رواية بقايا الماضي الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم شمس علاء
البارت الرابع و العشرون.
ادهم : مالك انته و معتز و القوات هتدخله من المكان الي معلهوش حرس انا امنتلكه المكان هناك و انا هدخل المكان الي فيه حراس لوحدي.
مالك باعتراض : لاء انا هاجي معاك.
::- لا متقلقش يا كبير انا هاجي معاه.
::- اه وانا.
ادهم : يزيد رحيم ايه الي جابكم.
رحيم : جايين نشتغل اكيد مش جايين نهزر .
ادهم : في ايه يلااااا.
رحيم : اسف يا كبير.
يزيد : نبدأ.
ادهم : تمام يزيد و معتزمع مالك و رحيم معايا يلا عشان منتأخرش.
كلهم اتحركوا زي ما ادهم قال و مالك ويزيد و معتز يعتبر ان الدخول كان سهل معاهم .
ادهم : رحيم امنلي الطريق بسرعة انا هدخل المرر دا.
رحيم : تمام.
ادهم دخل المرر .
::- استني عندك يلا.
ادهم وقف لانه لاحظ ان مالك جي..
الشخص : نزل سلاحك.
ادهم ساب سلاحة الراجل قرب منه ادهم لفه و اخد منه السلاح و لفله دماغه.
ادهم قابله كتير اتغلب عليهم هم و رحيم لغاية ما وصل لي اوضة ادهم دخل لقه مريم مرمية في الارض ما بتتحركش نهائي ادهم حس بنغزه في قلبه راح وشلها.
مالك : ادهم احنا مسكناه..... ايه دا هي ملها مدمرة كدا ليه.
ادهم : اكيد عمله فيها حاجة. معتز خلع الچاكيت بتاعة و لبسهولها.
معتز : الاسعاف تحت يا ادهم يلا.
كلهم نزله و ركبها عربية الاسعاف.
************************************
عند ملك.
سلمي : هاااا في ايه.
ملك : بصي انا هحكيلك علي حاجة.............................
سلمي بصدمة : ايه دا معقول ابو نور يعمل كدا.
ملك : اه.
سلمي : وانتي خاربتي الدنيا.
ملك بندم : اه بس انا لقيت حل كويس.
سلمي : قولي.
ملك : انا هروح عند عمي حسام دلوقتي انا اتصلت علي اني اجيله امتي قالي هيجي بليل فا انا ظبط الدنيا و عملت ورق تنازل عن الممتلكات الي اخدتها فوزية الكلب و جبت منوم و هروح عندها و الورق دا انا اول ما اخليها تمضي هحدفلك الورق من فوق تمام و هنزلك علي طول بس هجيب الورق القديم و اولع فيه و انزلك و هنروح علي طول الشهر العقاري نرجعه بأسم احمد لان التنازل هيبقا بأسمي .
سلمي بذهول : ايه دا انتي بتسمعي افلام كتير ولا ايه ايه الي انتي بتقوليه دا.
ملك : يا بنتي اسمعي الكلام دا الي هنقدر نعمله عشان خطري يا سلمي.
سلمي بتفكير : مش مقتنعة يا ملك.
ملك : بصي ماتخفيش انتي مش هيبقي ليكي علاقة بالموضوع..
سلمي : انتي هبله يا بت انتي ولا ايه انا خيفه عليكي انتي.
ملك : مش هيحصل حاجة ارجوكي يا سلمي.
سلمي : ماشي هنفذ امتي.
ملك : دلوقتي.
سلمي : دلوقتي ماشي.
************************************
في المستشفي العسكرية.
نور : في ايه يا أسيل يا حبيبتي اهدي دا انتيي ما اددتيش ليه فرصة يتكلم.
أسيل بدموع : لا يا نور دا خاييييين.
نور : طب اهدي.
أسيل : واللهي منا مكمله معاه.
نور : يا بنتي انتي مخلتهوش يدافع عن نفسه حتي.
::- عشان هي بنأدمه متسرعة و بتحكم بالمظاهر بس.
نور : تعالي يا أسر.
أسر : انتي سبتي فرصة ادافع عن نفسي انتي دخلتي و مشيتي بعديها علي طول.
أسيل مردتش .
أسر بصوت عالي : ماتردي.
نور انسحبت علشان تسبهم لوحدهم.
أسر : خاليتي شكلي وحش و عمال الشركة شيفني بجري وراكي هااااا انتي دخلتي وشفتي البنت جنبي بس اعمل ايه هي الي اتقعبلت ووقعت علي رجلي ذنبي دا.
أسيل : وهيا ايه الي جبها جنب مكتبك جت تعمل ايه جنبك.
أسر : مش مضطر اوضحلك تمام وامتي عارفة ان انا مابعملش التخلف الي جيه في دماغك وياريت بعد كده تثقي في نفسك.
وسبها ومشي .
نور دخلت بعده.
نور : ها ايه الي حصل سايك ليه.
أسيل بصدمة : دا بيقولي ياريت تثقي في نفسك.
نور : عنده حق .
أسيل : نعمممممم.
نور : اه عنده حق عشان انتي كدا بينتيله انك مش واثقة في نفسك.
أسيل : يعني انتي لو ابيه ادهم دخلتي ولقيتي وحده علي رجله هتعملي ايه.
نور : عليا الطلاق هموته بس الاول مش قدام البت يا نصحة و كلامك معاه متبينهوش كلام شك لا خليه يبان غيره لاكن الشك مبيبقاش حلو تمام يا قلبي.
أسيل : تمام يا نور.
نور : يلا يا أسيل نمشي انا معنديش شغل تعالي نروح.
أسيل : ماشي.
نور و أسيل نزله وكان في حد بيراقبهم بس طبعاً مقدرش يكمل خطته عشان ادهم كان لسه نازل من العربية.
أسيل : هو مش دا ابيه ادهم.
نور بصت بسرعة : اه بس دا حوليه رجاله كتير و لو روحت هينفخني. وبعدين رجعت تبص ل أسيل تاني.
أسيل : نور دا ابيه جي علينا.
نور : بجد .
أسيل : اه و اللهي.
ادهم : انته واقفين كدا ليه في الشارع.
نور : مروحين.
ادهم : طب اتفضلوا اركبه العربية وروحه متفضلوش واقفين كدا كتير يلا.
نور : حاضر.
ادهم رجع و طلع عند العمليات.
************************************
في بيت حسام.
فوزية : ما قولنا حاضر ايه دا........ ايه دا ملك اهلا يا اختي .
ملك بابتسامة مزيفة : ايه يا خالتي مش هتدخليني ولا ايه.
فوزية : ادخلي يا اختي.
بعد ما فوزية و ملك دخله.
فوزية : خير ايه الي رماكي علينا .
ملك : ايه يا خالتي في ايه انتي وحشاني انا بحبك من زمان واللهي و برتاحلك كدا.
فوزية : ربنا يخليكي يا اختي.
ملك : تعرفي يا خالتي انا بكره حاجة اسمها نور و حياة اخدين اهتمام احمد وهو مبيهتمش بيا زيهم انا نفسي انتقم منهم.
فوزية بابتسامة نصر : طب والي يجبلك الفرصة.
ملك بثبات ياريت يا خالتي.
فوزية : استني انا هجبلك حاجة من جوه تشوفيها و عيزاكي تساعديني .
ملك : تمام و انا هدخل احضرلنا عصير شكل القعدة هتطول.
فوزية : ماشي.
ملك دخلت تحضر العصير وعملت احطيتها ان ممكن متحتجش المنوم.
بعد ما ملك طلعت.
فوزية : بصي يا بت يا ملك دا ورق تنازل عن كل حقوق عمك ودا ورث نور و حياة و احمد بس نفسي حاجة تتحقق .
ملك : ايه يا خالتي و انا لو عرفت هحققهالك .
فوزية : الشقة دي الي عرفته مكتوبة باسم احمد و نور وحياة.
ملك بتمثيل التفكير : طب انا عندي فكره اخليكي تخدي الشقة .
فوزية بفرحة : قولي.
ملك : انا هاخد الورق دا و هخليكي تمضي علي ورق ابيض علشان هعمل كدا مع نور و حياة و احمد و الورق الي معاكي دا انا هسجله في الشهر العقاري بكل الممتلكات الي انتي اختيها انتي عارفة انا محاميه وهعرف اتصرف واجيبلك الورق وتعملي الي انتي عايزه معاهم براحتك بقا وانا هساعدك.
فوزية بفرحة : ماشي هاتي الورق يلا.
ملك طلعت الورق و حافظت علي ثبتها : اتفضلي يا خالتي.
فوزية مضيت علي الورق : اه اديني خلصت يلا يارب خطتنا تنجح و ليكي نصيبك.
ملك : يارب يا خالتي.
فوزية : قومي روحي انتي دلوقتي و انا هتواصل معاكي .
ملك : ماشي يا خالتي.
ملك فضلت محافظة علي ثبتها لغاية مانزلت لسلمي .
سلمي : ها عملتي ايه.
ملك : اركبي بسرعة واطلعي علي الشهر العقاري بسرعة انا مش هتأخر وانا كدا كدا في واحد من زميلي هناك هيساعدني نسجل بسرعة.
سلمي : ماشي يلا بسرعة.
سلمي و ملك وصله.
ملك : علي انا متشكرة جدا علي مساعدتك ليا بجد.
علي بابتسامة : دا واجبي يا ملك بعد الي عملته يلا عشان نلحق.
ملك : يلا تعالي يا سلمي.
ملك طلعت مع علي و سلمي كانت معاهم وخلصه كل حاجة وبقيت بأسم ملك.
ملك : هتنازل امتي لي احمد
علي بابتسامة : استني شوية ممكن بكره ممكن بعده.
ملك بابتسامة : شكرا يا علي بجد الي عملته معايا خلتني احس انك اخويا.
علي : دي حاجة يمكن تغفرلي من ال عملته.
ملك : شكرا يا علي.
علي : العفو يا ملك.
ملك : سلام .
علي : سلام.
************************************
في قصر خالد الشرقاوي.
وداد بحرج : خالد .
خالد : خييييير.
وداد : انا اسفه.
خالد مردش .
وداد بدموع : اسفه بجد عشان خاطر أسيل و أيه تسامحني لو غاليين عندك سامحني.
خالد : خلاص يا وداد سامحتك عشان حلفتيني بأغلى حاجة في حياتي.
وداد : طب ممكن اسألك سؤال.
خالد : قولي.
وداد : هي أيه هتيجي امتي .
خالد : علي فرح احمد و أسر علي فرح اختها يعني اشمعني.
وداد : اصل اصل انا عايزه اتاسفلها علي الي عملته معاها و كمان اشكرها وترجع البيت.
خالد : كويس انك فوقتي بس فوقتي متأخر اووووي يلا ربنا يسامحك علي الي حصل بس انا عارف بنتي عندها كرامة و مش هترجع و انا متأكد من كدا.
************************************
في بيت ماجد و عزوز.
عزوز : هنعمل ايه يا وجيدة مع ماجد البنت ممكن تيجي تقعد معانا وبشكل الي بيعملة ماجد البنت مش هتفكر تيجي هنا تاني.
وجيدة : انا عرفة انه بيحبها لانها بنت ماجدة يا عزوز انت عارف يعني ايه دا كان بيحب ماجدة جدا انت ناسي ان بنته اسمها ماجدة بس نعمل ايه بعد الي حصل بقا يقول قوللها يا امينه محدش يقول ماجدة بس هو اصلا مكشوف كلنا عارفين انه لو عليه يقولها يا ماجدة بس نعمل ايه للعناد بتاعة.
عزوز : ماشي بس انا واللهي لو عاملها وحش لهيزعل مني بجد يا وجيدة هيزعل انا قولت وحذرتك عشان تحذريه خلاص.
بعد ما عزوز مشي.
وجيدة : ربنا يهديكم يا اخواتي.
************************************
في المستشفي العسكرية.
ادهم : هما اتأخره ليه كدا كل دا جوه.
مالك بقلق : مش عارف واللهي يا ادهم انا قلقت.
معتز بخوف : ان شاء الله خير يا مالك.
الدكتور خرج.
مالك : خير يا دكتور.
دكتور بأسف : حضرتك دي مدمره نهائي.
مالك بعصبية : يعني ااااايه ياعني.
دكتور : دي معتدي عليهاااااا.
************************************
ادهم : مالك انته و معتز و القوات هتدخله من المكان الي معلهوش حرس انا امنتلكه المكان هناك و انا هدخل المكان الي فيه حراس لوحدي.
مالك باعتراض : لاء انا هاجي معاك.
::- لا متقلقش يا كبير انا هاجي معاه.
::- اه وانا.
ادهم : يزيد رحيم ايه الي جابكم.
رحيم : جايين نشتغل اكيد مش جايين نهزر .
ادهم : في ايه يلااااا.
رحيم : اسف يا كبير.
يزيد : نبدأ.
ادهم : تمام يزيد و معتزمع مالك و رحيم معايا يلا عشان منتأخرش.
كلهم اتحركوا زي ما ادهم قال و مالك ويزيد و معتز يعتبر ان الدخول كان سهل معاهم .
ادهم : رحيم امنلي الطريق بسرعة انا هدخل المرر دا.
رحيم : تمام.
ادهم دخل المرر .
::- استني عندك يلا.
ادهم وقف لانه لاحظ ان مالك جي..
الشخص : نزل سلاحك.
ادهم ساب سلاحة الراجل قرب منه ادهم لفه و اخد منه السلاح و لفله دماغه.
ادهم قابله كتير اتغلب عليهم هم و رحيم لغاية ما وصل لي اوضة ادهم دخل لقه مريم مرمية في الارض ما بتتحركش نهائي ادهم حس بنغزه في قلبه راح وشلها.
مالك : ادهم احنا مسكناه..... ايه دا هي ملها مدمرة كدا ليه.
ادهم : اكيد عمله فيها حاجة. معتز خلع الچاكيت بتاعة و لبسهولها.
معتز : الاسعاف تحت يا ادهم يلا.
كلهم نزله و ركبها عربية الاسعاف.
************************************
عند ملك.
سلمي : هاااا في ايه.
ملك : بصي انا هحكيلك علي حاجة.............................
سلمي بصدمة : ايه دا معقول ابو نور يعمل كدا.
ملك : اه.
سلمي : وانتي خاربتي الدنيا.
ملك بندم : اه بس انا لقيت حل كويس.
سلمي : قولي.
ملك : انا هروح عند عمي حسام دلوقتي انا اتصلت علي اني اجيله امتي قالي هيجي بليل فا انا ظبط الدنيا و عملت ورق تنازل عن الممتلكات الي اخدتها فوزية الكلب و جبت منوم و هروح عندها و الورق دا انا اول ما اخليها تمضي هحدفلك الورق من فوق تمام و هنزلك علي طول بس هجيب الورق القديم و اولع فيه و انزلك و هنروح علي طول الشهر العقاري نرجعه بأسم احمد لان التنازل هيبقا بأسمي .
سلمي بذهول : ايه دا انتي بتسمعي افلام كتير ولا ايه ايه الي انتي بتقوليه دا.
ملك : يا بنتي اسمعي الكلام دا الي هنقدر نعمله عشان خطري يا سلمي.
سلمي بتفكير : مش مقتنعة يا ملك.
ملك : بصي ماتخفيش انتي مش هيبقي ليكي علاقة بالموضوع..
سلمي : انتي هبله يا بت انتي ولا ايه انا خيفه عليكي انتي.
ملك : مش هيحصل حاجة ارجوكي يا سلمي.
سلمي : ماشي هنفذ امتي.
ملك : دلوقتي.
سلمي : دلوقتي ماشي.
************************************
في المستشفي العسكرية.
نور : في ايه يا أسيل يا حبيبتي اهدي دا انتيي ما اددتيش ليه فرصة يتكلم.
أسيل بدموع : لا يا نور دا خاييييين.
نور : طب اهدي.
أسيل : واللهي منا مكمله معاه.
نور : يا بنتي انتي مخلتهوش يدافع عن نفسه حتي.
::- عشان هي بنأدمه متسرعة و بتحكم بالمظاهر بس.
نور : تعالي يا أسر.
أسر : انتي سبتي فرصة ادافع عن نفسي انتي دخلتي و مشيتي بعديها علي طول.
أسيل مردتش .
أسر بصوت عالي : ماتردي.
نور انسحبت علشان تسبهم لوحدهم.
أسر : خاليتي شكلي وحش و عمال الشركة شيفني بجري وراكي هااااا انتي دخلتي وشفتي البنت جنبي بس اعمل ايه هي الي اتقعبلت ووقعت علي رجلي ذنبي دا.
أسيل : وهيا ايه الي جبها جنب مكتبك جت تعمل ايه جنبك.
أسر : مش مضطر اوضحلك تمام وامتي عارفة ان انا مابعملش التخلف الي جيه في دماغك وياريت بعد كده تثقي في نفسك.
وسبها ومشي .
نور دخلت بعده.
نور : ها ايه الي حصل سايك ليه.
أسيل بصدمة : دا بيقولي ياريت تثقي في نفسك.
نور : عنده حق .
أسيل : نعمممممم.
نور : اه عنده حق عشان انتي كدا بينتيله انك مش واثقة في نفسك.
أسيل : يعني انتي لو ابيه ادهم دخلتي ولقيتي وحده علي رجله هتعملي ايه.
نور : عليا الطلاق هموته بس الاول مش قدام البت يا نصحة و كلامك معاه متبينهوش كلام شك لا خليه يبان غيره لاكن الشك مبيبقاش حلو تمام يا قلبي.
أسيل : تمام يا نور.
نور : يلا يا أسيل نمشي انا معنديش شغل تعالي نروح.
أسيل : ماشي.
نور و أسيل نزله وكان في حد بيراقبهم بس طبعاً مقدرش يكمل خطته عشان ادهم كان لسه نازل من العربية.
أسيل : هو مش دا ابيه ادهم.
نور بصت بسرعة : اه بس دا حوليه رجاله كتير و لو روحت هينفخني. وبعدين رجعت تبص ل أسيل تاني.
أسيل : نور دا ابيه جي علينا.
نور : بجد .
أسيل : اه و اللهي.
ادهم : انته واقفين كدا ليه في الشارع.
نور : مروحين.
ادهم : طب اتفضلوا اركبه العربية وروحه متفضلوش واقفين كدا كتير يلا.
نور : حاضر.
ادهم رجع و طلع عند العمليات.
************************************
في بيت حسام.
فوزية : ما قولنا حاضر ايه دا........ ايه دا ملك اهلا يا اختي .
ملك بابتسامة مزيفة : ايه يا خالتي مش هتدخليني ولا ايه.
فوزية : ادخلي يا اختي.
بعد ما فوزية و ملك دخله.
فوزية : خير ايه الي رماكي علينا .
ملك : ايه يا خالتي في ايه انتي وحشاني انا بحبك من زمان واللهي و برتاحلك كدا.
فوزية : ربنا يخليكي يا اختي.
ملك : تعرفي يا خالتي انا بكره حاجة اسمها نور و حياة اخدين اهتمام احمد وهو مبيهتمش بيا زيهم انا نفسي انتقم منهم.
فوزية بابتسامة نصر : طب والي يجبلك الفرصة.
ملك بثبات ياريت يا خالتي.
فوزية : استني انا هجبلك حاجة من جوه تشوفيها و عيزاكي تساعديني .
ملك : تمام و انا هدخل احضرلنا عصير شكل القعدة هتطول.
فوزية : ماشي.
ملك دخلت تحضر العصير وعملت احطيتها ان ممكن متحتجش المنوم.
بعد ما ملك طلعت.
فوزية : بصي يا بت يا ملك دا ورق تنازل عن كل حقوق عمك ودا ورث نور و حياة و احمد بس نفسي حاجة تتحقق .
ملك : ايه يا خالتي و انا لو عرفت هحققهالك .
فوزية : الشقة دي الي عرفته مكتوبة باسم احمد و نور وحياة.
ملك بتمثيل التفكير : طب انا عندي فكره اخليكي تخدي الشقة .
فوزية بفرحة : قولي.
ملك : انا هاخد الورق دا و هخليكي تمضي علي ورق ابيض علشان هعمل كدا مع نور و حياة و احمد و الورق الي معاكي دا انا هسجله في الشهر العقاري بكل الممتلكات الي انتي اختيها انتي عارفة انا محاميه وهعرف اتصرف واجيبلك الورق وتعملي الي انتي عايزه معاهم براحتك بقا وانا هساعدك.
فوزية بفرحة : ماشي هاتي الورق يلا.
ملك طلعت الورق و حافظت علي ثبتها : اتفضلي يا خالتي.
فوزية مضيت علي الورق : اه اديني خلصت يلا يارب خطتنا تنجح و ليكي نصيبك.
ملك : يارب يا خالتي.
فوزية : قومي روحي انتي دلوقتي و انا هتواصل معاكي .
ملك : ماشي يا خالتي.
ملك فضلت محافظة علي ثبتها لغاية مانزلت لسلمي .
سلمي : ها عملتي ايه.
ملك : اركبي بسرعة واطلعي علي الشهر العقاري بسرعة انا مش هتأخر وانا كدا كدا في واحد من زميلي هناك هيساعدني نسجل بسرعة.
سلمي : ماشي يلا بسرعة.
سلمي و ملك وصله.
ملك : علي انا متشكرة جدا علي مساعدتك ليا بجد.
علي بابتسامة : دا واجبي يا ملك بعد الي عملته يلا عشان نلحق.
ملك : يلا تعالي يا سلمي.
ملك طلعت مع علي و سلمي كانت معاهم وخلصه كل حاجة وبقيت بأسم ملك.
ملك : هتنازل امتي لي احمد
علي بابتسامة : استني شوية ممكن بكره ممكن بعده.
ملك بابتسامة : شكرا يا علي بجد الي عملته معايا خلتني احس انك اخويا.
علي : دي حاجة يمكن تغفرلي من ال عملته.
ملك : شكرا يا علي.
علي : العفو يا ملك.
ملك : سلام .
علي : سلام.
************************************
في قصر خالد الشرقاوي.
وداد بحرج : خالد .
خالد : خييييير.
وداد : انا اسفه.
خالد مردش .
وداد بدموع : اسفه بجد عشان خاطر أسيل و أيه تسامحني لو غاليين عندك سامحني.
خالد : خلاص يا وداد سامحتك عشان حلفتيني بأغلى حاجة في حياتي.
وداد : طب ممكن اسألك سؤال.
خالد : قولي.
وداد : هي أيه هتيجي امتي .
خالد : علي فرح احمد و أسر علي فرح اختها يعني اشمعني.
وداد : اصل اصل انا عايزه اتاسفلها علي الي عملته معاها و كمان اشكرها وترجع البيت.
خالد : كويس انك فوقتي بس فوقتي متأخر اووووي يلا ربنا يسامحك علي الي حصل بس انا عارف بنتي عندها كرامة و مش هترجع و انا متأكد من كدا.
************************************
في بيت ماجد و عزوز.
عزوز : هنعمل ايه يا وجيدة مع ماجد البنت ممكن تيجي تقعد معانا وبشكل الي بيعملة ماجد البنت مش هتفكر تيجي هنا تاني.
وجيدة : انا عرفة انه بيحبها لانها بنت ماجدة يا عزوز انت عارف يعني ايه دا كان بيحب ماجدة جدا انت ناسي ان بنته اسمها ماجدة بس نعمل ايه بعد الي حصل بقا يقول قوللها يا امينه محدش يقول ماجدة بس هو اصلا مكشوف كلنا عارفين انه لو عليه يقولها يا ماجدة بس نعمل ايه للعناد بتاعة.
عزوز : ماشي بس انا واللهي لو عاملها وحش لهيزعل مني بجد يا وجيدة هيزعل انا قولت وحذرتك عشان تحذريه خلاص.
بعد ما عزوز مشي.
وجيدة : ربنا يهديكم يا اخواتي.
************************************
في المستشفي العسكرية.
ادهم : هما اتأخره ليه كدا كل دا جوه.
مالك بقلق : مش عارف واللهي يا ادهم انا قلقت.
معتز بخوف : ان شاء الله خير يا مالك.
الدكتور خرج.
مالك : خير يا دكتور.
دكتور بأسف : حضرتك دي مدمره نهائي.
مالك بعصبية : يعني ااااايه ياعني.
دكتور : دي معتدي عليهاااااا.
************************************
