رواية بين يد الفهد الفصل الثالث 3 بقلم سماح محمود
الحلقة الثالثة
فهد ضرب الطرابيزه بيأيده بيطلع فيها كل عصبيته ...اللي مبقاش متحكم فيها هو موته وسمه الكدب وهيا بتكدب عيني عينك...طلع فوق وراهاا لازم يخليها تقرب عشان يقدر يكشفهاا ...مش عايزها تعاند معاه عايزها تطمن ليه وتنطق كل حاجه مخبيها...هو اتأكد انهاا شغاله مع ابوها سمعت مكالمتهم بودنه طلب منها تقرب منو بس ماشي يابنت محسن الصاواف انا لا انتي ...ولا بلاش محسن ...خليكي في اسماعيل جابر لما نشوف اخرت الكدب...
خبط فهد علي اوضتها لاقها بتعيط ...
فهد بتنهيده-ممكن اعرف انتي بتعيطي ليه؟
رهف مسحت دموعها-مبعيطش انت عايز ايه دلوقتي ممكن تخرج عشان انام...
فهد -قومي كلي.
رهف بدموع -مش جعانه هو بي العافيه.
فهد حك دماغه بضايق-طب انا جعانه.
رهف-ما تروح تاكل هو انا ماسكه ايدك ولا ماسكه فوقك.
فهد بستفزاز-اه كنتي ماسكه بوقي من شويه...
رهف بدموع-انت اللي قربت مني.
فهد ضحك بغموض-تصدقي صح انا اللي غلطان ياجميله الجميلات ياحرام تلاقيني دايب قومي بقي .
رهف بعصبيه-مش هاكل كول انت.
فهد -مش قبل ما تدوقي الاكل يمكن مسموم .
رهف بسخريه-خايف علي نفسك حضرتك يابيضه ياصغننه.
فهد عقد حاجبه-بيضه ؟لسه مش عارفه بتتعاملي مع مين ...وبعدين اه ومخافش ليه ان شاء الله؟
رهف ضحكها غلبها مع ان كانت بتعيط -انت خايف علي نفسك تتسمم ومش خايف من الجرايم اللي بتعملها يعني مبيصعبش عليك الناس...طب خاف ربنا
فهد عايز يولع فيها ...
فهد بغموض-طب ما تخافي ربنا انتي محدش ضامن عمره يمكن تموتي واخلص وبعدين بي العند فيكي بقي لاء مبيصعبش عليا حد ببقي مبسوط وانا بقتل فيهم ...شوفتي لما بتسافري بره انتي بتكوني مبسوطه ازاي انا بقي ببقي مبسوط وانا بقتل وبشتغل في اي حاجه ممنوعه.
رهف بستحقار-انت احقر حد شوفته في حياتي بجد.
فهد بستفزاز-ولما انا حقير كنتي متعلقه فشفايفي ليه من شويه ايه اول مره مجرم يعجبك ياميس يامحترمه طب وبي النسبه لي الدكتور عريسك مش بيكفيكي ولا ايه؟
رهف بكسوف وعصبيه-مش هرد عليك اخرج بره يلا من هنا...
فهد نفسه بدأ يطلع بغضب-قومي عشان تاكلي والا قسما بالله لا اعمل عليكي حفله النهارده وانا مبحلفش كدب وانا اصلا علي اخري ...
رهف بخوف-حفله ازاي.
فهد بغموض-لا مفيش انتي حره متجيش انا هنزل اكل انا.
رهف بلعت ريقها-استني هجي معاك.
فهد ابتسم ربع ابتسامه-ماشي بس زي ما قولتلك قبل ما تنزلي البسي حاجه عليكي...
جه يمشي فهد وقفته ..
رهف-فهد.
فهد -هاه.
رهف -انت ليه كده بجد يعني انا عايزه اسالك بتشتغل ابشع الاشغال ويعني اي مجرم زيك بيحب يتمتع بي اي واحده...انا مش فاهماك بجد.
فهد ربع ايده -عشان انا مش اي حد ...ومش اي واحده تلمسني ثم مش بيغريني اي ست فعادي وبعدين انا مش بجري ورا اي لحم رخيص وخلاص...وبطلي اساله كتير .
رهف بحزن-تقصد ايه بي لحم رخيص دي.
فهد لاحظ حزنها ...هو اه عايز يكشفها هيا وابوها بس ملوش يهين فيها كده ولا فشرفها هو عنده اخت وده عكس طريقته هو مش كده...
فهد اتنهد بضيق وبجديه-يعني مش اي واحده تدخل البيت ده غير بي مزاجي وبعدين اللحم الرخيص ده في منوا كتير بس مش في بيتي فاهمه يعني كبري عقلك ومتاخديش كل كلمه عليكي.
رهف مصدومه من رده الهادي ومتلخبطه هو ازاي كده...
فهد بغموض-بقولك انتي كنتي عايزه الموبايل صحيح ليه كلمتي اهلك ولا عريسك ولا كلمتي مين.
رهف-اه كلمت اهلي قولتلهم اني هقعد فتره بعيد.
فهد بسخريه-ياروحي طب وليه الكدب ما كنتي تقولي انك مخطوفه ولا القعده عجباكي.
رهف بتوتر-لاء طبعا انت قولت مش هتسبني امشي...وبس خوفت يجوا تقتلهم ما انت مفتري .
فهد ضحك وسابها ونزل.
*****
ففيلا السيوفي.
لين بفرحه -والله يا زينه مبسوطه ان طنط وقفت تباتي معايا.
زينه بمكر-وانا بس اخوكي شريف مكرهني اجيلك مش ابات معاكي بس.
لين-لاء بيحب يهزر هو بيحب مها قربيتنا اوي.
زينه -والله اخوكي ده شكله بيلعب بيها يابنتي ده مشوفتهوش كان بيعمل ايه علي السلم صحيح عيل فاشل...هو ليه مطلعش زي اونكل فهد
لين -هههه عشان فهد مش اي حد فهد اخد كل حاجه من بابا الله يرحمه جدعنته وكبريائه واحترامه كل حاجه ...كل حاجه...
زينه -اه ياختي وده اخد كل حاجه من غباءك ياصحبتي الحلوه.
لين بتكشيره-اه ياكلبه اوعي تكوني بتحبيه ابت.
زينه بضحك-والله ما كدبت وانا بقول غبيه زيه احب مين يابنتي بس سيبك منوا...
رن تلفون لين.
زينه-مين بيتصل في الوقت ده.
لين-معرفش رقم غريب.
زينه-طب ردي.
لين-الو؟
فادي-صاحيه بتعملي اي.
لين بصدمه تنحت لي زينه.
فادي-ايه مبترديش ليه؟
لين-دكتور فادي؟حضرتك جبت الرقم ده منين.
فادي بضحك-وفيها ايه يعني هو انا اي حد يعني ثم سهل جدا اجيب رقمك.
لين بتوتر- لاء مش صعب طب حضرتك عايز حاجه.
فادي-امم عايز اتعرف عليكي يالين.
لين -اشمعنا؟
فادي-معرفش انتي معلقه معايا وانا حابب اتعرف عليكي مش يمكن العلاقه تتطور ونعرف بعض اكتر؟
لين -لاء
فادي بستغراب-اشمعنا.؟
لين بندفإع-لان حضرتك خاطب رهف الصاواف وبعدين ليه تتسلا معايا.
زينه بهمس-الله يخربيت غباءك قفلي بقي هيقولك عرفتي منين...افتحي الاسبيكر بسرعه
-
لين فتحت الاسبيكر...
فادي بصدمه-عرفتي منين؟
لين بصت لزينه بتوتر..
زينه بهمس قوليلوا شوفتك في كافيه مليزه قاعدين مع بعض وكده
فادي-ردي عليا
لين بتوتر-شوفتك في كافيه مليزه معاها وماسكين ايدين بعض .
فادي-وانتي بتروحي كافيه مليزه تعملي ايه اصلا!!! ده مش بيرحوا غير اي اتنين مع بعض اوعي تكوني مرتبطه؟
لين-اه مرتبطه ممكن حضرتك تقفل بقي.
فادي-بس علي فكره انا مبحبش رهف وياريت متكدبيش تاني وتقولي مرتبطه هشوفك بكره سلام.
-
لين قفلت وتنحت لزينه
زينه بضيق-هقولك ايه انتي غبيه المفروض مكنتيش سمحتيلو يفتح معاكي كلام اصلا...فكك خالص وطظ فيه دكتور علي نفسه انتي اخوكي مش اي حد وباباكي الله يرحمه كان حاجه كبيره في الوزاره يعني كله معاكي.
لين بتوتر-انا خايفه اوي يازينه.
زينه-متخافيش بس متتوتريش ولو كلمك قوليلوا انك يكلمك فحدود الكليه وبس ماشي
لين هزت دماغها-ماشي طيب.
*****
فهد قاعد علي الاكل مع رهف...
رهف ببتسأمه-عجبك الاكل؟
فهد -اه تسلم ايديكي حلو جدا...
رهف بفرحه-كنت عارفه.
فهد ابتسم ربع ابتسأمه-كنتي عارفه اي...ده انتي محمره بطاطس وتقريباً بقيت الاكل عيش حتي ده برجر متحمر بس،..انتي عملتي ايه بقي؟
رهف-إحمد ربنا دانا عمري ما دخلت مطبخ .
فهد-هههه
رهف -انت ضحكت؟
فهد ابتسم-وفيها ايه يعني؟
رهف-لاء بس خليك بتضحك علي طول ...
رن فون فهد.
فهد -طيب ثواني.
قام فهد بعيد عن الاكل.
فهد-الو؟
مجهول-الدكتور معاهم الايد التانيه لمحسن.
فهد غمض عنيه بغضب-تمام كنت حاسس.
مجهول-حظر بقي .
فهد بتنهيده-اقفل.
مجهول-ثواني ده دكتور جامعه كمان.
فهد-كملت سلام
مجهول-استني في حاجه كمان عايز اقولهالك.
فهد-ايه؟
مجهول-*************************************************
فهد بغضب-ماشي
رهف -كنت بتكلم مين؟
فهد بحده-شيء يخصك يعني!!!!
رهف-لاء متعصب ليه بس.
فهد-ملكيش دعوه خليكي في نفسك...وعلي فكره الشنطه اللي كانت في عربيتك رجالتي رميتها.
رهف بصدمه-يالهوي ده بتاعت بابا.
فهد بغموض-ويالهوي ليه هيا كان فيها ايه.
رهف بعصبيه-معرفش بس بتاعت بابا انت ازاي تفتح العربيه اصلا من غير اذني.
فهد ضرب الطرابيزه بي ايده-صوتك ميعلاش انا بقولك اهو ..
رهف سمعت صوت ضرب نار بره قامت بتترعش بخوف مسكت ايد فهد.
رهف بخوف-ايه ضرب النار ده حد بيتقتل بره .
فهد كان قايل لي رجالته تضرب نار بالليل والصبح ...
فهد بستفزاز-اه اكيد لاقو حد بيخلصه عليه.
رهف حضنت فهد وعيطت وهيا بتترعش-والنبي ما تموتني انا معملتش فيك حاجه...
فهد بهدوء-خلاص يارهف اهدي مفيش حد هيقرب منك انا مش عيل عشان اخلي حد يقرب منك في بيتي محدش يقدر يدخل هنا.
رهف شده فيه وبتعيط اكتر...
فهد بتنهيده غمض عنيه هو مش متعود حد يقرب منوا ولا يحضنه -رهف لو سمحتي ابعدي وإهدي انا مش هخلي حد يقرب ليكي خلاص بقي .
رهف بعتت عن حضنه وهيا ماسكه فيه وبصت فعنيه بعيون حمره.
رهف بدموع-فهد انا خايفه.
فهد ابتسم ورفع حاجبه-يافرحتي خايفه اول مره كنتي عامله فيها سبعين راجل فبعض.
رهف بدموع-بجد انا خايفه انت وحش ليه كده ليه بتموت الناس عملو فيك ايه دول روح هما فراخ...ليه بتشتغل في اي ممنوعات انت ممكن تروح في داهيه...ليه مش بتشتغل حتي لو شغله بسيطه لو هتجيب جينه واحد بس ...وتكون شريفه...
فهد اتنهد بغموض- لا تجادل الاحمق فقد يخطئ الناس في التفريق بينكما...هتلر.
رهف بصدمه-انت تعرف هتلر منين اصلا وكمان بتقول احكام...ازاي بقي افهم.
فهد بغموض-عادي يعني ...هتلر قال ...كان بإمكاني اقتل جميع اليهود بالعالم ولكن تركت بعضاً منهم لكي يعرف العالم لماذا اقتلهم....
رهف بصتله والصدمه ملجمها هيا مفكره جاهل...بس بيثبتلها العككس بس غموضه هيجننهاا.
فهد بضحك-هتلر ساب الناس اللي زي ابوكي عشان يتقتلو.
رهف بستغراب-تقصد ايه؟
فهد بغموض-هههه بهزر معلش اصلي جاهل...
رهف بعصبيه-بطل غموضك ده وانطق انت مش قدي.
فهد شد ايدهاا عليه -طب وريني هتعملي ايه .
رهف بتوتر-ابعد يافهد.
فهد بغموض-ولو مبعدتش هتعملي ايه؟
رهف بتوتر-اخاف عليك تدوب فيا واكسر قلبك وساعتها هرميك واروح لخطيبي.
فهد انفجر من الضحك لما عنيه لمعت-طيب نشوف مين بيضعف طيب.
مسك ايديها وثبتها جمب الحيطه ...قرب انفاسه منها ...رهف غمضت عنيها ونفسها بدأ يطلع بصعوبه...
فهد ضحك بغموض وبعدها عنه-واضح اني هدوب فيكي وهتكسريني امشي يلا تصبحي علي خير.
رهف بتوتر وعصبيه-انا بكرهك فاهم بكرهك....طلعت تجري علي فوق.
-
فهد ابتسم بغموض واتصل بمحسن.
محسن كان نايم صحي علي صوت التلفون -الو سيوفي بيه.
فهد بغموض الشنطه وصلت ليا .
محسن بفرحه-اه وبعدين حضرتك كل حاجه تمام.
فهد بغموض-تمام اوي .
محسن بلهفه-والمليون دولار هتبعتهوملي امته.
فهد بجديه-اصبر علي رزقك ...انا عايز شحنه تانيه واضرب المليون دولار في اتنين .
محسن بصدمه-يعني ايه؟حضرتك مش هتبعت الفلوس.
فهد-عيب مش فهد السيوفي اللي يرجع فكلمته انت هتجيب زيها اول وساعتها تعالي انت شوفني واستلمهم بي ايدك.
محسن بضيق-بس انا معيش سيوله دلوقتي.
فهد-مش عليا انا الكلام دانا حتي السيوفي.
محسن بستغراب -يعني ايه.
فهد بغموض-يعني فيلا المحروصه بنتك اللي بتعملها ليها هيا ودكتوور الغفله ايدك اليمين ...مخزن الحديد اللي ورها اللي انت مليه فلوس تقضي بلد بحالها خد منوا السيوله وهات شحنه زيها.
محسن بصدمه اتنفض من علي السرير-انت عرفت منين كل ده .
فهد-عيب ياسياده الوزير دانا السيوفي...وبعدين متخافش انا فلوسك دي بي النسبه ليا ملاليم مشتريش بيهم جزمه حظر انت من خطيب بنتك سلام.
محسن كان برج من دماغه هيطير ...هو مخبي الفلوس دي بعيد عن البنوك لان العين هتكون عليه بس ازاي السيوفي وصل ليهم....!
-
في اوضه رهف...
ماسكه المخده وتتنفس بضيق-انا ليه بضعف يارب لما بيقرب انا مبضعفش قصاد فادي كده اشمعنا ده بيخليني ابقي لوح تلج مبيتحركش ...يارب انا جايه في مهمه خليك معايا ومتفضحش امري.
*******
نهار جديد...
فاتن -شريف قوم بقي فوق مش هتروح الكليه انت مفيش فايده فيك تيجي الفجر وتفضل نايم .
شريف فتح عنيه-مالك ياجميل بس انا صاحي اصلا ولبس كمان اوريك ...رفع شريف الغطا...
فاتن بصدمه-انت نايم بي الكوتشي والهدوم.
شريف-هههه عشان الصبح اغسل وشي وامشي علي طول قولت البس وانام .
فاتن-ههه يارب صبرني قوم بقي.
شريف-وراكي علي طول.
فاتن خرجت قعدت مع لين وزينه علي الفطار.
فاتن-ايه مبتفطروش ليه.
زينه -مستنين حضرتك ياطنط.
شريف بغمزه-لا اكيد مستنايا انا لما اصحي عشان تفطري معايا...
زينه بصتله بغيظ.
فاتن -هروح اجيب الشاي واجي.
شريف-اقعدي ياماما وفتحيه تجيبه.
فاتن-لاء بتزود سكر كتير وانا سكري مش ناقص كبرت وبتنسي.
شريف- اطرديها.
لين -معندكش دم مش دي اللي مربياك.
فاتن راحت تجيب الشاي.
زينه بغيظ-بقولك ايه بطل تلمحلي كلام عشان مبهدلكش.
شريف -لا انتي مش هتبهدليني انتي بتحبيني.
لين-يابني عيب بقي حرام عليك مها هيا مش بتحبك اتقي الله فيها.
شريف-زياده الخير خيرين انا بحب زينه.
زينه بغيظ-قومي يالين نمشي عشان مضربوش في نفوخه.
لين -لاء استني عشان ماما نفطر ونمشي.
شريف مسك تلفونه.
شريف-صباحو ياحبيبي.
مها بفرحه-حبيبي صحيت بدري.
شريف-طبعا عشان هجي الجامعه وبعدين انتي وحشتني..
مها-وانت اكتر.
زينه كانت بتبص للين بصدمه ..
زينه بهمس-اخوكي ازاي كده.
لين-ايش عرفني.
شريف-ماشي ياقلبي عشر دقايق وهكون عندك...
قفل شريف..
زينه بسخريه-انت يابني البت دي غلبانه واللهي بتضحك عليها‘
شريف -هههه مين قال اني بضحك عليها انا كل ده معاكي بهزار مها دي روح قلبي انتي زيك زي لين ياقطه متنفعنيش ...ثم الفطار تقيل معاكم اوي ...سلام.
زينه بصتله بحزن...
لين-مالك يازينه!؟ انتي بتحبي شريف ولا اي.
زينه بصتلها-لاء طبعا بكره جدا
******
مجهول-يلا يافهد قوم روح انت من نص الليل هنا وكمان منمتش.
فهد بضيق-وهو انا سعدتك ينفع انام بدل اللي انت قولتهولي ...
مجهول-نفذ الامر ده احنا مش بنلعب اللي هيخليها تقع بي كل المصايب بتاعتها لما تطمن ليك وتبقي فحضنك خليها خاتم فإيدك وبعدها هتوقع عريسها وهتقع ابوها وهقع قلبهم وهتبقي من مثال الشرف لي...
فهد بتنهيده ضيق-ايوه بس مش اني اعمل.
قطعوه مجهول-خلص الكلام يافهد خالص انت من اكفأ الظباط مش قريب مني وبس بلاش تخيب ثقتي فيك.
فهد بتنهيده-حاضرر بعد اذنك.
*****
فبيت الواحات فتحت رهف الباب وخرجت.
:حضرتك راحه فين.
رهف بخوف-وانتو مالكم ابعد هتمشي شويه...
فتحي:مينفعش غير لما فهد بيه يجي .
رهف بعصبيه-بقولك ايه ابعد من وشي بلا فهد بلا بتاع انا هتمشي وارجع وبعدين انا مبتتهددش بي اللي إنتو شايلينو ده وبعدين انتو كامجرمين مغمين وشكم كده ليه عاملين ده العمليات الخاصه ايه التخلف ده ابعدو.
كامل-بقولك مفيش خروج متخلناش نستعمل العنف معاكي.
رهف بعصبيه-عنف ايه يا ابو عنف انت وهو دانتو اخركم مجرمين.
كامل بعصبيه-احترمي نفسك.
فتحي -سيبك منها .
رهف بعصبيه-سيبك منها ليه حضرتك شايفني هبله ولا حاجه...وبعدين ايه الناس اللي واقفه علي البوابه دي كلها عشان تكملو اجرامكم...ابعدده عن وشي خالص احنا لسه علي الصبح وانا مخنوقه وعايزه امشي شويه
فهد بحده-رررررهف!!!!!!!
رهف-فهد قولهم يسبوني امشي شويه بره انا مخنوقه مرضوش يخرجوني.
فهد بحده وغموض-علي جوه.
رهف بصت فعنيه لاقيتها بتطلع شرار ...دخلت بخوف.
رهف بخوف-انت طول الليل مش هنا وكنت خايفه وبعدين انا نمت وصحيت مخنوقه قولت اخرج امشي.
فهد بغضب-انتي خارجه ازاي كده انتي مش شايفه كام راجل بره ...وبعدين ايه لبسك ده ايه التيشرت ده .
رهف بتوتر- اهدي بس هيفرقع منك عرق ما انا لبسي كده طول عمري.
فهد بحده-ده هناك فبيتكم تبقي تعرضي جسمك لي العالم مش عندي هنا ...وخصوصاً بعد ما هتكوني علي ذمتي مش عايز اللبس ده تاني.
رهف بصدمه-ايه ذمه مين! انت تقصد ايه.
فهد-كتب كتابي عليكي النهارده.
رهف بصدمه-مستحيل انا مخطوبه.
فهد بجديه-طظ انسيه.
رهف عيطت-لاء انا مش عايزه اكون مراتك انت مجرم...
فهد بغموض-وانا مش طايق تكوني علي ذمتي اصلا ده ميشرفنيش.
رهف بغضب وهيا بتعيط-انت تطول دانت مجرم وجاهل تطول تتجوز واحده زيي.
فهد بجديه -انتي فاكره انك لما تكوني علي ذمتي هقرب منك!!! انا هتجوزك عند فيكي كده وبس وتخليكي زي الحيطه ملكيش لازمه.
رهف بصوت جهوري-لااااء انا مبحبكش انا بحب خطيبي اناا هتجوزه هو انا بحبه انا مستحيل اتجوزك ...مينفعش ابوس ايدك بلاش تعمل كده ثم انا معيش بطاقه.
فهد ضحك بغموض-بجد؟ اومال ايه دي يارهف محسن الصاواف.
رهف بصدمه دموعها وقفت فعنيها-انت جبت البطاقه دي منين اكيد سرقتها من شنطتي.
فهد قعد وحط رجل علي رجل وضحك ..ضحك متوصل.
رهف بخوف-انت بتضحك ليه؟
فهد بغموض-انتي شايفاني مختوم علي قفايا مثلا؟هصدق اي حاجه تقوليها؟ انا عارف انك صحفيه من اول يوم جيتي فيه هنا وابوكي وزير ....مش مقعدك هنا لسواد عيونك سايبك عشان غرض في دماغي.
رهف بخوف-غرض ايه؟
فهد بغموض وتنهيده-يعني انا مجرم زي ما بتقولي وفيا كل الصفات اللي ما تنفع ولا تستنفع ...بنت وزير وقعت في ايدي وصحفيه مشهوره ...جوازك مني هيحميني كتير اوي..بس وحياتك لا احاسبك علي الكدب اللي كدبتيه عليا.
رهف بدموع وخوف-سيبني يافهد انت لو وحش كنت قربت مني سيبني امشي من هنا انا مستحيل اتجوز مجرم انا بكره الناس اللي زيك..
فهد ابتسم بغموض-معلش ياروحي اعصري علي نفسك لمونه وبعدين انا مش هقرب منك قولت...وبكره انتي اللي هتيجي ركعه متقلقيش وهتنسي اني مجرم اوي كده .
رهف عيطت اكتر لان واثقه في كلامه هيا بتضعف لما بيقرب...
فهد ربع ايديه-علي فكره ملوش لازمه العياط انا سمعت انك من انجح الصحافين يعني مش لايق عليكي دور العياط ده ثم مبتهزش بيه.
رهف بدموع وعصبيه-ملكش دعوه ثم انت مالك ومالي ...ترضي حد يعمل في اختك كده...ولا البعيد معندوش اخوات.
فهد بضيق عرف انها بتستفزه.
فهد -لو فيه حد زيي موجود لسه علي الارض انا هروح اسلم ليه اختي وانا مطمن.
رهف بسخريه-مغرور اوي حضرتك ليه ملاك.
فهد ابتسم بغموض-لاء مش ملاك انا بشر بس بعمل كل الوحش بتاعي في النور مش بختم الناس علي قفاها ومصطنع البراءه.
رهف طنشت كلامه الغامض...
رهف بسخريه-تلاقيك وحيد ياا جاهل ومفكر نفسك قوي علي الناس الغلابه.
فهد بغموض-lf you want to be strong Learn how to fight yourself.....
(اذا كنت تريد ان تصبح قوياً تعلم كيف تحارب وحدك)
رهف برءت عنيها وهيا بتسمع الجمله ...طب ازاي يعني مش جاهل.
فهد ضحك-مالك هتموتي ليه انا مش جاهل زي ما انتي فاكره انا احسن منك مليون مره يعني متخافيش مش هتكوني علي ذمه واحد جاهل.
رهف بتنهيده -عادي متفأجئتش المهم برضه انك مجرم وده ابشع ما فيك مليون مره.
فهد ابتسم بغموض-ماشي حضري بقي نفسك عشان كتب كتابك ياقطه ...وقسما بالله لو شوفت اللبس ده تاني لا هربيكي من اول وجديد وانا اصلا علي اخري منك ومن اللي خلفوكي.
رهف -عيب كده واللي خلفوني ذنبهم اي انا بنت وزير يعني مش اي حد بدل عرفت.
فهد-ماشي يابنت الاكابر ما انتي بنت وزير بس صوره ولبس بس.
رهف -تقصد ايه؟
فهد بغموض-اقصد اطلعي من وشي بدل ما اخليكي تندمي.
*******
محسن بضيق-زي ما قولتلك يافادي قالي مش هديلك الفلوس الا لما تجيب شحنه تانيه.
فادي بغضب-ده مجنون ده ولا ايه هنجيب فلوس منين دول مليون دولار لو راحو تبقي مصيبه.
محسن-متقلقش انا هحاول اجيب ليه شحنه تانيه بس دي مش هتيجي اقل من تلت شهور وانا هموت علي الفلوس وهو شكله اخطر مما نتصور.
فادي بستغراب-ليه بتقول كده.
محسن -لاء مفيش المهم ثواني واجيلك ...بقولك صحيح مبتكلمش رهف.
فادي بضيق لنفسه-رهف مين انت كمان انا لا طايقك لا انت ولا بنتك كل ما اقول هاخد الفلوس وافلسع تطلع مصيبه جديده.
محسن -ايه روحت فين بكلمك.
فادي بضيق-لاء مكلمتهاش هبقي اكلمها حاضر...انا هقوم عندي محاضره الساعه2
******
فهد ضرب الطرابيزه بيأيده بيطلع فيها كل عصبيته ...اللي مبقاش متحكم فيها هو موته وسمه الكدب وهيا بتكدب عيني عينك...طلع فوق وراهاا لازم يخليها تقرب عشان يقدر يكشفهاا ...مش عايزها تعاند معاه عايزها تطمن ليه وتنطق كل حاجه مخبيها...هو اتأكد انهاا شغاله مع ابوها سمعت مكالمتهم بودنه طلب منها تقرب منو بس ماشي يابنت محسن الصاواف انا لا انتي ...ولا بلاش محسن ...خليكي في اسماعيل جابر لما نشوف اخرت الكدب...
خبط فهد علي اوضتها لاقها بتعيط ...
فهد بتنهيده-ممكن اعرف انتي بتعيطي ليه؟
رهف مسحت دموعها-مبعيطش انت عايز ايه دلوقتي ممكن تخرج عشان انام...
فهد -قومي كلي.
رهف بدموع -مش جعانه هو بي العافيه.
فهد حك دماغه بضايق-طب انا جعانه.
رهف-ما تروح تاكل هو انا ماسكه ايدك ولا ماسكه فوقك.
فهد بستفزاز-اه كنتي ماسكه بوقي من شويه...
رهف بدموع-انت اللي قربت مني.
فهد ضحك بغموض-تصدقي صح انا اللي غلطان ياجميله الجميلات ياحرام تلاقيني دايب قومي بقي .
رهف بعصبيه-مش هاكل كول انت.
فهد -مش قبل ما تدوقي الاكل يمكن مسموم .
رهف بسخريه-خايف علي نفسك حضرتك يابيضه ياصغننه.
فهد عقد حاجبه-بيضه ؟لسه مش عارفه بتتعاملي مع مين ...وبعدين اه ومخافش ليه ان شاء الله؟
رهف ضحكها غلبها مع ان كانت بتعيط -انت خايف علي نفسك تتسمم ومش خايف من الجرايم اللي بتعملها يعني مبيصعبش عليك الناس...طب خاف ربنا
فهد عايز يولع فيها ...
فهد بغموض-طب ما تخافي ربنا انتي محدش ضامن عمره يمكن تموتي واخلص وبعدين بي العند فيكي بقي لاء مبيصعبش عليا حد ببقي مبسوط وانا بقتل فيهم ...شوفتي لما بتسافري بره انتي بتكوني مبسوطه ازاي انا بقي ببقي مبسوط وانا بقتل وبشتغل في اي حاجه ممنوعه.
رهف بستحقار-انت احقر حد شوفته في حياتي بجد.
فهد بستفزاز-ولما انا حقير كنتي متعلقه فشفايفي ليه من شويه ايه اول مره مجرم يعجبك ياميس يامحترمه طب وبي النسبه لي الدكتور عريسك مش بيكفيكي ولا ايه؟
رهف بكسوف وعصبيه-مش هرد عليك اخرج بره يلا من هنا...
فهد نفسه بدأ يطلع بغضب-قومي عشان تاكلي والا قسما بالله لا اعمل عليكي حفله النهارده وانا مبحلفش كدب وانا اصلا علي اخري ...
رهف بخوف-حفله ازاي.
فهد بغموض-لا مفيش انتي حره متجيش انا هنزل اكل انا.
رهف بلعت ريقها-استني هجي معاك.
فهد ابتسم ربع ابتسامه-ماشي بس زي ما قولتلك قبل ما تنزلي البسي حاجه عليكي...
جه يمشي فهد وقفته ..
رهف-فهد.
فهد -هاه.
رهف -انت ليه كده بجد يعني انا عايزه اسالك بتشتغل ابشع الاشغال ويعني اي مجرم زيك بيحب يتمتع بي اي واحده...انا مش فاهماك بجد.
فهد ربع ايده -عشان انا مش اي حد ...ومش اي واحده تلمسني ثم مش بيغريني اي ست فعادي وبعدين انا مش بجري ورا اي لحم رخيص وخلاص...وبطلي اساله كتير .
رهف بحزن-تقصد ايه بي لحم رخيص دي.
فهد لاحظ حزنها ...هو اه عايز يكشفها هيا وابوها بس ملوش يهين فيها كده ولا فشرفها هو عنده اخت وده عكس طريقته هو مش كده...
فهد اتنهد بضيق وبجديه-يعني مش اي واحده تدخل البيت ده غير بي مزاجي وبعدين اللحم الرخيص ده في منوا كتير بس مش في بيتي فاهمه يعني كبري عقلك ومتاخديش كل كلمه عليكي.
رهف مصدومه من رده الهادي ومتلخبطه هو ازاي كده...
فهد بغموض-بقولك انتي كنتي عايزه الموبايل صحيح ليه كلمتي اهلك ولا عريسك ولا كلمتي مين.
رهف-اه كلمت اهلي قولتلهم اني هقعد فتره بعيد.
فهد بسخريه-ياروحي طب وليه الكدب ما كنتي تقولي انك مخطوفه ولا القعده عجباكي.
رهف بتوتر-لاء طبعا انت قولت مش هتسبني امشي...وبس خوفت يجوا تقتلهم ما انت مفتري .
فهد ضحك وسابها ونزل.
*****
ففيلا السيوفي.
لين بفرحه -والله يا زينه مبسوطه ان طنط وقفت تباتي معايا.
زينه بمكر-وانا بس اخوكي شريف مكرهني اجيلك مش ابات معاكي بس.
لين-لاء بيحب يهزر هو بيحب مها قربيتنا اوي.
زينه -والله اخوكي ده شكله بيلعب بيها يابنتي ده مشوفتهوش كان بيعمل ايه علي السلم صحيح عيل فاشل...هو ليه مطلعش زي اونكل فهد
لين -هههه عشان فهد مش اي حد فهد اخد كل حاجه من بابا الله يرحمه جدعنته وكبريائه واحترامه كل حاجه ...كل حاجه...
زينه -اه ياختي وده اخد كل حاجه من غباءك ياصحبتي الحلوه.
لين بتكشيره-اه ياكلبه اوعي تكوني بتحبيه ابت.
زينه بضحك-والله ما كدبت وانا بقول غبيه زيه احب مين يابنتي بس سيبك منوا...
رن تلفون لين.
زينه-مين بيتصل في الوقت ده.
لين-معرفش رقم غريب.
زينه-طب ردي.
لين-الو؟
فادي-صاحيه بتعملي اي.
لين بصدمه تنحت لي زينه.
فادي-ايه مبترديش ليه؟
لين-دكتور فادي؟حضرتك جبت الرقم ده منين.
فادي بضحك-وفيها ايه يعني هو انا اي حد يعني ثم سهل جدا اجيب رقمك.
لين بتوتر- لاء مش صعب طب حضرتك عايز حاجه.
فادي-امم عايز اتعرف عليكي يالين.
لين -اشمعنا؟
فادي-معرفش انتي معلقه معايا وانا حابب اتعرف عليكي مش يمكن العلاقه تتطور ونعرف بعض اكتر؟
لين -لاء
فادي بستغراب-اشمعنا.؟
لين بندفإع-لان حضرتك خاطب رهف الصاواف وبعدين ليه تتسلا معايا.
زينه بهمس-الله يخربيت غباءك قفلي بقي هيقولك عرفتي منين...افتحي الاسبيكر بسرعه
-
لين فتحت الاسبيكر...
فادي بصدمه-عرفتي منين؟
لين بصت لزينه بتوتر..
زينه بهمس قوليلوا شوفتك في كافيه مليزه قاعدين مع بعض وكده
فادي-ردي عليا
لين بتوتر-شوفتك في كافيه مليزه معاها وماسكين ايدين بعض .
فادي-وانتي بتروحي كافيه مليزه تعملي ايه اصلا!!! ده مش بيرحوا غير اي اتنين مع بعض اوعي تكوني مرتبطه؟
لين-اه مرتبطه ممكن حضرتك تقفل بقي.
فادي-بس علي فكره انا مبحبش رهف وياريت متكدبيش تاني وتقولي مرتبطه هشوفك بكره سلام.
-
لين قفلت وتنحت لزينه
زينه بضيق-هقولك ايه انتي غبيه المفروض مكنتيش سمحتيلو يفتح معاكي كلام اصلا...فكك خالص وطظ فيه دكتور علي نفسه انتي اخوكي مش اي حد وباباكي الله يرحمه كان حاجه كبيره في الوزاره يعني كله معاكي.
لين بتوتر-انا خايفه اوي يازينه.
زينه-متخافيش بس متتوتريش ولو كلمك قوليلوا انك يكلمك فحدود الكليه وبس ماشي
لين هزت دماغها-ماشي طيب.
*****
فهد قاعد علي الاكل مع رهف...
رهف ببتسأمه-عجبك الاكل؟
فهد -اه تسلم ايديكي حلو جدا...
رهف بفرحه-كنت عارفه.
فهد ابتسم ربع ابتسأمه-كنتي عارفه اي...ده انتي محمره بطاطس وتقريباً بقيت الاكل عيش حتي ده برجر متحمر بس،..انتي عملتي ايه بقي؟
رهف-إحمد ربنا دانا عمري ما دخلت مطبخ .
فهد-هههه
رهف -انت ضحكت؟
فهد ابتسم-وفيها ايه يعني؟
رهف-لاء بس خليك بتضحك علي طول ...
رن فون فهد.
فهد -طيب ثواني.
قام فهد بعيد عن الاكل.
فهد-الو؟
مجهول-الدكتور معاهم الايد التانيه لمحسن.
فهد غمض عنيه بغضب-تمام كنت حاسس.
مجهول-حظر بقي .
فهد بتنهيده-اقفل.
مجهول-ثواني ده دكتور جامعه كمان.
فهد-كملت سلام
مجهول-استني في حاجه كمان عايز اقولهالك.
فهد-ايه؟
مجهول-*************************************************
فهد بغضب-ماشي
رهف -كنت بتكلم مين؟
فهد بحده-شيء يخصك يعني!!!!
رهف-لاء متعصب ليه بس.
فهد-ملكيش دعوه خليكي في نفسك...وعلي فكره الشنطه اللي كانت في عربيتك رجالتي رميتها.
رهف بصدمه-يالهوي ده بتاعت بابا.
فهد بغموض-ويالهوي ليه هيا كان فيها ايه.
رهف بعصبيه-معرفش بس بتاعت بابا انت ازاي تفتح العربيه اصلا من غير اذني.
فهد ضرب الطرابيزه بي ايده-صوتك ميعلاش انا بقولك اهو ..
رهف سمعت صوت ضرب نار بره قامت بتترعش بخوف مسكت ايد فهد.
رهف بخوف-ايه ضرب النار ده حد بيتقتل بره .
فهد كان قايل لي رجالته تضرب نار بالليل والصبح ...
فهد بستفزاز-اه اكيد لاقو حد بيخلصه عليه.
رهف حضنت فهد وعيطت وهيا بتترعش-والنبي ما تموتني انا معملتش فيك حاجه...
فهد بهدوء-خلاص يارهف اهدي مفيش حد هيقرب منك انا مش عيل عشان اخلي حد يقرب منك في بيتي محدش يقدر يدخل هنا.
رهف شده فيه وبتعيط اكتر...
فهد بتنهيده غمض عنيه هو مش متعود حد يقرب منوا ولا يحضنه -رهف لو سمحتي ابعدي وإهدي انا مش هخلي حد يقرب ليكي خلاص بقي .
رهف بعتت عن حضنه وهيا ماسكه فيه وبصت فعنيه بعيون حمره.
رهف بدموع-فهد انا خايفه.
فهد ابتسم ورفع حاجبه-يافرحتي خايفه اول مره كنتي عامله فيها سبعين راجل فبعض.
رهف بدموع-بجد انا خايفه انت وحش ليه كده ليه بتموت الناس عملو فيك ايه دول روح هما فراخ...ليه بتشتغل في اي ممنوعات انت ممكن تروح في داهيه...ليه مش بتشتغل حتي لو شغله بسيطه لو هتجيب جينه واحد بس ...وتكون شريفه...
فهد اتنهد بغموض- لا تجادل الاحمق فقد يخطئ الناس في التفريق بينكما...هتلر.
رهف بصدمه-انت تعرف هتلر منين اصلا وكمان بتقول احكام...ازاي بقي افهم.
فهد بغموض-عادي يعني ...هتلر قال ...كان بإمكاني اقتل جميع اليهود بالعالم ولكن تركت بعضاً منهم لكي يعرف العالم لماذا اقتلهم....
رهف بصتله والصدمه ملجمها هيا مفكره جاهل...بس بيثبتلها العككس بس غموضه هيجننهاا.
فهد بضحك-هتلر ساب الناس اللي زي ابوكي عشان يتقتلو.
رهف بستغراب-تقصد ايه؟
فهد بغموض-هههه بهزر معلش اصلي جاهل...
رهف بعصبيه-بطل غموضك ده وانطق انت مش قدي.
فهد شد ايدهاا عليه -طب وريني هتعملي ايه .
رهف بتوتر-ابعد يافهد.
فهد بغموض-ولو مبعدتش هتعملي ايه؟
رهف بتوتر-اخاف عليك تدوب فيا واكسر قلبك وساعتها هرميك واروح لخطيبي.
فهد انفجر من الضحك لما عنيه لمعت-طيب نشوف مين بيضعف طيب.
مسك ايديها وثبتها جمب الحيطه ...قرب انفاسه منها ...رهف غمضت عنيها ونفسها بدأ يطلع بصعوبه...
فهد ضحك بغموض وبعدها عنه-واضح اني هدوب فيكي وهتكسريني امشي يلا تصبحي علي خير.
رهف بتوتر وعصبيه-انا بكرهك فاهم بكرهك....طلعت تجري علي فوق.
-
فهد ابتسم بغموض واتصل بمحسن.
محسن كان نايم صحي علي صوت التلفون -الو سيوفي بيه.
فهد بغموض الشنطه وصلت ليا .
محسن بفرحه-اه وبعدين حضرتك كل حاجه تمام.
فهد بغموض-تمام اوي .
محسن بلهفه-والمليون دولار هتبعتهوملي امته.
فهد بجديه-اصبر علي رزقك ...انا عايز شحنه تانيه واضرب المليون دولار في اتنين .
محسن بصدمه-يعني ايه؟حضرتك مش هتبعت الفلوس.
فهد-عيب مش فهد السيوفي اللي يرجع فكلمته انت هتجيب زيها اول وساعتها تعالي انت شوفني واستلمهم بي ايدك.
محسن بضيق-بس انا معيش سيوله دلوقتي.
فهد-مش عليا انا الكلام دانا حتي السيوفي.
محسن بستغراب -يعني ايه.
فهد بغموض-يعني فيلا المحروصه بنتك اللي بتعملها ليها هيا ودكتوور الغفله ايدك اليمين ...مخزن الحديد اللي ورها اللي انت مليه فلوس تقضي بلد بحالها خد منوا السيوله وهات شحنه زيها.
محسن بصدمه اتنفض من علي السرير-انت عرفت منين كل ده .
فهد-عيب ياسياده الوزير دانا السيوفي...وبعدين متخافش انا فلوسك دي بي النسبه ليا ملاليم مشتريش بيهم جزمه حظر انت من خطيب بنتك سلام.
محسن كان برج من دماغه هيطير ...هو مخبي الفلوس دي بعيد عن البنوك لان العين هتكون عليه بس ازاي السيوفي وصل ليهم....!
-
في اوضه رهف...
ماسكه المخده وتتنفس بضيق-انا ليه بضعف يارب لما بيقرب انا مبضعفش قصاد فادي كده اشمعنا ده بيخليني ابقي لوح تلج مبيتحركش ...يارب انا جايه في مهمه خليك معايا ومتفضحش امري.
*******
نهار جديد...
فاتن -شريف قوم بقي فوق مش هتروح الكليه انت مفيش فايده فيك تيجي الفجر وتفضل نايم .
شريف فتح عنيه-مالك ياجميل بس انا صاحي اصلا ولبس كمان اوريك ...رفع شريف الغطا...
فاتن بصدمه-انت نايم بي الكوتشي والهدوم.
شريف-هههه عشان الصبح اغسل وشي وامشي علي طول قولت البس وانام .
فاتن-ههه يارب صبرني قوم بقي.
شريف-وراكي علي طول.
فاتن خرجت قعدت مع لين وزينه علي الفطار.
فاتن-ايه مبتفطروش ليه.
زينه -مستنين حضرتك ياطنط.
شريف بغمزه-لا اكيد مستنايا انا لما اصحي عشان تفطري معايا...
زينه بصتله بغيظ.
فاتن -هروح اجيب الشاي واجي.
شريف-اقعدي ياماما وفتحيه تجيبه.
فاتن-لاء بتزود سكر كتير وانا سكري مش ناقص كبرت وبتنسي.
شريف- اطرديها.
لين -معندكش دم مش دي اللي مربياك.
فاتن راحت تجيب الشاي.
زينه بغيظ-بقولك ايه بطل تلمحلي كلام عشان مبهدلكش.
شريف -لا انتي مش هتبهدليني انتي بتحبيني.
لين-يابني عيب بقي حرام عليك مها هيا مش بتحبك اتقي الله فيها.
شريف-زياده الخير خيرين انا بحب زينه.
زينه بغيظ-قومي يالين نمشي عشان مضربوش في نفوخه.
لين -لاء استني عشان ماما نفطر ونمشي.
شريف مسك تلفونه.
شريف-صباحو ياحبيبي.
مها بفرحه-حبيبي صحيت بدري.
شريف-طبعا عشان هجي الجامعه وبعدين انتي وحشتني..
مها-وانت اكتر.
زينه كانت بتبص للين بصدمه ..
زينه بهمس-اخوكي ازاي كده.
لين-ايش عرفني.
شريف-ماشي ياقلبي عشر دقايق وهكون عندك...
قفل شريف..
زينه بسخريه-انت يابني البت دي غلبانه واللهي بتضحك عليها‘
شريف -هههه مين قال اني بضحك عليها انا كل ده معاكي بهزار مها دي روح قلبي انتي زيك زي لين ياقطه متنفعنيش ...ثم الفطار تقيل معاكم اوي ...سلام.
زينه بصتله بحزن...
لين-مالك يازينه!؟ انتي بتحبي شريف ولا اي.
زينه بصتلها-لاء طبعا بكره جدا
******
مجهول-يلا يافهد قوم روح انت من نص الليل هنا وكمان منمتش.
فهد بضيق-وهو انا سعدتك ينفع انام بدل اللي انت قولتهولي ...
مجهول-نفذ الامر ده احنا مش بنلعب اللي هيخليها تقع بي كل المصايب بتاعتها لما تطمن ليك وتبقي فحضنك خليها خاتم فإيدك وبعدها هتوقع عريسها وهتقع ابوها وهقع قلبهم وهتبقي من مثال الشرف لي...
فهد بتنهيده ضيق-ايوه بس مش اني اعمل.
قطعوه مجهول-خلص الكلام يافهد خالص انت من اكفأ الظباط مش قريب مني وبس بلاش تخيب ثقتي فيك.
فهد بتنهيده-حاضرر بعد اذنك.
*****
فبيت الواحات فتحت رهف الباب وخرجت.
:حضرتك راحه فين.
رهف بخوف-وانتو مالكم ابعد هتمشي شويه...
فتحي:مينفعش غير لما فهد بيه يجي .
رهف بعصبيه-بقولك ايه ابعد من وشي بلا فهد بلا بتاع انا هتمشي وارجع وبعدين انا مبتتهددش بي اللي إنتو شايلينو ده وبعدين انتو كامجرمين مغمين وشكم كده ليه عاملين ده العمليات الخاصه ايه التخلف ده ابعدو.
كامل-بقولك مفيش خروج متخلناش نستعمل العنف معاكي.
رهف بعصبيه-عنف ايه يا ابو عنف انت وهو دانتو اخركم مجرمين.
كامل بعصبيه-احترمي نفسك.
فتحي -سيبك منها .
رهف بعصبيه-سيبك منها ليه حضرتك شايفني هبله ولا حاجه...وبعدين ايه الناس اللي واقفه علي البوابه دي كلها عشان تكملو اجرامكم...ابعدده عن وشي خالص احنا لسه علي الصبح وانا مخنوقه وعايزه امشي شويه
فهد بحده-رررررهف!!!!!!!
رهف-فهد قولهم يسبوني امشي شويه بره انا مخنوقه مرضوش يخرجوني.
فهد بحده وغموض-علي جوه.
رهف بصت فعنيه لاقيتها بتطلع شرار ...دخلت بخوف.
رهف بخوف-انت طول الليل مش هنا وكنت خايفه وبعدين انا نمت وصحيت مخنوقه قولت اخرج امشي.
فهد بغضب-انتي خارجه ازاي كده انتي مش شايفه كام راجل بره ...وبعدين ايه لبسك ده ايه التيشرت ده .
رهف بتوتر- اهدي بس هيفرقع منك عرق ما انا لبسي كده طول عمري.
فهد بحده-ده هناك فبيتكم تبقي تعرضي جسمك لي العالم مش عندي هنا ...وخصوصاً بعد ما هتكوني علي ذمتي مش عايز اللبس ده تاني.
رهف بصدمه-ايه ذمه مين! انت تقصد ايه.
فهد-كتب كتابي عليكي النهارده.
رهف بصدمه-مستحيل انا مخطوبه.
فهد بجديه-طظ انسيه.
رهف عيطت-لاء انا مش عايزه اكون مراتك انت مجرم...
فهد بغموض-وانا مش طايق تكوني علي ذمتي اصلا ده ميشرفنيش.
رهف بغضب وهيا بتعيط-انت تطول دانت مجرم وجاهل تطول تتجوز واحده زيي.
فهد بجديه -انتي فاكره انك لما تكوني علي ذمتي هقرب منك!!! انا هتجوزك عند فيكي كده وبس وتخليكي زي الحيطه ملكيش لازمه.
رهف بصوت جهوري-لااااء انا مبحبكش انا بحب خطيبي اناا هتجوزه هو انا بحبه انا مستحيل اتجوزك ...مينفعش ابوس ايدك بلاش تعمل كده ثم انا معيش بطاقه.
فهد ضحك بغموض-بجد؟ اومال ايه دي يارهف محسن الصاواف.
رهف بصدمه دموعها وقفت فعنيها-انت جبت البطاقه دي منين اكيد سرقتها من شنطتي.
فهد قعد وحط رجل علي رجل وضحك ..ضحك متوصل.
رهف بخوف-انت بتضحك ليه؟
فهد بغموض-انتي شايفاني مختوم علي قفايا مثلا؟هصدق اي حاجه تقوليها؟ انا عارف انك صحفيه من اول يوم جيتي فيه هنا وابوكي وزير ....مش مقعدك هنا لسواد عيونك سايبك عشان غرض في دماغي.
رهف بخوف-غرض ايه؟
فهد بغموض وتنهيده-يعني انا مجرم زي ما بتقولي وفيا كل الصفات اللي ما تنفع ولا تستنفع ...بنت وزير وقعت في ايدي وصحفيه مشهوره ...جوازك مني هيحميني كتير اوي..بس وحياتك لا احاسبك علي الكدب اللي كدبتيه عليا.
رهف بدموع وخوف-سيبني يافهد انت لو وحش كنت قربت مني سيبني امشي من هنا انا مستحيل اتجوز مجرم انا بكره الناس اللي زيك..
فهد ابتسم بغموض-معلش ياروحي اعصري علي نفسك لمونه وبعدين انا مش هقرب منك قولت...وبكره انتي اللي هتيجي ركعه متقلقيش وهتنسي اني مجرم اوي كده .
رهف عيطت اكتر لان واثقه في كلامه هيا بتضعف لما بيقرب...
فهد ربع ايديه-علي فكره ملوش لازمه العياط انا سمعت انك من انجح الصحافين يعني مش لايق عليكي دور العياط ده ثم مبتهزش بيه.
رهف بدموع وعصبيه-ملكش دعوه ثم انت مالك ومالي ...ترضي حد يعمل في اختك كده...ولا البعيد معندوش اخوات.
فهد بضيق عرف انها بتستفزه.
فهد -لو فيه حد زيي موجود لسه علي الارض انا هروح اسلم ليه اختي وانا مطمن.
رهف بسخريه-مغرور اوي حضرتك ليه ملاك.
فهد ابتسم بغموض-لاء مش ملاك انا بشر بس بعمل كل الوحش بتاعي في النور مش بختم الناس علي قفاها ومصطنع البراءه.
رهف طنشت كلامه الغامض...
رهف بسخريه-تلاقيك وحيد ياا جاهل ومفكر نفسك قوي علي الناس الغلابه.
فهد بغموض-lf you want to be strong Learn how to fight yourself.....
(اذا كنت تريد ان تصبح قوياً تعلم كيف تحارب وحدك)
رهف برءت عنيها وهيا بتسمع الجمله ...طب ازاي يعني مش جاهل.
فهد ضحك-مالك هتموتي ليه انا مش جاهل زي ما انتي فاكره انا احسن منك مليون مره يعني متخافيش مش هتكوني علي ذمه واحد جاهل.
رهف بتنهيده -عادي متفأجئتش المهم برضه انك مجرم وده ابشع ما فيك مليون مره.
فهد ابتسم بغموض-ماشي حضري بقي نفسك عشان كتب كتابك ياقطه ...وقسما بالله لو شوفت اللبس ده تاني لا هربيكي من اول وجديد وانا اصلا علي اخري منك ومن اللي خلفوكي.
رهف -عيب كده واللي خلفوني ذنبهم اي انا بنت وزير يعني مش اي حد بدل عرفت.
فهد-ماشي يابنت الاكابر ما انتي بنت وزير بس صوره ولبس بس.
رهف -تقصد ايه؟
فهد بغموض-اقصد اطلعي من وشي بدل ما اخليكي تندمي.
*******
محسن بضيق-زي ما قولتلك يافادي قالي مش هديلك الفلوس الا لما تجيب شحنه تانيه.
فادي بغضب-ده مجنون ده ولا ايه هنجيب فلوس منين دول مليون دولار لو راحو تبقي مصيبه.
محسن-متقلقش انا هحاول اجيب ليه شحنه تانيه بس دي مش هتيجي اقل من تلت شهور وانا هموت علي الفلوس وهو شكله اخطر مما نتصور.
فادي بستغراب-ليه بتقول كده.
محسن -لاء مفيش المهم ثواني واجيلك ...بقولك صحيح مبتكلمش رهف.
فادي بضيق لنفسه-رهف مين انت كمان انا لا طايقك لا انت ولا بنتك كل ما اقول هاخد الفلوس وافلسع تطلع مصيبه جديده.
محسن -ايه روحت فين بكلمك.
فادي بضيق-لاء مكلمتهاش هبقي اكلمها حاضر...انا هقوم عندي محاضره الساعه2
******
