اخر الروايات

رواية انا وحماتي الفصل الثاني 2 بقلم منال كريم

رواية انا وحماتي الفصل الثاني 2 بقلم منال كريم 


اتلم هشام و اخواته و أمه على نوار مراته و ضربوها في الشارع قدم الناس.
ابو هشام: في ايه
أم هشام: المحروسة بتكلم رجالة على الزفت الواتس، من وراء المسكين الشقيان جوزها
الجيران اتلموا و بصعوبة بعدهم عنها، خدتها واحدة من الجيران و هي بتقول:
_حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا هناء ، عندك بدل البنت اتنين يارب يترد فيهم، ينتقم منكم ربنا.
كل الجيران بصوا ليهم بقرف لأنهم ناس مفترية و الفلوس مجمدة قلبهم.
دخلوا البيت
ابو هشام: ايه اللي حصل
مها : زي ما قولنا يا بابا المحروسة تكلم رجالة على الواتس
عزة: كان لازم نفضحها
هشام بغضب: أنا لازم اقتلها و ارتاح.
أم هشام: و تضيع نفسك أنت الحيلة.
ابو هشام: طلقها و نخلص.
كلمت نوار أخوها من تليفون الجيران، و خدها و مشيوا
///////////
في شقة أم اسلام
عايدة: ليه كده بس يا هناء
هناء: أنا عيني على عروسة حلوة لهشام.
عايدة بحزن: بس اللي عملتي انتي و البنات ،افتراء و ظلم و قذف محصنات.
قالت جبروت : و احنا عملنا حاجة دي الحقيقة.
عايدة : لا مش مصدقة كده في نورا.
هناء: أنتي معي و لا معها.
عايدة : مع الحق و انتي وسعت منك انتي و بناتك اوي.
هناء : اصل أنا مش هبلة زيك، هشام الحيلة لازم مراته تكون تحت طوعي، لتشدوا بعيد عني و أنا معنديش اللي هو.
كانت هناء قصادة تضغط على عايدة أن ملهاش غير اسلام بعد ما جوزها مات و معندهش ولاد غيره.
عايدة بحزن: انتي بتقولي كده و ما شاء الله ربنا كرمك بنتين أيديهم بيدك، اومال أنا أعمل ايه
هناء : روحي اقعدي في بيتك ابنك، تقعدي لوحدك ليه و إبنك موجود
عايدة: عندك حق أنا زهقت من الوحدة.
قفلت عايدة و رنت على إسلام
اسلام : السلام عليكم عاملة ايه يا ماما.
ردت بحزن: الحمد لله بخير يا حبيبي.
اسلام بخوف : مالك صوتك يا امي
عيطت دموع مزيفة و قالت : مفيش حاجة يا ابني.
اسلام : لو سمحتي يا ماما اعصابي باظت مالك يا حبيبتي.
عيطت و هي تقول: زهقت يا اسلام، زهقت من العيشية لوحدي، أنا معنديش غيرك، و فضلت سعادتك على سعادتي لما قولت أعيش لوحدي، و قولت ربنا يسعدك أنت و مراتك، بس خايفة يا أبني اموت و أنا لوحدي.
إسلام بصوت عالي: بعد الشر عليكي يا أمي ، حضري نفسك أنا جاي حالا أخدك تعيشي معي.
قفلت معه و بلغت هناء اللي بتفرح بخراب البيوت.
/////////////////
في شقة أسلام
أسلام : اسراء، يا اسراء
خرجت من المطبخ و قالت : نعم يا حبيبي
اسلام بأمر : حضري اوضة الاطفال
إسراء باستغراب : ليه
إسلام: أنا قررت أن أمي تعيش معانا على طول.
إسراء بصدمة: نعم ،ليه
إسلام بغضب: هو ايه اللي ليه؟ أنا ابنها الوحيد ملهاش حد غيري مين ياخد باله منها غيري ، هو المفروض ده كان حصل من زمان مش النهاردة، بس أنا كنت غبي.
زعقت و قالت: أنت ليه طريقتك بقت عاملة كده, زي ما أكون أنا الشريرة في القصة، أنت من أمت قاسي كده يا اسلام.
اسلام : من وقت ما بقيتي قاسية على أمي.
اسراء بدموع: أنا يا اسلام.
خرج من البيت و هو يقول: جهزي كل حاجة و اعملي غداء كويس.
قعدت بحزن وقالت: أنا مش بكرهك أمك هي اللي تكرهني ، ليه بتعمل فيا كده يا اسلام
و زيها زي بنات كتير تكتم في قلبها و متعرفش أهلها حاجة، رنت على صاحبتها اللي تففض معها
أسراء بدموع: شوفتي يا رانيا إسلام ناوي يعمل ايه
رانيا : هيعمل ايه أبن امه.
إسراء : بلاش تقولي عليه كده
رانيا: هو كده فعلا ،بس أنتي هبلة و عبيطة.
إسراء بعصبية: أنا غلطانة انتي كلمتك
وقفلت السكة بحزن قبل ما تحكي لها حاجه...
///////////////
في شقة أسلام
: يا ابني مراتك ممكن تزعل
= يا ماما إسراء طيبة و بتحبك
: أنا عارفة بس ليها حق تبقي عايزة تعيش براحتها
أسلام بهدوء:بلاش توجعي قلبي و يلا على بيتك و أنا اسراء ضيوف عندك يا ست الكل.
و مشيت عايدة مع إسلام و هي مخططة تنكد على إسراء حسب تعليمات هناء اختها..
///////////////////
بعد أسبوع إسراء عايشة في عذب بسبب حماتها
و نوار عايشة عذب اكبر بسبب الفضيحة و كمان بعيدة عن ولادها
///////////////
في بيت ابو نورا
قعدت أسبوع في السرير مش قادرة تتحرك و تعيط على ولادها و نفسها.
دخل أبوها بحزن ،قعد قدمها و قال بضعف وانكسار:
حقك عليا يا بنتي، حقك عليا.
نورا =ليه يا بابا.
أبو نوار: قابلت أبو هشام و طلبت منه الطلاق، و قال العيال يبقوا معنا، لما قولت لا، قالي يبقي ليهم عندنا ٢٠٠٠جينة في الشهر .
نورا = ٢٠٠٠ ج يقضوا أكل و شرب و هدوم و مدارس و دروس
ابو نوار: لما قولت كده،قالي براحتك نمشي في مول القضايا و أنا معي فلوس ملهاش عدد،و سد قصادي ،
و أنتي عارفة الحالة يا نورا منقدرش على فلوس المحاكم و مقدرش أصرف على العيال ، مفيش غير مرتبي و مصاريف أخواتك كتير.
نورا بحزن = لا حول ولا قوه الا بالله ، خالص يا بابا خلي العيال معهم، و ربنا يصبر قلبي على بعدهم عني.
عيط الاب بضعف و قال : حقك عليا،علشان أنا فقير و ضعيف
نورا =بلاش كلامك ده، مش كل حاجة بالفلوس ، ربنا يبارك في عمرك و يحفظك.
تم الطلاق و تتحدد يوم كل شهر تشوف ولادها و علشان مفيش فلوس يرفعوا قضية رؤية وافقوا غصب عنهم.
////////////
في شقة إسلام
عايدة بصوت عالي: مش هطفر النهاردة و لا ايه يا محروسة.
خرجت إسراء بحزن و حطت الصينية و قالت:.
_ لو مش خايفة على صحتي ،خافي على فلوس أبنك اللي يطلع عينه علشان يجيب القرش
عوجت بوقها و قالت: و أنا كنت عملت ايه.
حطت الصينية و قالت: أبدا للمرة الثالثة أعمل فطار و بعدين تقولي مش عايزة ده اعملي غيره، أنتي عايزة مني،، لو ضرتك مش هتعملي كده.
عايدة بعصبية: بطل رغي و غوري اعملي كوبية شاي و تكون مظبوطة.
اسراء: استغفر الله العظيم يارب
دخلت المطبخ و تكلم نفسها:أنا ليه ليه قاعدة هنا المفروض كنت اروح بيت بابا و يقعد بقي هو أمه، قلبي السبب أنه يحبك يا إسلام.
عايدة بصوت عالي من برة: الشاي يا سوسو.
اسراء بغضب : أعمل فيها ايه الست دي؟
////////////////
بعد شهر
نورا وافقة قدم المدرسة مستني ولادها يخرجوا و تشوفهم بقالها شهر مشفتش حد فيهم غير مرة واحدة قابلتهم بالصدفة.
محمد في سنة خمسة ابتدائى
و أحمد رابعة ابتدائى
خرجوا العيال ،شاورت ليهم ،بس محدش قرب منها
قربت عليهم وقالت: تعالوا يا حبايب قلبي
بعدوا العيال و قال محمد الكبير: معلش يا ماما بس بلاش تقربي.
وقفت بصدمة و سألت: ليه يا حبيبي.
محمد بدموع: المرة اللي فاتت لما اتقابلنا و سلمنا عليكي بابا ضربنا اوي ، و مانع عننا المصروف و الاكل.
عطيت بصدمة و قالت: مش متخيلة أن في أب يعمل كده في أولاده،الناس دي الرحمة اتشالت من قلوبهم
مشيوا العيال و هي تعيط بحرقة عليهم
//////////////
رجعت البيت ،جري اخوها عليها و قال: في ايه يا نورا.
مسحت دموعها و قالت: مفيش العادي بتاع هشام و عائلته منعوا ولادي يكلموني.
و دخلت الاوضة.
و خرج اخوها و بيتوعد لهشام، هو مش عارف ينسي الفضيحة اللي عمله لأخته.
جمع أصحابه و استنه قصاد القهوة اللي يقعد عليها على طول.
و أول ما ظهر اتلم عليه هو أصحابه و هشام طلع مطواة من جيبه و ضرب أخو نوار و هي يضحك..
و للحديث بقية



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close