اخر الروايات

رواية ذئاب من نار الفصل السادس 6 بقلم بيري الصياد

رواية ذئاب من نار الفصل السادس 6 بقلم بيري الصياد


 

البارت السادس
من ذئاب من نار 🐺🔥
بقلم: بيرى الصياد
_________________________________

تسعل وتين بقوه كبيرة لتنهض كارما وتمسك منها كأس العصير وتقول وهي تعطيها ماء.خدي اشربي بسرعه يا وتين
تنظر وتين الي دياب التي نظر اليها بجمود شديد يخفي خلفه لهيب نار شديده لاكن لا ترها وتين وتره هذا الجمود التي سوف يقتلها بتأكد وتمسك كأس الماء وتشرف منه القليل وهي عقلها متشتت بشدة ويضع ايهم يده علي شعرها ويقول.انتي كويسه يا حبيبتي
تنظر اليه وتين وتضع كأس الماء علي الطاوله واومالت لهو بخفه وهي تنظر الي الطاوله وتقول تاليا بحماس شديد.مين ده يا عمو
يبتسم مالك ويقول.فادي الحداد صاحب شركه الحداد
تتصدم وتين بشدة ويحرك دياب رقبته بخفه ويبتسم ابتسامه مخيفه بشدة وتنظر اليه وتين وتنظر الي البرود التي يظهر عليه ويقول انس بهدوء.اعرف اهله كنا اشتغلنا معهم في فتره ناس كويسه اوي وميقبلوش بالحال المايل
يبتسم مالك ويقول.وعلشان كده انا بقولكم الموضوع دلوقتي انا شايف ان الرجل ابن حلال ومفيش في عيب واحد وهو مناسب لوتين ايه رايك يا مراد
يغضب باسل بشدة من هذا الحديث وينهض ويذهب الي الخارج تنظر خلفه ليلي وهي تعلم ماذا بابنها التي تعلم بعشقه لوتين التي نهضت بسرعه وكانت ان تذهب لاكن يمسك مراد يدها وينظر إليها ويقول.الراي راي وتين يا مالك انتي ايه رايك يا وتين
تنظر اليه وتين وتنظر الي دياب التي يعود بظهره الي الخلف وهو يتابع بجمود شديد لتنظر اليه ببرود ويخرج كبرياء الانثى التي بدخلها وتقول.موفقه يا بابا
يتعدل دياب وهو ينظر اليها ويبتسم ببرود شديد لتركض وتين الي الخارج وينظر ايهم الي دياب بغضب شديد ويقول مالك.يبقي علي خيرة الله هتصل بي بكره وهقوله الق
قطع كلامه ايهم التي نهض وقال بغضب شديد.وتين مش هتتجوز يا مالك
ينظر اليه مالك ويقول.ليه يا حبيبي وتين زي ايي بنت مسيرها في يوم من الايام هتتجوز وجالها عرسان كتير واحنا كنا بنرفض بس دلوقتي وتين كبرت وكفايه عليها كده
يضرب ايهم الطاوله بغضب شديد ليهز كل الطعام التي عليها ويقول بصوت عالي بشدة.وانا مش هخليها تتجوز غير لما احس انها عايزه ده فعلاً لاكن بطريقه دي عمري ما هسمح انها تتجوز انا مش هدمر حيات اختي علشان شويه خرافات
سيف بغضب.ايههههم صوتك عالي اوي عيب كده وبعدين وتين بنفسها قالت إنها موفقه انت ايه اللي مديقك دلوقتي
ينظر ايهم بغضب شديد الي دياب يره يجز علي اسنانه بقوه كبيرة ليقول وهو ينظر الي سيف.ده اللي عندي يوم ما احس ان وتين عايزه تتجوز فعلاً هسمح انها تتجوز بس دلوقتي لا يا سيف انا مش هاخد علي كلامها دلوقتي وده اللي عندي ولو حصل وجبته العيل ده علشان يتجوزها وتفكروا انكم تلويوا دراعي مش هيحصل وهتطلعوا انتوا الخسرين في الاخر مش انا
نهي كلامه ويذهب الي الخارج ينظر خلفه دياب وينهض ويذهب الي الخارج فهو لا يعد يتحمل هذا الحديث اكثر من ذلك ويره ايهم كان ان يركب سيارته لاكن ينظر اليه ليذهب اليه ويلكمه بجميع قوته وكان دياب ان يقع لاكن يمسك حاله ويقول ايهم بغضب شديد.انت واحد غبي يا دياب واختي هتدمر بسببك للمره التانيه يا $$$$ وانا مش هسمح انك تعمل فيها كده يا دياب فاهم يعني ايه
ينظر اليه دياب ويركب ايهم السياره ويقودها بتهور شديد الي الخارج ينظر خلفه دياب ويبتسم ابتسامه خاليه من المشاعر وينظر الي النافذه التي توجد في غرفه وتين وكان ان يذهب لاكن تأتي اليه فكرة ليرفع هاتفه بعد ان دق الي احد ويقول بعد ان رد عليه الطرف الآخر.فادي الحداد اللي موجود عندك
الشخص.لا يا دياب بيه ده اسمه فريد مش فادي
يحرك دياب رقبته ويقول.في الاقل من ساعه يكون فادي الحداد عندك فاهم
الشخص بخوف.بس حضرتك فادي عنده حراس كتير اوي وهو مش بسهل نجيبه ده لي مكانه في البلد كبيره
دياب بغضب شديد.اتصرف يا حيلتها يكون فادي عندك بايه طريقه
نهي كلامه ويغلق الهاتف وينظر إلى النافذة ويذهب الي الدخل مره اخر

كان تقف اسفل الماء ودموعها تنزل علي هذا الشخص الذي أحبته والذي يفعله بها فهي تكره هذا البرود بشدة وهو لا يظهر اليها سوا البرود والجمود وهي تكره ذلك تغلق الماء وتقول في داخلها.ماشي يا دياب طالما انت اللي بداتها انا اللي هنيهيها يا ابن السويسي
نهت كلامها وتمسح دموعها وتبتسم ببرود وهي تعلم جيد ماذا تفعل وتمسك منشفه وتلفها علي جسدها وهي تشعر بنار تشعل بجرحها لاكن النار التي بيداخل قلبها اقوه بكثير تخرج خارج الحمام وتشهق بقوه وخضه شديده وهي تره يتسطح علي السرير وهو يميل علي ذراعه وينظر الي هاتفه وهو ينتظرها وينظر اليها وتشعل نار قويه في جسده من شكلها المثير بشدة ويبلع ريقه بصعوبه وحراره شديده وتقول وتين بغضب شديد.انت بتعمل ايه هنا يا دياب
يتسطح دياب علي السرير وينظر الي سطح الغرفه ويغلق عينيه بقوه كبيرة لكي يحاول يسيطر على حالها وتهده هذه النار ويقول ببرود متصنع.روحي البسي يا وتين
وتين بصوت عالي.اطلع انت بره يا دياب واعتقد ان وجودك هنا دلوقتي ملهوش داعي
ينهض دياب ويقول بصوت اعلي.قسمأ باللي يتهز لي سبع سماوات لو متدخلتيش تلبسي حالا لا اخدك دلوقتي علي سريرك وهدخل عليكي من غير ما افكر في ايي حاجه
تخاف وتين بشدة من ان يفعلها بفعل لتذهب الي غرفه الملابس بسرعه كبيره ينظر خلفها دياب ويقول في داخله.اهده يا دياب اهده علشان متبوظش كل حاجه اهده وكلها اسبوع وهتكون معاك واعمل وقتها اللي انت عايزو فيها بس اصبر اووووووووف
نهي كلامه وينفخ بحراره شديدة وينهض وهو يريد ان يطفئ هذه النار التي شعلتها هذه الفتاه ويرها تخرج وهي ترتدي



وتنظر بعيد عنه وتقول ببرود.اطلع بره بقي
ينظر اليها دياب ويقترب منها لتعود وتين الي الخلف وهي لا تريد ان تنظر اليه وتخبط في الحائط بقوه ويقترب دياب منها بشدة وينظر اليها وهي لم تنظر اليه وتقول.انت بتعمل ايه يا دياب
يقترب دياب منها ويقول بهمس بجانب اذنها.الغراله بتاعتي كبرت وعايزه تشرد بعيد عني يا وتين
ويضع يده علي خصرها ويسحبها بقوه كبيرة اليه ويقول بنفس الهمس لاكن بغضب.بس متعرفش اني اقتلها قبل ما تسرح بعيد عن الدايره اللي انا حطتها فيها
تنظر اليه وتين ولا يفصل بينهما إنش واحد وينظر دياب الي عينيها ليذهب العالم بكامله الي الجحيم بنسبة اليه وهو يشعر بأنه يمتلك الدنيا باكملها تنظر اليه وتين وتنظر الي عينيه وتنظر بعيد عنه بسرعه ليبتسم دياب ويرفع وجهها اليه ويقول.عايزه تتجوزي غير دياب يا بت الجارحي
تنظر اليه وتين وتبتسم ببرود وتقول.لو متجوزتش غير دياب مش هتجوز خالص يا ابن عمتي وده مش هيحصل انا واحده عايزه افرح بحياتي
يبتسم دياب ويضغط علي خصرها بقوه ويقول امام شفتيها.ما يا دياب يا الموت يا غزال الوحش
تبتعد وتين عنه وهي تغضب بشدة من هذا اللقب التي كان يلقبها به في السابق وقبل ان يكون الوحش كانت غزال السويسي وتقول بغضب شديد.انت مش روحت اتجوزت يا دياب عايز ايه مني تاني من بعد ما عملت عمالتك دي
ينظر اليها دياب ولا يتحدث لتنظر وتين بعيد عنه وتقول.ابعد عني وكفايه يا ابن السويسي
يمسك دياب وجهها ويقبلها ببطئ شديد ويقول.تلغي كل حاجه وتقولي لاهلك انك مش هتتجوزي يا وتين علشان مزعلكيش
تغلق وتين عينيها بقوه كبيرة وتقول بستفزاز.مش انت اتجوزت وجربت الجواز يا دياب سيبني انا كمان اجرب وبعدها نبقي نشوف الموضوع ده
يحرك دياب يده علي جسدها بوقحة شديده ويقول.وماله يا حبيبتي تعالي وانا اخليكي تجربي كل حاجه
تفتح وتين عينيها وتنظر اليه وتقول بغضب شديد.دياب بلاش طريقتك المستفزه دي وابعد عني عيب كده
دياب بصوت عالي بشدة.مش انتي اللي عايزه تجربي يا وتين تعالي وانا اخليكي تجربي اللي انتي عايزاه
تنفخ وتين بقوه كبيرة وينظر اليها دياب وكان ان يتحدث لاكن يره جرحها ينزف ليجز على أسنانه بقوه كبيرة ويتركها ويمسك يدها ويجلسها علي السرير ويذهب الي المرأة ويفتح الدرج ويخرج علبة الاسعافات وهو يعلم مكان كل شي بهذه الغرفه تنظر اليه وتين وتنظر بعيد عنه ببرود ويسحب دياب الكرسي ويجلس أمامها ويخرج المقص ويقص الشاش ويقول.امتي هتبطلي لعب عيال وتكبري يا وتين
لا ترد عليه وتين أن تتحدث ليبتسم دياب وهو يعلم بماذا تفكر الآن وينظر الي الجرح العميق بشدة ليقول بغضب شديد.انتي هبله يا وتين ايه اللي عامله ده
وتين بصوت عالي.انت الوحيد اللي مش مسموح ليك تتكلم يا دياب علشان كل ده بسببك انت
ينظر اليها دياب ويسحبها ويجلسها علي قدمه ويرفع قدمها ويضعها الناحيه الاخرى وتنظر اليه وتين وتحاول ان تنهض لاكن يشدد دياب عليها ويقول.لو اتحركتي حركه واحده الوحيده اللي هتزعل انتي يا وتين وانا نفسي تتحركي علشان اخلي عيلة الجارحي تجوزك ليا غصب عنهم
تفهم وتين حديثه لتقول.لا انت ولا عيلة الجارحي هيقدوا تعملوا ده يا دياب انا وانت طريقنا اختلف من يوم جوازك وانت مشيت في طريقك وانا مشيت في طريقي يا ابن السويسي
يبتسم دياب ويغير علي الجرح ويقول.وماله يا غزال اجيبك من شعرك علي طريقي تاني ونرجع نمشي انا وانتي علي نفس الطريق
تنظر اليه وتين وتبتسم بسخرية وتنظر بعيد عنه ويقول دياب وهو يلف الشاش علي رأسها.بمناسبة شعرك يا وتين قصيتي منه كتير اوي وده حساب تاني هحسبك عليه بعد ما تكوني في بيتي يا بت الجارحي
تنظر اليه وتين وتمسك المقص وكانت ان تقص شعرها من الاعلي ليمسك دياب يدها ويصراخ بها وهو يقول.ده شغل عناد بقي يا وتين
وتين بصوت عالي.ايوه يا دياب وايه حاجه انت مش عايزها انا هعملها وهتجوز وهعمل اللي كنت تحذرني منه طول عمرك وهخلي يلمسني ي
قطع كلامها دياب التي سحبها بقوه كبيرة وقال امام شفتيها وتكاد شفتيه تلمس شفتيها.احفر قبرك واحطك في قبل ما غيري يلمسك يا وتين وبلاش الطريقه دي معايا علشان هتندمي عليها والزفت اللي جيلك ده وحيات امك لا اخليكي تقراي عليه الفاتحه يا بت الجارحي
نهي كلامه ويرميها علي السرير وهو يهبط فوقها ويقول وهو ينظر الي شفتيها.ولو حد اتجرا ووقف في وش جوازي منك هتقراي عليه الفاتحه وحتي لو انتي نفسك هقتلك في حضني احسن ما تكوني مع غيري يا غزال الوحش فاهمه
تلاحظ وتين نظرته التي علي شفتيها لترفع يدها وتضعها علي صدره لكي يبتعد عنها لاكن يرفع دياب يدها ويضعها فوق راسها وينظر اليها بوقحه شديده وتنفخ وتين وتقول.دياب بلاش الطرق دي واتلم وبطل الطريقه السافله دي
يبتسم دياب ابتسامة جذابه بشدة وجعلتها تنظر اليه باعجاب وابتسامه لاكن تخفي ابتسامتها وهي تره يقبل انفها بخفه ويقول.ماشي يا غزال بس بعد ما تيجي عندي تبطلي طريقتك دي وتنسي تربية ايهم علشان مقتلكيش انتي وهو
تبتسم وتين بسخريه وتقول.لو جيت عندك ابقي اقتلني يا وحش
يبتسم دياب ويهبط ويقبل شفتيها بخفه شديده ويبتعد عنها وينهض لتنهض وتين بسرعه وتقول بغضب شديد.انت ازاي تعمل حاجه زي دي يا دياب
يذهب دياب الي الورق التي يتعلق علي الحائط ويكتب عليه تاريخ اليوم ويمسك القلم الاحمر ويضع علامه علي تاريخ خاص ويضرب بالقلم علي اليوم ويقول.احسبي من هنا لخمس تيام يا وتين وهتكوني في بيتي وحضني وعلي سريري ومن غير ما انسان علي وش الدنيا يمنعني من ده
ويلف اليها ويستكمل حديثه ويقول.وحتي انتي مش هتقدري تمنعي ده يا بت الجارحي
تستغرب وتين بشدة وتنظر الي اليوم التي وضع عليه العلامة وتنظر اليه وتبتسم ببرود ولا تتحدث وهي بتأكد لم تصدق كل ذلك ويذهب دياب اليها ويقف أمامها ويرفع وجهها اليه بالقلم ويقول.عيشي ايامك يا غزال علشان بعد ما تكوني في حضني مش هتكوني فاضيه لحاجه ولو وصلني انك قبلتي الزفت ده لحد ما اقتله هقتلك معاه يا غزال الوحش فاهمه
تنظر اليه وتين ولا تتحدث لينظر اليها دياب ويعرق في عينيها للمره التي لا يعلم عددها ويبتسم بعشق شديد ويقبل وجهها وكان ان يتحدث لاكن يسمعون دق علي الباب لتنفزع وتين بشدة وتنهض بسرعه وتقول بتوتر.يالهوي مين اللي بيخبط دلوقتي لو حد شافك عندي دلوقتي هتكون فضايح
يرفع دياب حاجبه وهو ينظر اليها وكان ان يذهب الي الباب لاكن تمسكه وتين بسرعه وتقول.انت رايح فين يا دياب
دياب ببرود.هفتح الباب في ايه
تغضب وتين بشدة وتضغط على شفتيها بقوه وتقول.ادخل علي اوضة الرسم يا دياب علشان لو حد شافك عندي دلوقتي محدش هيسكت ويبقي شكلي زباله اوي
يسحبها دياب اليه ويقول.ومين الحمار اللي قال كده محدش هيتكلم يا وتين
وتين بغضب.ازاي محدش هيتكلم يا دياب ولما يشوفك هنا هيقولوا جاي تعمل ايه
دياب بغمزه وقحه.جاي اغيرلك علي الجرح
تفهم وتين وقحته الشديده وتقول.دياب علشان خاطري ادخل الاوضة دلوقتي وبعدين نبقي نتكلم بس علشان خاطري ادخل
ينظر اليها دياب ويقبل وجهها ويذهب الي الغرفه لكي لا يحرجها الآن وتسمع وتين صوت دق الباب مره اخرى لتنفخ بقوه وتذهب الي الباب تره كارما التي دخلت وهي تقول.انتي قفله الباب علي نفسك ليه يا وتين
تبتسم وتين وتجلس علي السرير وتقول.مخدتش بالي انه مقفول يا كارما
تجلس كارما بجانبها وتقول وهي تضع يدها على وجهها.انتي فعلاً عايزه تتجوزي الود ده يا وتين
تنظر وتين الي باب الغرفه وهي تعلم بأن دياب يسمعها الآن لتقول بستفزاز شديد.وماله يا كوكو مش انتي كنتي عايزه تجوزني علشان تكوني خاله انا هنفذ اللي انتي عايزاه
كارما بغيظ شديد.كنت عايزه اجوزك بس مش لده يا وتين انتي مش لايقه عليه
تنظر اليها وتين وترفع حاجبها وتقول.وانتي شوفتي فين ياختي علشان تعرفي اذا كنت لايقه عليه ولا لا
كارما بغضب.علشان وتين مش لايقه غير علي واحد بس يا وتين وهو اكيد مش ده
تنظر وتين أمامها وتقول ببرود.كارما كفايه كلام في الموضوع ده وانا خلاص وفقت وخلصت علي كده
تنفخ كارما بقوة كبيرة وكانت ان تتحدث لاكن تقول وتين بستغرب.انتي ازاي قاعده معايا دلوقتي يا كارما هو فين ايهم
تتنهد كارما بقوه وتعب وتقول.ايهم طلع بره بعد ما زعق في الكل انك مش هتتجوزي غير اللي هو يحس انك عايزه فعلاً وانا قلقانه عليه اوي يا وتين هو طلع وهو متعصب اوي وخايفه لا يعمل حاجه في نفسه
تذهب وتين وتمسك هاتفها وتدق الي ايهم وتنظر الي كارما وتبتسم وهي تره نظرتها لتفعل الهاتف علي مكبره الصوت وتسمع ايهم وهو يقول.فيكي حاجه يا وتين
تبتسم وتين وتقول.لا انا كويسه انت فين يا ايهم
ينظر ايهم الي الغرفه التي يوجد بها وفي يده زجاجه كان ان يشرف منها ويقول ببرود.في المديريه عندي شغل
يبتسم دياب وهو يستمع الي حديثه ويقول في داخله.اه يا ابن ال$$$$ يا كداب في المديريه قال ده تلاقيك قاعد مع واحده يا ابن الكلب
ويسمع وتين تقول وهي تنظر الي كارما.ممكن تيجي يا ايهم
يتعدل ايهم وهو يلاحظ نبرة شقيقتها التي يعلمها جيد ويقول.ليه في حاجه يا وتين
تبتسم وتين وتقول وهي لا تتذكر التي يوجد في الغرفه الآن.عايزه انام في حضنك انهارده يا ايهم ممكن تيجي
ينهض ايهم وهو يعلم ما بها ويقول.نص ساعه وهكون عندك يا حبيبتي
يجز دياب علي أسنانه بقوه كبيرة ويقول.حبك برص يا ابن الكلب
تغلق وتين الهاتف مع ايهم وتنظر الي كارما التي تبتسم بحزن شديد لتذهب وتجلس بجانبها وتضمها وتقول.قولتك وهرجع اقولك تاني انتي اللي عامله في نفسك كده يا كارما انتي اللي مش عايزه تاخدي خطوه كويسه في علاقتكم دي
تغلق كارما عينيها وتقول.مقدرش يا وتين مقدرش اعمل حاجه ممكن تنهي علاقتي مع ايهم انا مش عايزه غيره وكده انا هخسره يا وتين
.لا يا كارما ده اللي انتي فاكره لأكن ده مش حقيقي.كان هذا صوت دياب التي فتح باب الغرفه بعد حديثها تنفزع كارما بشدة وتبتعد عن وتين التي نظرت الي دياب بغضب شديد وتنهض وتقول.انت ايه اللي طلعك دلوقتي
ينظر اليها دياب وينظر الي كارما ويقول.انتي لازم تبطلي اللي بتعملي مع ايهم يا كارما هو مش حساس باللي في ايده بسبب اللي بتعملي ده هو ضامنك وضامن وجودك معاه وده مخلي اعمي علي كل حاجه
تنظر اليه وتين وتنظر بعيد عنه وتنهض كارما وتقول.لو عملت حاجه هو ممكن يسيني يا دياب وانا مقدرش اعيش من غيره
يقترب دياب منها ويضع يده على شعرها ويقول.لو عايزه حياتك معاه تتصلح وتكون احسن لازم تحاولي بدل المره مليون يا كارما واوعي تقولي انك متقدريش تعيشي من غيره علشان انتي كنتي عايشه زمان من غيره عادي وهتقدري تاني بس اهم حاجه تحفظي علي كارما انتي كده بتضيعها علشان واحد مش حساس بيكي وانتي الوحيده اللي هتطلعي خسرانه في الاخر
تترمي كارما بين الاحضانه وتبكي بقوه كبيرة وتقول.انا خسرت كارما خلاص يا دياب ومش هقدر ارجعها تاني
يضمها دياب وهو يلاحظ غيرة وتين الشديده لكنه يعتبر كارما شقيقته لذلك يحاول يساعدها ويغمز الي وتين لكي تهده لاكن تنظر وتين بعيد عنه ويقول دياب وهو مازال ينظر اليها.هتقدري يا كارما هتقدري ترجعي كارما وهتقدري تعيشي حياتك بشكل احسن من ده دي مش عيشه وانك تعيشي من غيره احسن مليون مره من انك تعيشي معاه كده
تنزل دموع كارما بغزاره شديده وتقول.مش هقدر يا دياب مش هقدر
يخرجها دياب من الاحضانه ويقول بغضب شديد.مش هتقدري تعدلي حياتك لاكن تقدري تعيشي كده يا كارما كده مش حكايه حبك لايهم انتي كده بتسستهلي مش اكتر وبدل ما تتعبي وتحاولي تصلحي من حياتك تعيشي معاه كده اسهل واهو توفير تعب وخلاص
تنظر اليه كارما وتقول بغضب.انت ليه مش فاهمني يا دياب انا مش هقدر اعيش من غير ايهم وهو لما هيصدق انه يطلقني ويخلص مني علشان ي
قطع كلامها دياب التي صفعها بقوة كبيرة علي وجهها تشهق وتين بصدمه شديده ويمسك دياب كارما من ذراعها ويقول بغضب شديد.وانتي عارفه ده وقابله علي نفسك وعايشه معاه يا كارما انتي ازاي بقيتي كده من امتي وانتي بتحبي تفرضي نفسك بالطريقة دي انتي مبقتيش فاقده كارما بس لا انتي فاقده كرمتك وحياتك كلها احسنلك تدفني نفسك عايشه ولا انك تعيشي عبئ علي حد كده انتي بتفكري ازاي يا كارما أزاي
تنزل دموع كارما بغزاره وصمت شديد لينفخ دياب ويضمها بقوه ويقول.انتي كده واحده فاشله يا كارما واحده معملتش حاجه في حياتها غير أنها تتفنن في الطريقه اللي تخسر كرمتها بيها وايهم مش بيرحم وانا عارف ده كويس وانتي عطتي بدل الفرصه مليون فرصه وبدل ما توقفي عند حده مخلي يتمادي اكتر
تبكي كارما بقوه كبيرة وتقول.كفايه يا دياب كفايه والنبي
ينفخ دياب بقوه كبيرة وينظر الي وتين التي تحزن بشدة علي كارما ويخرج كارما من الاحضانه ويقول وهو يمسح دموعها.في ايدك توقفي عند حده يا كارما واوعي تفكري في انك هتخسري علشان واحد زي ده احسن حاجه تخسري احسن ما تضيعي اكتر من كده كفايه وفوقي لنفسك وشوفي انتي خسرتي ايه بسبب ايهم يا كارما شوفي حياتك والطريقة اللي ماشيه بيها واعرفي انك خسرتي كرمتك قدام نفسك قبل ما تخسريها قدام ايهم والكل يا كارما
تنظر اليه كارما بدموع شديده وتركض الي الخارج بسرعه كبيره وكانت وتين ان تذهب خلفها لاكن يمسكها دياب ويقول.سيبها انهارده يا وتين
تنظر اليه وتين وتقول.كلامك معاها وطريقتك قاسيه اوي يا دياب وكارما مبتستحملش ده
ينظر اليها دياب ويمسك هاتفها التي بجانبها ويقول.هي دي الطريقه الوحيده اللي تخليها تفوق لنفسها يا وتين
تنظر اليه وتين وهي يقلب في هاتفها لتقول بغضب.انت بتعمل ايه يا دياب
ينظر دياب الي هاتفها ويخرج من هذا الموقع التي كان يدخل به ويقول ببرود.كنت عايز اشوف حاجه
تنفخ وتين بقوه وتره وهو يكتب رقمه علي الهاتف ويدق الي حاله ليره بأن بفعل لم يوجد اسمه في هاتفها ليقول وهو ينظر اليها.ده انتي بجد مش مسجله رقمي يا بت الجارحي
تنظر اليه وتين وتقول.وهسجله ليه يا دياب مفيش بينا مكالمات علشان اسجل رقمك
يبتسم دياب ببرود شديد ويمسك يدها ويضع هاتفها عليها ويذهب الي الخارج تنظر خلفه وتين وتتنهد بقوه كبيرة وتره ايهم يدخل الغرفه ويقول بغضب.دياب كان بيعمل ايه هنا يا وتين
تنظر اليه وتين وتجلس علي السرير وتقول.كان جاي يقولي ارفضي العريس ده يا ايهم
يذهب ايهم ويتسطح علي السرير ويفتح يده اليها لتذهب وتين الي الاحضانه ويضمها ايهم ويقول.وانتي عايزه تعملي ايه يا وتين
تغلق وتين عينيها وتقول.مش عارفه يا ايهم مش عارفه
يقبل ايهم رأسها ويقول.ارفضي يا وتين وده مش علشان دياب ده علشانك مش هتكوني مبسوطه مع اود ده
تفتح وتين عينيها وتنظر أمامها وتقول.هما في المديريه بيوزعوا خمره يا ايهم
ينفخ ايهم بقوه ويقول.لا يا روح امك بس شربت كأس وبعدها روحت المديريه وعلشان كده انتي شامه الرايحه دي
تضحك وتين بسخريه وتقول.لا واضح انه كاس فعلاً
يضربها ايهم علي رأسها بخفه ويقول.مش هنعلمهم الشحاته يسبقونا علي الجوامع يا بت ابويا
تبتسم وتين وتدفن حالها بين الاحضانه اكثر وتقول.طب سيبني انام دلوقتي علشان تعبت من كتر الكلام أنهارده
يضمها ايهم الي الاحضانه ويقبل رأسها لكي تنام وتنام وتين بفعل بعد قليل ويتنهد ايهم بقوه وهو ينظر الي سطح الغرفه ويغلق عينيه لكي ينام هو الآخر

كانت تجلس وهي تضم قدمها اليها وتنظر أمامها وتتذكر جميع حديث دياب اليها اليوم وتنزل دموعها بغزاره شديده وهي بفعل لم تأخذ شئ من علاقتها مع ايهم سوا انها تقل من حالها معه بشدة دائما يرميها دون ان يفكر بشئ ام يفكر بها فهو لم يفكر بشئ سوا حاله فقط تنزل دموعها وهي تتذكر حديثه مع رؤي التي استمعت اليه وتدفن رأسها في قدمها وهي تبكي بحرقه ووجع شديد داخل قلبها علي الذي يحدث معها وعلي الذي اعطت اليه حياتها وفرطت بعلاقتها مع والدها لاجله وهي الآن لم تفرق معه بشي لم يفكر بها لحظه واحده قبل أن يفعل شئ تشك بأنه ليست علي علاقة مع رؤي دون علم الجميع فهي تتوقع منه كل شئ بعد أفعاله معها تبكي كارما بقوه كبيرة وجرح عميق في قلبها ينزف بشده فالذي فعله دياب اليوم جعلها تفيق من حبها الي هذا الشخص جعلها تفيق الي حالها وتتذكر من هي فهي لم تكون ذلك في يوم كانت تتمني في حياتها لاكن كانت لم تفرط بكرامتها لأجله فهي كانت تتجهله وبرغم ذلك كان حبها يظهر عليها تبقي كارما تفكر في حياتها في هذه الليله ولم تنام لحظه واحده من التفكير والدموع التي كانت تنزل بغزاره شديده ولم تجف لحظه واحده

في صباح يوم جديد تفتح وتين عينيها وتنظر أمامها وهي بين الاحضان ايهم وتتذكر حديث ايهم اليها في الأمس وتنظر الي التاريخ التي يحدده إليها وتفكر قليلا فماذا سوف يفعل دياب لاجل ان تبقي زوجته في هذه المدة وخاصه وهي تعلم جيد بأن والدها لم يوفق علي زواجهم بهذه السهوله من الممكن ايهم يوفق علي ذلك لاكن والدها لم يوفق تغلق عينيها بقوه كبيرة وهي لا تعرف ماذا تفعل فهي لا تريده لا تريد ان تبقي معه بعد فعلته معها وبأنه تزوج امرأة اخره بهذه الطريقة لم تقبل ان تكون معه بتأكد تشعر بالذي يمسح على شعرها بحنان وهدوء ويقول.الاميرة بتفكر في ايه
تغلق وتين عينيها وتقول بدون انتباه.مش عايزه اكون مع دياب يا ايهم
ينظر اليها ايهم وتفتح وتين عينيها وتنظر اليه وهي لا تعرف ماذا قالت اليه الان ويقول ايهم ببرود شديد.ليه يا وتين انتي مش بتحبي
تدفن وتين رأسها بين الاحضانه وتقول.هو جرحني كتير اوي وانا عمري ما هقدر انساه اللي هو عمله معايا مش هقدر
يضمها ايهم بقوه فهي لم تخفي عنه شئ وهذا التي يعشقه بها ويقبل رأسها ويقول.بس انتي عارفه انه بيحبك يا وتي
قطعت كلامه وتين التي نهضت وقالت بغضب شديد.مفيش حد بيحب بيجرح يا ايهم بعكس انسان اللي يجرح هو اللي يتكره وهو عارف نتيجة ده ايه وانا مش عايزه راجل يجرحني في حياتي يا ايهم مش عايزه
ينظر اليها ايهم وييتسم ببرود ويقول.دي حياتك وانتي حره فيها يا وتين عايزه تكوني مع دياب كوني معاه مش عايزه اوعدك انه مش هيقرب منك تاني
تنظر اليه وتين وهي تائهه بشدة لا تعرف ماذا تفعل فهل تبقي مع دياب ام أنها تتركه لاكن تجرحها كرامتها وتمسح هذه الدمعه التي نزلت منها غصب عنها وينظر ايهم اليها وينهض ويمسكها من ذراعها ويقول بغضب شديد.لا دياب ولا غيره ينزل دمعه واحده منك يا وتين ولو هو هيكون السبب في دموعك هروح اقتله علشان ترتاحي
تبتسم وتين وتقول.كداب دياب غالي عندك اوي يا ايهم
يمسك ايهم وجهها بين يده ويقبل جبهتها ويقول.بس انتي حاجه تانيه يا وتين وهقتل كل السبب في دموعك وحتي لو كان ابوكي مش دياب بس
تبتسم وتين وتقول في داخلها.نفسي تحب كارما يا ايهم هي تستاهل انك تعاملها حلو واللهي كارما تستاهل حبك ليها ومحدش غيرها يستاهل ده بس انت للاسف مش فاهم ولا عايز تفهم وتحب كارما
تفيق من شرودها عليه وهو يقول.بتفكري في ايه يا وتين
تنظر اليه وتين وتبتسم بحماس بفكره جديده وتمسك يده وتقول.ممكن اطلب منك طلب يا ايهم
يجلسها ايهم علي السرير ويجلس بجانبها ويقبل يدها ويقول.اطلبي يا قلب ايهم
وتين بسعادة.عايزه بيبي يا ايهم
يرفع ايهم حاجبه ويقول.وده اجيبه ازاي ياختي
وتين بغضب شديد.انا اللي هقولك تجيبه ازاي يا ايهم زي الناس يا بابا
يضربها ايهم علي رأسها وهو يبتسم علي تربيته ويقول.وده عليه عرض ما لو ربنا رزقنا اكيد هيجي من غير ما تقولي يا وتين
تنظر اليه وتين وتذهب الي الاحضانه وهي تعلم بأنه يجعل كارما تأخذ حبوب لكي يمنع حملها وتغلق عينيها وتقول بنبرة حزينه لكي يوفق.انا نفسي في بيبي ىجد خلي كارما تكشف ونشوف فين المشكله في الحمل وهات ولد بقي عايزه العب بي ويكون فرد جديد في العيله بجد نفسي في اوي
يغلق ايهم عينيه بقوه وهو لا يريد فعل ذلك ويقول.هشوف الدنيا يا وتين واللي ربنا عايزو هو اللي هيكون
تنهض وتين وتقول.اوعدني انك هتحاول يا ايهم
ينهض ايهم ويبتسم ببرود ويقول.اوعدك يا وتين يلا هروح انا علشان عندي شغل في المديريه خلي بالك من نفسك كويس ومتخليش الجرح يجي عليه مياه تمام
اومالت لهو وتين وتقبل وجهه ليبتسم ايهم اليها ويذهب الي الخارج تنظر خلفه وتين وتقول في داخلها.يمكن الود ده يغيرك ويخليك تتعلق بكارما يا ايهم ويمكن يخليك تفوق من اللي بتعمله ده حرام عليك واللهي تعمل فيها كل ده
نهت كلامها وتذهب الي الحمام لكي تستحم وتذهب تره كارما وتذهب الي الشركه

يدخل غرفته وهو يفكر في حديث وتين ووعده اليها يره بالذي تقف امام المرآة وهي ترتدي



وتسرح شعرها بهدوء شديد ينظر اليها وهي لم تلتفت ام تنظر اليه ويقول وهو يذهب الي الحمام.حضريلي هدوم لحد ما اطلع
تنظر خلفه كارما وترمي الفرشاة أمام المرآة وتذهب الي الخارج دون ان تفعل شئ وتنزل الي الأسفل وتره جميع العائله يجلسون لتذهب وتقول.صباح الخير
ينظرون اليها الجميع ويقول جاسر.صباح النور يا حبيبتي مالك
تنظر اليه كارما وتبتسم وتقول.مالي يا جسوره ما انا زي الفل اهو
كان جاسر ان يتحدث لاكن يرون الجميع بالذي يدخل وهو يتميل ومن الواضح عليه السكر الشديد وتنهض ليلي اليه بسرعه وتمسكه وتقول.باسل مالك
يدفشها باسل بعيد عنه ويقول بسكر شديد.مليش دعوه بيا يا ست انتي
يمسك زين والده ليلي ويقول بغضب شديد.ايه الهبل ده يا باسل دي امك ايه المعامله دي
ينظر اليه باسل ويقول.هشششش مش عايز صداع كتير
يتصدمون الجميع بشدة من افعاله ويقول انس بصوت عالي.ايه قلة الادب دي يالا ما تتلم شويه
ينظر اليه باسل ويذهب يقف أمامه ويصفق بيده بقوة ويقول.برفو يا انس باشا برفو هتخليها تكون لغيري علشان ترتاح برفو انت فعلا اثبت انك تستاهل تكون كبير العيله دي بدل ما تدهاني انا تجوزها لغيري
تنزل وتين في هذا الوقت وتنظر اليه وينظر الي كارما وترفع جاحبها بتسأل لتنفي كارما بأنها لا تعرف شئ ويصفع انس باسل بقوه كبيرة ويقول بغضب شديد.انت شارب يا $$$$
ينظر اليه باسل بغضب أشد ويقول بصوت عالي بشدة.اومل عايزني اعمل ايه يا أنس بعد ما كلكم خدتوا القرار انها هتتجوز الزباله اللي قولته عليه ده انتوا عيله وسخه ومفيش فيكم حد بيفهم عايزين تجوزوها انا اولي بيها هي بنت عمي ولازم تكون ليا انا مش لغيري
تتصدم وتين من مصرحته بحبها الآن وتتعدل ويقول مراد بغضب شديد.اتلم يالا وشوف نفسك وبعدين انا هجوزها للمناسب ليها لا ابن عمها ولا غيره انا هشوف المناسب بس
ينظر باسل الي وتين ويذهب اليها ويمسك يدها ويقول.وانا مش مناسب ليه يا وتين كوني معايا وانا واللهي هعملك كل حاجه علشان تكوني سعيده في حياتك اوعدك اني هعمل كل حاجه علشان اكون المناسب ليكي انا بحبك يا وتين بحبك ومش عايز غيرك في حياتي خليكي معايا ومتتجوزيش علش
قطع كلامه هذه اللكمه التي اتات به جعلته يقع علي الدرج بقوه كبيرة وتشهق وتين بصدمه وتره وهو يمسك السور بقوه لكي لا يقع وتنظر الي من فعل ذلك تره ايهم التي قال بصوت هز أركان القصر.بتحب مين يا $$$$ انت تبعد عنها ومشفتش وش امك ده طول ما هي موجوده انت فاهم
ينظر اليه باسل ويبتسم ويقول.هقول ايه ما انت واحد مبتفهمش في الحب يا ايهم وعلشان كده مش عايزها تكون معايا انت حتي مراتك محبتهاش ولا طايقها ومش بتحس بيها مهما حصل همرك ما هتقدر الحب يا ايهم
كان ايهم ان يلكمه مره اخرى لاكن تمسكه وتين وتقول.ايهم كفايه هو مش حساس بحاجه كفايه
ينظر اليها باسل ويبتسم ويتسند علي السور ويذهب الي الاعلي دون ان يتحدث وينظر ايهم الي كارما التي ابتسمت ابتسامه لا يفهمها ايهم وينظر الي وتين التي تركته وقالت ماسه بصدمه شديده.باسل بيحب وتين
تجلس تاليا وتقول.عمري ما اتخليت أنه بيحبها فعلا ميظهرش عليه
تنزل وتين الي الأسفل وتخرج الي الخارج دون ان تتحدث ام تقول شئ وينظر ايهم خلفها وينظر الي كارما ببرود شديد وينزل الي الأسفل ويقول مالك.يلا كله علي الاكل
ليلي بتوتر.انا هطلع اشوف ب
قطع كلامها سيف التي قال بهدوء.مينفعش يا ليلي باسل دلوقتي مش شايف قدمه سيبي لحد ما يفوق وبعدها اطلعي شوفي
ينظر تميم الي ايهم التي نظر اليه بنفس النظره وابتسم بجمود شديد ويبتسم تميم ويقول في داخله.لو دياب عرف بموضوع باسل مش بعيد يقتله لا وكمان كان عايش مع وتين كل ده وهو بيحبها في السر ده هيكون دم للركب يلا دياب ابن حلال ويستاهل حرقت الدم دي بس استني لحد ما اشوف حوار العريس الجديد ده علشان تنسلي علي نضافه
نهي كلامه بخبث شديد وينظر الي حلا المصدومه ويبتسم وينظر بعيد عنها ويذهبون الجميع الي غرفه الطعام ويمسك ايهم يد كارما قبل ان تذهب ويقول بغضب.انا مش قولت حضرلي هدوم يا كارما
تنظر اليه كارما وتقول بنبرة خالي من المشاعر.مسمعتش يا ايهم
نهت كلامها وكانت ان تذهب لاكن يمسكها ايهم بقوه من خصرها ويلفها بسرعه وقوه كبيره الي الحائط ويقول بغضب اشد.وماله تعالي وانا هسمعك كويس يا بت جاسر
وكان ان يهبط علي شفتيها لاكن تضع يدها على فمه وتقول.ايهم ابعد عني علشان بجد مش ناقصه وبلاش الطريقه دي دلوقتي
ينظر اليها ايهم برفعة حاجب فهي لم تفعل ذلك منذو زواجه منها ويمسك يدها ويقول بغضب شديد.انتي فيكي ايه يا بت مالك
تنظر اليه كارما وتبتسم بسخرية وتقول.لا مليش سلامتك يا حبيبي
ينظر اليها ايهم بغضب عارم من افعالها ويتركها ويذهب الي الخارج وهو لا يعرف ماذا بهذه الفتاه لاكن لا يفكر كثير ويركب سيارته ويقودها الي المكان الذي يريده

يلكمه اخر لكمه يناوي عليها ليقع التي كان يمسكه في يده ويخرج منه كميه كبيره من الدماء وهو يقع علي الأرض ينهض ويبصق عليه ويقول.علشان بعد كده تروح تشوفها كويس يا روح امك
يفقد الوعي التي كان يضرب به وهو لم يشعر بالعالم حوله من الضرب المبرح التي اعطي اليه دياب طول هذه الليله بعد ان علم بأنه ذهب الي الشركه لكي يتحدث مع وتين فقط ينظر إليه دياب ويقول ببرود شديد الي الشخص الذي يعمل معه.خلي زي ما هو لحد ما يجي الضيف التاني جانبه
اومال لهو الشخص وهو حقا يخاف منه بشدة خاصه بعد التي رآه في هذه الليله فهو لاول مره في حياته يره هذه القسوه في دياب التي خرج من المكان ويركب سيارته وينظر أمامه ويقول.فادي الحداد دورك يا ابن ال$$$$$
نهي كلامه ويقود السياره بسرعه كبيره من أمام هذا المكان ويره هاتفه يدق لينظر اليه فهو كان يتركه في السياره ينظر الي الرقم يره ايهم ليفتح عليه ويسمع التي يقول بغضب شديد.انت فين يا $$$$$ ومش بترد علي تلفونك ليه
يفعل دياب الهاتف علي مكبرة الصوت ويرمي الهاتف أمامه ويقول ببرود.عايز ايه يا ايهم
ايهم بصوت عالي.يا شيخ يحرق ميتين اهلك انت فين يلا رنت عليك ومردتش واتصلت علي امك قالت انك مش في البيت ومش موجود في المديريه انت فين دلوقتي
يذيد دياب من سرعة السيارة ويقول.رايح علي المديريه يا ايهم
ينفخ ايهم بقوه ويقول.تعال انا مستنيك يا دياب
نهي كلامه ويغلق الهاتف علي الفور وينظر أمامه وهو يفكر في التي يفعله وبعد قليل يره دياب يدخل الي المكتب وينظر اليه وكان ان يتحدث لاكن يره قميصه يوجد به الكثير من الدماء لينهض ويقول بغضب.ايه ده يا دياب
يفك دياب ازار القميص ويقول ببرود.مفيش يا ايهم المهم جاي هنا ليه دلوقتي
يغضب ايهم أكثر منه وهو من البداية اليوم يبدأ معه بطريقه غريبه عليه لا يعرف ماذا يحدث به اليوم ويقول بصوت عالي.انت كنت بتعمل ايه مع وتين امبارح يا دياب
ينزع دياب القميص ويقول.مسالتهاش ليه
ينفخ ايهم بقوه ويقول.هسال اختي صاحبي كان بيعمل معاكي ايه يا دياب
يبتسم دياب ويقول.لا تسال صاحبك كنت بتعمل مع اختي ايه مالك يا ايهم ذكاك بقي خارق كده ليه
ينظر اليه ايهم بغضب أشد وكان ان يتحدث لاكن يدق هاتف دياب وينظر اليه دياب ويفتح علي الرقم ويسمع الحديث التي يجعل هذا الجليد يتحاول الي لهيب نار يشعل علي الأرض ويحرق كل من حاله بهذه النار

قبل هذا الوقت بفتره كانت تجلس في مكتبها وهي تفكر في باسل والتي تتصدم بشدة بأنه يكن ليها هذه المشاعر وبأنه يحبها تره حالته سيئه بشدة بسببها وهذا يجعلها تشعر بذنب كبير تره الباب يدق وبعد ذلك يفتح علي الفور لتنظر الي من فعل ذلك وتتعدل وهي تره فادي الحداد لتقول بغضب.هو مفيش استأذن قبل الدخول يا فادي بيه
يبتسم فادي ويذهب ويجلس على الكرسي ويقول وهو ينظر اليها.لا في بس انا مش بعتمد عليه في حاجه يا وتين هانم
تنظر اليه وتين بغضب شديد وتقول.انت جاي هنا ليه دلوقتي
يضع فادي يده علي المكتب ويقول بهدوء.اكيد عرفتي اني طلبت ايدك من جدك يا وتين
تنهض وتين وتقول بصوت عالي.ايوه بقي تقدر تقولي انت ازاي تعمل حاجه زي دي من غير ما تقولي وازاي اصلا تاخد خطوه زي دي بسرعه دي يا راجل ده البيض بياخد وقت اكبر من كده علشان يتسلق
يبتسم فادي ويقول.انت راجل دوغري يا وتين لا ليا في اللف ولا الدوارن شوفت واحده عجبني شحصيتها روحت طلبت ايدها من الكبير بتاعها واعتقد ان ده الطريق المناسب والسليم اللي اقدر اعمله معاكي
تغضب وتين منه بشدة وتقول.قبل ما تاخد الخطوه دي مفكرتش تسال اذا كنت هوفق أو لا
فادي بابتسامه.وترفضي ليه مفيش بنت في الدنيا ترفض فادي الحداد الا اذا بتحب واحد تاني
تنظر اليه وتين وتجلس وتقول ببرود.غرور مش طالبه علشان انا جايبه اخري من الكل
ينظر فادي أمامه وينظر اليها ويقول.في حد مزعل القمر
تنظر وتين أمامها ببرود شديد ولا تتحدث وينظر فادي الي وجهها بعجاب شديد يذدد اكثر ويقول.انتي ليه مش موفقه علي جوازي منك يا وتين هل ده لسباب من عندي انا ولا من عندك انتي
تنظر اليه وتين وكانت ان تتحدث لاكن تسمع التي يقول.من عند ربك يا روح امك اصل هو امر ملك الموت يقبض روحك الساعه دي

تفتح عينيها وتنظر الي مكان حمزه لا تره وتنظر الي الساعه لتنفزع بشدة وهي تره الساعه قد تخطط الثاني عشر مساء لتنهض بسرعه وتذهب الي غرفه الملابس وترتدي



بسرعه كبيره وتذهب الي الخارج وتنزل الي الأسفل وتره فوزيه والدة حمزه تجلس وهي تشرف من الشاي الخاص بها وهي تنظر أمامها وتنظر اليها وتقول.ما لسه بدري يا هانم
تبتسم غزل بتصنع وتقول.اتاخرت في النوم امبارح بسبب قلقي علي سلينا يا طنط ولسه صاحيه دلوقتي
تنظر امامها فوزيه وتقول.صح هي بنتك دي مش هتيجي تقعد معايا ولا انا مش من قد المقام
تذهب غزل وتجلس وتقول بهدوء.لا طبعاً بس هي بتحب وتين بنت عمي وبتحب تفضل هناك معاها ومع البنات انتي عارفه هي لسه صغيره وبتحب اللمه واللي يلعب معها وهي هنا مش هتلاقي ده
تنظر اليها فوزيه وتقول.مش بتفكري تخلفي وتجيبي حفيد ليا يا غزل
تستغرب غزل سوالها بشدة لاكن تبتسم وهي لا تعرف بماذا تفكر هذه السيده وتقول.انا وحمزه بنقول ان كفايه علينا سلينا يا طنط احنا مس
قطع كلامها فوزيه التي نهضت وقالت بغضب شديد.بس انا عايزه حفيد يشيل اسم العيله يا غزل ايه هتحرمني من دي كمان يا ست هانم
تنظر اليها غزل وتنهض وتقول.يا طنط انا وحمزه كبرنا دلوقتي ومبقاش نقدر اللي يربي طفل صغير من الاول وكمان سيلن
قطع كلامها فوزيه التي قالت بصوت عالي.هو انا كل لما اكلمك تقوليلي سيلنا يا غزل ما تنسي بنتك دي شويه وتفكري في ابني انا
غزل بغضب مكتوم.واعتقد ان دي بنت ابنك كمان ليه مش بتحبيها كده ولا علشان انتي كرهني هتكرهي بنت ابنك كمان
يدخل حمزه علي حديثها وكان ان يتحدث لاكن تصراخ والدته بصوت عالي وهي تقول.لا دي مش بت ابني يا غزل دي واحده انتي جبتيها من الحرام وابني علشان يستر عليكي اتجوزك و............ 🌺............. 🌺............



السابع من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close