اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل السادس والعشرين 26 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل السادس والعشرين 26 بقلم شمس علاء 



البارت السادس و العشرون.
في صباح تاني يوم.
ادهم كان واقف علي البحر و نور جات من ورا ووقفت.

ادهم : هتفضلي واقفة عندك كتير .

نور : انا نفسي اعرف بتعرف الي بفكر فيه و انا دلوقتي جيت من وراك من غير ما تحس.
ادهم لفلها : دا العشق يا نوري اني عارف انتي بتفكري ازاي مش عارف حاسس انك ملكيش في جو الرومانسية .
نور : الصراحة اه.
ادهم : و لا انا .
نور : ولا انت ازاي يعني دا كفاية الجو الرومانسي بتاع امبارح .
ادهم راح و اخدها في حضنة : دا حاجة بسيطة انتي تتدخلي تلبسي و نروح مكان انا حاجز هناك ... وغمز بعنية ورومانسي برضه .
نور وشها احمر : احممممم......
ادهم : حلوه الفراولة دي بحبها.
نور وشها احمر اكتر : اددددددهم الله بقا....... و يا سلام يا ابو الادهيم لو شفوك و انت كده و الهيبه هتروح و بذات لو زيزو.
ادهم : نوررررر انا كل مره بعمل نفسي مش سامع لامن اقسم بالله لو سمعت زيزو دي تاني هتزعلي انتي متدلعيش حد و البذات الحمار دا سامعه.
نور مردتش.
ادهم : طب انا كده هضطر اتصرف.
نور مافهمتش هو قصده ايه..... لقت نفسها علي دراع ادهم.
نور : سامعه سامعه و خياة ابوك نزلني دا انا زي مراتك نزلني يا ادهم بقاااا هدوخ.
ادهم بعند : كنتي سامعتي الكلام من الاول بدل العند دا .
نور : خلاص آسفه نزلني بقااااا.
ادهم نزلها : بعد كدا تسمعي الكلام ويلا ادخلي البسي.

نور بغضب طفولي : حاضر .
ادهم بابتسامة : طفله.
نور رجعت تاني : سمعتك علي فكرة .
ادهم : هتعملي ايه يعني.
نور : ولا حاجة يا كبير مجرد اني بوصلك المعلومة يا كبير.

ادهم : ادخلي البسي يا اما محناش ريحين في حتة ماشي.
نور جريت : انا ريحه البس يا كبير.

بعد شوية نور خرجت لبسة فستان تبيني و الطرحة من نفس اللون و ادهم كان لابس و شكله كان جميل جدا.
نور بذهول : يخربيت حلوتك يا اخي ايه دا احنا مش هنخرج يا عم البنات هتشقتك مني.
ادهم بذهول : دا بعد الي انتي قولتيه دا انا مش عايز اخرج معاكي .
نور : دا عند امه يا ادهم.
ادهم : بتتتتت نهارك طين انتي هتخرفي و لا ايه نور اعدلي كلامك كداااا هااا.
نور بسهوكة: اسفه يا ادهومتي اسفه يا حبيبي
ادهم : انتي بتتدلعي عشان أسامحك و اللهي لو عقلك صورلك اني هتهاون معاكي يبقا لاء ماشي يا حبيبتي.
نور : حاضر يا ادهم.
ادهم حس ان نور زعلت او حسه ان في حساسية في الكلام معاه.
ادهم : نور انا مش قصدي انك ما تهزريش معايا بس برضة الهزار ليه حدود يا قلبي انا عارف ان انا صعب بس استحملي معلش متزعليش.
نور : لا يا حبيبي مش زعلانه هو انا مش قصدي واللهي بس انا لما بتعصب او بنصدم ردت فعلي بتبقي متخلفه زي.
ادهم بابتسامة : طب مش يلااا و لا ايه هنفضل نتكلم كتير يا أميرتي.
نور بابتسامة حب : لا يا قلبي هنمشي.
ادهم ركب نور العربية وراح ركب جنبها.
ادهم : بس ايه الحلوة دي الفستان جميل انا الي مختاره.

نور : مين يشهد للعروسة.
ادهم : العريس مش محتاجة ذكاء .
نور : علي فاكرة دا مثل انا نفسي معرفش مين الي هيشهد.
بعد شوية.
ادهم : و صلنا.
نور بصت لقيت مطعم فاخر يظهر انه من اكبر المطاعم.
نور : الله يا ادهم دا شكلة حلو اوي
ادهم نزل و فتح بابها و نزلها و مسك ايديها : يلا ندخل.
نور و ادهم دخله و نور انبهرت بالمنظر مافيش حد موجود المكان كله فاضي.
ادهم : عارف بتفكري في ايه انا حاجز المكان كله.
نور : ربنا يخليك ليا يا ادهم........ ويخليك هادي مش متعصب لان دي دعوة مهمه.
ادهم اخدها و قعدها.

ادهم : انتي متعصبنيش و انا افضل هادي..... واديني بكمل الرومانسية بتاعة امبارح الي قلبت بنكد دي.
نور : خلاص يا حبيبي مش لازم نفتكر..
ادهم : ها يلاااا ناكل .
نور : يلااا احسن انا هموووت من الجوع.
بعد ما الاكل وصل.
ادهم : بعد الاكل في مفاجأة تانية..
نور بابتسامة مشرقة : الله يا ادهومتي كمان لا كده كتير انت تخرجني علي طول.
ادهم : من عنيه يا نوري.
نور : انا هدخل الحمام و رجعه تاني.
ادهم : اجي اوصلك.
نور : لا يا حبيبي خليك مكانك انا هاجي علي طول مش هتأخر هاجي بسرعة.

نور مشيت ووصلت للحمام.

::- انتي نور صح .
نور : اه ..... خير.

::- انا نرمين كنت مرات ادهم و طلقني قبل ما يتجوزك.
نور انصدمت اول مره تعرف ان ادهم كان متحوز بس اتملكت اعصبها : طب منا عارفة انه كان متجوز ايه الجديد يعني و انتي جيه تقولي ليه يعني فاكراني مش عارفة المفروض واحده زيك تتكسف علي دمها و متجيش يا متنا.......... وبعد ازنك عشان مش قاضية.
نرمين : ااااه البتتتتت واثقة في نفسها اوي برضه هجيبك و لازم نقهره عليكي انتي نقطة ضعفة....... اومال ايه الورق دا. نرمين مسكت الورق الي وقع من شنطة نور.
نرمين بابتسامة شريرة : لقيت الفرصة و هنفذها يا ادهم.

نور خرجت و علامات وشها تبين كل حاجة بس حولت تبان طبيعةعلشان نرمين.

ادهم : اتأخرتي ليه.
نور وهي مركزه في مكان تاني : معلش.
ادهم رفع حاجبه : في ايه.
نور لحظت ان نرمين بتراقبهم .
نور بابتسامة تمثيل : مفيش حاجة يا ادهم.
ادهم عارف انها بتمثل .
نور اتأكدت انها مشيت : ادهم انا عايزه امشي لو سمحت .
ادهم : في ايه يا نور.
نور بدموع حولت ما تبينهاش : عايزه اروح ارجوك روحني يا ادهم لو سمحت.
ادهم بغضب : اتفضلي اودامي.
بعد ما ادهم و نور ركبه العربية.

في العربية.
ادهم : في ايه .
نور مرددتش .
ادهم بصوت مرتفع : انااااا مش بكلمك.
نور ببرود : انا مش قادرة اتكلم وياريت نرجع القصر.
ادهم بعند : لاء هنرجع المكان الي كنا فيه انتي مش هتمشيني علي مزاجك و هعرف ايه الي حصل تمام .
ادهم سكت و متكلمش بس كان متعصب جدا.
ادهم وقف العربية : انزلي.
نور نزلت.
بعد ما دخله الڤيلا الي علي البحر.
ادهم قفل الباب : في اييييه يا نور و تردي عدل و متعصبنيش تمام.
نور : مفيش حاجة و ياريت نرجع القصر يا ادهم.
ادهم بعصبية : اخر مره هقولك في ايه يا نور و لو مردتيش هتعصب بجد.

نور بحزن و قوة : ادهم انت كنت متجوز .
ادهم ببرود : اه........ في ايه بقااا .
نور : انت بتسألني في ايه يا ادهم جوزي و حبيبي كان متجوز لاء و مقاليش مع انك حكيتلي كل حاجة اشمعني مقولتليش انك متجوز.
ادهم : لاني مش معتبره جواز و أظن اني قولتلك انك الحب الوحيد الي في حياتي و لو مش مصدقة انتي حره.

نور : واللهي بقا كده يعني لو انت مش معترف بيه جواز مقولتليش ليه تخلي الي كنت متجوزها جيه تقولي انا كنت مرات ادهم .
ادهم : علي فكرة انا قولتلك ان انا مش معتبر ان دي جوازه اصلا عشان اقولك اني متجوز انا قولتلك مفيش غير انتي حب حياتي مش مقتنعة انتي حره.
نور بدموع : طب تمام انا عايزه ارجع القصر.
ادهم وهو ماشي : لما ارجع هنمشي بليل.

************************************

في المستشفي العسكرية.
ماجدة : بقيتي كويسة يا ام احمد يا نكدية.
مريم بابتسامة : كويسة يا شكرية تورتة.

ماجدة : فاكرتيني بببببببت ياااااااا خشبببببة.

ريم : يخربيت خشبة علي الي جابه...... في ايه اكيد عايزه حاجة من تحت.
ماجدة بسرعة : اه عايز شيبس و شيكولا و كنز و آيس كريم وووووو اه اكل عشان هموت من الجوع و ياريت من كل حاجة الضعف عشان جعانة موت و ياريت تجيبي عصير و حاجة نحلي بيها.... و ايه تاني...... تعرفي تجيبي تورتة بالشيكولااااا و معاها حاجات تانية من المحل..... في ايه تاني يا مريومه.
ريم بذهول : دا انا الي هجيب.
ماجدة : اه يا خشبة و ياريت بعد مده ماتقطعنيش اديكي نستيني انا عايزه ايه...... عبو شكلك يا خشبة.

ريم : عبو شكلك انتي المرتب هيخلص خلفتك و نسيتك انا و لا ايه و بعدين كل الاكل دا بيروح فين جسمك مرسوم و بتكلي اكل يا باي يشبع قبيله و دا كتير اوي يا شكرية لاء و بتفكر في ايه ناقص انتي جاية كنتاكي يا امه و لا مقدونس انا بتقهر علي فلوسي يا ام احمد يا نكدية ينفع.
مريم : لاااا مينفعش يا خشبة لازم تجيبي كل يوم كدا يا خشبة مينفعش .

::- يعيني عليكي يا بنتي صعبانة عليا..... وبعدين الجسم الحلو دا بياكل كل دا دا انا كدكتور مش عارف عملتيها ازاي دي.
ماجدة : هو بيكلمني انا.
ريم و مريم هزه راسهم بمعني اه.
ماجدة قامت : مالك يا عنيه.
الدكتور : ياريت ابقي عنيكي الحلوين دول.
ماجدة : ما تلم نفسك يا عم في ايه و اللهي اشرحك.
الدكتور بخصة : اشرحك....... وريني يا انسه مريم التقرير عشان امشي المزه هتشرحني...... قصدي الانسه .
ماجدة : أستغفر الله العظيم وأتوب إليه.
الدكتور : وانتي جايا تتوبي هنا ليه في جامع تحت روحي صلى يمكن ربنا يغفرلك و لاحاجة.
ماجدة : في ايه يا جدع ما تحترم نفسك .
الدكتور : جدع....... بيئة.
ماجدة رفعت حاجبها : هي مين الي بيئة يا عنيه.
الدكتور :السماعة الي بكشف بيها بيئة اوي يا شكرية لبسه شبشب علي فستان و جرفات قليلة الادب اووووي ولسانها طويل....... خلاص يا آنسه مريم.
الدكتور و هو طالع : اه يا آنسه انا اسمي دياب.
ماجدة : يعني يا حبيبي يالي خاف من العفريت.... عو عو عو... وانا مالي هطلعلك بطاقة.
دياب : لاء هتطلعلي العفريت الي بخاف منه.
وسبها ومشي.
ريم و مريم انفجروا من الضحك.
ماجدة بغضب طفولي : الله بتضحكوا علي ايه.
ريم من وسط ضحكتها : دمه خفيف.
مريم : واتلم هلي واحدة مسخره.
ماجدة : بس تصدقوا يا بنات....... الولا حليوه برضة .
ريم : فين غض البصر يا بت.
دياب : راح مشوار وراجع الميكروباص اتأخر نوليني يا شكرية السماعة البيئة يا بنتي انا راجل كبير في السن ..... وياريت تقفلوا الباب متسبهوش علي البحري..... سلام يا شكرية...... باي اخشبة..... محدش اخد من الدنيا حاجة يا ام احمد الي يرميكي ارميه متنكديش علي نفسك.
ومش و قفل الباب.
مريم : هههههههههه مش قادرة.
ريم : ههههههه و انا كمان.
ماجدة : قومي يا باردة انا جعانة.
ريم : حاضر يا اختي...... مفجوعة دايما اعوذ بالله.

************************************

ملك باقتضاب : احمد انا واقفة بره ياريت تطلعلي.
احمد : طالع اهو.
بعد ما احمد طلع : في ايه.
ملك : هتطلع معايا الشهر العقاري.
احمد : دا اشمعني يعني .
ملك : هتعرف.
ملك فتحت الباب وركبت وراه.
بعد ما وصله.
ملك : يلا و انا هوريك هنروح فين.
ملك : علي يا علي.
علي بابتسامة : انا اهو.
ملك : كل حاجة جهزه.
علي : اه.
احمد بعصبية بس مثل الهدوء: هو فيه ايه .
ملك : هتعرف الموضوع دلوقتي.
احمد : هو ايه الموضوع الي ما ينكشفش علي حد دا موضوع خالع راسة يهني ولا ايه.
علي حس ان الموضوع متوتر مابينهم :حضرتك تعالي معانا و انت تعرف .
احمد طلع معاهم.
علي : احنا جايين عشان التنازل يا ماهر.
ماهر : كل حاجة جاهزه و فاضل الامضي بس.
ملك اخدت الورق و مضيت : امضي يا احمد.
احمد : امضي علي ايه.
ملك : امضي يا احند مش لازم نتأخر اكيد مش هبيعك الڤيلا.
احمد مضي : اديني مضيت.
ماهر : تمام و هيتسجل انهارده.
علي : امشي انتم بقا و انا هفضل هنا .
ملك : شكرا يا علي.
علي : العفو دا واجبي.
ملك و احمد نزله.
احمد : هو في ايه عشان انا مش عايز افهم .
ملك ببرود : ولا حاجة مجرد ان دا الشخص الي كان معايا في الشهر العقاري و الي مضيت هليه دا حق امك. و الڤيلا الي ابوك اشترها غير البيت الي في البلد كانه بأسمي امبارح و اتمزلت عنهم انهارده.
احمد بذهول : مه يا اما انا غبي يا اما انتي بتخرفي بقه بأسمك ازاااااي .
ملك حكتله علي كل الي حصل : ببببس.
احمد بذهول اكتر : انتي عملتي كدا.
ملك : اه.
احمد : الله يخربيتك يا شيخة دي ممكن تعملك حاجة و بعدين ايه الذكاء دا يا جعفر دا من امتي .
ملك : بكره الصبح الساعة سبعة بيلي هتعرف تيجي .

احمد : بغض النظر عن الي انتي بتقوليه بس طلعتي جعفز بجد.
ملك : لو سمحت متتكلمش معايا.
احمد : يا اختي شايفاني بقطع نفسي عليكي و لا ايه .
ملك : حاسب لتتعور.
احمد : حاسبي انتي ماعيش فكة.... احنا مستنين مين.
ملك :علي عشان هيخلصلنا كل حاجة بسرعة .
احمد بغيره : علي علي يكونش وزير الداخلية.

بعد شوية.
ملك : اتفضل دا عشان انا السبب كان ممكن ترجعهم.
احمد بعدم ارتياح : بس انا مش مطمن.
ملك : سيب كل حاجة علي ربنا يلا عشان تروحني .
احمد عارف انها زعلانة بس هو عارف هيصالحها ازاي : يلا هوصلك.

************************************
في بيت اهل أيه.
في اوضة وجيدة .
وجيدة بصوت واطي : يالهوووي يا معتز عايز تتجوزها و هي كدا وكمان ملهاش اهل.
معتز : انا بحبها و مينفعش اسبها بعد ازنك انا هتجوزها برضه.
وجيدة : لو اتجوزتها و حد من اخواتي عرف هيطينه عشتك مش هينفع.
معتز باصرار :ماما انا اخت القرار هتجوزها يعني هتجوزها.
وجيدة : طب واطي صوتك وانا هتصرف.

************************************
في قصر خالد الشرقاوي .
أسيل فتحت الباب : مالك..... اتفضل.
مالك موطي وشه في الارض : عمي خالد جوا.
أسيل : اه.
مالك دخل.
خالد : اهو مالك جيه اهو يتفق معانا بقا.
مالك ببرود : انت يلا مش انا قولتلك امبارح ملكش صله بيها..... و لا انت اطرش و لا ايه .
عاصم : واللهي ملكش فيه عمي خالد قالي ان أيه مش مخطوبة.
مالك ضربة بالبوكس وخلع الساعة : انت الي مصمم تخليني اعمل كدا..... قولتلك انت بتلعب في عداد عمرك وانت كبرت علي الكلام ده .كل دا قدام خالد و أسيل و وداد
عاصم : انت انسان همجي و متخلف.
مالك ضربة تاني : معلش اصل انا عيل يتيم و متربتش.... انا كدا اقل ما يقول اني بسخن ماشي تاخد بعضك كدا وتوريني عرض كتافك أيه تبقا خطبتي والي يتكلم عليها يبقي هو الجاني علي نفسه.... بررررررره يا حبيب امك.....
عاصم مشي.
خالد : هو في ايه.
مالك : عمي انا كنت جاي عشان اكلمك في موضوع جوازي من أيه.
خالد بابتسامة حاول ماتبنش : طب اهدي كدا يا مالك و انا عن نفسي موافق هيا الي في ايديها الموضوع.
مالك : تمام انا ماشي حرق دمي دهيه تحرق دمك.

************************************
نرجع تاني عند نور.
نور خرجت من الاوضة وهي محاضرة نفسها و مستنية ادهم .
نور بخضة : اه..... سيب ايدي.
محمود : اديني جتلك يا حلوه...ومش هسيبك.
نور بدموع : محمود اهدي كدا وسبني.
محمود : مش هسيبك غير لما اعمل الي انا عايزه .
نور فضلت ترجع لورا و هو بيرجع معاها لغاية ما بقيت علي حرف السلم.
محمود لقي في خيال بيفتح الباب... ساب نور و جري طبعاً نور وقعت من علي السلم.
نور : ااااااه.
ادهم فتح الباب بسرعة :نوررررررر.

************************************
جماعة لو عايزين صورة مريم قوله.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close