دي
فرح : لو سمحتي يا ماما سيبيني على رحتي ثم ذهبت إلى غرفتها
أحمد : عاجبك كده اهي زعلت قولتلك بلاش تقوليلها
مها بحزن : يعني انتا عجبك العزلة ال هيا فيها دي
أحمد : لأ طبعاً بس الخطوه دي هي ال لازم تاخدها

في غرفت فرح
كانت فرح تتمدد على فراشها وتتنهد بملل عندما سمعت ذلك الصوت
أدهم : ممكن اعرف انتي ليه مش عايزه تروحي مع اهلك الفرح
فرح : عفريتي كنت فين من الظهر وانتا مش موجود
أدهم : متتهربيش من السؤال جاوبي
فرح بحزن : علشان الناس مش بتبطل كلام بيقولوا اي كلام ياجي في دماغهم من غير مايفكروا اذا كان الكلام ده بيجرح ال قدمهم ولا لأ
أدهم : كلام زي أيه
فرح بحزن : زي ايه ده انتي لسه متخطبتيش ولا حتى بيجيلك عرسان و كمان انتي طالعه وحشه لمين ابوك وامك حلوين وكمان انتي بتشتغلي ازاي وانتي بتدرسي لو عايزه نصيحتي بلاش دراسه واشتغلي وساعدي ابوك وامك انتوا غلابه ومحتاجين كل قرش وغيره وغيره علشان كده انا كرهت الناس وبقيت بحب الغزله
شعر أدهم بحزن كبير فاتلك الفرح قد عانت كثيراً في حياتها كيف لفتاه رقيقه مثلها أن تتحمل كل هذه المعاناه
أدهم بحزن : وأحنا اتفقنا على ايه مش قولنا انك هتبقى قويه ومش هتخلي حد يكسرك وبعدين أنا جنبك ومش عايزك تخافي طول ما أنا جنبك
فرح : أكيد أنا هبقي قويه ومش هخلي حد يكسرني بس عايزه شويه وقت حاسه أني مش مستعده للمواجها الوقتي
أدهم : خدي وقتك بس عايزك تعرفي اني جانبك وهفضل على طول جنبك
فرح بأبتسامه : بحبك يا عفريتي
رغم ان فرح قصدت بكلمه أحبك أنها تحبه كصديق ولكن عندما سمع ادهم تلك الكلمه شعر بأن قلبه سوف يخرج من صدره وشعر بأنه امتلك سعاده هذا العالم فهوا حقاً أصبح متيم بتلك الفرح

في مكان أخر
سوسن : معقول ال انتا بتقوله ده يا يامن ازاي البنت دي قدرت تأثر على ملك كده
يامن : أنا كمان مش مصدق يا ماما بقالنا سنين بنحاول نعالج ملك ووديناها لأكبر دكاتره ومفيش اي تقدم تقوم تاجي فرح تقعد معاها ساعتين تخليها تتكلم وكمان ترفض تيسبها ومن أول محاوله ليها قدرت تقنعها وتخليها تروح معايا
سوسن : مش يمكن تكون فرح هي الحاجه اللي هتجذب انتباه ملك وتخليها تستجيب للعلاج
يامن بسعاده : ياريت يا ماما ياريت

في اليوم التالي
استيقظت فرح وفعلت روتينها اليومي وخرجت لكي تتناول الفطور
بينما فرح تتناول الفطور سمعت صوت والدتها وهي تقول : مش ناويه تاجي الفرح برضوا
فرح بأنزعاج : وبعدين يا ماما ال هنقوله هنعيده قولتلك مش هاجي عن اذنك هروح الشغل ثم ذهبت
مها بغضب : عجبك بنتك وعاميلها يا احمد
احمد بأنزعاج : سيبيها على راحتها
مها : بس انا عايزاها تاجي علشان تخرج من عزلتها
أحمد بسخريه : تخرج من عزلتها ولا علشان تجيبلها عريس
مها : يوه بقى انا عايزه مصلحتها
أحمد : عارف يا حببتي بس سيبيها براحتها ده احسن ليها

في مكان أخر
كانت تبكي وتصرخ وهي تقول : فرررررح فرررررح
سوسن : اهدي يا ملك يا حببتي مالك النهارده
يامن : مش عارف مالها
تذكر يامن حديث فرح امس عندما أخبرت ملك ان تذهب للمنزل وتعود في الغد لتراها وتلعب معها
يامن بشرود : معقول تكون ملك فاكره كلام فرح وعايزه تروح تشوفها وتلعب معاها زي ما طلبت معقول تكون فرح هي علاج ملك ال فضلت ادور عليه ياريت تكون كده فعلاً ساعتها مش هخلي فرح تبعد عن ملك لحظه واحده مهما كان التمن حتى لو اضطريت اتجوزها
يامن : ملك حبيبتي هتاجي معايا علشان نروح عند فرح
توقفت ملك عن البكاء وضحكت بصوت عالي وهي تقول : فررررح فررررح
سوسن : شكل ملك اتعلقت بفرح اوي
يامن : عندك حق انا هاخد ملك واروح عند فرح واشوف هي بتستجيب ليها اد ايه وقوه تأثيرها عليها
سوسن بسعاده : ياريت يكون ال بنفكر فيه صح وتقدر فرح تعالج ملك

عند فرح
كانت فرح تعمل عندما سمعت ذلك الصوت الطيف
_فررررح
استدارت فرح وهي تبتسم وتقول : لوكا
تركت ملك يد يامن وركضت وضمت فرح
حملتها فرح والتفت بها حول نفسها
يامن : اسف أن كنا عطلناك بس ملك من ساعت ما صحيت من النوم وهي قاعده تعيط وتصوت وبتقول اسمك
نظرت فرح لملك وقالت : ينفع كده يا لوكا البنات الشاطرين مش بيعيطوا او بيصوتوا معتيش تعملي كده تاني
هزت ملك رائسها علامه على الموافقة
كان يامن يراقب حديثهم وهوا يشعر بسعاده كبير فلقد تأكد أن فرح تستطيع علاج ملك
يامن : تسمحيلي يا أنسه فرح اعزمك على الفطار مع ان الوقت اتأخر على الفطار
أدهم بغضب : لأ ارفصي أنتي وراك شغل
فرح بهمس : اعوز بالله من الشيطان الرجيم انتا جيت امتى
أدهم بغضب : انا هنا من زمان بس انتي ال مش واخده بالك ومشغوله مع الأستاذ وبعدين هوا هيفضل ينطلك كده كل شويه مينفعش الناس تقول عليكي ايه
فرح بهمس : ممكن اعرف انتا زعلان ليه
أدهم : وانا ايه ال هيزعلني
يامن : بتقولي حاجه يا أنسه فرح
فرح بتوتر : بقول انا فطرت من بدري شكراً
يامن : مش هقبل الرفض ملك مكلتش حاجه من الصبح تعالي افطري معانا وكلي على أد ما تقدري
أدهم بغضب : أيه الأنسان الزقه ده
فرح بغضب : اسكت خالص هيقول عليا مجنونه وبكلم نفسي
يامن : في حاجه يا انسه فرح
فرح بخجل وتوتر : لأ مفيش بس انا مش هقدر اجي افطر معاكم علشان مش هعرف اسيب الشغل
يامن بأبتسامه : مفيش مشكله هروح اجيب اكل ونفطر هنا معاك ده بعد اذنك طبعاً
فرح : تمام مفيش مشكله
ذهب يامن ليحضر الطعام
أدهم بغضب وغيظ : اذن ايه انتا خليت فيها اذن دا انتا فعلاً لازقه ومعندكش دم
فرح بغضب : عفريتي فيه أيه مالك ممكن اعرف انتا بتكره يامن ليه
أدهم بتوتر : وانا هكره ليه انا بس خايف عليكي يا فرحتي


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close