اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم شمس علاء 



البارت الثاني و الثلاثون.

ادهم فتح الباب بلهفة : نوررر في ايه.
نور اول ماسمعت صوته خرجت من حضن شهيرة و اتكلمت بدموع : ماتت بسببه يا ادهممممم....... كان كان بيضربة....... كان بيضربها...............اااااااااااه يا امي.
ادهم : نور براحة يا حبيبتي.
نور بدموع اكتر : لاء...... لاء مش هسامحه يا أدهم.
شهيره بدموع : انا هطلع يا ابني عشان تعرف تهديها.
بعد ما شهيرة مشيت.
ادهم بصوت واطي وقرب منها: نور بطلي عياط وفهميني في ايه .
نور بدموع : لاء لاء ابعد عني الله يخليك انت زي بابا هتضربني لاء يا ادهم متقربش..... انت زيه اكيد.
ادهم بذهول : انا يا نور........ نور بصيلي .
نور بصتله بوشها الاحمر من كتر العياط و الدموع :ادهم.... هو ليه عمل كده......... انت اكيد هتبقي زيه يا أدهم انا مش ناسيه لما كنت بتضربني .
أدهم راح قعد جنبها و اخدها في حضنه و اتكلم معاها بحنية : نور فهميني ايه الي حصل........ نور براحة ماتحوليش مش هسيبك تخرجي من حضني...... وبعدين احنا كنا نسينا موضوع اني كنت بضربك وانتي عارفة انا عملت كده.
نوربدموع وبتحاول تخرج من حضنه : لاء انت عايز تموتني صح لا يا ادهم انا مش عايزه اموت انا بحبك واللهي.
أدهم : نور اهدي انا يا نور هعمل الي انتي بتقوليه ده حبيبتي انا امان ليكي مش العكس......
نور بهسترية : ادهم...... بابا كان بيضربها كان بيعذبها عذب أحمد يا ادهم و كان بيحرقهم بيكرهني يا ادهم و بكره حياة كان بيضربها لما ولدت حياة يا أدهم كان بيحرق دمها لما ولدتني خالها خالها تشنق نفسها تاني يوم ما ولدت انا بكرهوا يا ادهم بكرهوا .
ادهم فهم هي قصدها علي مين : طب حبيبتي اهدي شوية انا عارف ان الحقيقة صعبة عليكي بس مينفعش لازم تقوي نفسك ماتسبيش اي حاجة تكسرك كده.
نور مردتش عليه.
أدهم : وبعدين من امتي يا نور وانتي بتخافي مني كده ده حتي لما العلاقة بينا كانت متوترة عارف انك. لما كنتي بيحصلك حاجة انا اول واحد باجي في تفكيرك.
نور من وسط شهقتها : انا خايفة يا أدهم من........
ادهم بعد عنها : مني يا نور....
نور بتبرير : ادهم...... لاء.
أدهم : لاء ايه يا نور ما انتي ماكنتيش عايزاني اقربلك ليه و لما حضنتك حاولتي تبعديني........... انتي مابتحبنيش انتي او بتحبيني يا نور كنت اول ما دخلت اترميتي في حضني...... مش ابعد عني بكرهك.
نور : أدهم انا أول ماشفتك فعلا كنت هقوم أجري في حضنك بس بس......... بس انا كل الي جيه في بالي وانت بتتضربني يا أدهم و كلام أحمد الي لسه في دماغي جيه اول ما شفتك غصب عني واللهي غصب عني. وعيطت اكتر.
ادهم بلهفة عاشق شدها في حضنة : طب اهدي انا كنت بعمل كده عشان اطلع الي جواكي و الافكار الكتير دي شليها من دماغك يا نور خليكي قوية و يوم ما تنكسري متنكسريش قدام حد يوم ما هتحسي انك منهارة انا موجود هفضل جنبك مش هسيبك يا نور..

ادهم حس انها استكانت : نور اسيبك تنامي.
نور بصوت واطي و مسكت فيه: لاء خاليني في حضنك يا ادهم متسبنيش.
ادهم بحنان : طب خلاص براحة يا نوري مش ههرب وللهي.

في القصر.
شهيره ببكاء : صعبت عليا يا خالد البنت كانت منهارة.
خالد : اه واللهي يا شهيره هي كانت بتعمل ايه قبل مايحصلها كده.
شهيره : كانت بتكلم حياة و مش عارفة ايه الي حصل لقيتها بتعيط و تصوت لوحدها اتفجعت عليها و اللهي كفاية منظرها رعبني.
خالد : ربنا يهديها يا شهيره.
مالك جيه من بره :أدهم أدهم فين.
شهيره بخضة : في ايه يا مالك.
مالك بصوت عالي : فييييييييين أدهم .
خالد : آسر اطلع ناديه بسرعة .......... اهدي يا مالك يا حبيبي.
آسر طلع لقي أدهم نازل علي آثر الصوت ونور الي صممت انها تنزل معاه
أدهم : في ايه يا مالك صوتك عالي ليه.
مالك بعصبية و توتر : مريم ياااا ادهم .
ادهم بخضه : مالهااااااااا...................ايه الي حصل انطق.
مالك بخوف واضح علي اخته : روحت البيت و لقيت الڤيلا مدمرة و اوضتها متكسره وو ملقتهاش يا أدهم توؤام روحي يا أدهم....... هموت لو حصلها حاجة انا عارف اني عارف من قريب بس حاسس اني بموت لو حصلها حاجة.
أدهم بتوتر و خوف واضح ليهم كلهم : ازاااااي يا غبي سايب البيت من غير حرس انت مش عارف الخطر الي علينا و لا ايه غبييي يا مالك.
::- ههههههههههههه طب سيب الشنط و شكراً يا مختار.
مختار : العفو.........
مالك بعصبية : ايه المسخرة دي في ايه ........ آيه انتي ايه الي موقفك جنبة.
آيه ببرود : وانت مالك.
خالد : احترمب نفسك يا آيه انتي مدمرة لوحدك.
مختار :واللهي يا عم خالد انا وصلتها عشان ايديها الي انكسرت وهي بتتدرب.......... وبص لي آيه : و آيه تستاهل برضه ان اسيب شغلي واجي اوصلها.
مالك : وانت تستاهل تقدي بقيت عمرك في العناية بص هنا ياروح آمك و ياريت توريني عرض كتافك الحلوة دي عشان انت جاي في وقت انا مش طايق نفسي....... بره.
مختار خرج من القصر وهو حاسس بحرج من الي حصل.
مالك :وانتي مش هتتلمي بقي و لا ايه.
آيه : هو انت بتتكلم كده ليه وانت مالك أصلا بتتحشر في حاجة ملكش فيها.
مالك : لاء ليا واتلمي يا آيه.
آيه بعصبية : ما تحاسب علي كلامك يا مالك...........انت مين اصلا عشان تكلمني كده ده انت تربية جنيني و تلاقي امك كانت خدامة ولا تسوي تلاته ساغ يا مالك تربية جنينييييييي.
أدهم بصوت هز القصر : آآآآآآيييييييييه .وراح نحيتها ورفع ايده طبعا آيه غمضت عنيها تلقائي هي سمعت صوت الالم بس هيا مضربتش فتحت عنيها لقيت مالك واقف قدمها ووشة محمر من آثر الضربة الي اخدها مكانها.
آيه بصدمة : انت انت كنت عايز تضربني يا أدهم.
أدهم : واكسرلك دراعك التاني كمان.........بنأدمة قليلة ادب.
آيه : ايه قلة الأدب في كده هو فعلا تربية جنيني انا كذبت هو عشان انتم بتعاملوا كويس ينسي نفسه و ناسي ان احنا أسيادك و لا ايه يا مالك انت مفروض تقولي يا ست آيه.
مالك حس بأهانة كبيرة بجد.
أدهم : آييييييييييييييه .
آيه : ادهم انا مقولتش حاجة غلط ده مدام عندنا واحنا الي خلنا يعمل كده هأ ابن خدامة و بيتكبر تقربلنا ايه انت ها بتنسي نفسك كتير المفروض انك مترفعش عينك فيا أصلا ولا في حد موجود هنا........ انت زي الخدامين ملكش حد يتيم ما بتسألش نفسك انت ابوك مين يمكن تكون ملكش اب أصلا بنأدم مش مرغوب فيك قولي كده مين ابوم.
أدهم بصوت عالي وهو مش قادر يشوف أهانة مالك : ابويا...... ابويا معتصم الشرقاوي يبقي ابوا مالك معتصم الشرقاوي و مش مجرد اسم هو أخذه يا ايه مالك يبقي أخويا أخويا من ابويا بس يا آيه الخدام الي ملهوش اب يا محترمة يبقي ابن عمك يا قليلة آدب.
مالك بصدمة : اخو مين يا ادهم انا مش فاهم حاجة كده كتير عليا حرام.
ادهم : الي حص.......
شهيره قطعت كلامة : سبني انا احكي الي حصل يا أدهم ............ من 27 سنة بالظبط دخل عليا معتصم وانا قاعدة في الاوضة.
فلاش باك.
معتصم فتح الباب : شهيره لقتها يا شهيره.
شهيره باستغراب : لقيت مين يا معتصم.
معتصم : مها يا شهيره لقيتها.
شهيره بفرحه ان معتصم لقي حب عمره رغم ان شهيره بتعشق معتصم بس هي عارفة انه متجوزها زي حال اي شاب غصب العلاقة علاقة احترم شهيره عشان بتحب بتعمل الي يريح معتصم ويخلية مبسوط : الحمدلله هي فين يا معتصم.
معتصم بفرحة مش مراعي شعور شهيره : لقيتها يا شهيره كانت متجوزه و خلفت ولد وجوزها كان بيضربها وطلقها بس ما اخدتش ابنها شوفتها بتشتغل في في مطعم اول ما شوفتها يا شهيره كنت حاسس اني هطير من الفرحة لسه جميلة يا شهيره رغم الي اتعرضتله.
شهيره بتحاول تحبس دموعها و اتكلمت : طب هي فين يا معتصم.
معتصم : هي موجودة هنا من 5 شهور و انا اتجوزتها انهاردة يا شهيرة.
شهيره بفرحة : الف مبروك يا معتصم.
معتصم : الله يبارك فيكي انا جيت اقولك عشان انا هقعد عندها..
شهيره : تمام.
و بعد مرور سنه.
شهيره : هااااا ايه عملت ايه يا معتصم.
معتصم : مالك خلفت مالك يا شهيره .
شهيره : الف مبروك يا معتصم .
معتصم : شهيره انا لو موت اوعي اوعي يا شهيره حد يعرف ان مالك ابني احنا دلوقتي عندنا أدهم و آسر و لو جبنا غيرهم اوعي يعرفوا انه اخوهم.
شهيره باستغراب : ليه يا معتصم.
معتصم : معندش استعداد يا شهيره ابني يتهان هيبقا صعب يتقبلوا اخ من ام تانية غير ان هتطلع عليه سمعه انه ابن حرام وهو مش كده مش عايز حد يعرف نهائي ان ليا ابن.
نرجع تاني.
شهيره : هو ده الي حصل و أدهم عرف يوم ما ابوه اتقتل لما كتبله علي ايده ان مالك يبقي اخوه امك ماتت يا مالك وانت خمس سنين رباك مسعد لان معتصم طلب منه كده وكمان عشان تبقي قدام عينه هو مات ووصي أدهم عليك و عمل بوصيته و مقالش حاجة امك ماتت مقتوله .
مالك بذهول و دهشة و صدمة و عدم استيعاب : انا تعبت مش قادر حرام كده انا عاملت ايه عشان ده كله يحصلي انا حاسس اني بمثل اول حاجة يطلعلي اخت توؤام و تكون مين مريم و انهارده اتخطفت و دلوقتي اطلع ابن معتصم بيه الشرقاوي لاء و ايه مستعري مني لاء بجد حنين جابني اتربي مع عمي مسعد عشان ابقي قدام عينة مستعري مني انا زهقت واللهي تعبت تعبت كده كتير انا بتحمل حاجات مايتحملهاش حد استحملت تفكيري ان انا ماليش اب ختي امي مش عارفها افتكرت ان انا ابن حراااااااام خايف ان الناس يقولوا ان ده ابن معتصم بيه اني ابن واحده فقيره انا خلاص ادمرت نفسيا............

::- ممممم. اااااا..... لك....
مالك بفرحة : مريمممممممممم.
مالك جري علي مريم و اخدها في حضنه : مريم كنتي فين.
مريم ببكاء : مالك خطفوني يا مالك قالولي ان ابونا معتصم الشرقاوي رموني يا مالك من العربية قدام القصر........ مالك هو بجد ابونا معتصم الشرقاوي بجد لينا اخوات تانية.
مالك بقسوة : اه لينا....... يلا بينا من هنا.
ادهم : رايح فين.
مالك : مالكش في انا حر مش هينفع اقعد مع اخواتي و انا الي مفروض اسمه ابويا خايف علي اسمه مني انا متشرفش انه يبقي ابويا.
ادهم رفع ايده و ضربة بالقلم : الي انا عملته ده عشان تعرف انك بتتكلم عن مين عن ابوك ابوك مستعرش منك ابوك خايف عليك تتهان يا مالك الي انت بتقولوا ده هبل انا فضلت اربي فيك و اكبرك واذاكرلك ولا ناسي اني مكنتش بنام و انت عندك امتحان و لا ناسي ان كنت ببقا قلقان اكتر منك يوم ما تطلع الشهادة انا كنت بعملك احسن من الي واقفين دول احسن من آسر احسن من عز احسن من سلمي انا بخاف عليك اكتر من نفسي... يا خسارة تربيتي فيك يا مالك........ هي كلمة واحدة و مش هقبل اي رفض مفيش خد هيمشي من البيت يا مالك.

********************************************

في احد الاماكن.
الرجل الاول : انا عملت كده عشان اخليهم يقولوا كل حاجة عشان يبقوا علي المكشوف
الرجل الثاني ( عاصم ) : انت عملت ايه انا مش فاهم حاجة.
الرجل الاول : و لا حاجة بعت صور لمالك وهو حاضن أخته لما اتجرحت في المطبخ و كان قالع التيشيرت عشان جرح اخته و بعتهم ل آيه و طبعاً انا كنت عارف ان ايه جاية انهارده بدري عن اجازتها عشان كسر ايديها غير كفائتها في الكلية و طبعا آيه بتحب مالك و هتظبط الدنيا و فعلا الي احنا عايزينة حصل.

************************************
في بيت اهل آيه.
ماجد : الو كل حاجة اتنفذت زي ما احنا عايزين.

::- اه.
ماجد : طب كويس عرفتوا تتصرفوا من غيري.
::- اكيد.
ماجد بفرحة : طب سلام.

********************************************
في بيت حسام الجارحي.
حسام : فوزية انت يا وليه.
فوزية قاعدة و بتقطع تفاح : خيررر.
حسام بصوت عالي : فين الفلوس الي كانت جوه.
فوزية : معرفش يا حسام.
حسام بعصبية : انتي اختي الفلوس انا عملت ده كله و كرهت مديحة في عيشتها لغاية ما ماتت عشان اعرف اخد 10 مليون بتوعي الي ابويا مرضيش يسبهم غير ليها هي و يارتني عارفت اخدهم ما اخدتش غير 5 مليون و الفلوس الباقية لقيت ابويا كاتبهم باسم العيال..
فوزية : مش بتوعك انا الي كنت بساعدك يا بابا و مش هتاخد حاجة نهائي و مش هتعرف توصل لحاجة اصلا ريح نفسك بقيت فلوسي.
حسام اخد السكينة الي كانت علي طبق التفاح و راح لي فوزية بغضب.



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close