اخر الروايات

رواية هاربة من الماضي الفصل الثالث 3 بقلم مروة ايمن

رواية هاربة من الماضي الفصل الثالث 3 بقلم مروة ايمن 


لصدفه ام القدر ايهما اصدق فى امور الحياه نقابل اناس كثير اثناء ساعات اليوم بينهم من يتحول من غريب الى شخص معروف فقط معرفه سطحيه واخر تتحول المعرفه الى صديق واخر يكون حبيب او زوج او يظل غريب الى ابد الابدين احيانا نكون نقول ان سبب العلاقات التى نشبت الصدف واحيانا اخرى القدر فاهل الصدفه هى نفسها قدر الانسان ؟؟؟ ام هناك اختلاف بينهم ( ياريت الى يعرف الإجابه يقول ونقبل جميع وجهات النظر 😍😍)
_________________________________________
تمر ايام الاسبوع كامل وها نحن فى اخر ايام الاسبوع يوم الجمعه اليوم الذى تجتمع فيه جميع العائلات
صباح جديد ملئ بالمفجأت بالنسبه لهذه العائله اخر ايام الاسبوع بعد البحث المتواصل والجهد الشديد بالعمل بعد خساره كبيره لم يتم تحديد الفاعل
واثناءاجتماعهم على الافطار الجماعى

ادهم بمرح:::: وحدووووو لا إله لإ الله فى ايه ياجماعه مالكو

حسين بجديه:::: ادهم فى حاجه حصلت ولازم تعرفها

ادهم ببعض الجديه ::: خير يا سحس قلقتينى

حسين :::: للاسف الشركه خسرت خساره كبيره اوى والاسهم انضربت فى السوق وحانضطر نبيع جزء من الشركات

ادهم بمرح::: بجد لا بتهزر يا شيخ قول كلام غير ده

آسر بغضب شديد::: انت يا زفت متركز شويه بنقولك مصيبه وانت بتهزر

بدا القلق يعتلى ملامح ادهم والخوف

ادهم:::: احييييييه انت بتتكلم بجد هو الى بنعمله فى الناس حيطلع علينا ولا ايه سلام قولا من رب الرحيم
طب والعمل

حسين :::: الانتو الاثنين هاتسافرو اسكندريا النهارده وتستقرو وانا حاخلص اجراءت الى هنا واحصلكو

آسر بدهشه::: طب والشغل والشركه

حسين :::: آسر انت هاتشتغل فى شركه واحد صاحبى فى الشركه حتبقى مدير الفرع الشركه الى فى اسكندريا وادهم ورق الكليه اتنقل هناك ومن اول الاسبوع هتتابع محاضراتك هناك عن اذنكو انا بقى هاروح ارتاح شويه وافكر حاعمل ايه

ذهب الى غرفه مكتبه تحت انظار ابناء اخيه

آسر بضيق :::: انا مبقتش فاهم حاجه بس يالا اخلص واطلع ظبط شنطك مش عايزين نتأخر

انطلق هو الاخر الى غرفته تحت انظار اخيه

ادهم:::: سبحانك ربى منك لله يا نرمين والله الحمد لله ربنا بيحبنى مش عايزنى اكدب ابدا لا انا بدات اخاف والله منى مقولش كلمه إلا وطلعت صح طب طالما كده بقا روح يا واد يا ادهم يابن عواطف تلاقى مزه حلوه كده والواد آسر كمان يالاقى واحده يالاقى واحده بدل الحيزبونه الى كان متجوزها يارب تكون ابواب السما مفتوحه ده انا حتى كلامى بيتحقق ههههه

ولم يغفل عن نداء اخيه الخاضب

آسر :::: انت يا زفت اخلص مش عايز تأخير

ذهب مسرعا الى غرفته تحت ندأت الاسد الغاضب

وهل تتحقق الامانى ام ان الصدفه هى السبب ام ان للقدر رأى اخر
_________________________________________
و فيلا الصياد
اجتمعت العائله للإفطار

عزء::: اخبار شركه الانصارى ايه يا لؤى

لؤى::: كلو تمام يا باشا خسارات بالملايين والشركات التانيه بتسحب اى تعاملات معهم لأ وايه الشركه الى كانت هتعاقد معاهم فسخت العقد والاسهم بقت فى الارض

كاميليا بإندهاش :::: كل ده من شحنه غرقت

عز بإبتسامه :::: يا حببتى الشحنه دى كانت بتقلهم فيها ظبطت الاموى يعنى

قام بتقديم بعض الاوراق

لؤى :::: دى بقا ورق بقيمه اكتر من 45% من اسهم شركه الانصارى يعنى من الاخر ليك الحق انك تمسك إداره الشركه

قام عز بتقديم الورق لزوجته

كاميليا::::: ايه ده بتديهونى ليه يا عز

عز::: الورق ده بتاعك الاسهم دى حقك ليكى التصرف فيها زى ما انتى عايزه

كاميليا بإبتسامه :::: تسلملى يا حبيبى ميرسى بجد

لؤى:::: طب وانا ماليش مكفأه ولا ايه

عز::: العربيه الى نفسك فيها جايه بكره عايزه حاجه تانيه

لؤى :::: طبعا ندى يا بابا

عز بإبتسامه خبيثه:::: اصبر يا بنى اصبر كلها حبه وتجيلك راكعه وتقولك شبيك لبيك

كاميليا:::: ناوى على ايه يا عز

عز بإبتسامه خبيثه :::: قريب هاتعرفى

وقال فى نفسه:::: وحرتاح منك وتبقى ليلى بتاعتى واضرب السوق وابقى ملك زمانى

بينما الجانب الاخر زوجته

كاميليا فى نفسها:::: مش عارفه بتفكر فى ايه بس خلاص يا حسين هانت اوى وانت يا عز نهيتك كمان قربت

وبين النفوس الخبيثه والمعارك الداخليه اناس ابرياء ولكن الحقد والغل الذى يعمى القلوب قد عمى العقل ايضا ووساوس الشيطان قد قامت بفعلتها
________________________________________
الاسكندريا عروس البحر المتوسط حيث العائله السعيده نوعا ما ولكن الاستقرار التام
تجتمع الاسره ومعهم حازم كما المعتاد كل يوم فى نهايه الاسبوع

ندى بمرح::::: عايزين نتفسح يا ابيه حازم

حازم:::: ابيه فى عينك يا چهينه انتى لأ لمواخذا انتى نيدو هههههههه

ندى بغضب:::: حازم والله لو مابطلت تقلس عليا انت حر

حازم بإبتسامه مستفزه لندى :::: هاتعملى ايه يعنى هاه

ليلى بضحك:::: بس بس بطلو خناق انتو اعيل من رودى

ندى :::: الله هو الى بدأء الاول

حازم بحاجب مرفوع:::: لا والله انا الى قولت ابيه مش كده

شرين بضحك:::: هههههههه خلاص بقا يا ابيه اقصدى حازم مش انت قولت حتفسحنا والنهارده اجازه

نظر لها بحب وعيناه لم تكف عن المغازله منذ جلسوهم وهى تخجل وتحمر خجلا

حازم::: حتى انتى يا شيرى ابيه خلاص يا ستى يالا نفطر ونطلع كلنا نتغدا بره

ليلى:::: لأ افطرو انزلو انتو اعفونى انا من المشوار ده

فرح:::: ليه بس يا لولو

ليلى::: معلش يا فروحه كده هرتاح اكتر اتفسحو انا هحضرلكو حجات حلوه وفلم حلو نتفرج عليه تمام كده

الجميع :::: تمام كده اوى
_________________________________________
استقر الاخين فى احدى الفيلات بالاسكندريه بعد سفر طويل وصمت تام

ادهم:::: انا عايز اشترى هدوم وحاجات وعايز الف فى اسكندريا

آسر :::: يابنى اكبر بقى بطل شغل العيال ده شويه فى ايه انت مش هتحس بالمصيبه الى عندنا

أدهم:::: يا عم ماشى مصيبه بس بردو انا عايز اتفسح واشترى هدوم ماليش دعوه انا

آسر بنفاذ صبر:::: الدم مفيش والعقل مافيش انت معمول من ايه بس ماشى يا ادهم اتنيل حط شنطك فى الاوضه بتعتك ويلا يا خويا ننزل

ادهم بفرح::: هيه اذا كان كده ماشى ايوه صح بقولك انا حاخد الاوضه الى على البسين اصلها حلوه وكبيره

آسر :::: عيل اخلص يا زفت

_________________________________________
يجلس بمكتبه وحيد بعد مغادره ابنائه نعم هم ابنائه وليسو ابناء اخيه الراحل لقد تولى تربيتهم منذ صغرهم فقد توفى والديهم وآسر فى سن الخامسه بينما ادهم فى الثانى من عمره منذ الحادثه وهو يخاف عليهم من الهواء هم ابنائه اعز ما يملك وبالطبع سايفكر فيهم

حسين بتنهيده وهو ينظر لإحدى صور بيده حيث الواضح من الصوره ثلاث شباب فى عقدهم العشرين يربطهم صداقه قويه واخوه اكثر

حسين:::: الحمل تقل اوى اوى يا رؤوف الولاد كبرو ولازم كل حاجه تبان وابن الصياد مزودها اوى اخوك تقل العيار يا محمود بس ودينى وما اعبد محد هيلمس شعره من ولادى ولا بناتك يا محمود انا عرفت مكانهم ومكان ليلى والحقيقه قربت تبان

وعلى النقيد الاخر
خرجت الفتيات من المنزل برفقه حازم بينما هى ذهبت الى ملاذها الوحيد ذكريات الماضى التى لا يعلم عنها احد سواها

امسكت بصوره تضم شابات وفتاتين من الواضح انهم متزوجات وواضح على الفتاتين الفرحه ببطونهم المنتفخه فحملهم قد يكون فى الشهر بين السابع او السادس

ليلى بدموع:::: وحشتونى اوى يا طفطف انتى وحسناء البنات تمام متقلقوش بس حسه ان الحمل ذاد عز مذود الخناق علينا اوى و ندى عنديه وفرح مكسوره من يوم ما ياسين استشهد انا خايفه عليهم اوى بس حازم معانا ده مطمنى شويه الولد ده طيب اوى حسناء شرين طلعالك هاديه خالص مخدتش حاجه من امها ههههه بس على فكره هى وحازم بيحبو بعض انا عارفه ده من زمان بس هما اعترفو لبعض مشوفتيهاش وهيا بتتكسف منو ربنا يهنيهم ويبعد عنهم شر كاميليا وعز
_________________________________________
فى احد المولات الشهيره بالاسكندريا
بعد ساعات طويله من التنقل بين حدائق وملاهى الاسكندريه واللعب واللهو بينهم قررو الجلوس قليلا

حازم:::: ملاهى ووديتكو حدائق ودخلتو عايزين ايه تانى اظن مفيش احسن منى مش كده ولا ايه يا كوبايه

ندى::: يادى النيله عليا كوبايه ايه يابنى ارحم امى العيانه

حازم::: سورى بتلغبطك يا نيدو اظن مش حرمكو من حاجه

ندى :::: تشكر اهندسه اعسل انت يا سكر يا خواتى احلى حزومى ده ولا ايه

شرين بغيره واضحه وغضب:::: انا هاقوم اتمشى شويه عن اذنكو

ندى بصوت هامس لا يسمعه سوى حازم :::: الحق اهندسه اشتم رائحه احتراق من اجل الغيره الحق العصفوره بدل ما تطير يا صحبى حول

حازم بنفس الهمس لندى :::: لا امك فى العشه والعصفور فى قلبى ومعشش عن اذنكو اروح اشوف العصفوره ااقصد عندى واحد صحبى عن اذنكو وخلاص

قال جملته الاخيره بصوت مسموع من اجل فرح بينما اندهشت فرح من تصرفه وايضا من انفجار ندى من الضحك

فرح بدهشه:::: هو فى ايه ماله ده

ندى بضحك حتى ادمعن عينيها :::: هههههههههههههههه عصافير الجنه ياه هو الحب حلو كده يا اخواتشى

فرح وقد فهمت مقصد ندى :::: ايه ده هو الحب ولع فى الدره امتى

ندى:::: من زمان بس كان نقصهم الكبريت

فرح بإبتسامه :::: انتى مافيش فايده فيكى انا هاخد رودى تلعب شويه الالعاب الى هنا مش عايزه حاجه

ندى :::: ميرسى انا هقرأ شويه فى روايا ادهم صبرى الرجل المستحيل

هزت رائسها ضاحكه تعبير عن ال"لا فائده " وامسكت يد ابنتها وذهبت

_________________________________________
الغيره ما اجمل ان يحس الرجل ان انثاه تغير عليه
عندما احس بغيرتها انتشى قلبه وتفتحت اساريره ملئ صدره بالهواء ........هواء عشقها الذى دق قلبه منذ اول مره يراها بها اول دق قلب اول نظره اول عشق واجمل بدايه اجمل فتاه على وجه الكون

لم تذهب بعيدا فقد ذهبت

حازم:::: استنى يا شيرى

شرين بغضب:::: نعم عايز ايه

تاه هو فى زيتون عينيها وهاله الغضب التى تعتليها جميله حبيبته حتى فى غضبها

حازم بحب:::: عيونى زعلانه منى

اين الغضب اين الغيره اين عقابه اين شرين من الاساس من بعد نظرات وسيمها وحبيبها لها ونظرات الحب هذه من المؤكد انها ضاعت

شرين برقه ودلال:::: ياسلام يعنى مش عارف انى زعلانه

ابتسم على خروج الغضب منها ودلالها ورقتها معه

حازم:::: اخص عليا بجد انى ازعل القمر منى بس احبك وانت بتغير يا عسل انت يا قمر

ابتسمت وقد احمرت خجلا
شرين :::: بس بقا يا حازم الله

حازم:::: ماشى يا شيرى ها بس دلوقتى علشان محدش يشوف الخدود دى محمره غيرى انا وبس

شرين بدلال :::: حازم

حازم بحب :::: عيون حازم قلب حازم من جوه

شرين ::: الله بطل تكسفنى بقا

حازم بحب ::: بحبك

وهنا الصمت ابلغ من الكلام وبين حديث العيون ودقات القلب التى التحمت يقف الوقت ويبقى العشاق
_________________________________________
تركت اختها وذهبت بإبنتها وبما إن الاطفال لم ولن يسمعو كلام والديهم ابدا قامت رودى وكأى ابنه مصريه اصيله بالجرى من يدى امها وما من الامهات سوى اللحاق بأبنائهم

اصطدمت رودى بحائط بشرى من النوع المسلح
فنظرت له وإبتسمت ببرائه
آسر ::::: حسبى يا حببتى

رودى ببرءه::: سورى يا عمو

فرح بتنهيده:::: كده يا رودى مش اتفقنا تمسكى فى إيدى انا اسفه جدا لحضرتك

اخذ يتأمل هذه المرأه الواقفه امامه وفى عقله جمله واحده تتكرر "كلهم زى بعض مهملين ومبيفكروش غير فى نفسهم "

آسر بغضب :::: ايه الإهمال ده ازاى تسيبى طفله تجرى كده ام ازاى انتى

اندهشت من انفجاره الشديد بها

فرح :::: ايه يا حضره اولا هى كانت ماسكه فى ايدى وبعدين مجريتش بعيد اوى يعنى وبعدين .....وبعدين انت مالك اصلا اهمل بنتى ولا لأ كنت وصى عليا ده ايه ياربى الاشكال دى

ذهبت مسرعه تاركه الاخر يستشيط غضبا ولكنه اخذ يتأمل مكان هذه الذاهبه وهل لهم لقاء آخر ام ....
_________________________________________
ذهب الجميع من حولها وبقت هى ورواياتها المفضله اخذت تقرأء بإستمتاع حتى ازعجها رنين هاتفها

ندى:::: الوووو

لؤى :::: احلى الو دى ولا ايه اذيك يا ندى

ندى بضيق:::: اهلا

لؤى :::: ايه هو انا موحشتكيش

ندى ::: وحشتك عقربه ايه وحشتك دى متحترم نفسك يا جدع انت

لؤى:::: مالك يا حببتى متعصبه ليه

ندى بغضب:::: حبك برص يا اخى هو انت ايه معندكش دم رقمك وعملتلو بلوك جبت رقم تانى غيرت رقمى وجبتو بردو وانت ايه بكرهك يا اخى مش بطيقك حس على دمك شويه يا بارد يا تلم يا رخم اوففففففق مش كفايه ان اسمك لؤى اصلا
وقامت بإغلاق الهاتف بوجهه ولكنها فوجئت ب

ادهم:::: ولا تزعلى نفسك كنتى اديتهونى وانا ااااااا

دارت حول نفسها لتعرف من هذا الدخيل والذى اخذ يتأملها حوريه بعينان البحر وشعر بندقى لامع من هذه الحسناء افاق على قاموس من سباب

ندى::: وانت مين انت كمان ياسافل يا عديم الاخلاق انت

ادهم بهيام :::: هاه

ندى:::: انت واحد مش متربى انت مالك بيا اصلا ايه ده ياربى بس

وذهبت مسرعه الى اختها

عاد الاخوين بعد ان نالا توبيخ من الاختين بينما الاختين عادو وهم يفكرون بالموقفين والحالمين
فى دنيا العشق
_________________________________________
صباح يوم جديد ملئ بالمفجأت وكما قلنا الصدف ام القدر الذى يفوز من يفوز فيهم

اسعدتا الفتيات وكلا ذهب فى طريقه ذهبت الفتاتان الى جامعتهن فقد حل وقت الانتخابات واليوم النتيجه

ميسون::::: النتيجه غريبه اوى

ندى :::: ليه خسرت

ميسون:::: بعد الشر لا تعادل وفى طالب جديد هو الى هيحدد الفائز

شرين :::: طب هيحددو اول يوم ليه مش العمفروض يعرف المنتخبين اصلا

ميسون:::: وسطى جامده وهيختار اى حد بس ممكن نعيد الانتخابات بصى ندخل المحاضره ونشوف الى حيحصل

اجتمع الطلاب بقاعه المحاضره وما بقى سوى اعلان النتيجه

المعيد:::: طبعا كل سنه انتم طيبين الانتخابات السنه دى مختلفه وطبعا نرحب بالمرشحتين الانسه ندى الانصارى وسلمى منصور

قامت الفتاتان من مكانهم

المعيد :::: ومعانا طالب جديد هو ...............

ندى بفزع:::: ينهار مش معدى احيييه خسرت الانتخابات
_________________________________________
ذهب لشركتها هى الاخرى وعلمت من حاله الشركه الغريبه وجود مسؤل للشركه جديد ولهم اجتماع لجمسع الموظفين ولانها ولاول مره تذهب لعملها متأخر لسبب ما لا يعلمه سوى الله

فرح :::: صباح الخير يا فندم اسفه جدا على التأ ......خير

ورأت مالا يحسد عليه احد

_________________________________________
الصدفه والقدر العشق والجنون...... الحياه تتلخص بهذه الكلامات البسيطه بعض الصدف تغير مجرى الحياه اما القدر وهو ما قد كتب عند الله منذ ولادتنا حتى الممات الحب والكره الهواء والتراب والماء والنار الشئ وتضاده ولكن وما الحياه بدون العشق
الجنون إذا لم تكن مجنونا فى مرحله فى حياتك صدقنى انك لم تعش حياتك وما احلى الحنون دون ان تأذى او تجرح احدهم عيش حياتك بجنونها واستمتع
(وعلى رائ المثل امسك فى الدنيا ولوش وانشاء الله ماحد حوش 😂😂😂😉😉)

يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close