رواية بقايا الماضي الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم شمس علاء
البارت الثالث والعشرون.
في المستشفي
ادهم وصل ونور كانت معاه و ماجد اول ماشفه اتعرف عليه لانه شبه ابوه جدا و ماجد لما شافه جيه مشي.
ادهم : ايه الاخبار ياماما.
شهيره : خلاص هتطلع من العمليات دلوقتي.
نور : ومشكلة نقل الدم يا ماما .
شهيره بابتسامة رضا : أيه اتبرعتلها و مشيت و اللهي لما الدكتور قال عايزه نقل دم والفصيلة مش متوفره مترددتش لحظة و اتبرعتلها كتير بس مشية علي طول عشان تأخرها و العقاب الي هتاخده .
ادهم : مين الي كان واقف هناك ومشي اول ماجيت .
شهيره : دا ماجد يا ادهم خال أيه و تؤام ام أيه بس الي لحظته ان هو مش متقبل أيه البنت دي بختها قليل يا ادهم بتصعب عليا بتدي وبتفدي و محدش بيديها الحنان الي هي عايزه .
ادهم : انا واثق ان ربنا شايلها خير يا امي.
الدكتور خرج : المريضة اتنقلت و تقدروا تتدخولها.... ايه دا دكتور نور.
نور بابتسامة بشوشه : ازيك يا دكتور عامل ايه.
الدكتور : انا الحمد الله ......... ممكن افهم في ايه. قالها ادهم.
ادهم : مين دا.
نور بتبرير قبل ما ادهم يتعصب : دا الدكتور حمزة كنت بتدرب عنده و كان مدرسي في الجامعة.
سلمي: ايوه فعلا يا ابيه انا كنت عنده بس نور كانت معروفة عشان شاطرتها وذكائها.
دكتور حمزة : ايوه فعلا وانا بردو اعرف الدكتور سلمي بس انا مافتكرتهاش في الاول........
ادهم مسك ايد نور : طب شكرا يلا بينا.
شهيره : يلا.
في الغرفة.
شهيره : هي فاقت يا أسيل.
أسيل : اه فاقت .
شهيره : الف سلامة عليكي يا وداد.
وداد بصوت واطي : الله يسلمك .
الدكتور دخل عشان يتابع حلتها.
ادهم اول مشاف الدكتور : الله مطولك يا روح .
نور وشوشته : في ايه يا ادهم.
ادهم : مش دا الزفت معاذ.
نور بصت : اه.
في نفس الوقت معاذ بص نور ديرت وشها .
نور : احممممم هو.
معاذ كل شوية يبص عليها.
ادهم بصرامة : ياريت تركز في شغلك يا ايه معلش نسيت الاسم اسمك كان ببببوتحاز صح بوتجاز لاء جاز لاء لاء مرجان اه افتكرت معاذ ياريت تركز في الي انت بتعمله ياريت يا مرجان قصدي معاذ.
نور بتمسك نفسها بالعافية عشان متضحكش ادهم بصلها بي تحذير.
معاذ : حضرتك بقيتي كويسة عن منظرك اول ماجيتي ايد حضرتك مكسوره ولولي الآنسة الي اتبرعتلك بالدم و الدم الي تبرعت بيه مكنش هين الصراحة شكلها..... وبص لنور بتحبك اوووووي.
ادهم قام من جنب نور نور مسكته من ايده وشدته عشان يقعد.
ادهم : خلصت يا مرجان قصد يا بوتجاز ولا لاء ياريت تبص نحية المريضة عشان منيمكش جنبها تمام يا جاز.
معذ بغيظ : لا انا خلصت.
ادهم ببرود : طب الباب في وشك اهو ياريت توريني عرض ودانك قصدي دراعك بقولك ايه اطلع بره وخلاص.
معاذ طلع وهو متغاظ.
نور اول ما معاذ طلع انفجرت ضحك.
ادهم : تعرفي تبطلي ضحك و صوت ضحكتك العالي دا.
شهير هي كمان بتضحك : مهو انتا الصراحة حرقة دم الدكتور.
نور : تصدق يا ابو الادهيم ان بوتجاز و مرجان ليقه عليه احنا نجيبه مرڤت امين ونغنيله مرجان احمد مرجان هتعيشوا حيتكم بالمجان شكله هيخلي كل حاجة ببلاش يا ابو الادهيم.
ادهم : لا واللهي طب اسكتي انتي دلوقتي حسابك معايا لما نروح.
نور ببراءة : ونا مالي يا ادهم الله بقاا.
ادهم : ماشي.
وداد بصوت واطي : انتي الي تبرعتي يا أسيل صح.
أسيل بفخر : لاء مش انا دي اختي أيه ومترددتش ولو للحظة ' قالت انا هتبرعلها.
وداد بصدمه و عدم تصديق : أيه.
جيه صوت من وراهم .
::- ايوه أيه بنتي الي انتي بتكرهيها يا سبحان الله كنتي بتعمليها وحش وبرده بتحبك .
وداد : خلاص بقااا يا خالد انت علطول بتحسسني بتأنيب الضمير هي فين.
شهيره : اتبرعت بدمها وراحت الكليه ادهم هو فعلا التأخير عليه عقاب زي ماكانت بتقول .
ادهم : اه في عقاب و هي اتعقبة و اغمي عليها وهي بتنفذ العقاب لفت المكان الي بيتدربه فيه اربع مرات وهي عشان الدم الي اتبرعت بيه اغمي عليها ما استحملتش .
شهيره : طب ايه حالتها ايه يعني .
ادهم : لسه ماتصلوش بيا يا امي .
شهيره : ماشي.
أسيل : اومال بابا انت جيت هنا ازاي قصدي عرفت ان احنا هنا ازاي.
خالد : منا يا بنتي معاكم في المستشفي و كمان أيه جتلي عشان اجيلكم بس ماقلتليش علي حكاية التبرع دي.
شهيره : ربنا يحققلها كل الي هي عايزه البنت دي كويسة اوووي وحده غيرها متزعليش مني يا وداد ماكنتش عبرتك اصلا ولا سابت اهل امها وجتلك يا وداد لاء واول ما الدكتور قال عايزين حد يتبرع بالدم البنت ما فكرتش قالت انا هتبرع واتأخرت علي كليتها وهي عارفة ان دا ليه عقاب.
أسيل بتأييد : كلام ماما شهيره صح .
فون ادهم رن.
ادهم : ايوه يا مختار ايه اخبار أيه .
مختار : ماتخفش بقت تمام يا ادهم مفيش حاجة تقلقك.
ادهم: تمام.
ادهم قفل التيليفون.
ادهم : بقت كويسة .
خالد : الحمدلله .
شهيرة : طب كله يروح بقا وانا هفضل معاها ومن غير مناقشة كدا كدا هي هتخرج بكره يعني مش هنطول يلا يا ادهم خد نور و سلمي و أسيل و عمك وروح يا حبيبي .
ادهم : تمام يلا يا جماعة اروحكم .
ادهم اخدهم كلهم عشان يروحهم.
في القصر.
كل واحد دخل اوضته.
ادهم خبط علي سلمي.
سلمي : ادخل.
ادهم دخل .
سلمي قامت وقفت : ابيه في حاجة .
ادهم قعد علي الكرسي : مافيش حاجة يا سلمي اقعدي عايز اتكلم معاكي.
سلمي قعدت : خير يا ابيه .
ادهم بجدية : من غير مقدمات يزيد طالب ايدك.
سلمي وشها احمر .
ادهم : شكلك حلو وانتي مكسوفة كدا المهم ايه رأيك.
سلمي صوتها طلع بالعافية : احمممم الي تشوفه يا ابيه..
ادهم بابتسامة : الي تشوفه يا ابيه يبقا موافقة وانا الي مكنتش عايز اسألك عشان عارف انك موافقة يا سلمي يلا اهو الواد يفرح سلام.
سلمي : سلام .
سلمي اول ما ادهم فتح الباب وقفله او بمعني انه ما تقفلش اصلا.
سلمي بفرحة هيييييييييي.
ادهم : طب استني اقفل الباب طيب.
سلمي بحرج : احممممم ايه الاحراج دا.
ادهم : احراج ايه دا البيت كله عارف انك بتحبية .
سلمي : لا ياراجل .
ادهم : سلممممي.
سلمي : اسفه يا ابيه.
ادهم : انا ماشي .
ادهم فتح باب اوضته.
دخل لقي نور نايمة.
ادهم : نور قومي انا عارف انك صحيا.
نور : ايه ده كشفتني بس انا مش هقوم عشان انت هتزعقلي.
ادهم : انا ازعقلك ليه هو حصل حاجة .
نور قامت وقعدت : لا محصلشي حاجة.
ادهم مسكها :لا في يا نوري ها في حاجات كتير يا قلبي.
نور : زي.
ادهم : مش عايزك تشتغلي تاني يا نوري.
نور : لا يا ادهم بالله عليك مش هقدر اسيب شغلي.
ادهم : مهو مش كل شوية هتجيلي مشكلة بسبب شغلك شبه مرجان دا انا مسكت نفسي بالعافية اني مدخلهوش العناية.
نور بتبتسم.
ادهم : انتي بتضحكي علي ايه انا عايز اعرف يعني يبقا انا متعصب و بتضحكي.
نور : شكلك حلو وانت غيران تصدق يا ابو الادهيم.
ادهم : ابو الادهيم قولي .
نور : الاول كنت بحسب تصرفاتك دي تحكمات عايز تقيد حريتي بس كانت غيره يا ابو الادهيم.
ادهم : نور و حياة ابوكي بطلي ابو الادهيم انا مش قاعد مع واحد صاحبي المهم لو حصلت حاجة تاني هتقعدي من الشغل ماشي مش هتشتغلي يا نوري.
نور بابتسامة : حاضر يا ابو الادهيم.
ادهم زقها انتي مصممة تستفزني صح مصممه انتي.
نور بين ضحكتها : خلاص يا ادهومتي انا اسفه .
ادهم : حلوه دي حلوه ادهومتي دي مش ابو الادهيم قاعد مع صاحبي.
نور : طب انا هروح انام عشان مش قدره فصله من الصبح.
ادهم : طب يلااا ر انا اصلا ماشي الصبح بدري .
************************************
في مبني المخابرات.
معتز الفون بتاعة رن .
معتز : الو ايوه يا وجيدة في حاجة.
وجيدة : يابني بتقولي وجيدة من غير اي حاجة كدا دا انا امك يا حبيبي المهم تعرف مين الي جه عندنا انهارده.
معتز : مين.
وجيدة : بنت خالتك ماجدة الي كنا بندور عليها.
معتز : لقتوها هي ميت.
وجيدة : أيه الشرقاوي أيه معتصم الشرقاوي.
معتز باستغراب : أيه معتصم الشرقاوي.
مالك عند الكلمة ديه وبص لمعتز بعصبية.
معتز : طب هي هتيجي تاني يا امي.
وجيدة : اه قالت انها هتيجي تاني.
معتز بص لمالك بتشفي : ماشي ياحجة وجيدة سلام.
وجيدة : سلام .
معتز قفل التيليفون قام مالك مسكه من هدومك انت جبت اسم أيه علي لسانك ليه.
معتز : في ايه يا عم انت و انت مالك اصلا.
مالك بصوت عالي : معتززززززز متعصبنيش لو اتعصبت مش هيعجبك عصبيتي.
معتز : في ايه ياعم مالك متهدي كدا يا عم الله.
مالك : هتنطق ولا لاء كنت بتقول اسمها ليه .
معتز : المزه بتاعتي يا عم الله.
مالك ضربة بالبوكس في وشه.
معتز بتألم : اااااااه يابن المفترية ايدك تقيلة يا حيوان دي طلعت بنت خالتي ماجده الي كنت قايلك عليها يا متخلف كنت بغيظك بس ااااه اوعي ياعم انت طابق علي نفسي ليه .
مالك سابه : حتي لو بنت خالتك متقولش عليها كدا ياحيوان.
معتز : الله يا عم مش ممكن اخطبها.
مالك : يبقا نهار الي خلفوك اسود يا حيوان انت.
معتز : خلاص يا عم علي الطلبات بالتلاتة كنت بنهزر .
مالك : ماتهزرشي يا حيوان في المواقف الي زي دي اشتغل.
معتز : يعني انا نروح لمي وانا وشي وارم كدا يا متخلف ايدك تقيله قوي.
مالك مسك الورق : انت الي لعبة بالنار استحمل بقااااا.
************************************
في الصباح.
في بيت ملك .
ملك : الو ايوه يا سلمي انا عايزاكي في موضوع مهم.
سلمي : طب اقابلك فين.
ملك : في............ عرفتية ولا لاء .
سلمي : عارفة علي الساعة كام.
ملك : الساعة 2 بعد الظهر .
سلمي : ماشي.
************************************
في بيت اهل أيه.
ماجد : برضه مش قابلها و مش هعملها كويس انا مش قابلها اصلا.
عزوز : مش هينفع ياماجد دي بنت اختنا يا أخي حرام عليك دي دورت علينا لغاية ما جت.
وجيدة جت من وراهم : عزوز كلامة صح يا ماجد البنت جايه تاخد الحنان مننا وبعدين دي شبه ماجده و شبهك جدا حرام عليك دي نفسها تعملها كويس انا شايفة في عينيها كدا عشان خاطري يا ماجد لما تيجي تعملها كويس عشان خطري.
ماجد : برضه لاء لاء لاء.
معتز جيه من بره : السلام عليكم.
وجيدة لفتله بابتسامة : وعليكم.... ايه دا ايه الي عمل في وشك كدا.
معتز : دا الحيوان مالك صاحبي.
ماجد : حيوان وصاحبك وضربك بالبوكس كدا ايه الصحبيه المتخلفه دي.
وجيدة : ضربك ليه.
معتز : مش دلوقتي يا وجيدة انا طالع اغير ورايح الشغل تاني بالعار الي علي وشي دا.
وجيدة : طب روح يا حبيبي اطلع.
عزوز : انا قولتها كلمه وخلصت البت لو جت هنا مش هتتعرضلها بكلمه يا ماجد احترم كلامي بقا و متعملشي الي في دماغك .
معتز جيه من بره : السلام عليكم.
وجيدة لفتله بابتسامة رضي : وعليكم السلام .... ايه دا مين الي عمل فيم كدا.
معتز : دا الحيوان مالك صاحبي.
ماجد : حيوان و صاحبك و ضربك بالبوكس ونعمة الصحبية الصراحة.
وجيدة : ضربك ليه.
معتز : مش دلوقتي انا اصلا جي عشان اغير هدومي واروح الشغل بالعار الي علي وشي دا.
وجيدة : اطلع يا حبيبي .
عزوز كمل كلامه :واللهي يا ماجد البت لو جت هنا وعملتها بالطريقة دي هتزعل مني يا أخي حتي لو مش حاببها بينلها غير كدا بس خلاص هي كلمة واحده البنت لما تيجي تستقبلها كويس ماشي.
وسابه ومشي.
وجيدة قعدت جنب ماجد : في ايه يا ماجد انا مستغربة انت ازاي بتعامل أيه كدا دا انت روحك كانت في ماجده دا انت منعت عمامنا يقتلوها ليه دلوقتي مش متقبل بنتها انا عارفة ان انت اكتر واحد زعلت علي موت ماجده و ممكن تكون تعبت كمان لانك رفضت تقعد معانا ياريت تراجع نفسك.
************************************
في المستشفي.
شهيره : ها ايه رأيك.
وداد : في ايه بالظبط.
شهيره : في أيه الي كنتي بتعمليها وحش ايه رأيك اتبرعتلك بالدم من غير تفكير.
ودا :الصراحة يا شهيره انا حسه بالذنب من ساعة ما مشيت من القصر بس انا اتغلبت علي الشعور دا بس دلوقتي شعوري بالذنب بيزيد انا عايزه اشوفها واتأسفلها علي كل حاجة.
شهيره : كويس انك حسيتي بالذنب.
************************************
في مبني المخابرات.
في مكتب مالك.
مالك قاعد بيفكر ازاي هيطلع مريم من الورطة دي.
الباب خبط.
مالك : ادخل.
::- لقيت حل ولا ايه هطلعها ازاي .
مالك : انت عارف ازاي.
ادهم قعد : زي الناس المهم انا جاي اساعدك.
مالك : تمام.
ادهم : انا عارف المكان الي مريم فيه و ياريت ماتقطعنيش احنا هنعمل................................. بس.
مالك بانبهار : انت ازاي ما دخلتش قسم المخابرات يابني دا انت في قمة الابداع.
ادهم : هنفذ الخطه الي قولتلك عليها.
مالك : تمام
في المستشفي
ادهم وصل ونور كانت معاه و ماجد اول ماشفه اتعرف عليه لانه شبه ابوه جدا و ماجد لما شافه جيه مشي.
ادهم : ايه الاخبار ياماما.
شهيره : خلاص هتطلع من العمليات دلوقتي.
نور : ومشكلة نقل الدم يا ماما .
شهيره بابتسامة رضا : أيه اتبرعتلها و مشيت و اللهي لما الدكتور قال عايزه نقل دم والفصيلة مش متوفره مترددتش لحظة و اتبرعتلها كتير بس مشية علي طول عشان تأخرها و العقاب الي هتاخده .
ادهم : مين الي كان واقف هناك ومشي اول ماجيت .
شهيره : دا ماجد يا ادهم خال أيه و تؤام ام أيه بس الي لحظته ان هو مش متقبل أيه البنت دي بختها قليل يا ادهم بتصعب عليا بتدي وبتفدي و محدش بيديها الحنان الي هي عايزه .
ادهم : انا واثق ان ربنا شايلها خير يا امي.
الدكتور خرج : المريضة اتنقلت و تقدروا تتدخولها.... ايه دا دكتور نور.
نور بابتسامة بشوشه : ازيك يا دكتور عامل ايه.
الدكتور : انا الحمد الله ......... ممكن افهم في ايه. قالها ادهم.
ادهم : مين دا.
نور بتبرير قبل ما ادهم يتعصب : دا الدكتور حمزة كنت بتدرب عنده و كان مدرسي في الجامعة.
سلمي: ايوه فعلا يا ابيه انا كنت عنده بس نور كانت معروفة عشان شاطرتها وذكائها.
دكتور حمزة : ايوه فعلا وانا بردو اعرف الدكتور سلمي بس انا مافتكرتهاش في الاول........
ادهم مسك ايد نور : طب شكرا يلا بينا.
شهيره : يلا.
في الغرفة.
شهيره : هي فاقت يا أسيل.
أسيل : اه فاقت .
شهيره : الف سلامة عليكي يا وداد.
وداد بصوت واطي : الله يسلمك .
الدكتور دخل عشان يتابع حلتها.
ادهم اول مشاف الدكتور : الله مطولك يا روح .
نور وشوشته : في ايه يا ادهم.
ادهم : مش دا الزفت معاذ.
نور بصت : اه.
في نفس الوقت معاذ بص نور ديرت وشها .
نور : احممممم هو.
معاذ كل شوية يبص عليها.
ادهم بصرامة : ياريت تركز في شغلك يا ايه معلش نسيت الاسم اسمك كان ببببوتحاز صح بوتجاز لاء جاز لاء لاء مرجان اه افتكرت معاذ ياريت تركز في الي انت بتعمله ياريت يا مرجان قصدي معاذ.
نور بتمسك نفسها بالعافية عشان متضحكش ادهم بصلها بي تحذير.
معاذ : حضرتك بقيتي كويسة عن منظرك اول ماجيتي ايد حضرتك مكسوره ولولي الآنسة الي اتبرعتلك بالدم و الدم الي تبرعت بيه مكنش هين الصراحة شكلها..... وبص لنور بتحبك اوووووي.
ادهم قام من جنب نور نور مسكته من ايده وشدته عشان يقعد.
ادهم : خلصت يا مرجان قصد يا بوتجاز ولا لاء ياريت تبص نحية المريضة عشان منيمكش جنبها تمام يا جاز.
معذ بغيظ : لا انا خلصت.
ادهم ببرود : طب الباب في وشك اهو ياريت توريني عرض ودانك قصدي دراعك بقولك ايه اطلع بره وخلاص.
معاذ طلع وهو متغاظ.
نور اول ما معاذ طلع انفجرت ضحك.
ادهم : تعرفي تبطلي ضحك و صوت ضحكتك العالي دا.
شهير هي كمان بتضحك : مهو انتا الصراحة حرقة دم الدكتور.
نور : تصدق يا ابو الادهيم ان بوتجاز و مرجان ليقه عليه احنا نجيبه مرڤت امين ونغنيله مرجان احمد مرجان هتعيشوا حيتكم بالمجان شكله هيخلي كل حاجة ببلاش يا ابو الادهيم.
ادهم : لا واللهي طب اسكتي انتي دلوقتي حسابك معايا لما نروح.
نور ببراءة : ونا مالي يا ادهم الله بقاا.
ادهم : ماشي.
وداد بصوت واطي : انتي الي تبرعتي يا أسيل صح.
أسيل بفخر : لاء مش انا دي اختي أيه ومترددتش ولو للحظة ' قالت انا هتبرعلها.
وداد بصدمه و عدم تصديق : أيه.
جيه صوت من وراهم .
::- ايوه أيه بنتي الي انتي بتكرهيها يا سبحان الله كنتي بتعمليها وحش وبرده بتحبك .
وداد : خلاص بقااا يا خالد انت علطول بتحسسني بتأنيب الضمير هي فين.
شهيره : اتبرعت بدمها وراحت الكليه ادهم هو فعلا التأخير عليه عقاب زي ماكانت بتقول .
ادهم : اه في عقاب و هي اتعقبة و اغمي عليها وهي بتنفذ العقاب لفت المكان الي بيتدربه فيه اربع مرات وهي عشان الدم الي اتبرعت بيه اغمي عليها ما استحملتش .
شهيره : طب ايه حالتها ايه يعني .
ادهم : لسه ماتصلوش بيا يا امي .
شهيره : ماشي.
أسيل : اومال بابا انت جيت هنا ازاي قصدي عرفت ان احنا هنا ازاي.
خالد : منا يا بنتي معاكم في المستشفي و كمان أيه جتلي عشان اجيلكم بس ماقلتليش علي حكاية التبرع دي.
شهيره : ربنا يحققلها كل الي هي عايزه البنت دي كويسة اوووي وحده غيرها متزعليش مني يا وداد ماكنتش عبرتك اصلا ولا سابت اهل امها وجتلك يا وداد لاء واول ما الدكتور قال عايزين حد يتبرع بالدم البنت ما فكرتش قالت انا هتبرع واتأخرت علي كليتها وهي عارفة ان دا ليه عقاب.
أسيل بتأييد : كلام ماما شهيره صح .
فون ادهم رن.
ادهم : ايوه يا مختار ايه اخبار أيه .
مختار : ماتخفش بقت تمام يا ادهم مفيش حاجة تقلقك.
ادهم: تمام.
ادهم قفل التيليفون.
ادهم : بقت كويسة .
خالد : الحمدلله .
شهيرة : طب كله يروح بقا وانا هفضل معاها ومن غير مناقشة كدا كدا هي هتخرج بكره يعني مش هنطول يلا يا ادهم خد نور و سلمي و أسيل و عمك وروح يا حبيبي .
ادهم : تمام يلا يا جماعة اروحكم .
ادهم اخدهم كلهم عشان يروحهم.
في القصر.
كل واحد دخل اوضته.
ادهم خبط علي سلمي.
سلمي : ادخل.
ادهم دخل .
سلمي قامت وقفت : ابيه في حاجة .
ادهم قعد علي الكرسي : مافيش حاجة يا سلمي اقعدي عايز اتكلم معاكي.
سلمي قعدت : خير يا ابيه .
ادهم بجدية : من غير مقدمات يزيد طالب ايدك.
سلمي وشها احمر .
ادهم : شكلك حلو وانتي مكسوفة كدا المهم ايه رأيك.
سلمي صوتها طلع بالعافية : احمممم الي تشوفه يا ابيه..
ادهم بابتسامة : الي تشوفه يا ابيه يبقا موافقة وانا الي مكنتش عايز اسألك عشان عارف انك موافقة يا سلمي يلا اهو الواد يفرح سلام.
سلمي : سلام .
سلمي اول ما ادهم فتح الباب وقفله او بمعني انه ما تقفلش اصلا.
سلمي بفرحة هيييييييييي.
ادهم : طب استني اقفل الباب طيب.
سلمي بحرج : احممممم ايه الاحراج دا.
ادهم : احراج ايه دا البيت كله عارف انك بتحبية .
سلمي : لا ياراجل .
ادهم : سلممممي.
سلمي : اسفه يا ابيه.
ادهم : انا ماشي .
ادهم فتح باب اوضته.
دخل لقي نور نايمة.
ادهم : نور قومي انا عارف انك صحيا.
نور : ايه ده كشفتني بس انا مش هقوم عشان انت هتزعقلي.
ادهم : انا ازعقلك ليه هو حصل حاجة .
نور قامت وقعدت : لا محصلشي حاجة.
ادهم مسكها :لا في يا نوري ها في حاجات كتير يا قلبي.
نور : زي.
ادهم : مش عايزك تشتغلي تاني يا نوري.
نور : لا يا ادهم بالله عليك مش هقدر اسيب شغلي.
ادهم : مهو مش كل شوية هتجيلي مشكلة بسبب شغلك شبه مرجان دا انا مسكت نفسي بالعافية اني مدخلهوش العناية.
نور بتبتسم.
ادهم : انتي بتضحكي علي ايه انا عايز اعرف يعني يبقا انا متعصب و بتضحكي.
نور : شكلك حلو وانت غيران تصدق يا ابو الادهيم.
ادهم : ابو الادهيم قولي .
نور : الاول كنت بحسب تصرفاتك دي تحكمات عايز تقيد حريتي بس كانت غيره يا ابو الادهيم.
ادهم : نور و حياة ابوكي بطلي ابو الادهيم انا مش قاعد مع واحد صاحبي المهم لو حصلت حاجة تاني هتقعدي من الشغل ماشي مش هتشتغلي يا نوري.
نور بابتسامة : حاضر يا ابو الادهيم.
ادهم زقها انتي مصممة تستفزني صح مصممه انتي.
نور بين ضحكتها : خلاص يا ادهومتي انا اسفه .
ادهم : حلوه دي حلوه ادهومتي دي مش ابو الادهيم قاعد مع صاحبي.
نور : طب انا هروح انام عشان مش قدره فصله من الصبح.
ادهم : طب يلااا ر انا اصلا ماشي الصبح بدري .
************************************
في مبني المخابرات.
معتز الفون بتاعة رن .
معتز : الو ايوه يا وجيدة في حاجة.
وجيدة : يابني بتقولي وجيدة من غير اي حاجة كدا دا انا امك يا حبيبي المهم تعرف مين الي جه عندنا انهارده.
معتز : مين.
وجيدة : بنت خالتك ماجدة الي كنا بندور عليها.
معتز : لقتوها هي ميت.
وجيدة : أيه الشرقاوي أيه معتصم الشرقاوي.
معتز باستغراب : أيه معتصم الشرقاوي.
مالك عند الكلمة ديه وبص لمعتز بعصبية.
معتز : طب هي هتيجي تاني يا امي.
وجيدة : اه قالت انها هتيجي تاني.
معتز بص لمالك بتشفي : ماشي ياحجة وجيدة سلام.
وجيدة : سلام .
معتز قفل التيليفون قام مالك مسكه من هدومك انت جبت اسم أيه علي لسانك ليه.
معتز : في ايه يا عم انت و انت مالك اصلا.
مالك بصوت عالي : معتززززززز متعصبنيش لو اتعصبت مش هيعجبك عصبيتي.
معتز : في ايه ياعم مالك متهدي كدا يا عم الله.
مالك : هتنطق ولا لاء كنت بتقول اسمها ليه .
معتز : المزه بتاعتي يا عم الله.
مالك ضربة بالبوكس في وشه.
معتز بتألم : اااااااه يابن المفترية ايدك تقيلة يا حيوان دي طلعت بنت خالتي ماجده الي كنت قايلك عليها يا متخلف كنت بغيظك بس ااااه اوعي ياعم انت طابق علي نفسي ليه .
مالك سابه : حتي لو بنت خالتك متقولش عليها كدا ياحيوان.
معتز : الله يا عم مش ممكن اخطبها.
مالك : يبقا نهار الي خلفوك اسود يا حيوان انت.
معتز : خلاص يا عم علي الطلبات بالتلاتة كنت بنهزر .
مالك : ماتهزرشي يا حيوان في المواقف الي زي دي اشتغل.
معتز : يعني انا نروح لمي وانا وشي وارم كدا يا متخلف ايدك تقيله قوي.
مالك مسك الورق : انت الي لعبة بالنار استحمل بقااااا.
************************************
في الصباح.
في بيت ملك .
ملك : الو ايوه يا سلمي انا عايزاكي في موضوع مهم.
سلمي : طب اقابلك فين.
ملك : في............ عرفتية ولا لاء .
سلمي : عارفة علي الساعة كام.
ملك : الساعة 2 بعد الظهر .
سلمي : ماشي.
************************************
في بيت اهل أيه.
ماجد : برضه مش قابلها و مش هعملها كويس انا مش قابلها اصلا.
عزوز : مش هينفع ياماجد دي بنت اختنا يا أخي حرام عليك دي دورت علينا لغاية ما جت.
وجيدة جت من وراهم : عزوز كلامة صح يا ماجد البنت جايه تاخد الحنان مننا وبعدين دي شبه ماجده و شبهك جدا حرام عليك دي نفسها تعملها كويس انا شايفة في عينيها كدا عشان خاطري يا ماجد لما تيجي تعملها كويس عشان خطري.
ماجد : برضه لاء لاء لاء.
معتز جيه من بره : السلام عليكم.
وجيدة لفتله بابتسامة : وعليكم.... ايه دا ايه الي عمل في وشك كدا.
معتز : دا الحيوان مالك صاحبي.
ماجد : حيوان وصاحبك وضربك بالبوكس كدا ايه الصحبيه المتخلفه دي.
وجيدة : ضربك ليه.
معتز : مش دلوقتي يا وجيدة انا طالع اغير ورايح الشغل تاني بالعار الي علي وشي دا.
وجيدة : طب روح يا حبيبي اطلع.
عزوز : انا قولتها كلمه وخلصت البت لو جت هنا مش هتتعرضلها بكلمه يا ماجد احترم كلامي بقا و متعملشي الي في دماغك .
معتز جيه من بره : السلام عليكم.
وجيدة لفتله بابتسامة رضي : وعليكم السلام .... ايه دا مين الي عمل فيم كدا.
معتز : دا الحيوان مالك صاحبي.
ماجد : حيوان و صاحبك و ضربك بالبوكس ونعمة الصحبية الصراحة.
وجيدة : ضربك ليه.
معتز : مش دلوقتي انا اصلا جي عشان اغير هدومي واروح الشغل بالعار الي علي وشي دا.
وجيدة : اطلع يا حبيبي .
عزوز كمل كلامه :واللهي يا ماجد البت لو جت هنا وعملتها بالطريقة دي هتزعل مني يا أخي حتي لو مش حاببها بينلها غير كدا بس خلاص هي كلمة واحده البنت لما تيجي تستقبلها كويس ماشي.
وسابه ومشي.
وجيدة قعدت جنب ماجد : في ايه يا ماجد انا مستغربة انت ازاي بتعامل أيه كدا دا انت روحك كانت في ماجده دا انت منعت عمامنا يقتلوها ليه دلوقتي مش متقبل بنتها انا عارفة ان انت اكتر واحد زعلت علي موت ماجده و ممكن تكون تعبت كمان لانك رفضت تقعد معانا ياريت تراجع نفسك.
************************************
في المستشفي.
شهيره : ها ايه رأيك.
وداد : في ايه بالظبط.
شهيره : في أيه الي كنتي بتعمليها وحش ايه رأيك اتبرعتلك بالدم من غير تفكير.
ودا :الصراحة يا شهيره انا حسه بالذنب من ساعة ما مشيت من القصر بس انا اتغلبت علي الشعور دا بس دلوقتي شعوري بالذنب بيزيد انا عايزه اشوفها واتأسفلها علي كل حاجة.
شهيره : كويس انك حسيتي بالذنب.
************************************
في مبني المخابرات.
في مكتب مالك.
مالك قاعد بيفكر ازاي هيطلع مريم من الورطة دي.
الباب خبط.
مالك : ادخل.
::- لقيت حل ولا ايه هطلعها ازاي .
مالك : انت عارف ازاي.
ادهم قعد : زي الناس المهم انا جاي اساعدك.
مالك : تمام.
ادهم : انا عارف المكان الي مريم فيه و ياريت ماتقطعنيش احنا هنعمل................................. بس.
مالك بانبهار : انت ازاي ما دخلتش قسم المخابرات يابني دا انت في قمة الابداع.
ادهم : هنفذ الخطه الي قولتلك عليها.
مالك : تمام
