اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم شمس علاء 



البارت الثالث و الثلاثون.

في قسم الشرطة.
الظابط : انت ممسوك متلبس يا حسام يا جارحي.
حسام : انا أصلا معترف ان انا الي قتلتها.
الظابط : حلو..................قتلتها ازاي.
حسام ببرود : سرقت فلوسي و استفزتني فقتلتها جبت السكينة وغرزتها في قلبها و بعد كده في بطنها عشان انا محدش بياكل خقي يا باشا و الي يكلوا انا اموته زي ما موتة فوزية الكلب و انا مش ندمان.
الظابط : كده تمام........ اكتب يبني يحبس المتهم اربعة ايام علي ذمة التحقيق .

********************************************
في قصر معتصم الشرقاوي.

أدهم : الو..... حصل امتي الكلام ده............ طب تمام انا جي.
نور بقلق : ادهم....... في ايه.
أدهم بكذب : مفيش يا نور عندي شغل.
نور : أدهم....... انا عارفة عينك بتقول ان في حاجة.
أدهم : حبيبتي مفيش حاجة.
نور : لاء في.
شهيره : نور حبيبتي ما قالك مفيش حاجة و متتعبيش اعصابك يا بنتي انتي حامل و من الصبح نزله عياط و كفاية الي سمعتيه انهاردة.
أدهم : فين مريم و مالك.
شهيره : مريم طلعت مع سلمي و اخدت عليها و مالك طلع اوضته و قافل علي نفسه الباب و مش راضي يفتح خبط عليه مردش و خالد خبط عليه مافتحش .
أدهم : سيبوا انا لما آجي هتصرف معاه الي عرفوا مش قليل كتير عليه سيبوا مع نفسه و انا هروح مشواري و جاي .
أدهم مشي ووصل عند الباب.
آيه بندم : أدهم.
أدهم وهو مديها ضهره : خير .
آيه : أدهم واللهي ما........
أدهم : صوتك مسمعهوش و مش عايز اشوفك اودامي نهائي......... انتي سمعععععععععه.
وسبها ومشي .
خالد : تستهلي اكتر من كده يا خسارة تربيتي فيكي اول مره أعرف انك وحشة كده انسانة عديمة تربية مش محترمة انا متشرفش ان بنتي تبقا انتي يا آيه.
شهيره : كفاية يا خالد.
خالد : كفاية ايه دي متستهلش حد يدافع عنها ده انتي اخد القلم بدالك مش عايز حد يمد ايدو عليكي انتي متستهليش حبوا ليكي انا نفسي مش هوافق انه يتجوزك هو يستاهل واحده احسن منك ده لو فكر فيكي تاني أصلا.
آيه ماردتش عليه دموعها هي الي بترد ندمها الي باين عليها قلبها الي بيتقطع علي الإهانة الي اتسببتها لي معشوقها.
شهيره : كفاية يا خالد كده اطلعي اوضتك يا آيه.
آيه بدموع : حاضر يا ماما.
بعد ما آيه طلعت.
شهيره : في ايه يا خالد مش كده هي اه غلطت بس مش كده انا عارفة ان في سبب ورآ الي عملته.
نور : طب انا هطلع وراها..... اشوفها.
شهيره : ماشي يا حبيبتي...... تعال اسندك عشان رجلك .
نور : لاء انا كويسة هطلع لوحدي.
شهيره : ماشي.
أسيل : استني يا نور انا هطلع معاكي وهسندك لان مينفعش تطلعي السلم ورجلك لسه و جعاكي..... وبرضو عشان اقعد مع آيه .
نور : طب يلا.
البنات طلعوا ل آيه .
نور خبطت .
آيه بصوت باكي : ادخل.
نور فتحت الباب : ينفع ندخل و لا ايه.
أسيل : انتي بتستأذني ليه يا نور ما تدخلي عادي.
آيه : ادخلوا.
نور : آيه....... بصي انا مش هقولك معلش و اطبطب عليكي عشان انتي غلطانه انا مكنتش مصدقه ان انتي بتقولي كده هنتي يا آيه ده مالك يا آيه مالك الي اخدتي بداله الرصاصة ايه راح فين ده كله ده عشقك يا آيه.
آيه بانهيار : غصب عني يا نور واللهي.
نور : مفيش حاجة اسمها غصب عنك يا آيه ايه الي خلاكي تعملي كده .
آيه بدموع : عايزاني اعمل ايه يا نور و انا جيلي صور ع الفون لمالك و هو قالع التيشيرت و حاضن مريم.
نور بذهول : انتي هبله دي أخته التوؤام.
آيه بدموع اكتر : و اللهي ما كنت اعرف يا نور انا لما سوفت الصور الدم غلي في عروقي يا نور الصور انا شوفتها اول ما طلعت من الجامعة اول ما شوفت الصور قولت اتجوزها ولا عايش معاها كده جي في بالي اكتر من تفكير وكان قلبي في كل مره بيتهقر منت بموت.
أسيل : مكنتيش تعرفي .
آيه : لاء.
نور : برضه غلطانة ........ده الغيرة كانت باينة في عنيه وانتي واقفة تضحكي مع مختار ده.
أسيل : ايوه فعلا...... حتي لما كان واحد اسمه دكتور عاصم طالب ايدك و مالك كان واقف كان هيموتوا.
نور : رد فعلك كان وحش يا آيه اهنتي بمعني الكلمة برغم ده كله اول ماشاف ادهم رافع ايدوا عشان يضربك لقيناه وقف قدامك بسرعة رهيبة .
أسيل : نور يلا بينا ونسبها لوحدها لان انا عارفة ان هي هتغلط نفسها .
نور : طب يلا .
أسيل سندت نور وودتها اوضة سلمي .
نور : بصي بقا يا مريومة انتي دلوقتي أخت أدهم و أخت البت زفته الي قاعدة جنبك دي يعني ايه يعني يا بت يا نور يعني هتبقي صاحبتنا.
سلمي : يعني هتشركينا في هبلنا في عبطنا في اي حاجة بنعملها نتحالف مع بعض ماشي ابت.
مريم بابتسامة : تمام يا فندم...... الحمدلله ان طلع ليا اهل و اخوات زيكم.

********************************************
في ڤيلا أحمد الجارحي.
حياة : أحمد افتح الباب.
أحمد فتح و عينه حمره : عايزه ايه.
حياة بدموع : أحمد انت سايبني لوحدي و انا خايفة.
أحمد : حياة سبيني في حالي.
حياة : طب خد.
أحمد : ايه ده.
حياة : ده الفون بتاعك بيرن من بدري.
احمد اخد التليفون منها .
أحمد باستغراب : أدهم......... الو....... طب انا جاي.
حياة : في ايه.
أحمد : مفيش ادهم عايزني في موضوع.
حياة : طيب .
أحمد دخل و غير هدومة ونزل .

********************************************
في قسم الشرطة.
الظابط : ممسوك متلبس يا أدهم و معترف بالجريمة غير انه طعنها طعنتين و ماتت ده إعدام علي طول.
::- ياباشا في واحد اسمه أحمد الجارحي مستني بره.
الظابط : دخلوا.
أحمد : في ايه يا أدهم .
أدهم حكالة كل حاجة .
أحمد : طب ايه الحكم هيبقي ايه.
الظابط : إعدام يا استاذ أحمد لانه ممسوك متلبس و معترف.
أحمد : هيتحاكم امتي.
الظابط : معرفش لسه متعرضش علي النيابة.
أدهم : انت الي هتترافع عنه.
أحمد بجمود : اه.
الظابط : انا من وجهة نظري ان المحاولات دي مش هتنفع القتيله مضروبة في قلبها و بطنها.
أحمد : هحاول و هدافع عنه.
أدهم : لازم نعمل كده يا أحمد .
أحمد : عرفت.
أدهم فهم ان هو بيتكلم علي نور : عرفت الحقيقة الي انت قولتها لاكن متعرفش الي حصل دلوقتي..... حياة فين.
أحمد : في الڤيلا.
أدهم : من غير حرس.
أحمد : لاء الحرس موجود.
أدهم بقلق : مكنتش سبتها لوحدها برضه.

************************************

نرجع للقصر.
آيه خرجت من اوضتها ونزلت المطبخ.
آيه : اووووف مش عارفة افتحها ياربي .
مالك كان واقف وشيفها وهي مش عارفة تفتح الزجاجة بسبب ايديها المكسورة دخل واخد منها الزجاجة وفتحلها و جاب الكوباية و صب المياه وادهلها : اي خدمة تانية يا آيه هانم انا في الخدمة لو عايزة اطلع اشوفلك اوضتك متروقه و لا لاء اطلع اشوفها عادي بس لازم اخد بقشيش علي كده لان مابسبش حقي.
آيه بندم : مالك.
مالك : طؤطؤ ازاي تنزلي مستواكي ليا...... مينفعش يا ست آيه عيب حد يشوفك واقفة مع ابن الخدامة تربية الجنيني الانسان الي مش مرغوب فيه ابن الحرام الله الناس تقول عليكي ايه يا ست آيه الله ما انتم اسيادي برضه.
آيه بدموع و تبرير : مال.......... تليفون آيه رن والفون كان جنب مالك مالك بص لقي اسم ( مختار).
مالك مسك الفون و رماه علي الارض بعصبية و الفون اتكسر علي آثر الراميه : ايه ده آسف يا آيه هانم مكنش قصدي عشان خطري ماتقطعيش عيشي انا غلبان برضه.
وبعدها بصلها بلوم و مشي .
آيه فضلت باصة للمكان الي مالك كان واقف فيه ودموعها علي وشها.
شهيره دخلت لانها كانت جيه ووقفت علي صوت مالك : معلش يا آيه الي قوليه مكنش شوية و الجرح من الي بتحبه صعب و هو بيعشقك تربيتي و انا عارفة بيفكر في ايه.
آيه مابتردش زعلانة من نفسها ازاي تجرحوا كده حتي لو الي شافته كان صعب.

************************************
في بيت ملك.
ملك : مالك يا بابا .
محمد : عمك.
ملك : ماله يا بابا.
محمد بزعل : قتل فوزية و الاحتمال الكبير ياخد اعدام.
ملك بخضة : يا خبر ابيض.
محمد بدموع : اخويا يا ملك.
ملك : طب يا بابا متعيطش وانا هتصرف.
محمد : هتعملي ايه.
ملك : هترافع عنه مع أحمد أكيد هيترافع عنه.
محمد : يارب يا بنتي تعرفوا تتصرفوا.
ملك : ماتخفش يا بابا.

************************************
في المساء.
أدهم : يلا بينا.
نور : هنروح فين.
أدهم : هخطفك يا نوري.
نور : بجد طب يلا يا ادهومتي.
أدهم بابتسامة : ياسلام علي ادهومتي مش ابو الصحااااب .
نور : طب هتوديني فين يا ادهومتي.
أدهم : ملكيش في.
نور : طب تمام...... شلني بقا.
أدهم : جينا للأستغلال...
نور : كده يعني مابتحبنيش.
أدهم : مين الحمار الي قال كده.
نور بتلقائية : انت.
أدهم : بت.

نور : اسفه يا قلبي.
أدهم : طب بقولك ايه لازم نخرج.
نور : اه...... انا عايزه اشوف المفاجأة.

أدهم شالها : طب يلا.

بعد شوية.
نور : أدهم هو احنا ريحين فين يا ادهم.
أدهم : ريحين مكان انتي بتحبيه يا نور هو زي الي روحنا بس مختلف شوية .
نور : الله هو في بحر يا سلام.
أدهم بصلها وأبتسم عليها وهو فرحان انه بيقدر يفرحها : وصلنا.
نور بصت من شباك العربية بانبهار : ادهم المكان ده جميل اوي .
أدهم بهيام : مش أحلى منك.
نور وشها احمر.
أدهم : مش يلا ننزل.
نور : يلا.
نور و أدهم نزلوا و مسكين في ايد بعض.
نور : أدهم.
أدهم : نعم.
نور : بحبك.
أدهم : منا عارف.
نور : لا واللهي.
أدهم : اه واللهي...... وبعدين انتي مشيا علي رجلك ليه.
نور : انا اصلا بقيت كويسة بس بحب استغلك.
ادهم : وانا بحب الاستغلال ده عشان بتبقي في حضني.
نور بكسوف : احممممم...... وانا كمان.
أدهم : يا سلام ع الناس الي بتتكسف .
نور : ادهم.
أدهم : عيونوا.
نور : ما بس بقا بتكسف.
أدهم : من ايه هو انا عملت حاجة.
نور : لا واللهي.
نور بصراخ : ادهممممممممم.
::- اثبت مكانك .
أدهم لف بخفة واخد نور وراه و بسرعة كان الشخص ده تحت ايد أدهم : مشكلة الي بعتينك اغبية..... مين الي باعتك.
الشخص مردش.
ادهم طلع سلاحة و حطه علي دماغة : لو منطتقتش تتشاهد علي روحك لان انا ما بتهونش...... اخلص .
الشخص بخوف : الي باعتني خالد الشرقاوي و ماجد .


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close