اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم شمس علاء 




البارت الثامن و العشرون.

في بيت مريم.
مالك : هتتدخلي تلمي هدومك و هتيجي معايا يلا.
مريم : و انا مش هاجي معاك بعد ما عرفت انك اخويا كرهتك اكتر من الاول انت تتربي في قصر و انا في الشوارع يا اخي دا الراجل الي انت مكتوب علي اسمه هو الي قاتل امي الي هيا اومك انا اصلا متشرفش انك تبقي اخويا لاء و تؤامي كمان .
مالك مسكها من شعرها : هتيجي و هربيكي من اول و جديد انتي اصلا ناقصه تربية و انا هربيكي ادخلي لمي هدومك يلا بدل مهتزعلي.
ريم : يا جماعة استهدوا بالله براحة اسمعي الكلام يا مريم.
مريم : لاء .
مالك شد شعرها اكتر.
مريم : ااااه..... يا حيوان سبني.
مالك ضربها بالقلم : دا انتي مشفتيش ريحة التربية.... و كمل بصوت عالي : يلااااااا يا زفته.
ماجدة : أهدا يا أستاذ مالك انا هحضرلها هدومها.... بس مينفعش كدا دي لسه خارجة من المستشفي أهدا و براحة انا هخضرلها الحاجات.
ماجدة دخلت تجبلها حاجاتها .
مريم بكره : سيب شعري .
مالك : لاء و اخرسي خالص .
ريم : الو..... ايوه يا أيه انتي اتصلتي ازاي مش ممنوع في الكلية .
مالك الاسم لفت انتباهوا.
أيه : سرقة يا ريم سرقة يا ماما المهم.
ريم : ايه يا قلبي.
أيه : مختار.
ريم باستغرب : ماله مختار عملك حاجة.
مالك ركز في الكلام.
أيه : اه نقلني تحت التدريب عنده و كل شوية يفاتحني في موضوع الجواز.
ريم : دا بارد اوي يا أيه و انتي ازاي مدربك يسيبك عنده و بعدين دا مدربك ازاي بيطلب منك الجواز.
مالك عند الكلمة دي و اتنرفز.
أيه : حاجة تقرف يا ريم احسن حاجة اني فضلي الي بقضية و الشهرين الباقين هيوزعونه في اماكن مختلفة و اخلص منه.
ريم : ماشي يا حبي حولي تتجنبية نهائي عشلن عارفكي لو اتهورتي هتطردي من الكلية .
أيه : ماشي........ سلام بقولك يا ريم تعرفي تبقي تكلمي بابا و تطمنيه عليه لاني اتصلت بيه و مردش..
ريم : حاضر ......... سلام.
ماجدة طلعت و معاها حاجات مريم : اتفضل يا أستاذ مالك.
مالك اخد شنط مريم : اتفضلي ادامي.
مريم فضلت واقفة مكانها .
مالك : هو انتي ما بتمشيش غير بالضرب و لا ايه خلصي يا بت.
مريم بصتله بكره و مشيت قدامة.
مالك : لو حضرتكم تيجه معانا ر انا اوصلكم.
ماجدة : لا شكرا يا أستاذ مالك انا و ريم معانا عربية شكرا.
مالك : تمام.
في العربية.
مريم : انت موديني فين.
مالك : ملكيش فيه و اخرسي مسمعش صوتك نهائي تمام عشان انا مانع نفسي اني اتعرضلك دلوقتي علي غبائك دخالتي المخابرات ازاي بغبائك دا.

بعد وصلهم القصر.
شهيره : كنت فين يا مالك من الصبح.
مالك رما مريم : هتفضلي هنا لغاية ما ارجع اخدك تاني و لو رجعت و عرفت انك عملتي حاجة و اقسم بالله العظيم لكون مدمرك اكتر ما انتي مدمره.

شهير بشفقه : براحه يا مالك في ايه لده كله براحة في ايه متبقاش قاسي كده .
مالك : لا يا هانم دي لازم تتعامل كدا عشان تتربي من اول و جديد....... الهانم تبقي اختي التؤام .
شهيره بشهقة و صدمة رددت بصوت واطي : اختتتتك .
مالك : هتفضلي هنا لغاية ما اروح اظبط الڤيلا الي كنت شاريها.
شهيره : ليه يا ابني خليك هنا احنا بنحبك و مينفعش تمشي.
مالك : معلش انا عايز اقعد معاها لوحدي لاني هربيها من اول و جديد و اوعدك اما تتعدل هرجع.
مريم بصوت عالي : انت بتتحكم في لعبه انا مش عايزه اقعد معاك ايه البرود ده.
مالك ضربها بالقلم : شكلي هستخدم اسلوب الضرب دا كتير لغاية ما تتعدلي انا اعمل الي عايزه و احمدي ربك انك مكنيش تعرفي اني اخوكي لكونت موتك هتقعدي هنا زي احقر حاجة انا شوفتها و متتحركيش من مكانك تمام يا عديمة الرباية و الذوق.
شهيره بزعل و لوم : مش كده يا مالك براحه عليها.
مالك : هي احقر من اننا نفكر فيها و لا نخاف علي زعلها .وبصلها با احتقار و مشي.
************************************
نور بغضب : يااااا ادهم عايزه مياه عطشانة بقااااا.
ادهم : لاء لاء مش هتخدي حاجة عشان تتكلمي عدل .
نور : ما انا ما بكلمكش.
ادهم : خلاص اسكتي و خاليني أسوق وانا ساكت .
نور : يا ادهم هموت من العطش.. .
ادهم : وانا مالي يا ماما .
نور : طب تمام خليك كده و انا كدا مدا مش هكلمك تاني أساسا تمام.
ادهم : عادي انتي حره.
نور بصوت حزين : يا ادهم عشان خاطري.
ادهم بلهفة : في ايه يا نور انا كنت بهزر و اللهي انتي هتزعلي .
نور : هات المية .
ادهم وقف العربية عشان يطلع المياه : خدي.
بعد ما نور شربت :أمسك .
ادهم : أمسك .
نور : لو سمحت سوق و انت ساكت .
ادهم : نعمممممم.
نور بخوف : احممممم قصدي متكلمنيش.
ادهم : هو انتي شيفاني مقطع نفسى عليكي فوقي يا حلوة ده انا ادهم الشرقاوي

نور : تمام وانا عارفة.
بعد شوية.

ادهم : وصلنا.
نور : يلا ننزل ماما شهيره وحشتني اوي.
ادهم فتح الباب و نزل.
نور بشهقة : ايه يا ادهم مش تقول انك هتشلني خضتني .
ادهم : سهوكة فاضية.
نور بصدمة : انا بتسهوك يا ادهم......... طب نزلني.
ادهم : استني لما نعدي المطب الجاي دا ونزلك.
نور :يا ماماااااااااااااااا.
شهيره بابتسامة : في ايه يا نور .
نور بزعل : مفيش.
ادهم نزلها و قعدها علي الكنبة : اديكي نزلتي اهو.
نور : ماشي..... لولا ان رجلي مش قادرة أمشى عليها مكنتش خاليتك تشيلني .
ادهم : لا واللهي بقا كده.
نور : اه لو سمحت سبني في حالي......... ايه دا مريم علي ما اعتقد.
ادهم لف ورا : مريم انتي طلعتي من المستشفي امتي وهو في ايه يا امي.
شهيره بنظره ليها معني : اخت مالك التؤام يا ادهم.
ادهم بثبات : اممممممم.... تمام.
نور يدهشه : انا مش فاهمة حاجة هو مين اخو مين و تؤام مين انا دماغي لفت و هي مدمرة لوحدها.

ادهم : استني و انا ابقي افهك............ فين مالك يا آمي.
شهيره بنفس النظرة مفيش حد فهمها غير ادهم : مالك راح يظبط الڤيلا الي عايز يقعد فيها مؤقتاً لهدف في دماغه.
ادهم بغضب : لاء ميمشيش انتي ازاي سبتيه يمشي.
شهيره : هو الي عايز كدا يا ادهم وقال انه هيرجع تاني.
ادهم بعصبية : مين الي عمل فيكي كدا يا مريم من الي ضربك كدا.

::- انا الي ضربتها يا ادهم.
ادهم بصوت عالي : لييييييييييه يا مالك.
مالك : عشان هربيها من اول و جديد عشان ناقصه تربية............... اتفضلي ادامي يلاااااااا.
مريم قامت و اخدت شنطها.
مالك : معلش متتعشميش اني اشيلهم بدالك دا اول الاهانة هتشيلي التلاته مع شنطتي الي هجبها من فوق و تفضلي واقفه بره متتدخليش واول ما تلقيني طلعت بالشنطة تجري تخديها مني و الڤيلا انا مجبتش حد يشتغل فيها انتي الي هتشتغلي فيها من الاكل للغسيل.
ادهم واقف هو عارف انه عنده حق بس برضه مينفعش اتكلم بغضب: مالك مش كدا براحة في ايه.
مالك : بره يلا اطلعي بره.

مريم طلعت وهي بتحاول تمشي بالتلات الشنط اد ايه لسه هتتعذب و مش هتحس بالراحة حتي لما عرفت ان ليها اخ لاء تؤامها بيعملها كده مش معترفة انها عملت كتير .

نرجع عند ادهم و مالك.
ادهم : افهم انت ماشي ليه و انت ملكش تمد ايدك عليها.
مالك بثبات : ادهم دي اختي و انا هربيها.
ادهم بص ل شهيره.
ادهم : برضه لاء مش كدا ايدك متطولش عليها.
مالك : واللهي هي مش هتتربه غير كده.............. بعد ازنك .
نور بعدم استعاب : يالهووووووي انا قاعدة في فيلم هندي و لا ايه انا مش قادرة خلاص.
ادهم : طب يلا اطلعك.
نور باقتضاب: لاء انا عايزه اقعد تحت احسن و ماما شهيره وحشتني.
ادهم : تمام انتي حره انا طالع اغير واروح الشغل.
شهيره : ماشي يا حبيبي.

بعد ما ادهم طلع.
شهيره : في ايه يا نور ما انتم ماشين من هنا كويسين مالك.
نور : ماما انتي مقولتليش ليه علي جواز ادهم من نرمين دي.
شهيره :بتفكريني ليه يا نور انا البنت دي مخلياني لغاية دلوقتي احس بالذنب .
نور عايزه تعرف معلومات اكتر : ليه يا ماما.
شهيره : البنت دي كنت عارفها من النادي و كانت كويسة و هاديه كده قولت دي لادهم و ادهم مكنش عايز يتجوز بعد موت جومانة عشان ميخصلش للي هيتجوزها حاجة و يشيل ذنبها و انا كنت مصممة اني أجوزهاله و انا تعبت و محدش عرف اني عند الكبد وجعني انا عارفة من هنا و محدش يعرف لغاية دلوقتي غير ادهم و انتي وهو عشان ميزعلنيش وافق واتجوزها عدا كام شهر و البنت دي لقينه ادهم داخل بيها و مضروبة مدمرة والي كان باين ان ادهم هو الي ضربها انا طبعا اتنرفزة و قعدت ازعق وهو مردش عليا وطلع وحبسها و مكنش بيدخلها اكل علي قد كده فضلت كده 3 اسابيع لغاية ملقية ادهم بيطردها بره لاء وطلقها انا اتنرفزت و سألته ليه قالي عشان عشان خخخانته.
نور بصدمة وشهقة : يالهوووووي....... بس برضه كان قالي.
شهيره : بصي يا نور حاجة زي دي بتجرح الكرامة اووي وده راجل كمان انتم كنته مسافرين هيقولك. ايه هيجرح صورتة ادامك و لا ايه هيقولك كنت متجوز و طلقتها عشان خانتني عشان هي تبع الي عايزين ينتأموا منه و ينكد عليكم و تعرفي انه كان متجوز انا عارفة ان هوقالك كتير مكنش هيقولك ده كمان دا ابني و انا عارفة هو كان هيختار وقت تاني يقولك فيه هو مش قاصده انه مش عايزك تعرف هو مش معترف انها جوازة اصلا متزعليش منه يا نور أظن انا وضحتلك.
نور هزة راسها وكلمت نفسها : ازاي عملة كدا ازاي دا شرانيه اوي ادهم.
مالك : انا ماشي .
شهيره : في رعاية الله متغبش عننا.
مالك : حاضر.
مالك طلع ووقف علي الباب و استني مريم تيجي و فعلا جت و اخدت الشنطة منه.
مالك : لو كنتي عارفة المكان كنت خليتك تسوقي و انا قاعد ورا.
مريم ما بتردش اصلا.

************************************
في ڤيلا احمد الجارحي.
احمد : خلصي يا زفته هوانا كل يوم كده ولا ايه كل شوية انا زهقت.

حياة طلعت من المطبخ : في ايه يا ابيه انت عارف ان انا مبتديئه الله.
احمد : ارحمي امي بقا يا شيخة هو انا كل يوم هقولك الاكل انتي دلوقتي قاعدة في البيت يعني اجي يبقا الاكل جاهز تمام.
حياة : مش انهارده بقا يا خالو.
احمد : الله مطولك يا روح خال مين يا بابا .
حياة بمكر : اصل انا ريحا عند نور يا خالو
احمد :خال اي...... ايه دا هي نور حامل.
حياة بابتسامة حب : ايووووووون يا ابيه.
احمد بفرحة : لا كده لازم اروح روحي انتي و انا هبقا اجي.
حياة : ماشي يا كبير......... يلا نأكل .

************************************

في قصر خالد الشرقاوي.

خالد : أسيل مالك في ايه.
أسيل : مافيش يا بابا زهقانة .
خالد بغمزه : اه مهو آسر مش هنا.
أسيل بسخرية : آسر اه مهو مسافر و مش عارفة هيرجع امتي .

خالد حس من نبرة كلمها ان في حاجة : طب ما تفكي كده متزعليش هيصلحك يا اختي متحرقيش في دمك ....... شوغي حد من صحابك تقعدي معاهم تفكي كدا.
أسيل :فكره بس انا معنديش غير ريم.
خالد : طب شوفيها كده تروحي تعدي معاها تفكي شوية.
أسيل : طب ماشي. وطلعت تيليفونها.
أسيل : الو...... ايوه يا ريم انتي فين.
ريم : مالك يا أسيل.
أسيل : مخنوقة شوية.
ريم : طب تعالي البيت عندي.
أسيل : ماشي يا ريم انا جاية.
أسيل : هروح انا يا بابا.
خالد : روحي يا حبيبتي و انا رايح عند عمك.
أسيل : ماشي.

بعد شوية.
أسيل : باي يا بابا .
خالد : باي يا حبيبتي.
خالد راح هو كمان القصر.
في القصر.
شهيره : اهلا يا خالد تعالي.
نور : ازيك يا خلوده عامل ايه.
خالد : الحمد لله ايه الي عمل فيكي كده..... انتم مش كنته خارجين شكل حد بصلكم فيها يا بت .
نور : اه واللهي يا خلوده .
خالد : بس ايه الي حصل.
شهيره حكتلة زي ما ادهم حكلها بس ادهم مقالش ان محمود الي عمل كده .
خالد : اخس يعني انا هبقي جدو ليه كده يا بنتي.
نور بابتسامة خجل : معلش يا عمي .
::- ماي واي وحشتني .
خالد لف : ماي زفت علي دماغك ارحمني بقا يا ابني ارحمني يا عز.
::- لاااااااااااااااااااا خلوده هنا يا حلاوة.
خالد : بت يا حياة وحشتيني يا بت .
حياة : واتت اكتر يا قلبي.
عز : في ايهريا بت ما تلمي نفسك بقا و انت مش عارفين نسيطر عليك ايه جو العشق المفقوع دا.
حياة باستغراب : هو اتفقع امتي..... مش كان ممنوع يا عز.
عز : مهو بعد الي انتم بتعملوا ده اتفع يا امه .
خالد : سيبك انتي منه يا حياة هل تقبليني زوجاً لكي يا فتاة.
عز : اه يا بت الراجل داخل البيت من حمامه قصدي من بابه ........ بقيت صعب يا خلوده و اناي يا حجه احترمي نفسك مينفعش كدا يا ماما دا انا واقف حتي بتأخد البت مني بيعين لب احنا عيب عليك عيب عليك و اللهي عيب .
خالد : اسكت انت....... نوافقة يا بت.
حياة بمرح : موافقة يا خلوده.
عز ضيق عنيه :يا واطية الكلب عليا الطلاق ميحصل ابدا ايه الهبل ده عيب يا راجل في ايه.

خالد : بنهزر يا حيوان.
عز : اه بحسب.

************************************
في بيت ريم.
ريم : تعالي يا أسيل.
بعد شوية.
ريم : في ايه مالك.
أسيل : عادي مخنوقة بس.
ريم :طب تعالي في حضني اقرالك حبة قرآن.
وفعلا ريم قرأت القرآن بترتيل وصوتها العذب.
أسيل : الله يا ريم انا ارتحت .
ريم : اكيد يا بنتي اي خد مخنوق لازم يكون القرآن هو ملجئه و آيه اختك عارفة كده و عارفة ان نور و حياة برضه بيقروا قرآن و صوتهم تحفة اهدي كده وكل ما تكوني مخنوقة اقرأي قرآن
أسيل : ماشي.

************************************
في المساء.
في ڤيلا مالك .
علي السفره.
مالك : متقعديش تأكلي معايا مليش مزاج تقعدي تأكلي معايا
وبدأ يأكل.
مالك بقرف و حدف الطبق : ايه القرف دا مش عارفة تطبخي و لا ايه........... لمي الزبالة الي في الارض دي و اعمليلي قهوه و تكوي هدومي و ترتبيلي حاجتي قبل حاجتك.
مريم : حاضر.
مالك بسخرية :بسرعة يا يا ااااااختي العزيزة .
مالك وهو طالع و بيكلم نفسه : لازم اربيكي.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close