اخر الروايات

رواية الهيام القاتل الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم ندي عماد

رواية الهيام القاتل الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم ندي عماد


الفصل الثانى والعشرون

سألوني❤أتحب
❤❤❤❤❤
قلت ؛ بجنون
❤❤❤❤❤
قالوا : أجميل هو
❤❤❤❤❤
أكثر مما تتصورون
❤❤❤❤❤
قالوا : إين هو
❤❤❤❤❤
قلت : في القلب وبين الجفون
❤❤❤❤❤
قالوا : ما إسمه
❤❤❤❤❤
محمد..نور العيون
سيد الخلق أجمعين
❤❤❤❤❤❤
رسول الله..رحمة للعالمين
وشفيعنا يوم الحساب والدين
❤❤❤❤❤❤❤❤

صلوو عن النبي .
. ﷺﷺﷺ
ﷺ ﷺ
ﷺ ﷺ
ﷺ ﷺ
ﷺ ﷺ
ﷺ ﷺ
ﷺ ﷺ
ﷺ ﷺ
ﷺ ﷺ

ﷺﷺﷺ



ﷺ ﷺ ﷺ ﷺ ﷺ ﷺ ﷺ


ﷺﷺ ﷺ
ﷺ ﷺﷺ




ﷺ ﷺ
ﷺ ﷺ
ﷺﷺﷺ

ﷺ ﷺ ﷺ ﷺ ﷺ ﷺ
.............
مر يوم ويومين حتى مر الأسبوع تماما دون أحداث جديده تذكر سوى دلال القيصر لمعشوقته وانشغال الفتيات بالذهاب للتسوق والترتيب للفرح ، أما القيصر فكان الحمل والعمل كله على عاتقه حتى أتم جميع الترتيبات المعده لحفل الزفاف ليكون أروع حفل على الإطلاق
وها هو اليوم المعد للحفل
فى البيوتى سنتر
نرى عائشة تجلس على إحدى الكراسى وإحدى الفتيات تجهزها وسارة مثلها
بعد قليل بعث كل عاشق فستان الزفاف لمعشوقته لتكون كل منهم ملكة فريده من نوعها فى مثل هذا اليوم
فرحت كل فتاه بفستانها فكان فستان عائشة عبارة عن فستان ابيض لا يظهر أى مفاتن ومرصع بحبات من الألماس بحجابه الأبيض الطويل والتاج الألماسى الملحق به ففرحت بشده بهذا الفستان الذى اختاره معشوقها خصيصا لها ليضيف لمسه فريده لهذا اليوم
أما سارة فطافت بفستانها إلى عالم الخيال فكان عبارة عن فستان أبيض ويرتسم عليه ورود لامعه اضافت له لمسة خاصة به وحجابه المميز الملحق به والتاج الخاص به المرصع ببعض حبيبات الألماس تتوسطهم حبة من حبيبات الياقوت
أما عن توبة ففستانها كان مميز للغاية ؛ فستانا يليق بها وهى زوجة للقيصر
فاختار قيصر لها فستانا من اللون البنفسجى ملىء بالورود اللامعه ويرتسم عليه من البطن رسمة ولد صغير يضحك بحبيبات من الألماس وكأنه يخبر العالم بأنها زوجته وأم لأبنائه سعدت توبة كثيرا من هذا الزوج الذى يسعدها دائما ويحرس على جعلها فرحه
فرحت الفتيات باختيار الشباب فقد أحسنو فعلا الإختيار
وأخذت فتيات البيوتى تجهز كل منهم لهذا الحفل المميز حيث ستأثر كل منهم قلب معشوقها ليصبح لها وحدها
............
عند الشباب
نرى عدى وقصى يجلسان بملل برفقة القيصر الذى لم يرحمهم من العمل حتى فى هذا اليوم
قصى بغضب : فى ايه يا قيصر النهاردة فرحنا لازم تعفو عننا عشان نستريح دا احنا ورانا سهرة طويلة
عدى : اه يا قيصر خلينا نروح بقى
قيصر وهو يعد بعض الملفات دون النظر إليهم: ايه هتجهزو نفسكم زى البنات والا ايه ؟؟
كلمة زيادة من حد فيكم هيشتغل الضعف
سكت كلا من قصى وعدى وبداخلهم يريدون الفتك بقيصر ؛ كل منهم يفكر فى معشوقته وكيف ستكون فى مثل هذا اليوم
أشفق قيصر عليهم فهو الآخر بدأ يفكر فى محبوبته ليقول لهم : يلا نرجع كفاية شغل كده
خرجو جميعا عائدين الى قصر الحربى الذى أصر القيصر على أن يكون الزفاف فيه
دخلو إحدى الغرف وكل منهم بدأ بتجهيز نفسه وكل منهم يرسم صورة لمعشوقته فى مخيلته
يتخيلها كيف ستكون ؟ مجرد فكرة أنها ستكون ملكه الليله تجعل كل منهم يسبح فى فضاء بعيدا عن هذا العالم
...... ........ ......
حل المساء وأتى معلنا عن موعد لقاء العشاق وأصدر كل منهم ترنيمة خاصة به وبمحبوبته ليحملها معه فى عالم الخيال المطوف بعشق كل منهم
ذهبو لإحضار الفتيات من البيوتى سنتر
ودهش كل منهم فور رؤيته لمعشوقته، بثوبها الأبيض فأخذ كل منهم ينظر لها بعض الوقت غير مصدق ما يراه
انطلقت سيارات الزفاف متوجهين للحفل المعد بحديقة قصر الحربى
فى سيارة القيصر أخذ ينظر لتوبة بنظرات أخجلتها كثيرا وفجأة انحرف عن مساره واتجه إلى قصره الخاص وتوقفت السيارة أمام باب القصر الخاص بالقيصر
توبة : ايه إللى جبنا هنا دلوقتى ، لازم نرجع القصر التانى عشان نحضر الفرح من اوله وكتب الكتاب كمان
نظر لها قيصر بنظرات أخرستها ثم نزل من سيارته وحملها وصعد بها للأعلى
وقف أمام جناح خاص من شكله من الخارج يبدو أنه ملائكى؛ بابه مزين بطريقه ملكيه احترافيه من الخارج جعلت قلبها يذوب ويلين فى تلك اللحظه تمنت أن تدخل وترى ما فيه
أذن لها قيصر ان تفتحه ففتحته ودخلت لتجده عبارة عن قطعه من الخيال، وربما هى قطعه من الجنه ؛ السرير الصغير ، الألعاب ، خزانه الملابس المليئه بالملابس الصغيرة؛ تلك الرسومات الإحترافية على جدران الحائط
كل شىء مثالى بدأت عبارتها تتكاثر وبدأت فى السقوط على وجهها ليرتجف قلب القيصر
قائلا : مالك يا توبه؛ فى حاجه بتوجعك
أومأت له بالرفض
ثم قال فى حيرة:الجناح مش عاجبك؛ لسه فى حاجات تانيه فى الجناح لو دى مش عجبتك نغيرها؛ دى تانى مرة اعمل الجناح ده أصلا
أومأت له بالرفض ودخلت إلى ذالك الحمام الملائكى فوجدت كل شىء به باللون الذهبى ؛ كل شىء صغير يناسب ولى عهد القيصر
زادت دموعها بالهبوط بعدما رأت باقى الجناح وفجأة ارتمت بأحضان القيصر لتقول له: بحبك
بحبك اوى يا قيصر
تطلع لها قيصر بصدمه ليقول بمكر :أهو هو كده الكلام ؛ وكمان الجو شاعرى تعالى بقى اما اقولك على الشرط
توبة وقد أدركت مغزاه : والفرح
قيصر : مش مهم ، نبقى نشوف الفيديو
توبة : الدكتورة قالت مش هينفع
قيصر بغل: نفسى امسك الدكتورة دى وأموتها
توبة حتى لا تحزنه: قبلته من خده واندسرت بداخل أحضانه تخفى خجلها
تطلع قيصر بصدمه أشد من الأولى ليقول: ايه ابن أختك انا والا ايه، لو كانت على مكان تانى كانت هتكون أحسن
توبة : قليل ادب
قيصر : آه قليل ادب ومش متربي كمان
دا انا جوزك والله ؛ والله العظيم جوزك
توبة : طب خلاص مصدقاك
قيصر بأمل: ايه هاخد وحده تانيه
توبة : لا مفيش ويلا عشان نلحق الفرح
قيصر : ماشى يلا ؛ هنا هيكون مملكة طفلنا
توبة: إن شاء الله
..............
فى الفرح
أخذ عدى وقصى يطوفان بحثا عن قيصر والغضب قد اتخذ مجراه لديهم ليقول قصى بغضب : شكله كده خلع هو والست توبه ومش هنتجوز النهاردة
عدى بخوف : لا متقولش كده
وبعد ما يقارب النصف ساعه وجدو قيصر وتوبه داخلين الحفل فتوجهت جميع الأنظار عليهم ، الفتيات تكاد عيونهم تخترق القيصر
أما الرجال عيونهم تنظر للأرض فمن هم لينظرو إلى زوجة القيصر فهذا الأمر معلوم عقابه الشديد من قبل القيصر
دخل قيصر وترك توبة تتجه ناحية الفتيات
وتوجه كل من قصى وعدى تجاه القيصر
عدى بغضب : كنت فين يا قيصر وسايبنا كده
قيصر بكل برود : كنت مع مراتى
قصى : ط....
أشار له عدى فسكت حتى تمر تلك الليله بسلام
.....
حان وقت عقد القران وأصر عدى على أن يعقد قرانه هو أولا فتم عقد قرانه وما إن سمع جملة "بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير " حتى ذهب ركضا إلى عائشه واحتضنها بسعاده عارمه قائلا بكل صوته : بحححححبك
كانت لحظه رائعه بل تفوق الوصف والخيال
وعقد قران قصى هو الآخر ليأخذ محبوبته من يدها وسط جميع الحاضرين متوجهها بها إلى سيارته فأوقفه قيصر قائلا : رايح فين
قصى: رايح الفيلا بتاعتى ومع مراتى حد يوقفنى بقى
ابتسم له قيصر وانصرف قصى عائدا إلى فيلته
أما عدى فقال : أول مرة قصى يقول حاجه مفيده ؛ أنا ماشى انا كمان انا ومراتى
وقاد سيارته هو الآخر ذاهبا إلى الفيلا الذى أعدها القيصر خصيصا له
وبقى الحفل كما هو إلى أن الأجواء اشتعلت برقص القيصر على تلك المقطوعه الصعيديه بطلب من معشوقته ليدق قلبها بعنف ويهتف صارخا بحبه وانضم له بعض رجال الأعمال ليكون الحفل أروع ما يكون لكن بدون عروس أو حتى عريس
أثناء الحفل وقع نظر أحد الشباب على سيلين فقرر مفاتحة القيصر فى امر زواجه به لكنه أنتظر بعد انتهاء هذا الحفل
..................
فى فيلا قصى
دخل قصى إلى الفيلا وأخذ سارة ليريها شكل الفيلا من الداخل وقد حرص على تخفيف توترها الملحوظ فى مثل هذا الليله
قصى : تعالى نصلى الأول
وتوجهو إلى الصلاة ليكون قصى إمامها؛ انتهو من الصلاة ليقول: جعانه!!
سارة :لا مش جعانه
قصى : بصى يا سارة ، تعرفى انا حبيتك من أول ما شوفتك .. وغيرت نفسى عشانك ؛ بدأت اصلى واتقربت من ربنا عشان اكون مناسب لكى ، انا عارف ومقدر انك مكنش عندك فرصه إنك تحبينى فلو مش متقبله ان احنا نبدأ حياتنا مع بعض من دلوقتى ماشى وهديكى وقت تاخدى عليا
تطلعت له بنظرات خجله فكان على وشك الرحيل لكنها مسكت يده تمنعه من ذالك وبنظراتها تلك جعلت قلبه يثور غضبا عليه ويخرج عن السيطره ليأخذها معه فى مكان خاص بهم وبعشقهم الدفين
..................
عند عدى
توضأ وصلى بعائشة
ليجلس معها ويحدثها قائلة : من النهاردة وانتى هتكونى زوجتى ، ودا هيكون بيتنا الخاص والبيوت طبعا لها أسرار ، انا من اول ما شوفتك وانا حبيتك ومن وقتها وأنا بستنى اللحظه دى
تعرفى انا بحبك أوووى
عائشه بخجل: وانا كمان بحبك
تطلع لها عدى ليحملها ويذهب بها إلى عالمهم المطوف بحبهم حيث تستطع شمس خاصه تزين حياتهم سويا
...............
أما عند توبة وقيصر
قيصر : أنا عارف ان انتى كان نفسك فى فرح زى أى بنت وتلبسى فستان زى اى عروسه وانا حرمتك من الحلم ده
توبة : مش مهم ، كفاية انك دلوقتى جنبى
قيصر : أوعدك إنى هعمل لكى حفلة زفاف خاصه وهتلبسى فيها الأبيض زى ما أى عروسه بتتمنى بس هيكون فرح مختلف عن اى فرح تانى ، بس هنستنى لما ال 3 شهور من الحمل يخلصو عشان لما اعملك فرح آخد دور العريس بقى
نظرت له توبه بطرف عينيها ثم قالت : قليل أدب
قيصر ببرود : عارف يا روحى
قامت بضربه بإحدى الوسادات لتقول : اطلع من هنا أحسن
قيصر : شكلها كده هرمونات الحمل بدأت تظهر وانا إللى هكون الضحيه
جلست توبة غاضبه لكن سرعان ماعاد إليها قيصر يحتضنها فيقول لها: مش عايزك تزعلى تانى يا روحى
توبة: ربنا يخليك لينا يارب
ثم تابعت : هتودع أمك وابوك وهم ماشيين بكرة على الحج
قيصر : إن شاء الله هودعهم
توبة : وروح معاهم لحد المطار ، خليهم يسافرو وهم جواهم أمل
قيصر بنفاذ صبر : حاضر يا توبه
تعالى خدى الدواء بقى عشان تستريحى شوية من تعب اليوم ده
نظرت إليه وهى تحمد ربها بداخلها على هذا الزوج الحنون الذى بالرغم من أن قناع القسوة يغلفه إلا أنه بطبعه وبداخله حنون
................


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close