اخر الروايات

رواية ذئاب من نار الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم بيري الصياد

رواية ذئاب من نار الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم بيري الصياد


 

البارت الرابع والعشرون من
ذئاب من نار 🐺🔥
بقلم بيرى الصياد ✍🏻✨

____________________________________

وتنظر الي كارما التي نظرت الي صاحب الصوت وتقول بصوت عالي.انت بتقول ايه يا قيس انت عارف وتين عايزني اعمل ايه
يذهب هذا الشخص الذي يدعي قيس اليها ويضع يده على كتفها ويقول.حبيبي انتي هتعملي ده وهترجعي علي طول واكيد الموضوع مش هياخد منك يوم وانا يا ستي هيكون معاكي
تنظر اليه كارما وهي تريد ان ترفض وتنظر وتين الي يده التي علي كارما بهذه الطريقة وتغضب اكثر وتميل كارما بخفه الي قيس التي نظرت اليه ونظرت الي وتين وتقول ببرود.خلاص يا وتين انا موفقه
تنظر اليها وتين بغضب شديد بأنها لم تستمع منها وتستمع لهذا الشاب التي يتخطي ألواحد والثلاثون عام وتذهب الي الاعلي بسرعه دون ان تتحدث ام تفعل شئ اخر تنظر كارما الي قيس وتقول.انت ليه عايزني اعمل ده يا قيس وانت عارف ان
قطع كلامها قيس التي وضع يده على شفتيها وقال.كفايه يا قمر
وينظر اليها بخبث ويقول.وبعدين انتي مش عايزه تنتقمي من كل اللي اذوكي يا كارما متنسيش ان ليكي حق عند الكل ولازم ترجعلي دلوقتي وتعرفي الكل مين هي كارما الجارحي
تنظر اليه كارما وتنظر أمامها وهي تفكر في هذا الانتقام التي تفكر به من فتره طويله وتريد تنتقم بالفعل من الجميع وتنظر الي قيس وتبتسم وتذهب الي الاحضانه ليضمها قيس بقوه وتقول كارما ببرود شديد.عايزك تكون معايا في كل حاجه عايزه اعملها يا قيس انت الوحيد اللي المفروض متسبنيش خلاص
يضمها قيس بقوه ويقول.عمري ما هسيبك يا كارما انا معاكي دايما وعلي طول متقلقيش
تبتسم كارما وتفكر في التي تفعله لكي تنتقم من الجميع علي ما حدث لها

تدخل الغرفه وهي غاضبه بشدة وتنظر حولها وهي تفكر بكارما التي وفقت علي حديث هذا الشاب ولم تستمع منها هي التي عاشت معها كل هذه السنوات لم تفكر بها ورفضت علي الفور وآلان توفق علي حديث هذا الشاب من قبل ان تفكر تغضب بشدة لاكن تفكر في الذي تريد تفعله لتبتسم بخبث وتقول.حتي لو مش بطايق قيس بس هو ساعدني اوي يلا مش هتفرق إذا هو اللي اقنعها ولا انا اهم حاجه النتيجه بس
نهت كلامها وهي تحاول ان تقنع حالها بهذه الحديث لاكن تشعر بالغضب الشديد من كارما وافعالها التي تكرهم بشدة وخاصه وهي تعلم بأن هذا التي يدعي قيس لم يترك كارما يوم واحد منذو ان أتات كارما الي هذه البلد وتعرفت عليه وتغضب اكثر وهي تفكر بأن هذا قيس سوف يأخذ مكان ايهم عند هذه الفتاة الحمقه بنسبه اليها الآن يقطع تفكيرها وهي تسمع صوت هاتفها يدق لتذهب اليه وتقول بغضب شديد بعد ان فتحت الخط.في ايه
يرفع دياب التي تحدث معها حاجبه ويقول.مالك ما بت ما انا سيبك كويسه
تنفخ وتين بقوه كبيرة وتقول.متعصبه اوي يا دياب انت فين
يبتسم دياب ويقول.هيجيلك هدوم البسيها وانا جاي دلوقتي يا وتين
تستغرب وتين بشدة وتقول.ليه كل ده يا دياب في ايه
دياب بابتسامة عشق شديد.هتعرفي اجهزي بس لحد ما انا اجي سلام
نهي كلامه ويغلق الهاتف وتنظر وتين الي هاتفها وهي تغلق الشريحه الخاص بمصر فهي لم تعمل في هذه البلاد واتاه دياب بهذه الشريحة لكي يتحدثون مع بعض وتره الخادمه تدخل الغرفه وتقول.تفضلي هذا اليكي سيدتي
تأخذ وتين منها الشئ التي معه وتذهب الخادمه وتغلق الباب خلفها وتنظر وتين الي العلبة التي أمامها وتفتحها وتنظر الي هذا الفستان وترمي العلبة وتفرد الفستان وتبتسم وتعرف بأن زوجها يخطط لشئ لاكن ما هو هذا الشئ لا تعرف ولم تفكر كثير وتذهب الي الحمام وتستحم وتخرج وترتدي هذا الفستان التي أتاه به دياب



وتقف أمام المرآة وتسرح شعرها وتنظر الي حالها وتضع مكياجها الخفيف بشدة وتنظر الي حالها وتبتسم بغرور وتره بالذي يفتح الباب ويدخل الغرفه تنظر اليه تره دياب لتبتسم اليه وينظر إليها دياب بنبهار واعجاب شديد وهي بهذا الشكل المثير بشدة تنظر إليه وتين وتذهب تقف أمامه وتقول.امممم ايه رايك يا دودو
ينظر اليها دياب ويسحبها من خصرها بقوه ويقول وهو ينظر الي وجهها.حبيبي علي طول قمر من غير ايي حاجه يا قلب دودو
تبتسم وتين لينظر دياب الي ابتسامتها ويبتسم عليها ويقول.روحي ارفعي شعرك لفوق زي ما كنتي عامله الصبح يا غزال
تستغربه وتين بشدة وتقول.انت مش قولت اني مرفعش شعري كده يا دياب
يمص دياب شفتيها بقوة ويقول.ده بره لاكن طول ما انتي معايا ارفعي شعرك يا غزال الوحش
وتين بغيظ شديد.علي اساس اني لبسه الفستان ده علشان اقعد بي هنا يا دياب
يرفع دياب حاجبه ويقول.وعلي اساس ان ده فستان يطلع بي يا بت ولا انتي شايفهم مظبوطين عليا ولا ايه دنيتك انتي
وتين بضحك.مظبوطين اوي يا دودو
يضربها دياب علي رأسها بخفه ويقول.يلا يا بت روحي اعملي اللي قولتك عليه
تنظر اليه وتين وتقول.ماشي يا دياب خلينا نشوف اخرتها ايه
نهت كلامها وتذهب وتقف امام المرآء وتبدا ان تفعل كما قال اليها وترفع شعرها الي الاعلي وينظر دياب اليها وهي ترفع يدها بهذا الشكل ليبلع ريقه بصعوبه وحرارة شديده وتنظر اليه وتين وتربط شعرها بمشبك وتنزل الخصلات وتنظر اليه وتذهب تقف امامه وتحوط رقبته بذراعها وهي تقف علي اطرف اصباعها لكي تصل اليه وتقول بدلع شديد.حلو كده يا دودو
يحوط دياب خصرها بذراعه ويرفعها اليه ويقول بحرارة شديده.لو كده مش حلو هيكون ايه الحلو في الدنيا كلها يا غزال الوحش
تبتسم وتين وتضع رأسها علي كتفه وتقول بنفس الدلع.وانت ملبسني كده ومخليني اجهز نفسي علشان نقعد هنا يا دودو
يرفع دياب وجهها اليه ويمص شفتيها بقوه كبيرة ويقول.لا هطلعك طالعه حلوه
وتين بغيظ شديد.هو احنا جايين علشان نطلع هنا يا دياب
يبتسم دياب ويقول.سالت علي كارما قولوا انها نامت يا وتين وعارف انك خلاص خلصتي معاها يبقي بدل ما تروحي تنامي نروح نلف انا وانتي شويه ولا نقعد نلعب مع بعض شويه يا توته
نهي كلامه بخبث شديد وهو يحرك يده علي جسدها بوقحة شديده تنظر اليه وتين وتقول وهي تمسك يده.لا كفايه سفاله ويلا نمشي يا دودو
يبتسم دياب وينزع الجاكيت الطويل بشدة التي عليه ويجعلها ترتدي ليختفي جسد وتين به فهذا الجاكيت طويل بشدة ويغلق دياب السحاب عليها جيد تنظر اليه وتين بغضب وتقول.وده ايه ده يا دياب
يرفع دياب الجاكيت ويغطي شعرها به وييتسم بفخر شديد ويقول.عليا الطلاق قمر برضو
تنظر اليه وتين وتبتسم وكانت ان تتحدث لاكن يمسك دياب يدها ويسحبها معه الي الخارج وينزل بها الي الأسفل ويركبها بسيارته ويركب بجانبها لتنزع وتين الجاكيت علي رأسها وتقول بغيظ شديد.يا راجل انتي خنقني كده ليه انت لو ناوي تقتلني مش هتعمل كده
ينظر اليها دياب ويقترب منها وينزع سحاب الجاكيت ويحرك يده على جسدها بوقحة وبطئ شديد ويقول.علشان انا مش ناوي اقتلك يا غزال الوحش انا بس مش عايز غيري يشوف كل ده علشان وقتها هقتلك بجد من غير ما افكر في حاجه يا وتين
تغلق وتين عينيها بقوه كبيرة من أفعاله الوقحه وتقول بصوت حاولت ان تجعله يخرج.حبيبي كفايه احنا في العربيه
ينظر اليها دياب ويحملها ويضعها علي قدمه ويضمها الي الاحضانه ويقود السياره بسرعه كبيره خارج هذا القصر تبتسم وتين وهي تعلم بأنه لم يستطيع البعد اكثر من ذلك هذا العشق الشديد يجعله لم يستطع ان يبتعد عنها اوقات تخاف من عشقه الشديد فهذا العشق لم يقل بل يذيد الي حد الجنون تشعر به يقود سيارته بتهور شديد لتنظر الي الخارج وتنظر اليه ويد علي جسدها بوقحة ويده الآخر علي المحرك لتقول وتين وهي تضع يدها على وجهه.حبيبي انت ناوي تقتلنا مش عايز نتجوز ولا ايه
ينظر اليها دياب وينظر الي طريقه ويقف السياره بعد قليل ويغلق الجاكيت عليها مره اخرى ويفتح الباب وينزلها وتنظر وتين الي المكان التي وقف بها في تره بحر كبير بشدة ظلام لا يوجد النور سوا من هذه المركبات وتنظر اليه وهي ينزل من السياره وينظر إليها ويسحبها من يدها ويذهب الي مركبة صغيره قليلاً ويقفذ عليها بسرعه ويمد يده الي وتين التي نظرت الي يده وتنظر الي المسافه بينها وبين المركب لتنظر اليه وتقول.دياب انا كده ممكن اقع
يمد دياب اليها اليد الآخره ويقول.مش بتثقي فيا
اومالت لهو وتين ليقول.طب يلا هاتي ايدك الاتنين وثقي فيا يلا
تمد وتين يدها الاثنين وتضعهم بين يده ليمسكها دياب بقوه من ذراعها ويسحبها بقوه وسرعه شديده الي الاعلي وهو يحملها لتصراخ وتين بقوه كبيرة وتره حالها تقع بين الاحضانه لتتمسك به بقوه كبيرة يبتسم دياب ويضمها الي الاحضانه بقوه ويقول.خلاص يا قلبي انتي وصلتي
تبتعد وتين عنه وتقول بغضب.انت ازاي تعمل حاجه زي دي يا دياب انا كان ممكن ام
قطع كلامها دياب التي قال.وتين كفايه ومش عايز اسمع صوتك العالي ده فاهمه
تنظر اليه وتين وتره يذهب ويقود المركبه لتنفخ بقوه كبيرة وتذهب وتقف خلفه وتضمه من الخلف وهو يجلس أمامها وتقول بهمس ودلع شديد.حبيبي زعلان مني
ينظر دياب أمامه ويقود بجميع السرعه ويقول ببرود.لا ازاي ازعل مش من حقي خلاص
تلف وتين اليه وتجلس علي قدمه وتقول وهي تحوط رقبته بيدها.تؤ تؤ مش من حقك تعمل حاجه غير انك تحبني يا دودو هو ده الحاجة الوحيدة اللي حقك تعملها
ينظر اليها دياب ويقول ببرود متصنع.قومي يا وتين وخليني اعرف اسوق يلا
تقترب وتين منه بشدة وتقول امام شفتيه بنبرة مثيره بشدة.اقوم بجد يا دودو
ينفي دياب برأسه وهو يمسكها بقوة من خصرها ويقول.اوعي تعمليها يا وتين
تبتسم وتين وتقبل شفتيه بوقحه شديده وتبتعد عنه قبل ان يمسك راسها وتضع رأسها علي كتفه وهي تضمه من رقبته بقوه وبعد قليل يصل دياب الي المكان الذي يريده ويقف هذا المركب وتنظر وتين الي هذا الضوا التي أتاه يفجاها وتره سفينه كبيره تضوا بضوا الاحمر وتنظر الي دياب التي نهض وهو يحملها ويذهب بها الي الدرج الخاص بسفينه التي وقف أمامه ويثبت المركب بسفينه ويصعد الي الاعلي وتره وتين طاوله يوجد عليها الطعام والورود الاحمراء وكانت ان تتحدث لاكن تره بهذه الورود التي تنزل عليها بغزاره شديده بعد ان ضغط دياب علي رز في الأرض لتنظر الي دياب التي ابتسم اليها بعشق شديد وتبتسم وتين وتضمه بقوه كبيرة وتقول.حبيبي انت عملت كل ده امتي
يبتسم دياب ويضمها اليه بقوه كبيرة ويقول.من اول ما جيت تعالي يلا تاكلي علشان عايزك في حاجه مهمه اوي
نهي كلامه ويذهب بها الي الطاوله ويجلس علي الكرسي وهي علي قدمه وينزع من عليها الجاكيت وينظر الي هذا الفستان التي ترتدي ويمسك السكين التي توجد لياكل بها ويضعها في اول هذا الفستان من الداخل لتشعر وتين ببرودة السكين التي علي جسدها وكانت ان تتحدث لاكن تتفاجي بشدة به وهو يقطع هذا الفستان وينزل الي الاسفل لتبقي أمامه بملابسها الداخلية فقط وتنظر اليه وتين وتقول.انت عملت ايه يا دياب
يضع دياب السكين مره اخرى وكان ان يشق ملابسها الداخليه لاكن تمسك وتين يده وتقول.دياب كفايه انا ساقعنا اوي
ينظر اليها دياب ويرمي السكين ويقربها منه بشدة ويحرك يده علي جسدها بوقحة شديده ويقول بحرارة ووقحه.متقلقيش هسخنك وهتتحراري دلوقتي
تنظر اليه وتين ويهبط دياب علي رقبتها ويقبلها بقوه كبيره وهو يقطم بخفه بين أسنانه ويمص رقبتها بقوة كبيرة لترفع وتين رأسها ويتعمق دياب في قبلاته اكثر ويرمي كل الطعام التي علي الطاوله علي الأرض ويضعها علي الطاوله لتنظر اليه وتين وتقول بغيظ شديد.دياب احنا هناكل ايه دلوقتي
دياب بغمزه وقحه بشدة.انا هاكلك وانتي هتصرف ليكي متقلقيش بس سيبني اكلوا واشبع انا الأول
نهي كلامه ويشق ملابسها الداخليه نصفين وينظر اليهم وهو يمسكهم ويرميهم بجانب رأس وتين التي كانت ان تتحدث لاكن يهبط دياب ويقبلها بقوه ووقحه شديده لترفع وتين رأسها الي الاعلي بضعف شديد ويعصر دياب جسدها بين يده بوقحه شديده وينظر اليها يرها تنظر اليه برغبه شديده من افعاله ليقربها منه بشدة ويهبط علي شفتيها ويقول وهو يقبلها بقوه.سختني يا توته ولا لسه محتاجه شويه كمان
تغلق وتين عينيها بقوه كبيرة وتقول برغبه تحاول تخفيها.اتلم يا سافل وكفايه كده
يقبل دياب وجهها ويمسك حلمة اذنها بين أسنانه ويمصها ويقول.طب بذمتك مش نفسك ادخل دلوقتي يا غزال الوحش
تضغط وتين علي يده وهو يضغط اصباعه باصباعها بقوه كبيرة وتقول.دياب كفايه علشان خاطري
يبتسم دياب ويترك اذنها وينظر اليها ويحملها ويذهب بها الي أسفل السفينه لكي يفعل بها كما يشاء علي السرير لكي لا يتعبها علي هذه الطاوله

يدخل القصر علي جملة.انت بتقول ايه يا بابا وتين عمرها ما تعمل حاجه زي دي.ينظر الي صاحب الصوت يره عدي الغاضب بشدة من مراد ليرفع حاجبه ويسمع مراد يقول بغضب شديد.متنساش ان دياب جوزها بجد يا عدي واختك مشاعرها تجاه الحيوان ده بتسوقها وتعملها عادي جدا
يستغرب بشدة وهو لا يعرف عن ماذا يتحدثون الأن ويقول عدي بصوت عالي.حتي لو بتعشقه زي ما بتقول وتين اختي عمرها ما تعمل ده ولو عملته هتيجي وهتقول للكل ومش هتتمدي في الموضوع لدرجه انها تحمل منه
ينزل حديث عدي عليه كصاقعه قويه بشدة وكان مراد ان يتحدث لاكن يقول بصوت افزع الجميع بشدة.انتوا بتقولوا ايه وتين مين اللي حامل
ينظرون اليه الجميع وتبلع رؤي ريقها بصعوبه وخوف من ان يعلم ماذا فعلته وتنهض ماسه وتذهب اليه وتقول بدموع شديده.احنا لقينا اختبار حمل في اوضة اختك يا ايهم والاختبار اجيابي ولما دورنا عليها وملقنهاش ابوك راح للحراس وخليهم يرجعوا الكاميرات وشوفنا وتين طالعه بشنطتها مع دياب اختك هربت مع دياب يا ايهم انا عايزها تيجي والنبي هاتها
يتصدم ايهم بشدة من حديثها ويقول بغضب شديد وصوت عالي.وانتوا مصدقين الهبل ده دي وتين فاهمين يعني ايه وتين
مراد بغضب عارم وصوت افزع جميع النساء بشدة.لا مش فاهمين يا ايهم وتين دلوقتي مبقتش ماشيه وار حاجه غير دياب وحبها لي وهي تعملها وتعمل ابوها كمان وممكن تكون حامل فعلاً
يصراخ ايهم باعلي صوته وهو يقول.مراااااد وتين اختي اللي انا مربيها وعارفها كويس اوي لو كان دياب عمل زي ما انت بتقول كانت خليته يعمل الفرح ومكنش حاطه ايدها في المياه البارده كده هي كانت هتعمل الفرح قبل ما يحصل اللي حصل مره تانيه
مراد بغضب شديد.متنساش ان وتين قالت انها مش هتتجوز غير لما كارما ترجع يا ايهم
يغلق ايهم عينيه بقوه كبيرة من آثار اسمها عليه ويحاول أن يبقي طبيعي ويقول وهو ينظر اليه.مفيش حد هيكون في مصيبه زي دي وهيفكر انه يصبر لحد ما تجي صاحبتها يا مراد وتين متعملش ده وانا متاكد من ده كويس
قال هذا وهو يثق بشقيقته الي حد الموت فهو يعلم بأنها لم تعطي دياب اكثر من حقوقه عليها لاكنه يعلم بحبها الشديد الي دياب ويعلم بأن دياب يفعلها بشدة وخاصه بعد كل سنوات البعد التي كان بينهما وبتاكد يريد يمتلكها وخاصه بعد التي حدث معها يقطع تفكير ايهم مراد التي قال بصوت عالي.طب تقدر تقولي هي فين اختك دلوقتي يا ايهم ولا حتي دياب اختك سابت حياتها ودنيتها ومشيت مع دياب يا ايهم
ينفخ ايهم بقوه كبيرة ويقول.انت ليه مش فاهم وتين يا مراد هما اكيد روحوا مشوار ورجعين تاني
مراد بغضب شديد.مشوار ايه اللي يمشوا لي الصبح بطريقه دي من غير ما حد يشوفهم لا وكمان بشطنة هدومها
ايهم بصوت عالي.علي الاساس ان لو هي حامل زي ما انت بتقول هتفكر تاخد شطنتها معاها مش كده
يجز مراد علي أسنانه بقوه كبيرة ويقول.طيب اختك تكون هنا لحد بكره يا ايهم والا اختك هتكون باعت شرفها لدياب الس
.مراااااااااااااااد كفايه ولاحظ انك بتتكلم علي بنتك في ايه.كان هذا صراخ ايهم العالي بشدة وينظر اليه مراد ويقول بغضب شديد.ورؤي كمان كانت بنت وسيم يا ايهم وبسبب ثقته العميه فيها هي حامل منك في الحرام
تنظر اليه رؤي وتنهض بغضب شديد وينظر ايهم اليها وينظر الي مراد ويقول ببرود شديد.في فرق بين تربيتي وتربية وسيم المنشاوي ي
قطعت كلامه ماسه التي قالت.ايهم لاحظ انك بتتكلم علي خالك عيب كده
ينظر اليها ايهم ويقول بجمود شديد وهو ينظر الي مراد.الشغل اللي حصل هنا دلوقتي لو حصل قدام وتين هزعلك يا مراد اختي انضف بنت في الدنيا كلها ومش هي الشخصيه اللي في دماغك يا رب نكون فاهمين كويس ده
نهي كلامه ويذهب الي الخارج لكي يعلم أين وتين الآن وينظر عدي الي مراد ويقول.ثق في وتين شويه يا مراد علشان بطريقه دي انت بتدمر علاقتك معاها والوحيد اللي هيخسر هو انت وتين معاها كتير اوي واقفين في ضهرها لاكن انت معندكش غير بنت واحده بلاش تخسرها بطريقه دي
نهي كلامه ويذهب الي الخارج لكي يره ايهم ويعلم ماذا سوف يفعل الان تنظر غزل الي رؤي التي تنظر الي مراد بغضب شديد وهي تريده ان يغضب عليهم ويقول بأن وتين فعلت ذلك كما كان يقول وتفكر غزل بأن رؤي السبب في كل ما حدث لاكن أين وتين بالفعل فهي ودياب لم يظهروا الي الان وهاتفهم مغلقه ولا احد يعلم عنهم شئ تره رؤي تذهب الي الاعلي وهي غاضبه بشدة من مراد التي هدي قليلاً تنظر خلفها غزل وتفكر ماذا تفعل لكي تعلم إذا رؤي سبب التي حدث ام ماذا

انتي رخمه اوي علي فكره واللعب معاكي يجيب الشلل.كان هذا صوت ريماس الغاضب بشدة الي حلا التي نظرت اليها وتقول بغضب شديد. يعني اعملك ايه انا دلوقتي ما انتي اللي غبيه ومش بتفهمي
تمسكها ريماس من شعرها وتقول.انا غبيه يا حيوانه ياللي مشفتيش تربيه والله ما هسيبك
تمسك حلا شعرها أيضاً وتقول.انا اللي مش هسيبك يا كلبه
ويبقون الفتيات يتشجرون بغضب طفوليه وتنهض سيلا التي تجلس أمامهم وتقول بصوت عالي.بااااس يا بت منك ليها عيب كده احنا كبار حلا سيبيها يلا
حلا بغضب طفوليه.خليها تسيب هي الاول
سيلا وهي تنظر الي ريماس.سبيها يا ريماس يلا
ريماس وهي تنظر الي حلا بغضب.لا مش هسيب غير لما هي تسيب
تصرخ سيلا بصوت عالي وهي تقول .هعد لحد تلاته لو مسبتهوش بعض هقتلكم دلوقتي يلا واحد اتنين ت
لم تستكمل سيلا الا وان كانوا الفتيات يتركون بعض وكانت ريماس ان تتحدث لاكن يدق هاتف حلا لتنظر اليه تره تميم التي لم ترد عليه منذو الامس تنظر سيلا اليها وتنظر الي الهاتف وتقول.في ايه يا بت انتي متخنقه مع تميم ولا ايه
حلا بغيظ شديد.لا بس حاسه ان كرمتي نقحه عليا اوي ياختي ومش عايزه اكمله ده بيشتمني في وجودي
ريماس بغيظ أشد.وهو اللي فارق معاكي وجودك ياختي
اومالت لها حلا بجديه وتقول.لما يشتمني في وجودي هيعمل ايه في غيابي ده مش بعيد يخوني في غيابي والله
كانت سيلا ان تتحدث لاكن يرون التي يدخل الغرفه عليهم فالباب مفتوح ويقول بغضب شديد.يعني سايبني احرق في دمي وانتي قاعده هنا تفكري اني هخونك
تتنفزع حلا بشدة وتلف بسرعه كبيره وتره تميم التي قال ذلك لتنظر سيلا الي ريماس وتغمز اليها وكانت ريماس ان تعترض لاكن تنظر إليها بتحذير شديد لتنهض ريماس وتنهض سيلا ويذهبوا الي الخارج يغلق تميم الباب خلفهم ويقول بصوت عالي وهو ينظر الي حلا.ها يا ست حلا اتكلمي وقولي مش بتردي عليا ليه
تنهض حلا وتقول.انتي اللي شتمعتني يا تميم عايزني اعمل ايه
يذهب تميم ويسحبها من ذراعها ويقول.كل ده علشان نكد يا حلا انتي في عقلك يا حبيبتي
حلا بغضب.ولما انا مش في عقلي عايز تتجوزني ليه يا تميم ما تروح تشوفلك واحده عاقله واتجوزتها احسن
ينظر اليها تميم ويقول وهو ينظر الي عينيها.للاسف انا محبتش غير المجنونه معرفش علي ايه بس قلبي منه لله هو السبب
تنظر اليه حلا وهي لا تعرف تخجل من حديثه ام تغضب لتقول.طيب اوعي كده يا بابا وخلي في مسافه بينا
قالت هذا وكانت ان تبتعد عنه لاكن يسحبها تميم ويقول بصوت عالي.في ايه يا بت مالك قابله كده ليه ده احنا فرحنا بعد شهر فاهمه يعني ايه
تنظر اليه حلا وعينيها تلمع بدموع التي تستعد لنتزول ليفهم تميم ما بها علي الفور ليضع يده على وجهها وقال.حلا اوعدك انك في الوقت اللي عايزه تشوفي اهلك في هخليكي تشوفهم زي ما انتي عايزه يا حبيبتي وكمان لو عايزه تقعدي معاهم بعد الجواز كل اسبوع يوم انا كمان معنديش مانع واوعدك ان عمري ما هبعدك عنهم فاهمه
تترمي حلا بين الاحضانه وتقول بصوت مخنوق بشدة من كتم الدموع.تميم علشان خاطري خلينا ناجل شويه كمان انا عايزه افضل مع اهلي علشان خاطري خليني معاهم
يتنهد تميم بقوه ويضمها الي الاحضانه ويقول.مينفعيش يا حلا انا ماجلين بقالنا كتير اوي وبطريقه دي عمرنا ما هنتجوز
حلا بتلقائية شديد.هيكون احسن واللهي
يضغط تميم علي شفتيه ويقول.اتصدقي ان انا غلطان اني معبر واحده زيك يا حلا
تبتعد حلا عنه وكانت ان تتحدث لاكن يدق هاتف تميم لينظر اليه يره التي يدق ايهم ليستغرب بشدة ويفتح عليه ويسمعه يقول.انت فين يا روح امك
يرفع تميم حاجبه ويقول.في قصر السويسي ليه
ينفخ ايهم بقوة ويقول.اسال عندك دياب اخر مره كان موجود امتي وتعال علي المديريه يا تميم وانجز يا حيلتها مش ليلة دخلتك هي
نهي كلامه ويغلق الهاتف وينظر تميم الي حلا ويقبل رأسها ويقول.همشي انا دلوقتي ولو اتصلت بيكي ومرضتيش عليا هجي وهنام عندك انهارده
تنفي حلا وتقول بسرعه.لا هرد علي طول
يبتسم تميم ويقول.ناس متجيش غير بعين الحمره
تتغظ حلا بشدة وتقول.امشي يا تميم يلا خليني اشوف البنات فين
كان تميم ان يذهب بالفعل لاكن يلف اليها ويقول.دياب كان هنا اخر مره امتي يا حلا
تستغرب حلا السوال بشدة وتتذكر وتقول.جاه هنا امبارح غير هدومه وماشي علي طول حتي من غير ما ياكل حاجه
تميم بغضب شديد.وانتي مالك مهتمه اوي كل ولا مكلش كده ليه
حلا بستغرب.في ايه يا تميم انا بقولك علي اللي حصل بس
ينظر اليها تميم ويذهب الي الخارج قبل ان بتفجر بهذه الفتاه وينزل يركب سيارته ويقودها بسرعه كبيره الي المديريه ويصل بعد قليل وينزل من السياره ويذهب الي الداخل يره جمزه ايهم عدي يجلسون في غرفه التدريب ليذهب اليهم ويقول بستغرب شديد.في ايه مالكم قاعدين زي المطلقين كده ليه
ينظر اليه ايهم بغضب شديد ويقول.انت كنت فين كل ده
يرفع تميم حاجبه ويقول.انت مكلمني من اقل من نص ساعه يا ايهم في ايه
عدي بهدوء.وتين ودياب مختفين ومحدش عارف هما فين
ينظر تميم اليه وينظر الي ايهم ويقول.وانت قلقان علي اختك وهي مع دياب
ايهم بغضب عارم.ليه دياب ياخدها كده من غير ما يقول لحد يا تميم
ينفخ تميم بقوه ويقول.طب ما تتصل بي وتساله
ينظر اليه ايهم بغضب شديد بشدة وكان ان يصراخ به لاكن يقول حمزه.في ايه يا تميم ما اكيد حولنا نكلمه بس تلفونه مقفول وهي كمان تلفونها مقفول
اومال لهو تميم وينظر الي ايهم ويقول بستفزاز شديد.ما تهده يا فرعون شويه اختك مع جوزها مش محتاجه كل القلق والعصيبه دي واطمن دياب هيكون حنين اوي مع وتين واكيد مش هياذي
قطع كلامه ايهم التي ذهب إليه ويلكمه بجميع قوته ليتزحزج تميم بشدة ويقول ايهم بصوت عالي.اتصدق يالا انك $$$$$$$ صح وانا غلطان اني كلمت واحد زيك اوعي
نهي كلامه وهو يلكمه بقوه في صدره ويذهب الي المصعد لكي يذهب الي مكتب دياب ليعلم الي أين ذهب ينظر تميم خلفه وينظر الي عدي ويقول.ماله ده متعصب كده ليه
ينفخ عدي بقوه كبيرة ويقول.ماسه لقيت اختبار حمل في اوضة وتين يا تميم والاختبار اجيابي والكل دلوقتي مفكرين ان وتين هربت مع دياب
تميم بغضب شديد.وتهرب ليه أصلا دياب جوزها يعني حتي لو حصل هيعملوا الفرح وخلص الموضوع ليه تهرب
عدي بنفس الغضب.وده اللي عايزين نعرفه يا تميم ليه وتين تمشي مع دياب كده
يفكر تميم في التي حدث وينظر الي حمزه الحزين بشده وهو شارد ليعلم علي الفور بأنه يتعذب بشدة من غايب غزل عنه بهذه الطريقة يذهب الي المصعد لكي يذهب الي ايهم ويعلم ماذا يفعلون الأن

كانت تقف في حافت هذه السفينة وهي تضع يدها على السور الحديدي وهي ترتدي



تشعر بأنها تريد ان تبقي بهذه السفينه الكثير من الوقت فهي أحبت هذا الشئ بشدة تشعر بالذي يضمها من الخلف بقوه وحرارة شديده من شكلها المثير بشدة لتبتسم وتضع يدها على يده وتعود بظهرها علي صدره وتغلق عينيها بستمتاع شديد يدفن الآخر رأسه في رقبتها ويهمس اليها ويقول.اوعدك هرجعك هنا تاني يا وتين وهخليكي تقعدي لحد ما تشبعي وتطلبي انتي اننا نمشي بس بعد ما نعمل الفرح ده علشان انبسط انا كمان معاكي
تبتسم وتين علي حديثه ويقول دياب.هانت ناقص اربع ايام وهتكوني معايا وفي حضني يا وتين
وتين وهي تنظر اليه.وعلي اساس أنا فين دلوقتي وبقالي ست شهور نايمه وصاحيه فين يا دياب مش في حضنك
ينزل دياب يده أسفل ملابسها بوقحة شديده لتشعر وتين بقشعريره قويه في جسدها ويهمس دياب بجانب اذنها بصوت مثير بشدة.في حضني بمعني تاني يا وتين يعني $$$$$$$$$$$$$$$$ ويهمس دياب اليها بكلماته الوقحه بشدة لتشعر وتين وكان احد سكب عليها ماء مثلجه في هذا الجو لتشهق بقوه كبيرة وتبتعد عنه بسرعه بعد ان علمت بأنها لم تعلم ربع وقحة هذا الوقح التي يعود يضمها مره اخرى ويقول بخبث ووقحه.ايه يا توته عجبك الموضوع اوي لدرجة انك عايزه تجربي دلوقتي
تضغط وتين علي شفتيها بقوه كبيرة وتقول.دياب كفايه وبطل الطريقه دي علشان خاطري
يسحبها دياب اليه اكثر ويقول بهمس شديد.مش عجبك ده في حاجه احلي يا غزال الوحش عارفه ايه هي
تنفي وتين لظنها بأنه يحترم حاله ويقول شئ جيد لاكن يصدمها دياب بشدة وهو يهمس اليها بعدة كلمات اكثر وقحه وصراحة عن الاول لتبتعد وتين عنه بسرعه وتقول بغضب متصنع.انت بتقول ايه يا سافل طب ايه رايك هقول لايهم علي كل الكلام اللي بتقوله وهخلي يقتلك يا دياب
يسحبها دياب اليه بقوه ويقول بخبث شديد.طب قوليلي هتقوليله ايه يا توته
وتين بصوت عالي.هقوله انك بتقول بتقول
عدت حديثها وهي لا تعرف ماذا تقول اليه الآن ليضحك دياب عليها بقوه كبيرة ويقترب منها بشده ويحصرها علي السور ويقول وهو ينظر الي انفها ووجهها الاحمر من الخجل.في ايه لكل ده يا غزال اهدي مش مستهله كل الكسوف ده
تنظر وتين بعيد عنه بسرعه وتقول.كل الكلام ده ومش مستهله يا دياب ده انا خلاص غيرت رأيي ومش هتجوزك انت تطل
قطع كلامها دياب التي ضرب السور بقوه كبيرة وقال بغضب شديد.علشان ادفنك حيه يا وتين قولتك بلاش السيرة دي
تنظر اليه وتين وتنفخ بقوه كبيرة وهي تعلم بأنه يحاول ان يكتم غضبه لكي لا ياذيها لتترمي بين الاحضانه بقوه كبيرة ليضمها دياب بجميع قوته ويحملها عن الأرض ويضعها علي السور لتتمسك به وتين بقوه وخوف شديد من ان تقع ليبتسم دياب وتقول وتين بتوتر.دياب نزلني انا لو موت مش هتتجوز طول عمرك
يرفع دياب حاجبه ويقول.ليه يعني ما في بنات كتير يا حبيبتي اهو اختار واحده منهم عادي يعني
تبتعد وتين عنه وتلكمه بقوة كبيرة في صدره وتسحبه من رقبته فهو عاري الصدر وتقول بغضب وغيره شديده.عايز تعمل ايه يا روح امك ليه يا حبيبي انت شايفني مركبهم علشان تتجوز بعدي
يضحك دياب بقوه كبيرة ويقول.لا لسه مركبتهموش يا حبيبتي بس هتركبيهم قريب
تنظر اليه وتين بغضب شديد وتبعده عنها لاكن تخاف بشدة وهي تشعر بأنها سوف تقع وتتعلق برقبته بقوه وتقول.والله لا اقتلك يا دياب عايز تتجوز بعدي يا ابن السويسي والله لا اقول لايهم واخلي يقتلك اهو احسن من الجواز منك
يبتسم دياب وهو ينظر اليها ويتذكر ايهم ليقول.بمناسبة ايهم احنا مقولناش لحد إننا سافرنا يا وتين
تتصدم وتين وتقول.يعني انت متصلتش بحد وقولته اننا مسافرين يا دياب
ينفي دياب برأسه ويقول.لا راح من بالي خلاص
وتين بغضب شديد.اكيد ما مفيش في بالك غير السفاله يا حبيبي
يحملها دياب ويقول.طب يلا نمشي علشان موركيش السفاله اللي بجد
وينزلها علي الأرض وتنظر وتين الي ملابسها وتقول.انا همشي كده يا دياب
دياب بسخريه شديدة.وماله يا حبيبتي ما لبسك اخر $$$$$$$ اهو وحلو كده
تغضب وتين من حديثه بشدة وتقول.دياب كفايه الحاجات دي بقي
يسحبها دياب خلفه ويقول.طب تعالي علشان البسك حاجه زي الناس
وتين بغيظ شديد.حد قالك اني عيله يا دياب
يذهب دياب بها الي الغرفه ويدخلها بها ويذهب الي الخزانه ويخرج ملابس إليها ويذهب ويقف امامها ويمسك ملابسها العلويه وينزعهم عنها وهو يحرك اطرف اصباعه علي جسدها بوقحة شديده لتشعر وتين بقشعريره في جسدها وتنظر اليه وينزع ملابسها العلويه وكان ان يستكمل في نزع ملابسها لاكن تضمه وتين بقوة وتقول.حبيبي بس كفايه وروح انت البس لحد ما انا اخلص
يغلق دياب عينيه بقوه كبيرة وينفخ بحرارة شديده ويقول.طب البسي بسرعه ولو احتاجتي حاجه نادي عليا
اومالت لهو وتين وتبتعد عنه وتقبله وتمسك ملابسها ويذهب دياب ويخرج الي ملابس ويذهب الي الخارج تنظر خلفه وتين وتتنهد بقوه كبيرة وتبدا ان ترتدي ملابسها وترتدي



وتخرج الي الخارج وهي تريد ان تذهب الي كارما لكي ترها تره دياب يرتدي



وينظر اليها ويحملها ويذهب بها الي خارج السفينة ويقفذ بسرعه وقوه كبيره علي المركب لتتهز المركب بقوه وتصراخ وتين بخوف شديد وتتمسك به بقوه كبيرة ويبتسم دياب ويذهب يجلسها علي حافت المركب ويأمن عليها جيد وكأنه يخاف علي ابنته الصغيره ان تقع وينظر إليها ويذهب يقود القارب لكي يخرج من هذا البحر

كانت تجلس وهي تشرف من القهوه الخاصه بها فالوقت الآن يتخطي الثامن صاحبا في هذه البلد وتره التي يأتي عليها ويأخذ منها القهوه ويشرف منها ويقول.ناويه علي ايه يا كارما
تنظر اليه كارما وتبتسم بجمود شديد وتأخذ منه القهوه وتشرف منها وتنظر أمامها وتقول ببرود شديد.جهز كل حاجه علشان هنسافر مصر يا قيس
يبتسم قيس ويجلس أمامها ويمسك يدها ويقول وهو ينظر الي عينيها.انتي متاكده انك هتعرفي تاخدي حقك يا كارما يعني مش هتضعفي قدام ايهم الجارحي
تضحك كارما ببرود وسخريه شديده وتنظر اليه وتقول بحقد وغضب شديد.ايهم الجارحي كان السبب في موت ابني يا قيس هو قتل ابني وخاني وعاش حياته مع الزباله التانيه ومستنين ابنهم ليه ابنهم هما يعيش وابني انا يموت يا قيس ليه
نهت كلامها وترمي كأس القهوه بقوه وغضب شديد علي الأرض ينظر إليها قيس ويبتسم ويضغط علي يدها ويقول.حبيبي خلاص اهده
تنظر اليه كارما وتقول.انت هتساعدني اخد حقي منهم يا قيس مش كده
يقبل قيس يدها ببطئ شديد ويقول.انا معاكي في كل حاجه يا كارما حتي لو كانت ايه خطتي انتي وانا معاكي علي كل حاجه
تبتسم كارما ببرود شديد وتقول.يبقي جهز كل حاجه علشان نرجع مصر علشان اخد حقي منهم كلهم
يبتسم قيس ويقول.هنتجوز بعد ما تاخدي حقك علي طول يا كارما
اومالت لهو كارما وتقول.اخلص من موضوع ايهم الجارحي واوعدك اننا هنتجوز علي طول
ينهض قيس ويجلس بجانبها ويسحبها الي الاحضانه تغلق كارما عينيها بقوه ويرفع قيس وجهها اليه وينظر الي شفتيها المغريه بشدة وكان ان يهبط عليهم لاكن يسمع التي يقول بصوت عالي.ايه اللي بيحصل هنا ده
تنظر كارما الي صاحب الصوت تره دياب وبجانبه وتين التي نظرت اليهم بغضب شديد لم تتفاجي كارما فهي تعلم بأن وتين أتات معه الي هذه البلاد تنظر اليه كارما ببرود شديد وتنظر الي قيس التي نظر اليها وتنهض كارما وتقف امام دياب وتقول ببرود.ازيك يا دياب عامل ايه
ينظر اليها دياب بغضب شديد وينظر الي قيس ويقول.مين ده يا كارما
تبتسم كارما ببرود وتقول.قيس العجمي شريكي في الشركه
دياب بغضب.وشريكك في الشركه يقرب منك بشكل ده يا كارما
ينهض قيس ويقف بجانب كارما ويضع يده علي كتفها ويقول.وخطبها كمان يا دياب بيه وقريب اوي هكون جوزها
يتصدم دياب بشدة من حديثه وينظر الي كارما التي ابتسمت وينظر الي وتين التي تنظر اليهم بغضب شديد ويقول دياب بصوت عالي.وهو محدش قالك انك لو عايز تتجوز واحده تروح لكبرها الاول يا قيس يا عجمي ولا هو تاخد البت وطز في اهلها
يبتسم قيس ببرود شديد وينظر الي كارما ويقول وهو ينظر الي دياب.عمي جاسر عارف ده كويس يا دياب بيه وهو بنفسه وافق علي جوازي منها
دياب بغضب شديد وصوت عالي.جواز ايه وهبل ايه كارما مش هتتجوز يا بتاع انت
تنظر كارما الي قيس وتنظر الي دياب وتقول.بس انا قرارت خلاص يا دياب وانا اختارت قيس وهو اللي هكمل معاه حياتي
ينظر اليها دياب بعدم تصديق وينظر الي وتين ويقول قبل ان يفعل شئ يندم عليه الآن.مستنيكي بره
نهي كلامه ويذهب الي الخارج وهو يفكر في رد فعل ايهم اذا علم بكل هذا التي تفعله هذه الفتاه تنظر وتين بغضب شديد الي قيس وتقول.هو حضرتك بتفضل قاعد هنا كتير
يبتسم قيس وهو يعلم بأن وتين تكره بشدة ويقول.جاي علشان اخدها علشان وارنا شغل يا وتين هانم
تغضب وتين اكتر وتنظر الي كارما التي ابتسمت لتقول.لا دي حاجه مش معقوله بجد انا همشي قبل ما اتشل هنا سلام
نهت كلامها وتذهب ااي الخارج قبل ان تنفجر في هذان الاثنين تنظر خلفها كارما وتنظر الي قيس التي قبل جبهتها وقال.يلا اطلعي اجهزي علشان نمشي
اومالت لهو كارما وتذهب إلى الاعلي وتدخل غرفتها وتذهب الي الحمام وتنزع ملابسها وتقف اسفل الماء وتنظر أمامها وتبتسم ببرود شديد وتقول.جايه علشان اخد حقي وحق ابني منك يا ايهم يا جارحي وقتها بس نار قلبي هتهده واقدر اكمل حياتي زي ما انا عايزه هكملها وهنساك وهنساه عيشتي السوداه معاك يا فرعون
نهت كلامها وترفع شعرها الي الخلف وتستحم وتخرج وهي ترتدي روب الحمام وتذهب الي غرفه الملابس وترتدي



وتخرج تسرح شعرها وتبدأ ان تجهز حالها لكي تذهب الي الشركه لتره العمل وتبدا يومها

بعد عدة ساعات طويله كانوا جميع العائله يجلسون في غرفة المعيشة وهم يفكرون في مكان دياب يدخل ايهم القصر بعد ان اطمن علي شقيقته وعلم بأنها كانت في كندا مع دياب وينظر الي الجميع ويبتسم ببرود وكان ان يتحدث لاكن تنهض ماسه وتقول.لقيت اختك يا ايهم
اومال لها ايهم وقال.سافرت لموضوع الشغل مع دياب يا ماسه اهدي شويه
مراد بغضب شديد.وانت ايه اللي عارفك يا ايهم ايه شميت علي ضهر ايدك
ينفخ ايهم بقوه كبيرة وهو ليست لديه القدره علي الحديث ويقول.دياب اتصل بيا وقال انه راجع خلاص يا مراد اهده شويه وبلاش الطريقه دي كفايه كده
كان مراد ان يتحدث لاكن يره وتين تدخل مع دياب وهي تنظر اليه بتحذيز بأنه يتحدث ام يقول شئ لايهم لاكن يره مراد هذا التحذير بطريقه اخرى ويذهب ويقف أمامها ويقول بغضب شديد.انتي كنتي فين كل ده من غير ما تقولي لحد كده
تنظر اليه وتين وكانت ان تتحدث لاكن يسحبها دياب خلفه ويقول بصوت عالي.انت بتزعقلها كده ليه ما براحه شويه وبعدين هي كانت معايا
مراد بغضب عارم.ودي اكبر مصيبه أنها معاك يا دياب بنتي ضاعت مني وضاعت تربيتها وشرفها بسبب واحد زيك
تتصدم وتين بشدة وتقول.انت بتقول ايه
يمسكها مراد من ذراعها ويقول بصوت عالي بشدة وهو يهزها بقوه.انتي حامل يا وتين
وتين بصراخ عالي.حامل ايه وهبل ايه اكيد لا ايه الكلام ده
يمسك مراد الاختبار من ماسه ويضعه امام عينيها ويقول بغضب شديد.وده اسمه ايه يا وتين ده كان في أوضتك تقدري تقوليلي ده ايه
تنظر وتين الي الاختبار وتنظر الي دياب التي سحبها بعنف شديد وقال بصوت هز اركان القصر.وهو علشان في أوضتها يبقي بتاعها يا مراد بنتك سليمه ومحدش قرب منها ولا لمساها حتي
تنظر اليه وتين ويقول مراد بغضب عارم.عايز تفهمني انك ملمستش وتين يا دياب
دياب بصوت عالي.ملمستش دي درجات يا مراد وانا مخدتش من بنتك حاجه مش حقي متنساش ان بنتك مراتي وليا حق فيها وعليها
ينظر مراد الي وتين ويقول.انتي بنت لحد دلوقتي يا وتين
تتصدم وتين من هذا السؤال بشدة وكانت ان تتحدث لاكن يقول ايهم بصوت افزع الجميع.مرااااد كفايه كده
ينظر اليه مراد بغضب اعمي ويقول.عدي اتصل بدكتوره تيجي دلوقتي حالا تكشف علي وتين
ينزل حديثه علي قلب هذه المسكينه بسكين حادة قويه وتبتسم رؤي لنجاح خطتها ويقول دياب بصوت عالي بشدة.ومراتي محدش هيكشف عليها والكلام الهبل ده محدش هيقرب منها
نهي كلامه ويمسك يد وتين وكان أن يأخذها الي الخارج لاكن يمسك مراد يدها ويقول بغضب عارم وصوت عالي بشدة.وانا قرارت يا دياب دكتوره هتيجي دلوقتي وهتكشف علي وتين علشان اتاكد بنفسي ان بنتي شريفه وانك مدوستش علي شرفي برجلك يا دياب
دياب بغضب أشد.ادوس علي ايه دي مراتي فاهم يعني ايه
مراد بصوت عالي وهو لم يره امامه من غضبه وغيرته.يعني بتعترف انك دخلت عليها يا دياب
كان دياب التي يصراخ به لاكن يقول مالك بغضب وهو يره وتين وهي تنظر أمامها دون كلمه واحده.مراد كفايه كده متنساش ان دي بنتك كفايه
ينظر مراد الي وتين ويمسكها من ذراعها ويقول.اتكلمي يا وتين انتي لسه بنت ولا حبك لدياب عماكي وخلكي تنسي كل حاجه حتي ابوكي
تنظر اليه وتين وتنزل دمعه منها بقهر شديد وتمسحها وتين وتقول.عدي اتصل بالدكتوره وخليها تيجي دلوقتي
ينظر دياب اليها وينظر الي ايهم التي لا يعرف ماذا يفعل في هذه المصيبه وتنظر اليها رؤي وهي لم تعلم ماذا تفعل وتين الآن وتنظر وتين الي دياب وتنظر الي مراد وتقول بقهر شديد يوجد داخل صوتها المخنوق بشدة.بس لو الدكتوره دي دخلت معايا واتفقل علينا باب واحد علشان تكشف عليا
تغلق عينيها بقوه كبيرة وتنزل دموعها بغزاره وتقول وهي تنظر الي مراد.ابويا هيكون ميت بنسبالي وقتها يا مراد
............ 🎀....... 🎀....



الخامس والعشرين من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close