رواية بقايا الماضي الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم شمس علاء
البارت الخامس و العشرون.
في المستشفي العسكرية.
الدكتور : دي معتدي عليهاااااااا
الزهول مسيطر عليهم كلهم .
الدكتور كمل كلامه : وده مأثر علي نفسيتها و حالتها الصحية ارجو انكم تيجبلها حد قريب منها لان هي لو فضلت كدا حالتها هتتدهور و ممكن تخش في صدمة عصبية .
وبعدها الدكتور مشي.
مالك مش مصدق.
ادهم : ادخلها يا مالك يلا.
مالك : لاء مش هدخل .
ادهم : مش هينفع ممكن انت الوحيد الي تتجاوب معاه تفوق اي حاجة.
مال بص لمعتز : مالك يا معتز.
معتز بحزن واضح : ماليش يا مالك ادخلها انت.
مالك مش مقتنع.
ادهم : ادخل انت يا مالك.
مالك دخل الاوضة لقي مريم قاعدة وضمه رجليها الاتنين ليها.
مالك بحنية : مريم.
مريم بصتله و انفجرت : انا بكرهككك يا مالك انا بندم اني عرفتك انا حصلي دا كله من وراك بكرررررهك اطلع بررررره يا مالك بررررره انت السبب انت وابوك بررره.
الدكتور دخل و عطاها حقنة مخدر .
مالك : بعد ازنك يا دكتور انا عايزك في موضوع.
دكتور : اتفضل بس ياريت يكون بره عشان المريضة.
مالك : تمام.
بره الاوضة.
ادهم : معتز في ايه.
معتز : مافيش حاجة.
ادهم : كدااب يا معتز في حاجة ضيقتك..
معتز بسرعة : انا هتجوزها يا ادهم و مش شفقة انا بحبها قبل ما مالك يخطبها و انا مبقاش بحبها لو سبتها بعد الي حصلها انا هتجوزها.
ادهم : انت متأكد انك هتقبل تتجوز وحده كدا.
معتز : اه لاني بحبها و الي بيحب بيضحي يا ادهم وانا قولت لو سبتها مبقاش بحبها .
ادهم : راجل يا معتز.
مالك باستغراب : هو في ايه.
ادهم : هقولك بعدين كنت فين.
مالك : كنت بعمل DNA.
ادهم : نعم.
مالك : انا لازم اعرف ايه سر الشبه بيني وبينها غير الكلام الي قالته.
ادهم : تمام هيطلع امتي.
مالك : بعد يومين.
ادهم : تمام هي ملهاش حد.
مالك : لاء.
معتز : انا هتصرف.
مالك : هتتصرف ازاي .
معتز : هجيب ماجدة تقعد معاها.
مالك : ماجدة مين.
معتز : بنت خالي ماجد.
ادهم :مش دا خال أيه.
معتز : اه اومال هي فين.
مالك : وانت مالك يلاااا و متعصبنيش انا متعصب لوحدي .
معتز : في ايه ياعم ان جيت يمك انا بسأل علي بنت خالتي يعني انت مالكش صله و اللهي يا حيوان لو مديت ايدك له تزعل دا لسه ايدك معلمه في وشي و بعدين انت مالك اولا دي بنت خالتي ثانيا انت ملكش صلة و ثالثا ودا الاهم ابقي شوفلي الموضوع الي قولتلك علية وشوف رأيها يا ادهم .
ادهم فهم الي معتز عايز يوصله.
مالك : علي فكرة يا معتز لو متلمتش انا ممكن اخرف عادي ماشي هي مين يلا الي هيأخد رأيها.
معتز : في ايه يا مالك متحترم نفسك شوية الله وانت مالك.
مالك : انت ليه مصمم تخليني اضربك.
ادهم بصوت صارم : بسسسسس يلا منك ليه انتم مش عمللي احترام ولا ايه هتتعركوا زي العيال الصغيرة ولا ايه ادامي انته اطفال يبقا لو اتعركتوا تاني انا الي هتعامل معاكم بالضرب و انا ايدي تقيلة فاتحترموا نفسكوا كدا وتعقل منك ليه.
مالك بغضب: انت مش ايف بيقول ايه.
ادهم ببرود : انت مالك انا نفسي اعرف انت صفتك ايه عشان تتعصب.
معتز : مش عارف....... ادهم دا بدأ يتحول اهدي يا مالك يا حبيبي عشان انا بخاف ادهم هدي.
مالك : انتم مستفزين.
معتز : ادهم نسيت نقولك في واحد معجب بأيه وجيه سأل عليها عندنا شافها لما كانت عندنا انا قولت اقولك الاول هو مصمم ياخدها.
::- فعلا انا مصمم.
معتز : اهلا يا عاصم انت بتيجي علي السيرة .
عاصم بابتسامة : انا شفتك فاقولت اجي اشوفك .
معتز : اه تمام...... دا دكتور عصام..... ودا ادهم ابن عم الانسة ايه....... وداااااااا .
مالك : اختها الكبيرة يا عنيييييه .
معتز : دا مالك تقدر تقول اخو ايه الكبير.
مالك بعصبية : اخو مين يا بابا ازاي يعني هبقي.... وكمل كلامة بشراسة اخو خطبتي.
عاصم : ازاي يعني انا الي عرفة ان الآنسة أيه مش مخطوبة.
مالك : واديها اتخطبت وياريت اسمها ميجيش علي لسانك متلعبش في عداد عمرك يا دوك.
عاصم : اسف مكنتش اعرف ان أيه اتخطبت.
مالك بغضب : اللهم طولك يا روح ..... ومسكه من مقدمة هدومة : انت مابتفهمش يا جدع ولا ايه قولتلك متجبش اسمها علي لسانك و لا انته الفهم عندك مش موجود او بتستوعب علي مراحل.
المستشفى كلها كانت بتتفرج عليهم .
ادهم بصرامة معتادة : مالك سيبه وبطل همجية احنا في مستشفى سيبه يا مااااالك.
مالك سابه : اديني سبته خالية يمشي من قدامي يا ادهم.
معتز بأسف : انا أسف يا عاصم.
عاصم مردش و مشي مترفز.
معتز بغضب : ينفع كدا يا مالك اسلوبك المهزء دا ايه معندكش زوق و بعدين الراجل غلط في ايه دا بكل ادب واحترام طالب ايديها ودا عريس كويس و دكتور اتمناه ل آي حد وبعدين انته خاطبها منتين افهم بس.
مالك بشراسة : خلاص هيا بقت خطبتي وانا هطلبها من ابوها ولو حد جاب اسمها علي لسانه هيبقا بيلعب في عداد عمره و هيفرقع في و شة تمام اوعي من وشي .
معتز : يا حول الله يارب بيحبها.
************************************
في بيت ملك.
ملك فتحت الباب.
ملك : انته فين يا قوم ............. ايه دا احمد.
احمد بهدوء معاكس : كنتي فين.
ملك : عادي يعني كنت في مشوار.
احمد : طلعتي من غير ماتستأذني و مجتيش الشغل وواحد صاحبي يتصل بيا يقولي خطبتك كانت مع واحد في الشهر العقاري و متقوليش شغل لان اكيد مش هتشتغلي بعيد عني انتي بتشتغلي معايا مين الي كان معاكي.
ملك كانت هتقوله بس كلامة استفزها : عادي يعني واحد زميلي كان عايز مني خدمة مفيهاش حاجة انت الي مكبر الموضوع اوڤر اووي انت.
محمد ضرب ملك بالقلم .
ملك بذهول و بدموع : اااااه ......... انت بتتدربني يا بابا.
محمد : واكسرلك دراعك كمان لو متعدلتيش في الكلام الظاهر دلعي الزايد خلاقي عديمة تربية و اخلاق.
ملك سبتهم ودخلت جوه .
احمد بعتاب و حزن : ليه كدا يا عمي مع احترامي ليك انا مابحبش حد يمد ايده عليها.
محمد : تستاهل عشان تتكلم عدل بعد كده دلعي الزايد خالها عديمة ربيه .
احمد : مينفعش يا عمي انا فهمها كويس هي ردت كدا عشان كلامي استفزها وافتكرتني شاكك فيها اكيد هيا مش قصده كدا بعد ازنك.
محمد : اتفضل.
بعد ما احمد مشي .
فاطمة : احمد كلامه صح يا محمد ماكنش الفرود تضربها انت من امتي بتمد ايدك عليها .
محمد : حتي لو استفزها متردش كدا يا فاطمة عيب لازم تحترمه هو جاي و قلقان عليها وهي ترد عليه كدا لاء وبتقلة انت الي مكبر الموضوع هو يقولها انتي كنتي مع شب وخي تقول كدا غبية.
فاطمة :ربنا يهديها.
************************************
في قصر معتصم الشرقاوي.
شهيره : اومال آسر و أسيل مالهم يا نور متعركين ولا ايه .
نور : اه خناقه بسيطة هتتحل بسرعة يا عني .
شهيره : يارب تكون الحياتكم كلكم مفيهاش حزن..
::- لااااااااااااااء يا عز مش هسيب الشغغففغل الله بقااا مش كفاية هسيبة لما نكتب الكتاب الي خاليته فرح وقررت لوحدك.
عز بغضب : اه فرحي هيبقا مع آسر و أحمد.
حياة : يا عزززز بقا انت ازاي تقرر مره وحدا كدا مش تاخد رأي وبعدين انا مالي ياعم بالي الراجل عمله افهم كدااااا.
عز بغضب : لاء ليكي وانا لما اقول مفيش شغل يبقا مفيش ياحياة.
حياة : لاء هروح ولو مش عندك يبقا عند غيرك و الفرح مش هيبقا في الميعاد الي انته قولتة .
شهيره و نور في صوت واحد : بسسسسس.
شهيره : في ايه شبه القط و الفار ليه اهدوا كدا وفهموني في ايه .
نور : كلام ماما شهيره صح .
عز : كل شوية يحصل مشكلة في الشركة بسببها لاء وبخسر الصفقات لان الهانم كل شوية حد يعاكسها وانا قاعد فابيضرب فالصفقات بتبوظ وانا خسرت كتير .
حياة : وانا مالي انا يا عز خلاص هشتغل في مكان تاني.
عز بصوت عالي : لاااااء يا حياة وكلامي يتسمع يا واللهي العظيم اتجوزك دلوقتي وشغل في مكان تاني لااااااء.
ادهم جيه من وراه : صوتك عالي ليه يلااا من امتي دا.
عز بأدب واحترام : آسف يا ادهم .
ادهم : في ايه يا حياة انا سمعت كل حاجة وانا جي من بره صوت عز كان عالي هو خايف عليكي مش علي شغله و اسمعي الكلام يا حياة.
حياة : حاضر يا ابيه .
عز : هو انا كنت بغني ظلموا يعني ولا ايه منا قولت نفس الكلام ولا لازم ابو..... قصدي الاستاذ ادهم هو الي يقول.
ادهم : اخررررس يا عز.
عز : حاضر..... ايه دا كل شوية اخرررس يا عز اخرس يا عز ايه دا.
ادهم : بتقول حاجة يا عز.
عز : لا يا حبيبي بقول ربنا يخليك.
ادهم : اه...... ايه رأيك يا حياة مش هنغصب عليكي بس دا احسنلك.
حياة : موافقة يا ابيه.
عز بسهوكه : موافقة يا ابيه ..... عبو شكلك حرقة دمي من الصبح ودلوقتي موافقة يا ابيه دا ايه دا .....اهو ماي واي.... قصدي ماي لڤ جيه.
خالد : مالك و مال البنت يا ابني في ايه يا حبيبي.
عز : مافيش مش عايزه تقعد من الشغل ولا عايزه الفرح يبقا مع آسر و أحمد.
خالد : ليه يا حبيبتي ليه يا قلبي.
عز : ليه انته يا عم في ايه يا جدع ماتخطبها بدالي.
خالد بابتسامة : ياريت يا زيزو بس مش هينفع يا حبيبي خليهالك.
عز : هو انته ليه محسسني اني في سبوع ابنك وبديك فلوس انت هر يا عم متخدهاش انت الي خسران كنت شلت عني شوية .
شهيره : الحقي يا نور دي صدقت.
نور : اه هي فعلا بتصدق اي حاجة ...... دا بيهزر يا هبلة.
حياة بثقة : منا عرفه يا نور انه بيهزر...... بقولك ايه يا عمو ماتوصلني يا My love.
عز : نعم يا اختي اوصلك انا.
خالد : لاء انا الي هوصلها يا حبيبي.
عز : لاء يا حج.
ادهم : بسسسس دماغي ولا انت ولا هو يلا يا حياة هوصلك.
نور بغيظ : اه يابت المحظوظة ماشي.
حياة : ايه يا نور هتغيري مني ولا ايه.
نور : اه....... هارررررر اسوووح ايه الي انا قولته دا .
ادهم : ولا كأننا سمعنا حاجة يلا يا حياة و انتي حضري نفسك عشان هرجع اخدك.
عز بمرح : الله يسهله الله يسهله اوعي يا قلبي.
ادهم رفع ايده.
عز بخضة : يالهوووووي هيضرب.
ادهم عدل الساعة : بعدل الساعة يا حيوان.
عز : اه اه عارف.
ادهم بسخرية : اه فعلا عارف.
عز : ما بلاش ياريت نبرة السخرية دي .
ادهم : نعممممم عايز ايه.
عايز : آيس كريم بالشيكولا و حياة عيالك.
ادهم : طفل...... يلا يا حياة.
حياة : يلا يا ابيه.
************************************
نرجع للمستشفى العسكري.
ماجدة : في ايه يا ميزو.
معتز : في واحده زميلتي جوا عايزك تقعدي معاها عشان ملهاش حد وهي لسه فايقة من المخدر الي اخدته .
ماجدة بخبث : يسلام تصدق يا ميزو.
معتز : خير.
ماجدة : ان ال corn ولع في love.
معتز : دا ازاي دا ادخلي ادخلي هتفضلي طول عمرك غبية محمد هنيدي لو سمعك هينتحر غوري ادخلي.
ماجدة : ياعم متزئش .
معتز : هتتدخلي و تقعدي معاها وتحولي تطلعيها من الحالة الي هيا فيها الي حصلها مش قليل يا ماجي.
ماجدة بشفقه: هو الي فهمته صح.
معتز هز راسه بمعني اه.
ماجدة : يا حبيبتي خلاص يا ميزو امشي انته و انا هستأذن بابا وهعرف اتصرف.
معتز : مش هوصيكي يا ماجي .
ماجدة : ماتخفش يا عم دا انا هجبلها الي تسليها غيري.
معتز : ماشي انا همشي و هتابع معاكي يا ماجي .
ماجدة : ماشي يلا امشي بقا يا ميزو الله.
معتز : منا ماشي يا ماجي في ايه.
ماجدة دخلت ل مريم.
ماجدة : السلام عليكم.
مريم بصتلها بصت انكسار.
ماجدة مريم صعبت عليها جدا.
ماجدة : بصي يا مريوما انا هتفق معاكي اتفاق انا قعده معاكي عشان متبقيش لوحدك و كمان انا مرتحالك نفسيا لو مش عايزاني هخرج عادي و مش هزعل اخرج.
مريم هزت راسها بمعني لاء.
ماجدة : لاء اتكلمي كدا انا عايزه اسمع صوتك الحلو دا.
مريم بصوت مضطرب وبدموع : ااااارجوكي ممتمممشيش اااانا مممرتحالك ععشاااان خطررري خليكي ممممعاااااياااا . وانفجرت في العياط و سيل الدموع.
ماجدة قامت واخدتها في حضنها : طب اهدي يا حبيبتي انا معاكي اهو بصي بقا.
مريم من وسط شهقاتها: نعم.
ماجدة : انا هتكلم بصراحة و هعرفك بنفسي انا ماجدة بنت خال ميزو قصدي معتز و تقدري تقوليلي يا ماجي و هقعد معاكي وهنجيب بت دلوقتي صاحبتي و نسهر مع بعضينا ها ماشي و لا ايه.
مريم : مممماشي.
ماجدة : استني بس نتصل بيها نضيها انا بحب اعصبها اوي.
ماجدة اتصلت : ايوه ايوه يا ريوم بت يا ريم فوقي كدا و كلميني.
ريم : في ايه يا وجه البورص .
ماجدة : انا وجه البورص يا كلبه طب تعالي انا عايزاكي يا قمر.
ريم : لا مش هاجي.
ماجدة : يلا يا بقره يا جموسه.
ريم : حاضر هلبس و جايه يا ماجي.
ماجدة : ماكان من الاول ولا لازم تيجي بالشتيمة اه و النبي يا ريوم عايزه لب و شيبس و كنز و آيس كريم بالمانجو هااا واه هاتيلي شيكولا كتير هااااا.
ريم : ما جبلكيش كيلو بطاطس و انا جايه و احودلك هلي الحزار اجيبلك لحمة انتي بتكلمي صبي في السوبر ماركة في ايه يا امه مين الي هيدفع كل دا يا ماجي الكلب.
ماجدة : اناي يا حب واه اعملي حساب لو جيبتي لنفسك معايا اعملي حساب فرد كمان و اه خدي العنوان اهو................. خلاص يا ريوم .
ريم : اديني جيه اهو.
بعد شوية.
ريم خبطت علي الباب و دخلت : سمو عليكوا.
ماجدة : تعالا يا خشبة.
مريم ضحكت : خشبة.
ماجدة : اه يا مريم عشان هيا بيئة اوي و تلقيها كدا شبة عيال لوكل كدا.
ريم : ورحمة ابويا يا ماجي لنا قايلة اسمك يا تطفل الكلب ولا نخلينا في شكرية تورته تهز جبال ها.
مريم نسيت كل حاجة و ماتة من الضحك : لاء شكرية تورته احسن.
ماجدة بتمثيل الزعل : كدا يا احضرة الظابط دا انا ماجي برضه ولا نسيتي دا انتي كنتي لسه في حضني دلوقتي............. قدرت تخدعني و انا عمري ما اتخدعت...... ماشكرين علي الالم و علي الجراح اه اه متشكرين علي الي عدا و الي راح فكريني هندم علي فات.....
ريم : وحياة ابوكي يا شيخة لا انتي سكته دا بسم الله ما شاء الله مش شيفة البونيه هتموت ازاي من الضحك.
مريم من وسط ضحكتها : انا اول مره اضحك كدا.
ماجدة : عااااااااااا.
ريم : في ايه يا بت.
ماجدة : زمان الأيس كريم ساح هاتي يا بت عبو شكلك انتي و مريم لو الأيس كريم ساح عليا الطلبات لتنزلي تشتري تاني .
ريم : يا شيخة ربنا يرحمني منك و من الطفولة المتأخرة الي عندك دي في ايه يا بت دا انا مكملتش عشر دقايق خدي يا معفنه.
ماجدة : هههههههيييييييي الأيس كريم ما ساحش افتحي الشيبس بسرعة.
ريم : عليا الطلاق منا فتحه حاجة انتي كان ناقص و انا دخله تقولي بابا جااااب موز بااابا جاااب موز انا عايزه اعرف انتي سنك كام و لا انتي جسم علي الفاضي يعني عين خضره و غمازات عليزالفاضي وخلاص انتي الي شوفك يقول ايه المزه دي و لو جيه يكلمك هيلف و يرجع تاني يلا يا مريومه ناكل.
مريم بابتسامة و فرحة : يلاااااا .
************************************
قدام قصر معتصم الشرقاوي.
ادهم اتصل بنور : يلاااا انا تحت.
نور : وانا انزله.
بعد شوية كانت نور في العربية.
ادهم : انتي مين يا مزه انا مستني نور.
نور : وحياة امك.
ادهم : بت في ايه.
نور : احمممممم أسفه مهو انت باين من كلامك اني مكنتش حلوه.
ادهم بابتسامة لاتليق الا به : يا نوري بهزر وبعدين انتي علي طول حلوة يا قلبي نمشي بقا.
نور بصدمة : هي مين الي علي طول حلوة يا ادهومتي.
ادهم : البت الي قاعدة وراكي دي نور حبيبتي ممكن تسكتي عبال منوصل.
نور : حاضر.
ادهم : شاطورة حبيبة بابا.
نور : بقولك ايه يا بابا ماجبتش المصاصة ليه وانت جي انا كده هزعل منك.
ادهم : ظريفة اوي يا بت اسكتي يا نور يا اما هنروح عادي.
نور : اديني سكت .
بتد شوية وصله لمكان علي البحر مزين في كل مكان ورد.
نور بذهول : ادهم هو في حفلة هنا.
ادهم : اه ماتعرفيش ان الكرسي خطب المفرش ...... ايه يا نور ماتبطلي غباء بقااااا الله هو في ايه انا عملك جو رومانسي و انتي تقولي احنا جايين حفلة دا كله ليكي يا امي.
نور حضنتة : انا بحبك اوووي يا ادهم.
ادهم بابتسامة : و انا بحبك يا نوري.
نور : ادهم ممكن اطلب منك طلب.
ادهم : مش مرتاحلك قولي.
نور : من غير اعتراض انا عايزه اعرف ايه الي حصل و انا صغير و متقولش لاء طلع كل الي جواك.
ادهم : طب تعالي و انا هحكيلك .
ادهم و نور قعده : بصي انا هحكيلك علي اكتر حاجة قصرت عليا .
نور : ادهم قبل دا كله مين چومانة.
ادهم : دي ياستي دكتورة كان علاقتي كويسة بيها طبعا الي عايزين يدمروني افتكروني بحبها فاموتوها ودا خلاني مش عايز احب حد و انتي من ساعة ماجبيتك و انا اول مره اخاف في حياتي و دلوقتي انا هحكيلك.
فلاش باك.
معتصم ركب عربيته .
معتصم : هو في ايه يا فتحي حاسس بحركة في العربية.
ادهم بطفولة : دا انا يا بابا.
معتصم بدهشة : انت دخلت العربية ازاي وازاي الحرس ما اخدوش بالهم انك ركبت.
ادهم : عادي يا بابا ما انت عارف اني بحب اعمل كل حاجة من غير مارحد يشوفني.
معتصك : لاء هتبقي ظابط ظابط يعني ... وانتم هسابكم معايا افرد خرج و معرفناش راح فين.
ادهم : ما يلا يا بابا.
معتصم : حاضر يا حبيبي .
بعد ما ادهم و معتصم العربية مشيت بيهم و بعده عن القصر.
فاحي بخضة و خوف : ايه دا يا معتصم بيه دا فيه عربيات قافلة الطريق و مهاعم اسلحه.
معتصم خاف بس مش عليه علي ادهم: ادهم انا هحدفك من العربية و هي ماشيه ماشي يا حبيبي و انا عارف انك بطل و خالي بالك من امك و اخواتك و من الامانة. و كتب علي ايد ادهم حاجة.
ادهم بدموع : لاء يا بابا انا هفضل معاك.
معتصم بصرامة : يلا يا ادهم.
فتحي : بسرعة يا معتصم بيه.
معتصم فتح الباب و حدف ادهم و من حظ ادهم انه قوة الراميه خاليته يوصل عند المكان الي العربية وقفت فيه بس هو داره نفسه.
معتصم : فتحي لو انا الي عشت ادهم و عيالي امانه في رقابتك يا فتحي.
باب العربية اتفتح و في لحظه الناس دي دمرت جسمهم هما و الحرس لا عددهم كان اكبر كل دا وادهم شايف ابوه مدمر مفيش حته فاضية كل جسمه غرقان دم.
الاشخاص دي بعد ما اتأكده انهم ماته اخده الفلوس و الورق و في لمح البصر مشيه .
ادهم اتأكد انهم مشيه مش خوفا علي نفسه دا تنفيذ لوصية ابوه.
ادهم بدموع وخوف من بشاعة المنظر : بابا باباااااااااا.
نرجع تاني.
ادهم كان بيعيط بيعيط بجد : مات يا نور مات و انا شايفه ادامي معرفتش اعمل حاجة ودا خالاني ما بتهونش في المعامله بخاف عليكم كلكم.
نور قامت من مكانها و اخدته في حضنها : خلاص يا ادهم انا خاليتك تحكي عشان عرفك انك ماحكيتش لحد خلاص يا حبيبي..
************************************
البارت طويل اهو تعويضاً يا بشر.
في المستشفي العسكرية.
الدكتور : دي معتدي عليهاااااااا
الزهول مسيطر عليهم كلهم .
الدكتور كمل كلامه : وده مأثر علي نفسيتها و حالتها الصحية ارجو انكم تيجبلها حد قريب منها لان هي لو فضلت كدا حالتها هتتدهور و ممكن تخش في صدمة عصبية .
وبعدها الدكتور مشي.
مالك مش مصدق.
ادهم : ادخلها يا مالك يلا.
مالك : لاء مش هدخل .
ادهم : مش هينفع ممكن انت الوحيد الي تتجاوب معاه تفوق اي حاجة.
مال بص لمعتز : مالك يا معتز.
معتز بحزن واضح : ماليش يا مالك ادخلها انت.
مالك مش مقتنع.
ادهم : ادخل انت يا مالك.
مالك دخل الاوضة لقي مريم قاعدة وضمه رجليها الاتنين ليها.
مالك بحنية : مريم.
مريم بصتله و انفجرت : انا بكرهككك يا مالك انا بندم اني عرفتك انا حصلي دا كله من وراك بكرررررهك اطلع بررررره يا مالك بررررره انت السبب انت وابوك بررره.
الدكتور دخل و عطاها حقنة مخدر .
مالك : بعد ازنك يا دكتور انا عايزك في موضوع.
دكتور : اتفضل بس ياريت يكون بره عشان المريضة.
مالك : تمام.
بره الاوضة.
ادهم : معتز في ايه.
معتز : مافيش حاجة.
ادهم : كدااب يا معتز في حاجة ضيقتك..
معتز بسرعة : انا هتجوزها يا ادهم و مش شفقة انا بحبها قبل ما مالك يخطبها و انا مبقاش بحبها لو سبتها بعد الي حصلها انا هتجوزها.
ادهم : انت متأكد انك هتقبل تتجوز وحده كدا.
معتز : اه لاني بحبها و الي بيحب بيضحي يا ادهم وانا قولت لو سبتها مبقاش بحبها .
ادهم : راجل يا معتز.
مالك باستغراب : هو في ايه.
ادهم : هقولك بعدين كنت فين.
مالك : كنت بعمل DNA.
ادهم : نعم.
مالك : انا لازم اعرف ايه سر الشبه بيني وبينها غير الكلام الي قالته.
ادهم : تمام هيطلع امتي.
مالك : بعد يومين.
ادهم : تمام هي ملهاش حد.
مالك : لاء.
معتز : انا هتصرف.
مالك : هتتصرف ازاي .
معتز : هجيب ماجدة تقعد معاها.
مالك : ماجدة مين.
معتز : بنت خالي ماجد.
ادهم :مش دا خال أيه.
معتز : اه اومال هي فين.
مالك : وانت مالك يلاااا و متعصبنيش انا متعصب لوحدي .
معتز : في ايه ياعم ان جيت يمك انا بسأل علي بنت خالتي يعني انت مالكش صله و اللهي يا حيوان لو مديت ايدك له تزعل دا لسه ايدك معلمه في وشي و بعدين انت مالك اولا دي بنت خالتي ثانيا انت ملكش صلة و ثالثا ودا الاهم ابقي شوفلي الموضوع الي قولتلك علية وشوف رأيها يا ادهم .
ادهم فهم الي معتز عايز يوصله.
مالك : علي فكرة يا معتز لو متلمتش انا ممكن اخرف عادي ماشي هي مين يلا الي هيأخد رأيها.
معتز : في ايه يا مالك متحترم نفسك شوية الله وانت مالك.
مالك : انت ليه مصمم تخليني اضربك.
ادهم بصوت صارم : بسسسسس يلا منك ليه انتم مش عمللي احترام ولا ايه هتتعركوا زي العيال الصغيرة ولا ايه ادامي انته اطفال يبقا لو اتعركتوا تاني انا الي هتعامل معاكم بالضرب و انا ايدي تقيلة فاتحترموا نفسكوا كدا وتعقل منك ليه.
مالك بغضب: انت مش ايف بيقول ايه.
ادهم ببرود : انت مالك انا نفسي اعرف انت صفتك ايه عشان تتعصب.
معتز : مش عارف....... ادهم دا بدأ يتحول اهدي يا مالك يا حبيبي عشان انا بخاف ادهم هدي.
مالك : انتم مستفزين.
معتز : ادهم نسيت نقولك في واحد معجب بأيه وجيه سأل عليها عندنا شافها لما كانت عندنا انا قولت اقولك الاول هو مصمم ياخدها.
::- فعلا انا مصمم.
معتز : اهلا يا عاصم انت بتيجي علي السيرة .
عاصم بابتسامة : انا شفتك فاقولت اجي اشوفك .
معتز : اه تمام...... دا دكتور عصام..... ودا ادهم ابن عم الانسة ايه....... وداااااااا .
مالك : اختها الكبيرة يا عنيييييه .
معتز : دا مالك تقدر تقول اخو ايه الكبير.
مالك بعصبية : اخو مين يا بابا ازاي يعني هبقي.... وكمل كلامة بشراسة اخو خطبتي.
عاصم : ازاي يعني انا الي عرفة ان الآنسة أيه مش مخطوبة.
مالك : واديها اتخطبت وياريت اسمها ميجيش علي لسانك متلعبش في عداد عمرك يا دوك.
عاصم : اسف مكنتش اعرف ان أيه اتخطبت.
مالك بغضب : اللهم طولك يا روح ..... ومسكه من مقدمة هدومة : انت مابتفهمش يا جدع ولا ايه قولتلك متجبش اسمها علي لسانك و لا انته الفهم عندك مش موجود او بتستوعب علي مراحل.
المستشفى كلها كانت بتتفرج عليهم .
ادهم بصرامة معتادة : مالك سيبه وبطل همجية احنا في مستشفى سيبه يا مااااالك.
مالك سابه : اديني سبته خالية يمشي من قدامي يا ادهم.
معتز بأسف : انا أسف يا عاصم.
عاصم مردش و مشي مترفز.
معتز بغضب : ينفع كدا يا مالك اسلوبك المهزء دا ايه معندكش زوق و بعدين الراجل غلط في ايه دا بكل ادب واحترام طالب ايديها ودا عريس كويس و دكتور اتمناه ل آي حد وبعدين انته خاطبها منتين افهم بس.
مالك بشراسة : خلاص هيا بقت خطبتي وانا هطلبها من ابوها ولو حد جاب اسمها علي لسانه هيبقا بيلعب في عداد عمره و هيفرقع في و شة تمام اوعي من وشي .
معتز : يا حول الله يارب بيحبها.
************************************
في بيت ملك.
ملك فتحت الباب.
ملك : انته فين يا قوم ............. ايه دا احمد.
احمد بهدوء معاكس : كنتي فين.
ملك : عادي يعني كنت في مشوار.
احمد : طلعتي من غير ماتستأذني و مجتيش الشغل وواحد صاحبي يتصل بيا يقولي خطبتك كانت مع واحد في الشهر العقاري و متقوليش شغل لان اكيد مش هتشتغلي بعيد عني انتي بتشتغلي معايا مين الي كان معاكي.
ملك كانت هتقوله بس كلامة استفزها : عادي يعني واحد زميلي كان عايز مني خدمة مفيهاش حاجة انت الي مكبر الموضوع اوڤر اووي انت.
محمد ضرب ملك بالقلم .
ملك بذهول و بدموع : اااااه ......... انت بتتدربني يا بابا.
محمد : واكسرلك دراعك كمان لو متعدلتيش في الكلام الظاهر دلعي الزايد خلاقي عديمة تربية و اخلاق.
ملك سبتهم ودخلت جوه .
احمد بعتاب و حزن : ليه كدا يا عمي مع احترامي ليك انا مابحبش حد يمد ايده عليها.
محمد : تستاهل عشان تتكلم عدل بعد كده دلعي الزايد خالها عديمة ربيه .
احمد : مينفعش يا عمي انا فهمها كويس هي ردت كدا عشان كلامي استفزها وافتكرتني شاكك فيها اكيد هيا مش قصده كدا بعد ازنك.
محمد : اتفضل.
بعد ما احمد مشي .
فاطمة : احمد كلامه صح يا محمد ماكنش الفرود تضربها انت من امتي بتمد ايدك عليها .
محمد : حتي لو استفزها متردش كدا يا فاطمة عيب لازم تحترمه هو جاي و قلقان عليها وهي ترد عليه كدا لاء وبتقلة انت الي مكبر الموضوع هو يقولها انتي كنتي مع شب وخي تقول كدا غبية.
فاطمة :ربنا يهديها.
************************************
في قصر معتصم الشرقاوي.
شهيره : اومال آسر و أسيل مالهم يا نور متعركين ولا ايه .
نور : اه خناقه بسيطة هتتحل بسرعة يا عني .
شهيره : يارب تكون الحياتكم كلكم مفيهاش حزن..
::- لااااااااااااااء يا عز مش هسيب الشغغففغل الله بقااا مش كفاية هسيبة لما نكتب الكتاب الي خاليته فرح وقررت لوحدك.
عز بغضب : اه فرحي هيبقا مع آسر و أحمد.
حياة : يا عزززز بقا انت ازاي تقرر مره وحدا كدا مش تاخد رأي وبعدين انا مالي ياعم بالي الراجل عمله افهم كدااااا.
عز بغضب : لاء ليكي وانا لما اقول مفيش شغل يبقا مفيش ياحياة.
حياة : لاء هروح ولو مش عندك يبقا عند غيرك و الفرح مش هيبقا في الميعاد الي انته قولتة .
شهيره و نور في صوت واحد : بسسسسس.
شهيره : في ايه شبه القط و الفار ليه اهدوا كدا وفهموني في ايه .
نور : كلام ماما شهيره صح .
عز : كل شوية يحصل مشكلة في الشركة بسببها لاء وبخسر الصفقات لان الهانم كل شوية حد يعاكسها وانا قاعد فابيضرب فالصفقات بتبوظ وانا خسرت كتير .
حياة : وانا مالي انا يا عز خلاص هشتغل في مكان تاني.
عز بصوت عالي : لاااااء يا حياة وكلامي يتسمع يا واللهي العظيم اتجوزك دلوقتي وشغل في مكان تاني لااااااء.
ادهم جيه من وراه : صوتك عالي ليه يلااا من امتي دا.
عز بأدب واحترام : آسف يا ادهم .
ادهم : في ايه يا حياة انا سمعت كل حاجة وانا جي من بره صوت عز كان عالي هو خايف عليكي مش علي شغله و اسمعي الكلام يا حياة.
حياة : حاضر يا ابيه .
عز : هو انا كنت بغني ظلموا يعني ولا ايه منا قولت نفس الكلام ولا لازم ابو..... قصدي الاستاذ ادهم هو الي يقول.
ادهم : اخررررس يا عز.
عز : حاضر..... ايه دا كل شوية اخرررس يا عز اخرس يا عز ايه دا.
ادهم : بتقول حاجة يا عز.
عز : لا يا حبيبي بقول ربنا يخليك.
ادهم : اه...... ايه رأيك يا حياة مش هنغصب عليكي بس دا احسنلك.
حياة : موافقة يا ابيه.
عز بسهوكه : موافقة يا ابيه ..... عبو شكلك حرقة دمي من الصبح ودلوقتي موافقة يا ابيه دا ايه دا .....اهو ماي واي.... قصدي ماي لڤ جيه.
خالد : مالك و مال البنت يا ابني في ايه يا حبيبي.
عز : مافيش مش عايزه تقعد من الشغل ولا عايزه الفرح يبقا مع آسر و أحمد.
خالد : ليه يا حبيبتي ليه يا قلبي.
عز : ليه انته يا عم في ايه يا جدع ماتخطبها بدالي.
خالد بابتسامة : ياريت يا زيزو بس مش هينفع يا حبيبي خليهالك.
عز : هو انته ليه محسسني اني في سبوع ابنك وبديك فلوس انت هر يا عم متخدهاش انت الي خسران كنت شلت عني شوية .
شهيره : الحقي يا نور دي صدقت.
نور : اه هي فعلا بتصدق اي حاجة ...... دا بيهزر يا هبلة.
حياة بثقة : منا عرفه يا نور انه بيهزر...... بقولك ايه يا عمو ماتوصلني يا My love.
عز : نعم يا اختي اوصلك انا.
خالد : لاء انا الي هوصلها يا حبيبي.
عز : لاء يا حج.
ادهم : بسسسس دماغي ولا انت ولا هو يلا يا حياة هوصلك.
نور بغيظ : اه يابت المحظوظة ماشي.
حياة : ايه يا نور هتغيري مني ولا ايه.
نور : اه....... هارررررر اسوووح ايه الي انا قولته دا .
ادهم : ولا كأننا سمعنا حاجة يلا يا حياة و انتي حضري نفسك عشان هرجع اخدك.
عز بمرح : الله يسهله الله يسهله اوعي يا قلبي.
ادهم رفع ايده.
عز بخضة : يالهوووووي هيضرب.
ادهم عدل الساعة : بعدل الساعة يا حيوان.
عز : اه اه عارف.
ادهم بسخرية : اه فعلا عارف.
عز : ما بلاش ياريت نبرة السخرية دي .
ادهم : نعممممم عايز ايه.
عايز : آيس كريم بالشيكولا و حياة عيالك.
ادهم : طفل...... يلا يا حياة.
حياة : يلا يا ابيه.
************************************
نرجع للمستشفى العسكري.
ماجدة : في ايه يا ميزو.
معتز : في واحده زميلتي جوا عايزك تقعدي معاها عشان ملهاش حد وهي لسه فايقة من المخدر الي اخدته .
ماجدة بخبث : يسلام تصدق يا ميزو.
معتز : خير.
ماجدة : ان ال corn ولع في love.
معتز : دا ازاي دا ادخلي ادخلي هتفضلي طول عمرك غبية محمد هنيدي لو سمعك هينتحر غوري ادخلي.
ماجدة : ياعم متزئش .
معتز : هتتدخلي و تقعدي معاها وتحولي تطلعيها من الحالة الي هيا فيها الي حصلها مش قليل يا ماجي.
ماجدة بشفقه: هو الي فهمته صح.
معتز هز راسه بمعني اه.
ماجدة : يا حبيبتي خلاص يا ميزو امشي انته و انا هستأذن بابا وهعرف اتصرف.
معتز : مش هوصيكي يا ماجي .
ماجدة : ماتخفش يا عم دا انا هجبلها الي تسليها غيري.
معتز : ماشي انا همشي و هتابع معاكي يا ماجي .
ماجدة : ماشي يلا امشي بقا يا ميزو الله.
معتز : منا ماشي يا ماجي في ايه.
ماجدة دخلت ل مريم.
ماجدة : السلام عليكم.
مريم بصتلها بصت انكسار.
ماجدة مريم صعبت عليها جدا.
ماجدة : بصي يا مريوما انا هتفق معاكي اتفاق انا قعده معاكي عشان متبقيش لوحدك و كمان انا مرتحالك نفسيا لو مش عايزاني هخرج عادي و مش هزعل اخرج.
مريم هزت راسها بمعني لاء.
ماجدة : لاء اتكلمي كدا انا عايزه اسمع صوتك الحلو دا.
مريم بصوت مضطرب وبدموع : ااااارجوكي ممتمممشيش اااانا مممرتحالك ععشاااان خطررري خليكي ممممعاااااياااا . وانفجرت في العياط و سيل الدموع.
ماجدة قامت واخدتها في حضنها : طب اهدي يا حبيبتي انا معاكي اهو بصي بقا.
مريم من وسط شهقاتها: نعم.
ماجدة : انا هتكلم بصراحة و هعرفك بنفسي انا ماجدة بنت خال ميزو قصدي معتز و تقدري تقوليلي يا ماجي و هقعد معاكي وهنجيب بت دلوقتي صاحبتي و نسهر مع بعضينا ها ماشي و لا ايه.
مريم : مممماشي.
ماجدة : استني بس نتصل بيها نضيها انا بحب اعصبها اوي.
ماجدة اتصلت : ايوه ايوه يا ريوم بت يا ريم فوقي كدا و كلميني.
ريم : في ايه يا وجه البورص .
ماجدة : انا وجه البورص يا كلبه طب تعالي انا عايزاكي يا قمر.
ريم : لا مش هاجي.
ماجدة : يلا يا بقره يا جموسه.
ريم : حاضر هلبس و جايه يا ماجي.
ماجدة : ماكان من الاول ولا لازم تيجي بالشتيمة اه و النبي يا ريوم عايزه لب و شيبس و كنز و آيس كريم بالمانجو هااا واه هاتيلي شيكولا كتير هااااا.
ريم : ما جبلكيش كيلو بطاطس و انا جايه و احودلك هلي الحزار اجيبلك لحمة انتي بتكلمي صبي في السوبر ماركة في ايه يا امه مين الي هيدفع كل دا يا ماجي الكلب.
ماجدة : اناي يا حب واه اعملي حساب لو جيبتي لنفسك معايا اعملي حساب فرد كمان و اه خدي العنوان اهو................. خلاص يا ريوم .
ريم : اديني جيه اهو.
بعد شوية.
ريم خبطت علي الباب و دخلت : سمو عليكوا.
ماجدة : تعالا يا خشبة.
مريم ضحكت : خشبة.
ماجدة : اه يا مريم عشان هيا بيئة اوي و تلقيها كدا شبة عيال لوكل كدا.
ريم : ورحمة ابويا يا ماجي لنا قايلة اسمك يا تطفل الكلب ولا نخلينا في شكرية تورته تهز جبال ها.
مريم نسيت كل حاجة و ماتة من الضحك : لاء شكرية تورته احسن.
ماجدة بتمثيل الزعل : كدا يا احضرة الظابط دا انا ماجي برضه ولا نسيتي دا انتي كنتي لسه في حضني دلوقتي............. قدرت تخدعني و انا عمري ما اتخدعت...... ماشكرين علي الالم و علي الجراح اه اه متشكرين علي الي عدا و الي راح فكريني هندم علي فات.....
ريم : وحياة ابوكي يا شيخة لا انتي سكته دا بسم الله ما شاء الله مش شيفة البونيه هتموت ازاي من الضحك.
مريم من وسط ضحكتها : انا اول مره اضحك كدا.
ماجدة : عااااااااااا.
ريم : في ايه يا بت.
ماجدة : زمان الأيس كريم ساح هاتي يا بت عبو شكلك انتي و مريم لو الأيس كريم ساح عليا الطلبات لتنزلي تشتري تاني .
ريم : يا شيخة ربنا يرحمني منك و من الطفولة المتأخرة الي عندك دي في ايه يا بت دا انا مكملتش عشر دقايق خدي يا معفنه.
ماجدة : هههههههيييييييي الأيس كريم ما ساحش افتحي الشيبس بسرعة.
ريم : عليا الطلاق منا فتحه حاجة انتي كان ناقص و انا دخله تقولي بابا جااااب موز بااابا جاااب موز انا عايزه اعرف انتي سنك كام و لا انتي جسم علي الفاضي يعني عين خضره و غمازات عليزالفاضي وخلاص انتي الي شوفك يقول ايه المزه دي و لو جيه يكلمك هيلف و يرجع تاني يلا يا مريومه ناكل.
مريم بابتسامة و فرحة : يلاااااا .
************************************
قدام قصر معتصم الشرقاوي.
ادهم اتصل بنور : يلاااا انا تحت.
نور : وانا انزله.
بعد شوية كانت نور في العربية.
ادهم : انتي مين يا مزه انا مستني نور.
نور : وحياة امك.
ادهم : بت في ايه.
نور : احمممممم أسفه مهو انت باين من كلامك اني مكنتش حلوه.
ادهم بابتسامة لاتليق الا به : يا نوري بهزر وبعدين انتي علي طول حلوة يا قلبي نمشي بقا.
نور بصدمة : هي مين الي علي طول حلوة يا ادهومتي.
ادهم : البت الي قاعدة وراكي دي نور حبيبتي ممكن تسكتي عبال منوصل.
نور : حاضر.
ادهم : شاطورة حبيبة بابا.
نور : بقولك ايه يا بابا ماجبتش المصاصة ليه وانت جي انا كده هزعل منك.
ادهم : ظريفة اوي يا بت اسكتي يا نور يا اما هنروح عادي.
نور : اديني سكت .
بتد شوية وصله لمكان علي البحر مزين في كل مكان ورد.
نور بذهول : ادهم هو في حفلة هنا.
ادهم : اه ماتعرفيش ان الكرسي خطب المفرش ...... ايه يا نور ماتبطلي غباء بقااااا الله هو في ايه انا عملك جو رومانسي و انتي تقولي احنا جايين حفلة دا كله ليكي يا امي.
نور حضنتة : انا بحبك اوووي يا ادهم.
ادهم بابتسامة : و انا بحبك يا نوري.
نور : ادهم ممكن اطلب منك طلب.
ادهم : مش مرتاحلك قولي.
نور : من غير اعتراض انا عايزه اعرف ايه الي حصل و انا صغير و متقولش لاء طلع كل الي جواك.
ادهم : طب تعالي و انا هحكيلك .
ادهم و نور قعده : بصي انا هحكيلك علي اكتر حاجة قصرت عليا .
نور : ادهم قبل دا كله مين چومانة.
ادهم : دي ياستي دكتورة كان علاقتي كويسة بيها طبعا الي عايزين يدمروني افتكروني بحبها فاموتوها ودا خلاني مش عايز احب حد و انتي من ساعة ماجبيتك و انا اول مره اخاف في حياتي و دلوقتي انا هحكيلك.
فلاش باك.
معتصم ركب عربيته .
معتصم : هو في ايه يا فتحي حاسس بحركة في العربية.
ادهم بطفولة : دا انا يا بابا.
معتصم بدهشة : انت دخلت العربية ازاي وازاي الحرس ما اخدوش بالهم انك ركبت.
ادهم : عادي يا بابا ما انت عارف اني بحب اعمل كل حاجة من غير مارحد يشوفني.
معتصك : لاء هتبقي ظابط ظابط يعني ... وانتم هسابكم معايا افرد خرج و معرفناش راح فين.
ادهم : ما يلا يا بابا.
معتصم : حاضر يا حبيبي .
بعد ما ادهم و معتصم العربية مشيت بيهم و بعده عن القصر.
فاحي بخضة و خوف : ايه دا يا معتصم بيه دا فيه عربيات قافلة الطريق و مهاعم اسلحه.
معتصم خاف بس مش عليه علي ادهم: ادهم انا هحدفك من العربية و هي ماشيه ماشي يا حبيبي و انا عارف انك بطل و خالي بالك من امك و اخواتك و من الامانة. و كتب علي ايد ادهم حاجة.
ادهم بدموع : لاء يا بابا انا هفضل معاك.
معتصم بصرامة : يلا يا ادهم.
فتحي : بسرعة يا معتصم بيه.
معتصم فتح الباب و حدف ادهم و من حظ ادهم انه قوة الراميه خاليته يوصل عند المكان الي العربية وقفت فيه بس هو داره نفسه.
معتصم : فتحي لو انا الي عشت ادهم و عيالي امانه في رقابتك يا فتحي.
باب العربية اتفتح و في لحظه الناس دي دمرت جسمهم هما و الحرس لا عددهم كان اكبر كل دا وادهم شايف ابوه مدمر مفيش حته فاضية كل جسمه غرقان دم.
الاشخاص دي بعد ما اتأكده انهم ماته اخده الفلوس و الورق و في لمح البصر مشيه .
ادهم اتأكد انهم مشيه مش خوفا علي نفسه دا تنفيذ لوصية ابوه.
ادهم بدموع وخوف من بشاعة المنظر : بابا باباااااااااا.
نرجع تاني.
ادهم كان بيعيط بيعيط بجد : مات يا نور مات و انا شايفه ادامي معرفتش اعمل حاجة ودا خالاني ما بتهونش في المعامله بخاف عليكم كلكم.
نور قامت من مكانها و اخدته في حضنها : خلاص يا ادهم انا خاليتك تحكي عشان عرفك انك ماحكيتش لحد خلاص يا حبيبي..
************************************
البارت طويل اهو تعويضاً يا بشر.
