اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم شمس علاء 



البارت الثاني والعشرون

في قصر معتصم الشرقاوي.

في غرفة ادهم.
نور صحيت ولقت نفسها في حضن ادهم مش مصدقة انه اعترفلها بحبها مش مصدقة ان دا حصل فضلت بصله.

ادهم وهو مغمض عينه : هتفضلي بصه كتير ولا ايه.
نور بشهقة : انتا انتا شوفتني ازاي.

ادهم فتح عينه وبصلها : زي الناس لان انا اصلا صاحي قبليكي مش مصدقة صح.

نور باستعباط: مش مصدقة ايه.
ادهم : ايه يا نوري انتي عارفة قصدي كويس هااا فاهمة كويس.

نور : اوووووف اه مش مصدقة انك اعترفتلي الصراحة انت كنت بنأدم عباره عن كتله من التلج و البرود و............
ادهم : بسسسسسسسس ايه في ايه انتي هتسرحي ولا ايه وبعدين مش معنه اني بحبك انك تسرحي في الكلام يا نوري ماشي ياحبيبتي.

نور : معاملتك صعبة اوي يا ادهم.

ادهم : انا شوفت حاجات وانا صغير ميستحملهاش حد.

نور حطت ايديها علي دراعة : طب ما تحكيلي يا ادهم.

ادهم حط ايده علي ايديها : مابلاش اول عيلقتنا تبقا هم اوعدك اني احكيلك علي كل حاجة ماشي اقوم بقا اجهز نفسي واروح الشغل ولا افضل قاعد جنبك انا مستعد عادي.

نور وشها احمر : احممممم لا قوم وانا كمان هقوم اجهز نفسي عشان اروح الشغل.

ادهم : تمام اجهزي وانا هوصلك .

نور : ماشي.

نور كلمت نفسها : يخربيت جمالك هيييييح مز و صاروخ كدا.

ادهم : عارف.

نور بخضة : ياماما انت بتطلع منين انتا يا عم فجعتني يا ادهم اوووووف.

ادهم : سلامتك يا نوري من الفجعه.

نور بصدمه : ادهم انتا سخن او انتا مش ادهم الي انا عرفة كدا كتير يا ادهم كتير عليا وحده وحده عبال ما اتعود لان كدا انا ممكن اتوه منك لاء ونوري كدا كتير يا ابو الادهيم كتير.

ادهم زقها : ابو الادهيم ابقا بدلعك واقولك يا نوري تقوليلي ابو الادهيم شبه المتخلف عز اوعي انا رايح اجهز نفسي قال ابو الادهيم قال.

نور من وسط ضحكتها : طب استني يا ادهم يا ابو الادهيم يابو لهههههههب.

ادهم رجع ومسكها من وسطها وشلها من علي السرير : مين الي طلع ابولهب دي انطقي.

نور باحراج من الوضع الي هما فيه : احمممممم مابلاش يا ادهم.
ادهم : هتفضلي كدا يا قلبي وانا مستمتع.
نور : ادهم نزلني.

ادهم : لاء مين الي طلع الاسم دا عليا .
نور : لازم.
ادهم : اه.

نور بصوت واطي: سامحني بقا يا زيزو............ عز.

ادهم باستعباط : مين.
نور : ادهم نزلني بقا انا قولتلك عز وربنا يسامحني بقاااا.
ادهم : لازم يعني لازم تنزلي.

نور : اه نزلني بقا.
ادهم باستمتاع : لاء.

نور بغضب طفولي : اووووف يا ادهم نزلني بقا .

الباب خبط وادهم ساب نور وهي جرت علي الحمام تجهز نفسها.

ادهم فتح الباب.

عز : واووو ايه الواد الحليوه دا انا لو بت عليا الطلاق ماسيبك حتي وانتا نايم مز يا ابو الادهيم.

ادهم ربع ايده : خييير يا زفت.
عز : نفسي اعرف مابتحترمنيش ليه يا ابو الادهيييم.
ادهم : اااااخلص يلااااااا.

عز : ايه ياعم طالع و فارد علينا عضلاتك و لبسلي بنطلون بس وشعرك نازل علي وشك وشكلك صااااروخ هتتغر علينا ولا ايه.

ادهم مسك عز من هدومه وشعلقه في الهواء: عايز ايه يا زفت اخلص.
عز : طب لو سمحت سبيني شكلي وحش ماما عايزك انت ونور عشان نفطر مع بعض انا غلطان اني اتبرعت بالمهمه دي ياباي عليك يا جدع.
ادهم بصوت محذر : وحياة ابويا يا عز لما انزل لربيك علي ابو لهب مااااشي يا عز هربيك.
في ثانيه واحده عز ماكنش موجود قدام ادهم .

تحت.
عز : ماكنش يومك يا غاليه ياعيني علي شبابي الي هيروح يا اماااااا.

شهيره : في ايه ياعز .
عز : ابنك شلني ولا كأني كوباية مياه ابنك قالي ورحمة ابويا لربيك علي ابو لهب شبابي ضاع يا مااااا ابقو قولوا لحياة اني بحبها وقولوا لي نور متشكرين.

شهيره : عملت ايه.
عز : عرف اني انا الي بقول عليه ابو لهب و هيشلوحني يا شهيره منا قولتلك الله.
سلمي : ياعيني عليك يا عز يا حبيبي متخفش هوصل وصيتك.
اسر :احسن يا عز انا فرحان فيك محدش بيعرف يسكتك غير ادهم الصراحة بيسكتنا كلنا .

نور : صباح الخير.

الجميع : صباح النور.
عز : كدا يا نور تعترفي عليا.
نور : معلش يا زيزو انا اتسبت زي زيك.

عز :دا هينفخني يا نور.
ادهم جيه من وراهم : تتلم بقا عبال منفطر واتصرف معاك.
عز راح قعد علي الكرسي بتاعه : حاضر.
كله قعد يفطر.

شهيره : اومال فين مالك.

أيه كانت مستنيه السؤال دا عشان تتطمن عليه .
ادهم : عندو شغل كتير وبيبات في المكتب . طبعا ادهم كان عارف ان مالك مبيجيش علشان أيه في البيت وميقلقش راحتها وكمان مينفعش لانه غريب.

أيه : انا مشيا.

ادهم : ريحا فين.
أيه : ريحا لبابا و أسيل جيا معايا.
ادهم : تمام .

أسيل جت كن وراهم : سمو عليكوا يا قوم....... ابيه ادهم السلام عليكم يا اخوه.

شهيره بابتسامة : وعليكم السلام.
اسر : جبانة يا أسيل جبانة
أسيل : بس يا اسوره بس دا البوس يا أسر.

ادهم : خلااااص بقااا.
كله سكت.
أيه : يلا يا أسيل عشان انا هروح الكلية انهارده و مش عايزا اتأخر.

أسيل : يلااا يا ايوش.
أيه : يلا.

بعد ما أيه و أسيل ميشيو.

ادهم خلص اكل : عز.
عز بصله : نعم.

ادهم : تعرف كلمة ابو لهب دي لو اسمعها تاني هزعلك كلامي مسموع و لا لاء .
عز : احممممممم مسموع.
ادهم : يلا يا نور يلا ياسلمي.
سلمي : انا مش هروح.
ادهم : ليه.
سلمي : تعبانه.
ادهم بخضة: الف سلامة عليكي تعالي اوديكي للدكتور.
سلمي بابتسامة علي حنان ادهم : لا يا ابيه عادي مش تعبانة التعب الي هوا يعني يا ابيه متخفش.
ادهم : متأكده .
سلمي : اه .

ادهم : ماشي

ادهم وصل نور المستشفى.
ادهم : ماتمشيش يا نور انا هرجع اروحك .
نور : تمام.

ادهم : خلي بالك من نفسك يا نور سلام.
نور : سلام.

************************************

عند احمد.
احمد بيرن علي ملك و هي مبتردش.

ملك : نعم.
احمد : اتفضلي البسي وانزلي حالا من غير اي مناقشة يا ملك من غير اي مناقشة يلااا. وقفل التيليفون.

ملك جهزت و نزلتله.

ملك فتحت باب العربية و قعدت وراه .

ملك : ها نعم.

احمد : ينفع الي انتي عملتيه امبارح دا.
ملك : هي بنت قليلة ادب و قليلة ذوق.
احمد : والي انتي عملتية اسمه ايه فهميني لو سمحتي .

ملك : وحده باهزئني و انتا واقف ماتكلمتش فاقلت اجيب انا حقي .

احمد : ملك متعصبنيش انتي مخلتليش فرصة اني ادافع عنك انتي مسكتي في البنت و مرحمتيش امها و بوظتيلي كل حاجة و دخله المكتب با اسلوب همجي و لا كأنك مش في شغل كأنك في بيتك انتي نيلتي الدنيا و انتي الي زعلانة.

ملك : دا انتا طردتني من المكتب.
احمد : لان ببساطة ان البنت كانت جيالي في قضية و موضوع تاني الي هيا مرضتش تقولة كان زماني لحقت الدنيا الي اتخربت بسبيك يا ملك.

ملك باستغراب : موضوع ايه .

احمد: ابويا يا ملك باع حقنا و فلوسنا لمراته مسبلناش حاجة البنت الي انتي مرمتيها دي كان محمود ماشي معاها بس هيا عشان انا علقتي كويسة معاها ولما عرفت وجيت تقولي لاكن هيا مردتش تتكلم لما انتي عملتي كدا و انا لما دورت عرفت انه بعلها كل حاجة بيع و شري حتي الڤيلا الي اشترها كتبها باسمها الي هو فاكرني معرفهوش انتي تصرفك ضيع حق اخواتي البنات قبل حقي البنت كانت جيالي قبل ما يمضوا العقد 4 ساعات دا الي انا عرفته عايزاني اعمل ايه يعني عصبتيني يا ملك انتي الي غلطانة غيرتك خربيت الدنيا انا مش بدور علي حقي انا بدور علي حق اخواتي علي حق امي الي برضه عرفت ان ابويا اخد حق امي الي هو حقنا وباعة لوحده ولا تسوي تلاته ساغ انا مش عايز حاجة انا عايز حق اخواتي وحق امي الي ضاع.

ملك بصدمة مش مصدقة نتيجة غيرتها عملت ايه ومش مصدقة ان عمها عمل كدا وقالت بندم : احمد انا اسفة .

احمد : انا الي اتأسفلك علي تصرفي معاكي لان دا تصرف عصبني انا بعد ماهديت اسف يا ملك علي تصرفي بس انا اتعصبت.

ملك : انا الي غلطانة كان مفرود احترم مكان شغلي واني متصرفش كدا سامحني يا احمد .

احمد : خلاص يا ملك الي حصل حصل.

ملك حست بالذنب.

ملك :بعد ازنك يا احمد.
وفتحت الباب ونزلت.

وطلعت بيتهم وهي بتعيط انها ضيعت حق ولاد عمها لغاية ماجلها فكرة و قررت انها تنفذها.

************************************

في بيت محمود.

محمود : احنا هنطرد الراجل دا امتي.

فوزية : استني شوية يا محمود لازم نستني شوية و انتا ناسي الشقة.

محمود : انا نفسي اعرف انتي متمسكة بالشقة دي ليه.
فوزية : اومال احنا هنرمية ازاي في الشارع والشقة لسه بتعته خليك زكي بقا .

محمود : البت نور طلعة من عيني يا فوزية لازم اتهني بيها كان نفسي بس هحقق الي نفسي فية مش هسبها يا فوزية و اللهي منا سيبها في حالها لازم اعمل الي عاوزه.

فوزية : انتا وشاطرتك بقا يا حبيبي.
محمود بضحكة ماكره : شاطرتي هتشوفيها يا فوزية هنشوفيها و نور هتشوفها كويس اوي هي و السوبر مان بتاعها.

************************************

في مكان اخر.
ريم : مش عارفة يا ماجي انا زهقت واللهي من قسوتها عليا عايشة في حته و هيا عايشة في حته انا تعبت يا ماجي انا عشت لوحدي من وانا صغيرة كنت بذاكر لنفسي مجرد انها كانت بتبعاتلي فلوس و خلصت مهمتها علي كدا يا ماجي بنت عندها 12 سنة بتتدرس لنفسها وبتعمل كل حاجة لنفسها غسيل اكل جايه هيا دلوقتي تقولي كل الي انتي فيه دا بسببي انا تعذبت انتقلت من اسكندرية للقاهرة ودا كان صعب عليا علشان كان عمو خالد بيهتم بيا و أيه كانت صحبتي لا مش صاحبتي دي اختي جيا دلوقتي تقولي انتي معملتيش حاجة الي و صلتيلة بسببي اني بقيت معيده في الكلية و كنت بطلع الاولي علي الدفعة بمجهودي و تعبي انا زهقت.

ماجي بشفقة : طب ليه بتكلميني في التيليفون تعالي عندي.

ريم : لاء مش قدره انا هروح انا قولت اكلمك....... اه ايه التخلف دا انت اعمي.

::- في ايه يا بت انتي ماتحترمي نفسك وتحتطي لسانك جوه بوقك ماتبقيش ماشيه تحبيلي في التيليفون و قاعده تتسهوكي وجايه تتكلمي ما انتي الي مش باصه قدامك ولما انك بنت لاكنت ضربتك قلم يعدل لسانك الي اطول منك.

ريم :انتا بنأدم راجعي و متخلف.

::- يا شيخة رجعي ايه ايه القرف دا وسعي كدا يا طنط انتي من قدامي .

ريم : طنط في عينك بنأدم قليل الذوق و عديم الاحترام دا انتا بنأدم لطخ اوووي.

::- يابت ارحمي امي و متخلنيش اتعصب عليكي يا حجه انا لو اتعصبت مش هيعجبك تصرفي انا بحترم كبر سنك يا مدام مش مدام برضه.

ريم : مدام في عينك يا متخلف انتا .

::- اييييه انتي عماله يا متخلف يا متخلف في ايه يا امي شيفاني واقف ارقص و لا واقف من غير هدوم ولا بشد في شعري زيك كدا دا انتي غريبة اوووي .

ريم : انا بشد في شعري يا بنأدم .

::- اه بتشدي في شاعرك و بتطلعي نار من ودانك.
وسبها ومشي.

ريم بغيظ : بنأدم مستفز اوووووووف اوووووووف.

************************************

في مبني المخابرات.

مالك كان قاعد بيشتغل و الباب اتفتح مره واحده .

مالك : في ايه يا معتز حد بيدخل كدا.
معتز : مالك مصيبه.

مالك : خير هات مصيبك.

معتز : مريم مسكوها وهي بتأدي مهمه و مش عارفين نوصلها .

مالك بعصبية : وازاي تطلع لوحدها يا معتز.

معتز: واللهي معرف حاجة هما مسكوها بعد ماخلاص نفذت كل حاجة و احنا مش عارفين نحدد مكانها.

مالك : جمعلي كل المعلومات عن المهمه دي بسرعة يا معتز اي تأخر هيبقا في خطر علي حياتها .

معتز: حاضر.

************************************

في المستشفي.

أية : عشان خطري يا بابا انا عايزا اعرف اهل ماما عشان خطري.

خالد : حاضر يا بنتي امك كان ليها اخين ماجد و عزوز و ليها اخت اسمها وجيد ماجد و عزوز و وجيده عايشين في القاهره هنا.

أيه : وماما اسمها ايه.

خالد : ماجدة تؤام ماجد خالك.

أيه : عنوانهم يا بابا .

خالد : هتروحيلهم دلوقتي.

أيه : اه يا بابا هروحلهم قبل ما امشي و اروح الكليه ارجوك يا بابا .

خالد : العنوان..................... خلي بالك من نفسك يا أيه ممكن مايقبلوكيش.
أيه : حاضر يا بابا يلا يا أسيل . وباست خالد من دماغه و مشي راحت القصر و لبست لبس الكليه و اخدت شنطتها وودعتهم وراحت علي العنوان.

أيه وصلت علي العنوان ورنت جرس البيت لانه كان كبير شبه القصر بس متقسم لشقك

الخدامة : خير يا هانم عايزه مين.

أيه : احمممم عايزا عايزاا خالو ماجد وووو خالو عزوز.

::- مين يا هدية.

الخدامة : واحده هانم لبس لبس ظباط بتقول عايزه خالو ماجد و خالو عزوز ياست وجيده.

وجيده : دخليها.

الخدامة : ادخلي يا هانم.

أيه اول مادخلت.

وجيده بصدمه : سبحان الله دي شبه ماجده انتي مين يا بنتي.

أيه : انا أيه خالد الشرقاوي بنت اختك ماجده يا خالتو.
وجيده بفرحه و دموع : أيه بنت اختي تعالي يا حبيبتي تعالي يا بنت الغاليه.

أيه جريت عليها و اخدتها في حضنها.
وجيده عماله تبوس فيها : يابنت الغاليه انا وخالك عزوز كنا بندور عليكي .

أيه حست براحه كبيره وهي في حضنها حست من اول مره شفتها بحنان الام .
وجيده : انتي ازاي ماجتيش كل دا.

أيه مترددتتش ان هيا تقولها السبب : مكنتش اعرف اني ليا ام غير ماما وداد.
وحيده : طب اسكتي لو حد سألك ايه الي مجبكيش هنا انا هرد مترديش انتي ماشي يا نن عيني.

أيه : حاضر.

::- مين يا وجيده.

وجيده قامت ووقفت أيه وراها.

وجيده : دي أيه يا عزوز.

عزوز : أيه مين يا وجيده.
وجيده : أيه خالد الشرقاوي بنت ماجده يا عزوز.

عزوز بفرحة : انتي انتي بنت ماجده.
أيه هزت راسها بمعني اه.

عزوز فتح ايديه الاتنين واخدها في حضنة.

كان في واحد واقف وراه.

::- ايه الي جاب البت دي هناااا اطلعي بره يلاااا احنا ملناش اخت اسمها ماجدة.

وجيده : ماجد في ايه دي أيه بنت اختنا و مينفعش كدا لازم نرحب بيها.

ماجد : بنت اخت مين هااا اختك الي هربت مع ابوها عشان تتجوزه دي مش اختي ولا تؤامي.

عزوز : بسسسسس كفاية يا ماجد دي بنت اختي الي كنا بندور عليها من زمان و مش هتكرشها من هنا تمام.

ماجد بسخرية : اومال هيا كانت فين من زمان محتش ليه .
وجيدة : مكنش هنا لسه رجعين من قريب و انتا شايف اهو هيا لبسه ايه يعني بتروح كليتها و بتبات فيها وبعدين هيا جيه تشوف اهل امها يعني مينفعش الي انتن بتعمله دا يا ماجد بصلها دي شابهك انتا و ماجده.

ماجد : انا مليش ولاد اخوات غير معتز ماشي انا مليش اخوات بنات غير وجيده.

أيه برغم الي ماجد بيقوله لاكن حسه براحة كبيره ليه غير رحتها لعزوز رغم فرق الاستقبال.

أيه :خالو انا مليش ذنب في الي عمله بابا وماما انته ليه بتحسبوني علي الي هما عملوا انا مليش ذنب عشان خاطري مابلاش تعملني كدا.

ماجد : انا قولت ماليش اخوات يعني مليش اخوات ومحدش بيقولي يا خالي غير معتز ابن اختي الوحيده وجيدة خلاص يا أيه.

أيه لسه هتتكلم الفون بتاعها رن.

أيه استغربت ان أسيل بترن : الو ايوا يا أسيل.... طب اهدي كدا انا جايه حالا......... بطلي عياط مسافة السكة وهكون عندك اديني العنوان......

أيه : بعد ازنكوا انا لازم امشي انا هاجي تاني هجيلك تاني يا خالتو وجيدة .

أيه جت تمشي ماجد بتردد : استني انا جي معاكي عشان عندي شغل في الحته الي انتي ريحاها..

أيه فرحانه انه عايز يوصلها لانه اصلا ميعرفش هي ساكنه فين.

أيه : ماشي يا خالو.

أيه ركبت مع ماجد العربية ووصله للمكان الي أيه عوزاه.

أيه طلعت و ماجد طلع معاها.

أيه : أسيل ايه الي حصل.

أسيل بدموع : ماما ماما يا أيه وقعت من علي السلم من اوله لاخره ونزفت كتير مش عارفة ايه الي بيحصل جوه.

ماجد واقف مابيتكلمش.

الدكتور خرج من العمليات.

أيه : خير يا دكتور ايه الي حصل.
الدكتور : نزفت كتير اوي وفصيلة دمها مش موجودة.

أيه بسرعة : انا فصيلة دمي نفس فصيلة دمها انا هتبرعلها يا دكتور.
طبعا أسيل وسلمي وشهيره مش مصدقين ان بعد كل الي وداد عملته في أيه أيه اتبرعت بدمها عشان خطرها و منغير تفكير حتي ماجد حس بروح ماجده نفس روح أيه.
أيه قبل ماتدخل : خالو لو وراك حاجة تقدر تمشي.

ماجد : مش الاصول دي انتو معكوش راجل انا هقف لغاية ما حد يجي اكيد مش عشان خاطرك.

أيه زعلت انه مش متقبلها لغاية دلوقتي ودخلت عشان تتبرع بدمها .

بعد ساعة.

أيه خرجت : انا همشي يا جماعة اتأخرت علي الكلية معاد ساعتين واكيد هتعاقب.

شهيره : روحي يا بنتي بس انتي شربتي حاجك عشان الدم الي انتي اتبرعتي بيه..
أيه : اه يا ماما شهيره شربت كوبيتين عصير كمان عشان استحمل العيقاب سلام بقا. أيه وهي مشيا بصت لي ماجد و ماجد دير وشه منها و أيه مشيت و هي زعلانة ان الشخص الي ارتحتله مش متقبلها.

بعد كام ساعة.

الدكتور طلع : الحمد لله لولي البنت الي اتبرعت كان زمنها ماتة .

***************************


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close