رواية هاربة من الماضي الفصل الثالث والعشرين 23 والاخير بقلم مروة ايمن
الفصل الاخير 

تفاااااااااعل 



الخير والشر فى عاملنا وهما طريقان الحياه يجتمعان فى البشر كل منا له جزء فى شخصيته شر و خير والسائد هو من يطلق عليه الشخصيه ولكن جميعنا لنا قلب جميعنا احببنا نحب نشعر فهو الاحساس الذى نعيش به دعونا ننظر من جه اخرى عن الحب من وجهه نظر عاشق بعضكم يقول عنه انه مريض بحبه ولكنه فى النهايه بشر
متحطم منذ معرفته لزواجهم كيف ومتى لقد كانت منذ ثوانى سوف تصبح بين يديه زوجته حب دام طويلا على الرغم من حياته الصاخبه ولكن به شعور انها سوف تكون طريقه المستقيم احبها وما باليد حيله ااصبح محرم عليه الحب يا ساده نعم يعلم بأن حياته مبنيه على خطأ اولها عمله فى الممنوعات حتى الصخب والحياه الماجنه ولكنه احبها اراد ان يتزوجها ويهرب معها وبها الى عالم نظيف بعيدا عن الاخطأ ولكن هذا هو عقابه
غضب سخط مشاعر كثيره تفكير فى الانتقام قادته قدماه الى بيتهم حتى المشهد المؤلم تراقص بين زراعيه بعينيهم لمعه عشق وها هى القشه التى كسرت ظهر البعير كلمه احبك لم ولن تكون موجه له وقبله من حق زوج فى ورايه اخرى كان من الممكن تكون له
غضب ساحق اعمل عقله الذى لم يكن فى وعيه من الاساس بسبب كميه كحوليات وممنوعات اذهبت عقله الى عالم اخر اخد كأس من العصير ثم قام بكسره مما ادى الى الالتفات اليه شهقه صدرت منها فقد اشفقت على حاله اقتربت منه خالته بحنانها الفطرى
ليلى ::: مالك يا لؤى
استشف من نظراتها الشفقه وحنانها فا بتسم بسخريه
لؤى ::: انتى بتبصيلى كده ليه جايه تشفقى عليا بعد ايه
اقترب منه زوج اخته واخته الباكيه لمسانده ترنحه
حازم::: اهدى يا لؤى وتعالى معايا علشان تفوق
دفعه بقوه نوعه ما واردف بصوت جريح
لؤى::: افوق بالعاكس انا فى اكتر لحظه فايق فيها لحظه الحقيقه بيقولو ان الى بيشرب بيبقا مش فايق بس بيقول الحقيقه وانا عايز اقول كل الى فى قلبى
اقتربت منه اخته الباكيه فأردف وهو يضع يديه على وجهها بدموعه وحزنه
لؤى::: انتى بتبكى علشانى يا شرى زعلان منى ولا عليا زعلانه من الى كان مانعك من حب حياتك انا مستهلش دموعك
وانتى يا ليلى ليه مأخدتنيش زى شرين ليه سبتينى لعز بيه وكامليا هانم واخدنى كوره بساعدهم علشان اخليهم ينتقمو من بعض
وانتى ...
اقترب منها بحزن بنظرات قد كسرت ولكنها خافت وبقيت بأحضان زوجها
::: وانتى انا حبيتك مش بآيدى صدقينى عارف انى غلط بس قلبى حبك انتو عارفين انا هندمكو على كل لحظه بعدتونى فيها عن حبكو وقرتبونى فيها من اب وام خساره فيهم كلمه اب وام هتندمو كلو هتندمو
خرج مسرعا الى طريق لا يعرف نهايته ولكن حقده وشره قد كتبت لهم النهايه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد ماوحدث انتهت الحفله بحزمهم عليه وبعض النفوس تجلد نفسها لعدم اعطائه فرصه لزرع بعض من الخير به ذهب كل منهم الى غرفته بهدوء
لها النصيب الاكبر من الحزن تعلم مدى حقد اختها وزوجها فاهذه العلاقه من ظلم بسببها اولادهم اقترب منها واحتضنها نامت على صدره وتنهيده قوي خرجت من بين شفيته
ليلى:::: تفتكر ظلمتو
حسين::: انتى كنتى فى ايه ولا فى ايه يا حبيبتى حبيب مفكره نفسك قتلتيه والا بنات بتربيهم انتى مظلمتيهوش اكتر ما اوبوع وامو عملو فيه انسى حبيبتى وبعيدن فين هديتى لولو
ابتسمت فهو الوحيد القادر على اخراجها من احزانها
اقتربت من الكومود الخاص بها واخرجت منه هدايا واهداتها له
فتحها ورائ مدى روعه هذه الزوجه ابتسم وقام بالدعاء للمتوفين فاقتربت منه وطبعت قبله على شفتيه صغيره
ليلى :: كل سنه وانتى طيب يا حبيب عمرى
ابتسم بخبث واردف
حسين ::: مش كده يا لولو
نظرت له بعدم فهم فلم يعطيها الفرصه لأخذها فى قبله طويله مليئه بمشاعره ليدخلها دنيتهم الورديه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
انتهو من حفله اصدقائهم وهى سعيده لقرب ندى وادهم فا مهمتها قد انتهت لذالك قررت اخططاف زوجها فهى قد حجزت احدى الشاليهات الصغيره المطله على البحر وبمساعده بسطيه من الاصدقاء قد تم تزينه حسب ذوقها والاطفال بمساعده خالتها العزيزه يقضون اليوم مع الجد والجده تكتفى بطفلها المشاكس بيطنها وقد استلمت هى القياده بعد الكثير والكثير من المحايلات
حمزه::: ايه يا مروه ده مش طريق البيت انتى مش عايزه تروحى ولا ايه يا حبيبتى
اهداها غمزه تعرفها حق المعرفه مما جعل الدماء تحتقن بوجهها
مروه ::: لا يا حبيبى بس هاخطفك
حمزه::: يا واد يا جمد انت ايوه كده
ابتسمت على مشاكتسه وها هى امام وجهتهم
ركنت سيارتهم قام بوضع يده على خصرها للدخول ولكنها اعترضت وجعلته يغمض عينيه قادته للداخل ترتكته وذهب لمكانها
فهاهم بداخل شاليه صغير من طابق واحد امام البحر وهاوئه النسيم بمدخل مزين بالشموع الصغيره والورود المفضله لديهم
وهى تقف بمنتصف دائره مزينه بالشموع بفستانها الاسمر الذى يلمع ببريق تحت ضوء الشمع والنجوم لتهتف بصوتها الناعم
مروه ::: فتح يا حموزتى
فتح عينيه وكأنه بالجنه يا ساده ضربات قلبه تذاد ليقترب منها بخطوات شبه ركض سريعه متأنيه ونظراته توحى بليله حافله احاط خصرها بتملك ليقربها منه لسمع صوت موسيقى الاغنيتهم المفضله بصوت كوكب الشرق العذب "سيره الحب "
حمزه ::: حوريه من الجنه بين ايدى بس عمرى ما اشبع منها
ابتسمت له بخجلها المعهود فاما مر من سنوات زواجهم التسعه لكنها تخجل ولكنها قالت ما اطار البقيه من عقله
بصوتها العذب ونظراتها الناعسه والمغويه بآحترافيه زوجه عاشقه " بحبك "
وكاعادته لم يعطيها الفرصه ليهديها قبله قويه لم تعهدها من قبل تحمل فى طياتها الكثير والكثير من المشاعر يحملها ويدردف بأنفاسه الاهثه
حمزه ::: بموت فيكى يالى ماليتى حياتى حب
واقترب من غرفه نومهم ولم يفصل قبلته بعد قام بإنزالها لتتزمر
مروه ::: حمزه ابعد اغير بس
حمزه بلاهاث ::: مش مشكله غيرى بكره
ليذيبها فى قبله استسلمت لمشاعره رافعه زراعيها لتحيط عنقه وتبادبه عشق بعشقها الذى لا ينتهى ليقوم بإنزال سحاب فستانها ويذيبا معا فى دنياهم الخاصه
~~~~~~~~~\~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منذ خروجها خلف اخيها باكيه وهى فى عالم اخر تبكى بصمت لقد ظُلم اخيها حقا اكان من الممكن ان يكون افضل اذا لم يبقا مع والديها لماذا هم بذالك السوء يا ليتها تقربت منه
وصل الى منزلهم وهو قلق عليها صمتها يزعجه
حازم::: شرى احنا وصلنا
نظرت له بوجوم وكأنها اكتشفت وجودها معه بالسياره
صعدو لمنزلهم وهى بهذه الحاله مما جعله يقف امامها
حازم::: شرين اتكلمى كده علشان خطرى متسكتيش عيطى اصرخى فيا بس متسكتيش سكوتك بيقلقنى
نظرت له بتشوش بسبب دموعها وقالت بصوت هزيل
شرين ::: تفتكر ظلمناه فعلا تفتكر لو كنت قريبه منو مكانش هيبقا بالسوء ده هما ليه عملو معانا كده ليه خلفونا ليه الصا اتجوزو طالما بيكروه بعض كده انا بكرهم بكرهم اوى
بكت حياتها وبكت اخيها ودنيته السوداء سقطت بين احضانه وبقى يهدها
حازم::: يمكن لؤى مظلوم بس هو دولوقتى كبير وعاقل ويقدر يرجع عن الى بيعملو ويبطل حياتو دى اما انتى خلفوكى علشانى تكونى بنتى وصحبتى حبيبه عمرى وروحى
نظرت له بإمتنان فهو مرساه نجاتها احتنضنته بقوه ومن وسط بكائها
شرين ::: انا بحبك اوى يا حازم
حازم ::: وانا بعشقك يا عيون وقلب حازم
ابتسمت بخجل فأردفت بتوتر
شرين ::: انا حامل
نظر لها بزهول وكأنها كائن غير موجود بالوجود فإبتسمت له ووضعت يديه على بطنها لتأكد عليه معلومتها فما كان منه الى انه حملها ودار بها بسعاده
وسط صراخها وضحكاتها ثم اتجه الى غرفته نومهم
شرين ::: حازم نزلنى
حازم ::: والله ابدا مش هانزلى على سريرك ونحتفل بضمير
وكان الاحتفال بكل الضمير والحب وسعادتهم الابديه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كان يوم حافل له جدا متعب ومرهق فهو قرر منذ استيقاظه انه سوف يصلح بينهم الامور فهما يستحقان السعاده وهى إمرأته زوجته بالله عليكم كيف لا يتمتع بها وبعد ان اصبحت حلال بين يديه ذهب لإحضار خاتم زواجهم فهى لم تحصل على مشهدها الرمانسى الخاص بعد
وفى الحفل كانت اجمل حوريه سقطت من السماء مت اجله بين ديه تشاركه رقصتهم تبادله نظراته بعشق خالص اعترافها بالحب كان الاجمل يا ساده
والقبله من حق الزوجه المعشوقه وانتهت الحكايه بأسواء مشهد الوغد المريض وهى الان بين احضانه ترتجف من الخوف " منك لله يا لؤى ضربت الليله" واليله المضروبه بالفعل فأفكاره لكيفيه بثها عشهق المنتظر عليها الانتظار حتى غدا فهى الان تحتاج للاطمئنان
ادهم::: اهدى يا حبيبتى خلاص
فرح ::: شكلو كان صعبان عليا اوى يا ادهم
نظر لها بتبرم
ادهم::: ميصعبش عليكى غالى ياختى
ابتسمت له واتسعت ابتسامتها حتى وصولها للقهقه
فسحر هو بالابتسامه "العب يا فرغلى اليله لسه مضربتش "
ادهم:: صلاه النبى احسن اموت انا فى الضحكه وصحبه الضحكه وخاتم سليمان الى ضحك الضحكه
اقرن حديثه بغمزه وقحه وتعبير صريح مشابه لتعبير حمدر الوزير
ادهم ::: ماتيجى ونجيب مليجى ياهتلر ده الهرم فاضى وخوفو راضى
خجلت حقها ولكن مشاكسته ذادت من ضحكتها ولكن قد اصحبت ضحكه لا تمت لهتلر بصلى ولكنها اتيه من شارع الهرم
قام بدغدغتها بمشاكسه
ادهم ::: العب يا فرغلى
انحتى بها على الفراش وهو يقترب منوشفتيها ليغيبها فى قبله طويله استسلمت له وبادلته بشغف همساته بحبها ولمساته الحميميه تذداد لحظه يسرقها ويكتفى بها ولكن " الليله مضروبه مضروبه ""
ابتعد عنها بلهاثه ليشاهد ماذا فعل بها شفاه تحمل اثار غزوه وشعرها اشعث سحاب فستانها مفتوح حتى النضف واحدى كتفيها ساقط الثمره المحرمه اصبحت حلاله بين يديه فى مشهد اغزاء متكامل عبث لذيذه ولكن من الفصيل خلف الباب وما هو إلا الصغيره رودينا
رودينا بعبوس ::: دومى انا خايفه ومامى مش جاتلى تنيمنى
نظر لها بصدمه من مشاعره الثائره
ادهم ::: طيب تعالى انا هنيمك
رودينا وهى تدخل للغرفه دون اهتمام له
رودينا :: لا وسع كده انا عايزه فرح انام معاها
دخل خلفها فى صدمه فا فعلا " ضاعت اليله " بعد خروجها من الحمام بغلاله بيضاء طويله حمالات رفيعه من للستان الناعم تنساب على جسدها بإغواء وفتحه ساق مغريه مسح على وجهه بغضب
ادهم : منك لله يا آسر بقا انت تقضى وا اقعد بنتك
واسيبب الهم صلى على كامل النور دى منك لله بجد
ابتسمت له بخجل واخذت الفتاه حتى تنام فى الوسط بينهم
استلقى بجانبهم ناظر بأسف للسقف الغرفه فما من مشكله المبهج انها بين يديه
نظر لها وهى ابتسمت وهتفت بصوت بسيط "بحبك" يحتضن الفتاتين وينما بهدوء وسعاده
~\~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
انتها اليوم واصبحنا فى شروق شمس جديده ويوم ملئ بالاحداث على الجميع استيقظ الجميع واصبحو على مائده افطار يتحدثون بسعاده
ادهم ::: منور يا امبراطور بقا انت تقضى اليوم وانا البس فى الحيط
ضحك الجميع على تعبيراته الغاضبه وخجلت الاختين
اسر::: خلاص ياعم تذاكر بالى ورحله لاوروبا شهر مشوفش وشك فيه وارجع اشتغل بضمير بقا
انتفض بسعاده يعانق اخيه
ادهم ::: حلاوتك يا اسور يا فاهم
ليلى بضحك ::: حرام عليك يا اسر شهر بس شهرين علشان خطرى
ادهم ::: ياخ عظمه على عظمه يا ست ايه الحلاو دى سوف نظر لفرح بغمزه وتعبير
"ده انتى هتموتى يا سوسو "
حسين ::: طيب يلا بلاش غلبه يومنا مهم النهارده هنقدم الورق الى يثبت ادانه عز فى شغلو المشبوه وقتل محمود ورؤوف
انتها الافطار وذهب كل منهم الى حاله او الى المصير المنتظر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الانتقام كلمه خارجه من جزء السئ بجانب الانسان هو رد فعل لشئ بشع قد قام تحطيم شخص ما كان فى وقت ما ذو طبيعه جيده وعند الانتقام يعمل الجزء الغير خير بالمره
مقوله معروفه طبق الانتقام يأكل باردا ولانه يعشق سخونه الطعام اهوج بدون تفكير اراد الانتقام من التى استحوذت على قلبه بل اراد الانتقام من الجميع واذا كانت النهايه بشعه بجميع الطرق
يتربص لهم خارج نطاق منزلهم يريد خروجها
وها هى تظهر الصغيره تلهو فى الجوار اقترب منها ببطئ ونظرت له بفزع
لؤى :::: ماتخافيش انا عمو لؤى
نظرت له الصغيره بخوفها البرئ فهى لم تعلم شئ بالجانب المظلم من العالم
رودينا :::: عمو انت كنت بتعيط امبارح هنا
نظر لها بعاطفه جديده عليه للظهور اقتربت منه واحتضنت قدميه ببرائتها المعهوده قام بالانحناء الى مستواها حتى تستطيع ان تلمس وجهه بيديها
رودينا:::: متزعلش انت شكلك طيوب انا هديك الشكولاته السحريه بتاعتى وهاتخليك مبسوط على طول
ابتسمت له وابتسم لها ولكن استعاد بعض من افكاره السابقه
لؤى::: طب ايه رايك تيجى معايا نجيب شكولاته
رودينا:: بس مامى هتزعل لو مش قولتلها
لؤى::: متخافيش مش هنتأخر
ذهبت معه ببرائه امسكت بيده نظر لها بهدوء مخالف لما بداخله ماذنب طفله فى انتقامه ما ذنب البرائه فى ذالك الصراع بين الخير والشر دائما بداخله ولا مفر فا الانتقام سوف يتم خرج بهدوء من المنزل واوقفه نداء غاضب
ندى ::: رودينا انتى رايحه فين
ارادت الفتاه ترك يديه ولكنه كلن الاقوى ليدفعها بداخب السياره بقوه وفى الخلف صراخ الاخرى لتقترب منه فى غضب وخوف ايضا من بطشه
ندى ::: لؤى انت واخد البنت على فين سيبها يا لؤى ملهاش ذمب
اللفت لها بقوه وغضبه نظرات حارقه مليئه بفضبه
لؤى:::: وقلبى ملهوش ذنب انا ماليش ذنب كل ذنبى انى حبيتك سمحينى
وكانت اخر جمله قبل ان يقوم بضربها بقوه على رائسها حتى فقدت الوعى ثوانى ام دقائق وكانت السياره تغادر نظاق منزلهم الى البعيد وجههه لن يعفرها احد لفتره ما
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ويستمر الغضب يستمر الانتقام اوراق تحمل الكثير والكثير من اشياء مخله بالقانون واكثر
اسر :::: طب ما نقدم الورق للبوليس ونخلص
حسين::: اهدى يا اسر مش وقتو
ادهم::: ليه مش وقتو بس انا عايز افهم
نظر لهم بهدوء
حسين::: ضفين يجو بس وانا افهمكو كل حاجه
واثناء قول ذالك كان وصل الضيفين بالفعل
حازم::: معلش يا عمى بشمهندس حمزه اخرنى
نظرا الاخين فى تسأل لبعضهم فى حينما ابتسم العم
حسين :::: كده بقا افهمكو اخبار الشغل ايه
حمزه :::: كل حاجه جهزت حضرتك شريك بنسبه ٥٥% فى مجموعه الصياد وده طبعا بعد ما انا بعتهم لحضرتك
حازم::: وده بقا فلاشه بس ايه خلاصه سجلات متوثقه واوقات بعمليات فديوهات وركودات اسماء ناس كبيره فاضيح وليله بيضه سعادتك
ومازال التساؤلات متاحه بين الاخين
آسر ::: انا اول مره احس انى مش فاهم حاجه
ادهم نظر له ::: تصدق ولا انا بس انا بدأت افهم
حمزه بطبيعه شغله والتوسع شارك عز الصياد وطبعا اشترى اسهم وبقا شريك بأكتر من النص فى المجموعه الاساسيه مس كده
نظره فخر من الاب الروحى فالذالك الشبل قد اخذ من ابيه ذكائه
حسين::: برافو عليك يا ادهم وطبعا حمزه كان اسم بس وطبعا علشان اسم جمزه محمد صلاح ليه اسمو فى السوق عز بلع الطعم وكل ده لينا فى الاخر ده حق ندى وفرك يا آسر
استوضح للامر وبدأت الرؤيا تضح
آسر ::: طب وحازم ايه شغلو
ابتسم بمرح وقام بإعتدال نظارته
حازم ::: انا بقا فيروس صغير على كمبيوتر عز الدين وطبعا يعنى بمإنى دراع حمزه اليمين بس حمايا العزيز ميعرفش واظن وضحت الامور
اتضحت الامور وهاقد جائت النهايه ولكن دائما وابدا تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن على هيئه رنين متواصل من الزوجه
آسر ::: ايوه حبيب ...... اهدى بس اهدى بطلى عياط ايه الحصل
فرح ::::: بنتى يا خطفوها انا عايزه بنتى يا آسر انا عايزه بنتى
آسر ::: يا فرح الله يهديكى مش فاهم حاجه اهدى علشان افهم بس الوو الوووو فرح
حسين ::: ايه الى حصل
غضب خوف مشاعر متضاربه قلق وكلمه واحده
آسر:::: رودينا اتخطفت
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
من اكثر الانفعلات التى تدفع الادرينالاين بالجسد وهو الخوف يزيد من ضربات القلب وهى استيقظت فى غرفه واضح انه مكان مهجور بيت قديم وافضل شئ فى هذا المزقف الصراخ
ندى :::: لؤى طلعنى من هنا الحقوووونى حد يلحقنى يا ناسسس روديييينا انتى فين لؤىىىىىى
ولا من مجيب يستمر الصراخ حتى تنتهى قواها وتخر باكيه وهى تنادى بصوت ضعيف
ندى:::: حرام عليك الى بتعملو ده حراااان خرجونى من هنا
وهنا تاتى الاصوات مفاتيح لتدخل الطفله
رودينا ::: فرح متعيطيش لؤى جابلك حاجات حلوه معايا وقالى هايرجعنا لماما وآسر علشان وحشونى
احتضنت الطفله باكيه وقف امامها تركت الفتاه وصرخت به اخذت تضرب براحتيها صدره تهستريا غريزه البقاء
ندى :::: انت ايه يا اخى حرام عليك بقا رجعنا يا لؤى طب بلاش انا رجع رودى لامها هى ملهاش ذنب
نظر لها ببردو
لؤى::: هرجع رودى بشرط
نظرت له بإستفهام
اقترب منها امسك بيدها يستعطفها نظرات جنونيه هو فى حاله من الجنون ليس بوعيه
لؤى:::: نتجوز وتهربى معايا مش عايز غيرك يا ندى صدقينى نهرب ونسبنا منهم كلهم انا بحبك
جنونه كلماته ونظراته اخافتها فهى على دراسه كامله من بطشه بكاء هستيرى وصراخ
ندى ::: انا مبحبكش والله ما بحبك مش هاقدر حرام عليك بقا حرام عليكو بقا كفايا الى عملتوه فينا حرمتونا من ابويا وامى كمان عايز تحرمنى من راحتى حبيبى وحياتى الى اخترتها انتو ايه شياطين
لؤى :::: قدامك ساعه واحده فكرى فيها كويس ومحدش هايخسر غيرك
بكت صرخت وما فائده خرج وتركها اخذ الطفله ادخلها يغرفه واغلق عليها فى هدوء منتظر الاجابه
بينما الاخرى فى بكائها خائفه من ضياع عمرها وحياتها بين يدى قاتل مجنون مهلا هاتفها معاها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مشاعر الامومه من ارقى المشاعر على وجه الخليقه فاما بالكم يا ساده من ام خطفت ابنتيها فلم تكن ندى اختها ولكنها صغيرتها كبرت على يديها وقطعه من قلبها وراحل كان حب حياتها الاول نائمه فى فراشها دموعها تسقط بعد كميه من المهدئات اصبحت جثه هامده
ادهم ::: ازاى يخدهم والحرس كان فين
حازم::: للاسف من الباب الى بينكو وبين الفيلا الى جمبك اهو حضره ارائد مراد وصل
مراد ::: احنا فرغنا الكميرات والحمد لله مشهد الاختطاف كان واضح اشتبك مع مدام ندى فا ضربها على راسها ومشى بالعربيه بس احنا مش هنقدر نعمل محضر ولا نتحضرك قبل 48 ساعه دى الاجرائات
ادهم بغضب ::: بقولك مراتى وبنت اخويا اتخطفو تقولى اجراءات
حازم ::: اهدى يا أدهم وان شاء الله كل هنعرف مكانهم
وجاء ما اسكت الجميع رنين الهاتف
ادهم ::: دى ندى بعتت رساله
حسين ::: حازم انت ممكن تعرف مكانهم من مكالمه صح
حازم ::: طبعا
رسائل استغاثه منها وفى محولات ناجحه لمعرفه مكانهم
تحرك الجميع الى المكان ولكن الصاعقه مكالمه صوت وصوره من هاتفها
لؤى:::: عرفتك المكان مش مشكله يا ادهم خلى بقا الكاميرا مفتوحه علشان تشوف مراتك وهى فى حضنى هستمتع وابقا خدها وان سايبلك عليها ذكرى متتنسيش
ادهم :::: هاقتلك يا لؤى هاشرب من دمك هاقتلك
سباق مع الزمن والاخر اقترب منها وهى تبتعد حتى الاتصقت بالحائط لمس شعرها وجهها دفعته ولكن كان اقوى دفن وجهه بين عنقها ليستنشق رائحتها بطريقه مقززه قامت بدفعه بقوه حتى اختل توازنه ووقع هربت بسرعه جرت باقصى سرعه تبحث عن الصغيره
غرف كثره تنادى وتبكى وهو بخلفها خوف فزع قامت بالاختباء بإحدى الغرف ولكنه لحق بها اخذت تقاومه وهو يقترب اختل توازها سقطت وهو من فوقها صراخ زهلع تقازمه بديها حتى احست بسلاحه كوضوع بداخل صدره وضعت يديها لسحبه ولكنه امسكه وحاول ان يضربها به لكنه قاومته بقوه ابعدته كادت ان تقف ولكنه امسك بها اوقعها مره اخرى اصبح يعلوها وهى تقاومه اقتراب مقزز قبلاث مقززه والسلاح عند نظريها
وصلت الشرطه والجميع اخيرا بحثو فى كل مكان وجدو غرفه الصغيره
ادهم ::: فين ندى
صراخ استغاثتها شتته ذهب ليبحث عنها ومعه سلاحه اقترب من الغرفه بسرعه وكان المشهد غنى عن التعريف اقترب منهم ابعده عنها وابتدأت مشاجره ضرب وعنف
ويأتى السكون على هيئه طلقه ناريه وجثه هامده لتنتهى روايتى يا ساده ليجف حبر قلمى وتطوى صفحه لنقطه وتأتى بدايه النهايه
النهايه ماقبل الختام
الخير والشر فى عاملنا وهما طريقان الحياه يجتمعان فى البشر كل منا له جزء فى شخصيته شر و خير والسائد هو من يطلق عليه الشخصيه ولكن جميعنا لنا قلب جميعنا احببنا نحب نشعر فهو الاحساس الذى نعيش به دعونا ننظر من جه اخرى عن الحب من وجهه نظر عاشق بعضكم يقول عنه انه مريض بحبه ولكنه فى النهايه بشر
متحطم منذ معرفته لزواجهم كيف ومتى لقد كانت منذ ثوانى سوف تصبح بين يديه زوجته حب دام طويلا على الرغم من حياته الصاخبه ولكن به شعور انها سوف تكون طريقه المستقيم احبها وما باليد حيله ااصبح محرم عليه الحب يا ساده نعم يعلم بأن حياته مبنيه على خطأ اولها عمله فى الممنوعات حتى الصخب والحياه الماجنه ولكنه احبها اراد ان يتزوجها ويهرب معها وبها الى عالم نظيف بعيدا عن الاخطأ ولكن هذا هو عقابه
غضب سخط مشاعر كثيره تفكير فى الانتقام قادته قدماه الى بيتهم حتى المشهد المؤلم تراقص بين زراعيه بعينيهم لمعه عشق وها هى القشه التى كسرت ظهر البعير كلمه احبك لم ولن تكون موجه له وقبله من حق زوج فى ورايه اخرى كان من الممكن تكون له
غضب ساحق اعمل عقله الذى لم يكن فى وعيه من الاساس بسبب كميه كحوليات وممنوعات اذهبت عقله الى عالم اخر اخد كأس من العصير ثم قام بكسره مما ادى الى الالتفات اليه شهقه صدرت منها فقد اشفقت على حاله اقتربت منه خالته بحنانها الفطرى
ليلى ::: مالك يا لؤى
استشف من نظراتها الشفقه وحنانها فا بتسم بسخريه
لؤى ::: انتى بتبصيلى كده ليه جايه تشفقى عليا بعد ايه
اقترب منه زوج اخته واخته الباكيه لمسانده ترنحه
حازم::: اهدى يا لؤى وتعالى معايا علشان تفوق
دفعه بقوه نوعه ما واردف بصوت جريح
لؤى::: افوق بالعاكس انا فى اكتر لحظه فايق فيها لحظه الحقيقه بيقولو ان الى بيشرب بيبقا مش فايق بس بيقول الحقيقه وانا عايز اقول كل الى فى قلبى
اقتربت منه اخته الباكيه فأردف وهو يضع يديه على وجهها بدموعه وحزنه
لؤى::: انتى بتبكى علشانى يا شرى زعلان منى ولا عليا زعلانه من الى كان مانعك من حب حياتك انا مستهلش دموعك
وانتى يا ليلى ليه مأخدتنيش زى شرين ليه سبتينى لعز بيه وكامليا هانم واخدنى كوره بساعدهم علشان اخليهم ينتقمو من بعض
وانتى ...
اقترب منها بحزن بنظرات قد كسرت ولكنها خافت وبقيت بأحضان زوجها
::: وانتى انا حبيتك مش بآيدى صدقينى عارف انى غلط بس قلبى حبك انتو عارفين انا هندمكو على كل لحظه بعدتونى فيها عن حبكو وقرتبونى فيها من اب وام خساره فيهم كلمه اب وام هتندمو كلو هتندمو
خرج مسرعا الى طريق لا يعرف نهايته ولكن حقده وشره قد كتبت لهم النهايه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد ماوحدث انتهت الحفله بحزمهم عليه وبعض النفوس تجلد نفسها لعدم اعطائه فرصه لزرع بعض من الخير به ذهب كل منهم الى غرفته بهدوء
لها النصيب الاكبر من الحزن تعلم مدى حقد اختها وزوجها فاهذه العلاقه من ظلم بسببها اولادهم اقترب منها واحتضنها نامت على صدره وتنهيده قوي خرجت من بين شفيته
ليلى:::: تفتكر ظلمتو
حسين::: انتى كنتى فى ايه ولا فى ايه يا حبيبتى حبيب مفكره نفسك قتلتيه والا بنات بتربيهم انتى مظلمتيهوش اكتر ما اوبوع وامو عملو فيه انسى حبيبتى وبعيدن فين هديتى لولو
ابتسمت فهو الوحيد القادر على اخراجها من احزانها
اقتربت من الكومود الخاص بها واخرجت منه هدايا واهداتها له
فتحها ورائ مدى روعه هذه الزوجه ابتسم وقام بالدعاء للمتوفين فاقتربت منه وطبعت قبله على شفتيه صغيره
ليلى :: كل سنه وانتى طيب يا حبيب عمرى
ابتسم بخبث واردف
حسين ::: مش كده يا لولو
نظرت له بعدم فهم فلم يعطيها الفرصه لأخذها فى قبله طويله مليئه بمشاعره ليدخلها دنيتهم الورديه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
انتهو من حفله اصدقائهم وهى سعيده لقرب ندى وادهم فا مهمتها قد انتهت لذالك قررت اخططاف زوجها فهى قد حجزت احدى الشاليهات الصغيره المطله على البحر وبمساعده بسطيه من الاصدقاء قد تم تزينه حسب ذوقها والاطفال بمساعده خالتها العزيزه يقضون اليوم مع الجد والجده تكتفى بطفلها المشاكس بيطنها وقد استلمت هى القياده بعد الكثير والكثير من المحايلات
حمزه::: ايه يا مروه ده مش طريق البيت انتى مش عايزه تروحى ولا ايه يا حبيبتى
اهداها غمزه تعرفها حق المعرفه مما جعل الدماء تحتقن بوجهها
مروه ::: لا يا حبيبى بس هاخطفك
حمزه::: يا واد يا جمد انت ايوه كده
ابتسمت على مشاكتسه وها هى امام وجهتهم
ركنت سيارتهم قام بوضع يده على خصرها للدخول ولكنها اعترضت وجعلته يغمض عينيه قادته للداخل ترتكته وذهب لمكانها
فهاهم بداخل شاليه صغير من طابق واحد امام البحر وهاوئه النسيم بمدخل مزين بالشموع الصغيره والورود المفضله لديهم
وهى تقف بمنتصف دائره مزينه بالشموع بفستانها الاسمر الذى يلمع ببريق تحت ضوء الشمع والنجوم لتهتف بصوتها الناعم
مروه ::: فتح يا حموزتى
فتح عينيه وكأنه بالجنه يا ساده ضربات قلبه تذاد ليقترب منها بخطوات شبه ركض سريعه متأنيه ونظراته توحى بليله حافله احاط خصرها بتملك ليقربها منه لسمع صوت موسيقى الاغنيتهم المفضله بصوت كوكب الشرق العذب "سيره الحب "
حمزه ::: حوريه من الجنه بين ايدى بس عمرى ما اشبع منها
ابتسمت له بخجلها المعهود فاما مر من سنوات زواجهم التسعه لكنها تخجل ولكنها قالت ما اطار البقيه من عقله
بصوتها العذب ونظراتها الناعسه والمغويه بآحترافيه زوجه عاشقه " بحبك "
وكاعادته لم يعطيها الفرصه ليهديها قبله قويه لم تعهدها من قبل تحمل فى طياتها الكثير والكثير من المشاعر يحملها ويدردف بأنفاسه الاهثه
حمزه ::: بموت فيكى يالى ماليتى حياتى حب
واقترب من غرفه نومهم ولم يفصل قبلته بعد قام بإنزالها لتتزمر
مروه ::: حمزه ابعد اغير بس
حمزه بلاهاث ::: مش مشكله غيرى بكره
ليذيبها فى قبله استسلمت لمشاعره رافعه زراعيها لتحيط عنقه وتبادبه عشق بعشقها الذى لا ينتهى ليقوم بإنزال سحاب فستانها ويذيبا معا فى دنياهم الخاصه
~~~~~~~~~\~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منذ خروجها خلف اخيها باكيه وهى فى عالم اخر تبكى بصمت لقد ظُلم اخيها حقا اكان من الممكن ان يكون افضل اذا لم يبقا مع والديها لماذا هم بذالك السوء يا ليتها تقربت منه
وصل الى منزلهم وهو قلق عليها صمتها يزعجه
حازم::: شرى احنا وصلنا
نظرت له بوجوم وكأنها اكتشفت وجودها معه بالسياره
صعدو لمنزلهم وهى بهذه الحاله مما جعله يقف امامها
حازم::: شرين اتكلمى كده علشان خطرى متسكتيش عيطى اصرخى فيا بس متسكتيش سكوتك بيقلقنى
نظرت له بتشوش بسبب دموعها وقالت بصوت هزيل
شرين ::: تفتكر ظلمناه فعلا تفتكر لو كنت قريبه منو مكانش هيبقا بالسوء ده هما ليه عملو معانا كده ليه خلفونا ليه الصا اتجوزو طالما بيكروه بعض كده انا بكرهم بكرهم اوى
بكت حياتها وبكت اخيها ودنيته السوداء سقطت بين احضانه وبقى يهدها
حازم::: يمكن لؤى مظلوم بس هو دولوقتى كبير وعاقل ويقدر يرجع عن الى بيعملو ويبطل حياتو دى اما انتى خلفوكى علشانى تكونى بنتى وصحبتى حبيبه عمرى وروحى
نظرت له بإمتنان فهو مرساه نجاتها احتنضنته بقوه ومن وسط بكائها
شرين ::: انا بحبك اوى يا حازم
حازم ::: وانا بعشقك يا عيون وقلب حازم
ابتسمت بخجل فأردفت بتوتر
شرين ::: انا حامل
نظر لها بزهول وكأنها كائن غير موجود بالوجود فإبتسمت له ووضعت يديه على بطنها لتأكد عليه معلومتها فما كان منه الى انه حملها ودار بها بسعاده
وسط صراخها وضحكاتها ثم اتجه الى غرفته نومهم
شرين ::: حازم نزلنى
حازم ::: والله ابدا مش هانزلى على سريرك ونحتفل بضمير
وكان الاحتفال بكل الضمير والحب وسعادتهم الابديه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كان يوم حافل له جدا متعب ومرهق فهو قرر منذ استيقاظه انه سوف يصلح بينهم الامور فهما يستحقان السعاده وهى إمرأته زوجته بالله عليكم كيف لا يتمتع بها وبعد ان اصبحت حلال بين يديه ذهب لإحضار خاتم زواجهم فهى لم تحصل على مشهدها الرمانسى الخاص بعد
وفى الحفل كانت اجمل حوريه سقطت من السماء مت اجله بين ديه تشاركه رقصتهم تبادله نظراته بعشق خالص اعترافها بالحب كان الاجمل يا ساده
والقبله من حق الزوجه المعشوقه وانتهت الحكايه بأسواء مشهد الوغد المريض وهى الان بين احضانه ترتجف من الخوف " منك لله يا لؤى ضربت الليله" واليله المضروبه بالفعل فأفكاره لكيفيه بثها عشهق المنتظر عليها الانتظار حتى غدا فهى الان تحتاج للاطمئنان
ادهم::: اهدى يا حبيبتى خلاص
فرح ::: شكلو كان صعبان عليا اوى يا ادهم
نظر لها بتبرم
ادهم::: ميصعبش عليكى غالى ياختى
ابتسمت له واتسعت ابتسامتها حتى وصولها للقهقه
فسحر هو بالابتسامه "العب يا فرغلى اليله لسه مضربتش "
ادهم:: صلاه النبى احسن اموت انا فى الضحكه وصحبه الضحكه وخاتم سليمان الى ضحك الضحكه
اقرن حديثه بغمزه وقحه وتعبير صريح مشابه لتعبير حمدر الوزير
ادهم ::: ماتيجى ونجيب مليجى ياهتلر ده الهرم فاضى وخوفو راضى
خجلت حقها ولكن مشاكسته ذادت من ضحكتها ولكن قد اصحبت ضحكه لا تمت لهتلر بصلى ولكنها اتيه من شارع الهرم
قام بدغدغتها بمشاكسه
ادهم ::: العب يا فرغلى
انحتى بها على الفراش وهو يقترب منوشفتيها ليغيبها فى قبله طويله استسلمت له وبادلته بشغف همساته بحبها ولمساته الحميميه تذداد لحظه يسرقها ويكتفى بها ولكن " الليله مضروبه مضروبه ""
ابتعد عنها بلهاثه ليشاهد ماذا فعل بها شفاه تحمل اثار غزوه وشعرها اشعث سحاب فستانها مفتوح حتى النضف واحدى كتفيها ساقط الثمره المحرمه اصبحت حلاله بين يديه فى مشهد اغزاء متكامل عبث لذيذه ولكن من الفصيل خلف الباب وما هو إلا الصغيره رودينا
رودينا بعبوس ::: دومى انا خايفه ومامى مش جاتلى تنيمنى
نظر لها بصدمه من مشاعره الثائره
ادهم ::: طيب تعالى انا هنيمك
رودينا وهى تدخل للغرفه دون اهتمام له
رودينا :: لا وسع كده انا عايزه فرح انام معاها
دخل خلفها فى صدمه فا فعلا " ضاعت اليله " بعد خروجها من الحمام بغلاله بيضاء طويله حمالات رفيعه من للستان الناعم تنساب على جسدها بإغواء وفتحه ساق مغريه مسح على وجهه بغضب
ادهم : منك لله يا آسر بقا انت تقضى وا اقعد بنتك
واسيبب الهم صلى على كامل النور دى منك لله بجد
ابتسمت له بخجل واخذت الفتاه حتى تنام فى الوسط بينهم
استلقى بجانبهم ناظر بأسف للسقف الغرفه فما من مشكله المبهج انها بين يديه
نظر لها وهى ابتسمت وهتفت بصوت بسيط "بحبك" يحتضن الفتاتين وينما بهدوء وسعاده
~\~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
انتها اليوم واصبحنا فى شروق شمس جديده ويوم ملئ بالاحداث على الجميع استيقظ الجميع واصبحو على مائده افطار يتحدثون بسعاده
ادهم ::: منور يا امبراطور بقا انت تقضى اليوم وانا البس فى الحيط
ضحك الجميع على تعبيراته الغاضبه وخجلت الاختين
اسر::: خلاص ياعم تذاكر بالى ورحله لاوروبا شهر مشوفش وشك فيه وارجع اشتغل بضمير بقا
انتفض بسعاده يعانق اخيه
ادهم ::: حلاوتك يا اسور يا فاهم
ليلى بضحك ::: حرام عليك يا اسر شهر بس شهرين علشان خطرى
ادهم ::: ياخ عظمه على عظمه يا ست ايه الحلاو دى سوف نظر لفرح بغمزه وتعبير
"ده انتى هتموتى يا سوسو "
حسين ::: طيب يلا بلاش غلبه يومنا مهم النهارده هنقدم الورق الى يثبت ادانه عز فى شغلو المشبوه وقتل محمود ورؤوف
انتها الافطار وذهب كل منهم الى حاله او الى المصير المنتظر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الانتقام كلمه خارجه من جزء السئ بجانب الانسان هو رد فعل لشئ بشع قد قام تحطيم شخص ما كان فى وقت ما ذو طبيعه جيده وعند الانتقام يعمل الجزء الغير خير بالمره
مقوله معروفه طبق الانتقام يأكل باردا ولانه يعشق سخونه الطعام اهوج بدون تفكير اراد الانتقام من التى استحوذت على قلبه بل اراد الانتقام من الجميع واذا كانت النهايه بشعه بجميع الطرق
يتربص لهم خارج نطاق منزلهم يريد خروجها
وها هى تظهر الصغيره تلهو فى الجوار اقترب منها ببطئ ونظرت له بفزع
لؤى :::: ماتخافيش انا عمو لؤى
نظرت له الصغيره بخوفها البرئ فهى لم تعلم شئ بالجانب المظلم من العالم
رودينا :::: عمو انت كنت بتعيط امبارح هنا
نظر لها بعاطفه جديده عليه للظهور اقتربت منه واحتضنت قدميه ببرائتها المعهوده قام بالانحناء الى مستواها حتى تستطيع ان تلمس وجهه بيديها
رودينا:::: متزعلش انت شكلك طيوب انا هديك الشكولاته السحريه بتاعتى وهاتخليك مبسوط على طول
ابتسمت له وابتسم لها ولكن استعاد بعض من افكاره السابقه
لؤى::: طب ايه رايك تيجى معايا نجيب شكولاته
رودينا:: بس مامى هتزعل لو مش قولتلها
لؤى::: متخافيش مش هنتأخر
ذهبت معه ببرائه امسكت بيده نظر لها بهدوء مخالف لما بداخله ماذنب طفله فى انتقامه ما ذنب البرائه فى ذالك الصراع بين الخير والشر دائما بداخله ولا مفر فا الانتقام سوف يتم خرج بهدوء من المنزل واوقفه نداء غاضب
ندى ::: رودينا انتى رايحه فين
ارادت الفتاه ترك يديه ولكنه كلن الاقوى ليدفعها بداخب السياره بقوه وفى الخلف صراخ الاخرى لتقترب منه فى غضب وخوف ايضا من بطشه
ندى ::: لؤى انت واخد البنت على فين سيبها يا لؤى ملهاش ذمب
اللفت لها بقوه وغضبه نظرات حارقه مليئه بفضبه
لؤى:::: وقلبى ملهوش ذنب انا ماليش ذنب كل ذنبى انى حبيتك سمحينى
وكانت اخر جمله قبل ان يقوم بضربها بقوه على رائسها حتى فقدت الوعى ثوانى ام دقائق وكانت السياره تغادر نظاق منزلهم الى البعيد وجههه لن يعفرها احد لفتره ما
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ويستمر الغضب يستمر الانتقام اوراق تحمل الكثير والكثير من اشياء مخله بالقانون واكثر
اسر :::: طب ما نقدم الورق للبوليس ونخلص
حسين::: اهدى يا اسر مش وقتو
ادهم::: ليه مش وقتو بس انا عايز افهم
نظر لهم بهدوء
حسين::: ضفين يجو بس وانا افهمكو كل حاجه
واثناء قول ذالك كان وصل الضيفين بالفعل
حازم::: معلش يا عمى بشمهندس حمزه اخرنى
نظرا الاخين فى تسأل لبعضهم فى حينما ابتسم العم
حسين :::: كده بقا افهمكو اخبار الشغل ايه
حمزه :::: كل حاجه جهزت حضرتك شريك بنسبه ٥٥% فى مجموعه الصياد وده طبعا بعد ما انا بعتهم لحضرتك
حازم::: وده بقا فلاشه بس ايه خلاصه سجلات متوثقه واوقات بعمليات فديوهات وركودات اسماء ناس كبيره فاضيح وليله بيضه سعادتك
ومازال التساؤلات متاحه بين الاخين
آسر ::: انا اول مره احس انى مش فاهم حاجه
ادهم نظر له ::: تصدق ولا انا بس انا بدأت افهم
حمزه بطبيعه شغله والتوسع شارك عز الصياد وطبعا اشترى اسهم وبقا شريك بأكتر من النص فى المجموعه الاساسيه مس كده
نظره فخر من الاب الروحى فالذالك الشبل قد اخذ من ابيه ذكائه
حسين::: برافو عليك يا ادهم وطبعا حمزه كان اسم بس وطبعا علشان اسم جمزه محمد صلاح ليه اسمو فى السوق عز بلع الطعم وكل ده لينا فى الاخر ده حق ندى وفرك يا آسر
استوضح للامر وبدأت الرؤيا تضح
آسر ::: طب وحازم ايه شغلو
ابتسم بمرح وقام بإعتدال نظارته
حازم ::: انا بقا فيروس صغير على كمبيوتر عز الدين وطبعا يعنى بمإنى دراع حمزه اليمين بس حمايا العزيز ميعرفش واظن وضحت الامور
اتضحت الامور وهاقد جائت النهايه ولكن دائما وابدا تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن على هيئه رنين متواصل من الزوجه
آسر ::: ايوه حبيب ...... اهدى بس اهدى بطلى عياط ايه الحصل
فرح ::::: بنتى يا خطفوها انا عايزه بنتى يا آسر انا عايزه بنتى
آسر ::: يا فرح الله يهديكى مش فاهم حاجه اهدى علشان افهم بس الوو الوووو فرح
حسين ::: ايه الى حصل
غضب خوف مشاعر متضاربه قلق وكلمه واحده
آسر:::: رودينا اتخطفت
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
من اكثر الانفعلات التى تدفع الادرينالاين بالجسد وهو الخوف يزيد من ضربات القلب وهى استيقظت فى غرفه واضح انه مكان مهجور بيت قديم وافضل شئ فى هذا المزقف الصراخ
ندى :::: لؤى طلعنى من هنا الحقوووونى حد يلحقنى يا ناسسس روديييينا انتى فين لؤىىىىىى
ولا من مجيب يستمر الصراخ حتى تنتهى قواها وتخر باكيه وهى تنادى بصوت ضعيف
ندى:::: حرام عليك الى بتعملو ده حراااان خرجونى من هنا
وهنا تاتى الاصوات مفاتيح لتدخل الطفله
رودينا ::: فرح متعيطيش لؤى جابلك حاجات حلوه معايا وقالى هايرجعنا لماما وآسر علشان وحشونى
احتضنت الطفله باكيه وقف امامها تركت الفتاه وصرخت به اخذت تضرب براحتيها صدره تهستريا غريزه البقاء
ندى :::: انت ايه يا اخى حرام عليك بقا رجعنا يا لؤى طب بلاش انا رجع رودى لامها هى ملهاش ذنب
نظر لها ببردو
لؤى::: هرجع رودى بشرط
نظرت له بإستفهام
اقترب منها امسك بيدها يستعطفها نظرات جنونيه هو فى حاله من الجنون ليس بوعيه
لؤى:::: نتجوز وتهربى معايا مش عايز غيرك يا ندى صدقينى نهرب ونسبنا منهم كلهم انا بحبك
جنونه كلماته ونظراته اخافتها فهى على دراسه كامله من بطشه بكاء هستيرى وصراخ
ندى ::: انا مبحبكش والله ما بحبك مش هاقدر حرام عليك بقا حرام عليكو بقا كفايا الى عملتوه فينا حرمتونا من ابويا وامى كمان عايز تحرمنى من راحتى حبيبى وحياتى الى اخترتها انتو ايه شياطين
لؤى :::: قدامك ساعه واحده فكرى فيها كويس ومحدش هايخسر غيرك
بكت صرخت وما فائده خرج وتركها اخذ الطفله ادخلها يغرفه واغلق عليها فى هدوء منتظر الاجابه
بينما الاخرى فى بكائها خائفه من ضياع عمرها وحياتها بين يدى قاتل مجنون مهلا هاتفها معاها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مشاعر الامومه من ارقى المشاعر على وجه الخليقه فاما بالكم يا ساده من ام خطفت ابنتيها فلم تكن ندى اختها ولكنها صغيرتها كبرت على يديها وقطعه من قلبها وراحل كان حب حياتها الاول نائمه فى فراشها دموعها تسقط بعد كميه من المهدئات اصبحت جثه هامده
ادهم ::: ازاى يخدهم والحرس كان فين
حازم::: للاسف من الباب الى بينكو وبين الفيلا الى جمبك اهو حضره ارائد مراد وصل
مراد ::: احنا فرغنا الكميرات والحمد لله مشهد الاختطاف كان واضح اشتبك مع مدام ندى فا ضربها على راسها ومشى بالعربيه بس احنا مش هنقدر نعمل محضر ولا نتحضرك قبل 48 ساعه دى الاجرائات
ادهم بغضب ::: بقولك مراتى وبنت اخويا اتخطفو تقولى اجراءات
حازم ::: اهدى يا أدهم وان شاء الله كل هنعرف مكانهم
وجاء ما اسكت الجميع رنين الهاتف
ادهم ::: دى ندى بعتت رساله
حسين ::: حازم انت ممكن تعرف مكانهم من مكالمه صح
حازم ::: طبعا
رسائل استغاثه منها وفى محولات ناجحه لمعرفه مكانهم
تحرك الجميع الى المكان ولكن الصاعقه مكالمه صوت وصوره من هاتفها
لؤى:::: عرفتك المكان مش مشكله يا ادهم خلى بقا الكاميرا مفتوحه علشان تشوف مراتك وهى فى حضنى هستمتع وابقا خدها وان سايبلك عليها ذكرى متتنسيش
ادهم :::: هاقتلك يا لؤى هاشرب من دمك هاقتلك
سباق مع الزمن والاخر اقترب منها وهى تبتعد حتى الاتصقت بالحائط لمس شعرها وجهها دفعته ولكن كان اقوى دفن وجهه بين عنقها ليستنشق رائحتها بطريقه مقززه قامت بدفعه بقوه حتى اختل توازنه ووقع هربت بسرعه جرت باقصى سرعه تبحث عن الصغيره
غرف كثره تنادى وتبكى وهو بخلفها خوف فزع قامت بالاختباء بإحدى الغرف ولكنه لحق بها اخذت تقاومه وهو يقترب اختل توازها سقطت وهو من فوقها صراخ زهلع تقازمه بديها حتى احست بسلاحه كوضوع بداخل صدره وضعت يديها لسحبه ولكنه امسكه وحاول ان يضربها به لكنه قاومته بقوه ابعدته كادت ان تقف ولكنه امسك بها اوقعها مره اخرى اصبح يعلوها وهى تقاومه اقتراب مقزز قبلاث مقززه والسلاح عند نظريها
وصلت الشرطه والجميع اخيرا بحثو فى كل مكان وجدو غرفه الصغيره
ادهم ::: فين ندى
صراخ استغاثتها شتته ذهب ليبحث عنها ومعه سلاحه اقترب من الغرفه بسرعه وكان المشهد غنى عن التعريف اقترب منهم ابعده عنها وابتدأت مشاجره ضرب وعنف
ويأتى السكون على هيئه طلقه ناريه وجثه هامده لتنتهى روايتى يا ساده ليجف حبر قلمى وتطوى صفحه لنقطه وتأتى بدايه النهايه
النهايه ماقبل الختام
الخاتمه
"النهايه"


اشكركم على المتابعه 



وها هى كلمه النهايه تسطر اخر ورقه من اوراق ذكرياتى كانت الكثير منها مبهج مفرح مليئه بالتحدى وايضا بالحزن فا أنا حتى الان لم احدثكم عن اليوم الابشع عن الاطلاق فى دنيا الذكريات موقعى الان ......
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
النهايه اتت على هيئه رصاصه تخترق جسد ما ليلفظ انفاسه الاخيره صدمه من امسك بالسلاح ومن اطلق الرصاصه
حتى هى كانت فى صدمه اقل من ثانيه حدث وانتهى امسكت بالمسدس وكان عقلها يحدثها رصاصه واحده فى الهواء لتنتهى المعركه وكلنها تذكرت ..... تذكرت طفله دون اب وام وذالك بسبب جبروت وظلم حقد وظلام فى الانفس ليغلب شيطانها المعركه ويكون هو الخاسر
نظر قبل السقوط لم يصدق ولكن ايقن انها الفاعله وهى بالفعل رصاصع الخلاص
استعادت وعيها ام لم تستعيده فا هزيت ببكاء هادى دموعها تتساقط وتهزى
ندى :::: قتلتو انا قتلتو قتلت روح بس الروح دى كانت عايزه تاخد روحى انا غبط وقتلتو بس زى ما هما حرمونى من ابويا وامى انا حرمتهم من ابنهم انا قتلت ابن عمى لؤى
وقت يشاهد الموقف حبيبتها فى حاله صدمه وعليه ايقافها ام عليه انقاذه لا يعلم ولكنه صرخ للمساعده
ادهم:::: اسررررررررر مررررااااااد حد يلحقنا بسرعه
اقتربت من جسده المسجى على الارض يديها اختلطت بدمائه وكأنها تقصد بهذه الدرجه لتكون موقع الرصاصه القلب انفاسه بطيئه ولكن لم تذهب الابتسامه عن وجهه
لؤى:::: عارفه احلى حاجه ايه انك انتى الى ادتينى رصاصه الخلاص
بكاء ..... دموعها تنهمر ووجهها يرفض التصديق
لؤى::: متزعليش عليا انا حبيتك يا ندى ومسامحك شكرا لان اخر وش اشوفو انتى شكرا لان دموعك علشانى بس انا مستهلش صدقينى مش مشكله المهم انى بحبك ومسامحك
اخر نفس واخر كلمه لتصعد الروح لابارئها
ندى :::: لؤى استنى ماتمتش ارجوك استنى علشان خطرى انتى متستاهلش تموت انت تستاهل فرص لؤى لاااااااااااااااا
وها هى اخر كلمه لتذهب لدنيا الاحلام
جائت الدعم بعد فوات الاوان لحملها زوجها للمشفى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
النهايه يا ساده اذا عملت خيرا فتأخذ جائزتك واذا كان جانبك من الظلام الكثير فاعقاب هذا قانون دنيانا يا ساده
تم الاقاء القبض على اكبر شحنه من المخدرات والاسلحه المهربه وبتقديم اوراق للشرطه اصدت بيان بضبط واحضار المدعو عز الدين الصياد وزوجته كاميليا الاسيوطى والابن لؤى الصياد
واثناء اصدار هذا الحكم كان فى طريقه للمخبئه السرى ليدخل بكامل غضبه نار موقده ليصرخ فى الجالسه امامه فى حاله من الضعف ومقيده
عز :::: انا تعملى فيا كده
نظرت له بضعف وحقد ايضا فابتسمت
كاميليا:::: يا سلام ده على اساس انك كنت هتدينى مكفأتى ما انت كنت بتخطط لموتى يبقا واحده بواحده يا عز
نظر لها بغضب عز::: انا ازاى مأخدش بالى انى مبربى تعبان فى بيتى
صرخت فيه بقوه لم تعلم من اين اتت :::: تلميذتك عارفه ليه علشان فضلت تشربنى من سم بتاعك لحد ما اول ما لدغت لدغتك انت قتلت اختى وجوزها عذبت اختى الوحيده وانا مسعداك فى كل ده وبعدين فى الاخر عايز تقتلنى
عز::: ما انتى قولتيها كنتى معايا بتشاركى وبتساعدى انتى قتلتى اختك معايا وانتى الى خليتى اختك تحاول تقتل حسن علشانك علشان انتى بتحبيه
نظرت له بجزع وحزن كاميليا::: طب ما انت بتبح ليلى وعملت كل ده علشانها طول عمرك بتحبها لحد ما خلتنى اكره نفسى واكره اختى انا كنت بحبك انت ... لكن انت الى حولت حبى ده لكره كام مره نمت جمبى فيها ونديت بإسمها كام مره اشوف عنك بتلمع ليها خليتنى اكرهم علشان كده كان لازم انتقم منك
اثناء حدثهم قد اقتحمت الشرطه المكان الاغلال بين ايديهم
عز ::: انتقامنا وصلنا لدرجه انك قتلتى ابنك ابنك مات انا بقا هسيبك تعذبى نفسك طول عمرك بموت ابدك وانا هسيبك
اخذ المسدس من جيب الشرطى وكانت اخر كلمه ليقوم بقتل نفسه
سقطت صارخه
كاميليا :::: لا ماتمتش لازم تدخل السجن وتتعذب زى ما عذبتنى سنين معاك ابنى ضاع ضيعت ابنى عز ضيعت ابنى
حاله الهستريا ما بين البكاء والضحك ليغشى عليها
وهاوهى نهايه جانب الظلام يا ساده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد مرور شهر
مرت ايام كانت على البعض صدمه فقدت الاب والام والاخ فى نفس اليوم وها هى الان تقف امام زجاج تشاهدها من الخارج جسد بلا روح والدتها التى سقطت بمرضها المفسى بعد الصدمه سقطت دموعها وهى تنعى نفسها قبل ما تقوم زراع زوجها بإحاطتها بحنان
حازم::: مش هاتدخليلها برضو يا حبيبتى
ببكاء شرين::: مش قادره يا حازم مش هاقدر
احتضنها بقوه فهو يعلم مدى حزنها وضع يده على بطنها المسطحه فا هى فى شهرها الثانى من الحمل
حازم::: كل حاجه هتتصلح يا شرى وكل واحد واخد الى يستحقو تعالى نبنى الى اتهد ونعمل عيله ونكمل نعديلهم ان ربنا يسامحهم
نظرت له فهو يحمل من الحنان والحب ما يكفى العالم
شرين :::: انا مش عارفه من غيرك كنت عملت ايه كان زمانى مت بجد
حازم ::: متقوليش كده حبيبتى ربنا كاتب لكل واحد نصيبو والحمد لله على كل حال يلا بقا علشان الطياره مش فاضل عليها كتير
مسكت يده والقت نظره اخيره على والدتها وذهبت فهى تبقى والدتها فى النهايه وسوف تقف بجانبها حتى اخر العمر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منذ ان اغشى عليها التجات الى عيبوبه اخياريه بعقلها فا اصبحت جسد بلا روح وها قد مر شهرين وقد اخذت القرار
ادهم :::: انا مش موافق يا ندى
نظرت له بهدوء
ندى ::: سبنى يا ادهم صدقنى انا مبقتش انفعك ولا انفع اى حد اصلا خلاص ندى راحت و الى قدامك دى واحده تانيه
مشاعره ترفض الفراق لتأتى ثانى لحظه فى حياته للبكاء اقترب منها احاط زراعيها برفق
ادهم::: مقدرش صدقينى محدش يقدر يستغنى عن روحو
شاركته بكائه
ندى ::: انتى مش هتستحمل انا الى حصل قتلنى يا ادهم صدقنى ده اسلم حل لينا متصعبهاش علينا اكتر من كده
اقترب حد اختلاط النفاس ليأخذها فى قبله فريده من نوعها لتبادله بكاء شغف القبله حزن تمسكت به وتمسك بها فهما فى لحظه فراق يا ساده التعد عنها
ادهم ::: انتى طالق يا اغلى انسانه انتى طالق يا حب عمرى ما هاحب بعدو انتى طالق يا الى روحى متعلقه بروحك
استعادت رباطه جاشها اخذت حقيبه سفرها وذهبت
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
لحظات الوداع صعبه واصعب اذا كان ذالك الشخص قريب من قلبك واذا كانت ابنتك التى لم تنجبها
ليلى ببكاء ::: كان لازم تسبينى يا ندى
ندى ببكاء مماثل ::: صدقينى ده احلى حل
ليلى ::: خلى بالك على نفسك
احتضنتها قائله ::: حاضر يا احلى ام فى الدنيا
اقتربت من ابيها الروحى لتبتسم بدموعها وتحضتنه
ندى ::: خلى بالك على لولو يا سحس خلى بالك على احلى ماما فى الدينا
حسين ::: ارجعى اقوى يا ندى انتى طول عمرك قويه وانا بثق فيكى
هبطت لمستوى الصغيره الباكيه
ندى ::: دموعك الؤلؤ يا رودى غاليه بلاش تنزل كتيررر
رودينا ::: هتوحشينى يا نيدو
احتضنت اختها :::: خلى بالك على نفسك واحكى للبيبى عنى لحد ما ارجع
اسر ::: هترجعى قريب يا ندى
ابتسمت له وودعته وجاء اخر زوجين
شرين ::: هتمشى من غير ما تسلمى عليا
احتضنت بعضهما فهم فى الحقيقه اكثر من اختين
اقتربت من صديقها الصدوق
حازم::: متغبيش علينا يا ب
لبانيتا
ضحكو وحتضنتعه ودعتهم وجاء النداء الاخير لها لتنظر حولها تنتظره سيأتى
ثوانى مرت وقد اتى يجرى بسرعه حتى تتلاحق انفاسه اقتربت منه بهدوء
ادهم:::: مش معنى انى طلقتك هسيبك
ابتسمت له بهدوء
ندى :: خلى بالك على نفسك
ادهم بإصرار::: متسافريش يا ندى
ندى ببكاء ::: متبقاش تعمل سباقات مجنونه تانى
ادهم ببكاء وتأثر ::: بحبك يا هتلر متسبنيش
ندى :::اشوف وشك على خير
وقبل ان تذهب التفتت له
ندى ::: ادهم انا بحبك اوى
ذهبت وهل للرجوع يوما من يعلم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
النهايه اخر كلمه اكتبها فى هذه الورقه بل هى اخر كلمه سأكتبها لهذا المجلد مجلد الذكريات لقت تعافت آلام القلب فا بالوقت والحب قد تم التعافى
حازم ::: يلا يا شرى بقا انا لبست كارما زى ما اتفقنا قومى بقا
نظرت له وابتسمت اقفلت مجلد ذكرياتها فقد مر عامين رزقت فيهم بإبنتها كارمن واليوم ذكرى ميلاد توؤمى ليلى وابن آسر
قامت لتتجهز نادت على زوجها
شرين ::: حازم
حازم :::نعم يا روحى
شرين ::: انا بحبك
حازم ::: وانا بموت فيكى ويلا اجهزر بقا بدل ما والله نتأخر جاتك نيله وانتى حلوه كده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وتظل هى رمز الامومه والحنان بالرغم من تقدم سنها ولكن قد رزقها الله بتوؤميها "مالك" و "اماليا" وها هى انجزت اخر لمسه فى تجهيزاتها فاليوم عيد مولدهم الثانى مع حفيدها الثانى والذى يحمل من ملامح امه وطباع ابيه "ياسين" لم تهدش من اختيار اسر لذالك الاسم فهى تعملم مدى عقليته
تجمع عائلى برائحه الدفئ ينقصهم شخص واحد فقط
ابنتها المتمرده التى بالمناسبه قد افتتحت شركتها الخاصه وهى من انجح الشركاتالصغير لتصميم الملابس فى باريس عاصمه الموضا والجمال استقرت عائلتها وهى بين احضان حبيبها بعد زمن بعيد فالان يا ساده هذه هى النهايه السعيده
على الجانب الاخر واقف ينظر لهم كيف يحتوى ابيه الروحى الحنون ليلى وردى الشقيه كيف تلعب مع الاصغار اه منك يا معشوقتى اذا كان يسمح لنا الزمان كان اصبح لدينا طفله تشبهك قريبا جدا فقد انتهت حربك مع نفسك وجاء وقتل لافوز بيكى يا جائزتى ومعذبتى
هذه هى النهايه والحبر انتهى والاوراق لم يعد بها بقعه بيضاء الجميع حصل على نتيجه اختياره الابطال انقسمت مابين الحزن والفرح ومابين النصيب والقدر احداهما تضرر ومازال مُتضرر وعلى المُتضرر اللجوء للقضاء والقاضى هنا هو القلب ياساده قلب قد اخذ عزائه بيده وانهزم تحت سلطه عشق كانت اكبر من المتوقع والقربان هو والقدر انتصر
ومن الابطال من حصل على الاستقرار واخير وهذه هى النهايه السعيده وحبرى يعانق الاوراق كا معانقه ندى الصباح لبتلات زهور تتفتح بعبير ممتاز ليس له مثيل
والاخر جزاء الموت هو الحق وعدل الله لا يخذل احد ابدا
فهل تكون هذه النهايه بلا وللحديث بقيه مع القاضى الملكوم فى حضره العشق
تمت بحمد الله
"النهايه"
وها هى كلمه النهايه تسطر اخر ورقه من اوراق ذكرياتى كانت الكثير منها مبهج مفرح مليئه بالتحدى وايضا بالحزن فا أنا حتى الان لم احدثكم عن اليوم الابشع عن الاطلاق فى دنيا الذكريات موقعى الان ......
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
النهايه اتت على هيئه رصاصه تخترق جسد ما ليلفظ انفاسه الاخيره صدمه من امسك بالسلاح ومن اطلق الرصاصه
حتى هى كانت فى صدمه اقل من ثانيه حدث وانتهى امسكت بالمسدس وكان عقلها يحدثها رصاصه واحده فى الهواء لتنتهى المعركه وكلنها تذكرت ..... تذكرت طفله دون اب وام وذالك بسبب جبروت وظلم حقد وظلام فى الانفس ليغلب شيطانها المعركه ويكون هو الخاسر
نظر قبل السقوط لم يصدق ولكن ايقن انها الفاعله وهى بالفعل رصاصع الخلاص
استعادت وعيها ام لم تستعيده فا هزيت ببكاء هادى دموعها تتساقط وتهزى
ندى :::: قتلتو انا قتلتو قتلت روح بس الروح دى كانت عايزه تاخد روحى انا غبط وقتلتو بس زى ما هما حرمونى من ابويا وامى انا حرمتهم من ابنهم انا قتلت ابن عمى لؤى
وقت يشاهد الموقف حبيبتها فى حاله صدمه وعليه ايقافها ام عليه انقاذه لا يعلم ولكنه صرخ للمساعده
ادهم:::: اسررررررررر مررررااااااد حد يلحقنا بسرعه
اقتربت من جسده المسجى على الارض يديها اختلطت بدمائه وكأنها تقصد بهذه الدرجه لتكون موقع الرصاصه القلب انفاسه بطيئه ولكن لم تذهب الابتسامه عن وجهه
لؤى:::: عارفه احلى حاجه ايه انك انتى الى ادتينى رصاصه الخلاص
بكاء ..... دموعها تنهمر ووجهها يرفض التصديق
لؤى::: متزعليش عليا انا حبيتك يا ندى ومسامحك شكرا لان اخر وش اشوفو انتى شكرا لان دموعك علشانى بس انا مستهلش صدقينى مش مشكله المهم انى بحبك ومسامحك
اخر نفس واخر كلمه لتصعد الروح لابارئها
ندى :::: لؤى استنى ماتمتش ارجوك استنى علشان خطرى انتى متستاهلش تموت انت تستاهل فرص لؤى لاااااااااااااااا
وها هى اخر كلمه لتذهب لدنيا الاحلام
جائت الدعم بعد فوات الاوان لحملها زوجها للمشفى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
النهايه يا ساده اذا عملت خيرا فتأخذ جائزتك واذا كان جانبك من الظلام الكثير فاعقاب هذا قانون دنيانا يا ساده
تم الاقاء القبض على اكبر شحنه من المخدرات والاسلحه المهربه وبتقديم اوراق للشرطه اصدت بيان بضبط واحضار المدعو عز الدين الصياد وزوجته كاميليا الاسيوطى والابن لؤى الصياد
واثناء اصدار هذا الحكم كان فى طريقه للمخبئه السرى ليدخل بكامل غضبه نار موقده ليصرخ فى الجالسه امامه فى حاله من الضعف ومقيده
عز :::: انا تعملى فيا كده
نظرت له بضعف وحقد ايضا فابتسمت
كاميليا:::: يا سلام ده على اساس انك كنت هتدينى مكفأتى ما انت كنت بتخطط لموتى يبقا واحده بواحده يا عز
نظر لها بغضب عز::: انا ازاى مأخدش بالى انى مبربى تعبان فى بيتى
صرخت فيه بقوه لم تعلم من اين اتت :::: تلميذتك عارفه ليه علشان فضلت تشربنى من سم بتاعك لحد ما اول ما لدغت لدغتك انت قتلت اختى وجوزها عذبت اختى الوحيده وانا مسعداك فى كل ده وبعدين فى الاخر عايز تقتلنى
عز::: ما انتى قولتيها كنتى معايا بتشاركى وبتساعدى انتى قتلتى اختك معايا وانتى الى خليتى اختك تحاول تقتل حسن علشانك علشان انتى بتحبيه
نظرت له بجزع وحزن كاميليا::: طب ما انت بتبح ليلى وعملت كل ده علشانها طول عمرك بتحبها لحد ما خلتنى اكره نفسى واكره اختى انا كنت بحبك انت ... لكن انت الى حولت حبى ده لكره كام مره نمت جمبى فيها ونديت بإسمها كام مره اشوف عنك بتلمع ليها خليتنى اكرهم علشان كده كان لازم انتقم منك
اثناء حدثهم قد اقتحمت الشرطه المكان الاغلال بين ايديهم
عز ::: انتقامنا وصلنا لدرجه انك قتلتى ابنك ابنك مات انا بقا هسيبك تعذبى نفسك طول عمرك بموت ابدك وانا هسيبك
اخذ المسدس من جيب الشرطى وكانت اخر كلمه ليقوم بقتل نفسه
سقطت صارخه
كاميليا :::: لا ماتمتش لازم تدخل السجن وتتعذب زى ما عذبتنى سنين معاك ابنى ضاع ضيعت ابنى عز ضيعت ابنى
حاله الهستريا ما بين البكاء والضحك ليغشى عليها
وهاوهى نهايه جانب الظلام يا ساده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد مرور شهر
مرت ايام كانت على البعض صدمه فقدت الاب والام والاخ فى نفس اليوم وها هى الان تقف امام زجاج تشاهدها من الخارج جسد بلا روح والدتها التى سقطت بمرضها المفسى بعد الصدمه سقطت دموعها وهى تنعى نفسها قبل ما تقوم زراع زوجها بإحاطتها بحنان
حازم::: مش هاتدخليلها برضو يا حبيبتى
ببكاء شرين::: مش قادره يا حازم مش هاقدر
احتضنها بقوه فهو يعلم مدى حزنها وضع يده على بطنها المسطحه فا هى فى شهرها الثانى من الحمل
حازم::: كل حاجه هتتصلح يا شرى وكل واحد واخد الى يستحقو تعالى نبنى الى اتهد ونعمل عيله ونكمل نعديلهم ان ربنا يسامحهم
نظرت له فهو يحمل من الحنان والحب ما يكفى العالم
شرين :::: انا مش عارفه من غيرك كنت عملت ايه كان زمانى مت بجد
حازم ::: متقوليش كده حبيبتى ربنا كاتب لكل واحد نصيبو والحمد لله على كل حال يلا بقا علشان الطياره مش فاضل عليها كتير
مسكت يده والقت نظره اخيره على والدتها وذهبت فهى تبقى والدتها فى النهايه وسوف تقف بجانبها حتى اخر العمر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منذ ان اغشى عليها التجات الى عيبوبه اخياريه بعقلها فا اصبحت جسد بلا روح وها قد مر شهرين وقد اخذت القرار
ادهم :::: انا مش موافق يا ندى
نظرت له بهدوء
ندى ::: سبنى يا ادهم صدقنى انا مبقتش انفعك ولا انفع اى حد اصلا خلاص ندى راحت و الى قدامك دى واحده تانيه
مشاعره ترفض الفراق لتأتى ثانى لحظه فى حياته للبكاء اقترب منها احاط زراعيها برفق
ادهم::: مقدرش صدقينى محدش يقدر يستغنى عن روحو
شاركته بكائه
ندى ::: انتى مش هتستحمل انا الى حصل قتلنى يا ادهم صدقنى ده اسلم حل لينا متصعبهاش علينا اكتر من كده
اقترب حد اختلاط النفاس ليأخذها فى قبله فريده من نوعها لتبادله بكاء شغف القبله حزن تمسكت به وتمسك بها فهما فى لحظه فراق يا ساده التعد عنها
ادهم ::: انتى طالق يا اغلى انسانه انتى طالق يا حب عمرى ما هاحب بعدو انتى طالق يا الى روحى متعلقه بروحك
استعادت رباطه جاشها اخذت حقيبه سفرها وذهبت
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
لحظات الوداع صعبه واصعب اذا كان ذالك الشخص قريب من قلبك واذا كانت ابنتك التى لم تنجبها
ليلى ببكاء ::: كان لازم تسبينى يا ندى
ندى ببكاء مماثل ::: صدقينى ده احلى حل
ليلى ::: خلى بالك على نفسك
احتضنتها قائله ::: حاضر يا احلى ام فى الدنيا
اقتربت من ابيها الروحى لتبتسم بدموعها وتحضتنه
ندى ::: خلى بالك على لولو يا سحس خلى بالك على احلى ماما فى الدينا
حسين ::: ارجعى اقوى يا ندى انتى طول عمرك قويه وانا بثق فيكى
هبطت لمستوى الصغيره الباكيه
ندى ::: دموعك الؤلؤ يا رودى غاليه بلاش تنزل كتيررر
رودينا ::: هتوحشينى يا نيدو
احتضنت اختها :::: خلى بالك على نفسك واحكى للبيبى عنى لحد ما ارجع
اسر ::: هترجعى قريب يا ندى
ابتسمت له وودعته وجاء اخر زوجين
شرين ::: هتمشى من غير ما تسلمى عليا
احتضنت بعضهما فهم فى الحقيقه اكثر من اختين
اقتربت من صديقها الصدوق
حازم::: متغبيش علينا يا ب
لبانيتا
ضحكو وحتضنتعه ودعتهم وجاء النداء الاخير لها لتنظر حولها تنتظره سيأتى
ثوانى مرت وقد اتى يجرى بسرعه حتى تتلاحق انفاسه اقتربت منه بهدوء
ادهم:::: مش معنى انى طلقتك هسيبك
ابتسمت له بهدوء
ندى :: خلى بالك على نفسك
ادهم بإصرار::: متسافريش يا ندى
ندى ببكاء ::: متبقاش تعمل سباقات مجنونه تانى
ادهم ببكاء وتأثر ::: بحبك يا هتلر متسبنيش
ندى :::اشوف وشك على خير
وقبل ان تذهب التفتت له
ندى ::: ادهم انا بحبك اوى
ذهبت وهل للرجوع يوما من يعلم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
النهايه اخر كلمه اكتبها فى هذه الورقه بل هى اخر كلمه سأكتبها لهذا المجلد مجلد الذكريات لقت تعافت آلام القلب فا بالوقت والحب قد تم التعافى
حازم ::: يلا يا شرى بقا انا لبست كارما زى ما اتفقنا قومى بقا
نظرت له وابتسمت اقفلت مجلد ذكرياتها فقد مر عامين رزقت فيهم بإبنتها كارمن واليوم ذكرى ميلاد توؤمى ليلى وابن آسر
قامت لتتجهز نادت على زوجها
شرين ::: حازم
حازم :::نعم يا روحى
شرين ::: انا بحبك
حازم ::: وانا بموت فيكى ويلا اجهزر بقا بدل ما والله نتأخر جاتك نيله وانتى حلوه كده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وتظل هى رمز الامومه والحنان بالرغم من تقدم سنها ولكن قد رزقها الله بتوؤميها "مالك" و "اماليا" وها هى انجزت اخر لمسه فى تجهيزاتها فاليوم عيد مولدهم الثانى مع حفيدها الثانى والذى يحمل من ملامح امه وطباع ابيه "ياسين" لم تهدش من اختيار اسر لذالك الاسم فهى تعملم مدى عقليته
تجمع عائلى برائحه الدفئ ينقصهم شخص واحد فقط
ابنتها المتمرده التى بالمناسبه قد افتتحت شركتها الخاصه وهى من انجح الشركاتالصغير لتصميم الملابس فى باريس عاصمه الموضا والجمال استقرت عائلتها وهى بين احضان حبيبها بعد زمن بعيد فالان يا ساده هذه هى النهايه السعيده
على الجانب الاخر واقف ينظر لهم كيف يحتوى ابيه الروحى الحنون ليلى وردى الشقيه كيف تلعب مع الاصغار اه منك يا معشوقتى اذا كان يسمح لنا الزمان كان اصبح لدينا طفله تشبهك قريبا جدا فقد انتهت حربك مع نفسك وجاء وقتل لافوز بيكى يا جائزتى ومعذبتى
هذه هى النهايه والحبر انتهى والاوراق لم يعد بها بقعه بيضاء الجميع حصل على نتيجه اختياره الابطال انقسمت مابين الحزن والفرح ومابين النصيب والقدر احداهما تضرر ومازال مُتضرر وعلى المُتضرر اللجوء للقضاء والقاضى هنا هو القلب ياساده قلب قد اخذ عزائه بيده وانهزم تحت سلطه عشق كانت اكبر من المتوقع والقربان هو والقدر انتصر
ومن الابطال من حصل على الاستقرار واخير وهذه هى النهايه السعيده وحبرى يعانق الاوراق كا معانقه ندى الصباح لبتلات زهور تتفتح بعبير ممتاز ليس له مثيل
والاخر جزاء الموت هو الحق وعدل الله لا يخذل احد ابدا
فهل تكون هذه النهايه بلا وللحديث بقيه مع القاضى الملكوم فى حضره العشق
تمت بحمد الله
