اخر الروايات

رواية انا وحماتي الفصل الثالث 3 بقلم منال كريم

رواية انا وحماتي الفصل الثالث 3 بقلم منال كريم 


اتلم يوسف اخو نورا و أصحابه على هشام يضربوه ، و اهل البلد يتفرجوا بصمت و هما فرحانين في هشام، طلع هشام مطواه علشان يضرب يوسف ،بس خدها يوسف و رمها في الأرض.
///////////
بعد شوية في القسم
الظابط : ايه اللي حصل؟
محدش رد، كل اللي شافوا اللي حصل ساكتين علشان خايفين على يوسف، اتقفل المحضر.
///////////////
في بيت نورا
أول ما رجع يوسف, قالت نورا بعصبية :
_ ليه كده يا يوسف.
يوسف بابتسامة: باخد حق أختي
نورا بخوف: كان ممكن مستقبلك يضيع و تحبس.
يوسف بابتسامة: حتي لو دخلت السجن مش فارق معي المهم جبت حقك، تصبحي على خير النهاردة بس أقدر أنام مرتاح..
و دخل اوضته و حاسس بالانتصار و الفرحة..
///////(/////
في بيت هشام
هشام بعصبية: أنا لازم اخلص على يوسف
أبو هشام: أسكت جتك خيبة ، جاي تتكلم بعد ماضربك.
هناء: كان لوحده و يوسف معه أصحابه.
عزة: بس لو هشام سكت على اللي عمله يوسف،شكلنا يبقي ايه قدم الناس.
هشام بصوت عالي: مش هسكت و انتقم منه و من عائلته.
عزة: سيبك من العيلة الزبالة دي وركز معي، عندي ليك عروسة ،مال و جمال و هادئة ، و صغيرة نشكلها على ايدينا.
مها: مين دي
عزة: أمل بنت المعلم صابر صاحب مصانع الفاكهة.
مها: اه عرفتها بس دي ١٥ سنة بس.
هناء: و ماله نعرف نشكلها على ايدينا
هشام: أهم حاجة حلوة
عزة: قمر
//////////////
مرت شهور، هشام اتجوز أمل و طبعا جوز عرفي علشان أمل تحت السن القانوني و لسه صغيرة.
و علشان صغيرة بتسمع الكلام في كل حاجة ، و مع ذلك ضرب و إهانة من هشام و أمه و اخواته، و هي ساكتة و مفيش ردة فعل...
//(((((((
و عايدة ماشية على خطط اختها علشان تخرب بيت ابنه.
////////////
في شقة أسلام
اسراء تتكلم في التلفيون
رانيا: ليه محتملة كل ده
اسراء: علشان بحبه
رانيا: حب ايه و هو أمه بيعملوا كده فيكي
اسراء: صدقني اسلام لو عرف أفعال أمه مش هيسكت، هو مصدق أنها تقول الحقيقة.
رانيا : أنا تعبت من الكلام معاكي.
إسراء: اسلام مش وحش، هو مش أبن امه، هو بس بيثق فيها، علشان كده مصدقها في كل حاجة.
رانيا: مش عارفة أقول ايه يا إسراء،ربنا يهدي الحال بينكم..
و قفلت رانيا و دخلت إسراء على المطبخ و حماتها وراءها.
في نفس الوقت اللي إسلام راجع البيت علشان نسي تليفونه، و دخل بهدوء من غير صوت بنية يشوف الدنيا بين أمه و مراته و يعرف مين الصادق و مين الكاذب، هو تعب من شكاوي الاتنين.
في المطبخ
أم إسلام ببرود: تعملي ايه يا مرات ابني
إسراء بهدوء: أحضر الغداء يا ماما
أم إسلام بقرف: غداء ايه ، أنتِ فاكرة أني اكل من إيدك
تنهدت إسراء بحزن و قالت: ليه
أم إسلام بقرف: أنتِ مش شايفه نفسك عامله ازاى، و ريحة البيت المعفنه، و المطبخ اللي مش نظيف ، أكل ازاى من أيدك ، أنا لو كلت اروح المستشفى على طول.
إسراء بدموع: ليه يا ماما البيت ريحته جميلة والمطبخ نظيف وأنا مالي، أنا الحمد لله الكل يشهد بنظافة بيتي و نظافه نفسي.
أم إسلام بقرف: اومال أنا مش شايفه ده ليه، على العموم أنا أقول ل ابني يجيب أكل من بره وهو جاي.
اسراء بهدوء :احسن برضو
أم إسلام بعصبية: طيب تعملي أكل لمين دلوقتي أبني ياكل معي من بره.
إسراء بحزن : بعمل لنفسي
أم إسلام بصوت عالى جدا: يا حظك يا أبني قولت لك تتجوز بنت من العيله، قولت بحبها يا ماما ،كانت جوزه سوده على دماغك يا إسراء، و حتي حتة العيل مش عارفة تجبيه.
اسراء بحزن: الحمد لله ده نصيب.
أم اسلام: أنا مش عارفة ليه بكرهك اوي كده و بكره برودك ،واحدة زيك كانت سابت البيت و مشيت، أما انتي لازقة. و معندكيش كرامة، خائفة تروحي بيت ابوكي متلقيش العيش حاف تأكلي ، اومال هنا عايشة في عز أبني.
مردتش إسراء و قررت تسكت خالص، و تكمل اللي بتعمله و هي تعيط بصمت .
و إسلام سمع كل ده و مصدوم فى أمه عمره ما صدق إسراء لما كانت تقول حاجه مش حلوه علي أمه.
خرج من البيت بهدوء من غير ما حد يحس أنه كان هنا، و هو محتار و مش عارف يعمل ايه؟
قاعد فى عربيته و كلم نفسه:
_ليه كده يا ماما، أنا عمري ما صدقت إسراء و ديما أقول إنها كاذبة، و بقول عمرك ما تعملي كده و تكوني ظالمة،أعمل ايه يارب ، مش عايزة أحرج أمي و لا أقبل أطلع شكلها وحش قدم مراتي..
فكر شوية و بعدين طلع تلفيونه و رن على امه
كانت عايدة لسه تحرق دم اسراء بالكلام، ردت بابتسامة : الو يا حبيب قلبي
إسلام بحب: حبيبتي بقولك تجي ناكل بره
أم إسلام: بجد ياريت يا حبيبي وأقول ل اسراء
إسلام : لا يا أمي لوحدك
فتحت عايدة الميك علشان تسمع اسراء ، و سألت:
- بتقول ايه يا أسلام
اسلام: بقولك عزمك على الغداء برة أنا و انتي بس و بلاش تقولي ل أسراء.
عايدة بسعادة: أحسن برضو .
قفلت و قالت بسعاده: شوفتي أبني يأكل معي بره وأنتِ خليكي كده زي البومه
إسراء بهدوء: با الهنا والشفا،
عايدة: ربنا رحمني من أكلك
اسراء بنفس الهدوء: عندك حق
وصل إسلام تحت البيت ونزلت أم إسلام
و تبص إسراء من الشباك عليهما بحزن شديد
و حاسة أن ده مش مكانها، و كلمت نفسها:
_ تستني ايه تاني يا اسراء، رانيا و حماتك عندهم حق أنتي معندكيش ذرة كرامة علشان تفضلي قاعدة هنا و تستحملي كل ده ، مكانك مش هنا، هو مصدق أمه في كل حرف و شايفك كاذبة و تكرهي أمه..
دخلت جهزت شنتطها و قررت تسافر الصبح عند اهلها..
///////////////
في مطعم شيك
إسلام بحب: اطلبك حاجه تاني يا حبيبتي
عايدة بسعادة: شكرا يا حبيبي، أنا الحمد لله شبعت اوي
=با الهنا والشفا
عايدة : على قلبك
إسلام بهدوء: كنت عايزك فى موضوع يا أمي
أم اسلام: اتفضل
إسلام بهدوء: أنا قررت أطلق إسراء
أم إسلام بسعادة: بجد يا إسلام
//////
في شقة مها أخت هشام
كانت مها تاخد حمام ،و فجأة السخان انفجر و ماتت محر_وقة و عر_يانة.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close