رواية هاربة من الماضي الفصل الخامس 5 بقلم مروة ايمن
الاصرار نوع من انواع التعب الشاق فاإذا اصريت على فعل شئ معين تفعله غير مبالى بالاضرار التى قد تصيبك
وهى قبلت التحدى واصرت على ان تكون الرابحه حتى اذا لم تنم سوى ساعه واحده بالطبع سيحدث لها
بعد ان سمع صوت اصطدام قوى بالارض رأها فاقده للوعى اقترب منها بلهفه ونزا الى مستواها
آسر بقلق:::: مدام فرح فوقى فرح فوقى يا فرح ايه الى حصلك
قام بحملها جعلها قريبه من قلبه تعتبر قابعه فى احضانه احس بزياده فى ضربات قلبه وقلق شديد عليها قام بوضعها على الاريكه واخذ يفيق بها
فما كانت منها إلا وتململت بإعياء وتعب وهو يتنفس الصعداء ولكنها كانت مابين الوعى والأ وعى واخذت فى الهذيان
فرح بتعب :::: ياسين حبيبى ماتسبنيش وحشتنى اوى
وما كان منه سوى الدهشه وتجمد فى مكانه من هذا الياسين اهو زوجها
آسر ::::: مدام فرح فوقى انتى كويسه
افاقت بتعب
فرح بتعب ::::: انا اسفه جدا يا مستر آسر
آسر ::: اتفضلى نروح المستشفى
فرح:::: لأ ما لوش لزوم الحكايه كلها ارهاق بس
آسر بجديه :::: اتفضلى يا مدام قدامى
اخذت تستقيم وتقف ولكنها فقدت توازنها وكادت ان تقع سوى انه امسكها ووقعت بين احضانه
خجلت كثير بتعب وهو كان يتأمل هذه الرقيقه الهشه بين يديه استجمع قواه وخرج بها من الشركه كلها حتى انتقل الى المشفى
_________________________________________
يوم جديد بالجامعه اجتهاد واسترجاع للمعلومات تحضيرات لمسابقه كل عام بين الجامعات
شرين ::::: نيدو عايزن نعمل رحله السنه دى محصلتش بقا
ندى:::: بصى هظبطكو بس بعد المسابقه ما تخلص علشان هتبقى مجانيه للمتسابق والى هايكسب
ميسون:::: نيدو يا جامد والله فكره
شرين:::: مش دى البت مى الى مع ادهم دى شوفو لذقه فى ازاى
ندى بتهكم:::: ما طبعا البيه شايف نفسو والهانم مافيش حد بيعدى من ايديها بكره يسيبو بعض تافهين
ميسون:::: لأ بس ادهم مش عطيها اهتمام شوفى حتى شكلو مش عاجبو الواقفه معاها اصلا
ندى وهى تعطيه ظهرها:::: ما طبعا لازم يعمل كده امال يجذب الانتباه ازاى يعنى وبعدين ده شايف نفسو ومغرور كده نفسى اجيبو الارض
وكانت غافله عن الذى اقترب منها وبالاصح يقف ورائها
ميسون بتوتر:::: طيب كفايه كده كلام عليه يعنى ده حتى طيب
ندى بسخريه :::: ههههههه طيب قال لحس عقلك ده فاشل وبيطلع كل سنه بماده ومافيش حاجه فالح فيها غير البنات عيل ملذق والله
وبحاجب مرفوع وبدايه غضب
شرين:::: اهلا يا استاذ فاشل قصدى ملذق يوووووه ادهم اهلا يا ادهم
ومع نظرات ميسون وشرين المتوترين لها واحساس ان احدهم يقف ورائها ابتلعت ريقها ولكن من يخاف انها ندى الصياد اغمضت عينيها تنفست بهدوء ثم استداره ثم التقت الاعين لون البحر مع بنيه عينيه تاه هو فى جمالها برائه وجهها الطفولى ولكن نظرات التحدى والثقه بها ارجعته الى الواقع
ندى بضيق:::: افندم حضرتك عايز حاجه
قطه شرسه بأعين بلون البحر ملامح طفوليه بها نشاط وحيويه يستفزه
ادهم ببرود على غير العاده ::::: جاى اقول لميسون ازيك عندك مانع
تخطاها تحت نظرات الصدمه ولم يعيرها انتباه استفزها
ادهم بإبتسامه ساحره :::: ازيك يا ميسون عامله ايه
ميسون بخجل:::: الحمد لله ازيك يا ادهم
ادهم::::::: بخير طول ما انتى بخير
ندى بغضب:::: طيب خلصتو سلامات ممكن بقا تتفضل ورانا شغل
التفت ونظر لها نظرات اربكتها اخجلتها ثم اغضبتها لا يهم المهم انه لاحظ احمرار لوجهها الابيض الجميل بوجنتى مشتعيلتين مغريتين
ادهم::::: خلصت سلامات بس قبل ما امشى احب اعرفك على ادهم الانصارى الفاشل بطل الجمهوريه فى السباحه والرمايه و معايا حزام الاسود فى الكارتيه وبطل الجمهوريه فى الوثب الطويل و الجرى و النشان و بلعب تيكوندو الفاشل هاه عن اذنك
غادر بعد ان اهداها غمزه وإبتسامه ساحره من وجه الوسيم غادر وتركها مصدومه بفم مفتوح ودهشه حقيقيه من هذا الشخص
واصبح الغريب من مقابله واحده يشغل حيز ليس بالهين بعقلها من هذا الغريب
_________________________________________
احدى المستشفيات بالاسكندريه
بعد ان قرر اخذها للمشفى قام بإصالها وهى لا حول ولا قوه لها ضعيفه هشه جدا وصل الى المشفى وقام الطبيب بفحصها
آسر ::::: خير يا دكتور
الطبيب بإبتسامه مطمئنه::::: متقلقش كده المدام بخير بس كل ما فى الامر هبوط فى مستوى السكر وارهاق بس يظهر انها مش مهتميه بأكلها وكانت سهرانه لمده طويله احنا بنعلقلها محاليل وانا كتبتلها على مقويات وهتبقى تمام ياريت بس راحه بقيت اليوم وانشاء الله تبقى كويسه
آسر :::: شكرا يا دكتور
الطبيب :::: على ايه بس ياريت تتفضل للحسابات بس
ذهب مع الطبيب وقام بالإجراءات الازمه ثم اتى لها بالادويه ثم ذهب للاطمئنان عليها
دخل حيث الغرفه التى تقبع فيها ملاك نائم شعرها بجانبها بنى حرير وجهها شاحب يديها معلق بها المحاليل المغذيه لها وعندما احست بأحد معاها بالغرفه فتحت عينيها ببطئ شديد
واخذت تحدق به بطوله الفاره ووسامته المعهوده امبراطور عائله الانصارى النسر الصغير وكان هو يسبح بها هاله من التناقد الغريب ضعف وقوه تحدى و عدم حيله مع اصرار غريبه
فرح:::: شكرا جدا ليك يا مستر
تنحنح جلس مع اول مره تلمح له إبتسامه مع طله هادئه جديده له
آسر ::: على ايه بس وبعدين متحسسنيش بالذنب علشان انا السبب
فرح :::: ليه بتقول كده بس حضرتك
آسر :::: يعنى الشغل الى عطتهولك كان كتير عليكى وفوق طاقتك والحقيقه تقال انتى ممتازه فى شغلك
اما هى فى اندهاش تام من هذا الشخص المريض ايحمل نوع من انواع الامراض النفسيه نعم اكيد يحمل الشيزوفرينيا
فرح :::: ما كان مش بطال من ساعه
نظر لها بدهشه ها قد اظهرت طابعها الجديد غريبه هذه المرأه
آسر :::: حبيت بس اعاقبك علشان التأخير عمتا حصل خير والمهم انك بخير انتى بقيت اليوم اجازه لو تحبى اوصلك للبيت
فرح :::: لا ميرسى جدا لحضرتك انا هتصرف وبعدين مالوش لازمه الاجازه يعنى
آسر :::: متقلقيش مش مخصوم منك وبعدين علشان ترتاحى عمتاً انا جبتلك الدواء و المستشفى حسابها اندفع
فرح بغضب وهجوم على الرغم من تعبها:::: ليه عملت
على فكره مالوش لزوم خالص ميرسى ليك جدا جدا وبعدين انا مش فارق معايا فلوس اصلا انا بشتغل للشغل مش للفلوس ومسمحش لأى حد انو يعملى جميله او يشفق عليا
صُعق الوصف المثالى لحالته هجوم مفاجئ لسيده المتناقدات هو لم يقصد الإسائه او اى شئ
آسر بتوتر :::: انا ....... انا مقصدش بس يعنى ده المفروض يحصل وعمتاً انا اسف جدا ليكى وإعتبريه قرض لحد ما المرتب يطلع وابقى ادفعيه
فرح:::: هوه ده الى هيحصل وياريت تخصم منى بقيت اليوم زى زى اى حد تانى
آسر بقليل من المرح :::: زى ما تحبى طيب ممكن اوصلك لحد البيت يعنى وابقى ادفعى تمن التوصيله
ابتسمت برقه ثم وافقت ............ خرجو من المشفى واثناء طريق العوده الى منزلها اخذ يفكر بها و بالشخص الذى كانت تهذى بإسمه اثناء إغمائها "ياسين"
آسر :::: هو انا ممكن اسأل حضرتك سؤال
فرح :::: اتفضل
آسر :::: هو جوزك معترضى على شغلك اصلى يعنى عندك بنوته وكده انا اسف لو كنت بتدخل
اندهشت من السؤال جدا
فرح :::: مع إنه سؤال شخصى بس هجاوب اولا ياسين عمرو مارفض شغلى واصلا احنا اتجوزنا قبل ما اخلص دراسه وبعدين ........... وبعدين استشهد
ابتلعت غصه مريره بحلقها ولكنها استجمعت نفسها ولملمت شتات نفسها بالحال واستكملت ::::: وبعد ما استشهد عرفت انى حامل وطبعا كان لازم اهتم بالبيبى وكده لحد ما رودى كبرت و بدأت اعمل حاجه لنفسى علشان مفضلش دافنه نفسى فى الماضى والحزن
ان هذه المرأه تفجأه انها حقا مليئه بالمفجأت
اوصلها الى منزلها وقامت بشكره وعاد هو الى عمله لايفكر سوى فى هذه المرءه الحديده
_________________________________________
ويمضى من الوقت شهر كامل كلا يتقدم فى حياته واصبحت فرح المستشاره القانونيه لآسر الانصارى
اصبحت تفجأه يوم عن يوم وتحتل جزء كبير من افكاره
بينما حسين فى مشاكله الكبيره ولا يعلم اى شئ الشركه فى خسارات متتاليه ويفكر فى عرض الساحره الشريره واقع هو فى اخطاء الماضى
بينما الدنجوان لا يشغل تفكيره سوى شعله الحماس والنشاط ندى اول فتاه مجتهده تقع تحت نظريه فاتنه
بين هؤلاء الاشخاص يقبع عاشقان سابحان فى دنيا العشق ولكن اسفه احبائى للحب عسرات

_________________________________________
بمقر شركه الانصارى جروب حيث اجتماع مجلس الاداره لتقرير مصير الرئيس الجديد للشركه و فى زمن مثل زمننا هذا احبائى احيانا يكون للشر سلطه كبيره ومن المؤكد ان يربح
فقد ربحت السيده كاميليا الاسيوطى حق التصويت برئاسه مجلس الاداره
دخل الى مكتبه يلملم اوراقه يعتزم على استرجاع حقه ونفوزه وما كان منها الى الذهاب اليه
كاميليا:::: مش هتقولى مبروك
حسين :::: طبعا مبروك اشبعى بالشركه كلها
وقد اوشك على المغادره ولكنها امسكت بيده واخذت تتحسسها بإغراء لايليق سوى بإمراءه مثلها
كاميليا بهمس كافحيح الافاعى :::: حسين صدقنى انا الكافه الرابحه ولسه قدامك فرصه عرضى سارى ومش هسحبو
حسين ::::: انتى شيطان عايزه تبيعى جوزك ابو ولادك تقدرى تقوليلى بعد السنين دى كلها لما يهون عليكى ابو ولادك انا مش هاهون عليكى
كاميليا بغضب :::: انت ليه مش قادر تصدق ان انا بحبك انت مش بحبو هو وهو كمان ممكن يبيع اى حد علشان نفسو مجاتش عليا
نظر لها نظرات استحقار وتقزز من تفكيرها وتركها وغادر .......غادر الشركه بأكملها وايضا البلده بأكملها
_________________________________________
بعد مرور اول شهر فى العام الدراسى الجديد تم تحديد المسابقه
ميسون:::: ندى المسابقه اتحددت
ندى ::: عرفت للاسف كمان شهرين
شرين :::: شوفتى المصيبه شخص واحد بس فى مجالات متعدده
ميسون:::: المره دى صعبه اوى
ندى:::: سباحه ومارثون معلومات عامه ونشان
شرين وميسون :::: طب وبعدين
ندى بحزن::: شكلنا هاننسحب السنه دى هندسه مصعبه المسابقه
ميسون بتفكير ؛:::::: بس لقيتها
ندى بأمل:::: ايه
ميسون:::: بصى هو مش هايعجبك اوى بس ده الى فى ايدينا
ندى :::: اخلصى يا ميسون
ميسون:::: مفيش غير ادهم
ومع الصدف الكثيره التى تتكرر كثير ياتى على اسمو وبمعنى آخر ( يارتنى كنت جبت فى سيره مليون جنيه
)
ادهم:::: نعم بتجيبو فى سيرتى
ندى :::: هو انت ايه على طول طالعلنا كده
ادهم :::: حظك بقا
ندى بغضب :::: انا عندى اخسر المسابقه ولا إنى ادخل البنى ادم ده المسابقه شوفو حل تانى يا كده يا بلاش
وعلى الرغم من كم التوبيخ الذى اخذه من حقه ان يغضب يثور وينفجر ايضا
ادهم بغضب:::: انتى فكره نفسك مين هاه تقدرى تقوليلى ماشيا تهذئ فى خلق الله ايه ما حدش مالى عينك ازاى تسمحى لنفسك اصلا تهينى الناس كده
واثناء الثوران المحق والصدمه من هذا الانفجار يأتى الخبر الصاعقه
شرين ببكاء::::: ندى مصيبه ..................
_________________________________________
وبعد ان اخذت وضعها فى الشركه ها هو اول مرتب لها الذى سايذهب كاملا لصاحب الشركه
ذهب لتسدد دينها دخلت المكتب بعنفوانها المعهود
وقامت بتقديم الظرف
فرح ::: اتفضل يا ميستر
آسر بإندهاش:::: ايه ده يا مدام فرح
فرح ::: دى الفلوس بتاعه المستشفى والدواء
آسر:::: انتى لسه فاكره ده انا نسيت
فرح:::: معلش انا هبقى مرتاحه كده اكتر
آسر بقله حيله:::: ماشى يا ستى اقعدى شويه
فرح بسؤال::: خير فى صفقه جديده
آسر :::: لأ بس حابب نتكلم شويه اهو نطلع من مود الشغل شويه
فرح:::: اتفضل
باغتها بسؤال هو نفسه صدم منه
آسر:::: هو انتى ليه ما تجوزتيش
فرح :::: علشان مستحيل حد ياخد مكان ياسين
آسر :::: للدرجه دى بتحبيه
فرح::: ياسين اكتر من حب فى حياتى انا اول ما فتحت عينى على الدنيا كانت على ايده
واثناء الحديث تاتى الصاعقه
فرح:::: الو يا شرين فى ايه يا بنتى اهدى بس ...... بتقولى ايه انا جايه حالا
آسر بإستفهام:::: خير
فرح بسحابه دموع وقلق:::: اصل ...................
_________________________________________
بعد ان خرج من الشركه قرر الهروب من البلده بأكملها لقد تمكن منه الشوق وفى لحظه تهور غير مسبوقه او محسوبه قرر الظهور وايضا قرر المواجه وكان على بعد ستنيمترات منها حبيبته ليلاه التى لم تتغير ابدا وهى تقف فى وسط الزهور ذات الرائحه العطره الجميله تبتسم لطلفه صغيره وتعطيها زهره حمرا
حسين :::: ازيك يا ليلى
وكانت الصادمه شبح بل بشر وفى اقل من ثانيه كانت فاقده للوعى تحت تأثير صدمه حقيقيه وقد تقلب حياتها رائس على عقب
يتبع
وهى قبلت التحدى واصرت على ان تكون الرابحه حتى اذا لم تنم سوى ساعه واحده بالطبع سيحدث لها
بعد ان سمع صوت اصطدام قوى بالارض رأها فاقده للوعى اقترب منها بلهفه ونزا الى مستواها
آسر بقلق:::: مدام فرح فوقى فرح فوقى يا فرح ايه الى حصلك
قام بحملها جعلها قريبه من قلبه تعتبر قابعه فى احضانه احس بزياده فى ضربات قلبه وقلق شديد عليها قام بوضعها على الاريكه واخذ يفيق بها
فما كانت منها إلا وتململت بإعياء وتعب وهو يتنفس الصعداء ولكنها كانت مابين الوعى والأ وعى واخذت فى الهذيان
فرح بتعب :::: ياسين حبيبى ماتسبنيش وحشتنى اوى
وما كان منه سوى الدهشه وتجمد فى مكانه من هذا الياسين اهو زوجها
آسر ::::: مدام فرح فوقى انتى كويسه
افاقت بتعب
فرح بتعب ::::: انا اسفه جدا يا مستر آسر
آسر ::: اتفضلى نروح المستشفى
فرح:::: لأ ما لوش لزوم الحكايه كلها ارهاق بس
آسر بجديه :::: اتفضلى يا مدام قدامى
اخذت تستقيم وتقف ولكنها فقدت توازنها وكادت ان تقع سوى انه امسكها ووقعت بين احضانه
خجلت كثير بتعب وهو كان يتأمل هذه الرقيقه الهشه بين يديه استجمع قواه وخرج بها من الشركه كلها حتى انتقل الى المشفى
_________________________________________
يوم جديد بالجامعه اجتهاد واسترجاع للمعلومات تحضيرات لمسابقه كل عام بين الجامعات
شرين ::::: نيدو عايزن نعمل رحله السنه دى محصلتش بقا
ندى:::: بصى هظبطكو بس بعد المسابقه ما تخلص علشان هتبقى مجانيه للمتسابق والى هايكسب
ميسون:::: نيدو يا جامد والله فكره
شرين:::: مش دى البت مى الى مع ادهم دى شوفو لذقه فى ازاى
ندى بتهكم:::: ما طبعا البيه شايف نفسو والهانم مافيش حد بيعدى من ايديها بكره يسيبو بعض تافهين
ميسون:::: لأ بس ادهم مش عطيها اهتمام شوفى حتى شكلو مش عاجبو الواقفه معاها اصلا
ندى وهى تعطيه ظهرها:::: ما طبعا لازم يعمل كده امال يجذب الانتباه ازاى يعنى وبعدين ده شايف نفسو ومغرور كده نفسى اجيبو الارض
وكانت غافله عن الذى اقترب منها وبالاصح يقف ورائها
ميسون بتوتر:::: طيب كفايه كده كلام عليه يعنى ده حتى طيب
ندى بسخريه :::: ههههههه طيب قال لحس عقلك ده فاشل وبيطلع كل سنه بماده ومافيش حاجه فالح فيها غير البنات عيل ملذق والله
وبحاجب مرفوع وبدايه غضب
شرين:::: اهلا يا استاذ فاشل قصدى ملذق يوووووه ادهم اهلا يا ادهم
ومع نظرات ميسون وشرين المتوترين لها واحساس ان احدهم يقف ورائها ابتلعت ريقها ولكن من يخاف انها ندى الصياد اغمضت عينيها تنفست بهدوء ثم استداره ثم التقت الاعين لون البحر مع بنيه عينيه تاه هو فى جمالها برائه وجهها الطفولى ولكن نظرات التحدى والثقه بها ارجعته الى الواقع
ندى بضيق:::: افندم حضرتك عايز حاجه
قطه شرسه بأعين بلون البحر ملامح طفوليه بها نشاط وحيويه يستفزه
ادهم ببرود على غير العاده ::::: جاى اقول لميسون ازيك عندك مانع
تخطاها تحت نظرات الصدمه ولم يعيرها انتباه استفزها
ادهم بإبتسامه ساحره :::: ازيك يا ميسون عامله ايه
ميسون بخجل:::: الحمد لله ازيك يا ادهم
ادهم::::::: بخير طول ما انتى بخير
ندى بغضب:::: طيب خلصتو سلامات ممكن بقا تتفضل ورانا شغل
التفت ونظر لها نظرات اربكتها اخجلتها ثم اغضبتها لا يهم المهم انه لاحظ احمرار لوجهها الابيض الجميل بوجنتى مشتعيلتين مغريتين
ادهم::::: خلصت سلامات بس قبل ما امشى احب اعرفك على ادهم الانصارى الفاشل بطل الجمهوريه فى السباحه والرمايه و معايا حزام الاسود فى الكارتيه وبطل الجمهوريه فى الوثب الطويل و الجرى و النشان و بلعب تيكوندو الفاشل هاه عن اذنك
غادر بعد ان اهداها غمزه وإبتسامه ساحره من وجه الوسيم غادر وتركها مصدومه بفم مفتوح ودهشه حقيقيه من هذا الشخص
واصبح الغريب من مقابله واحده يشغل حيز ليس بالهين بعقلها من هذا الغريب
_________________________________________
احدى المستشفيات بالاسكندريه
بعد ان قرر اخذها للمشفى قام بإصالها وهى لا حول ولا قوه لها ضعيفه هشه جدا وصل الى المشفى وقام الطبيب بفحصها
آسر ::::: خير يا دكتور
الطبيب بإبتسامه مطمئنه::::: متقلقش كده المدام بخير بس كل ما فى الامر هبوط فى مستوى السكر وارهاق بس يظهر انها مش مهتميه بأكلها وكانت سهرانه لمده طويله احنا بنعلقلها محاليل وانا كتبتلها على مقويات وهتبقى تمام ياريت بس راحه بقيت اليوم وانشاء الله تبقى كويسه
آسر :::: شكرا يا دكتور
الطبيب :::: على ايه بس ياريت تتفضل للحسابات بس
ذهب مع الطبيب وقام بالإجراءات الازمه ثم اتى لها بالادويه ثم ذهب للاطمئنان عليها
دخل حيث الغرفه التى تقبع فيها ملاك نائم شعرها بجانبها بنى حرير وجهها شاحب يديها معلق بها المحاليل المغذيه لها وعندما احست بأحد معاها بالغرفه فتحت عينيها ببطئ شديد
واخذت تحدق به بطوله الفاره ووسامته المعهوده امبراطور عائله الانصارى النسر الصغير وكان هو يسبح بها هاله من التناقد الغريب ضعف وقوه تحدى و عدم حيله مع اصرار غريبه
فرح:::: شكرا جدا ليك يا مستر
تنحنح جلس مع اول مره تلمح له إبتسامه مع طله هادئه جديده له
آسر ::: على ايه بس وبعدين متحسسنيش بالذنب علشان انا السبب
فرح :::: ليه بتقول كده بس حضرتك
آسر :::: يعنى الشغل الى عطتهولك كان كتير عليكى وفوق طاقتك والحقيقه تقال انتى ممتازه فى شغلك
اما هى فى اندهاش تام من هذا الشخص المريض ايحمل نوع من انواع الامراض النفسيه نعم اكيد يحمل الشيزوفرينيا
فرح :::: ما كان مش بطال من ساعه
نظر لها بدهشه ها قد اظهرت طابعها الجديد غريبه هذه المرأه
آسر :::: حبيت بس اعاقبك علشان التأخير عمتا حصل خير والمهم انك بخير انتى بقيت اليوم اجازه لو تحبى اوصلك للبيت
فرح :::: لا ميرسى جدا لحضرتك انا هتصرف وبعدين مالوش لازمه الاجازه يعنى
آسر :::: متقلقيش مش مخصوم منك وبعدين علشان ترتاحى عمتاً انا جبتلك الدواء و المستشفى حسابها اندفع
فرح بغضب وهجوم على الرغم من تعبها:::: ليه عملت
على فكره مالوش لزوم خالص ميرسى ليك جدا جدا وبعدين انا مش فارق معايا فلوس اصلا انا بشتغل للشغل مش للفلوس ومسمحش لأى حد انو يعملى جميله او يشفق عليا
صُعق الوصف المثالى لحالته هجوم مفاجئ لسيده المتناقدات هو لم يقصد الإسائه او اى شئ
آسر بتوتر :::: انا ....... انا مقصدش بس يعنى ده المفروض يحصل وعمتاً انا اسف جدا ليكى وإعتبريه قرض لحد ما المرتب يطلع وابقى ادفعيه
فرح:::: هوه ده الى هيحصل وياريت تخصم منى بقيت اليوم زى زى اى حد تانى
آسر بقليل من المرح :::: زى ما تحبى طيب ممكن اوصلك لحد البيت يعنى وابقى ادفعى تمن التوصيله
ابتسمت برقه ثم وافقت ............ خرجو من المشفى واثناء طريق العوده الى منزلها اخذ يفكر بها و بالشخص الذى كانت تهذى بإسمه اثناء إغمائها "ياسين"
آسر :::: هو انا ممكن اسأل حضرتك سؤال
فرح :::: اتفضل
آسر :::: هو جوزك معترضى على شغلك اصلى يعنى عندك بنوته وكده انا اسف لو كنت بتدخل
اندهشت من السؤال جدا
فرح :::: مع إنه سؤال شخصى بس هجاوب اولا ياسين عمرو مارفض شغلى واصلا احنا اتجوزنا قبل ما اخلص دراسه وبعدين ........... وبعدين استشهد
ابتلعت غصه مريره بحلقها ولكنها استجمعت نفسها ولملمت شتات نفسها بالحال واستكملت ::::: وبعد ما استشهد عرفت انى حامل وطبعا كان لازم اهتم بالبيبى وكده لحد ما رودى كبرت و بدأت اعمل حاجه لنفسى علشان مفضلش دافنه نفسى فى الماضى والحزن
ان هذه المرأه تفجأه انها حقا مليئه بالمفجأت
اوصلها الى منزلها وقامت بشكره وعاد هو الى عمله لايفكر سوى فى هذه المرءه الحديده
_________________________________________
ويمضى من الوقت شهر كامل كلا يتقدم فى حياته واصبحت فرح المستشاره القانونيه لآسر الانصارى
اصبحت تفجأه يوم عن يوم وتحتل جزء كبير من افكاره
بينما حسين فى مشاكله الكبيره ولا يعلم اى شئ الشركه فى خسارات متتاليه ويفكر فى عرض الساحره الشريره واقع هو فى اخطاء الماضى
بينما الدنجوان لا يشغل تفكيره سوى شعله الحماس والنشاط ندى اول فتاه مجتهده تقع تحت نظريه فاتنه
بين هؤلاء الاشخاص يقبع عاشقان سابحان فى دنيا العشق ولكن اسفه احبائى للحب عسرات
_________________________________________
بمقر شركه الانصارى جروب حيث اجتماع مجلس الاداره لتقرير مصير الرئيس الجديد للشركه و فى زمن مثل زمننا هذا احبائى احيانا يكون للشر سلطه كبيره ومن المؤكد ان يربح
فقد ربحت السيده كاميليا الاسيوطى حق التصويت برئاسه مجلس الاداره
دخل الى مكتبه يلملم اوراقه يعتزم على استرجاع حقه ونفوزه وما كان منها الى الذهاب اليه
كاميليا:::: مش هتقولى مبروك
حسين :::: طبعا مبروك اشبعى بالشركه كلها
وقد اوشك على المغادره ولكنها امسكت بيده واخذت تتحسسها بإغراء لايليق سوى بإمراءه مثلها
كاميليا بهمس كافحيح الافاعى :::: حسين صدقنى انا الكافه الرابحه ولسه قدامك فرصه عرضى سارى ومش هسحبو
حسين ::::: انتى شيطان عايزه تبيعى جوزك ابو ولادك تقدرى تقوليلى بعد السنين دى كلها لما يهون عليكى ابو ولادك انا مش هاهون عليكى
كاميليا بغضب :::: انت ليه مش قادر تصدق ان انا بحبك انت مش بحبو هو وهو كمان ممكن يبيع اى حد علشان نفسو مجاتش عليا
نظر لها نظرات استحقار وتقزز من تفكيرها وتركها وغادر .......غادر الشركه بأكملها وايضا البلده بأكملها
_________________________________________
بعد مرور اول شهر فى العام الدراسى الجديد تم تحديد المسابقه
ميسون:::: ندى المسابقه اتحددت
ندى ::: عرفت للاسف كمان شهرين
شرين :::: شوفتى المصيبه شخص واحد بس فى مجالات متعدده
ميسون:::: المره دى صعبه اوى
ندى:::: سباحه ومارثون معلومات عامه ونشان
شرين وميسون :::: طب وبعدين
ندى بحزن::: شكلنا هاننسحب السنه دى هندسه مصعبه المسابقه
ميسون بتفكير ؛:::::: بس لقيتها
ندى بأمل:::: ايه
ميسون:::: بصى هو مش هايعجبك اوى بس ده الى فى ايدينا
ندى :::: اخلصى يا ميسون
ميسون:::: مفيش غير ادهم
ومع الصدف الكثيره التى تتكرر كثير ياتى على اسمو وبمعنى آخر ( يارتنى كنت جبت فى سيره مليون جنيه
ادهم:::: نعم بتجيبو فى سيرتى
ندى :::: هو انت ايه على طول طالعلنا كده
ادهم :::: حظك بقا
ندى بغضب :::: انا عندى اخسر المسابقه ولا إنى ادخل البنى ادم ده المسابقه شوفو حل تانى يا كده يا بلاش
وعلى الرغم من كم التوبيخ الذى اخذه من حقه ان يغضب يثور وينفجر ايضا
ادهم بغضب:::: انتى فكره نفسك مين هاه تقدرى تقوليلى ماشيا تهذئ فى خلق الله ايه ما حدش مالى عينك ازاى تسمحى لنفسك اصلا تهينى الناس كده
واثناء الثوران المحق والصدمه من هذا الانفجار يأتى الخبر الصاعقه
شرين ببكاء::::: ندى مصيبه ..................
_________________________________________
وبعد ان اخذت وضعها فى الشركه ها هو اول مرتب لها الذى سايذهب كاملا لصاحب الشركه
ذهب لتسدد دينها دخلت المكتب بعنفوانها المعهود
وقامت بتقديم الظرف
فرح ::: اتفضل يا ميستر
آسر بإندهاش:::: ايه ده يا مدام فرح
فرح ::: دى الفلوس بتاعه المستشفى والدواء
آسر:::: انتى لسه فاكره ده انا نسيت
فرح:::: معلش انا هبقى مرتاحه كده اكتر
آسر بقله حيله:::: ماشى يا ستى اقعدى شويه
فرح بسؤال::: خير فى صفقه جديده
آسر :::: لأ بس حابب نتكلم شويه اهو نطلع من مود الشغل شويه
فرح:::: اتفضل
باغتها بسؤال هو نفسه صدم منه
آسر:::: هو انتى ليه ما تجوزتيش
فرح :::: علشان مستحيل حد ياخد مكان ياسين
آسر :::: للدرجه دى بتحبيه
فرح::: ياسين اكتر من حب فى حياتى انا اول ما فتحت عينى على الدنيا كانت على ايده
واثناء الحديث تاتى الصاعقه
فرح:::: الو يا شرين فى ايه يا بنتى اهدى بس ...... بتقولى ايه انا جايه حالا
آسر بإستفهام:::: خير
فرح بسحابه دموع وقلق:::: اصل ...................
_________________________________________
بعد ان خرج من الشركه قرر الهروب من البلده بأكملها لقد تمكن منه الشوق وفى لحظه تهور غير مسبوقه او محسوبه قرر الظهور وايضا قرر المواجه وكان على بعد ستنيمترات منها حبيبته ليلاه التى لم تتغير ابدا وهى تقف فى وسط الزهور ذات الرائحه العطره الجميله تبتسم لطلفه صغيره وتعطيها زهره حمرا
حسين :::: ازيك يا ليلى
وكانت الصادمه شبح بل بشر وفى اقل من ثانيه كانت فاقده للوعى تحت تأثير صدمه حقيقيه وقد تقلب حياتها رائس على عقب
يتبع
