اخر الروايات

رواية هاربة من الماضي الفصل السابع 7 بقلم مروة ايمن

رواية هاربة من الماضي الفصل السابع 7 بقلم مروة ايمن 


الفصل السابع

الاعتراف نحتاج له فى الكثير من الاوقات ان نبقى صامتين صابرين نمثل القوه ونحن اضعف من ذالك يأتى وقت ونحتاج لهذا الاعتراف نحن ضعفاء
وان تبقى الشخصيه الشجاعه القويه عفويه لا يوجد لها رادع ولكن يأتى وقد وتكون شخصيه هشه ضعيفه تحتاج للبكاء وهى لم تذهب من عقله ثانيه واحده منذ اول لقاء وهى تمثل له رمز للشجاعه والقوه واليوم يشاهد انهيار الاسد بكائها الطفولى شهقاتها منذ ان قام بتوصيل اختها الى المنزل واخذ يطوف بالبلده وهو يفكر بها لذالك قرر الذهاب لها ومن النافذه الزجاج لغرفه المريضه كانت جالسه بالقرب من فراش خالتها بوجهها الملائكى نائمه بوداعه كم هى طفوليه لذيذه
جلس بإنتظارها وقرر عدم الرجوع للمنزل حتى خرجت

ندى بدهشه :::: انت بتعمل ايه هنا وجيت امتى وازاى

ادهم بمرح::: يابنتى خدى نفسك ايه راديو جيت من ساعه ولا حاجه

ندى:::: ومروحتش ليه وجيت ليه اصلا

تردد كثير ماذا يقول لها وهو لا يعلم سبب مجيئه اخذ نفس عميق ولم يخرج انفاسه

ادهم بتوتر:::: مش عارف بعد ما وصلتهم لقيت نفسى بجيب اكل وجتلك قولت اكيد ماكلتيش حاجه
من التوتر والقلق طبعا فاجيت

اخرج الهواء من رئتيه بعد هذا الاعتراف فهو يتحدث بصدق تام لقد تشوش الدنجوان لاول مره بحياته نظر لها كانت ترمقه وتبحث عن عبث ولكنها لم تجد سوى الصدق لذالك ابتسمت بإمتنان له و قد كانت ثانى إبتسامه له رقيقه عند الابتسامه هى جميله انتى يافتاه اخذ قلبه فى الإضطراب لهذه الإبتسامه و اصبح العابث متوتر لاول مره فى لقائه مع فتاه تعرق جبينه عندما جلست بجانبه بإرهاق وارتعشت يداه من التوتر وقلب حال الصبى رأس على عقب

ندى بتعب ::: ميرسى يا ادهم بجد انا مش عارفه اقولك ايه

ادهم:::: متقوليش حاجه واتفضلى كلى شكلك مرهق

ندى بشرود وهس::: انا خايفه

صدم واندهش ماذا بك يافتاه من انتى لقد اصبح ذالك اليوم حافل بالمفجأت وانتى اكبر مفجأه فى حياته

ادهم بدهشه ليتأكد من حديثها::: انتى بتقولى حاجه يا ندى

نظرت له بأعين مليئه بالدموع والالم والحزن عين طفله فقد الام والاب

ندى :::: خايفه من حقى اخاف لحد امتى هاافضل كده عامله نفسى جامده شجاعه مبخفش لأ بخاف خايفه ليلى تسبنى زى ما بابا وماما سبونى انا معنديش غيرها امى وابويا صحبتى وخالتى هما ماتو محستش كنت عيله لكن هي صعب صدقنى وبعدين مين قال انا مبخافش لأ بخاف من النتيجه بتاعه الامتحانات وبخاف من الصراصير

ابتسم على هذه الطفله تعترف بخوفها وكأن النظر لكى لغز يا حوريه

وقد كانت ليله للاعترافات

ادهم:::: انا كمان بابا وماما سبونى و انا عيل لسه عندو سناتين معرفتش فى حياتى غير حسين حنان مشفتش زيه بجد بس انا بقى فلت منه محسسنيش بالمسؤليه زى آسر على طول ده عيل الى عايزه بلاقيه هو مغلطش كان عايز يعوض غياب الاب والام بس جه عليا انا بالسلب

نظر كل منهم للاخر كانت الدموع قد عرفت طريقها ولوجنتها وهو كان الحزن ارتسم على ملامحه بدقه وظهرو اول هروب محقق لدمعه من مقلتيه تحت ناظريها لذالك ادرك نفسه وعاد لمرحه المعتاد لمداراه حزنه

ادهم بمرح :::: البؤساء ههههههه احنا قلبناها دراما ليه وبعدين ده انا واخد معلومه هتبقى فى مجله الجامعه ندى الصياد تخاف من الصراصير

انفجرت ضاحكه على مرحه حتى ادمعت اعينها

ندى:::هههههههههههههههه انت فظيع بجد

وقضو الليله فى الحديث والمرح ولم يخلو من العبث والخجل ثم الشراسه والحده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فتاه بريئه اقصى طموحاتها السلام وراحه البال لتحقيق الحلم وتتخرج من جامعتها بإمتياز ثم تبنى لها مستقبل حافل بالانجازات ولكن القدر له رأى اخر فقدرها اوقعها فى عشق لا مثيل له احست نفسها و كافراشات الناعمه طائره بسعاده كبيره ولكنها تقع تحت براثن الشيطان ووساوسه وتفقد السعاده وتبقى هاربه

تململت حتى فتحت عينيها وتدرجت الرؤيا من مشوش لواضح لاوضح لصدمه حقيقيه انه امامها شبح الماضى نفس الاعين التى كانت ترمقها بعشق خالص كالماضى نفس النظرات مع القليل من التحدى حده غضب لا تعلم شئ جديد به تنفست بتوتر استجمعت نفسها حتى اعتدلت فى جالستها وكان من كسر نظراته لها هى وكان السؤال الواجب

ليلى بصدمه :::: انت ازاى عايش

اغمض عينيه تنهد براحه بتعب بعتاب بإشتياق بعشق ها انتى امامى ياليلاى اردت ان اضمك الى صدرى واعنفك اقبلك ادخلك بين ضلوعى حبيبتى والرادع انتى حبيبتى وكان هروبك مؤلم حد الموت

حسين :::: الرصاصه كانت فى كتفى بس انتى هربتى على طول

ليلى ولم تفق من صدمتها::::: ازاى دول قالولى انك ......... انك مت

حسين:::: ليه يا ليلى عملتى كده ليه صدقتى اصلا

ليلى :::: انت بتحاسبنى وانت الى مفروض تتعاقب انت قتلت اختى حرمت اربع اطفال من اهلهم يتمتهم بدرى دمرت حياتهم وكل ده علشان ايه الفلوس

حسين بغضب:::: انتى مصدقه الى بتقوليه ده لا بجد مصدقاه بصيلى يا ليلى كويس انا حسين حبيبك ازاى تصدقى كل الكدب ده ده انتى اكتر واحده عارفه انا بحب رؤوف ازاى

ليلى::: بس الفلوس عمت قلبك والشيطان وسوسلك وخلاك تقتل اخوك انت ازاى كنت شيطان وانا كنت عاميه للاسف

حسين بغضب :::: انتى ايه بجد الشيطان الى بتقولى عليه وسوسلك انتى مش انا ياهانم انتى ازاى كنتى بتحبينى وصدقتى كل ده عليا منغير حتى ما تدينى فرصه ادافع عن نفسى فيها بقيتى القاضى والجلاد فى نفس الوقت

ليلى:::: تدافع تقول ايه اصلا الادله كلها ضدك

حسين::: ادله هههههههههه لا والله بجد تهورك وتسرعك كان هيوديكى فى داهيه يا هانم انا مستحيل اقتل اخويا ياليلى

ليلى::: انت طماع يا حسين وانا ب....بكرهك وندمت انى حبيتك فى يوم من الايام

وكان القدر له رائ اخر لهذه المقابله عندما سمع اصوات من الخارج وميز انه ادهم ابن اخيه ومن الممكن ان تكون الفتاه ندى لذالك قرر وحسم القرار

حسين بتحدى:::: للاسف انا لازم امشى بس لينا مقابله تانيه يا ليلى وهاتندمى اوى على كل كلمه قولتيها واحب اقولك انك عمرك ماكرهتينى ولا حاتكرهينى لان انتى بتاعتى يا ليلى عارفه يعنى ايه بتاعتى

غادر وسقط القلب مره اخرى استسلام لكلمات ملكيته ولكن فى وجود العقل تم قتل القلب بنجاح والتمعت عيناها بتحدى قوى عائد من الماضى لتبدأ قصه جديده وحب جديد "حب مابين الماضى والحاضر "
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
استيقظت صباحا على صراخ حاد افزع ابنتها التى بأحضانها تأففت وقامت لترى ماذا يحدث وكان الصراخ ناتج من عصفورين الحب بحياتها

حازم بغضب:::: بردو عايز اعرف ايه سبب انك متكلمنيش وتقوليلى على تعب ليلى

شرين بصراخ وغضب:::: ما قولنا ندى رفضت علشان انت عندك شغل بره الله ما كنت هاكلمك هو انت عايز تغلطنى وخلاص ايه ده يا ربى بس

حازم بغضب :::: وكمان بتعلى صوتك وازاى يا هانم تسمحى لنفسك تركبى مع واحد غريب وتخليه يوصلكو وايه حكايه زى زفت ادهم ده هاه ردى

انتفخت وادجتها واحمر وجهها من الغضب وكادت ان تعطيه رد ولكن استوقفهم صراخ فرح

فرح بصراخ:::: باسسسسسسسسسس ايه فى ايه على الصبح فازعتونا

قامت بالدخول والاستعداد للمغارده للمشفى واوقفها رنين هاتفها برقم لا تعرفه فقررت الرد

فرح :::: الوووو

آسر ::: صباح الخير

فرح بدهشه::: مستر آسر صباح الخير

آسر:::: قولت اتصل وأسأل هتروحى المستشفى امتى علشام اجى اوصلك واطمن على مدام ليلى

فرح :::: ميرسى ليك جدا بس حازم رجع وهايوصلنا يعنى

نار اشتعلت فى صدره عندما سمع بإسمه للمره الثانيه وبتلقائيه وتهور

آسر :::: حازم مين

لم تعى للسؤال فأجابت مسرعه

فرح::: حازم عم رودى اخو ياسين الله يرحمه

آسر::: طايب عمتاً انا هبقى اجى ازورها فى البيت ده بعد اذنك يعنى

فرح:::: طبعا تشرف يا مستر

آسر:::: احب ابلغك انك اجازه النهارده ومن غير كلام لو فضلنا نخصم من المرتب مش هاتخدى حاجه خالص اخر الشهر وبعدين انتى ليكى مكفأه اصلا هههههههههههه

فرح ::::: ميرسى ليك جدا يا مستر

آسر::: اسيبك انا علشان تلحقى تروحى المستشفى فرح ياريت لو عزتى حاجه تكلمينى

فرح:::: ميرسى يا مستر

اغلقت الهاتف وهى مندهشه من ذالك الشخص على الرغم من غضبها من تصرفاته ولكن له جانب طيب القلب استعدت وخرجت متوجه للمشفى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى المشفى دخلت تطمأن على خالتها بعد ان قضت باقى اليله برفقه العدو الغريب الذى لم يصبح عدو ولكن يظل صاحب اكثر شخصيه تثير استفزازها ولكنه اصبح يدور بخدلها بطريقه سريعه

ندى بإبتسامه مشرقه:::: صباح الخير يا لولو الف سلامه عليكى ايه الى حصلك يا روحى

على الرغم من توترها بسببه ولكنها خائفه من معرفه الفتيات بالماضى فاهى كانت حريصه على ان يظل الماضى ورائهم حتى لا يأثر عليهم لذالك استجمعت قوتها

ليلى بهدوء::: مافيش يا حببتى فجاه كده حسيت انى تعبت الحمد لله على كل حال

ندى::: الحمد لله انك بخير يا حببتى انتى لا زم ترتاحى خالص وتريحى نفسك شويه بقى يكون فى علمك مافيش نزول المحل لحد ما تبقى كويسه خالص

ابتسمت لمشاغبتها الصغيره::: حاضر بس انا عايزه اخرج من هنا انتى عارفه مابحبش المستشفيات

وجائت العاقله الحكيمه ابنتها الاولى كما تقول دائما

فرح بإبتسامه:::: صباح الخير على الناس الى بتحب تخضنا عليها دايما

ليلى ::: صباح الخير يا روحى

فرح:::: عامله ايه النهارده يا حببتى كويسه

ليلى::: الحمد لله احسن بس انا عايزه اخرج من هنا

حازم:::: نطمن وبعدين تخرجى كده يرضيكى مايقولوليش حاجه لحد ما ارجع

ليلى::: ياحبيبى مالوش لازمه وبعدين خلاص انا كويسه اهو

شرين ::: انا هاروح اشوف الدكتور علشان يطمنا عليكى

خرجت مسرعه تحت انظارهم جميعا وتساؤل ما بها

ندى وليلى ::: هى مالها

نظرت له وهو مطأطأ الرأس لانه سبب لحزنها
فتأكدو سبب لحزنها

ليلى ::: روح صالحها يا حازم متسيبهاش زعلانه منك

تنحنح بخجل حازم ونظر لها بتسأل عن كلامها ونطقت المشاكسه بمرح لإضحاكهم

ندى::: ايوه اكيد عارفه يعنى يا حبيبى انتو مفضوحين اصلا باين عليكو اوى اخلص وروح صالحها حبيبه اخر زمن

نظر لها الجميع ثم انفجرو فى الضحك من حال هذه المشاكسه وخرج مسرعا لمصالحه حبيبته
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
خارجه من الغرفه بملامح الحزن اول اختلاف بينهم واستوقفها نداء الحبيب

حازم::: استنى يا شيرى

شرين بضيق ::: نعم افندم جاى تكمل خناق اتفضل

حازم:::: شرين حطى نفسك مكانى انا الراجل الوحيد المسؤل عنكو اعرف اخر واحد

شرين::: حازم انا قولتلك انى كنت هاكلمك لكن فرح رفضت وبعدين بتزعقلى علشان ادهم وصلنا ليه ها انا مالى انا كله جه بسرعه وهو جه فى وقتو و كلنا كنا قلقانين على ليلى

اشتعلت نيران الغيره بقلبه مره اخرى منذ ان نطقت بإسم رجل آخر فاوقفها

حازم بغضب::: قولتلك ماتنطقيش اسمو تانى قدامى انتى غاويه تنرفزيتى

نظرت له بخوف من غضبه الشديد وتجمعت الدموع بعينيها رأى هالتها فتألم قلبه لحالتها حاول الهدوء

حازم:::: بغير يا شرين خلاص مش مستحمل حتى تقولى اسم راجل تانى بغييييييير بلاش

لم تعرف إذا كانت تبكى فرحا ام خوفا ام ماذا لقد صرح بغيرته العمياء رقص قلبها فرحا من هذا التصريح وابتسمت من بين دموعها وقد نست الحزن فى ثانيه من تصريح اخذ يمسح لها دموعها وهو ينظر لعيونها بحب وهو يردد "بحبك ومش عايز اشوف دموعك تانى "

شرين بدلال ::: يعنى مش هنزعل تانى

حازم::: توء مافيش خناق وزعل فى حب وبس

وكان عصافير الحب تزقزق لهم لقد رمى كيوبيد بسهم حبه واصاب القلبين بسهم العشق المتناهى وكانت دقات القلبين تتسارع فى الدق بألحان وانغام من عشق وحب
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد مرور اسبوعين من خرجها من المشفى لم تغادر محيط غرفتها تحت ارشادات من ابنتيها الغاليتين حتى هى اصبحت اكثر راحه هروبا وخوفا من مقابله اخرى مع شبح الماضى الذى اصبحت خائفه ان تغمض اعينها لإستسلامها للنوم للعوده الى احلامها ام كوابيسها لا تعلم اصبح بأحلامها وواقعها اصبحت ضائعه شارده لا تعلم شئ ولكن حاله بناتها اصبحت تقلقها نوعا ما وخصوصا بعد ظهور شابين احداهم مدير عمل الكبرى والاخر صديق الثانيه وكل منهم بحال اخر

فلاش بالك

كما وعدها بزياره فقد اوفا بوعده لها ذهب لهم وقد احضر الزهور للمريضه بعض الحلوى والالعاب للطفله التى لم ينسى ملامحها ابدا فهى شبيه لوالدتها ماعدا لون الاعين خضراء كما ظن انها لوالدها الراحل

تقدم من شقتهم ودخل تحت انظارها وسلامها

فرح :::: مكانش فى داعى لكل ده يا مستر ميرسى جدا انك جيت

آسر بمرح :::: لو سامحتى يا فرح بلاش مستر دى احنا بره الشغل والشركه خالص يعنى مافيهاش اى حاجه لو قلتى آسر يعنى حتى اسمى ساهل حتى

نظرت له بحاجب مرفوع من الدهشه حتى انه كانت ستلامس شعرها و فم مفتوح ببلاهه امبراطور عائله الانصارى قرش الصفقات يمزح معها الذى كان ينعتها بالمهمله منذ قليل ويكره التساهل فى التعاملات يمرح ويمزح معها مابك يا رجل اانت حقيقى كالبشر

نظر لها وضحك على شكلها لقد كانت مضحكه بمعنى الكلمه حتى انه قهقه فى ضحكاته بصوت رجولى مميز اشعل ضربات قلبها وجعلها تذداذ بصوره مخيفه

آسر بضحك:::: ههههه مالك يا فرح يافرح عمله كده ليه

فرح ببلاهه:::: هاه نعم حضرتك اه......

ضاعت هى فى ابتسامته الساحره التى تشاهده لاول مره وسيم نعم فإنه فى غايه الوسامه فى اول طله شبابيه تراه بها فها هو يرتدى قميص من اللون الابيض الذى يبرذ لون بشرته البرونزيه المثيره وعضلاته القويه ويوضح قوه بنيانه وبنطلون ازرق من النوع الجينز وعطر جعل انفاسها تذق إنه فى غايه الوسامه
ويزيد الطينه باله مجئ ابنتها

رودينا :::: مامى ممكن تسرحيلى شعرى وتعمليلى سنبله

نظر للطفله وابتسم لها ونزل الى مستواها ابتسمت له ببرائه وصافحته

آسر :::: اذيك عامله ايه رودى صح

اومأت رأسها فى خجل طفولى مثل والدتها ابتسم لها وقدم لها قالب شيكولاته خاص بها

رودينا:::: شكرا انت اسمك ايه

آسر ::: اسمى آسر

رودينا::: شكرا يا آسر

وكأى ام توبخ ابنتها فرح::: ردوى عيب قولى اونكل

آسر::: لأ قولى آسر عادى ونبقا اصحاب كمان انتى تقوليلى آسر وانا اقولك رودى ماشى

ابتسمت للحديث معه ومع ابنتها وذهب لمقابله الام الحنون

قدم لها باقه الورد الخلابه بإبتسامه ساحره مشابه اخذت ليلى ترمق له بتأنى وكأنها رأته لانه شبيه بأمه فى الملامح الى حد كبير

آسر::: الف سلامه على حضرتك يا فندم

ليلى::: ميرسى جدا ليك

فرح::: مستر آسر مديرى فى الشركه يا لولو

آسر:: مستر تانى يا فرح

ليلى::: صغير اوى على مستر يا آسر فرح بتقول عليك شديد فى التعامل

آسر ::: انا بس بحب الالتزام مش اكتر وهى انسانه شاطره ومجتهده وملتزمه جدا

وايضا إطراء انه يوم العجائب بحد ذاته ان هذا الشخص من الممكن ان يكون قد ضرب على رائسه او عنده حاله الانفصام الشخصيه يبتسم ويمزح

ليلى::: شكرا يا استاذ آسر على الى عملتو معنا

آسر بعتاب مرح::: يعنى انا لسه قايلها مافيش مستر حضرتك تقوليلى استاذ ده ينفع

ابتسمت على طريقته المرحه فقد اعجبت بشخصيته وطلته جدا جدا و لكنها ينتابها القليل من الشك حياله من نظراته لفرح امن الممكن يكون حدثها صحيح

ليلى::: خلاص بلاش حضرتك و بلاش القاب خالص

آسر ::: يكون احسن برضو طالما بلاش القاب ياريت كمان بلاش شكرا خالص انا شوفت فرح بتحبك ازاى شكلها متعلق بيكى اوى

ليلى بحنان ام خالص::: فرح دى بنتى الكبيره انا المسؤاله عنهم من بعد وفاه مامتهم وباباهم وهما صغيرين

آسر بتأثر::: الله يرحم ويحرحم امواتنا واموات المسلمين جميعا انا كمان والدى والدتى ماتو واحنا صغيرين والى توالى رعيتنا عمى الوحيد

ابتسمت له بحنان ام وإشفاق::: خلاص ليك مكان عندى زيهم ماشى يا آسر

ابتسم لها وقام واحتضن كفيها وقبلهم بحنان ادمت عينيها له

آسر::: ربنا يخليكى تحبى اقولك يا ايه

ليلى :::: براحتك العيال دى عيرها فلت ومبيقلوش غير لولو مافيش غير حازم الى بيقول ليلى

آسر::: خلاص وانا المحترم الى فيهم واقولك يا ماما لولو ايه رايك

اختضنته كأم تحتضن ابنها واحست بإحساس غريب ليس بجديد عليها وكأنها تعرفه منذ زمن بعيد وساهمت فى تربيته من صغره

ليلى::: على راحتك يا حبيب لولو

حازم::: ايه ده ده فى حد اخد مكانى

ليلى::: تعالى يا حازم سلم على آسر مدير فرح فى الشركه

تصافح الرجلين بدوبلماسيه حازم::: بشمهندس حازم حكيم مهندس كومبيوتر فى شركه" ......" ابقى اخو المرحوم ياسين والد ردينا ومرتبط ونفسى اخطب

قال جملته بمرح وهو يرمق شرين التى ذابت بخجل مما جعل آسر يضحك على تلقائيته ومرحه ونظر جه شرين مما اكسبه راحه لايعلم سببها

آسر بمرح مماثل::: آسر الانصارى مدير شركه H.M.R ومطلق والحمد لله خريج هندسه برضو

انتهت المقابله واكتسبت العائله صديق جديد

نهايه الفلاش باك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بينما هو هارب من ابن اخيه الاكبر ابنه الذى رسخ به التحدى والعناد والفضول والتساؤلات الكثيره ولكنه وللاسف فى وضع لايسمح له بتوضيح اى شئ لذالك قرر الهروب منه وهو يحاول ان يجمع معلومات عن الاعداء والاحباء
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منذ زياره لمنزلها وهو لايفكر سوى بها هى وطفلتها الجميله التى اصبحو اصدقاء بمعنى الكلمه مما جعله ان يقوم بشراء هاتف خاص لها لمهاتفتها كثيرا وتحت ضيق والدتها رضت كما انه اتفق على اجتماع اسبوعى للعائله معه اصبح صديق بدرجه كبيره لها يغوص بالعائله يشعر بالراحه بالانطلاق منذ سنوات مضت ولم يشعر بذالك الاحساس دفئ مرح سعاده لا لها نهايه ولكن تاتى الرياح بما لا تشتهى السفن

دخلت السكرتيره الخاصه بمكتبه :::: مستر آسر فى واحده بره عايزه تقابل حضرتك ومصره متقولش اسمها

آسر بتساؤل ::: دخليها اما نشوف مين دى

وكانت الصاعقه جرح الماضى ثعبان فى هيئه امراءه

آسر بغضب:::: انتى ايه الى جابك هنا

ييييييتتتتتتتبببببببع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close