اخر الروايات

رواية هاربة من الماضي الفصل الرابع 4 بقلم مروة ايمن

رواية هاربة من الماضي الفصل الرابع 4 بقلم مروة ايمن 


"ربه صدفه خير من الف ميعاد "مقوله صائبه جدا جدا ولكن ربه صدفه توقف العقل وتسرع من دقات القلب
وتذيد الخوف

عندما علمت بنتيجه الانتخابات لم ينتابها القلق ابدا ولكن قد اتى القلق عندما علمت ان مصيرها مع هذا الشخص

الدكتور::::: اقدملكو الطالب ادهم الانصارى طالب جديد دلوقتى يا ادهم انت ها تختار شخص علشان انتخابات شؤن الطلبه

وبين قلقها وخوفها من إبتسامته المستفزه كانت الحيره والدهشه من إجابته

ادهم بثقه وغرور:::: انا اختار الانسه ندى الصياد

الدكتور:::: مبروك يا ندى دى المره الثالثه على التوالى عايزينك ترفعى راسنا زى كل سنه

ندى بإبتسامه:::: انشاء الله يا دكتور اكون عند حسن ظن حضرتك ميرسى جدا

بدأت المحاضره ولاول مره فى تارخها المشرف فى الجامعه لم تعطى اى اهتمام للشرح وظلت تفكر فى هذا الكائن كانت على وشك ان تقتنع انها خسرت بالفعل بسبب توبيخها له ولكن اخطاء ظنها ذالك الفتى

انتهت المحاضره وخرجت بصحبه صديقتيها للجلوس قليلا والتحدث

ميسون بهيام::::: ايه ادهم ده ده حتته قمر يالهوى هو فى كده

شرين:::: بصراحه باين عليه چنتل اوى

ندى بتأفف:::: قمر ايه وچنتل ايه منك ليها ده رخم ودمو يلطش ياساتر عليه وباين عليه مغرور كده ومستحلى نفسو كمان

ميسون:::: حرام عليكى يا مفتريه ده باين عليه عسل خالص

ندى::: عسل اسود ومنيل بقلكو ايه لو فضلتو تتكلمو على الرخم ده انا هاامشى وانتى يا ست شرين چنتل هاه تحبى حازم يعرف رايك فى الاستاذ ادهم

شرين بخوف:::: هو انا ليا إلا زومى انا مالى ياختى ان شاء الله يولع

ندى ::::: بكره تعرفو انو بارد وتلم وبعدين ده فاشل وكل سنه بيطلع بمواد

ابتسم على رائيها به توقع الاسوء ايضا فأول مقابله لم تكن جيده على الاطلاق

ادهم:::: ميرسى اوى على وصفك ليا بقا دى شكرا بردو يا انسه ......ندى

نظرت له بغيظ تام

ندى:::: انت ازاى تدخل فى كلامنا وتسمعه ايه قله الذوق دى يا حضرت

ادهم وهو ينظر لميسون :::: انا غلطان يا انسه انى حابب ادخل معاكو فى الجواله مش الانسه ندى رئيستها بردو

ميسون بهيام:::: اتفضل دى استماره املى بيناتك

ادهم بغمزه :::: ميرسى يا ...... اسمك ايه يا انسه

ميسون:::: ميسون اسمى ميسون

ادهم::: الله اسمك جميل اوى شبهك

ندى بغضب:::: خلصت وصله قله ادبك عن اذنك بقى وانتى يا اختى منك ليها قدامى

ادهم:::: ندى لو سمحتى هو احنا بنعمل ايه فى الجواله

ندى::::: ابقى اعرف فى الاجتماع بتاع كل اسبوع

ادهم:::: ميسون ممكن تفهمينى

ميسون :::: من عنيا

وقاطعهم صراخ ندى الشديد والغاضب

ندى:::: ميسسسسسسسون هنتأخر على المحاضره

ادهم بإبتسامه ساحره:::: خلاص يا ميسون مش مشكله اشوفك بعدين

نظرت له بغيظ:::: بارد

ادهم ببرود:::: قمر يا اخوتى

ندى::: قليل الادب

ادهم:::: لسانك طويل

غادر كل منهم فى طرق مختلفه وهل الطرق تتلاقى يوم 🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️😇😇
_________________________________________
ولان حظها عسر وصلت متأخر لاول مره الى عملها والسبب لا يعلمه إلا الله اول مره يكون الطريق مزدحم فى هذا الوقت تستيقظ ابنتها متأخره على غير العاده عطل بسيط فى السياره ما هذا اليوم (صدف😂😉😇)

مدير جديد اجتماع للتعرف يا الله

دخلت الغرفه الخاصه بالاجتماعات بسرعه

فرح ::: اسفه يا فندم جدا على التأخير

ولان حظها عسر بالفعل تتلاقى نظرتها مع نظرات غاضبه هى تعرف هذه النظرات نعم انه هو

آسر بجديه :::: اتفضلى بس احب اتعرف الاول

ابتلعت ريقها بخوف واخذت ترتجف من الخوف
رددت بتوتر :::: فرح الصياد انا جديده فى مكتب الشؤن القانونيه مسؤله عن ملفات الصفاقات والثغرات القانونيه

آسر بجديه :::: طيب اتفضلى اقعدى وياريت بلاش تأخير تانى

اخذ يتأملها هى نفسها وما اجملها هذه الصدفه ليثبت لنفسه مدى اهمالها ها قد اتت متأخره وبالفعل اكيد هيا مهمله بعملها

آسر :::: احب اعرفكو بنفسى انا آسر الانصارى انا مدير الفرع هنا اهم حاجه عندى الالتزام بكل حاجه بالمواعيد باعمل مبحبش التأخير مبحبش الاهمال ولا الكسل الغلطه الصغيره عليها حساب شغلى غير قابل للخطاء ياريت نكون على اتفاق بده

انتهى الاجتماع وتنفست الصعداء يمكن ان يكون نسى الاصطدام بينهم اتجهت لمكتبها

وهو ابتسم من ارتياحها البادى ولكن هذا الهدوء الذى يسبق العاصفه حبيبتى

ذهب الى مكتبه

آسر بجديه:::: لو سمحتى يا رغد ابقى ابعتيلى مدام فرح الصياد على مكتبى اما مستر صلاح يمشى

رغد :::: تمام يا مستر آسر

ذهب الى مكتبه وجلس واخذ يتناقش مع مديره فى العمل

صلاح:::: شغلك واضح يا آسر حسين دايما يحكيلى عنك

آسر :::: ربنا يخليك يا فندم ده شرف ليا المدح ده

صلاح:::: طيب عمتاً الشركه بتاعتكو انا كده خلصت الى عليا هنا الحق اسافر للفرع الرئيس

آسر بعدم فهم :::: شركتنا ايه وفرع الرئيس ايه انا مش فاهم حاجه

صلاح بدهشه:::: هو حسين مقلكش ان دى شركتكو الشركه دى اصلا شركه بين بباك وعمك وواحد صاحبهم ثالث بس مش عارف اسمو الصراحه وحسين معاه توكيلات بإداره الشركه ليه

آسر::: طب ليه مسمعناش عنها قبل كده؟؟؟؟

صلاح::: السؤال ده إيجابتو مش عندى عندك عمك اما يجى ابقى اسألو عن اذنك انا

قام مرحب بصديق عمه ووالده وهو يفكر فى لغز هذه الشركه وفى تلك الاثناء

رغد:::: مستر آسر مدام فرح بره

آسر ::: طيب دخليها

كانت فى حاله مرعبه جدا هل تذكرها هل سيقوم برفدها ام ماذا

فرح بتوتر:::: افندم حضرتك عايزنى يا مستر آسر

اخذ يتأملها وهى امامه ملابس عمل محتشمه وجديه جدا

آسر :::: اتفضلى اقعدى يا مدام فرح طبعا انتى لسه جديده معانا فى الشركه المهم انا عايزك تدرسى الصفقات دى كويس جدا علشان فيها ثغرات قانونيه مش سهله وعايز اشوف مدى كفأتك فى الشركه وخصوصا ان اول انطباع اخدتو عنك هو الاهمال بدليل انك جايه متأخر

كان يقول كلامه بجديه تامه وغرور فهمت هى مقصد كلامه انه يريد اثبات فشلها فى العمل ولكن اكتسبت هى الثقه فى اقل من ثوانى كانت اخذت الملفات وبجديه تامه وثقه متناهيه فى نفسها

فرح :::: انشاء الله اكون عند حسن ظن حضرتك تحب التقارير تكون على مكتب حضرتك امتى

تأمل هذه الهاله من الثقه والاعتزاز بالنفس وايضا نظرات التحدى بعيونها العسليه الجميله فقرر استفزازها

آسر :::: علشان بس الشغل كتير اسمحلك ببكره تكون كل التقارير جاهزه مش عايز غلطه واحده مستقبل مكانك فى الشركه دى بإيدك دلوقتى ده اختبار صغير كده

فرح:::: انشاء الله اكون عند حسن ظن حضرتك والتقارير هتكون على مكتب حضرتك بكره انشاء الله عن اذنك

خرجت بكامل ثقتها وتحديها وراقب هو طيفها
مختلفه بجميع مقايسها ام جديه برغم توترها اول ما اقدمت الى مكتبه ولكنها استدعت هاله من القوه والتحدى غريبه........ حسنا سأنتظر حتى الغد
_________________________________________
وبالقاهره شركه الانصارى جروب

يجلس على مكتبه مطئ طئ رائسه يفكر فى حل هذا الكم من المشاكل التى حلت له خسارات باملايين بيع بعض من مؤسساته بالخساره وماذا ايضا ينتظره مهلا هناك احدهم قد اشترى اكثر من 45% من اسهم الشركه طبعا بعد تم خفض اسعارها بطريقه مثيره للشفقه وهذا الشخص الخفى منافس على إداره الشركه

دخلت عليه سكرتيرته الخاصه

السكرتيره:::: مستر حسين حضرتك فى مدام بره عايزه تقابل حضرتك

حسين بدهشه:::: مدام مين واسمها ايه

وهنا قد دخلت بنفسها لم يتأثر جمالها بمرور الزمن امراءه من الطبقه الارستقراطيه بعينان من العسل الخالص وشعر كستنائى حرير نظارات حاده وثاقبه

كاميليا :::: انا كاميليا هانم الاسيوطى

نظر بدهشه لها لم يكن يتوقع مجيئا ابدا امر بإنصراف سكرتيرته بعد طلب القهوه وجلس يتطلع لها بهدوء محاول استكشاف سبب هذه الزياره

كاميليا:::: ازيك يا حسين اخبارك ايه

حسين:::: الحمد لله يا مدام كاميليا اخبار عز بيه ايه يارب يكون بخير

كاميليا:::: بخير الحمد لله

حسين :::: تسمحيلى اعرف سبب الزياره المفجأه دى

كاميليا بإبتسامه خبث :::: هو انا لازم اقول سبب فى زياره ليا لشركتى ولا ايه

حسين بعدم ::: مش فاهم شركه ايه

كاميليا :::: هو انت متعرفش سورى بجد عمتاً اتفضل دى الاوراق الى تثبت كلامى

اخذ الاوراق بصدمه كبيره وتطلع اليهم وكانت القشه التى كسرت ظهر البعير هى نفس الشخص الخفى صاحب الاسهم العاليه مهلا هل كل هذا مدبر (قتل الاقتيل ومشى فى جنازته 😈😈)

حسين بعدم تصديق::: مش ممكن مش معقول ده إحتيال

كاميليا ببرود ::::: تؤ تؤ تؤ اخص عليك يا سحس مش كده اهدى يا حبيبى

حسين بغضب:::: انا هاوديكو فى ستين داهيه تقتلو الاقتيل وتمشو فى جنازته انتو شياطين

كاميليا::: بقولك الى انت بتعملو ده مالوش اى لازمه اهدى كده ده انا حتى جيالك بعرض هتطلع منو كسبان على الاخر

حسين بتهكم :::: كسبان هو انتو يجى من وراكو مكسب

قامت ودارت حول مكتبه بإغراء تام اقتربت من وجهه حيث انفسها كافحيح الافاعى تلفح وجهه

كاميليا بهمس افعى مغرى :::: بص يا حسين انت عايز الشركه حالها يتعدل وانا كمان عايزه كده صدقنى مصلحتنا واحده

اغراء اخذ يتأمل اغرائها كأى ذكر كان لينتشى بهذا ولكن صاحب المبادئ وقلب كيوبيد وحكمه ارسطو وتفكير اينشتاين يرفض ذالك لذالك سكن وهداء بفطنه اراد ان يعرف عرضها الرخيص وعندما احست بهدوءه ابتسمت بإنتصار واستكملت حديثها

كاميليا:::: طبعا انت كده اتأكدت ان سبب الخساره دى بسبب عز بس مفيش دليل انا بقى معايا الدليل

وقف وابتعد عنها

حسين ::: انتى عايزه توصلى لايه

كاميليا ::: نخلص من عز بس عايزين ادله اقوه للاسف مش معايا بس انا اعرف عنو بلاوى

رد عليها بتهكب يشوبه الاشمئزاز

حسين:::: هتبيعى جوزك ابو ابنك

اقتربت منه

كاميليا:::: حسين انت عارف الى فيها وعارف انى بحبك بلاش نضحك على بعض بقا

حسين:::: بس انتى عارفه انى بحب ليلى ...... ليلى اختك

كاميليا:::: الى كانت هاتقتلك فى يوم من الايام وهربانه علشان خايفه تتمسك

حسين:::: لأ ليلى خطيبتى حبيبتى الى انتى وجوزك بخيتو فيها سمها وهيا لسه جريحه من موت اختكو حسناء وبعدين مافيش قاضيه اصلا وانتى عارفه كده لولا وسوستك انتى وجوزك

كاميليا::: اسمعنى يا حسين ليلى فى مكان محدش يقدر يوصله ولو احنا مخلصانش على عز هو هايخلص علينا حط ايدى فى ايدك وصدقنى احنا الكسبانين

حسين بنظرات تقزز منها :::: انتى ازاى كده هتبيعى جوزك علشان ايه فلوس

كاميليا بغضب وصراع هستيرى :::: علشان بحبك وهو غبى عايز كل حاجه ليه ومش هيوقف لحظه لو لقانى فطريقو وخلص منى لازم اخلص منو قبل ما يخلص منى انا ماشيه وياريت تفكر فى كلامى كويس علشان صدقنى انت الخسران

غادرت بعد ان فجرت قنبله له ليست بمختفيه عن انظاره لقد علم بمشاعرها منذ زمن ولكن ما باليد حيله فقد تمكنت منه صغيرته

_________________________________________
الاسكندريه بعد ان انتهى اليوم الدراسى والعمل ذهب الجميع الى منزله بعد وجبه غداء دسمه من يد الحنون ليلى بعد كوبا من الشاى الخاص بشرين والنعناع المنعش مع اغنيه لفيروز حسب طقوس ليلى الجميله
ومناقشات كثيره مع المشاكسه رودى لأداء واجبتها بالروضه ثم اللعب

ذهبت لتدرس باقى الصفقات فقد كانت صقفات كبيره ومخدرمه جدا اختبار صعب للغايه ولكن اين التحدى بعد استرجاع بعض المعلومات القديمه عند دراستها وبعد البحث والتدقيق الكامل بالورق تتوصل الى المطلوب وتسقط صريعه النوم بين اوراقها
_________________________________________
بينما الفتيات كحال اى فتاه مجتهده تذاكر وتعد خططها من اجل الجماعه يأتى هذا الدنجوان الى نقطه تفكيرها كثيرا ولكنها تنفض افكارها بمراقبه الحالمه شرين

بعد القليل من المذاكره يأتى وقت العشاق انتظرت اتصاله ولكنه لم يقم به اذا حكمنا العقل قال لا تهتم لك كرامه ويجب عليه هو السؤال والاتصال
بينما قلب العاشقه قلق عليه هل هو مريض ام مازال فى العمل مع الحسناوات

قطع تفكيرها رنين الهاتف

وجاء صوت الحبيب مرهق ولهفه العاشقه الصغيره تفوز بالسؤال

شرين بقلق:::: حازم انت كويس صوتك باين عليه تعبان انا كنت هتصل بيك يا حبيبى

ابتسامه الوسيم مع ضحكه خشنه رجوليه دغدغت انوثتها المتفتحه

حازم:::: اهدى يا حبيبتى ده بس ارهاق شغل وبعدين انا اتأخرت عليكى انا اسف

شرين :::: لا يا حازم انا الى مفروض اسأل عليك طالما اتأخرت

حازم::: مش مشكله المهم وحشتينى

ونال حمره وإبتسامه خجل لم يراها ولكن احس بها

حازم بهمس حب :::: احمدى ربنا انى مش قدامك دلوقتى وشوفت الخدود وهى حمرا زى الطماطم مكنتش مسؤل عن الى هيحصل ابدا كنت هقطف الطماطم

وجاء صوتها ببحه خاصه خجله بتوبيخ:::: حازم بطل قله ادب

قهقه من خجلها المحبب :::: طيب بقولك ايه ما تيجى اقولك كلمه سر فوق فى السطح لوحدنا فى الضلمه

وقد وصلت لقمه خجلها وكادت ان تبكى من كثره الخجل:::: انت قليل الادب بجد ايه الى حصلك

حازم::: بحبك ومش قادر ابعد خلصى بس واحنا نتجوز على طول .

ابتسمت بخجل ::: طيب تصبح على خير عندى كليه بكره

حازم::: اشوفك فى احلامى يا شيرى
_________________________________________
الماضى والذكريات القديمه بعد خروج كاميليا ذهب لمنزله واثناء طريق العوده ذهب لمكان قديم خاص بها حبيبته بالقرب من النيل
فلاش باك

بعد ان تمت خطبه اختها العزيزه حسناء ايقنت ان احساس الحب شئ جميل فالإبتسامه على وجه حسناء لم تفارقها منذ خطبتها ذهب الى مكانها المعتاد احدى الكافيهات على النيل ولها موقعها الخاص للجلوس وقراءه الكتب المفضله فى علم النفس

ولكن قد اخذ مكانها مسبقا

ليلى::: معلش يا حضرت حضرتك دى التربيزه بتاعتى ممكن تنقل مكان تانى

وما كام من الجالس إلا وقد رفع لها عينيه وكانت المفجأه

حسين :::: الله انسه ليلى اهلا

ارتبكت ولا تعلم السبب اصبحت فى المقابلات القليله معه ترتبك له نظرات اعين غريبه لها القدره على المغازله مما يجعلها تحمر خجلا وايضا هذا العاق قلبها تذداد ضرباته دون سبب عند رويته او ذكر اسمه

ليلى:::: استاذ حسين اهلا

حسين بإبتسامه :::: اتفضلى اقعدى معايا شويه

ليلى:::: لا ميصحش معلش انا همشى مش مشكله النهارده يعنى

حسين :::: انتى لسه جايه وده مكانك لو مش حبه اقعد معاكى اتفضلى اقعدى وانا هاقوم بس ممكن تقعدى شويه وانا اصلا هاقوم

ما باليد حيله جلست بخجل وراقب هو خجلها عشقها يعلم ذالك ولكن يخاف منها

تنحنح فقال:::: انا كان عندى مقابله عميل هنا بس المنظر تحفه فا محبتش امشى بصراحه انتى بتيجى هنا كتبر

ليلى:::: يعنى مش على طول اوى بيبقى علشان افكر او اقراء كده يعنى

حسين :::: اخبار الكليه ايه صحيح

ليلى:::: اهى مشيا

حسين :::: ربنا يوفقك

ليلى::: ميرسى

حسين :::: طيب شكلى تقلت عليكى عن اذنك انا بقى

ليلى بعفويه ::::: لا متقولش كده

ابتسم على عفويته:::: طيب لو مافيش ازعاج تحبى اعزمك على عصير

ابتسمت بخجل ووافقت وجلس والعصير اصبح غداء ثم تمشيه ثم ذره ثم توصيله للمنزل وتبادل ارقام الهاتف ووعد بالمقابله مره اخرى

نهايه الفلاش باك
تنهد بحراره من ذكرياته واخذ يتأمل المكان المفضل لها لقد اشتاق لها طفوليتها وعقلها وتفكيرها تحديها وايضاوخجلها

حسين :::: هانت يا ليلى بس اخلص من الى هنا وهاجيلك ولازم تعرفى الحقيقه
_________________________________________
صباح يوم جديد لم تنم سوى بضع ساعات استيقظت وذهبت مسرعه الى عملها اول موظفه تذهب الى الشركه انتظرته كثيرا حتى اتى سلمت عملها

فرح:::: دى حضرتك التقارير بتاعه كل صقفه وفى كل تقرير بالملاحظات بتاعه

اندهش وتفجأ جدا من هذا الهاله من النشاط اخذ يقرا بضع سطور اهتمام تام بجميع التفاصيل رغم انبهاره منها لعدم خبرتها ولكن انجاز اكثر من ممتاز لقد خيل له انها قد تفشل ولكنها نجحت نجاح باهر جدا جدا

آسر بجديه :::: مش بطال

فرح بتعب لنفسها :::: مش بطال طب اروح اضربو ولا اعمل فيه ايه

وضع عينيه فى الورق مره اخرى ولكن صوت اصطدام شئ قوى بالارض اخذ من اهتمامه الكثييير وكانت الصطدمه ................

يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close