رواية هوس الكينج الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم بيري الصياد
ارزعي الفوت واخبطي المتابعه يا وليه منك ليها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
+
وتنظر الي اسد بخزلان لينظر اليها اسد وينهض ويقول.موده ان
قطعت حديثه موده التي ركضت الي الاعلي ليذهب خلفها اسد بسرعه ويمسكها قبل ان تستكمل طريقها الي الاعلي ويقول.موده سما مرات اخويا مفيش حاجه بي
قطع حديثه موده التي صرخت بأعلى صوتها وهي تقول.ازااااي مفيش بينكم حاجه وانا سمعك بوداني وانت بتقولها ان فادي عارف ومتأكد انكم بتحبوا بعض لا وكمان عايزها تخلف علشان اخوك ميشكش فيكم وانتوا عايشين حياتكم مع بعض
يمسكها اسد بقوه ويقول بصوت اعلي.لمي نفسك يا موده واوعي تتكلمي بطريقه دي انتي بتتكلمي في شرف وعرض اخويا فاهمه يعني ايه
تنزع موده يده عنها بعنف شديد وتقول بغضب شديد وصوت عالي بشده.انت وهي مخلتوش فيها شرف ولا عرض يا اسد انت والهانم عايشين حياتكم لا وكنتوا في أوضة واحده وانت عريان طب كنت قولتلي وانا كنت خليتك الجو من زمان طالما الست هانم وحشاك او
قطع حديثها اسد الذي كان يصفعها وتخاف موده بشده لتصمت ويمسك اسد حاله عليها ويمسكها من ذراعها ويقول وهو يهزها بقوه.بلاش تتكلمي في شرف حد وانتي حماره مش فاهمه حاجه يا موده البت اللي بتتكلمي عليها دي اختي وبت عمي قبل ما تكون مرات اخويا حطي نفسك مكانها وشوفي هتقبلي حد يتكلم عليكي بوساخة دي ولا لا
تنظر اليه موده وهي تتصدم حقا فهو كان يصفعها الان وتقول موده وهي لا تعلم ماذا تقول.انا عمري ما اكون بالوساخه دي يا اسد مش انا اللي اكون مع واحد واحب اخوه انا اشرف من واحده زبا
موودددددددددددددددددددددده كفايييييييه كدددددده.كان هذا صراخ اسد بهذه موده وهو يغضب منها ومن حديثها ويهزها بقوه كبيره ويقول.قولتلك اختي بلاش غباء أمك ده وافهمي شويه وبعدين ثقي فيا شوية وبلاش شغل العيال ده احنا كبار كفايه علشان نفهم الصح من الغلط
موده بصراخ عالي.اثق فيك بتاع ايه يا اسد عايزني اثق فيك وانا شايفكم علي سرير واحد وانت عريان ولو كنت اتاخرت شويه كمان كان ممكن اشوف حاجه تانيه وبعدين انا معرفكش أصلا علشان اثق فيك احنا يا دوب مع بعض من اربع شهور وعارفه ومتاكده انك متجوزني غصب عنك وتلاقيك قولت اتجوز موده واخدها سلم تطلع عليه علشان تقابلها براحتك وكده كده انا مش هتكلم وانت هتقدر تعيش حياتك براحتك
ينظر اليها اسد بعدم تصديق لجميع حديثها ويتركها بعنف ويقول.انا فعلا كنت غلطان من الاول لما اتجوزت عيله مبتفهمش حاجه في الحياه كان المفروض افكر مليون مره قبل ما اتجوزك يا موده بس متقلقيش الجوازه دي غلطه وهصلحها قريب اوي وورقتك هتوصلك لحد عندك
نهي حديثه ويذهب الي الخارج وتنظر خلفه موده وتجلس علي الدرج وهي لم تستطيع تصدق بأنه بالفعل سوف يتركها ويطلقها وتبقي موده لحالها دونه مره اخرى تشعر بقلبها ينهش من الداخل وهي تخاف بشده من انه يتركها بالفعل تشعر بالتي تجلس بجانبها وتضع يدها على كتفها وتقول.انا واسد كنا بنحب بعض زمان اوي يا موده وانا اتجوزت فادي ومن بعدها علاقتنا اتقطعت
تنزع موده يدها عنها بعنف وتقول بغضب شديد.ما هو واضح فعلا ان علاقتكم اتقطعت يا سما وانت شايفكم مع بعض في نفس الاوضة وكمان السرير
سما بهدوء شديد.اسد بيحبك اوي يا موده بلاش تضيعي حبه وحفظي عليه اسد يستاهل يكون مع واحده تحبه وتريحه زيك
موده بغضب.طبيعي تقولي كده يا سما
وكانت ان تنهض لكن تمسكها سما وتقول بصوت عالي.في ايه يا بت ما تتلمي شويه وتسمعيني لاخر احسن ما اجبلك بتول تديكي قلم يفوقك ويخليكي تسمعيني كويس
تجلس موده مره اخرى ولا تتحدث لتمسك سما يدها وتقول بهدوء.انا واسد كنا بنحب بعض فعلا بس اسد دلوقتي بيعشقك يا موده انا عمري ما شوفت اسد كده وحتي وهو معايا انتي بنسباله حاجه كبيره ومتتعوضش أبدا
تنظر موده اليها بغرور وتقول.طبيعي انا ايي حد يشوفني بيحبني علي طول
سما بغيظ شديد.لا حوشي عني توضعك ده يا موده انا مش ناقصه ياختي
تنظر موده أمامها وتقول.متفكريش اني نسيت اللي شوفته وسمعته يا سما
تضغط سما علي يدها بقوه وتقول.اسد بيساعدني علشان احافظ علي جوزي اللي مش عايزه غيرو دلوقتي يا موده اسد اكتر واحد بيفهم فادي علشان كده انا لجأت لي علشان يساعدني ويقولي اعمل معاه ايه واتفقنا انا وهو من لما كنت هنا اخر مره انه هيساعدني علي ده
تنظر اليها موده باستغراب وتقول.امتي ده
تبتسم سما وتتذكر ( فلاش بك)
يفتح اسد الباب بعد ان دق احد عليه ويرها تقف امامه لينظر اليها ويقول ببرود.في حاجه يا سما
تنظر اليه سما وتقول.محتاجك ومحتاجه مساعدتك يا اسد ممكن تعتبرني اختك وتساعدني
ينظر اليها اسد ويذهب الي الداخل ويقول.سيبي الباب مفتوح وادخلي
تفعل سما كما قال وتذهب الي الداخل ويقول اسد وهو ينظر اليها.لو محتاجني في طل
سما بسرعه.محتاجك تساعدني في اني اغير فادي للاحسن يا اسد انت اكتر واحد هيفهم فادي وتفكيره وانا عايزك تقولي اعمل معاه ايه هو شويه حلو وشويه وحش متقلب اوي وانا مش فاهمه ولا عارفه اتعامل معاه ازاي
ينظر اليها اسد ويبتسم ويقول.فادي بيحبك وعايزك لي يا سما وهو اهبل خدي علي قد عقله وقولي حاضر ونعم وهو مش محتاج غير كده
سما بغيظ شديد.عملت كل ده ومش نافع معاه حاجه يا اسد اخوك بيكرهني اوي ومش عجبه حاجه
يرفع اسد حاجبه ويقول.وانتي جربتي معاه ايه لمؤاخذه علشان يتغير
تنظر اليه سما ولا تتحدث ليبتسم اسد ويقول.طيب يبقي غيري الوضع ده معاه خلي يحس انك بتحبي هو ومش بتفكري في حاجه تانيه كوني معاه زي ما انتي عايزه يكون معاكي يا سما شوفي انتي عايزه يعاملك ازاي واتعاملي معاه علي هذا الأساس فادي طيب واهبل بس شيطانه سايقه وانا حطتله عذره وعارف ان حقه يعمل اكتر من اللي بيعمله ده وعلشان كده بقولك حافظي عليه وكوني زي ما هو عايز واوعدك هتشوفي منه شكل انتي نفسك هتتصدمي منه
تنظر اليه سما وهي تفكر بكل حديثه وتقول.طيب ابدا منين يا اسد انا مش عارفه ابدا معاه ازاي
ينظر اليها اسد قليلا ويقول.روحي معاه البلد زي ما هو عايز وخلي يحس انك مبسوطه بده ودي فرصه حلوه اوي في تغيره وانا بقولك اهو فادي عايز اللي تفهمه وتفهم طريقة حبه وتتقبلها اتقبليها انتي وخلي يديكي الثقه اللي تعيشوا بيها بقي حياتكم فادي يستاهل تغيري من نفسك وطريقة حياتك علشانه يا سما افهمي انتي جوزك وعيشي معاه علي حسب الموج لو هادي كوني هاديه وزي ما هو عايز ولو متعصب انسحبي بهدوء لحد ما يهدي واهم من ده كله خلي يحس انك بتموتي في التراب اللي بيمشي عليه خليكي حنينه وعملي زي ابنك
تبتسم سما وهي تفكر بكل كلمه ونصيحه منه اليها الآن وتنظر اليه وتقول.لو احتاجت مساعده هت
قطع حديثها اسد الذي قال.اخوكي في ضهرك علي طول يا سما انتي اختي الصغيره وانا هكون معاكي وضهرك بعد جوزك
تبتسم سما وتقول.هروح اشوف فادي دلوقتي
اومال لها اسد وتذهب سما الي الخارج وهي تفكر بحديث اسد ومن أين تبدا لتغير زوجها للافضل
(بك)
تنظر سما الي موده وتقول.اوعي تضعي اسد من ايدك يا موده انتي وهو تستاهلوا تعيشوا حياتكم مبسوطين انتي عوض اسد لكل اللي عاشوا في حياته خليكي معاه ومتكونيش كسره تاني في هو بيعشقك بجد ومش هيستحمل يخسرك
تنظر اليها موده وتقول.وانا في ايدي ايه اعملوا
سما بغيظ شديد منها.تتغيري شوية وخليكي معاه ست تخلي يلف حولين نفسه مش عيله صغيره مش فاهمه حاجه في الدنيا
تتذكر موده حديث اسد اليها الآن بأنها طفله وبانه اخطا من ان تزوجها وكانت موده ان تبكي حقا لكن تقول سما وهي تضع يدها علي كتفها.انا كنت شاغله مع اسد يا بت يا موده وعارفه ان في شغله في بنات كتير هيموتوا عليه وانتي يا هبله المفروض تكبري علشان ميفكرش يبص لواحده منهم
موده بغضب شديد.يعملها وانا افقع عينه الاتنين
سما باستفزاز شديد.لا هيعملها طالما هو شايف وحساس ان معاه بنت اخته هيبص للستات اللي بجد واللي عارفين وفاهمين الدنيا صح خليكي انتي كده لحد ما هتلاقي متجوز واحده عليكي
نهت حديثها وتنهض وتذهب الي الاعلي وهي تتنمني ان تفهم هذه الفتاه لتكون العوض لاسد بالفعل فهي تتمني انه يكون سعيد بحياته ولا تريد سوا هذا وتريد ان يتغير فادي ليبقي اليها كما تريد وتتمني تنظر موده خلف سما وتنظر أمامها وهي تفكر بحديثها اليها الآن
1
تفتح بتول عينيها ببطئ وتضع يدها على بطنها وهي تشعر براحه قليلا وتشعر بالذي يجلس أمامها وهو ينظر اليها لتبتسم بتول وتمد يدها علي وجهه وتسحبه وتضع رأسه علي صدرها وتنغز أصابعها بين خصلاته وتقبل شعره وتقول.انت منمتش ليه يا حبيبي
يبتسم صقر ويضمها بخفه ويقول.مش مصدق انك كويسه يا بتول خايف انام وأصحي القيكي حلم ومش موجوده معايا
تمسح بتول علي دقن صقر وتقول.انا موجوده معاك طول العمر يا صقر اوعي تفكر اني هخليك تتجوز بعدي اقتلك قبل ما تعملها يا حياتي
يرفع صقر راسه ويتظر ليها ويقول.بعدك مفيش واحده هتدخل حياتي تاني يا بتول اضرب نفسي بالنار قبل ما اعملها كفايه اللي حصل اوي لحد دلوقتي
تنظر اليه بتول وتبتسم ابتسامة باهته من التعب الذي بها وتقول وهي تمسح علي دقنه.حاسه بنبرة مش حلوه يا صقورتي لا تكون ندمان علي ج
قطع حديثها صقر الذي قال.ندمان علي كل ثانيه عدت علينا واحنا بعيد عن بعض يا بتول ندمان اني سابتك تعيشي لوحدك فتره طويله كان المفروض اكون معاكي ومسبكيش لحظه واحده ندمان اوي دلوقتي علي دي يا بت الراوي
تبتسم بتول ويمص صقر شفتيها بقوه كبيره وياكلهم بقوه واشتياق شديد فهو برغم بأنه لا يتركها دقيقه واحده الي ان قلبه وروحه تشتاق اليها بشده تقربه بتول منها بشده وهي تحاول تبدله القبله لكنها لم تستطيع من عنفه وهو يحاول ان يشبع منها ويجعل قلبه يطمئن بأنها معه دائما ويتركها صقر وينظر اليها وتبتسم بتول وتدفن رأسها بين أحضانه مره اخرى وتقول.انا عايزه اطلع من هنا يا بابا خلينا نروح انا مش طايقه اني افضل هنا اكتر من كده
يضمها صقر بقوه الي أحضانه ويقول.هشوف الدكتوره لو قالت نروح يبقي نروح يا نور العين
بتول بعناد شديد.لا مش هنشوف حد احنا هنروح يا صقر انا مش عايزه اكون هنا اكتر من كده
كان صقر ان يتحدث لكن تدخل صابرين دون ان تدق وتنظر اليها وهي بين احضان صقر بهذه الطريقة وينظر اليها صقر وينفخ بقوه كبيره وهو يريد ان يقتلها بالفعل ويقول بصوت عالي.مش في باب بيتخبط عليه يا صابرين مش يمكن نكون بنعمل حاجه مينفعش تشوفيها
صابرين بغضب.هتعمل ايه في البت وهي في الحاله دي يالا مش مكفيك اللي هي في عايز تقت
قطع حديثها صقر الذي قال بصوت افزعها بشده.صابرييييين مش ناقصك دلوقتي
ترفع بتول رأسها وتنظر اليه وتنظر الي والدتها وتمسح علي وجه صقر لكي يهدي قليلا وتقول وهي تنظر الي صابرين.في ايه يا ماما
تنظر اليها صابرين وتنظر الي يدها التي علي وجه صقر وتقول باشمزاز منهم.بلاش محن وحيات امك مش ناقصه فقع مراره
يمسك صقر يد بتول ويقبلها ويقول وهو ينظر الي بتول.يلا يا حبيبي علشان تاخدي الدوا بتاعك
بتول بغيظ طفولي.لا انا مش هاخد دوا انا كويسه اوي ومش عايزه حاجه يا بابا
يقترب صقر منها ويقول.لا يا قلب البابا لازم تاخدي الدوا بتاعك علشان تكوني كويسه اكتر وترجعي زي الأول واحسن
تنظر اليه بتول وتتنساه وجود صابرين وتضع يدها على وجهه وتقول.طول ما انت معايا انا كويسه يا صقر وانا كويسه دلوقتي ومش محتاجه حاجه غير وجودك معايا
يبتسم صقر بعشق شديد وكان ان يهجم علي شفتيها لكن يسمعون التي تقول بصوت عالي.اييييييييه منك لي ايه اللي انتوا في ده اش حال وهي لسه طالعه من عمليات وقرف
ينظر اليها صقر بغضب اعمي بأنها قطعت لحظته مع معشوقته وكان ان يغضب عليها لكن تقول بتول بسرعه.ماما ممكن تجبلي اكل علشان انا جعانه اوي
تقف صابرين امامها وتضع يدها على شعرها وتمسح عليه بحزن وحنان شديد وتقول.حاضر يا قلبي عايزه تأكلي ايه يا قشطه نفسك في حاجه اروح اعملها انا
اومالت لها بتول بطفوليه لا تظهر عليها سوا القليل وتقول.نفسي في رقاق ومكرونه بشاميل
اومالت لها صابرين وتقبلها وتقول.هروح اعملك اللي انتي عايزه يا قلب امك ومش هتاخر علشان انا عارفه في ناس مبترحمش ومش بيفرق معاهم حاجه وانا لازم مخلتكيش معاه لوحدك
يبتسم صقر وهو يعلم بانها ترمي الحديث عليه ليقول.اقدر اخدها ومخلكيش تشوفيها تاني يا صابي
صابرين بغضب شديد.اقتلك لو عملتها يا صقر بنتي لو بعدت عني تاني هولع فيك
يبتسم صقر وهو يشعر بأنه بتحدي الآن ليقول.تمام يا صابرين هنشوف مين فينا اللي هيكسب دلوقتي
تخاف صابرين أنه يفعلها ويأخذ ابنتها كما فعل في المره السابقه لتقول.صقر بلاش تبعدها عني يا ابني اموت لو عملتها تاني انا ربيتك زي كانك ابني وبحبك كانك حته مني ويعلم ربنا ده بلاش تاخد بنتي مني وهي تعبانه كده
كانت تقول صابرين حديثها وهي تكاد تبكي بالفعل ويبتسم صقر ويقول بغمزه اليها.خلاص يا صابي علشان انتي ربتيني بس هسيبها اليومين دول لحد ما تمسك نفسها واقدر اعمل معها اللي انا عايزو علشان اخدها وانا مرتاح بس
صابرين بغضب شديد.قال وانت متربي يا تربية وسخه انا غلطانه اني قاعده مع سافل وقليل ادب زيك غور داهيه في شكلك انا غلطانه منكم لله يا شيخ
نهت حديثها وتذهب الي الخارج وهي تغضب وتغار علي ابنتها منه بشده وتضحك بتول عليها وتقول وهي تنظر الي صقر.متقدرش تسيبها في حالها حرام عليك الوليه صعبت عليا
يبتسم صقر علي ضحكتها ويقول.مش هي اللي قطعت عليا يبقي تستاهل اولع فيها بس علشان هي امك مولعتش فيها ولا عملت حاجه
تبتسم بتول وتبتعد عنه ببطئ وكانت ان تبتعد اكتر ليمسكها صقر ويقول بغضب.في ايه يا بت مالك اتهدي بقي شوية
تنظر اليه بتول ببراءة وتقول.عايزك تنام جمبي علشان انام في حضنك يا صقورتي
ينظر اليها صقر وينفخ بقوه وينهض ويجعلها تتسطح ويمص شفتيها بقوه ويقول.نامي وارتاحي يا نور العين وانا معاكي اهو
تضع بتول يدها على وجهه وتقول.حضنك وحشاني اوي يا صقر ونفسي انام في دلوقتي
يبتعد صقر عنها ويقول.نروح وحضني ملكك يا حبيبي بس دلوقتي نامي انتي علشان تعرفي ترتاحي
تنظر اليه بتول بعيون نعاسه وتقول.طب عايزه اروح دلوقتي يا صقر خلينا نروح البيت انا سريري وحشاني اوي
يبتسم صقر ويقول.هتصل علي حد يروح ينضف بيتنا وهنروح علي طول يا حبيبي اكون شوفت الدكتوره
بتول باستغراب شديد.بيت ايه يا صقر انا هنروح علي شقتنا مش كده
يخرج صقر هاتفه ويقول ببرود شديد.بيت السيوفي مش هنخطي تاني برجلينا يا بتول وميلزمناش منه حاجه تاني بعد كده
تتصدم بتول منه بشده وهي لا تعلم بماذا يفكر صقر الآن وكانت ان تتحدث لكن يقول صقر وهو يمسح على رأسها.نامي يا نور العين واضح عليكي انك تعبانه اوي نامي يلا علشان ترتاحي ونقدر نمشي نامي يلا
اومالت له بتول وهي متعبه بشده بالفعل ويبتسم اليها صقر وتغلق عينيها وتنام بسرعه كبيره من تعبها الشديد وينظر صقر أمامه وهو يفكر بكل شئ
+
كانت ان تذهب الي غرفة رنا لكي تري هلال وتجعله يذهب ليرتاح لكن تنظر الي الذي يجلس علي الأريكة وهو ينظر أمامه بحزن شديد يظهر عليه بشده وتنزل دموعه وهو لم يتحمل شئ بالفعل لتشفق عليه بشده وتسحبها قدمها اليه دون ان تشعر وتقف أمامه ولا تتحدث بل تنظر اليه بحزن شديد وهي لم تنتبه لحالها وينظر اليها الآخر ويمسح دموعه التي نزلت غصب عنه دون ان يشعر بحاله وتنظر اليه حنين وتنظر بعيد عنه ولا تتحدث لينهض الآخر ويقول وهو يقف أمامها.ايه اللي حصل لرنا يا حنين
تنظر اليه حنين وتقول بغضب.رنا ضربت بتول بسكينه يا ايهاب وصقر ضربها بالنار بعد ما شاف اللي عملته في مراته وبسبب الست هانم اختك اخويا ومراته خسروا ابنهم الاول وعمر ما رنا هتصعب عليا هي تستاهل كل اللي حصلها ده
يغلق ايهاب عينيه بقوه وحزن شديد ويقول.انا هاخدها وهنطلع بره البلد خالص
تنظر اليه حنين بسرعه ويظهر حزنها الشديد وكانت ان تذهب لكن يمسك ايهاب يدها سريعا ويقول.عارف اني غلط باللي عملته معاكي بس انا بحبك يا حنين ومكنتش شايف قدمي يومها وعايز اخدك بايي طريقه
تحاول حنين ان تسحب يدها منه وهي تقول.اللي بيحب مبياذيش يا ايهاب وانت كنت عايز تضيعني لوله صقر انت زي اختك واحد اناني ومش بتفكر غير في نفسك
يقترب ايهاب منها بشده ويقول.والله العظيم بحبك يا حنين ولو كنت اناني فمن حبي ليكي ورفض صقر لعلاقتنا كان قتلني ومخليني اعمل ايه حاجه علشان اخدك واتجوزك عارف ان تفكيري كان غلط بس اللي عايزك تعرفي اني ندمت علي كل حاجه وندمت اني ضيعتك من ايدي باللي عملته وندمان علي اللي عملته مع بتول وصقر وندمان علي كل حاجه يا حنين خليكي معايا انا مبقاش ليا حد في الدنيا دي خليكي انتي معايا وانا اوعدك اني اخليكي مبسوطه طول عمرك ومش هخليكي تندمي علي قرارك ده
تنظر اليه حنين قليلاً فهي حقا تعشقه وهو حاول ان يتزوجها الالف المرات لكن صقر كان يرفض رفض قاطع فايهاب كان شاب طائش وصقر لا يأمن علي شقيقته معه واخر ما تعب ايهاب حاول أن يقترب من حنين غصب عنها لأجل ان يتزوجها لكن دخل صقر باللحظه الاخيره وضربه وجعله يخرج من المنزل دون عوده تنظر حنين بعيد عن ايهاب سريعا وهي لا تريد ان تضعف أمامه لكي لا يغضب ويحزن صقر منها وتقول.اللي هيقوله اخويا همشي عليه يا ايهاب وهو مش عايزني معاك يبقي خلاص بلاش تفكر في الموضوع ده وفكر في اختك وحالتها بس
نهت حديثها وتسحب يدها منه وتركض الي الأسفل دون ان تفكر بشئ اخر وينظر خلفها ايهاب وتنزل منه دمعه ويجلس علي الاريكه ويضع رأسه بين يده وهو يحزن علي كل ما حدث ويحدث الآن يحزن علي شقيقته التي من ان علمت ما حدث بها صرخت وجلست تصرخ وتغضب علي الجميع بطريقه هستيرية الي ان اعطي اليها الطبيب مهدئ جعلها تنام فهي تجن بالفعل من الذي حدث معها ويحزن علي حب عمره الذي لم يستطيع ان يحصل عليها ومن الواضح بأنه لم يأخذها فهل سوف يحصل ايهاب علي شقيقة الكينج ام ماذا يحدث بهم
3
كانت تطعمها والدتها وهي تأكل بهدوء وتنظر اليها صابرين وتضع لقمه بفمها وتقول.يعني مختيش منع الحمل اللي عطتهولك يا بت بطني
تنظر اليها بتول وهي تأكل وتقول.علشان انا نفسي في حته مني ومن صقر يا ماما نفسي يكون عندنا عيال كتير اوي وحتي لو سبته ولا اتطلقت منه عايزه عيال منه يا صابرين
تنظر اليها صابرين وتقول.وانتي مش حاسه انك ظالمه كده يا بتول المفروض تشوفي نفسك وحياتك هتكون ازاي معاكي انتي وصقر وبعدها فكري في الخلفه احسن ما تندمي بعد كده
تتنهد بتول بقوه وتقول.انا هندم لو حرمت صقر من حاجه زي دي يا ماما صقر حلم حياته يجيب عيل مني وهو طول الوقت بيتكلم علي الخلفه والعيال وفي نبرته سعادة الدنيا كلها وهو بيحلم معايا وبنتكلم علي ده عايزني اكون انانيه واروح اعمل حاجه زي دي من واره صقر بيعشقني والكل متاكد من ده وانا نفسي لما اكون معاه بحس اني ملكه وانا وهو قرارنا اننا ننساه كل اللي حصل يبقي ليه اعمل الهبل ده
تضع صابرين لقمة بفمها وتقول.طيب حافظي علي نفسك يا حبيبتي دلوقتي وربنا يريح قلبك ومشفش فيكي حاجه وحشه ابدا يا بتول يا بت بطني
تبتسم بتول وتقول.طب كفايه علشان كده انا هتفجر مش عايزه اكلوا تاني
صابرين بغضب.اتلمي وكلي يا بت انتي نزفتي كتير اوي ولازم تعوضي الدم اللي خسرتي
بتول بغيظ شديد.مش هعوضه بطريقة دي يا ماما انا كده هموت ارحميني وكفايه تاكليني لحد كده بقي
تنفخ صابرين بقوه كبيره وهي لا تريد ان تضغط عليها وتري ابنتها الصغرى تدخل الغرفه لتنظر اليها باستغراب وموده تنظر لبتول وهي تريد ان تتحدث بشده وتنظر اليها بتول وتنظر الي صابرين وتقول.ممكن تجبلي نسكافيه ولا ايي حاجه ساخنه اشربها يا ماما
تنهض صابرين وتقول.ماشي ياختي هسيبك تتكلمي مع اختك براحتكم
نهت حديثها وتذهب الي الخارج وتنظر بتول الي موده وتقول.في ايه يا بت مالك
تركض موده سريعا وتجلس علي الكرسي وتقول.انا عملت حاجه ومعرفش انا صح ولا غلط بس حاسه اني عملت مصيبه بس والله حقي يا بتول حطي نفسك مكاني وانتي هتحسي بيا بس
بتول باستغراب شديد.في ايه يا بت ما تقولي ايه اللي حصل من غير كل الف ده
تبدا موده ان تسرد الي بتول كل ما حدث معها وفعلته وحديث اسد اليها وتنظر اليها بتول بعد ان انتهت وتنفخ بقوه وتقول.طيب وهو اسد فين دلوقتي
موده بغضب طفولي.معرفش بس هو عايز يطلقني يا بتول يعني هو الغلطان وهو اللي عايز يتصالح كمان
تضغط بتول علي شفتيها وتقول.هو الغلطان بعد كل كلامك ده يا موده انتي احمدي ربنا انه مطلقكيش في نفس الدقيقه انتي بطريقه دي خلتي نفسك غلطانه اكتر منه كان ممكن تتعاملي مع الموضوع بطريقه تانيه
موده بغضب شديد.انتي بتقولي ايه يا بتول بقولك كان مع سما في نفس الاوضة وكانت عضلاته باينه وكان قالع فوق وكلامهم ده عايزني اعمل ايه
تنفخ بتول بقوه كبيره وتقول.حقك يا موده بس انتي برضو زودتها في الكلام وخصوصا وهو قالك ان دي اخته ومرات اخوه وانتي بتعيبي فيها وفي شرفها بطريقة دي طبيعي انه ميستحملش ده كله كان ممكن تفهمي وتستوعبي براحه وتخلي يجي يعتذرلك لو حابه كمان بس انتي تصرفاتك تصرفات عيال مش واحده متجوزه المفروض تحافظ علي جوزها الرجاله مش بتحب العيله هما بيحبوا الانثي اللي تلعب عليهم ومعاهم يا واده
نهت حديثها بغمزه وقحه لتنظر اليها موده وتقول بغباء وسعادة.خلاص انا هجيب السلم والتعبان ونلعب انا والتركي للصبح
تنظر اليها بتول بصدمه وتقول بغضب شديد.يخربيتك يا شيخه
تتفزع موده من صوتها وتقول.خلاص نلعب ليدو لا مش ليدو طالما مش عجبكي شوفي انتي عايزني العب ايه طيب
نهت حديثها بخوف من نظرة بتول اليها وتغلق بتول عينيها وهي تحاول ان تهدي قليلاً فجرحها يالمها من صوتها العالي وتقول.ممكن تفتحي دماغك معايا شوية يا موده والا هخبطك بالكوبيه دي ونخلص منك ومن صداعك خالص
تنفي موده بسرعه وتقول.لا لا هركز معاكي اهو قولي
تنظر اليها بتول وتفكر بخبث قليلاً وتقول.انتي عارفه صقر راح اتجوز رنا ليه يا موده
موده بفضول شديد.ليه ها اتجوز السحليه دي ليه
تبتسم بتول بخبث شديد وتقول.علشان كنت زيك كده هبله ومش متحركه في حاجه وهو زهق مني وراح اتجوز رنا
موده بغضب طفولي.واطي من يومك يا جوز اختي رجاله عايزه الحرق صحيح
تضربها بتول علي كتفها بقوه وتقول.لا يا حبيبتي مش هما اللي عايزين الحرق هما عايزين حد يفهمهم بس ولو ملقاش ده عندك هيروح يتجوز غيرك علي طول وانا لما فهمت ده اتغيرت وبعد ما اتغيرت وصقر شاف ده اديكي شايفه راح طلق رنا علي طول وشوفي طريقته معايا بقيت عامله ازاي
تنظر اليها موده بغباء شديد وتقول.طب وانتي عملتي ايه معاه علشان يكون معاكي كده يا بتول انا نفسي في واحد يحبني زي ما صقر بيحبك كده
تبتسم بتول بخبث وتقول.ولا حاجه كنت زي ما هو عايز وانتي لو عملتي كده اسد مش هيتجوز غيرك وهيكون معاكي زي ما صقر معايا دلوقتي واحسن كمان
تجلس موده بجانبها وتقول.قوليلي اعمل ايه بسرعه يا بتول وانا معاكي في كل حاجه بس خليكي معايا وقوليلي اعمل ايه وانا هعمله بس اسد ميتجوزش عليا والنبي
تضع بتول يدها علي كتف موده وتقول.هتسمعي بعقل واحده ست عايزه تحافظ علي جوزها ولا هتكوني عيله عايزه ضرب الجزمه
موده بغيظ طفولي.انا كبيره وبعرف احافظ علي جوزي علي فكره
بتول بسخريه.لا ما هو واضح اوي ياختي بدليل انه هيبعتلك ورقة طلاقك قريب مش كده
تنظر اليها موده بحزن شديد لتنفخ بتول وتقول.طيب اسمعيني بعقل بقي
اومالت لها موده وتبدا ان تشرح اليها وتحاول ان تجعلها تفهمها بهدوء شديد وتنظر اليها موده بصدمه وهي تسمع كل هذه الاشياء لاول مره بحياتها وتنظر أمامها وهي لم تستوعب كل هذا الذي تطلبه منها بتول الآن وتريد ان تجعلها تفهمه وتبلع موده ريقها بصعوبه وتقول بعد ان انتهت بتول.انتي امتي بقيت قليلة ادب كده يا بتول والله امك لو سمعت كلامك ده لا تديكي بابوه ورده علي طول
بتول بغضب شديد.ده جوزك يا حماره يا بت الجزمه افهمي انتي واسد اتنين متجوزين يعني المفروض تكونوا واحد مفيش بينكم كسوف ولا حاجه من كل ده
تنهض موده وتقول وهي تضع يدها علي خصرها.ده علشان انتي معاكي صقر من يوم ما اتولدتي ياختي طبيعي تقولي كده علشان هو مربيكي وطبيعي ميكونش في كسوف بينكم بس انا لا انا اعرف اسد من اربع خمس شهور بس
بتول بغيظ شديد منها.وفي الاربع خمس شهور دول انتوا كنتوا متجوزين يا موده يعني المفروض تكوني فاهمه ومدركه انه خالص ده جوزك ومبقاش في كسوف بينكم انتوا الاتنين حلال لبعض واكيد عملتوا حاجات كتير اوي المفروض تكون شالت الكسوف ده او خف علي الاقل
تنظر اليها موده وتخجل بشده وهي تتذكر افعال اسد الواقحه معها لتبتسم بتول وتقول.يبقي امشي انتي كمان خطوه لي يا موده وعيشي حياتك يا بت والله هتتبسطي اوي ده جوزك يعني اعملي في ومعاه كل اللي انتي عايزاه براحتك خالص
موده بخجل.انتي ليه مش فاهمني يا بتول
بتول بهدوء شديد.خلاص روحي نامي في العسل يا موده يا حبيبتي لحد ما ان شاء الله اسد هيتجوز عليكي واحده تدلعه وتعمل اللي قولتلك عليه ده
موده بغضب شديد.علشان اقتله هو وهي يا بتول
تبتسم بتول وتقول.روحي رني عليه وخلي يروح للبيت وانتي روحي قبله واعملي اللي قولتلك عليه يا بت وخليكي واحده مايصه شويه مش عيله طول الوقت كده
موده بخجل وخوف.طيب ما ممكن الموضوع يتطور وامك هتقتلني يا بتول
تبتسم بتول وهي تتذكر فعلت صقر وبأنه جعلها زوجته قبل الزفاف وهذا الذي تخاف منه موده لتنظر اليها وتقول.اسد مستحيل يعمل ده يا موده هو هيخاف عليكي اكتر من نفسه ومستحيل يعمل فيكي ده قبل ما تكوني مراته قدام الناس كلها
تتذكر موده شكل اسد وهو يمسك حاله عليها بصعوبه شديده وتقول.طيب اعمل ايه دلوقتي
بتول بغضب شديد.تغوري من وشي وتشوفي جوزك صايع فين ياختي يلا تعبت من وش امك ده وعلي الله تجيلي وانتي فاشله او معملتيش اللي قولتلك عليه وحيات امك لا اقتلك يا موده
تنهض موده بسرعه وتقول بخوف وهي تذهب الي الخارج.لا انتي الواحد مينفعش يقعد معاكي تاني بعد كده يا بتول انا غلطانه
نهت حديثها وتركض الي الخارج وتخبط بصقر الذي مسكها بسرعه وقال.في ايه يا بت ما تمشي براحه
موده وهي تركض من أمامه.مراتك عايزه تقتلني ياخويا أبعدها عني
ينظر صقر الي بتول ويدخل الي الغرفه ويغلق الباب جيد وينظر اليها ويقول.مالها اختك الهبله دي
تمد بتول يدها اليه ليمسك صقر يدها وتقول بتول وهي تجعله يجلس بجانبها.مجنونه سيبك منها
يجلس صقر بالفعل بجانبها وتضع بتول رأسها علي صدره بعد ان عاد الي الخلف وتغلق بتول عينيها باستمتاع برغم الوجع التي تشعر به بجرحها ويضمها صقر الي أحضانه بجميع قوته وهو قد تنساه حالتها الآن وتتاوه بتول بوجع لكن بصوت منخفض بشده ويشعر بها صقر ليقول بغضب.اوعي يا بتول علشان تعرفي تنامي
ترفع بتول وجهها وتنظر اليه وتقول.عارف افتكرت ايه انهارده
ينفخ صقر بقوه ويقول.افتكرتي ايه
تضع بتول يدها علي دقنه وتقول بابتسامة.ليلة دخلتنا كانت حلوه اوي مش كده
يبتسم عليها صقر ويمص شفتيها بقوه كبيره ويقول.فوقي انتي بس وانا وحيات امك لا اعدها تاني وتالت وهخليكي تحسي في كل مره انها ليلة دخلتك بجد
تبتسم بتول بين شفتيه وتقول.جاحد وتعملها يا حياتي
يبتعد صقر عنها قليلاً ويقول بغمزه وقحه.مش انتي اللي عاجبكي ونفسك تعديها اوي يا قشطه
تنظر اليه بتول وتقترب منه بشده وتقول بهمس اليه.نفسي نعيد كل الايام الحلوه اللي عاشنها يا صقورتي عايزين نعيد لحظاتنا الحلوه مره واثنين وتالته واول لحظاتنا الحلوه دخلتنا عايزين نعدها علي طول
يبتسم صقر ويقول بوقحه.طب ما تيجي نعمل ده دلوقتي وانا هخليكي تحسي انها اول مره بس فكك انتي من ايي حاجه تاني وخليكي معايا بس
تضحك بتول بخفه وتقول.لا انت كده هتقتلني يا حبيبي
ينفخ صقر بحراره شديده ويقول.هموت عليكي اوي يا بت بقالي بتاع اكتر من خمسين ستين سنه بعيد عنك
بتول باستغرب.خمسين ستين ايه يا بابا ده احنا مبقلناش يومين يا صقر
يمسكها صقر بهدوء شديد ويبعدها عنه ببطئ ويضعها علي السرير ويقول.والله عدو عليا بالمية سنه يا بتول وخصوصا لما كنتي في اوضة العمليات دي عدت عليا بسنين هم كتيره اوي
تنظر اليه بتول وتبتسم ويمسك صقر ملابسها العلويه وكان ان ينزعهم عنها لكن تمسك بتول يده بسرعه وتقول.هتعمل ايه يا مجنون
صقر بغمزه وحرارة شديده.هاخد تصبيره صغيره لحد اخر النهار نروح البيت وبعدها هاخد تصبيره كبيره علشان شكلنا مطولين في الموضوع ده يا حبيبي
تترك بتول يده وتقول.طيب خاف لا حد يدخل عليك يا حبيبي هيقول عليك ايه
ينزع صقر ملابسها العلويه ويقول.اللي هيدخل هنهي عليه يا قشطه
تبتسم بتول وتري يهجم علي مقدمة صدرها ويقبلها بعنف شديد وتتاوه بتول بوجع وتقول.حبيبي براحه
ينزل صقر ملابسها الداخليه بشده ويقول وهو يعصر جسدها بقوه كبيره بين يده.وحشتيني اوي يا بتول وحشاني كل شبر فيكي حساس اني نسيت جسمك وعايز احفظوا من تاني عايز اكتشف جسمك واشوفه كأني اول مره اشوفه يا بتول
نهي حديثه ويهجم علي مقدمة صدرها ويمتص باشتياق وتلذذ شديد وتغلق بتول عينيها بقوه وتنغز أصابعها بين خصلاته وتقول.وانا كلي ملكك يا كينج اكتشف كل املاكك من تاني براحتك يا حبيبي
يقوي صقر عليها اكتر وهو يقبلها بجنون وشوق شديد وينزع عنها جميع ملابسها وهو مازال يقبلها ويري الشاش الطبي الذي يلف حولين بطنها ليغلق عينيه بقوه كبيره ويبتعد عنها ويجلس علي الكرسي وهو ينظر الي هذا اللعين الذي يلف حول أسفل بطنها بهذه الطريقة وتنظر اليه بتول وتضع يدها على وجهه وتقول.مالك يا روحي
ينظر اليها صقر وهو يتذكر ما حدث ويتذكر بأنها لم تنجب اليه طفل وتقول بتول.صقر مالك يا حبيبي
يقترب صقر منها بشده ويدفن رأسه بين أحضانها وتضمه بتول بقوه كبيره ويقول صقر دون وعي وهو يغلق عينيه.كل حاجه تتعوض عندي الا انتي يا بتول انا مش عايز غيرك من الدنيا كلها فاهمه
تبتسم بتول وهي تظن بأن يتذكر طعنت رنا اليها وتضمه بقوه كبيره وتقول.فاهمه يا حياتي
يفكر صقر بكل ما يحدث وهو بين أحضانها ويتكرار حديث الطبيبه بعقله وهو لا يعلم ماذا يفعل والي أين تذهب به هذه الدنيا
+
يدخل المستشفى وهو يمسك يدها بتملك شديد بعد ان ظلت تترجي لاجل ان يجعلها تذهب لتري بتول ساعات حقا هو والجد ذهبوا للمنزل بعد ان اطمئن منصور علي بتول وذهب لكي يرتاح قليلاً ويعود وهي لم ترضي تتركه فهي تريد ان تطمئن وتري بتول بشده تقف سما مره واحده وهي تسير معه وينظر اليها فادي ويقول.مالك يا بت
تضغط سما علي يده بقوه وهي تشعر بالدنيا تلف حولها ولا تستطيع ان تتحمل وتقع مغشي عليها علي الفور
+
بعد مدة قصيرة كانت تفحصها الطبيبه وهو يقف لم يتركها ويقلق بشده علي سما التي يمسك يدها ولا يريد ان يتركها وتنظر اليه سما وتبتسم بتعب شديد وهي تري خوفه وقلقه عليها وتقول الطبيبه.لا انتي مهمله اوي في صحتك يا مدام سما وده مينفعش دلوقتي انتي لازم تحافظي علي نفسك اكتر من كده
تنظر اليها سما وكانت ان تتحدث لكن يقول فادي.ليه يا دكتوره سما مالها وايه اللي بيحصل معاها من فتره
تنظر اليه الطبيبه وتبتسم وتقول.مبروك يا أستاذ مدام سما حامل
2
