رواية بقايا الماضي الفصل الثامن 8 بقلم شمس علاء
البارت الثامن .
.
.
.
في ڤيلا احمد الجارحي .
في اوضة نور .
نور صحت علي صوت خبط علي الباب.
نور بصوت مأثر عليه النوم : حاضر حاضر .
نور فتحت الباب.
حياة بتنهج : نور بابا تحت و عيزك .
نور فتحت عنيها و ركزت : بابا تحت ليه.
حياة : مش عارفه يا نور .
نور : طب انا هغسل وشي و نزلا .
حياة : ماشي .
نور غسلة و شها و نزلت.
نور : بابا ازي....قطع كلمها قلم علي و شها .
حياة بشهقه : ليه كدا يا بابا .
حسام : اخرسي يا حياة .
نور من الصدمه مش قادره تتكلم و الدم نازل من وشها.
حسام : بتسيبي الراجل الي كان رايح يدور عليكي و تهزئيه و تخلي الجدع الي انتي مشيا معاه يضربه .
نور اصلا مش قادره تتكلم و حست ان الدنيا بتلف بيها و اغمي عليها .
حياة بصوت باكي : نور نور كلميني ردي عليا .
حياة طلعت اوضة نور و جبتلها اسدال الصلاه و لبستهلها و لفتلها شعرها باحكام و حسام شلها و راحو بيها علي اقرب مستشفي .
حياة اخدت التيليفون و هي بتعيط و اتصلت بشخص .
******************************
في قصر معتصم الشرقاوي .
علي السفره .
سلمي تيليفونها رن .
سلمي بستغراب حياة. عز اول ما سمع الاسم ركز معاها .
سلمي : الو
حياة بصوت باكي: الو ..ايوا ياسلمي
سلمي بخضه : في ايه يا حياة .
حياة و بكائها بيزيد : نور يا سلمي .
سلمي وقفت مره وحدا : ملها نور يا حياة .
ادهم اول ما سمع اسم نور و ردة فعل سلمي ركز معاها و حاسس بقلق عليها.
حياة حكتلها علي الي حصل .
حياة : انا خايفا يا سلمي عليها .
سلمي بدموع :طب هما قالولك ايه عن حلتها .
حياة : قالولي انها صدمه عصبيه و هما بيحولوا يفوقها .
سلمي : طب انا جايا عنوان المستشفي ايه .
حياة : العنوان ..............
سلمي : طب انا جايا .
شهيره : في ايه يا سلمي .
سلمي و هي بتلم حجتها : نور في المستشفي .
شهيره : ليه ايه الي حصل .
سلمي : لما اجي يا ماما لان هما مش عرفين يفوقها .
سلمي جت تمشي .
ادهم : سلمي استني .
سلمي بصتله : نعم يا ابيه .
ادهم وهو بيبص بعيد عن عنيها : انا جي معاكي اوصلك
سلمي باستغراب و بصتله بس قلقها علي نور خلها متعلقش : ماشي .
******************************
في امريكا .
في مكتب احمد .
احمد قاعد قلقان وحاسس ان في حاجه حصلت لغايه ماجاله التيليفون الي هيأكد قلقه .
احمد اول ما شاف رقم كبير الحراس اتخض : في ايه يا عزمي نور و حياة حصلهم حاجه .
عزمي بتردد : حضرتك كان في واحد كبير اسمو حسام الجارحي و كان عايز يقابل انسه نور و انا بلغت انسه حياة و بلغتني ان دا ولدكم و قالتلي ادخله .
احمد بعصبيه : ايه الي حصل يا عزمي متسيبش اعصابي .
عزمي و هو بيتكلم : حضرتك هو بعد ما دخل طلع با لانسه نور شيلها علي ايدو
و انسه حياة مشيا جانبو بتعيط .
احمد اتخض وقال بعصبيه : و انتا فين دلوقتي يا حيوان .
عزمي بخوف : انا روحت وراهم .
احمد بصوت عالي : العنوان يا زفت .
عزمي : العنوان .................
احمد قفل معاه و اتصل برقم تاني.
احمد : في خلال ربع ساعه اكون في طياره خاصه لمصر .
احمد بعد ماقفل : ليه عيزني اشيل منك اكتر مش عيزني انسي ليه .
******************************
في ڤيلا معتصم الشرقاوي .
شهيره و هي بتحضن وداد وحشتيني اوي .
وداد : وانتي اكتر .
أسيل بمزاح غير مهتمه بنظراته العاشقه: و انا موحشتكيش اخد حجاتي و امشي .
شهيره : تعالي يا أسيل في خضني.
أسيل راحت و حضنتها.
شهيره : لسه زي ما انتي يا أسيل .
ايه بزعل مصطنع: كدا بتحضنيها و سيباني .
شهيره :تعالي يا روحي في حضني .
ايه وهي بتزيح أسيل : اوعي يا بت روحي اقعدي في اي حته .
أسيل : طب متزئيش طب عبو شكلك .
اسر : طفله .
أسيل لفتله : هي مين دي الي طفله يا اخ انتا .
اسر وهو بيرفع ايدو : انا كلمتك وجهتلك كلام قولت اسمك انا كلمتها ياعمي .
خالد بضحك : لا يا حبيب عمك .
اسر : قولت اسمها .
خالد وهو لسه بيضحك : لا يا ابني
اسر : يبقا الي علي راسه بطحه بقا .
أسيل وهي تضرب رجلها في الارض زي الاطفال : كدا يا بابا ماشي متكلمنيش تاني .
اسر : انا قولت طفله .
أسيل : لا لانت مستفز اوي عايز ترفزني
اسر :انا كلمتك يا حول الله يارب .
وداد و شهيره في صوت واحد : ببببببس .
وداد : لسه زي ما انتم زي القط و الفار.
شهيره بتأييد كلمها : فعلا لسه زي ما انتم و لسه اسر بيحب يضايق أسيل .
اسر ببراءه : لا انتو ظلمني المردي هي الي بتتكلم انا مكلمتهاش هي الي بتستفز نفسها .
أسيل بتقول لي ايه : سبيني عليه .
ايه لي اسر : بس يا اسر بس يا بابا خاف علي عمرك .
اسر بخوف مصطنع : حاضر .
عز بمرح : بس يا اسر ملكش دعوا ب سوسو .
أسيل بمرح : شكرا اعز نردهالك في الافراح .
عز بمرح : لا شكر علي واجب امعلمي ما تيجي تشربي شاي .
أسيل بتفكير : لا يا عم مبحبوش .
خالد : بس بس دماغي وجعتني يا لا يا بنات يلا يا وداد نمشي .
وداد : يلا .
خالد : سلام يا جماعه هنيجي بليل .
بعد ما خالد وعيلته مشيو و شهيره طلعة اوضتها .
اسر : عز حبيبي عيزك فوق .
عز بشك : مش مطمنلك .
اسر : ولا اقولك هات ودنك .
عز : ما بلاش الحركات دي انت كبرت عليها.
اسر : تعالي هنا يا حيوان .
عز : اديني جيت.
اسر مسكه من هدومه : تعرف يا عز لو سمعت سوسو دي تاني و رحمة ابويا لكون نفخك ماشي.
عز : يا عم اوعي بقا كل دا عشان سوسو انتي بتغيري يا بيضه .
اسر : عززززز اسمع الكلام .
عز : حاضر و الله ابو لهب لو كان هنا مكنتش علية صوتك كدا.
اسر : بتقول حاجه يا عز .
عز : لا بقول ابو لهب وحشني .
اسر : اه بحسب .
عز وهو طالع : طب ما تطرح احسن بتبقا اسهل ما تحسب .
اسر : صبرني يارب .
عز رجع تاني : لو مش عجبك طلقني.
وطلع يجري .
******************************
في بيت حسام الجارحي .
محمود : اهي جابت معانا نتيجه بالعكس و اكيد احمد هيجي .
فوزية : انا مش عارفه كل حاجه بتيجي معانا بالعكس ليه .
محمود : ايوا فعلا مش اول مره .
فوزية : اومال هتفك الجبس امتي.
محمود : بعد اسبوعين كان ايدو جامدة ابن ال .......... .
فوزية : بقولك متيجي نور لها المستشفي .
محمود : وانا معنديش ادني مشكله يلا بينا .
******************************
في المستشفي .
سلمي : حياة .
حياة : سلمي كويس انك جيتي .
سلمي : ايه الي بيحصل جوا .
حياة ببكاء : من ساعة ماكلمتك وهيا ما فقتش .
سلمي : طب اهدي انا هخش اشوف في ايه .
ادهم فضل مستني تحت في كافتيريا بعد ما عرف ان احمد مش فوق ففضل تحت احتراماً ليه رغم قلقه عليها و هو مش عارف السبب او بيوهم نفسه انه مش عارف السبب .
في المساء .
سلمي كانت وقفا جنب حياة لانهم منعوهم انهم يدخلوا لي نور .
_ حياة ايه الي حصل .
حياة : احمد وجريت عليه وهو اخدها في حضنه .
احمد : خلاص يا حياة بطلي عياط .
ادهم طلع اول ما سلمي بلغته ان احمد جيه .
احمد و هو بيبص لي ابوه : ايه الي حصل يا حياة .
حياة : حكتلوا علي الي حصل .
ادهم واقف مصدوم من الكلام ال قالتوا حياة و انا الي باباها اتهموا لى نور محصلش .
احمد ساب حياة و راح لي حسام : مش اول مره بتندمني اني سبتها هنا و مين فهمك الكلام دا .
حسام : الي قالي قالي كان لازم اربيها .
احمد : انتا ازاي كدا انا عارف ان مراتك الي قلتلك كدا و انت صدقتها .
_ وميصدقهاش ليه يا عين امك .
احمد لف وراه : سيرة امي متجيش علي لسانك تاني انتي فهمه .
فوزية : انتا بدافع عنها ليه ما الي انا قولتوا صح تقدر تفهمني الجدع الي وراك دا بيعمل ايه هنا مش دا نفس الي ضرب محمود دا الجدع الي اختك مشيا علي كل شعرها معاه.
احمد بعصبيه : اخرسي و مسمعش ولا كلمه زياده الي انتي بتقولي عليه دا كتب كتابه علي نور الاسبوع الجاي .






******************************
.
.
.
في ڤيلا احمد الجارحي .
في اوضة نور .
نور صحت علي صوت خبط علي الباب.
نور بصوت مأثر عليه النوم : حاضر حاضر .
نور فتحت الباب.
حياة بتنهج : نور بابا تحت و عيزك .
نور فتحت عنيها و ركزت : بابا تحت ليه.
حياة : مش عارفه يا نور .
نور : طب انا هغسل وشي و نزلا .
حياة : ماشي .
نور غسلة و شها و نزلت.
نور : بابا ازي....قطع كلمها قلم علي و شها .
حياة بشهقه : ليه كدا يا بابا .
حسام : اخرسي يا حياة .
نور من الصدمه مش قادره تتكلم و الدم نازل من وشها.
حسام : بتسيبي الراجل الي كان رايح يدور عليكي و تهزئيه و تخلي الجدع الي انتي مشيا معاه يضربه .
نور اصلا مش قادره تتكلم و حست ان الدنيا بتلف بيها و اغمي عليها .
حياة بصوت باكي : نور نور كلميني ردي عليا .
حياة طلعت اوضة نور و جبتلها اسدال الصلاه و لبستهلها و لفتلها شعرها باحكام و حسام شلها و راحو بيها علي اقرب مستشفي .
حياة اخدت التيليفون و هي بتعيط و اتصلت بشخص .
******************************
في قصر معتصم الشرقاوي .
علي السفره .
سلمي تيليفونها رن .
سلمي بستغراب حياة. عز اول ما سمع الاسم ركز معاها .
سلمي : الو
حياة بصوت باكي: الو ..ايوا ياسلمي
سلمي بخضه : في ايه يا حياة .
حياة و بكائها بيزيد : نور يا سلمي .
سلمي وقفت مره وحدا : ملها نور يا حياة .
ادهم اول ما سمع اسم نور و ردة فعل سلمي ركز معاها و حاسس بقلق عليها.
حياة حكتلها علي الي حصل .
حياة : انا خايفا يا سلمي عليها .
سلمي بدموع :طب هما قالولك ايه عن حلتها .
حياة : قالولي انها صدمه عصبيه و هما بيحولوا يفوقها .
سلمي : طب انا جايا عنوان المستشفي ايه .
حياة : العنوان ..............
سلمي : طب انا جايا .
شهيره : في ايه يا سلمي .
سلمي و هي بتلم حجتها : نور في المستشفي .
شهيره : ليه ايه الي حصل .
سلمي : لما اجي يا ماما لان هما مش عرفين يفوقها .
سلمي جت تمشي .
ادهم : سلمي استني .
سلمي بصتله : نعم يا ابيه .
ادهم وهو بيبص بعيد عن عنيها : انا جي معاكي اوصلك
سلمي باستغراب و بصتله بس قلقها علي نور خلها متعلقش : ماشي .
******************************
في امريكا .
في مكتب احمد .
احمد قاعد قلقان وحاسس ان في حاجه حصلت لغايه ماجاله التيليفون الي هيأكد قلقه .
احمد اول ما شاف رقم كبير الحراس اتخض : في ايه يا عزمي نور و حياة حصلهم حاجه .
عزمي بتردد : حضرتك كان في واحد كبير اسمو حسام الجارحي و كان عايز يقابل انسه نور و انا بلغت انسه حياة و بلغتني ان دا ولدكم و قالتلي ادخله .
احمد بعصبيه : ايه الي حصل يا عزمي متسيبش اعصابي .
عزمي و هو بيتكلم : حضرتك هو بعد ما دخل طلع با لانسه نور شيلها علي ايدو
و انسه حياة مشيا جانبو بتعيط .
احمد اتخض وقال بعصبيه : و انتا فين دلوقتي يا حيوان .
عزمي بخوف : انا روحت وراهم .
احمد بصوت عالي : العنوان يا زفت .
عزمي : العنوان .................
احمد قفل معاه و اتصل برقم تاني.
احمد : في خلال ربع ساعه اكون في طياره خاصه لمصر .
احمد بعد ماقفل : ليه عيزني اشيل منك اكتر مش عيزني انسي ليه .
******************************
في ڤيلا معتصم الشرقاوي .
شهيره و هي بتحضن وداد وحشتيني اوي .
وداد : وانتي اكتر .
أسيل بمزاح غير مهتمه بنظراته العاشقه: و انا موحشتكيش اخد حجاتي و امشي .
شهيره : تعالي يا أسيل في خضني.
أسيل راحت و حضنتها.
شهيره : لسه زي ما انتي يا أسيل .
ايه بزعل مصطنع: كدا بتحضنيها و سيباني .
شهيره :تعالي يا روحي في حضني .
ايه وهي بتزيح أسيل : اوعي يا بت روحي اقعدي في اي حته .
أسيل : طب متزئيش طب عبو شكلك .
اسر : طفله .
أسيل لفتله : هي مين دي الي طفله يا اخ انتا .
اسر وهو بيرفع ايدو : انا كلمتك وجهتلك كلام قولت اسمك انا كلمتها ياعمي .
خالد بضحك : لا يا حبيب عمك .
اسر : قولت اسمها .
خالد وهو لسه بيضحك : لا يا ابني
اسر : يبقا الي علي راسه بطحه بقا .
أسيل وهي تضرب رجلها في الارض زي الاطفال : كدا يا بابا ماشي متكلمنيش تاني .
اسر : انا قولت طفله .
أسيل : لا لانت مستفز اوي عايز ترفزني
اسر :انا كلمتك يا حول الله يارب .
وداد و شهيره في صوت واحد : ببببببس .
وداد : لسه زي ما انتم زي القط و الفار.
شهيره بتأييد كلمها : فعلا لسه زي ما انتم و لسه اسر بيحب يضايق أسيل .
اسر ببراءه : لا انتو ظلمني المردي هي الي بتتكلم انا مكلمتهاش هي الي بتستفز نفسها .
أسيل بتقول لي ايه : سبيني عليه .
ايه لي اسر : بس يا اسر بس يا بابا خاف علي عمرك .
اسر بخوف مصطنع : حاضر .
عز بمرح : بس يا اسر ملكش دعوا ب سوسو .
أسيل بمرح : شكرا اعز نردهالك في الافراح .
عز بمرح : لا شكر علي واجب امعلمي ما تيجي تشربي شاي .
أسيل بتفكير : لا يا عم مبحبوش .
خالد : بس بس دماغي وجعتني يا لا يا بنات يلا يا وداد نمشي .
وداد : يلا .
خالد : سلام يا جماعه هنيجي بليل .
بعد ما خالد وعيلته مشيو و شهيره طلعة اوضتها .
اسر : عز حبيبي عيزك فوق .
عز بشك : مش مطمنلك .
اسر : ولا اقولك هات ودنك .
عز : ما بلاش الحركات دي انت كبرت عليها.
اسر : تعالي هنا يا حيوان .
عز : اديني جيت.
اسر مسكه من هدومه : تعرف يا عز لو سمعت سوسو دي تاني و رحمة ابويا لكون نفخك ماشي.
عز : يا عم اوعي بقا كل دا عشان سوسو انتي بتغيري يا بيضه .
اسر : عززززز اسمع الكلام .
عز : حاضر و الله ابو لهب لو كان هنا مكنتش علية صوتك كدا.
اسر : بتقول حاجه يا عز .
عز : لا بقول ابو لهب وحشني .
اسر : اه بحسب .
عز وهو طالع : طب ما تطرح احسن بتبقا اسهل ما تحسب .
اسر : صبرني يارب .
عز رجع تاني : لو مش عجبك طلقني.
وطلع يجري .
******************************
في بيت حسام الجارحي .
محمود : اهي جابت معانا نتيجه بالعكس و اكيد احمد هيجي .
فوزية : انا مش عارفه كل حاجه بتيجي معانا بالعكس ليه .
محمود : ايوا فعلا مش اول مره .
فوزية : اومال هتفك الجبس امتي.
محمود : بعد اسبوعين كان ايدو جامدة ابن ال .......... .
فوزية : بقولك متيجي نور لها المستشفي .
محمود : وانا معنديش ادني مشكله يلا بينا .
******************************
في المستشفي .
سلمي : حياة .
حياة : سلمي كويس انك جيتي .
سلمي : ايه الي بيحصل جوا .
حياة ببكاء : من ساعة ماكلمتك وهيا ما فقتش .
سلمي : طب اهدي انا هخش اشوف في ايه .
ادهم فضل مستني تحت في كافتيريا بعد ما عرف ان احمد مش فوق ففضل تحت احتراماً ليه رغم قلقه عليها و هو مش عارف السبب او بيوهم نفسه انه مش عارف السبب .
في المساء .
سلمي كانت وقفا جنب حياة لانهم منعوهم انهم يدخلوا لي نور .
_ حياة ايه الي حصل .
حياة : احمد وجريت عليه وهو اخدها في حضنه .
احمد : خلاص يا حياة بطلي عياط .
ادهم طلع اول ما سلمي بلغته ان احمد جيه .
احمد و هو بيبص لي ابوه : ايه الي حصل يا حياة .
حياة : حكتلوا علي الي حصل .
ادهم واقف مصدوم من الكلام ال قالتوا حياة و انا الي باباها اتهموا لى نور محصلش .
احمد ساب حياة و راح لي حسام : مش اول مره بتندمني اني سبتها هنا و مين فهمك الكلام دا .
حسام : الي قالي قالي كان لازم اربيها .
احمد : انتا ازاي كدا انا عارف ان مراتك الي قلتلك كدا و انت صدقتها .
_ وميصدقهاش ليه يا عين امك .
احمد لف وراه : سيرة امي متجيش علي لسانك تاني انتي فهمه .
فوزية : انتا بدافع عنها ليه ما الي انا قولتوا صح تقدر تفهمني الجدع الي وراك دا بيعمل ايه هنا مش دا نفس الي ضرب محمود دا الجدع الي اختك مشيا علي كل شعرها معاه.
احمد بعصبيه : اخرسي و مسمعش ولا كلمه زياده الي انتي بتقولي عليه دا كتب كتابه علي نور الاسبوع الجاي .
******************************
