رواية عود ثقاب الفصل التاسع والعشرين 29 بقلم ندا سليمان
وقفنا الحلقة اللي فاتت عند
خديجه : مش عارفه بقى يا داليا بس انا من قبل ما التليفون يجي لخالك اصلا وقلبي مقبوض استرها يا رب
داليا : يا رب ماتقلقيش يا امي استعيذي بالله من الشيطان الرجيم كده واستهدي بالله ان شاء الله خيـ
وقبل ما تكمل كلمتها سمعوا خبط جامد ع الباب بصت خديجه لداليا برعب
وردت داليا وهي بتلبس حجابها : ايوه ايوه جايه
جريت ع الباب فتحته وجحظت عنيها ، زي امها اللي اتصدمت وشهقت : #عادل !!!!!!
خرج أحمد من اوضته على صوت الخبطه واول ما شاف اخوه وقف مصدوم هو كمان
دخل عادل بهيئه مزريه بيحك انفه وينقل بصره بينهم واخيراً كسر السكوت اللي عم المكان من الصدمه : ايييييه مالكم متسمرين كده شفتوا عفريت ان شاء الله ولا ايه !
قربت منه خديجه والدموع ماليه عنيها مسكت وشه بين كفيها بحنان : حمدلله على سلامتك يا حبيبي كنت فين كل ده غايب عننا :') ؟
بصلها بنظره مكسوره بتصرخ ضميني في حضنك وقبل ما تلبي نداء عينيه بعد عنها وبدأ يهرب من عيونها ، بص لداليا بغضب :
أهلا بالسنيوره إللي خلت سيرتنا على كل لسان !
استغربت داليا من لهجته وردت بهدوء : وحشتنا يا عادل بس غريبه إيه إللي فكرك بينا بعد الغياب ده كله !
عادل بتهكم : تقدري تقولي كده جاي اغسل عارك يا ست داليا !
اتصدمت داليا من رده وضربات قلبها بدأت تزيد وقبل ما هي او امها يردوا عليه كان احمد واقف قدام داليا ورادد :
هه طاب مش كان اولي تفوق وتغسل ريحة الخمره اللي فايحه منك والمخدرات اللي مخلياك واحد تاني ! على الاقل العار اللي بتتكلم عنه ده داليا كانت مغصوبه عليه وهو ولا عار ولا حاجه الدور والباقي على العار اللي اخترت انك تعيش فيه بنفسك !
قرب من احمد والشرر بيتطاير من عنيه مسكه من ياقة قميصه وصرخ في وشه : انت اتهفيت في عقلك يالا حتة عيل بيعملها على نفسه هيكلمني كده
تدخلت داليا وحاولت تخلص احمد من ايديه : خلاص يا احمد انت وعادل بالله عليكم
رد احمد بنفس الصوت العالي : العيل اللي بتقول عليه ده لو حد فكر يقرب لداليا هيوريه نفسه ويعلمه الادب
عادل : هههههههههههههههههه وانت بقي اللي هتعلمني الأدب يا ننوس عين امك !
خديجه حاطه ايديها على قلبها وبتتفرج عليهم حاسه ان لسانها تقل ومش قادره تنطق الدموع بتسيل من عنيها من غير صوت
وفجأه سمعوا صوت عمران : داليا ، خديجه !!!
ضربات قلب داليا بتزيد اكتر بصت لامها ولقتها واقفه في مكانها همست : ماما ارجوكي روحي شوفي بابا واقفلي عليه الباب يلا يا ماما
بصتلهم خديجه واتحركت ناحية جوزها وهي بتمسح دموعها ، اول ما دخلت وقفلت الباب قربت داليا من عادل :
ارجوك يا عادل وطي صوتك بابا صحته مش مستحمله
بصت لأحمد : وانت يا احمد ادخل يلا حالاً شوف مذاكرتك
عادل : لا مذاكرة ايه بقى استني اما نشوف هيعملي ايه وبعدين انتي خايفه على ابوكي وهو انتي عملتي حسابه من الاول ولا فكرتي فيه قبل ما تدوري على حل شعرك
اتسعت عنيها بصدمه ولا اراديا رفعت ايديها وصفعته : اخرس
جز على سنانه وهو بيتحسس خده مكان صفعتها ، حك انفه رفع ايديه وصفع داليا وقبل ما تفوق من المفاجأه مسكها من شعرها : واحده زيك تتجرأ وتمد ايديها عليا انت اتجنيتي يا بت
هجم احمد عليه وخلص شعر داليا من ايديه وبدأت الخناقه تحتد بين احمد وعادل وداليا واقفه مش عارفه تتصرف
.
.
عمران : ايه الدوشه دي يا خديجه فيه ايه ؟؟؟
خديجه : م م م مفيش مفيش دد
عمران : انتي لسه هتمأمأي مين اللي بره
خديجه : عادل رجع يا عمران
عمران : عادل !! طاب حطيني ع الكرسـ
وقبل ما يكمل جملته سمعوا صوت ازاز بيتكسر وبعدها صرخت داليا : أحمممممد
خديجه سابت زوجها وجريت على بره لقت عادل ماسك فاظه ازاز مكسوره وواقف مصدوم واحمد ممدود ع الارض في حضن داليا وملامحه مش باينه من الدم اللي مغرق راسه ووشه صرخت بخوف وجريت على احمد وهو بيأن بألم في حضن داليا ، قلبها بينتفض على منظره بصت لعادل والشرر بيتطاير من عنيها قامت وهجمت عليه فضلت تضربه على وشه : فووووووق انت ميييين انت مستحييييل تكون ابني عادل حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا ريتني مت قبل ما بطني تشيلك ربنا ينتقم مننننك
وهو واقف مستسلم لضربها ومابينطقش ، جريت داليا على جارهم ، جه شال معاها احمد وهو مزهول ومش فاهم حاجه ! حطوه في العربيه وجريوا بيه ع المستشفى
•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●••••••
مريم بعد ما اتناولت الملازم اللي سايبها عمرو لمحت ظرف فتحته واستغربت اول ما شافت الورقه اللي فيه ، حطت الملازم ع التربيزه وفتحت الظرف كويس ، طلعت الورقه واتسعت عنيها وهي بتقراها
لقت في الظرف ورقه تانيه فتحتها وكانت جواب من عمرو بيقول فيه :
_________________________________________
إزيك يا مريم ؟ أتمني تكوني بخير
أكيد استغربتي لما شفتي الورقه إللي في الظرف أنا نفسي مش عارف عملت كده ليه بس يمكن حسيت انك عاوزه تقابلي خالد وتتكلمي معاه فطلبت من ضابط صاحبي يعملك إذن الزياره ده
بكره ان شاء الله الساعه 1 الظهر هعدي عليكي عشان اوصلك ومش هتكلم معاكي خالص اعتبريني سواق او اعتبري نفسك راكبه تاكسي انا مش حابب ازعجك بس مش هكون متطمن لما تروحي مكان زي ده لوحدك
خدي بالك من نفسك
عمرو،،
_________________________________________
قرت الجواب بعيون دامعه هي فعلا محتاجه تتكلم مع خالد وكان صعب اي زيارات في الفتره دي بس عمرو قدر يحس بيها ويفهم هي عاوزه ايه من غير ماتقول ونفذه علشانها ، حاسه قلبها بيوجعها اوووي
كانت فاكره انها هتكون لعمرو ومفيش حاجه في الدنيا هتقدر تفرقهم بس اللي خالد عمله خلاها هي اللي تختار تبعد عن اكتر انسان اتمنت تكمل باقي عمرها جنبه
فضلت باصه للجواب وواقفه عند اسمه والدموع سايله من عيونها اللي الحزن طفاهم ......
•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••••
داليا قاعده ع الكرسي اللي جنب اوضة أحمد قرب منها جارهم
_حمدلله على سلامة احمد يا داليا والحمدلله انها جت على اد كده
داليا : الحمدلله ، مش عارفه اشكرك ازاي يا عم سالم
_بتقولي ايه يا بنتي ده احنا اهل ، بس لامؤاخذه يعني في السؤال هو اخوكي عادل رجع امته وليه يعمل ف اخوه كده !!!
داليا بأسى وهي مش عارفه هتقوله ايه : رجع انهارده من ساعه بالضبط يا عم سالم ويعني هو واحمد شدوا مع بعض والشيطان دخل بينهم يعني و و واهه الحمدلله انهم خيطوا دماغ احمد بس
_الحمدلله وربنا يصلح احوالكم يا رب ، هناخد احمد ونمشي ولا ايه النظام ؟
داليا : الدكتور اللي خيطله دماغه قالي اخده بكره الصبح عشان عاوز يعمله اشاعه على راسه
_على خير ان شاء الله يا بنتي خدي تلفوني طمنيهم وروحي وانا هبات معاه
داليا : الله يعزك يا عم سالم بس هم هنا مانعيين حد يبات هنروح وانا هجيله بكره الصبح إن شاء الله انا بس مستنياه يفوق عشان اطمن عليه واروح وابقى اجيله الصبح
_ان شاء الله طاب خدي طمنيهم في البيت
مدت ايديها واتناولت الموبايل وهي مبتسمه بإمتنان ، طلبت رقم امها
خديجه : الو
داليا : ايوه يا ماما
خديجه بصوت باكي فزع داليا : الحقيني يا داليا
وقفت داليا من مكانها وسألت بخوف : ماما ايه اللي حصل فيكي ايه !!!!!!!
خديجه بصوت متهدج : اابوكي جتله الازمه وطلبتله الاسعاف واهه واصلين يجي من نص ساعه كده ، خدوا ابوكي جوه ومش عارفه عنه حاجه
داليا بصدمه : مش ممكن
لييييييه ليه يا امي ايه اللي حصل بس
خديجه : عادل فضل يستفزه بكلامه ووراله الجرايد اللي كاتبه عنك كلام كدب وخبتيها من ابوكي فضل يردد مهما كتبوا انا واثق في بنتي اطلع بره بيتي وبعدها سكت وبسرعه كلمت الاسعاف زي ماقولتيلي اطلبهم ازاي وخدوه وانا هنا لوحدي
داليا : ماتقلقيش يا ماما انا جيالك حالاً
خديجه : طاب واخوكي احمد طمني قلبي عليه ؟
داليا : خيطوا دماغه والدكتور طلب ناخده الصبح بعد مايعمله اشاعه لان الخبطه شديده والحمدلله انه نجا منها
خديجه : الحمدلله يااا رب فوضت امري ليك يا كريم انا مش قولتلك حاسه ان قلبي مقبوض حسبي الله ونعم الوكيل
داليا : بالله عليكي يا ماما كفايه اهدي وانا ثواني وهكون عندك
.
.
.
_خير يا بنتي فيه حاجه ؟؟؟
داليا : بابا يا عم سالم الازمه جتله وماما جابته على هنا
_لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم ، طاب يلا ننزل نطمن عليه وابقى ارجعي بصي على اخوكي تاني
نزلت مع جارها وهي بتحاول تكون متماسكه عشان امها ،،،،،
~
~
~
لقت امها منهاره جنب العنايه المركزه جريت عليها وضمتها
خديجه وهي منهاره في حضن داليا : ابوكي هيروح مني يا دالياااااا واحمد ضنايا الاتنين في يوم واحد يا ربي آآآآآه
داليا وهي بتبكي : عشان خاطري اهدي يا ماما وادعيلهم فوضي امرك لله
خديجه بحرقه : فوضت امري اليك يا رب
سالم : استهدي بالله يا ست ام داليا ربك كريم
خديجه : يااااا رب
فضلت داليا ضامه امها وبتقرالها قرآن لحد ما الدكتور خرج من عند ابوها، جريت عليه هي وجارهم
سالم : خير طمنا يا دكتور ؟
_اظن انا نبهت عليكم قبل كده ممنوع تحطوه تحت اي ضغط
داليا : والله حاولنا يا دكتور بس غصب عننا حصلت شوية مشاكل انهارده طاب هو بابا مش كويس ؟
_والله مش عارف اقولك ايه ادعوله الحاله المره دي يعني محتاجه نجاه بمعجزه من عند ربنا هو في غيبوبه والله اعلم هيفوق منها ولا لا !
ربت على كتف سالم : شدوا حيلكم وادعوله
سالم : لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
كلام الدكتور كإنه سهام متصوبه في قلب داليا
مسحت دموعها وتصنعت البسمه : ماتقلقيش ياماما الدكتور لسه مطمنا حالا وقال ان بابا بقى كويس الحمدلله :")
بصلها جارهم بشفقه : وحدي الله بقى ما هي داليا اهه طمنتك
خديجه : لا إله إلا الله
داليا : يلا يا ماما نروح بقى وجودنا ملهوش لازمه
خديجه : لا انا مش هتحرك من هنا إلا و معايا راجلي انا هبات معاه اقعدي انتي مع اخوكي احمد وطمنيني عليه
داليا : ممنوع وجود مرافق مع احمد يا ماما هو زمانه فاق تعالي نبص عليه ونروح
خديجه : لا هنطلع نبص عليه وروحي انتي انا هبات هنا مش هسيب جوزي وابني
داليا : خلاص اللي يريحك يا ماما :'))
طلعوا اطمنوا على احمد وكان بالكاد فايق وبيتكلم بصعوبه ، امه ما استحملتش تشوفه كده جريت على بره وانخرطت في البكا ، حصلتها داليا وحاسه ان قلبها محروق اوووي على ابوها واخوها وامها
قعدت شويه مع امها لحد ما مشوهم من المستشفي عشان مواعيد الزياره انتهت وقبل ما داليا تمشي ندهتلها خديجه : اوعي يا داليا تروحي ع البيت روحي عند اي حد بس اوعي تروحي لوحدك والزفت ده موجود في البيت انا مش ناقصه مصيبه جديده
ربتت على كتف امها : ماتقلقيش عليا يا ست الكل انا هبقى كويسه ان شاء الله المهم انتي تاخدي بالك من نفسك وابقى طمنيني
مشيت مع جارها وهي بتفكر في كلام امها وتحذيرها ! للحظه فكرت تسمع كلامها لإن عادل مش في وعيه بس مالقتش حد قريب تروح عنده وحتى لو فكرت تروح محتاجه تاخد حاجات من البيت يعني لازم برده تروح !!
توكلت على الله وراحت ع البيت ، شكرت جارهم وقالها لو عاوزه اي حاجه تقوله دخل بيته وهي وقفت عند باب بيتهم ومتردده تخبط ولا لأ
سمت الله ورنت الجرس ، فتحلها عادل وهو بيشرب سجاره شكلها غريب وريحتها بشعه خلت داليا تكح و من غير ما تحتك بيه أو حتى تلتفتله دخلت على اوضتها وقفلت الباب عليها بالمفتاح ، دقيقتين وسمعت خبطه ع باب اوضتها ، سرت رعشه في جسمها وحست بخوف لإن اللي قصادها ده مش عادل واحد تاني مغيب عقله !
خبط مره تانيه : افتحي يا داليا عاوز اتكلم معاكي شويه
رغم الخوف اللي جواها ورغم انه شارب وده واضح في طريقة كلامه بس خدت نفس عميق ، سمّت الله و تصنعت انها قويه وفتحت جزء من الباب : خير ؟ عاوز تتكلم معايا في ايه !
عادل : قدامك 3 اختيارات يا تفضيها سيره وكفايه فضايح وتتنازلي بكره عن الزفته القضيه دي يا هقتلك
داليا : والاختيار التالت !
عادل : تطلعي مـ البيت ده وتغوري في اي داهيه ولو لمحت طرفك هنا ولا في اي حته قدامي هقتلك
داليا : هه يعني كل الطرق بتودي للقتل برده !
عادل : لا عندك الاختيار الاول اتنازلي ويا دار مادخلك شر ها قلتي ايه ؟
داليا بتحدي : قلت مش هختار حاجه من التلاته دول يا عادل
ولسه هتقفل باب الاوضه حط ايديه ودفع الباب ، رجعت داليا لورا بخوف لما شافت المطواه اللي في ايد عادل بدأ جسمها يرتجف وعنيها مش شايفه غير محمود وهو حاطط المطواه على رقبتها
قرب منها عادل وشمت نفس الريحه اللي كانت طالعه من المجرمين ليلة الحادثه بدأت تتنفس بسرعه وتجز على اسنانها صرخت في وش عادل : لأاااااااا مش هسمحلكم تقتلوني تانييييي
فضلت تهزي بكلام مش مفهوم وتدفع عادل بكل قوتها لحد ما خرجته من الاوضه ووقعت منه المطواه ع الأرض ،ارتبك لانه ماكنش متوقع هجومها وهي مش في وعيها قبضت على رقبته >Sad ، بدأ يستعيد قوته فلت ايديها من رقبته ومسكها من شعرها خبطها في الحيطه بقوه فوقعت ع الارض ، حاولت تقوم بس داخت ووقعت تاني >Sad قرب منها ،مسك ياقة هدومها وصرخ في وشها :
اقسم بالله عندي استعداد اقتلك دلوقتي حالا وادفنك ومحدش هيعرفلك طريق بس هديكي فرصه تانيه يا تتنازلي يا تختفي وتعتبري نفسك ملكيش اهل ولحد ما تفكري وتردي تاخدي بعضك وتغوري من هنا ساااااامعه
سابها واقعه ع الارض ودخل جوه وهي بتبكي بخوف تحسست راسها ولقت دم بدأت ترتجف ، من يوم اللي حصلها وهي بتخاف من الدم ، كورت نفسها ع الارض وفضلت تبكي بحرقه زي طفل تاه عن امه
رد من جوه بصوت عالي : اوعي تكوني فاكره دموعك دي هتأثر فيااا خلصي يلاااا مش عاوز اشوف وشك هنا
سندت ع الحيطه وهي حاسه بالألم ،،، وجع قلبها اكتر بكتييير من وجع راسها اللي بتنزف من قوة الخبطه ، قامت بوهن والدنيا بتلف بيها فتحت الحنفيه ونزلت راسها تحت المايه الساقعه وهي بتأن من الألم
فتحت صندوق الاسعافات وحطت شوية مطهر على قطنه وحطتها بلصق طبي مكان الجرح اللي في راسها خرجت على اوضتها بوهن وهي بتتمني لو فيه اسعافات اوليه بتداوي جروح القلب
على الاقل عادل المخدرات مغيبه عقله ومخلياه واحد تاني لكن على كانت حجته ايه !!!!
مسحت دموعها وقررت تمشي من البيت أمها مش مستحمله مصايب تانيه
قدامك فرصه لحد بعد بكره مستني يا تتنازلي يا تموتي
ضحكت بسخريه : ما انا خلاص مت من زمان
قفلت الباب ونزلت وهي مش عارفه هتروح على فين !
لو فكرت تروح اي فندق مش معاها غير فلوس مواصلاتها !
مفيش حد من اهل امها هنا غير خالتها ام على ودي مستحيل داليا تروحلها ولو هتبات في الشارع اهون ! ومش عاوزه تروح عند حد من قرايب ابوها عشان ابوها كان متخانق معاهم بسبب عادل !
فكرت في اصحابها ومالقتش واحده منهم تقدر تروحلها في وقت زي ده !
وكمان بعد اللي الجرايد كتبته عنها بدأت تحس ان ازواج صحباتها بيجبروهم يبعدوا عنها وكإنها جرثومه او مرض معدي
مالقتش غير نهال بس افتكرت ان نهال سافرت اسكندريه من يومين هي وامها بس معندهاش حل غيرها فقررت تجرب يمكن تكون رجعت
نهال: دولّيييي وحشتيييييييينيييييي
داليا : انتي اكتر :'))
نهال : مال صوتك ؟ !
داليا : هو انتي رجعتي من اسكندريه ولا لسه ؟
نهال: لسه مارجعتش ليه فيه حاجه حصلت ؟!
داليا :
نهال : داليا ردي عليا فيه ايه ؟؟!!!
داليا :
نهال : داليااااااا فيه ايه يا بنتي ماتقلقنيش !
داليا بصوت متهدج : ع عادل ط طردني من البيت ومـ مش مش عارفه اروح فين
نهال : عااادل اخوكي ؟؟؟!!هو رجع
داليا : ايوه
(حكتلها داليا ع اللي حصل من وقت ما خبط عادل ع الباب لحد ما طردها )
نهال : ايه المهزللله دي مش من حقه اصلا يطردك وازاي يعمل كل ده
داليا : انا عذراه يا نهال انا كنت حاسه انه واحد تاني غير عادل اخويا
نهال : لا حول ولا قوة الا بالله Sad( انتي فين دلوقتي يا داليا ؟
داليا : في الشارع مش عارفه اروح فين
نهال : فين بالضبط !
(قالتلها داليا على مكانها )
نهال: اوك خليكي عندك ماتتحركيش
داليا : هتعملي ايه ؟
نهال : ثواني بس وهتعرفي خدي بالك من نفسك وماتتحركيش من عندك
قفلت معاها نهال وداليا فضلت قاعده بتتلفت حوليها تحسست الخبطه اللي في راسها وكل ماتمسح دموعها تسيل اكتر بصت للسما وهتفت بحرقه : وافوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد
~
~
~
طارق كان لسه بيغير هدومه لما سمع صوت موبايله ، اتناوله ورد : الناس اللي عند البحر وسيبانا في المعاميع هنا دي انا بحقددد Razz
نهال: اعوذ بالله محسسني اني رايحه اصيف بحر ايه في البرد ده يا استاذ انا رايحه زيارة مريض عموما مش وقته الحقد ده فيه مشكله حصلت
طارق : خير ايه اللي حصل ؟؟
نهال : داليا اخوها طردها من البيت وهي دلوقتي في الشارع ومش عارفه تروح فين !
طارق : نعمم ويطردها ليه ان شاء الله
قاطعته نهال : لا ده اخوها عادل
طارق : هي داليا ليها اخ اسمه عادل !
نهال: مش وقته يا طارق انت هتخرجنا من الموضوع الاساسي لحكايه تانيه خالص بليييز اعمل اي حاجه دلوقتي داليا لوحدها في الشارع وانا هبقى أحكيلك بعدين قصة عادل ده
طارق : خلاص ماتقلقيش انا هتصرف هي فين دلوقتي ؟!
قالتله نهال على مكانها غير هدومه بسرعه وخرج ، امه كانت بتحط الاكل ع السفره استغربت :
انت مش لسه راجع ! رايح على فين تاني !!!
طارق : معلش يا امي مش هقدر احكي دلوقتي بس كنت عاوز استأذن من حضرتك نستضيف داليا عندنا
امه : داليا مين !!!!
طارق : داليا عمران يا امي نسيتي القضيـ
وقبل ما يكمل : ايوه ايوه بس هنستضيفها عندنا ليه فيه ايه !!
طارق : هفهمك بعدين يا امي بس الحكايه بإختصار يعني اخوها طردها من البيت وهي في الشارع دلوقتي ومش لاقيه مكان تقعد فيه يرضيكي يعني بنت تقعد لوحدها دلوقتي في الشارع
امه بنفاد صبر : طيب روح يا حبيبي ومستنيه لما تيجي تفهمني فيه ايه !
طبع قبل على جبينها ونزل بسرعه ركب عربيته وراح لداليا ،،،
~
~
~
داليا من وقت ماقفلت مع نهال وهي قاعده في الارض سانده راسها بين كفيها وبتبكي بحرقه
وقف طارق بالعربيه اول ما لمحها وجري عليها ، وقف ومش لاقي كلام يقوله ، قلبه بيوجعه اوي لما يشوفها بتبكي
طارق : ممكن تبطلي عياط ؟
سكتت عن البكا ووقفت وهي بتمسح دموعها : ا انا اسفه انا ماقولتش لنهال تكلمك والله انا ازعجتك بما فيه الكفـ
قاطعها : اييه حيلك حيلك ايه الكلام ده ! اساساً انا زعلت لإنك لما لقيتي نهال في اسكندريه مافكرتيش تتصلي بيا رغم انك قبل كده وعدتيني لو حصلت اي حاجه هتكلميني
داليا : ماحبتش ازعجك وعموما اصلاً خلاص انا انا كلمت واحده صحبتي وهروحلها دلوقتي
طارق : غريبه مع ان نهال قالت انك مالقتيش حد عموماً ماشي اتفضلي اوصلك لحد بيتها
داليا : لأ ما هو اصل هي قالت استناها وهتيجي تاخدني اتفضل انت روح وانا هستناها هنا لحد ما تيجي
فهم طارق انها مش عاوزه تتقل عليه فرد بخبث : طيب مفيش مشاكل نستناها سوا
داليا : لا ماهو
طارق : ما هو ايه بس ! عندك حجه تانيه تقوليها ؟!
بصت داليا في الارض بخجل
طارق : يلا يا داليا اركبي العربيه
داليا : لأ كفايه انا تعبتك معايا وازعجتك بما يكفي
طارق : ممكن ماتقوليش الكلام ده تاني ! واتفضلي يلا عشان ست الكل منتظراكي في البيت
داليا : ايه لا انا مش هقدر اروح معاك البيت بجد خلاص والله انا هروح اي فندق ابات الليله والصبح ان شاء الله هروح عند صحبتي
طارق : ماتقلقيش لو وجودي في البيت هو اللي مسببلك الإحراج تقدري تطمني هتكوني لوحدك مع امي انا اصلا اليومين دول مش ببات في البيت قاعد في شقة واحد صاحبي مغترب يعني فيه شغل بينا وقضيه واخده كل وقتنا فياريت بقى يلا تتفضلي تركبي العربيه عشان الوقت بقى متأخر
مش عارفه تتصرف ازاي ولقت نفسها مضطره تروح معاه مفيش حل قدامها غير كده ، طارق شال الشنطه منها وهي قعدت قدام بإستحياء
قلع الجاكيت بتاعه وناولهولها : البسي ده عشان البرد
داليا : لا انـ
طارق : هو انتي على طول كده لازم تجادلي ! ارحمينني
ابتسمت بخجل واتناولت منه الجاكيت ولبسته لانها فعلا كانت حاسه بالبرد
قعد طارق وبدأ يسوق للبيت وداليا ساكته تماماً وباصه في الارض
طارق : ايه الجرح اللي في راسك ده !
داليا : ا انا اتخبطت
رغم انه شاكك ان السبب اخوها بس ماحبش يضغط عليها ويسأل تاني فضلوا ساكتين طول الطريق ، وصلوا وطلعت معاه وكانت فعلاً امه في انتظارهم استقبلت داليا بود وكانت مجهزالها اوضة الضيوف ، دخلتها وراحت لأوضة طارق تفهم منه ايه اللي بيحصل !
ولقته بيكلم نهال فهمته كل حاجه وهو طمنها ان داليا عندهم ، شكرته وقفل معاها واستلمته امه بالاسئله ، فهمها بإختصار واتضايقت جداً عشان داليا واللي حصلها ولأهلها ، لمحت شنطة السفر بتاعته
_ايه الشنطه دي مطلعها ليه !
طارق : رايح عند ممدوح صاحبي فاكراه ؟ جه اتغدى معايا هنا في مره
_اه فكراه بس رايح عنده ليه !
طارق وهو بيرص هدومه : يعني فيه قضيه شغالين فيها سوا وعندنا شوية شغل واخد اغلب وقتنا
_اضحك على حد غيري يا ولا انت هتسيب البيت عشان داليا ؟
طارق : هههههههه هو انا من صغري مابعرفش اكدب عليكي كده ابدااا ! يعني يا امي شايف ان يُستحسن ماكنش موجود في البيت عشان ما احطهاش في اي موقف حرج وعلى فكره بقى انا ماكدبتش برده فيه شغل وقضيه شغالين فيها يعني سايب البيت لسببين
_طيب على الاقل بات هنا يا حبيبي وامشي الصبح مابحبش خروجات بالليل دي
طارق : ماتقلقيش لو طلع عليا حرامي هطلبله البوليس Razz
خبطته خبطه خفيفه على كتفه : بطل غلبه يا ولا اسمع الكلام وبات الليله هنا بقى
طارق : ماتقلقيش عليا يا أمي بس خدي بالك من داليا وشوفي لو هتاكل اي حاجه عشان شكلها ماكلتش وبلاش تضغطي عليها بأي أسئله سيبيها تنام عشان شكلها تعبانه أوي
_ماتقلقش المهم تاخد بالك من نفسك وابقى سلملي على صاحبك
طارق : حاضر
قبل راسها وخد شنطته ومشي ،،،،،
~
~
~
داليا من وقت ما دخلت الاوضه وهي بتبكي
يلا يا حبيبتي تعالي اتعشي معايا واقعدي براحتك خلاص طارق مشي ومش هيبات هنا
داليا بخجل : أ أنا اسفه اوي ع اللخبطه اللي عملتها دي
ام طارق : بتتأسفي على ايه يا حبيبتي بس اعتبريه بيتك وبلاش كسوف انتي زي بنتي ويلا بقى تعالي عشان نتعشى سوا
داليا : متشكره اوي لحضرتك بس انا مليش نفس
ام طارق : لا انا كده هزعل منك قلت بلاش كسوف وبعدين انا والله مابعرف اكل لوحدي تعالي اقعدي معايا حتى لو مش هتاكلي
ابتسمت داليا : حاضر :'))
قعدت ع السفره شارده وام طارق صعبانه عليها داليا اوي ، خرجتها من شرودها بطبطبه خفيفه على ايديها
أم طارق : ربك كريم اوي يا داليا افتكري دايما (( ضاقت فلما استحكمت حلقتها فرجت وكنت أظنها لن تفرج ))
داليا : ونعم بالله :")) بعد اذن حضرتك هدخل انام شويه عشان مانمتش من الصبح
أم طارق : اتفضلي يا حبيبتي بس استني الاول اغيرلك ع الجرح اللي في راسك عشان شكله نزف
داليا : ملوش لزوم مش عاوزه اتعب حضرتك
قامت ام طارق من غير ما ترد جابت صندوق الاسعافات وغيرت لداليا ع الخبطه ورغم انها متأكده ان السبب خناقتها مع اخوها بس قررت تنفذ اللي قالها عليه طارق وماتضغطش عليها بأي سؤال ،،،
شكرتها داليا ودخلت الاوضه على طول كلمت امها اتطمنت عليها بس ماقدرتش توجع قلبها باللي عمله عادل
كورت نفسها ومن شدة التعب واللي عانته في اليوم ده ماحستش بنفسها وراحت في النوم ودموعها سايله على خدها :"( ......
~
~
~
طارق اول ما وصل عند صاحبه دخل ينام ، فضل يتقلب في السرير ، مش جايله نوم كالعاده صورة داليا مش عاوزه تفارق خياله وخصوصا منظرها وهي بتبكي انهارده ، مش عارف ليه حس في اللحظه دي انه عاوز يضمها بقوه لحد ما تطمن وتحس انها في امان
قام من السرير وقف في الشباك شويه يتأمل السما في سكون الليل ، نفسه اوي القضيه تنتهي لصالح داليا اصبحت مش مجرد قضيه عاوز يكسبها بس لكن كمان عاوز داليا تحس بالإنتصار وان حقها رجعلها بعد كل لحظة الم وخوف شافتها ، كل ما يتخيل منظرها وهي بتُغتصب وتضرب يحس الدم بيغلي في عروقه
وخرج من شروده على صوت موبايله وكانت امه بطمنه على داليا وتطمن عليه ، قفل معاها ومدد ع السرير يمكن يجيله نوم .....
~
~
~
داليا راحت في نوم عميق وصحاها اتصال مزعج ، فتحت عنيها بفزع وبصت في الموبايل بعين لسه فيها النوم لقت رقم غريب ، استغربت مين اللي هيتصل عليها في وقت زي ده ، حطت الموبايل ولسه هتكمل نوم اتصل تاني ، واضح انه مُصر !
قررت ترد يمكن تكون امها عاوزه اي حاجه
داليا بصوت لسه فيه النوم : السلام عليكم
_شكلي صحيتك من النوم مع اني شكيت ان ممكن يجيلك نوم بعد اللي شوفتيه انهارده !
داليا : مين معايا ؟!
_ ههههههههه معقوله لحقتي تنسي صوت عمو
داليا بعصبيه : لو ماقولتش انت مين هقفل السكه
_ليكي حق صراحه تبقى متعصبه بعد ما خدتي علقه محترمه واطردتي من بيتك وابوكي واخوكي في المستشفى إلا انتي صحيح لقيتي حته تباتي فيها ولا ناويه تباتي في الشارع !
كان قدامك يا بنت الحلال فرصه تريحي دماغك من وجع القلب ده وقولتلك بلاش محاكم واهه جبتيه لنفسك ودي آخرة اللي يلعب بالنار
اعتدلت داليا في جلستها وفاقت من نومها لما عرفت ان اللي بيكلمها عزيز
ردت بتحدي : ده انا متراقبه بقى ! عموما انا لعبت بالنار عشان انا ادها ومش هرتاح غير والنار دي حرقاكم كلكم
عزيز : بس ايه رأيك في المفاجأه الحلوه اللي قدمتهالك انهارده دي ! لقيتكم كنتوا تعبانين وبتدوروا على اخوكي جبته لحد عندكم ولسه المفاجآت جايه كتير !
فهمت دلوقتي سر رجوع اخوها عادل وطلبه بإنها تتنازل عن القضيه
عزيز : من رأيي تسمعي كلام اخوكي وتتنازلي احسنلك
داليا بتحدي : هه العب غيرها يا عزيز انا مش هتنازل لو مهما عملتوا واعلى ما في خيلك اركبه
عزيز : عموما بقولهالك للمره التانيه انا عرضي لسه قائم ولحد اللحظه دي ماخسرتيهوش بس المره دي لو رفضتيه يبقى انتي اللي جنيتي على نفسك ، بس تصدقي ماكنتش اعرف ان المخدرات لحست مخ اخوكي اوي كده هههههههههه عشان الكيف باعك وبالكيف برده هيتلفقله كام قضيه محترمه تخليه يقضي عمره كله زي الكلاب في السجن وبرده هتخسري القضيه
استشاطت داليا غضبا وصرخت فيه : انت اللي كلب وستين كلب كمان ومش هتقدر تلوي دراعي بعادل ولا غيره لإني مش هتنازل لو فيها موتي يا أحقر وأقذر خلق الله ربنا ينتقم منك انت واشكالك
قالت كلامها وقفلت السكه في وشه ، حدفت الموبايل وهي في قمة غضبها فضلت تفرك في ايديها بعصبيه ، انهارت ع الارض ، ام طارق جت على صوتها واول ما فتحت الباب لقت داليا منهاره ع الارض وبتتنفس بصعوبه جريت عليها وبتحاول تفوقها : داليا حبيبتي مالك حصل اييييييه !!!
وداليا في عالم تاني ، بتصرخ بلا وعي وتقول كلام مش مفهوم ، بسرعه ام طارق اتناولت موبايلها واول ما جالها الرد
هتفت بخوف : الحقني يا طار
