اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل التاسع والعشرين 29 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل التاسع والعشرين 29 بقلم شمس علاء 



البارت التاسع و العشرون.

في الصباح.
في بيت ملك.
ملك : الو..... ايوه يا حياة.
حياة بنوم : في ايه يا بنتي.
ملك : قومي يا بت انتي نسيتي احنا رايحين نشتري الحاجات فاضل اسبوعين علي الفرح.
حياة : اووووووف لازم يعني.
ملك : قومي يا حيوانة يلا.
حياة : اديني اومت اومت اهو...........علي فكرة احمد و عز هيجوا عشان هيختاروا الفساتين معانا انا مكنتش عايزاهم يجوا عشان اختار براحتي.
ملك باقتضاب : ماشي.

بعد شوية وصلوا للمول.
ملك : مالك يا أسيل حاسة ان في حاجة غريبة مش انتي أسيل الي اعرفها.
أسيل بابتسامة مزيفة : مافيش يا ملك اختروا انتم وانا هتفرج معاكم بس مش هشتري حاجة غير بعض الحاجات ليا.
حياة باستغراب : ليه يا بنتي كده.
أسيل : معلش يا بنات................ااااااه ماتحسبي.
::- معلش.
أسيل بعصبية : انتي ايه ما بتشوفيش و لا ايه اصرفها فين معلش دي.
::- ما براحة يا آنسه انا غصب عني خبط فيكي و قولتلك معلش مش حكاية هيا.
أسيل : انتي بنأدمة معندكيش دم ولا احترام تبقي غلطانة و تتكلمي ايه ده.

::- بقولك ايه يا حبيبتي انا ساكته من بدري و متكلمتش في ايه انتي هتسرحي في الكلام ولا ايه.

أسيل : لا واللهي........ .
حياة : أسيل براحة........ احنا الس آسفين يا آنسه هي مخنوقة شوية ....... ريم.
ريم : أكيد عملتي مشكلة يا ماجي.
ماجدة : و انا مالي انا انا غصب عني خبط فيها وهي استلمتني تهزيئ .
ريم : أسيل تعمل كده ....... انتي متعرفهاش يا ماجي هي مضايقة.

أسيل بندم : آسفة معلش جات فيكي انتي.
ماجدة : عادي يا سوسو....... ماتستغربيش اني بقولك سوسو انا بحب اخد علي الي قدامي بسرعة ......بت يا ريم.
ريم : خيييير.
ماجدة : انا عايزه أكل.
ريم : ارحمي امي يا ماجدة ارحميها بقا فلوسي يا ماما بتخلص و انا بقعد بقية الشهر من غير فلوس .
ماجدة : معلش انا عايزه آكل.
أسيل : تعال هأكلك انا....... دا انتي عسل.
ريم : دي دي عسل دي بتفقع مرارتي دي خديها.
ملك : ما براحه عليا يا قوم في ايه يا جدعان.
ماجدة : ماحسوبتك ماجدة و ممكن ماجي عادي دكتورة نفسية يا قلبي.
ريم بتأيد : صح هيا بتبوظلي نفسيتي و بعدين بتعالجني عادي .
ماجدة : بس يا بابا بس يا خشبة الكلب اسكتي.
ملك : الله هي اسمها خشبة.
ريم : اه اسمي...... و الدكتورة تبقا شكرية تورتة تهز جبال.
ملك بفخر : محسوبك جعفر.
ماجدة : محسوبكم عليا الطلاق هموت من الجوع .
أسيل : يلا يلا عشان شكلك كده مفجوعة.
ماجدة : ايون ايون انا مفجوعة و عايزه اكل لو سمحتوا بقاااااا .
أسيل : تعالي يا ماجي تعالي يا حبيبتي .
البنات وصلوا للمطعم.
ماجدة : انا هقوم اطلب الاكل عشان انا عايزه آكل يا جدعان.
ريم : روحي روحي يا أختي.
ماجدة راحت تطلب.
ماجدة بألم : استغفر الله العظيم يارب هو انهارده يوم الخبط العالمي يا ابني انت.......

الشخص لف و بصلها.
ماجدة : اهلا..... عو عو عو انت لسه بتخاف من العفريت.
دياب : لاء بطلعله يا شكرية .
ماجدة : ايه يا استاذ الي انت بتقوله ده مينفعش كده ايه شكرية دي عيب يا جدع.
دياب : استاذ..... مينفعش.....عيب..... يا جدع...........ده انتي اعوذ بالله يا وليه.
ماجدة. بغيظ : وليه في عينك يا بارد انت يا غلس اووووووف ابعد كده.
دياب : ليه يا اختي شيفاني واقف قصادك...........بقولك ايه هو ابوكي زيرو كام.
ماجدة باستغراب : اشمعني.
دياب : أصل عايز اتقدم لبوكي.
ماجدة :.ايه ده هو ينفع.
دياب بصدمة : الله يخربيتك يا ماجدة هتلبسينا فضيحة اوعي ده انا عمري ما شفت غباء كده.
و سابها و مشي.
ماجدة بتفكير : ايه ده هو قصده ايه.... هو انا غبية.

العامل : اتفضلي يا آنسه.
ماجدة رجعت للبنات تاني.
ريم : مالك يا ماجي في ايه.
ماجدة :ريم هو انا غبية .
ريم : بالتأكيد يا فتاة.
ماجدة : طططب ايه.
ريم :ايه انتي........... في ايه.
أسيل : طب احكي لو حصل معاكي حاجة.
حياة : ايوه يا ماجدة احكي.
ملك : يلا يا بت.
ماجدة : انا قابلت دياب........
ريم بابتسامة : الله يسهلوا يا عم.
ماجدة : يا شيخة اتلهي...... بصي هو قالي حاجة و انا مفهمتش و قالي انا عمري ماشفت غباء كده.... الي حصل................................... بس هو ده الي حصل و انا مفاهمتش حاجة.
البنات بصوا لبعض و انفجروا ضحك.
ماجدة بغضب : انته بتضحكوا علي ايه.
ريم من وسط ضحكتها : عشان هو مغلطش يا قلبي انتي غبي فعلاً هو مغلطش في حاجة.
ملك : صح مغلطش.
ماجدة : انا مش فاهمة حاجة.
ريم : يا اغبي خلق الله هو يقولك ابوكي زيرو كام تقولي ليه يقولك عشان اتقدمله تقولي له هو ينفع...... يا متخلفة ده عشان يطلب ايدك.
ماجدة بصدمة : ايه ده هو قصده كدا........ هاررررر اسووووح ده انا طلعت غبية اوووي.
أسيل : ده المؤكد يا روحي.
ماجدة : يعني دياب عايز يتجوزني .......... زمانه طار بعد الي سمعه يا خسارة يا حبيبي يالي يخاف من العفريت.

::- يطلعوا و ينزله و يقعدله.
ماجدة بنفاذ صبر : في ايه يا جدع ما تسبني في حالي.
دياب : هو انا جيت جمبك يا طنط و لا ايه ده انتي غريبة اوي المهم انتي غبية اوووي يا شكرية و متذوديش من التورتة عشان ميجلكيش السكر يا ماما و متهزيش كتير يا ماما و برضه هتجوزك و مش عايز اعرف منك ابوكي زيرو كام عشان مش طلبه غبائك و لو طلع غير اورنچ مش عايز اتجوزك الا رصيدي يا ماما و شعرك الحلو ده هلمهولك .

بعد ما دياب مشي.
ماجدة : هو بيكلمني انا.
ريم : يالهووووووي.......... ده انتي معندكيش عقل بقيتي دكتورة ازاي لاء و دكتورة نفسية ....عبو غبائك.
حياة : طب يلا يا ملك عشان نجيب حاجاتنا بعد ازنكم....... أسيل تعالي معانا و اختاري فستان يا حبيبتي مش هينفع فاضل اسبوعين.
أسيل اول ما قاله علي الفساتين اتعصبت : قولت لاء مش هجيب حاجة حتي لو يوم الفرح جيه مش هجيب تمام ...... روحه انتم.
حياة و ملك مشيه
ماجدة : مالك يا أسيل انا اه معرفكيش غير دلوقتي بس انا اتعود عليكي .
أسيل : مخنوقة شوية بس.
ماجدة : هو انتي متعركة مع خطيبك يعني.
أسيل : اه يا ماجي انا الي اتخنقت معاه و هو لغاية دلوقتي ما بيكلمنيش و سافر و لغاية دلوقتي معبرنيش بكلمة و ده خنقني.
ماجدة : طب و ده يخليكي ما تختاريش حاجات فرحك يا أسيل خلي الخناق بعيد عن الحاجات دي.
ريم بتأيد : ايوه يا أسيل كلام ماجي صح مينفعش كده يا حبيبتي ده فرحك.
اسيل بدموع : فرح ايه هو فين ده آسر مش موجود و غير كده من ساعة ما سافر وهو معبرنيش بمكلمه و هو عارف اني ما بعرفش اعمل حاجة من غيره و اه انا في حاجات جبتها كتير و هو مش معايا مفضلش غير الفستان و ده هجيبوا لوحدي ازاي يا ماجي انا بجد مخنوقة.
ماجدة : طب اهدي يا حبيبتي معلش.

************************************
في بيت اهل آيه.
وجيدة : في ايه يا عزوز.

عزوز : تصدقي ان ابت آيه وحشاني يا وجيدة مع اني مشفتهاش غير مره.
وجيدة : ما هي بنت اختنا برضه.

ماجد : أخت جابتلنا العار لما هربت انا ما بحبش آيه دي شبه امها انا بكره نفسي عشان شبها يا وجيدة و البنت دي لما تيجي هنا انا هسيب البيت و امشي يا وجيدة كل ما هشوفها هفتكر الي تنحرق ماجدة أختي كفايه لما ببص في المرايا.
وجيدة :لسه كده يا ماجد دي في رحمة ربنا دلوقتي مينفعش تقول عليها كده حرام عليك ومش هفضل اقولك ان آيه زي معتز أبني و ماجدة بنتك لاكن الي انت بتقوله دا مينفعش.
ماجد : ولا ينفع يعني انا قولت انا مابحبهاش و هي مش زي معتز عندي و لا زي ماجدة بنتي.
عزوز : وهي ذنبها ايه عايز افهم احنا مش كل يوم هنتكلم في نفس الموضوع يا ماجد انت علي طول بتحب تنرفزني بكلامك ده من و انت صغير مافيش حد كان بيستحملك و لا بيصلح الي انت بتقوله غير ماجدة أختك يا ماجد انا مش عارف ازاي كنت بتحبها و ازاي بتكرها مده ادام انت بتكرها كنت خليت عمامك يقتلوها وقفت قصادهم ليه انت عبارة عن كائن محدش بيفهمك غير الله يرحمها ماجدة كانت مستحملةالي انت بتعملة ازاي انا نفس اعرف.

************************************

في قصر معتصم الشرقاوي.
في اوضة أدهم.
نور قامت من نوم : هو المز بتاعي راح الشغل.

::- لاء المز بتاعك اهو يا حبيبي.
نور بكسوف : احمممممممم...... أدهم.
أدهم : نعم.
نور : انا عايزه فستان.
أدهم : ايه هتلبسيه في فرحي و لا ايه.
نور بعصبية : نعم يا عين ام........ سوري يا اخويا...... أدهم حبيبي ممكن سكينه من جنبك.
أدهم : ليه يا روحي.
نور : عشان اقطعلك بيها التورتة يا حبي بتاعة فرحك يا حبيبي هو انا عندي اغلي منك لا معنديش..... عارف يا أدهم لو مجبتليش فستان احضر بيه الفرح هعمل ايه.
أدهم ببرود : ايه.
نور بتفكير : تعالي بليل و انا اقولك لغاية ما أفكر.
أدهم : ماشي يا أختي....... هتنزلي ولا هتفضلي قاعدة هنا.
نور : لاء هنزل يا ابو الصحاب.
أدهم بدهشة : ابو الصحاب..... شكل ابني او بنتي هيطلعوا متشردين يا نور تعالي ادخلي غيري هدومك دي يلا انا مكتوب عليا أشيل علي طول.
نور بفرح : ربنا يخليك و تشيلنا يا ابو الصحاب.
أدهم : تعرفي لو مكنتيش تعبانة و خامل لكونت و قعتك علي الارض يا نور.
نور : ليه كده يا زميلي.
أدهم : بت انتي ناقص تطلعي موس من بوقك الله يخربيتك ده انتي عايزه تتمسكي تحري انتي و الي في بطنك .
نور : استحملني يا كبير...... ايوه هات ده هات الفستان ده و دخلني الحمام و تطلع بره.
ادهم رفع حاجبه لفوق : يعني يا اختي مدخل السفيرة عزيزه.
نور: اوبه انتي بتألش يا كبير.
أدهم : الله يخربيتك انتي حامل في عربجي ولا ايه..... اتفضلي اهو الفسان.
نور :طب وحياة عيالك هات الطرحة السوداء ديه امعلمي.
أدهم : الله يطول يا روح يعني البعيده بارده شيلك و بجبلك حاجاتك.
نور : ما انت مش قليل برضة.
أدهم :اتفضلي..... حاجة تاني.
نور بابتسامة : لا يا ابو الصحاب...... يلا دخلني الحمام بقا عشان اجهز نفسي و اياك تتدخل ااياك يا حماسه تخش.
أدهم : بعد ابو الصحاب و حماسه مستحيل افضل معاكي في حته تانية.
بعد ما أدهم دخلها.
أدهم : متجوز صحبي واللهي.
بعد شوية .
أدهم بصوت مرتفع : هاااااااا خلصتي.
نور : ايوه يا زميلي تعالي شيلني.
أدهم دخل وشالها : علي فكره اخدتي عليا اوووي.
نور : ياعم انت خسران حاجة....... يلا نزلني هنا عشان اصلي.
أدهم :ركبه ميكروباص حضرتك.
نور : لاء افخم ياعم .......
ادهم : طب يلا صلي يا أختي.
نور ابتدأت تصلي و أدهم كان بيجهز الدواء الي هتاخدوا.
بعد ما نور خلصت.
أدهم : اتفضلي اشربي.
نور : لاء و حياة عيالك يا ابو الصحاب ما بلاش دواء.
أدهم بصوت صارم : انا قولت اشربي مش باخد رأيك.
نور بغضب : اووووووف هات.

أدهم شالها عشان ينزلها : انا هفضل اشيلك كده كتير.
نور بتكبر : اه يا كبير وشيل وانت ساكت ماشي.

ادهم نزل نور و قعدها : انا ماشي.
شهيره : مع السلامة يا حبيبي.
أدهم : ياريت متتجوليش كتير عشان رجلك ولو فضلت توجعك يبقي فترة الشيل هتطول .
نور بكسوف : احمممم......حاضر .

************************************

في ڤيلا مالك.
مالك في مكتبة بيشتغل و فجأة سمع صوت تكسير من المطبخ.
مالك طلع من المكتب يجري.
مالك : مريم مريم اناي فين....... ايه ده ايه الي عمل في ايدك كده.
مريم بدموع و الم من وجع ايديها : وانا بحيب الحاجات الي في الدولاب في طبق اتكسر ووقع علي ايدي....... ااااااه.
مالك بلهفة ومسك ايديها : ماتخفيش مش جرح كبير.

وقام خلع التيشيرت و كتم الدم : ماتخفيش يا مريم مش هتوجعك براحة.
مريم بتوسل : مالك ارجوك عشان خطري انا تعبانه مش قادرة اعمل حاجة ارجوك .

مالك بشفقة علي حالها و اخدها في حضنه : طب خلاص تعالي انضفلك الجرح و اطلعي نامي و انا هعمل الاكل.

************************************

واللهي يا جماعة اليومين الي غبتهم و حشتوني فيهم بجد البارت مش طويل بس الي قدرت اكتبه ونزلت عشان متنسوش الأحداث و مش عارفة انا لوحدي الي وحشتوني ولا ايه.
كنت عايزه اقولكم انا هنزل صور لي ماجدة و ريم ودياب و معتز تعويضاً عن التأخير الي غصب عني.

************************


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close