اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم شمس علاء 



البارت الواحد و الثلاثون.

في قصر خالد الشرقاوي.
وداد : أسيل مالها يا خالد.
خالد : مش عارف يا وداد مالها متضيقه و مابتكلمش حد.
وداد : ده حتي ما اشترتش الفستان و فاضل أسبوعين و اقل كمان.
خالد : هي راحت مع البنات امبارح و مشترتش الفستان .
وداد :طب ايه يا خالد ده البنت بتخرج من اوضتها بالعافية و مبتتكلمش معانا........لو آيه ك.....
خالد : كملي يا وداد لو آيه كانت طلعتها من الي هي فيه يعني انتي عارفة ان مفيش حد بيعرف يخرج أسيل لو اضيقت غير أيه مش انتي كمان .
وداد بندم : عرفت يا خالد عرفت.
خالد: ايه ده آسر بيرن....... الو.
آسر : ايوه يا عمي...... عامل ايه.
خالد : الحمد لله يا آسر.
آسر : أسيل فين.
خالد : في اوضتها .......انديهالك تكلمها.
آسر : لاء خليها تلبس و انا هاجي من السفر عليكم بس متقولهاش هتلبس ليه.
خالد : ماشي يا ابني.
آسر : سلااام.
خالد : سلام.

وداد : في ايه يا خالد.
خالد : بقولي خليها تلبس وهو هيجي من السفر علي هنا و مش عايزها تعرف هي هتلبس ليه.
وداد : غريبة........... انا هطلع اقولها.
خالد : ماشي.
في اوضة أسيل.
أسيل : في ايه يا ماما.
وداد : البسي وانزلي تحت.
أسيل : انزل ليه يا ماما.
وداد : انزلي و خلاص يا أسيل ابوكي عايزك.
أسيل : ماما انا مش قادرة.
وداد : واللهي انا ماليش فيه ابوكي الي عايزك مش انا و اخلصي.
أسيل بزهق : حاضر نزله.
وداد : حضرك الخير يا أختي.
بعد شوية.
أسيل : خير يا بابا .
خالد : اتفضلي اقعدي دلوقتي.
أسيل : في ايه يا جماعة هو سر و لا ايه.
خالد :ما تقعدي و تسكتي يا بت الله هتفضلي تسألي كتير و لا ايه يخربيت رغيك.
أسيل : اديني سكت.
خالد : الحمدلله ياباي عليكي رغاية......
أسيل : يا بابا .
خالد : بلا بابا بلا زفت اسكتي يا بت بقا..........استني لما ارد علي التليفون.
خالد : الو........ ايوه....... ماشي..... تمام....... ماخلاص بقا..........قولت خلاص يا حيوان........سلام...........اتفضلي يا هانم اطلعي لعز بره عايزك.
أسيل باستغراب : عايزني......و عز ازاي.
خالد : طب بقولك ايه ينفع اجواب و لا لاء ده علل و لا بم تفسر.
أسيل : لاء ما النتائج يا حج.
خالد : امشي يا جذمة انا اهزر انتي لاء يا حيوانة.
أسيل : ما براحة يا عم في ايه.
خالد : بنت اناي بتقوليلي يا عم .
أسيل : بابا انا طالعة يا حبيبي زمان عز مات بره .
خالد : انتي بتهنيني يا بت.
أسيل : مالك يا حج في ايه ...... انا ماشية.
في الخارج.
أسيل دخلت العربية : في ايه يا عز......... ايه ده آسر ..... انا نزله .
آسر : بت اقعدي هنا...... وبعدين انتي زعلانة ليه.
أسيل : و لا حاجة مجرد انك مبتكلمنيش عشان البت الي كانت في مكتبك و انت فكرتني بشك فيك و تاني حاجة انك قولتلي اني مش واثقة في نفسي لاني بعير عليك ثالث حاجة فاضل اقل من اسبوعين علي فرحنا و منزلتش من سفرك تختارة معايا و انا أصلا ما اخترتش حاجة.... و كمان.......
آسر : بس بس في ايه ده اناي شايلة بقا ده انتي شرانية يا بت .
أسيل بدموع : ان شرانية يا آسر .
آسر : انتي هتعيطي يا بت انتي هو انا شتمتك بأمك و لا ايه..
أسيل بتغيط : عاااااااااا. افتحلي الباب يا آسر افتح القفل.
آسر : مهو انتي لو قاعدة جنبي كان زمانك عرفتي تنزلي لاكن نعمل ايه بقااا.

أسيل بصوت عالي: اااااايه...... و كمان عايزني اقعد جنبك .....قليل الادب عيب يا بابا حرام.
آسر : بت الله يخدك يا شيخة هو انا قولت حاجة اخرسي لغاية ما نروح المكان.
أسيل : لاء انا مش عايزه اروح معاك في حته.
آسر : وانا مش باخد رأيك يا حلوه هتيجي معايا وانتي ساكتة.
أسيل بدموع : لاااااااا هيخطفففففففننننننننننننننننننننننني.
آسر : الله يحرقك يا أسيل و يحرقني انا كمان اني هخدك معايا ختة ارحمي امي يا بت الله اسكتي و هتعرفي ريحين فين.
أسيل : طويب .
آسر : طويب....... الصبر من عندك يارب ....... يا صبر أيوب.
أسيل : أيوب مات يا حبيبي.
آسر : بت اسكتي الا و اللهي اعمل حادثة وربنا يخدني و يخدك عشان تتهدي.
أسيل : اووووووووف.
بعد شوية.
آسر : وصلنا و تنزلي من غير و لا كلمة.
أسيل : حاضر.
داخل المكان.
آسر : لو سمحتي عايز ياسو.
::- حاضر يا فندم.

أسيل : انت هتتجوز غيري وجاي تعرفني عليها مكانش العشم يا آسر هتتجوز واحدة تانية .......عاااااااااااا .
آسر : بت بت اخرسي عليا الطلاق اقتل نفسي.
أسيل : تقتل نفسك و عليا الطلاق عايز تطلقني يا آسر.
آسر بذهول : هو انا اتجوزتك يا بت انتي.

::- اتفضل يا استاذ ادخل .
آسر : يلا يا قهراني .
بعد ما دخله.
آسر : اهلا يا ياسو.
ياسو :ازيك يا اسر عامل ايه.
أسيل : مش دي.
ياسو : ايوه انا الي كنت معاه في المكتب بس الي حصل مكنش مقصود واللهي .
أسيل : انت جايبني هنا ليه.
آسر : عشان المفاجأة .
أسيل باستغراب : مفاجأة ايه.
ياسو : دي سبيها عليا ..... ثواني.
ياسو مشية .
اسيل بصت ل آسر.
آسر : ماليش فيه اصبري و انتي تعرفي.
ياسو جت ووراها عامل.
أسيل بصدمة : ايه ده..... مين......... بتاع مين. ..... هو في ايه.
آسر : يا عيني يا بنتي ده فستانك يا حبيبتي مكنش ينفع اشتريلك كان لازم يبقي متصمم.
أسيل بدموع الفرح : احلف.
آسر بابتسامة : اه واللهي.
أسيل : مش مصدقة.
آسر : ما خلاص يا حجة قولنا بتاعك الله مش هيبقا بتاعي يعني .
أسيل : الله يا آسر جميل اوووووووووووي.
آسر : هااااا سمحتيني.
أسيل : ده انا ابقا بارده لو ماسمحتكش ده فستان يجنن يا آسر.
ياسو : ايه يا أسيل مفيش شكرا ليا و لا ايه ده انا الي مصممه.
أسيل : ده اكيد يا ياسو بس الصراحة انتي مبدعة بجد.
آسر : لا واللهي ده انتي لو فضلتي في المكتب كنت قتلتيها .
أسيل : بس يا بابا.
ياسو : الابداع ده بتاع آسر هو الي قالي المواصفات..... بيحبك اوي علي فكرة.
أسيل بكسوف : احممممممم
آسر : ايه ده انتي بتتكسفي و لا ايه.
أسيل : ايه يا جدع مالك في ايه ليه هو انا اقل من اني اتكسف.
آسر : لا يا قلبي .
أسيل : آسرررررررررررررر عيب كده .
آسر : اسف يا كبير ......... مش يلا نروح و لا ايه.
أسيل : يلا يا آسر.

********************************************

في مكتب ادهم.
ادهم : هو فين يا صبري.
صبري : معانا في المخزن يا بيه و عملنا معاه الصح.
أدهم : تمام....... يلا انا جي معاك رايح عنده .
صبري : يلا يابيه .

في المخزن.
أدهم : ايه فاكرني نسيتك و لا فاكر ان نور ماقلتليش وأخد راحتك ......... ورحة ابويا يا محمود لكون مربيك عشان تفكر تتعرض لحاجة تخص أدهم الشرقاوي.
محمود بصوت مقطع : ا.....ن...... ا..... معم...... لت.... ش.... حاج..... ة.
ادهم مسكة و ضربة ضرب ( مبرح ) : تعلقة في السقف و يقعد اسبوع علي الحال ده و انا كل يوم هاجي ادرب عليه شوية بدل الچيم.
صبري : بس ده مغمي عليه .
ادهم : اعمل الي قولتلك عليه بالطبط يا صبري مش عايز اعتراض..

صبري : اومرك يا بيه.
أدهم طلع من المخزن.
أدهم : الو...... ايوه متتحركوش من عندكم لو حصل حاجة ولا الست دي جات تطلعوا تطمنوا لغاية ما أجي ده بعد ما تبلغوني الاول.
الشخص : حاضر يا فندم.
أدهم : عنيكم متغفلش.
الشخص : متقلقش يا ادهم بيه احنا مفتحين عنينا كويس جدا و مرقبين البيت و عارفين الي طالع طالع
فين و الي نازل نازل منين .
أدهم : اي حاجة تحصل أعرف بيها علي طول.
الشخص : حاضر يا بيه.
********************************************

في بيت حسام الجارحي.
فوزية : هو فين الحيوان ده مبيردش ليه .
حسام جيه من وراها : انا عايز اعرف مالك في ايه...... انتي أكيد عامله مصيبة.
فوزية : هااااااا............... بت اخوك.
حسام : ملك......... مالها.
فوزية : نصبت عليا يا حسام و نقلت كل حاجة بأسمها ضحكت عليا يا حسام جاتلي هنا و خدرتني يا حسام و أخدت كل حاجة.
حسام بصوت عالي : ايييييييييييييييييه واللهي لمربيها.
فوزية : انا حاولت يا اخويا اني اجيب الحاجات من غير ما تعرف بس معرفتش و زمنها اتنزلت ل أحمد و اكيد عيالك هياخدوا حقهم.
حسام : واللهي ما يحصل ده انا هروح اطينها علي دماغة.
فوزية بخبث : هدي نفسك يا حسام.
حسام و هو بيفتح الباب : بلا حسام بلا زفت انا تعبت عشان اوصل للي وصلتله تيجي البت دي تأخذ كل حاجة و تديها ل أحمد و اللهي ما هسيبهم.

********************************************

في بيت اهل أيه.
عزوز : و دي كويسة يا وجيدة.
وجيدة بابتسامة مزيفة بتحاول تداري علي ابنها و كمان البنت صعبانة عليها : اه كويسة و كمان زميلة مهتز في الشغل.
ماجد : لاء مش مرتحلها و حاسس ان وراها حاجة او وراها مصيبة.
وجيدة باستغراب : وانت عرفت ازاي.
ماجد بارتباك : هاااا.........لاااااااا عاااااددي.
ماجدة : اس اس السلامو عليكوا.
عزوز : و و عليكم.
ماجدة : ازيكم يا بشر...... ازيك يا ابو المزميز.
عزوز : كويس يا قلبي.
ماجدة : وانتي يا وجيدة.
وجيدة : انا كويسة يا حبيبة خالته.
ماجدة باحترام : ازيك يا ولدي.
ماجد : كويس يا أمينة.
ماجدة : بابا انا ما بحبش الاسم ده انا بحب ماجدة.
ماجد : وانا ما بحبهوش مابحبش الاسم انا غلطان اني سمتهولك سميتك علي اسم واحدة صيعة.
عزوز : اللهم ما طولك يا روح........... بت يا ماجي ملكيش دعوة بيه.
ماجدة بحزن : حاضر يا عمي..
عزوز : اااااه افتكرت في عريس جايلك.

ماجدة بتلقائية : دياب.
ماجد بشك : وانتي عرفتي منين.
عزوز : براحة يا ماجد.
ماجدة بخوف : هاااااااا.
وجيدة لقت ان الموضوع هيصعب : انا الي قولتلها يا ماجد قولتها بعد ما عزوز قالي.
ماجد : لا واللهي.
وجيدة : اه واللهي...........اطلعي يا ماجدة نامي انتي جاية من شغلك تعبانة لغاية ما اجهز الاكل.
ماجدة : حاضر.

************************************
في مبني المخابرات.
في مكتب مالك.
معتز بذهول : ايه ده الله يخربيتكم انا حاسس اني بسمع فيلم هندي.
مالك : ولسه حاسس ان في حاجات تانية كتير.
معتز : اكتر من كده......... طب ادام كده انا طالب ايد مريم منك .
مالك : انت متأكد عشان دي لو اتجوزتها و حصل منك حاجة ضيقتها هتزعل..... و بعدين انت قابل انك....
معتز : قابل قابل..
مالك :طب ماشي و انا موافق فاضل رأيها بس.
معتز: تمام.

************************************
في ڤيلا احمد الجارحي.
احمد : هي الزفتة دي راحت فين لازم انا اقوم وافتح الباب.......... بابا.
حسام : ايوه ابوك يا عديم التربية........ فين حقي وحق الحاجات الي أخذتها.
أحمد : انا مش هتعارك معاك لان مايفرقش معايا في حاجة و لا مع اخواتي البنات الي يهمني يا بابا ان ده حق امي.
حياة نزله من علي السلم و التيليفون معاها : هو في ايه يا ابيه.
حسام : استني انتي دلوقتي........ حق مين يا ابو حق حق امك ده ملكش دعوه بي تمام ماتحولش هاخده يعني هاخدة .
أحمد : انا لو عايز اشتري قد حق امي اربع اضعاف هشتري لاكن لاء ده حق امي و مش هسيبة اي حاجة تخص امي لاء يا حسام يا جارحي..
حسام : ولاااااااااااااا انت نسيت نفسك انا بوك يلا.
أحمد بانهيار : ابويا ابويا صح...... واحد طول عمره قاسي انا فاكر كل حاجة عملتها في امي كل حاجة من اول ضربك ليها و حرقك ليها في كل حته في جسمها و لا حرقك ليا وانا لسه عيل و بحوش عن امب لسه موجود علي ضهري و لا لما كل ما تخلف اول ما جابت نور اكتفيت بحرق دمها انها جابت بنت و لا لما جابت حياة الرحمة في قلبك انعدمت ضربتها بعد ولدتها و لا لما دخلت علي امي تاني يوم لقتها منتحرا ماتت كافرة بسببك ماتت مشنوقة .
حياة بصدمة : ايييييه...... كل ده انت عملته يا بابا.
أحمد : انا كل ده مش راضي اتكلم نهائي علشان اخواتي ما يبقوش زي.
حسام : انا نيهمنيش كل ده و لا انت و لا نور و لا حياة انا ما بحبكوش اصلا انا عايز فلوسي .
أحمد : وانا مش نتاخد مني حاجة.
حسام و هو ماشي : برضه هاخد كل حاجة.

بعد ما حسام مشي.
حياة بصدمة : نورررر كانت علي التليفون بتكلمني زمنها سمعت كل حاجة.
حياة مسكت التيليفون : الووو........ الوووووو...... نور....... شكلها سمعت وقفلت.
أحمد مابيتكلمش.

************************************

في قصر معتصم الشرقاوي.
شهيره بخضه :يا حبيبتي اهدي مالك.
نور من وسط شهقتها : ماتت بسببه...... انتحرت.... تعذيب.............. ااااااااااااااااه يا مامااااااااااااا.
شهيره : براحة يا بنتي اناي لسه تعبانة .
نور بدموع : بكرهوا ...... بكرهوا....... امي..... انتحرت ضرب........... عايزه مامااااااااااااااااااا.
آسر جيه من براه بخضة هو و خالد.
آسر : في ايه يا ماما نور مالها.
شهيره : مش عارفة يا آسر.....
نور صوت عياطها بيزيد.
خالد : اتصل ب أدهم يا آسر...... وانا هطلع انا و امك نحاول تسندها عشان تطلع اوضتها....... تعاي يا نور.
خالد طلع نور هو و شهيره.
خالد : انا هنزل و انتي خاليكي معاها لغاية ما أدهم يجي..

************************************
في حاجة مهمه الاخطاء بتبقي اخطاء الكيبورد خاصية التغير التلقائي دي بتغير بعض الكلمات انا قولت اقولكل لتفتكروا انها مني


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close