رواية هاربة من الماضي الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم مروة ايمن
الفصل الثانى والعشرون
" بحبك"


النهايه قربت تفاااااااااعل 

كلمه اذا وقعت على الاذان لحدث اضطراب بالقلب وطبيعى فهذه هى الكلمه السحريه ليست بمصباح علاء الدين ولا ساحره سندريلا وانها كلمه بسيطه اربعه احرف وما خفيا كان اعظم تأثيرها يرهق العقل يقع تحت تأثيرها اعظم العقول والضعيف امامها قلب بسيط بدقاته الرقيقه قهى اكسير الحياه فالماذا اذا نقولها فى هدوء وخفاء فا من وجهه نظرى اذا احببت شخص قف امام العالم واصرخ بكلمتك السحريه وقتها سيرضخ العالم تحت تأثير هذه الكلمه
وكأنه بزواجه منها صرخ امام العالم بكلمه احبك على الرغم من مقدار حقدو من مقدار غبائها ولكن هى هتلر المشاعر متبلده ولكن رقيقه فى آن واحد نامت هانئه بعين قريره كأنها طفله ارهقها البكاء على لعبتها المفضله وها هى لعبتها بين احضانها بجانبها تشاركها الفراش
هو يظن نفسه لعبتها المفضله يجافيه النوم وكيف يأتى ومعزبته بين احضانه قريره العين هادئه نائمه اه يا معزبه القلب كم عليا ان احيا لتعليمك حروف حبى لكى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وبين الواقع والاحلام ما اجمل من النوم بين احضان حبيبه تفتح القلب على عشقها يراقب ملامحها الهادئه يشوبها بعض الارهاق فهو لم يتركها سوى ساعات قليله لتهنأ ببعض النوم فاعذرا يا حبيبتى ما بالك برجل قد اضناه من العشق ليلالى يمنى نفسه بليله بين احضانك واها هو يعترف بأن الواقع اجمل بكثير من الخيالات
اقترب منها واخذ يقبل كل جزء من وجهها الجميل جبينها عينيها انفها الرقيق وجنتيها وها هى صاحبه الرصيد الاكبر من القبلات حتى اصبحت منتفخه من قبلاته شفتيها الكرزتين حتى تململت بضيق
شرين:: ششششش
كتم قهقته بصعوبه بالغه
حازم:: ايه يا شيرى انتى بتهشى الدبان ياروحى
عقدت حاجبيها بإندهاش فاهى تستقيظ على صوته وكأنها فاقده للذاكره فتحت عينيها ببطئ شديد وحرص حتى اصطدمت بإبتسامته الوسيمه الماكره
حازم:: صباحيه مباركه يا حبيبتى
رفرفت بأهدابها حتى تتأكد انه ليس بحلم واخذت تتفقد الغرفه الفراش مهلا هى ..... عاريه ولا يستر جسدها سوى اغطيه الفراشه
حازم:: ايه يا شيرى ساكته ليه يا حببتى اوعى تكونى مش فاكره ان احنا اتجوزنا امبارح
وكيف لا تتسعيد ذكرياتها عرس ولحظاتهم الاولى فتظهر عليها ملامح الخجل والتورد حتى انها رفعت الاغطيه لتخبئه وجهها منه
حازم::: شلكلك مش فاكره لا انا افكرك بقا وفى الاعاده إيفاده ان شاء الله
وكما قال فى الإعاده إيفاده وها هى افعاله تذكرها بما حدث ليكملا دروس عقهم وهل للعشق نهايه يا ساده
بعد فتره طويله نائمه على صدره خجوله هادئه وهو يبتسم وكأنه مفترس قد اصابه التخمه من وجبه دسمه ولذيذه ايضا
فظهر صوته الاجش من فرط مشاعره
حازم:: شرين
اجابته بخجلها وبحه صوتها المميزه الرقيقه
شرين:: نعم
قبل رأسها قبله دافئه طويله وقال بهدوء
حازم:: انا بحبك
ابتسمت ونظرت لعينيه بأعينها التى تترقرق الدموع بها من فرط سعادتها
شرين: وانا بحبك اوى
وناما هنئين ببعضهم حتى يأخذا من الاوقات السعيده كفايتهم ولعل الله يزيد من هذه الاوقات وينسى الواقع فردين فى هذه الحياه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الوقت كافيل بالنسيان نعمه انعم الله بها علينا وهى النسيان ولكن فى بعض الحيان يكون هذا النسيان صعب بل يكاد يكون مستحيل وذالك اذا ارتبط بالعضو اللعين وهو القلب
ما هذه الدهشه يا مشاهدينى الاعزاء من اجل كلمه لعين للعضو المظلوم..... نعم فالقلب لا صله له بجريمه الحب .... فالحب شعور نفسى وليس عضوى ما دخل العضو البرئ بهذه الجريمه الشنيعه هل تحاملت على الحب قليلا اسفه قد تكون كتاباتى نتيجه لجريمه ارتكبتهت بحق نفسى واصبحت القاضى والجلاد والمتهم للاسف برئ وهو العضو ولا عزاء عليك يا قلبى
وهاهى تظهر بجمالها الرقيق وهدوئها الجديد تمسد بطنها المتكوره فهى فى شهرها الرابع من حملها الذى ظهر بصوره ملحوظه نسبيا شعيراتها تطير بفعل الهواء فى هذا الشهر من العام فا هو الخريف والشتاء يتقدم فى استيحاء وامواج البحر تتلاطم بغضب نسبى وكأنه غاضب من مشاعرها الموجهه لرجل لا ييتحقها
تقدم منها منقذها الخمسينى بهدوئه وملامحه التى تفيض بحنان الابوه لهذه البرئه التى جار عليها الزمن
يونس ::: طب والمرسى ابو العباس عروسه بحر والورد على خدودك بلون خجول احمر
ابتسمت على غزله فهو مصدر ابتسامتها مؤخرا بمشاعر الابوه ومنقذها
سوزى::: اه يا عم يونس لو تعرف انك احن واحد قابلتو فى حياتى
تألم لحالها على الرغم من مكوثها المقارب لثلاث اشهر وهو لا يعرف شئ عن حقيقتها ولكن بعينيها آلام كثيره وبالاخص منذ انقاذها من موت مؤكد بحادث يوم مقابلتهم
فلاش باك
منذ ان القاها من منزله وعلمها بحملها ثمره عشقها المحرم وهى تحاول الانتقام لذالك جمعت الاوراق التى تجعله بتعفن بالسجن باقى سنين عمره فعلا يا ساده ان كيدهن عظيم فا المراءه القادره على عشقك ومن منحك حبها وحتها قادره على الانتقام منك بأشد الوسائل تعذيبا لذالك احذرو يا رجال فإذا كسر قلب انثى وكأنك فتحت بوابه لخروج شيطان من عالم اخر ولا خلاص محاوله للهروب من احدى موانى الاسكندريه ولكن كان خبر هروبها وصل للمكان الظلام الدامس وقرار قتلها اصبح حيز التنفيذ حيث هاهى تجرى بأقصى سرعه خلفها شبحان من اشباح الجانب المظلم للعالم الاخر "المافيا" رغم شهرها الاول فى الحمل وتعبها ولكن غريزه البقاء لها رائ اخر فها هى تهرب بسرعتها القسوه ولكن سد منيع حائط وها هى محاصره بين حائط و من يريد قتلها اغمضت عينيها فى استسلام تأخذ انفاسها الاخيره احاطته بطنها المسطحه تبتهل للمولى عز وجل السماح اقترب منها بخطى بطيئه مدروسه من ثم لا تعلم ماذا حدث سوى انها على فراش ابيض لغرفه صغيره ملابسها قد تم تغيرها الى فستان ابيض رقيق ويدها بها محاليل مغذيه ورجل خمسينى يبتسم لها بحنان ابوى
يونس:: حمد الله على السلامه يا ست الكل
بنظرات الخوف واعياء شديد تسأل عن حالها ومكانها
سوزى ::: انا..... انا فين
طمأنها بهدوء يشوبه بعض نظرات الاستفسار
يونس :: انتى فى المستشفى حالتك كانت صعبه بس الحمد لله جات سليمه والمحروس الصغير كمان بخير
كادت ان تسأل عن سبب مجيأها لهنا ولكن قطع حديثهم دخول الطبيبه العشرينيه بوجهها البشوش وابتسامتها الهدئه رغم ما يعتليه قلبها من حيره وعقلها من تيبس ولكل شخص منا حكايه تظهرها نظرات الاعين
الطبيبه :: عامله ايه دلوقتى يا مامى
نظرت لها بخوف واستفهام فاهى تعتقد انها ليست على الارض ولكنها بالعالم الاخر فحالتها لا خروج منها ابدا
يونس ::: لسه مفوقه يا دكتوره نادين مش عارفين نشكرك ازاى بجد تعبانكى معانا
ابتسمت له بهدوء وبعض من مشاكساتها تتطفو على السطح
نادين::؛ ولا يهمك يا عم يونس وبعدين ده انت ياما اكلتنا سمك المهم انا كتبتلها على مقويات وان شاء الله تخرج بعد المحلول وحمد الله على سلامتها مره تانيه
خرجت الطبيبه ونظرات الاخرى مستفهمه فقام بالتوضيح
يونس::: اصلى قولتلهم انك بنتى ملقتش بطاقه ولا اى ورق يثبت الشخصيه معاكى غير فلاشه كده معرفش عليها ايه .... متقلقيش انا مش حرامى يا بنتى ولا عايز منك حاجه كل الحكايه ان شوفت بنت غلبانه محتاجه مساعده فى عز الليل وربنا بعتنى ليكى لانقاذك مش اكتر
نظرت له مع تلالأ دموعها فا ها انت يالله كريم معنا برغم اخطائنا انفجرت بالبكاء وهو تتمتم بكلمات الشكر لله وانها لا تستحق ذالك الكرم
نهايه الفلاش
انتهو من التذكر مع خروج دموع الفتاه فها هى تبدلت من حال لحال فى اربعه اشهر
يونس :: لولا انى كنت هناك صدفه فى المكان ده كان زمانك فى خبر كان يلا يا بت اضحكى كده مش عايزه الواد يطلع كشرى زى امو
ابتسمت له واحتضنه فهو من اعطاها حياه جديده بعيده كل البعد عن المشاكل والاخطاء
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حريق هائل بحدى مخازن شركه H.M.R اصفر عن خساره الملاين لاصحاب هذه الشركه وجارى التحقيق مع المدير العام لفرعها بمصر وهو المهندس آسر رؤوف الانصارى كان هذا الخبر المتصدر للصحف فى هذه الفتره فآستيقاظهم على كارثه كاهذه ليس بهين فالعدو ابتدا المهاجمه وبشراسه ايضا
انتهت التحقيقات وتأيدت القضيه ضد مجهول وصار الاحباط على الجميع والغضب فى النفوس يتفاقم
ادهم:: انا مش فاهم انتو ساكتين ليه ما نحرقلهم حاجه احنا كمان ما العين بالعين والسن بالسن
نظر له اخيه بغضب فالعابث متهور وروعنى لاقصى درجه
آسر ::: هو كل حاجه بالدراع والبلطجه فرقت عنهم ايه انت دلوقتى رد عليا
زفر بغضب فالامبراطور صاحب مبادئ وكبيرهم يشاهدهم بسكوت فالام الحنون يأتى دورها
ليلى:: يا ولاد اهدو وكل حاجه وليها حلها والحمد لله الضرر مش بالحجم الى صورناه للناس واحنا كنا عاملين احتياطتنا اهدو شويه
ذهب بخطواتها المتهله لزوجها على الرغم من كبر سنها وحملها المتاخر ولكن رشاقتها واضحه جمالها لا ينضب ولكن يذداد وابتسامتها مشرقه اربتت على ضهره بحنان
ليلى:: مالك يا حسين ساكت ليه يا حبيبى
نظر لها بهدوء فهو خائف ولاول مره احساسه بأن الخطر يقترب والاحبه تذاد حبيبته عمره ابنائه وبناته وصغيره الذى لم يرى النور بعد فهل الخلاص من هذا الشر ام النهايه قريبه
ابستم لها بتوتر امسك بيدها بقوه ضغط عليها وكانه بيثها احساس خوفه وهى تعلم وتطمأنه
ليلى::: ليه الخوف كلنا مع بعض كلنا بنساعد بعض وربنا معانا واحنا الحمد لله معملناش حاجه وحشه فى حد ولا عايزين غير العدل والعداله اطمن يا حبيبى
اشرق وجهه وتتطورت من ابتسامه خفيفه إلى قهقه عاليه تعجب لها الباقى ونظر له ازال بعض الدموع الخفيفه الغير ظاهره للجميع
حسين:::: ربنا يخليكى ليا يا احلى حياه عشتها ومش عايز اعيش غير بيها
نظر الابناء لبعضهم فى هدوء فافقره الرومانسيه قادمه " ومحن زمان بقا" ابستم آسر بهدوء فهذا وقت العاشقان وذهب للاطمأنان على فرحته اما العابث التوت شفتيه بشبه بسمى "كل قيس يبكى على ليلاه وانت هتعيش الرومانيسه مع مين يا منيل" فذهب لمعذبه روحه لعله يلتقط منها بسمه تهدى قلبه السكينه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منذ يوم زفافها المزعوم وهى لم تخرج من باب غرفته كأنها تهرب منه اليه تهرب بين دفئ انفاسه عطره اشيائه فهو يخرج من الصباح الباكر ويعود عند نومها ويخرج قبل صحوها ولكن رائحته تدفئها تعطيها امانها وهى تكتفى بذالك الامان حاولت امها الروحيه واختها مساعدتها للخروج من شرنقتها ولكنها تفضل الصمت
وعلى غير العاده يعود مبكرا ولان بالطبع اليوم مميز فقد اتى ميلاد والدهم العزيز فهي نقيم الاحتفالات دخل بهدوء بيحث عنها بين اركان غرفته التى اصبحت تضمها بعطرها تجلس بهدوء تقرا فى احدى الروايات الرومانسيه مهلا مهلا منذ متى يقرا هتلر قصص العشق والغرام
رفع احدى حاجبيه بمشاكسه وابتسامه مرحه فا على العابث ان يعود بعقاب لذيذ لهتر ولكن وهى بين احضانه
اقترب ببطئ من خلفها ليقوم بفزعها
ادهم:: من امتى هتلر بيقرا روايات
وكان من حظها الفزع قفزت صارخه من مقعدها وكادت ان تقع ولكن يأتى دور العابث الشجاع لإنقاذ هتلر "الغلبان ابو قلب حنين" لتتقارب الانفاس وتلتقى الاعين يا قوم انها بين زراعيه مستكينه خجوله تنظر لاعينه بحب واشتياق ومن حقه القبله الاقتراب استنشاق العبير التنفس بالقرب انفاسها العاليه بفمها المغرى المفتوح للاستنشاق اكبر قدر من الاكسجين ويأتى الاقتراب فى ضمه هادئه بعد اغلاق الاعين ليغيبا معا فى مختلط مشاعرهم
خجوله رقيقه ناعمه يقابلها ضمه قويه تعميق لقبلته يريد اثبات ملكيه والعيش فى حلم بين زراعيها وهى ذابت بالفعل لترتفع يديها تحيط عنقه تقابل ضمته بتمسك والقبله مقابلها استجابه خجوله واشتياق
وكان الابتعاد واجب واللهاث مسيطر على الموقف يسند جبهته عند جبهتها العين امام العين والانفس مقابله لبعضها فتح عينيه ليقابله احمرار وجنتيها وتوهج عينيها بخجل ولكن كان اشتياقها وحبها اكبر
لتكون هى وبكل جرئه لتهمس ب
::: اسفه
وتجدد التقارب تحت زهوله وتكون هى البادئه لتعطيه رساله بإستسلامها التان وعشقها ايضا ابتعدت تحت زهوله فهو لم يقدر على التعامل مع قبلتها التى كانت كالفراشات على شفتيه وكان النصيب الاكبر من الدهشه الاعتراف الذى طال انتظاره
:::: بحبك
وكانت دقائق لم يعلم احدهم بها كانت بين زراعيه يبثها عشقه ليزين المشهد تلاحم جسدهما مع همسات عشقه لها ليكتمل الحب واخيرا
وكان الحلم اجمل من الواقع رجع كلا منهم الى واقعه بمجرد ان سمعو دقات على الباب الغرفه
دخلت الاخت الكبرى الى الغرفه وكان المشهد كالأتى ممسك بخصرها وهو هى تائهيت فى بحور مع تلاقى ابصارهم تنحنحت قليلا حتى ابتعدو بهدوء تام وكان وجه اختها يغنى عن اى حديث فقد كان وجهها عباره عن توهج شديد لوجنتيها قام بترحيب بزوجه اخيه ثم استأذن بالمغادره فعليه ان يواجهه توهج مشاعره واشتعال احساسه
اقتربت من اختها بعبث ومرح وهى تضع يديها على تكور بطنها البارزه
فرح::: ايه يا ست جوليت روحتى فين
نظرت لها اختها بغضب لتدارى خجلها قليلا
ندى::: جوليت ايه وبتاع ايه بطلى هزار يا رخمه وبعدين انتى كنتى جايه ليه اصلا
قهقت اختها بمرح فا هى تعلم حالتها لذالك سوف تعطيها مساحتها
فرح:: كنت جايه اقولك ان احنا قررنا نعمل حفله لانكل حسين النهارده وفى تجهيزات تحت ولولو قالتلى اناديكى علشان نشترى الفساتين ده حتى مروه هاتقابلنا هناك
ندى "::: معلش يا فرح اعفينى انا
فرح ::: ندى لو سمحتى اخرجى بقا من الى انتى فيه ده الى حصل حصل وانتو متجوزين دلوقتى سامحو بقا وكلمو حرام الى بتعمليه فى ادهم ده
ندى::: فرح لو سمحتى انتى متعرفيش حاجه
فرح ::: انا اكيد معرفش حاجه بس الى متأكده منو انك انتى وادهم بتعشقو بعض فا ياريت متطولش محدش عارف هايعيش لحد امتى استمتعو بكل لحظه ودى فتره شبابكو انا هنزل استناكى تحت مع لولو علشان مروه فى المول مستنيانا
ندى :: مروه !!!
اتت الآجابه بشغف فهى تحب هذه الصديق قريبه من القلب والعقل ايضا
فرح :: ايوه مروه الى كانت معانا فى شرم دى حامل دلوقتى هى سبقانى بشهر ده الحمل السابع ليها
من حقها الاستعجاب والاستنكار من هى الانثى التى تلد سبع مرات اهى عاقله
ندى ::: سابع دى مجنونه دى ولا ايه
والحالميه من جانب العاقله فاقصه الاخرى من حقها كل الحالميه
فرح::: طبعا مجنونه مجنونه حمزه والحب بقولك ايه يلا اجهزى وهى هاتحكيلك كل حاجه دى القاعده معاها ميتشبعش منها صدقينى
تركتها وذهبت فى ذهول فا قررت الاستسلام والسماع لقصه المراءه الخارقه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى احدى المولات الشهيره بالإسكندرية
اجتمعت الفتايات بعد مشوار فى متاجر الفساتين
فهم يأخذون قسط من الراحه لاستكمال رحلتهم الشرائيه الممتعه التى لا تنتهى
فرح :::: اه يا رجلى مش مستحمله بجد
استنكار وضحكه من الاخرى
مروه::: رجلك ايه يا فرح انتى يادوب شوفتى الفستان وعجبك وقستيه واشترتيه وقعدتى مش زينا كده
ندى :: على رايك وكل شويه تقولك الحمل تاعبنى وتاكل
فرح ::: بقولكو ايه انتو مواركمش غيرى اتكلمو فى حاجه تانيه احسن احكى حكايتك لندى يا مروه اصل هى مستغربه انك حامل فى الطفل السابع
ابتسمت مروه بحنان وهى تمسد على بطنها المنتفخه فا هى فى شهرها الخامس
مروه :: السابع والثامن مع بعض لو سمحتى
والشهقه والاستعجاب من الاخيره
ندى ::: تؤم
مروه بفرحه ::: ايوه الحمد لله
ندى ::: مش كتييير يا مروه
مروه :::: قصدك قليل مع انى وعدت حمزه ودى اخر مره بجد كان نفسى اقفل ال١٢ يلا الحمد لله
ندى:::: انتى مجنونه بجد ١٢ طفل ايه يا بنتى ليه كده ده فى ناس بتجيب طفل وطفلين وتقولك كفايا
مروه::: يا ندى اولا كفايا انهم جزء من حمزه
ندى ::: سورى ما طفل جزء منو برضو
مروه::: بصى يا ندى حمزه اتحرم من جو العيله وهو صغير اتحرم من ابوه فا حبيت اعوضو
ندى ::: لا وبتعوضيه بزياده واضح
ابتسمت بشرود مروه:: صدقينى مش هايكفى لو فضلت طول عمرى اعوضو
ندى :: لدرجه دى
ابتسمت لها وقست عليها قصه عشق لم تكن بلحمه مثل ما خلدو ولكنها مميزه كيف ضحت بحبها وهرجته كيف اجتمعو وكيف كانت تفاصيل حبهم اول مولود
(للتفاصيل قصتهم دى رواية الغامضه والمغرورو اول رواياتى)
ندى ::: ياه قصتكو جميله اوى بس انتى غلطى لما سبتيه
مروه :: ما علشان كده بعضو ياريت بقا متغلطيش نفس غلطتى وتفضلى مكبره دماغك كده
ندى :: يا مروه الحكايا مش كده خالص انا خوفت على شرين
مروه::: مشاعرك الانسانيه تجاه شرين وحازم وانك ساعدتيهم ده شئ جميل جدا لكن انك تجرحى ادهم فى رجولتو بالطريقه ده غباء
ترقرقت الدموع بأعينها فهى تعلم ذالك وعليها تصليح خطئها وجائت طبيبه الحب للتصليح
مروه ::: انتى لسه هاتعيطى قومى يا حبيبتى عايزين نعملك لوك جديد ونفرفشك كده علشان انا عايزه اجهز للحافله انا كمان وعيالى سيباهم مع ماما وكده كتييير
وانطلقت السيدات لرحله اخرى من الشراء بعض الغلالات المثيره لازواجهن وانته وت الشراء وها قد جاء وقت الاستعداد
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حديثها اليوم عن قصتهم اعطت لها شعور من الحنين لما مضى فاحياتها بدونه لم يكن لها معنى والان بين زراعه الحياه وضعت احرم الشفاه الاحمر القاتم بعد ان رتدت فستانها الاسمر الذى يوضح تفاصيل جسدها بخبث وايضا تكور بطنها بجنينها ابتسمت عنما احست بزراعيه تطوق خصدها ويديه التى تداعب تكور بطنها
ينظر لها وكأنها اول مره هل من الممكن ان تتغير لمعه عين شخص مع مرور الزمن اأكد لهم من موقعى هذا ومن امام هذان العاشاقان ان الاجابه لأ فا لمعه اعينهم فى ذياده يا ساده
ابتسمت بهدوء استندت بظهرها على صدره بهدوء احكم زراعيه حولها ودفن وجهه فى عنقها يشتم عبيرها واهداها بعض القبل
كسر الصمت بصوت اجش من مشاعره
حمزه ::: بقولك ايه العيال عند ماما وسيبك بقا من الحافله دى وانتى قمر اصلا انا بقولك نعمل حافله خاصه لينا احنا
قهقهت من حديثه فهى تعلم زوجها علم اليقين لا يمزح ابدا فى هذا الامر لتجيبه بدلال وهى تلتفت لتلتصق به اكثر وتعطى وجنتيه قبله صغيره وزراعيها يلتفا حول عنقه فى دلال
مروه::: معلش يا حبيبى بس فى حاله انسانيه لازم نساعدهم النهارده يا حموزتى
قالت اسمه بدلال وهى تمدد شفتيها فهى تعلم زوجها علم اليقين وبعد حركتها ذالك فى تريد ان ترده قتيلا
زمجر بغضب وبنفاذ صبر
حمزه::: مش قولنا متقوليش اسمى بالطريقه دى انتى حره
مروه ::: حم
ومن المؤكد ضياع بقاى حروف اسمه وابجديه الحروف كلها بين شفتيه فهو لن يتركها وهى تبادله بهذا الشغف وكان شغها تجدد بزياده عند حديثها عن الماضى ابتعد بصعوبه
حمزه:::: والله بقول منخرجش احسن
مروه ::: بص مش كتييير ساعه واحده
حمزه بنفاذ صبر ::: كتيييير
قبله على شفتيه للاقتناع وهو يقتنصها للشبع ولا شبع
حمزه::: يا مروه كتييير
قبله اخرى ليطول من فترتها فهو يستغل الموقف لإخضاعها وهى تعجبها اللعبه فتبادله مستمتعه ليقطعهم صوت هاتفها
مروه ::: دى فرح ساعه واحده ومش هانغيب يلا بقا
فما باليد حيله فنصاع لاوامرها وعلى حمزه الانتظار وهى كفيله بمراضاته بعنايه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
امام مرآتها تضع الامسات الاخيره فاليوم حفيل ميلاد من ملك الروح والعقل والجسد ابتسمت بهدوء ووضعت يديها تربت على بطنها المنتفخه فا طفلهم لم يكف عن الحركه وكأنه يثبت مشاركته فى هذا الحفل هديتها له مميزه فهى صوره منذ بدايه عشقهم تجمع بينهم وبين اخواتهم صوره برائحه ذكرى وطعم زمن قد قضى والان هى تعيش الحاضر
اشتمت رائحته فأنفها حساسه هذه الفتره وخصوصا له فا من الواضح ان طفله وهرموناتها اجمعو عليه اذدات حركه الطفل مع دقات قلبها عند النظر إليه وهو يقترب كأنه لم يكبر بالعمر ولم يأتى عليه الزمن فظل الشاب طويل القامه ذو الابتسامه الساحره
اقترب منها ضمها اليه يشتم غبيرها فا بين احضانها تكتمل الحياه ابستم وشاكسها
حسين:: واضح كده ان الواد الشقى ده هايغلبنى ينفع كده مش عارف احضن بمضير
قهقهت بخجل
ليلى::: ضمير ايه الى بتتكلم عنو بس
غمز لها وقبل خديها ثم شفتيها قبل خفيفه واردف
حسين::: صح عندك حق نخلى الضمير لحاجات تانيه
واخذ شفتيها فى قبله وكأنه يهنئ نفسه بيوم مولده
ابتعد يلهث تاركها بوجنتين تشعا حراره واحمرار
حسين ::: اهو دى الهديه الى بجد مش تقوليلى حفله وبتاع
ليلى بخجل:: حسين عيب كده يلا هنتأخر
حسين ::: اه يا انى تخلص الحفله واحتفل بقا
اخذ يديها وتقدما للآحتفال
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حفله بسيطه تضم الاصدقاء فقط وهم محدودين فالعروسين واخيرا تكرمو وانهو شهر العسل وعائله حمزه وفقط
كل من الازواج بين يديه زوجته يراقصهم و رودينا تلهو مع اطفال حمزه
طفل حمزه الاول الذى يحمل من ابويه الكثير والكثير
عمر ::: رودى متلعبش مع ياسين ابن اونكل مازن او سليم وسيف ولاد اونكل باسل
تأففت الصغير بغضبها الطفولى المحببه
رودينا::: يا عمر ما انت مش بتلعب معايا العب مع مين يعنى
عمر بغضب رجولى غريب على عمره التسع سنوات
عمر ::: العبى مع فيروز او كارمن والبنات
اقترب منها وامسك يديها بحنان بالغ جدا
عمر ::: انا بغير عليكى يا رودى متلعبيش مع ولاد علشان اجيبلك الشكولاته الى بتحبيها واجبلك كورتى البوبع كمان
ابتمست الطفله وصفقت بيديها بمرح وسعاده واقتربت مقبله وجنتيه مما اخجله جدا
رودينا ::: ميرسى اوى يا عمر انا بحبك اوى
ابتسم لها واردف بهدوء
عمر ::: متعمليش كده تانى يا رودى معايا اوى مع حد علشان تبقى شطوره ويلا روحى العبى مع فيروز
ابتعدت لتلعب مع اخته الصغيره فنظر لها من بعيد فا المستقبل حافل يا ساده لا تنسو ذالك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بدأت الحفل وزوجته لم تنزل بعد او لم يراها حتى الان اين انت يا هتلر وعلى ذكر هتلر التى ظهرت من العدم بقصه شعر جديده اظهرت طوله ولونه البندقى الخلاب بفستاهها الذى يزهب العقل بلونه عينيها الزرقا بدرجاته محتشم ولكنه لم يترك للعقل شئ للتخيل
زينه هادئه لوجهها فقد كانت لوحه من الجمال
اقترب منها بهدوء وسحرها يجذبه وموسيقه الخلفيه دقات قلبهم يا ساده اقترب واشرف عليها بهيئته التى تذهب الانفاس ببدلته السوداء الرائه وكأنه القدر يعرف فا له ببيون مماثله للون الفستان اقترب منها وقادها بهدوء لساحه الرقص لتمايلا على اغنيه "من غير ما احكيلك " " بحبها الصراحه
"
"من غير ما احكيلك عن بكرة
ولا اجيبلك سيرة عن الماضي
انا عمري ما عشت الا في قربك
و اسالي في عينيكي على ميلادي
انا قصة انكتبت على ايدك من اول سطر
مش عارف عني غير اللي انتي عني عرفتيه
بدات وانا جنبك ايامي الحلوين في العمر
ماحلمتش بيكي لكن هحلم بعديكي بمين
من قبل ما اقابلك على فكرة
من قبل ما اشوفك واحشاني
انا كنت بحبك من الاول
و قابلتك حبيتك تاني
انا قصة انكتبت على ايدك من اول سطر
مش عارف عني غير اللي انتي عني عرفتيه
بدات وانا جمبك ايامي الحلوين في العمر
محلمتش بيكي لكن هحلم بعديكي بمين"
وكأنهم اسقطو سحرهم على باقى الازواج فكل عاشق اخذ محبوبته فى جوله من المشاعر والابتسامات الخجل ولكن كان عشقهم مختلف فا عند نهايه الاغنيه كانت المفجأه فى كلمه " بحبك" فى نفس الثانيه لنفس الدقيقه لم يعرف من منهم نطقها الاول ولكن قد اعترفا وانتهى وضع يده فى جيبه واخرج خاتم ماس يحمل حجر بنفس لون عينيها البسها ايه ولم يركع لطلبها ولكن جزبها بإقتراب مخجل خطير ومتى خجل العابث واما شفتيها كان السؤال
ادهم::: مش هاقول تتجوزينى علشان انتى مراتى هاقول نبدأ من الاول كفايا بعد بحبك ومش هاسيبك وبوعدك ان مهما حصل عمرى ما هسيبك تطلعى من حضنى يا تجمل هتلر واحلى ندى يا ندى قلبة
والايجابه فى قبله يا ساده لم تكن ايجابه اكثر من بدايه كانت هى القائده ليأخد هو القياده ويكلم فالعاشقان قد جاء وقتهم وانتهت النزاعات والله اعلم
صفق الحاضرين ودكتوره الحب نظرت لنا كامشاهين قائله
مروه::: مبقاش ليا لازمه خلاص الكتاتبه الى خلصتها بدرة ماليش دعوه بقا عايزه تمشينى من باقى الفصول
وجاء وقت تدخلى
الكاتبه ::: وانا اقدر الستنغنى يا دكتوره برضو بقولك ايه خدى جوزك والحضانه الى مخلفاها وامشى علشان بقيت الرويا بس سيبى حمزه باقى الروايا محتاجو
اهديتها غمزه مرحه لينتهى حديثنا
ننتقل لعاشقان الذى لم يعلم احد وقت انتهاء قبلتهم تحت انظار فرحه وتأتى الرياح بما لا تشتهى السفن من صوت تهشم كأس ما ...........
" بحبك"
كلمه اذا وقعت على الاذان لحدث اضطراب بالقلب وطبيعى فهذه هى الكلمه السحريه ليست بمصباح علاء الدين ولا ساحره سندريلا وانها كلمه بسيطه اربعه احرف وما خفيا كان اعظم تأثيرها يرهق العقل يقع تحت تأثيرها اعظم العقول والضعيف امامها قلب بسيط بدقاته الرقيقه قهى اكسير الحياه فالماذا اذا نقولها فى هدوء وخفاء فا من وجهه نظرى اذا احببت شخص قف امام العالم واصرخ بكلمتك السحريه وقتها سيرضخ العالم تحت تأثير هذه الكلمه
وكأنه بزواجه منها صرخ امام العالم بكلمه احبك على الرغم من مقدار حقدو من مقدار غبائها ولكن هى هتلر المشاعر متبلده ولكن رقيقه فى آن واحد نامت هانئه بعين قريره كأنها طفله ارهقها البكاء على لعبتها المفضله وها هى لعبتها بين احضانها بجانبها تشاركها الفراش
هو يظن نفسه لعبتها المفضله يجافيه النوم وكيف يأتى ومعزبته بين احضانه قريره العين هادئه نائمه اه يا معزبه القلب كم عليا ان احيا لتعليمك حروف حبى لكى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وبين الواقع والاحلام ما اجمل من النوم بين احضان حبيبه تفتح القلب على عشقها يراقب ملامحها الهادئه يشوبها بعض الارهاق فهو لم يتركها سوى ساعات قليله لتهنأ ببعض النوم فاعذرا يا حبيبتى ما بالك برجل قد اضناه من العشق ليلالى يمنى نفسه بليله بين احضانك واها هو يعترف بأن الواقع اجمل بكثير من الخيالات
اقترب منها واخذ يقبل كل جزء من وجهها الجميل جبينها عينيها انفها الرقيق وجنتيها وها هى صاحبه الرصيد الاكبر من القبلات حتى اصبحت منتفخه من قبلاته شفتيها الكرزتين حتى تململت بضيق
شرين:: ششششش
كتم قهقته بصعوبه بالغه
حازم:: ايه يا شيرى انتى بتهشى الدبان ياروحى
عقدت حاجبيها بإندهاش فاهى تستقيظ على صوته وكأنها فاقده للذاكره فتحت عينيها ببطئ شديد وحرص حتى اصطدمت بإبتسامته الوسيمه الماكره
حازم:: صباحيه مباركه يا حبيبتى
رفرفت بأهدابها حتى تتأكد انه ليس بحلم واخذت تتفقد الغرفه الفراش مهلا هى ..... عاريه ولا يستر جسدها سوى اغطيه الفراشه
حازم:: ايه يا شيرى ساكته ليه يا حببتى اوعى تكونى مش فاكره ان احنا اتجوزنا امبارح
وكيف لا تتسعيد ذكرياتها عرس ولحظاتهم الاولى فتظهر عليها ملامح الخجل والتورد حتى انها رفعت الاغطيه لتخبئه وجهها منه
حازم::: شلكلك مش فاكره لا انا افكرك بقا وفى الاعاده إيفاده ان شاء الله
وكما قال فى الإعاده إيفاده وها هى افعاله تذكرها بما حدث ليكملا دروس عقهم وهل للعشق نهايه يا ساده
بعد فتره طويله نائمه على صدره خجوله هادئه وهو يبتسم وكأنه مفترس قد اصابه التخمه من وجبه دسمه ولذيذه ايضا
فظهر صوته الاجش من فرط مشاعره
حازم:: شرين
اجابته بخجلها وبحه صوتها المميزه الرقيقه
شرين:: نعم
قبل رأسها قبله دافئه طويله وقال بهدوء
حازم:: انا بحبك
ابتسمت ونظرت لعينيه بأعينها التى تترقرق الدموع بها من فرط سعادتها
شرين: وانا بحبك اوى
وناما هنئين ببعضهم حتى يأخذا من الاوقات السعيده كفايتهم ولعل الله يزيد من هذه الاوقات وينسى الواقع فردين فى هذه الحياه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الوقت كافيل بالنسيان نعمه انعم الله بها علينا وهى النسيان ولكن فى بعض الحيان يكون هذا النسيان صعب بل يكاد يكون مستحيل وذالك اذا ارتبط بالعضو اللعين وهو القلب
ما هذه الدهشه يا مشاهدينى الاعزاء من اجل كلمه لعين للعضو المظلوم..... نعم فالقلب لا صله له بجريمه الحب .... فالحب شعور نفسى وليس عضوى ما دخل العضو البرئ بهذه الجريمه الشنيعه هل تحاملت على الحب قليلا اسفه قد تكون كتاباتى نتيجه لجريمه ارتكبتهت بحق نفسى واصبحت القاضى والجلاد والمتهم للاسف برئ وهو العضو ولا عزاء عليك يا قلبى
وهاهى تظهر بجمالها الرقيق وهدوئها الجديد تمسد بطنها المتكوره فهى فى شهرها الرابع من حملها الذى ظهر بصوره ملحوظه نسبيا شعيراتها تطير بفعل الهواء فى هذا الشهر من العام فا هو الخريف والشتاء يتقدم فى استيحاء وامواج البحر تتلاطم بغضب نسبى وكأنه غاضب من مشاعرها الموجهه لرجل لا ييتحقها
تقدم منها منقذها الخمسينى بهدوئه وملامحه التى تفيض بحنان الابوه لهذه البرئه التى جار عليها الزمن
يونس ::: طب والمرسى ابو العباس عروسه بحر والورد على خدودك بلون خجول احمر
ابتسمت على غزله فهو مصدر ابتسامتها مؤخرا بمشاعر الابوه ومنقذها
سوزى::: اه يا عم يونس لو تعرف انك احن واحد قابلتو فى حياتى
تألم لحالها على الرغم من مكوثها المقارب لثلاث اشهر وهو لا يعرف شئ عن حقيقتها ولكن بعينيها آلام كثيره وبالاخص منذ انقاذها من موت مؤكد بحادث يوم مقابلتهم
فلاش باك
منذ ان القاها من منزله وعلمها بحملها ثمره عشقها المحرم وهى تحاول الانتقام لذالك جمعت الاوراق التى تجعله بتعفن بالسجن باقى سنين عمره فعلا يا ساده ان كيدهن عظيم فا المراءه القادره على عشقك ومن منحك حبها وحتها قادره على الانتقام منك بأشد الوسائل تعذيبا لذالك احذرو يا رجال فإذا كسر قلب انثى وكأنك فتحت بوابه لخروج شيطان من عالم اخر ولا خلاص محاوله للهروب من احدى موانى الاسكندريه ولكن كان خبر هروبها وصل للمكان الظلام الدامس وقرار قتلها اصبح حيز التنفيذ حيث هاهى تجرى بأقصى سرعه خلفها شبحان من اشباح الجانب المظلم للعالم الاخر "المافيا" رغم شهرها الاول فى الحمل وتعبها ولكن غريزه البقاء لها رائ اخر فها هى تهرب بسرعتها القسوه ولكن سد منيع حائط وها هى محاصره بين حائط و من يريد قتلها اغمضت عينيها فى استسلام تأخذ انفاسها الاخيره احاطته بطنها المسطحه تبتهل للمولى عز وجل السماح اقترب منها بخطى بطيئه مدروسه من ثم لا تعلم ماذا حدث سوى انها على فراش ابيض لغرفه صغيره ملابسها قد تم تغيرها الى فستان ابيض رقيق ويدها بها محاليل مغذيه ورجل خمسينى يبتسم لها بحنان ابوى
يونس:: حمد الله على السلامه يا ست الكل
بنظرات الخوف واعياء شديد تسأل عن حالها ومكانها
سوزى ::: انا..... انا فين
طمأنها بهدوء يشوبه بعض نظرات الاستفسار
يونس :: انتى فى المستشفى حالتك كانت صعبه بس الحمد لله جات سليمه والمحروس الصغير كمان بخير
كادت ان تسأل عن سبب مجيأها لهنا ولكن قطع حديثهم دخول الطبيبه العشرينيه بوجهها البشوش وابتسامتها الهدئه رغم ما يعتليه قلبها من حيره وعقلها من تيبس ولكل شخص منا حكايه تظهرها نظرات الاعين
الطبيبه :: عامله ايه دلوقتى يا مامى
نظرت لها بخوف واستفهام فاهى تعتقد انها ليست على الارض ولكنها بالعالم الاخر فحالتها لا خروج منها ابدا
يونس ::: لسه مفوقه يا دكتوره نادين مش عارفين نشكرك ازاى بجد تعبانكى معانا
ابتسمت له بهدوء وبعض من مشاكساتها تتطفو على السطح
نادين::؛ ولا يهمك يا عم يونس وبعدين ده انت ياما اكلتنا سمك المهم انا كتبتلها على مقويات وان شاء الله تخرج بعد المحلول وحمد الله على سلامتها مره تانيه
خرجت الطبيبه ونظرات الاخرى مستفهمه فقام بالتوضيح
يونس::: اصلى قولتلهم انك بنتى ملقتش بطاقه ولا اى ورق يثبت الشخصيه معاكى غير فلاشه كده معرفش عليها ايه .... متقلقيش انا مش حرامى يا بنتى ولا عايز منك حاجه كل الحكايه ان شوفت بنت غلبانه محتاجه مساعده فى عز الليل وربنا بعتنى ليكى لانقاذك مش اكتر
نظرت له مع تلالأ دموعها فا ها انت يالله كريم معنا برغم اخطائنا انفجرت بالبكاء وهو تتمتم بكلمات الشكر لله وانها لا تستحق ذالك الكرم
نهايه الفلاش
انتهو من التذكر مع خروج دموع الفتاه فها هى تبدلت من حال لحال فى اربعه اشهر
يونس :: لولا انى كنت هناك صدفه فى المكان ده كان زمانك فى خبر كان يلا يا بت اضحكى كده مش عايزه الواد يطلع كشرى زى امو
ابتسمت له واحتضنه فهو من اعطاها حياه جديده بعيده كل البعد عن المشاكل والاخطاء
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حريق هائل بحدى مخازن شركه H.M.R اصفر عن خساره الملاين لاصحاب هذه الشركه وجارى التحقيق مع المدير العام لفرعها بمصر وهو المهندس آسر رؤوف الانصارى كان هذا الخبر المتصدر للصحف فى هذه الفتره فآستيقاظهم على كارثه كاهذه ليس بهين فالعدو ابتدا المهاجمه وبشراسه ايضا
انتهت التحقيقات وتأيدت القضيه ضد مجهول وصار الاحباط على الجميع والغضب فى النفوس يتفاقم
ادهم:: انا مش فاهم انتو ساكتين ليه ما نحرقلهم حاجه احنا كمان ما العين بالعين والسن بالسن
نظر له اخيه بغضب فالعابث متهور وروعنى لاقصى درجه
آسر ::: هو كل حاجه بالدراع والبلطجه فرقت عنهم ايه انت دلوقتى رد عليا
زفر بغضب فالامبراطور صاحب مبادئ وكبيرهم يشاهدهم بسكوت فالام الحنون يأتى دورها
ليلى:: يا ولاد اهدو وكل حاجه وليها حلها والحمد لله الضرر مش بالحجم الى صورناه للناس واحنا كنا عاملين احتياطتنا اهدو شويه
ذهب بخطواتها المتهله لزوجها على الرغم من كبر سنها وحملها المتاخر ولكن رشاقتها واضحه جمالها لا ينضب ولكن يذداد وابتسامتها مشرقه اربتت على ضهره بحنان
ليلى:: مالك يا حسين ساكت ليه يا حبيبى
نظر لها بهدوء فهو خائف ولاول مره احساسه بأن الخطر يقترب والاحبه تذاد حبيبته عمره ابنائه وبناته وصغيره الذى لم يرى النور بعد فهل الخلاص من هذا الشر ام النهايه قريبه
ابستم لها بتوتر امسك بيدها بقوه ضغط عليها وكانه بيثها احساس خوفه وهى تعلم وتطمأنه
ليلى::: ليه الخوف كلنا مع بعض كلنا بنساعد بعض وربنا معانا واحنا الحمد لله معملناش حاجه وحشه فى حد ولا عايزين غير العدل والعداله اطمن يا حبيبى
اشرق وجهه وتتطورت من ابتسامه خفيفه إلى قهقه عاليه تعجب لها الباقى ونظر له ازال بعض الدموع الخفيفه الغير ظاهره للجميع
حسين:::: ربنا يخليكى ليا يا احلى حياه عشتها ومش عايز اعيش غير بيها
نظر الابناء لبعضهم فى هدوء فافقره الرومانسيه قادمه " ومحن زمان بقا" ابستم آسر بهدوء فهذا وقت العاشقان وذهب للاطمأنان على فرحته اما العابث التوت شفتيه بشبه بسمى "كل قيس يبكى على ليلاه وانت هتعيش الرومانيسه مع مين يا منيل" فذهب لمعذبه روحه لعله يلتقط منها بسمه تهدى قلبه السكينه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منذ يوم زفافها المزعوم وهى لم تخرج من باب غرفته كأنها تهرب منه اليه تهرب بين دفئ انفاسه عطره اشيائه فهو يخرج من الصباح الباكر ويعود عند نومها ويخرج قبل صحوها ولكن رائحته تدفئها تعطيها امانها وهى تكتفى بذالك الامان حاولت امها الروحيه واختها مساعدتها للخروج من شرنقتها ولكنها تفضل الصمت
وعلى غير العاده يعود مبكرا ولان بالطبع اليوم مميز فقد اتى ميلاد والدهم العزيز فهي نقيم الاحتفالات دخل بهدوء بيحث عنها بين اركان غرفته التى اصبحت تضمها بعطرها تجلس بهدوء تقرا فى احدى الروايات الرومانسيه مهلا مهلا منذ متى يقرا هتلر قصص العشق والغرام
رفع احدى حاجبيه بمشاكسه وابتسامه مرحه فا على العابث ان يعود بعقاب لذيذ لهتر ولكن وهى بين احضانه
اقترب ببطئ من خلفها ليقوم بفزعها
ادهم:: من امتى هتلر بيقرا روايات
وكان من حظها الفزع قفزت صارخه من مقعدها وكادت ان تقع ولكن يأتى دور العابث الشجاع لإنقاذ هتلر "الغلبان ابو قلب حنين" لتتقارب الانفاس وتلتقى الاعين يا قوم انها بين زراعيه مستكينه خجوله تنظر لاعينه بحب واشتياق ومن حقه القبله الاقتراب استنشاق العبير التنفس بالقرب انفاسها العاليه بفمها المغرى المفتوح للاستنشاق اكبر قدر من الاكسجين ويأتى الاقتراب فى ضمه هادئه بعد اغلاق الاعين ليغيبا معا فى مختلط مشاعرهم
خجوله رقيقه ناعمه يقابلها ضمه قويه تعميق لقبلته يريد اثبات ملكيه والعيش فى حلم بين زراعيها وهى ذابت بالفعل لترتفع يديها تحيط عنقه تقابل ضمته بتمسك والقبله مقابلها استجابه خجوله واشتياق
وكان الابتعاد واجب واللهاث مسيطر على الموقف يسند جبهته عند جبهتها العين امام العين والانفس مقابله لبعضها فتح عينيه ليقابله احمرار وجنتيها وتوهج عينيها بخجل ولكن كان اشتياقها وحبها اكبر
لتكون هى وبكل جرئه لتهمس ب
::: اسفه
وتجدد التقارب تحت زهوله وتكون هى البادئه لتعطيه رساله بإستسلامها التان وعشقها ايضا ابتعدت تحت زهوله فهو لم يقدر على التعامل مع قبلتها التى كانت كالفراشات على شفتيه وكان النصيب الاكبر من الدهشه الاعتراف الذى طال انتظاره
:::: بحبك
وكانت دقائق لم يعلم احدهم بها كانت بين زراعيه يبثها عشقه ليزين المشهد تلاحم جسدهما مع همسات عشقه لها ليكتمل الحب واخيرا
وكان الحلم اجمل من الواقع رجع كلا منهم الى واقعه بمجرد ان سمعو دقات على الباب الغرفه
دخلت الاخت الكبرى الى الغرفه وكان المشهد كالأتى ممسك بخصرها وهو هى تائهيت فى بحور مع تلاقى ابصارهم تنحنحت قليلا حتى ابتعدو بهدوء تام وكان وجه اختها يغنى عن اى حديث فقد كان وجهها عباره عن توهج شديد لوجنتيها قام بترحيب بزوجه اخيه ثم استأذن بالمغادره فعليه ان يواجهه توهج مشاعره واشتعال احساسه
اقتربت من اختها بعبث ومرح وهى تضع يديها على تكور بطنها البارزه
فرح::: ايه يا ست جوليت روحتى فين
نظرت لها اختها بغضب لتدارى خجلها قليلا
ندى::: جوليت ايه وبتاع ايه بطلى هزار يا رخمه وبعدين انتى كنتى جايه ليه اصلا
قهقت اختها بمرح فا هى تعلم حالتها لذالك سوف تعطيها مساحتها
فرح:: كنت جايه اقولك ان احنا قررنا نعمل حفله لانكل حسين النهارده وفى تجهيزات تحت ولولو قالتلى اناديكى علشان نشترى الفساتين ده حتى مروه هاتقابلنا هناك
ندى "::: معلش يا فرح اعفينى انا
فرح ::: ندى لو سمحتى اخرجى بقا من الى انتى فيه ده الى حصل حصل وانتو متجوزين دلوقتى سامحو بقا وكلمو حرام الى بتعمليه فى ادهم ده
ندى::: فرح لو سمحتى انتى متعرفيش حاجه
فرح ::: انا اكيد معرفش حاجه بس الى متأكده منو انك انتى وادهم بتعشقو بعض فا ياريت متطولش محدش عارف هايعيش لحد امتى استمتعو بكل لحظه ودى فتره شبابكو انا هنزل استناكى تحت مع لولو علشان مروه فى المول مستنيانا
ندى :: مروه !!!
اتت الآجابه بشغف فهى تحب هذه الصديق قريبه من القلب والعقل ايضا
فرح :: ايوه مروه الى كانت معانا فى شرم دى حامل دلوقتى هى سبقانى بشهر ده الحمل السابع ليها
من حقها الاستعجاب والاستنكار من هى الانثى التى تلد سبع مرات اهى عاقله
ندى ::: سابع دى مجنونه دى ولا ايه
والحالميه من جانب العاقله فاقصه الاخرى من حقها كل الحالميه
فرح::: طبعا مجنونه مجنونه حمزه والحب بقولك ايه يلا اجهزى وهى هاتحكيلك كل حاجه دى القاعده معاها ميتشبعش منها صدقينى
تركتها وذهبت فى ذهول فا قررت الاستسلام والسماع لقصه المراءه الخارقه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى احدى المولات الشهيره بالإسكندرية
اجتمعت الفتايات بعد مشوار فى متاجر الفساتين
فهم يأخذون قسط من الراحه لاستكمال رحلتهم الشرائيه الممتعه التى لا تنتهى
فرح :::: اه يا رجلى مش مستحمله بجد
استنكار وضحكه من الاخرى
مروه::: رجلك ايه يا فرح انتى يادوب شوفتى الفستان وعجبك وقستيه واشترتيه وقعدتى مش زينا كده
ندى :: على رايك وكل شويه تقولك الحمل تاعبنى وتاكل
فرح ::: بقولكو ايه انتو مواركمش غيرى اتكلمو فى حاجه تانيه احسن احكى حكايتك لندى يا مروه اصل هى مستغربه انك حامل فى الطفل السابع
ابتسمت مروه بحنان وهى تمسد على بطنها المنتفخه فا هى فى شهرها الخامس
مروه :: السابع والثامن مع بعض لو سمحتى
والشهقه والاستعجاب من الاخيره
ندى ::: تؤم
مروه بفرحه ::: ايوه الحمد لله
ندى ::: مش كتييير يا مروه
مروه :::: قصدك قليل مع انى وعدت حمزه ودى اخر مره بجد كان نفسى اقفل ال١٢ يلا الحمد لله
ندى:::: انتى مجنونه بجد ١٢ طفل ايه يا بنتى ليه كده ده فى ناس بتجيب طفل وطفلين وتقولك كفايا
مروه::: يا ندى اولا كفايا انهم جزء من حمزه
ندى ::: سورى ما طفل جزء منو برضو
مروه::: بصى يا ندى حمزه اتحرم من جو العيله وهو صغير اتحرم من ابوه فا حبيت اعوضو
ندى ::: لا وبتعوضيه بزياده واضح
ابتسمت بشرود مروه:: صدقينى مش هايكفى لو فضلت طول عمرى اعوضو
ندى :: لدرجه دى
ابتسمت لها وقست عليها قصه عشق لم تكن بلحمه مثل ما خلدو ولكنها مميزه كيف ضحت بحبها وهرجته كيف اجتمعو وكيف كانت تفاصيل حبهم اول مولود
(للتفاصيل قصتهم دى رواية الغامضه والمغرورو اول رواياتى)
ندى ::: ياه قصتكو جميله اوى بس انتى غلطى لما سبتيه
مروه :: ما علشان كده بعضو ياريت بقا متغلطيش نفس غلطتى وتفضلى مكبره دماغك كده
ندى :: يا مروه الحكايا مش كده خالص انا خوفت على شرين
مروه::: مشاعرك الانسانيه تجاه شرين وحازم وانك ساعدتيهم ده شئ جميل جدا لكن انك تجرحى ادهم فى رجولتو بالطريقه ده غباء
ترقرقت الدموع بأعينها فهى تعلم ذالك وعليها تصليح خطئها وجائت طبيبه الحب للتصليح
مروه ::: انتى لسه هاتعيطى قومى يا حبيبتى عايزين نعملك لوك جديد ونفرفشك كده علشان انا عايزه اجهز للحافله انا كمان وعيالى سيباهم مع ماما وكده كتييير
وانطلقت السيدات لرحله اخرى من الشراء بعض الغلالات المثيره لازواجهن وانته وت الشراء وها قد جاء وقت الاستعداد
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حديثها اليوم عن قصتهم اعطت لها شعور من الحنين لما مضى فاحياتها بدونه لم يكن لها معنى والان بين زراعه الحياه وضعت احرم الشفاه الاحمر القاتم بعد ان رتدت فستانها الاسمر الذى يوضح تفاصيل جسدها بخبث وايضا تكور بطنها بجنينها ابتسمت عنما احست بزراعيه تطوق خصدها ويديه التى تداعب تكور بطنها
ينظر لها وكأنها اول مره هل من الممكن ان تتغير لمعه عين شخص مع مرور الزمن اأكد لهم من موقعى هذا ومن امام هذان العاشاقان ان الاجابه لأ فا لمعه اعينهم فى ذياده يا ساده
ابتسمت بهدوء استندت بظهرها على صدره بهدوء احكم زراعيه حولها ودفن وجهه فى عنقها يشتم عبيرها واهداها بعض القبل
كسر الصمت بصوت اجش من مشاعره
حمزه ::: بقولك ايه العيال عند ماما وسيبك بقا من الحافله دى وانتى قمر اصلا انا بقولك نعمل حافله خاصه لينا احنا
قهقهت من حديثه فهى تعلم زوجها علم اليقين لا يمزح ابدا فى هذا الامر لتجيبه بدلال وهى تلتفت لتلتصق به اكثر وتعطى وجنتيه قبله صغيره وزراعيها يلتفا حول عنقه فى دلال
مروه::: معلش يا حبيبى بس فى حاله انسانيه لازم نساعدهم النهارده يا حموزتى
قالت اسمه بدلال وهى تمدد شفتيها فهى تعلم زوجها علم اليقين وبعد حركتها ذالك فى تريد ان ترده قتيلا
زمجر بغضب وبنفاذ صبر
حمزه::: مش قولنا متقوليش اسمى بالطريقه دى انتى حره
مروه ::: حم
ومن المؤكد ضياع بقاى حروف اسمه وابجديه الحروف كلها بين شفتيه فهو لن يتركها وهى تبادله بهذا الشغف وكان شغها تجدد بزياده عند حديثها عن الماضى ابتعد بصعوبه
حمزه:::: والله بقول منخرجش احسن
مروه ::: بص مش كتييير ساعه واحده
حمزه بنفاذ صبر ::: كتيييير
قبله على شفتيه للاقتناع وهو يقتنصها للشبع ولا شبع
حمزه::: يا مروه كتييير
قبله اخرى ليطول من فترتها فهو يستغل الموقف لإخضاعها وهى تعجبها اللعبه فتبادله مستمتعه ليقطعهم صوت هاتفها
مروه ::: دى فرح ساعه واحده ومش هانغيب يلا بقا
فما باليد حيله فنصاع لاوامرها وعلى حمزه الانتظار وهى كفيله بمراضاته بعنايه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
امام مرآتها تضع الامسات الاخيره فاليوم حفيل ميلاد من ملك الروح والعقل والجسد ابتسمت بهدوء ووضعت يديها تربت على بطنها المنتفخه فا طفلهم لم يكف عن الحركه وكأنه يثبت مشاركته فى هذا الحفل هديتها له مميزه فهى صوره منذ بدايه عشقهم تجمع بينهم وبين اخواتهم صوره برائحه ذكرى وطعم زمن قد قضى والان هى تعيش الحاضر
اشتمت رائحته فأنفها حساسه هذه الفتره وخصوصا له فا من الواضح ان طفله وهرموناتها اجمعو عليه اذدات حركه الطفل مع دقات قلبها عند النظر إليه وهو يقترب كأنه لم يكبر بالعمر ولم يأتى عليه الزمن فظل الشاب طويل القامه ذو الابتسامه الساحره
اقترب منها ضمها اليه يشتم غبيرها فا بين احضانها تكتمل الحياه ابستم وشاكسها
حسين:: واضح كده ان الواد الشقى ده هايغلبنى ينفع كده مش عارف احضن بمضير
قهقهت بخجل
ليلى::: ضمير ايه الى بتتكلم عنو بس
غمز لها وقبل خديها ثم شفتيها قبل خفيفه واردف
حسين::: صح عندك حق نخلى الضمير لحاجات تانيه
واخذ شفتيها فى قبله وكأنه يهنئ نفسه بيوم مولده
ابتعد يلهث تاركها بوجنتين تشعا حراره واحمرار
حسين ::: اهو دى الهديه الى بجد مش تقوليلى حفله وبتاع
ليلى بخجل:: حسين عيب كده يلا هنتأخر
حسين ::: اه يا انى تخلص الحفله واحتفل بقا
اخذ يديها وتقدما للآحتفال
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حفله بسيطه تضم الاصدقاء فقط وهم محدودين فالعروسين واخيرا تكرمو وانهو شهر العسل وعائله حمزه وفقط
كل من الازواج بين يديه زوجته يراقصهم و رودينا تلهو مع اطفال حمزه
طفل حمزه الاول الذى يحمل من ابويه الكثير والكثير
عمر ::: رودى متلعبش مع ياسين ابن اونكل مازن او سليم وسيف ولاد اونكل باسل
تأففت الصغير بغضبها الطفولى المحببه
رودينا::: يا عمر ما انت مش بتلعب معايا العب مع مين يعنى
عمر بغضب رجولى غريب على عمره التسع سنوات
عمر ::: العبى مع فيروز او كارمن والبنات
اقترب منها وامسك يديها بحنان بالغ جدا
عمر ::: انا بغير عليكى يا رودى متلعبيش مع ولاد علشان اجيبلك الشكولاته الى بتحبيها واجبلك كورتى البوبع كمان
ابتمست الطفله وصفقت بيديها بمرح وسعاده واقتربت مقبله وجنتيه مما اخجله جدا
رودينا ::: ميرسى اوى يا عمر انا بحبك اوى
ابتسم لها واردف بهدوء
عمر ::: متعمليش كده تانى يا رودى معايا اوى مع حد علشان تبقى شطوره ويلا روحى العبى مع فيروز
ابتعدت لتلعب مع اخته الصغيره فنظر لها من بعيد فا المستقبل حافل يا ساده لا تنسو ذالك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بدأت الحفل وزوجته لم تنزل بعد او لم يراها حتى الان اين انت يا هتلر وعلى ذكر هتلر التى ظهرت من العدم بقصه شعر جديده اظهرت طوله ولونه البندقى الخلاب بفستاهها الذى يزهب العقل بلونه عينيها الزرقا بدرجاته محتشم ولكنه لم يترك للعقل شئ للتخيل
زينه هادئه لوجهها فقد كانت لوحه من الجمال
اقترب منها بهدوء وسحرها يجذبه وموسيقه الخلفيه دقات قلبهم يا ساده اقترب واشرف عليها بهيئته التى تذهب الانفاس ببدلته السوداء الرائه وكأنه القدر يعرف فا له ببيون مماثله للون الفستان اقترب منها وقادها بهدوء لساحه الرقص لتمايلا على اغنيه "من غير ما احكيلك " " بحبها الصراحه
"من غير ما احكيلك عن بكرة
ولا اجيبلك سيرة عن الماضي
انا عمري ما عشت الا في قربك
و اسالي في عينيكي على ميلادي
انا قصة انكتبت على ايدك من اول سطر
مش عارف عني غير اللي انتي عني عرفتيه
بدات وانا جنبك ايامي الحلوين في العمر
ماحلمتش بيكي لكن هحلم بعديكي بمين
من قبل ما اقابلك على فكرة
من قبل ما اشوفك واحشاني
انا كنت بحبك من الاول
و قابلتك حبيتك تاني
انا قصة انكتبت على ايدك من اول سطر
مش عارف عني غير اللي انتي عني عرفتيه
بدات وانا جمبك ايامي الحلوين في العمر
محلمتش بيكي لكن هحلم بعديكي بمين"
وكأنهم اسقطو سحرهم على باقى الازواج فكل عاشق اخذ محبوبته فى جوله من المشاعر والابتسامات الخجل ولكن كان عشقهم مختلف فا عند نهايه الاغنيه كانت المفجأه فى كلمه " بحبك" فى نفس الثانيه لنفس الدقيقه لم يعرف من منهم نطقها الاول ولكن قد اعترفا وانتهى وضع يده فى جيبه واخرج خاتم ماس يحمل حجر بنفس لون عينيها البسها ايه ولم يركع لطلبها ولكن جزبها بإقتراب مخجل خطير ومتى خجل العابث واما شفتيها كان السؤال
ادهم::: مش هاقول تتجوزينى علشان انتى مراتى هاقول نبدأ من الاول كفايا بعد بحبك ومش هاسيبك وبوعدك ان مهما حصل عمرى ما هسيبك تطلعى من حضنى يا تجمل هتلر واحلى ندى يا ندى قلبة
والايجابه فى قبله يا ساده لم تكن ايجابه اكثر من بدايه كانت هى القائده ليأخد هو القياده ويكلم فالعاشقان قد جاء وقتهم وانتهت النزاعات والله اعلم
صفق الحاضرين ودكتوره الحب نظرت لنا كامشاهين قائله
مروه::: مبقاش ليا لازمه خلاص الكتاتبه الى خلصتها بدرة ماليش دعوه بقا عايزه تمشينى من باقى الفصول
وجاء وقت تدخلى
الكاتبه ::: وانا اقدر الستنغنى يا دكتوره برضو بقولك ايه خدى جوزك والحضانه الى مخلفاها وامشى علشان بقيت الرويا بس سيبى حمزه باقى الروايا محتاجو
اهديتها غمزه مرحه لينتهى حديثنا
ننتقل لعاشقان الذى لم يعلم احد وقت انتهاء قبلتهم تحت انظار فرحه وتأتى الرياح بما لا تشتهى السفن من صوت تهشم كأس ما ...........
