رواية بقايا الماضي الفصل السابع والعشرين 27 بقلم شمس علاء
البارت السابع و العشرون.
في احدي الاماكن.
الرجل الاول : قالك ايه .
الرجل الثاني : هرب بس و منفذش الي هو عاوزه بس نفذ الي احنا عوزينه و قعت من علي السلم.
نرمين بشر : هتموت يا اما انا الي هموتها ...... تمام.
مجهول : ماتخفيش يا عسل هتموت لازم نموتها و كدا هيبقا خلصنا بس انا لاء لسه في حاجة تانية.
الرجل الاول : مش هتشتغل بعيد عني .
مجهول : بس دا انتقامي انا.
الرجل الاول : أظن انك انتقمت و اووووي دا زمان عايز تنتأم يبقا تحت عنينا و البحر بيحب الزيادة.
مجهول : طب و انا مالي دا انتقامي انا.
الرجل الاول : و انا قولتلك انت زمان قاتلة معتصم بعد الي عمله فيك يبقا برضه انا مصمم علي رأي و هتنفذ وانت معانا.
مجهول : وانا الي عايز اعمله ملكوش دعوة بيه تمام.
الرجل الثاني : ما براحه يا جماعة في ايه.
الرجل الاول : انا عارف انت عايز تنتقم من مين عشان كده انا ساعدتك انهارده و خلية مالك بالي عملته يطلب انه يخطب أيه عشان الانتقام يبقا 2 في 1 يبقي تعقل كدا......... و انت يا عاصم متظهرش تاني خلاص.
الرجل الثاني ( عاصم ) : اكيد عشان نور عرفاني و عارفة شكلي ياريت نطولها يا بخته محمود.
نرمين بغل : اهو مطلهاش بس عمل الي احنا عوزينه.
مجهول :انتم خلاص خليته خطتنا نجحت.
الرجل الثاني ( عاصم ) : و متنجحش ليه.
************************************
نرجع عند ادهم.
ادهم جري علي نور بخضة : نور نور .
نور بألم شديد : اااااه...... و اغمي عليها .
ادهم شلها و ركب عربيته بسرعة و اتجه للمستشفى.
ادهم بصوت عالي : دكتور بسرعة.
جيه احد الممرضات واخدوها .
ادهم : دكتورة الي تكشف عليها.
الممرضة : حاضر يا أستاذ.
بعد شوية.
الدكتورة خرجت.
ادهم بلهفة : خير يا دكتورة.
دكتورة بعملية : الحمدلله دي معجزة من عند ربنا.
ادهم بعدم فهم : معجزة ايه حضرتك انا جايب مريضة مش تجربة علمية.
الدكتورة باستغراب : هو حضرتك متعرفش ان مدام حضرتك حامل.
ادهم بصدمة : طب هيا كويسة مش مهم البيبي.
الدكتورة : شكله هيزعل منك كتير دا متمسك بيكم رغم الواقعة و ان هيا لسه في بداية حملها و البيبي محصلهوش حاجة كويس.
ادهم : مش مهم هو المهم نور.
الدكتورة : مدام نور كويسة هي بس لتخبطت في دماغها و احنا لفنها هو التواء بسيط في رجلها.
ادهم بارتياح : طب الحمدلله...... ممكن ادخلها .
الدكتورة : اه.
ادهم خبط علي الباب و دخل.
ادهم بلهفة : نور حببيتي انتي كويسة.
نور بدموع و الم : اه....... مات صح .
ادهم باستغراب : هو مين الي مات يا نور .
نور بدموع اكتر : البيبي يا ادهم... مات. وانفجرت في العياط.
ادهم جري بلهفة و اخدها في حضنة : نور حبيبتي اهدي يا قلبي محصلش حاجة البيبي بيحبك و مرديش يسيبك.... شكل في حد كدا هياكل الجو وانا هغير.
نور خرجت من حضنه وبفرحة : بجد يا ادهم.
ادهم : بجد يا روح ادهم بجد يا قلبي.
نور بفرحة : الحمد لله يارب الحمدلله ..... ايه دا انا مش بكلمك.
ادهم بابتسامة : انتي لسه فكره بعد ما حضنتيني.. وبعدها وشه اتحول : انتي واقعتي ازاي.
نور بخوف : محمود محمود كان كان عايز...... وحكتله علي الي حصل.
ادهم بغضب : يا ابن.......... واللهي يا ربيك يا كلب.
نور : هو عرف مكانة ازاي يا ادهم.
ادهم : حيوان اكيد حد مساعدة و اللهي ما هسيبة المرادي. ......... ادخل .
الدكتورة بعملية : انا جيه عشان اقول لحضرتك ان ممكن المدام تخرج.................بعد ازنك.
ادهم : اتفضلي.
نور : ادهم يلاا انا عايزه ارجع القصر بقاااا انا بقيت خايفة.
ادهم : مينفعش يا نوري انتي تعبانة مينفعش نرجع بالعربية و بليل و انتي لسه واقعة و بعدين انتي هتخافي وانا معاكي ولا ايه.
نور : لاء ادام معايا يبقا مش هخاف......... بقولك ايه متكلمنيش.
ادهم راح و شالها : طب تمام و انا مابكلمكيش عادي يعني.
نور :اووووووف.
ادهم : اسكتي يا ماما.
نور : حاضر ايه دا.
ادهم : بنت انتي بتبرطمي.
نور بغضب طفولي : لااااء .
ادهم : ااه كنت بحسب.
في العربية.
ادهم : نور.
نور باقتضاب : نعم.
ادهم : انتي لسه زعلانة.
نور : اه.
ادهم : طب اشربي من البحر يلااا انا هوقف العربية وانتي تنزلي وتشربي.
نور : يا مامااااا انت مستفز........ اه.
ادهم وقف العربية و قال بلهفة : في ايه مالك.
نور :ولا حاجة كنت بمثل.
ادهم بغيظ : ايه البرود ده هو حد بيعمل كدا .
نور : مش انا عملت كدا........ يبقا فيه.
ادهم شغل العربية : استغفر الله العظيم يارب ..... يارب صبرني عليها و متعصبش.
************************************
في قصر معتصم الشرقاوي.
شهيره : و لا يا عز اهدي.
عز : انا التيليفون يتقفل في وشي دا ليلة امه سوده .
شهيره : يا ابني اهدي يمكن يكون مش قصده انه يقفل في وشك .
عز : ورحمة ابويا لربيه مش هيلاقي حد يشتغل معاه ولا يقبل الثفقة.
مسعد جي من برا : مالك يا زيزو.
عز : ماليش يا عم مسعد.
نادر : ادام قولت عم مسعد يبقي في حاجة و دا مؤكد ان في حاجة .
فون عز رن ورد من غير مايشوف الاسم : انا يا حيوان تقفل التيليفون في وشي انت ملكش اي تلاته لزمة انت بنأدم ما بيتفهمش انا عز الشرقاوي التيليفون يتقفل في وشي يلاااا..........
::- دا انا هطين عشتك يا حيوان.
عز بصدمة وبص في التيليفون : يالهووووووي دا ادهم يا امه والله ماكنت عرف بحسبة الغبي التاني امسكي امسكي كلميه انا هتنفخ هتنفخ .
شهيره من وسط ضحكتها هي و مسعد ونادر : ايوه يا ادهم قفلت التيليفون ليه وانا بكلمك.
ادهم: نور اتقعبلت ووقعت من علي السلم و لسه جايين من المستشفي .
شهيره بخضة : طب طب هي كويسة.
ادهم : اه الحمدلله و ابنها مداش يسبها.
شهيره بعدم فهم : ابن مين.
ادهم : ما نور حامل يا امي.
شهيره بفرحه : مبرووووك يا ادهم مبروووك يا حبيبي.
ادهم : الله يبارك فيكي.
شهيره : طب هترجعه امتي.
ادهم : الصبح ان شاء الله.
شهيره : ان شاء الله..... سلام يا حبيبي .
ادهم : سلام.
شهيره بفرحه : خد تيليفونك يا عز.
عز : هو في ايه بتقولي لي ادهم الف مبروك هو نجح ولا ايه.
شهيره بابتسامة : لا بس نور حامل ووقعت من علي السلم و سبحان الله البيبي محصلوش حاجة.
عز : ايوه يعني ايه برضه...... ايه دا يعني انا هبقا عم يا حلاوة.
سلمي : وانا هبقي عمته.
عز : يا شيخة اتلهي.
سلمي : عز الله و اللهي لقول ل ابيه لما يجي.
مالك : وانا بقي هبقي خالته قصدي عم.
شهيره : اه يا حبيبي.
نادر بغيظ : وانت ايه صلتك اصلا يا مالك انت حتي صلتك بالنسبة لينا بعيده انت من غير اهل اصلا تبقي عمه ازاي.
مسعد : ايه الي انت بتقوله دا يا نادر ما تحترم نفسك و بعدين ما مالك قريبي.
مسعد : بس برضه يتيم.
مالك : وانت ايه الي حارق دم اهلك اسف يا عم مسعد.
نادر : و انا احرق في دمي ليه انا بعرفك مقامك بس انك ملكش لزمه هناااا انت قاعد هنا لاجئ يا مالك .
مالك : و انت مالك يا عم انا راضيها علي نفسي ملكش فيه انت.
نادر : ما انا مهما قولتلك هتفضل كدا معندكش دم و عايز تخطب أيه و الصراحة متستهلهاش انا بحبها من وانا في جامعة إسكندرية.
مالك عند الكلام دا مقدرش يحافظ علي تصرفه و ضربه بالبوكس : انا اسم حاجة تخصني متجيش علي لسانك انت سامع انت تقول الي عايزه ان شالله تهزئني حاجة تخصيني لااااااء سامع يلاااااا.
نادر : وانا مقولتش حاجة غلط انا بحبها.
مالك اتنرفز اكتر.
عز مسكه : خلاص يا مالك اهدي و بعدين انت بتتكلم ليه هو احنا اشتكينا ليك و لا حاجة انا مش عارف انت مالك اصلا و بتتدخل ليه انت الي ملكش صله مع أحترامي ليك يا عم مسعد بس انت ملكش فيه يا نادر انت تمام.
مسعد : علي ايه يا ابني انتم اساس الاحترام يلا يا نادر عشان انت ناقص تربيه.
بعد ما مسعد و نادر مشيه .
عز : في ايه يا عم انت نازل ضرب في الناس ليه اومال انت من امتي غيور كدا شبه ادهم.
مالك : مش عارف بيحرقوا دمي يا عز.
عز : بس حمش يلا بسم الله عليك خمسة و خميسة عليك.
سلمي : خمسة و خميسة عليا .
عز : ايه يا بت ام الظرف دا احنا هنخلص منك امتي بقا دا اناي رزله اوووي ما تمشي و تسبينه.
سلمي : قاعده علي قلبك يا بابا.
عز : وانا قول قلبي بيوجعني ليه عشان انتي قاعده عليه.
مالك :بسسسسسسس في ايه يا ابني في ايه يا سلمي .
سلمي : الله بقا ما تشوف عز هو الي بيتكلم.
مالك : بلاعب قرود انا اسكته و جعتولي دماغي قاعد في حضانة انا.
شهيره : عندك حق يا ابني و اللهي .
مالك : انا طالع كفاية حرقة دم بقا انا بقيت ادرب ناس اكتر ما بدرب المجرمين.
عز بسهوكة : مهو انت الي دمك حامي يا حبيبي.
************************************
في المستشفي العسكرية.
ريم : بت اشكرية انا زهقانة.
ماجدة : اعملك ايه اقوم ارقص يعني ولا ايه.
ريم : ياريت اهو حاجة تسلينا...... متعرفيش تعملي حاجة يا ام احمد يا نكدية.
مريم : بعرف اغني بس.
ماجدة :عااااااا...... غني غني و النبي.
مريم : انا كده اتخضيت و مش هغني يا ماجي .
ماجدة : لا خلاص غني.
ريم : اه والنبي.
مريم بدأت تغني باحساس : معلش يا قلبي يا اكتر قلب شوفته حزييين و عااااش محروم من الفرحة حبيبك كلهم غاااايبين و احزانك سنيين طرحه.... نديت علي الفرح قاااال لاء ولااااا مررره من المرااااات مفيش جواك ولاااااا دقهههه ما بتصرخش من الاهات
............ وسعات بستغراب انت ازاي قدرت يا قلبي تتحمل و ازاي ولي لسسسه جااااااي بنفس القوة هتكمل....... جراحك خله شكلي حززززييين وبايين عليا من بررره جراح لو دقها نااااس تانييين كانت ماتة متين مره.
ريم بتأثير : انتي موهبةيا بنتي انتي صوتك خلاني ادمع.
ماجدة : أهئ أهئ حتي و انتي بتغني نكدية يا بت..... مين الرزل الي بيخبط دا أدخل..... يا ادي النيله اهو عو عو عو جيه اعملوا اغنيه مع بعض.
دياب : هو مين الي كان بيغني.
ريم : مريم يا دكتور.
دياب : صوتك فيه احساس دا المستشفى كلها سمعتك صوتك رائع الصراحة....... ازيك اشكرية.
ماجدة : اهلا يا اخويا.
دياب : اخويا دي صحبتكم دي.
مريم بابتسامة : مالها ماهي عسل ايه يا دكتور .
دياب : عسل اسود و منيل دي شبه ام رجل مسلوخة بشعرها الاصفر دا اسلوب كلامك مش لايق علي شكلك .
ماجدة بشراسة : و انت مالك يا جدع.
دياب : ايه دا انتي بتقوليلي انت مالك...... في ايه يا وليه انا سكتلك من امبارح ميغركيش اني دكتور محترم و مدا لا يا امه دا انا بلطجي اتعدلي يا وليه.
ماجدة بغيظ : وليه اما يولوه عليك يا بعيد.
مريم و ريم : ببببببببس.
دياب : يلا يا ام احمد عشان اكشف عليكي .
بعد شوية.
دياب : تقدري تخرجي بكره.
مريم بحزن : تمام.
دياب : اوعي يا وليه من سكتي يلااااا .
ماجدة : ماتعدي يا عم و انا ممنعاك الله .
دياب : بارده و شعرك دا هلمهولك.
وسبها ومشي.
ماجدة : هو يقصد ايه .
ريم : مش عارفة......... مالك يا مريم .
مريم بحزن : هرجع لوحدي تاني.
ريم : لا يا حب انا زيك انا هقعد معاكي.
مريم : بجد.
ريم :اه يا حب و البت ماجدة تبقي تيجي تزورنا.
ماجدة : وانا موافقة يا حب.
ريم : طب ننام.
مريم : يلااا.
************************************
الساعة العاشرة صباحاً.
مالك : ها يا دكتور التحليل طلعت.
الدكتور : اه يا فندم....... اتفضل.
مالك مسك الورق و انصدم.
في اوضة مريم.
ريم : خلاص كدا كل حاجة جهزت يا مريم.
مريم : اه يا ريم.
ريم : بت يا ماجدة.
ماجدة : في ايه يا خشبة.
ريم : خلصي عشان نمشي يا حيوانه.
ماجدة : اديني خلصت يلاااا يا مريم.
البنات وصله لبيت مريم.
في بيت مريم.
ماجدة : الله الله ايه يا بت الحلوة دي الشقة بتعتك زوقها حلو اوي.
ريم : الله اكبر يا شكرية.
ماجدة : ما خلاص يا اختي في ايه ايه يا اخواتي دا.
ريم : معلش استحمليني...... انا ريحه افتح الباب.
ريم : نعم.
::- فين مريم.
ريم : مريم يا مريم .
مريم : نع..... انت انت ايه الي جابك هناااا يا مالك.
مالك : وسعي و ادخلي جوه حالا.
مالك دخل و ساب الباب مفتوح عشان البنات.
مريم : خير في ايه عايز ايه.......
مالك ضربها بالالم.
ريم و ماجدة اتصدمه.
مالك : كنتي عارفة صح.
مريم : عارفة ايه.
مالك ضربها قلم تاني : اني اخوكي اني تؤامك كنتي خطبتي كنتي بتعملي حاجة بتغضب ربنا .
مريم : عشان انتقم منك يا مالك عشان خاطر ابوك الي قتل امنه الي لسه عارفة انها مك انت كمان بس انت اتربيت وسط اسره و انا اتشرت في الشوارع لغاية ما اخدني واحد و الي عرفته من قريب ان الي انت اسمك مكتوب عليه هو الي قتل امي الي هيا امك.
مالك : انتي هبله انا معرفش مين ابويا اصلا انا معتصم بيه كتبني علي اسمه عشان مليش اب و انا معرفش ان ليا اخت لاء و تؤامي غبية غبية عمري ما شوفت ظابط غبية كدا أفرضي اني مسبتكيش كنت هتجوز اختي تؤامي غبية اوووووي يا مريم غبية انتي عايزه تتربي من اول و جديد انا تربية جنيني و انتي تربية شوارع.
************************************
في بيت حسام.
فوزية : انا نفسي اعرف راحت فين ملك و ش عارفة اوصل لمحمود نهائي.
حسام : في ايه.
فوزية : ما فيش مافيش يا اخويا.
حسام : مش مطمنلك.
فوزية : ليه يا اخويا انا عملت ايه بس.
حسام : و لا حاجة.
فوزية في نفسها : حاسه بغدر من نحيتها البت دي و لو صح هموتها.
في احدي الاماكن.
الرجل الاول : قالك ايه .
الرجل الثاني : هرب بس و منفذش الي هو عاوزه بس نفذ الي احنا عوزينه و قعت من علي السلم.
نرمين بشر : هتموت يا اما انا الي هموتها ...... تمام.
مجهول : ماتخفيش يا عسل هتموت لازم نموتها و كدا هيبقا خلصنا بس انا لاء لسه في حاجة تانية.
الرجل الاول : مش هتشتغل بعيد عني .
مجهول : بس دا انتقامي انا.
الرجل الاول : أظن انك انتقمت و اووووي دا زمان عايز تنتأم يبقا تحت عنينا و البحر بيحب الزيادة.
مجهول : طب و انا مالي دا انتقامي انا.
الرجل الاول : و انا قولتلك انت زمان قاتلة معتصم بعد الي عمله فيك يبقا برضه انا مصمم علي رأي و هتنفذ وانت معانا.
مجهول : وانا الي عايز اعمله ملكوش دعوة بيه تمام.
الرجل الثاني : ما براحه يا جماعة في ايه.
الرجل الاول : انا عارف انت عايز تنتقم من مين عشان كده انا ساعدتك انهارده و خلية مالك بالي عملته يطلب انه يخطب أيه عشان الانتقام يبقا 2 في 1 يبقي تعقل كدا......... و انت يا عاصم متظهرش تاني خلاص.
الرجل الثاني ( عاصم ) : اكيد عشان نور عرفاني و عارفة شكلي ياريت نطولها يا بخته محمود.
نرمين بغل : اهو مطلهاش بس عمل الي احنا عوزينه.
مجهول :انتم خلاص خليته خطتنا نجحت.
الرجل الثاني ( عاصم ) : و متنجحش ليه.
************************************
نرجع عند ادهم.
ادهم جري علي نور بخضة : نور نور .
نور بألم شديد : اااااه...... و اغمي عليها .
ادهم شلها و ركب عربيته بسرعة و اتجه للمستشفى.
ادهم بصوت عالي : دكتور بسرعة.
جيه احد الممرضات واخدوها .
ادهم : دكتورة الي تكشف عليها.
الممرضة : حاضر يا أستاذ.
بعد شوية.
الدكتورة خرجت.
ادهم بلهفة : خير يا دكتورة.
دكتورة بعملية : الحمدلله دي معجزة من عند ربنا.
ادهم بعدم فهم : معجزة ايه حضرتك انا جايب مريضة مش تجربة علمية.
الدكتورة باستغراب : هو حضرتك متعرفش ان مدام حضرتك حامل.
ادهم بصدمة : طب هيا كويسة مش مهم البيبي.
الدكتورة : شكله هيزعل منك كتير دا متمسك بيكم رغم الواقعة و ان هيا لسه في بداية حملها و البيبي محصلهوش حاجة كويس.
ادهم : مش مهم هو المهم نور.
الدكتورة : مدام نور كويسة هي بس لتخبطت في دماغها و احنا لفنها هو التواء بسيط في رجلها.
ادهم بارتياح : طب الحمدلله...... ممكن ادخلها .
الدكتورة : اه.
ادهم خبط علي الباب و دخل.
ادهم بلهفة : نور حببيتي انتي كويسة.
نور بدموع و الم : اه....... مات صح .
ادهم باستغراب : هو مين الي مات يا نور .
نور بدموع اكتر : البيبي يا ادهم... مات. وانفجرت في العياط.
ادهم جري بلهفة و اخدها في حضنة : نور حبيبتي اهدي يا قلبي محصلش حاجة البيبي بيحبك و مرديش يسيبك.... شكل في حد كدا هياكل الجو وانا هغير.
نور خرجت من حضنه وبفرحة : بجد يا ادهم.
ادهم : بجد يا روح ادهم بجد يا قلبي.
نور بفرحة : الحمد لله يارب الحمدلله ..... ايه دا انا مش بكلمك.
ادهم بابتسامة : انتي لسه فكره بعد ما حضنتيني.. وبعدها وشه اتحول : انتي واقعتي ازاي.
نور بخوف : محمود محمود كان كان عايز...... وحكتله علي الي حصل.
ادهم بغضب : يا ابن.......... واللهي يا ربيك يا كلب.
نور : هو عرف مكانة ازاي يا ادهم.
ادهم : حيوان اكيد حد مساعدة و اللهي ما هسيبة المرادي. ......... ادخل .
الدكتورة بعملية : انا جيه عشان اقول لحضرتك ان ممكن المدام تخرج.................بعد ازنك.
ادهم : اتفضلي.
نور : ادهم يلاا انا عايزه ارجع القصر بقاااا انا بقيت خايفة.
ادهم : مينفعش يا نوري انتي تعبانة مينفعش نرجع بالعربية و بليل و انتي لسه واقعة و بعدين انتي هتخافي وانا معاكي ولا ايه.
نور : لاء ادام معايا يبقا مش هخاف......... بقولك ايه متكلمنيش.
ادهم راح و شالها : طب تمام و انا مابكلمكيش عادي يعني.
نور :اووووووف.
ادهم : اسكتي يا ماما.
نور : حاضر ايه دا.
ادهم : بنت انتي بتبرطمي.
نور بغضب طفولي : لااااء .
ادهم : ااه كنت بحسب.
في العربية.
ادهم : نور.
نور باقتضاب : نعم.
ادهم : انتي لسه زعلانة.
نور : اه.
ادهم : طب اشربي من البحر يلااا انا هوقف العربية وانتي تنزلي وتشربي.
نور : يا مامااااا انت مستفز........ اه.
ادهم وقف العربية و قال بلهفة : في ايه مالك.
نور :ولا حاجة كنت بمثل.
ادهم بغيظ : ايه البرود ده هو حد بيعمل كدا .
نور : مش انا عملت كدا........ يبقا فيه.
ادهم شغل العربية : استغفر الله العظيم يارب ..... يارب صبرني عليها و متعصبش.
************************************
في قصر معتصم الشرقاوي.
شهيره : و لا يا عز اهدي.
عز : انا التيليفون يتقفل في وشي دا ليلة امه سوده .
شهيره : يا ابني اهدي يمكن يكون مش قصده انه يقفل في وشك .
عز : ورحمة ابويا لربيه مش هيلاقي حد يشتغل معاه ولا يقبل الثفقة.
مسعد جي من برا : مالك يا زيزو.
عز : ماليش يا عم مسعد.
نادر : ادام قولت عم مسعد يبقي في حاجة و دا مؤكد ان في حاجة .
فون عز رن ورد من غير مايشوف الاسم : انا يا حيوان تقفل التيليفون في وشي انت ملكش اي تلاته لزمة انت بنأدم ما بيتفهمش انا عز الشرقاوي التيليفون يتقفل في وشي يلاااا..........
::- دا انا هطين عشتك يا حيوان.
عز بصدمة وبص في التيليفون : يالهووووووي دا ادهم يا امه والله ماكنت عرف بحسبة الغبي التاني امسكي امسكي كلميه انا هتنفخ هتنفخ .
شهيره من وسط ضحكتها هي و مسعد ونادر : ايوه يا ادهم قفلت التيليفون ليه وانا بكلمك.
ادهم: نور اتقعبلت ووقعت من علي السلم و لسه جايين من المستشفي .
شهيره بخضة : طب طب هي كويسة.
ادهم : اه الحمدلله و ابنها مداش يسبها.
شهيره بعدم فهم : ابن مين.
ادهم : ما نور حامل يا امي.
شهيره بفرحه : مبرووووك يا ادهم مبروووك يا حبيبي.
ادهم : الله يبارك فيكي.
شهيره : طب هترجعه امتي.
ادهم : الصبح ان شاء الله.
شهيره : ان شاء الله..... سلام يا حبيبي .
ادهم : سلام.
شهيره بفرحه : خد تيليفونك يا عز.
عز : هو في ايه بتقولي لي ادهم الف مبروك هو نجح ولا ايه.
شهيره بابتسامة : لا بس نور حامل ووقعت من علي السلم و سبحان الله البيبي محصلوش حاجة.
عز : ايوه يعني ايه برضه...... ايه دا يعني انا هبقا عم يا حلاوة.
سلمي : وانا هبقي عمته.
عز : يا شيخة اتلهي.
سلمي : عز الله و اللهي لقول ل ابيه لما يجي.
مالك : وانا بقي هبقي خالته قصدي عم.
شهيره : اه يا حبيبي.
نادر بغيظ : وانت ايه صلتك اصلا يا مالك انت حتي صلتك بالنسبة لينا بعيده انت من غير اهل اصلا تبقي عمه ازاي.
مسعد : ايه الي انت بتقوله دا يا نادر ما تحترم نفسك و بعدين ما مالك قريبي.
مسعد : بس برضه يتيم.
مالك : وانت ايه الي حارق دم اهلك اسف يا عم مسعد.
نادر : و انا احرق في دمي ليه انا بعرفك مقامك بس انك ملكش لزمه هناااا انت قاعد هنا لاجئ يا مالك .
مالك : و انت مالك يا عم انا راضيها علي نفسي ملكش فيه انت.
نادر : ما انا مهما قولتلك هتفضل كدا معندكش دم و عايز تخطب أيه و الصراحة متستهلهاش انا بحبها من وانا في جامعة إسكندرية.
مالك عند الكلام دا مقدرش يحافظ علي تصرفه و ضربه بالبوكس : انا اسم حاجة تخصني متجيش علي لسانك انت سامع انت تقول الي عايزه ان شالله تهزئني حاجة تخصيني لااااااء سامع يلاااااا.
نادر : وانا مقولتش حاجة غلط انا بحبها.
مالك اتنرفز اكتر.
عز مسكه : خلاص يا مالك اهدي و بعدين انت بتتكلم ليه هو احنا اشتكينا ليك و لا حاجة انا مش عارف انت مالك اصلا و بتتدخل ليه انت الي ملكش صله مع أحترامي ليك يا عم مسعد بس انت ملكش فيه يا نادر انت تمام.
مسعد : علي ايه يا ابني انتم اساس الاحترام يلا يا نادر عشان انت ناقص تربيه.
بعد ما مسعد و نادر مشيه .
عز : في ايه يا عم انت نازل ضرب في الناس ليه اومال انت من امتي غيور كدا شبه ادهم.
مالك : مش عارف بيحرقوا دمي يا عز.
عز : بس حمش يلا بسم الله عليك خمسة و خميسة عليك.
سلمي : خمسة و خميسة عليا .
عز : ايه يا بت ام الظرف دا احنا هنخلص منك امتي بقا دا اناي رزله اوووي ما تمشي و تسبينه.
سلمي : قاعده علي قلبك يا بابا.
عز : وانا قول قلبي بيوجعني ليه عشان انتي قاعده عليه.
مالك :بسسسسسسس في ايه يا ابني في ايه يا سلمي .
سلمي : الله بقا ما تشوف عز هو الي بيتكلم.
مالك : بلاعب قرود انا اسكته و جعتولي دماغي قاعد في حضانة انا.
شهيره : عندك حق يا ابني و اللهي .
مالك : انا طالع كفاية حرقة دم بقا انا بقيت ادرب ناس اكتر ما بدرب المجرمين.
عز بسهوكة : مهو انت الي دمك حامي يا حبيبي.
************************************
في المستشفي العسكرية.
ريم : بت اشكرية انا زهقانة.
ماجدة : اعملك ايه اقوم ارقص يعني ولا ايه.
ريم : ياريت اهو حاجة تسلينا...... متعرفيش تعملي حاجة يا ام احمد يا نكدية.
مريم : بعرف اغني بس.
ماجدة :عااااااا...... غني غني و النبي.
مريم : انا كده اتخضيت و مش هغني يا ماجي .
ماجدة : لا خلاص غني.
ريم : اه والنبي.
مريم بدأت تغني باحساس : معلش يا قلبي يا اكتر قلب شوفته حزييين و عااااش محروم من الفرحة حبيبك كلهم غاااايبين و احزانك سنيين طرحه.... نديت علي الفرح قاااال لاء ولااااا مررره من المرااااات مفيش جواك ولاااااا دقهههه ما بتصرخش من الاهات
............ وسعات بستغراب انت ازاي قدرت يا قلبي تتحمل و ازاي ولي لسسسه جااااااي بنفس القوة هتكمل....... جراحك خله شكلي حززززييين وبايين عليا من بررره جراح لو دقها نااااس تانييين كانت ماتة متين مره.
ريم بتأثير : انتي موهبةيا بنتي انتي صوتك خلاني ادمع.
ماجدة : أهئ أهئ حتي و انتي بتغني نكدية يا بت..... مين الرزل الي بيخبط دا أدخل..... يا ادي النيله اهو عو عو عو جيه اعملوا اغنيه مع بعض.
دياب : هو مين الي كان بيغني.
ريم : مريم يا دكتور.
دياب : صوتك فيه احساس دا المستشفى كلها سمعتك صوتك رائع الصراحة....... ازيك اشكرية.
ماجدة : اهلا يا اخويا.
دياب : اخويا دي صحبتكم دي.
مريم بابتسامة : مالها ماهي عسل ايه يا دكتور .
دياب : عسل اسود و منيل دي شبه ام رجل مسلوخة بشعرها الاصفر دا اسلوب كلامك مش لايق علي شكلك .
ماجدة بشراسة : و انت مالك يا جدع.
دياب : ايه دا انتي بتقوليلي انت مالك...... في ايه يا وليه انا سكتلك من امبارح ميغركيش اني دكتور محترم و مدا لا يا امه دا انا بلطجي اتعدلي يا وليه.
ماجدة بغيظ : وليه اما يولوه عليك يا بعيد.
مريم و ريم : ببببببببس.
دياب : يلا يا ام احمد عشان اكشف عليكي .
بعد شوية.
دياب : تقدري تخرجي بكره.
مريم بحزن : تمام.
دياب : اوعي يا وليه من سكتي يلااااا .
ماجدة : ماتعدي يا عم و انا ممنعاك الله .
دياب : بارده و شعرك دا هلمهولك.
وسبها ومشي.
ماجدة : هو يقصد ايه .
ريم : مش عارفة......... مالك يا مريم .
مريم بحزن : هرجع لوحدي تاني.
ريم : لا يا حب انا زيك انا هقعد معاكي.
مريم : بجد.
ريم :اه يا حب و البت ماجدة تبقي تيجي تزورنا.
ماجدة : وانا موافقة يا حب.
ريم : طب ننام.
مريم : يلااا.
************************************
الساعة العاشرة صباحاً.
مالك : ها يا دكتور التحليل طلعت.
الدكتور : اه يا فندم....... اتفضل.
مالك مسك الورق و انصدم.
في اوضة مريم.
ريم : خلاص كدا كل حاجة جهزت يا مريم.
مريم : اه يا ريم.
ريم : بت يا ماجدة.
ماجدة : في ايه يا خشبة.
ريم : خلصي عشان نمشي يا حيوانه.
ماجدة : اديني خلصت يلاااا يا مريم.
البنات وصله لبيت مريم.
في بيت مريم.
ماجدة : الله الله ايه يا بت الحلوة دي الشقة بتعتك زوقها حلو اوي.
ريم : الله اكبر يا شكرية.
ماجدة : ما خلاص يا اختي في ايه ايه يا اخواتي دا.
ريم : معلش استحمليني...... انا ريحه افتح الباب.
ريم : نعم.
::- فين مريم.
ريم : مريم يا مريم .
مريم : نع..... انت انت ايه الي جابك هناااا يا مالك.
مالك : وسعي و ادخلي جوه حالا.
مالك دخل و ساب الباب مفتوح عشان البنات.
مريم : خير في ايه عايز ايه.......
مالك ضربها بالالم.
ريم و ماجدة اتصدمه.
مالك : كنتي عارفة صح.
مريم : عارفة ايه.
مالك ضربها قلم تاني : اني اخوكي اني تؤامك كنتي خطبتي كنتي بتعملي حاجة بتغضب ربنا .
مريم : عشان انتقم منك يا مالك عشان خاطر ابوك الي قتل امنه الي لسه عارفة انها مك انت كمان بس انت اتربيت وسط اسره و انا اتشرت في الشوارع لغاية ما اخدني واحد و الي عرفته من قريب ان الي انت اسمك مكتوب عليه هو الي قتل امي الي هيا امك.
مالك : انتي هبله انا معرفش مين ابويا اصلا انا معتصم بيه كتبني علي اسمه عشان مليش اب و انا معرفش ان ليا اخت لاء و تؤامي غبية غبية عمري ما شوفت ظابط غبية كدا أفرضي اني مسبتكيش كنت هتجوز اختي تؤامي غبية اوووووي يا مريم غبية انتي عايزه تتربي من اول و جديد انا تربية جنيني و انتي تربية شوارع.
************************************
في بيت حسام.
فوزية : انا نفسي اعرف راحت فين ملك و ش عارفة اوصل لمحمود نهائي.
حسام : في ايه.
فوزية : ما فيش مافيش يا اخويا.
حسام : مش مطمنلك.
فوزية : ليه يا اخويا انا عملت ايه بس.
حسام : و لا حاجة.
فوزية في نفسها : حاسه بغدر من نحيتها البت دي و لو صح هموتها.
