رواية هاربة من الماضي الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم مروة ايمن
الفصل والواحد والعشرين
"يوم من عند القمر "


يالا بقي ورونا التفاااعل
"بدايه الحديث صمت وبدايه الصمت حديث المفهوم الصمت فى حرم الجمال جمال تفتحت الازهار بنظره من عيناى الحبيب اصبحت اعمى بحبك وانت مرشدى
اصبحت شمسى وانا زهره تحتاج لضوءك من اجل غذاء روحى اصبحت ملكك وانتى لى والباقى من حياتى تحت رفرفه رموشك وبجانب عبير عشقك يا صغيرة روحى "
عقد قرانهم لم يمهلها وداع العائله الباكى وما اغلظ بكاؤ عيناكى حبيبتى وكان ماحدث كالاتى اختطاف مع سبق الاصرار والترصد لزوجته ومليكه قلبه روح الحياه وكان الماضى لم يوجد به حياه وكان مهمش بدونها ......
احدى الشاليهات المطله على بحر عروس البحر المتوسط بدايه بسيطه تليق ببساطه روحها... تتهادئ بخطوات بطيئه لمدخل الشاليه مسبله الاهداب خجوله لحد البكاء سعيده حتى تفتح جميع الازهار لسرقه بشاشه وجهها وهاهى ثوانى واصبحت فى الهواء معلقه بين زراع الحبيب زوجها المصون
بنظراته الخبيثه ودقات قلب رافضه الهدوء فاصغيره اصبحت من حقه وروح شبابه اصبح ملكه
وبصوت اجش ومرح يحاول ان يهدئ من روع مشاعره خوفا عليها هى رقيقه هشه ناعمه مشاعره فى اكثر حالتها اثاره خائف ان يهدم برائتها فى فيض مشاعره
حازم_ يادى الهنا يادى النور على اجمل حوريه نزله من الجنه
ابتسمت على مرحه بخجلها الهادئ مثلها ودلالها الفطرى
شرين_ حازم نزلنى هانقع كده
تأمل خجلها بجوع عشقه ومشاعره الثائر بهدوء انزلها بمكانه المخصص الذى اعده خصيصا لها ضوء القمر وورود المتناثره كلمات احبك ببتلات الود الجورى احمر ولاول مره غرفه فى الهواء الطلق زجاج شفاف كامل يرفض للماره الرئيه ويدخل ضوء القمر بخجل رومانسى جميل
حازم_ مليكتى حبيبه قلبى عشقى الابدى لقياكى سقيا لقلب عطش ....نظراتك الخجوله ابتسامه مشرقه من ملكه الجمال والهدوء قالها نزار الصمت فى حرم الجمال جمال
مصحب بكلامه ركوعه على احدى ركبتيه بخاتم ماسى يأخذ من القمر حجرا ببياضه وتألق الشمس فى تلألأه
مكملاحديث عشقه كلمات نن القلب مغزوله بعشقه
_ اه وكأن شعرا الدنيا قالو فى العشق الكثير وما بكلمه لوصف عشقى لك ..........احببتك من اللقاء الاول عشقتك من الهمسه الاولى لأسمى من بين كرزتى ابدع الخالق فى رقه كلماتها اصبحت سجين فى محراب نظرات اسرتنى بها يا غازيه القلوب
البسها خاتمها واحتضنها بقوه كادت ان تذهق لانفاسها التقاء الشفتين فى اكتساح قوى تبادله العشق بالعشق والشغف بالشغف ابعتد لاهث ليصق جبهته بجبهتها
لتبتسم بخجل وتهمس
_ بحبك
لان لكل فعل رد فعل مساوى له فى القوه وقوه عشقها اكتساح اخر ولكن من النوع المتملك حد الارتواء حد المبادله حد الخجل و المبادله على استيحاء والتقاء العاشقين بألف حديث وحديث
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
صراع الاقدار احداث متتاليه امانى تتهدم واخرى تتحقق نظريه المؤامره قائمه على الجميع ام هذا غباء التفكير الندم عند اخر ثانيه ام الندم من البدايه ولا عزاء للمضحى وصاحب الاخلاق والتضحيه والحب بينتصر وعليك انت تضحى من احل الاخرين
تشتت افكاره هدوء ماقبل العاصفه دموع غير مريئه للجميع ولكنها تتحرك لتسقط كأحجار على قلبه واجمه هادئه وساكنه بجانب للمدعو خطيبها منذ نصف ساعه وزوجها المستقبلى المتمسك بالمأذون وكأنه طوق نجاه الحياه
لؤى_ يلا يا شيخنا عايزين نتتجوز احنا كمان
ويأتى الاعتراض من فم للام منذ البدايه لم تلدها ولكنها بالنهايه ام بهرموانتها العاطفيه وحيها لطفلتها المشاكسه الصغيره المتورطه بشئ وعلى الام الحمايه حتى اخر رمق بها
ليلى _ ايه الاستعجال ده فى ايه يعنى لسه بدرى لكل ده
بنظرات الذئب المستمتع بالحديث وكأن ابنه الذكى اتى له بالثمره المحرمه والجائزه الكبرى من نصيب الاذكى وهو الاذكى دائما والمنتصر بكل شئ
عز_ وفيها ايه يا مدام ليلى احنا جاهزين وبعدين عروستنا الحلوه مش معترضه مش كده يا نيدو
وكأنها بدينا اخرى تائهه توزع نظراتها بين الجميع تبحث عن الحبيب البطل منتظره منه انتفاضه الرجل الاخضر لحمايه البطله احلامها الورديه لم تنته عنه هو بطلها ابتسمت بسخريه من سذاجه تفكيرها لتقول فى داخله بسخريه
_ اخر دقيه بالوقت الضايع ومينفعش والبطل مش هايدى للبطله قبله النهايه وتكسبى خسرتى يا ندى
ونعم هاهى لحظه النهايه لتحدث المأذون
المأذون_ اعطنى بطاقه العريس والعروس
اغمضت عينيها بهدوء وها هى انفاسها الاخيره بالحياه
ومن حق البطله الساذجه قبله النهايه قبل ان تنتقل الى عالم اخر والانتفاضه من حق البطل
ادهم_ بعد اذن حضرتك يا شيخنا
استعجال العريس اللزج وقف دقات قلبها فى ذياده ابتسامه الاب الروحى تتسع فى خبث لدرجه اقترابه من زوجته الحبيبه والقبض على خصرها فى تملك وها هو ملك الغابه ينفس على انفاسه
المأذون _ اتفضل بس ياريت بسرعه عندى زواج اخر يا بنى
ومن حقى ان ارجع روح ابنى الغائب نعم فلنا احلام وانا كاتبه هذه القصه ولابنائى عليا حق وها هى روح العابث وابنى المفضل ابتسامه خبيثه ماكره ومرح
ادهم_ هو ينفع نجوز حد مرتين يا شيخنا
الغضب يذداد وها هو الانفجار من العريس اللزج
لؤى_ فى ايه يا ادهم ما تقول الى عندك وتخلص
ابتسم له بمرح
ادهم_ خلاص انت حر بس افتكر انى قولتلك بلاش يا جماعه العروسه متجوزه
الصاعقه من الجميع انتفض الذئب الهادئ ببتعبير "راحت الجوازه" جلس العريس الحزين وكأنه احدى السيدات فى العصر القديم وهو على وشك " انو يولول او يندب ايهما اقرب

" والاخت الحزينه سابقا وهى الان تنظر لزوجها نظرات فرحه وتقدير وبتعبير "عملوها الوحوش" والام الروحيه بتهيده ارتياح وتمسك بزوجها ثم وضعت يديها على جنينها تبثه حبه وتستمد منه برائته وحبه وايضا نقائه
والصيحه من حق الثور الثائر فالغذاء السمين يفلت من بين يديه عفوا فقد سلب منه بحق عاشق محارب عابث قوى
وهاج الاب فالخطه تأخذ منحنى اخر وايضا مكسبه يحاول الفرا ولان خير وسيله الهروب فى هذا الموقف فانسحبت العائله الملكومه بهدوء ونحن نعلم انه يسبق العاصفه ام عاصفه الابن البادئه ستكون قويه ايضا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
خرجت العائله خاسره فردين بدموع الابنه المتزوجه وفرحتها وعاصفه ابن خسر حب حد الهوس والبقاء للاقوى
وفى منزلهم حيث الاجتماع العائلى لتحديد الخسائر وايضا لعمل خطه جديده
١
لؤى_ ازاى ده حصل وفضلو ساكتين لحد اخر لحظه على كده كانت متجوزه لما قالتلى كده ضحكتى عليا يا ندى طب مش هاسكت والله العظيم ما
هسكت
وبهدوء ماقبل العاصفه وكياسه دبلوماسيته تنفس ببطئ
عز_ اهدى يا غبى غضبك هايعميك ولو اتصرفت غلط هاتضيع كل حاجه من ايدينا
ابتسم بشراسه وسخريه ايضا
عز_ على اساس ان مافيش حاجه ضاعت
نظره غضب من الاب ولاول مره اقول اب لانه فاقد لمشاعر الابوه والحنان من البدايه
عز_ انت ياابنى ايه بس مش حب واحده الى يخليك ضعيف كده الحب عمرو ما كان نقطه او وسيله فى حرب ممكن تكسبها علشان كده كلو مباح فيه قوه الحب كبيره علشان كده كلو مباح
والحديث فجأه من الكامنه والساكنه بينهم
كاميليا _ علشان كده بتعمل اى حاجه علشان تخلى ليلى بين ايدك مش كده
نظر لها وكأنه يتعرف عليها لاول مره
ابتسمت لسخريه قدرها افقدها الحبيب وايضا الاختين الغاليتين
كاميليا_ مستغرب اوى انى عارفه انا عارفه كل حاجه يا عز وكنت مستنيه انتقامك علشان استفيد لكن انا بعت القضيه
غضب فافحو الحديث ليس مريح لذااك تخلى عن هدوئه واطلق العنان لغضبه
عز _ تقصدى ايه
نوبه من الضحك الهستيرى وتأتى الصفعه اهى مستحقه ام لأ اوجه النظر كثيره من ام خاسره لأبنائها لم تعطيهم ذره من العطف والحنان لتلهث وراء شهواتها وملاذاتها واخت خسرت اختها والسبب معلوم الهويه زوج بدرجه خائن لعشقه لاختها
كاميليا _ انتقامى منك جاى يا عز خلاص مابقتش الخاينه لحب الاخوه ايوه انا السبب فى موت اختى لكن خلاص حقك هايجى يا حسناء
والغضب بدرجه الانفجار مستحق له ولكن الاوان قد فات اتصل بأحد الاشخاص وكانت كلمه واحده وهى شراراه الحريق
عز _ نفذ
~\~\~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الصمت يغلف الاجواء عدا ضربات قلب كلا من العاشقين فا نعم قد استردت حياتها مره اخره وكأن زواجها منه التى لاتعلم عنه شئ هو قبله الحياه
سعيده واذا كان الامر بيدها لقفزت بين احضانه تقبله
نعم جميعهم سعداء ولكن الغضب من جهه امهات المستقبل وهرموناتهم التى اسفرت عن غضب الجحيم
ليلى _ انا بقا عايزه افهم فى ايه انا ولا الى كيس جوافه فى البيت ده
اقترب من زوجته بمرح فهم الان يستحقون الابتسامه والمرح
حسين_ جوافه ليه تقولى كده ده انتى فراوله يا فراوله انتى يا عسل
ابتسمت ولكن غضبها كان اكبر
ليلى_ حسين انت بتهزر انا عايزه توضيح للى بيحصل حالا ندى تفسخ خطوبتها وبعدين تتهطب للوئ وبعدين نكتشف انها متجوزه مع انى اشك انها عارفه موضع الجواز ده
وجاء التفسير من الامبراطور الساكن
آسر _ بابا الى مضى على قسيمه الجواز مكان ندى بموجب التوكيل الى هى عملتو ليه
والاستفسار من الاخرى فهو حقهم لمعرفه الحقيقه
فرح _ طيب ليه كل ده وليه اصلا وافقتو على خطوبتها من لؤى انا مش فاهمه حاجه
امسك بيد زوجته واطبق عليها بقوه حتى تصمت قليلا فاتفسيرها عنده ولكن وحدهم واحتلت يده الاخرى عل خصرهم
حسين_ بقولكو ايه اليوم كان طويل وانتو كده كده ماكونتوش عايزين ندى ولؤى يتجوزو ومرحبين لفكره ان ندى وادهم يرجعو لبعض يعنى من الاخر كل الطرق تؤدى الى الى انتو عايزينو يلا نطلع ننام بقا يلا يا ادهم خد مراتك واطلع اوضتك
نظر الساكن مكانه للزوجه بدرجه ...... بدرجه ماذا هل حلت المشكله وسايعود عشق وكرامه ام ماذا
انطلق كل منهم بغرفته سوى العروسين
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اذا كان بيدها كانت ذهبت لاحضانه ولا للافسير مكان ولكن مؤكد انه غاضب
اجفلتها نبرته الساخره
ادهم _ مش يلا يا عروسه ولا ايه
هل من حقها التمرد الان ام ستمتص غضبه ثم تقوم بمصالحته فيما بعد...... قررت الامتصاص
وقفت فى هدوء ولكنها استردت روح الغرور خاصتها فأصبحت ملكه وليس عزاء لغضبه
مشت امامه حتى غرفته وعند الباب يأتى دور الخجل فهى بالفعل زوجه وسوف تسكن غرفته
دخلت الغرفه تتأملها راقيه ذات طابع ذكور عابث ايضا ومرحه المعروف
جالت نظراتها حول اثاث الغرفه من ثم وقع نظرها للفراش وهنا جاء دور الخجل واحمرار الوجنتين
لاحظ هو خجلها ورده فعله هو الابتسامه الساخره
ادهم_ ايه يا عروسه انتى مكسوفه
استشاطت غضبا من سخريته المتكرره هى تعلم انه على حق ولكن كرامتها ليست عرضه لسخريته المتكرره
فقالت بغضب هادر
ندى_ فى ايه يا ادهم ايه الطريه الى بتتكلم معايا بيها دى
استمرت سخريته فهو يحفظها عن ظهر قلب استكان عند باب الغرفه عاقد يديه وابتسامته تشف طريقها بهدوء
ادهم _ تصدقى صح انت غلط يا ادهم المفروض اجى احضن مراتى حبيبتى وابوسها واقولها مبروك جوازنا يا حبيبتى
اقترن حديثه بالتنفيذ فاهو بالفعل اقترب منها تحتضنهت واهداها قبله عميقه على جبهتها مما ذاد من ارتباكها وفجأه وبينما كانت تنعم بدفئ احضانه احست بتصلب جسده ووبعاده عنها وكأنه حصل على لدغه ثعبان
ادهم_ انتى مفكره كده انو خلاص يا ندى اتحوزنا وخلصت
نظرت له وبدأت دموعها فى الهبوط فاهى تعلم مدى شقائه وجرحه منها
ندى _ انا مش هتأسف علشان عارفه الى قولتو والى عملتو مينفعش فيهم اسف بس انا بحبك يا ادهم
ورد الفعل قهقها عاليه جدا سخريه ووجع بالوقت نفسه
ادهم_ حب حب ايه انا لومكنت اتجوزتك كان زمانك متجوزاه عارفه يعنى ايه فى بيتو فى حضنو بيتمتع بلمسك جسمك ملكو نفسك ريحتك ابتسماتك بقيتى حقو ومع ذالك بتقولى بحبك انتى تعرفى ايه عن الحب يا ندى
ذاد بكائها فكلماتو كالسياط تجرح روحها
ندى _ انت ظالمنى يا ادهم انا عملت كل ده علشان شرين و
اقترب منها بغضب امسك زراعها بقوه وغضب غزر اظافره بهم لدرجه اصدر منها شهقه آلم
ادهم_ وانا!!! انا ايه مينفعش تقوليلى تحرحينى فى كرمتى ورجولتى علشان تجمعيهم
صمتت وكان الندم هو بطل المشهد
ادهم_ نامى يا ندى نامى
ندى_ وانت
ادهم_ هنام جمبك طبعا
نظرت له بخجل واندهاش ايضا
ندى_ نعم
ادهم _ جو الروايات ده والكنبه مش معايا نامى وخلى يومك يعدى
وانتهى اليوم بالفعل بنومها بجانبه قريره الاعين على امل مسامحه ومصالحه فى يوم من الايام
يتبع
"يوم من عند القمر "
"بدايه الحديث صمت وبدايه الصمت حديث المفهوم الصمت فى حرم الجمال جمال تفتحت الازهار بنظره من عيناى الحبيب اصبحت اعمى بحبك وانت مرشدى
اصبحت شمسى وانا زهره تحتاج لضوءك من اجل غذاء روحى اصبحت ملكك وانتى لى والباقى من حياتى تحت رفرفه رموشك وبجانب عبير عشقك يا صغيرة روحى "
عقد قرانهم لم يمهلها وداع العائله الباكى وما اغلظ بكاؤ عيناكى حبيبتى وكان ماحدث كالاتى اختطاف مع سبق الاصرار والترصد لزوجته ومليكه قلبه روح الحياه وكان الماضى لم يوجد به حياه وكان مهمش بدونها ......
احدى الشاليهات المطله على بحر عروس البحر المتوسط بدايه بسيطه تليق ببساطه روحها... تتهادئ بخطوات بطيئه لمدخل الشاليه مسبله الاهداب خجوله لحد البكاء سعيده حتى تفتح جميع الازهار لسرقه بشاشه وجهها وهاهى ثوانى واصبحت فى الهواء معلقه بين زراع الحبيب زوجها المصون
بنظراته الخبيثه ودقات قلب رافضه الهدوء فاصغيره اصبحت من حقه وروح شبابه اصبح ملكه
وبصوت اجش ومرح يحاول ان يهدئ من روع مشاعره خوفا عليها هى رقيقه هشه ناعمه مشاعره فى اكثر حالتها اثاره خائف ان يهدم برائتها فى فيض مشاعره
حازم_ يادى الهنا يادى النور على اجمل حوريه نزله من الجنه
ابتسمت على مرحه بخجلها الهادئ مثلها ودلالها الفطرى
شرين_ حازم نزلنى هانقع كده
تأمل خجلها بجوع عشقه ومشاعره الثائر بهدوء انزلها بمكانه المخصص الذى اعده خصيصا لها ضوء القمر وورود المتناثره كلمات احبك ببتلات الود الجورى احمر ولاول مره غرفه فى الهواء الطلق زجاج شفاف كامل يرفض للماره الرئيه ويدخل ضوء القمر بخجل رومانسى جميل
حازم_ مليكتى حبيبه قلبى عشقى الابدى لقياكى سقيا لقلب عطش ....نظراتك الخجوله ابتسامه مشرقه من ملكه الجمال والهدوء قالها نزار الصمت فى حرم الجمال جمال
مصحب بكلامه ركوعه على احدى ركبتيه بخاتم ماسى يأخذ من القمر حجرا ببياضه وتألق الشمس فى تلألأه
مكملاحديث عشقه كلمات نن القلب مغزوله بعشقه
_ اه وكأن شعرا الدنيا قالو فى العشق الكثير وما بكلمه لوصف عشقى لك ..........احببتك من اللقاء الاول عشقتك من الهمسه الاولى لأسمى من بين كرزتى ابدع الخالق فى رقه كلماتها اصبحت سجين فى محراب نظرات اسرتنى بها يا غازيه القلوب
البسها خاتمها واحتضنها بقوه كادت ان تذهق لانفاسها التقاء الشفتين فى اكتساح قوى تبادله العشق بالعشق والشغف بالشغف ابعتد لاهث ليصق جبهته بجبهتها
لتبتسم بخجل وتهمس
_ بحبك
لان لكل فعل رد فعل مساوى له فى القوه وقوه عشقها اكتساح اخر ولكن من النوع المتملك حد الارتواء حد المبادله حد الخجل و المبادله على استيحاء والتقاء العاشقين بألف حديث وحديث
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
صراع الاقدار احداث متتاليه امانى تتهدم واخرى تتحقق نظريه المؤامره قائمه على الجميع ام هذا غباء التفكير الندم عند اخر ثانيه ام الندم من البدايه ولا عزاء للمضحى وصاحب الاخلاق والتضحيه والحب بينتصر وعليك انت تضحى من احل الاخرين
تشتت افكاره هدوء ماقبل العاصفه دموع غير مريئه للجميع ولكنها تتحرك لتسقط كأحجار على قلبه واجمه هادئه وساكنه بجانب للمدعو خطيبها منذ نصف ساعه وزوجها المستقبلى المتمسك بالمأذون وكأنه طوق نجاه الحياه
لؤى_ يلا يا شيخنا عايزين نتتجوز احنا كمان
ويأتى الاعتراض من فم للام منذ البدايه لم تلدها ولكنها بالنهايه ام بهرموانتها العاطفيه وحيها لطفلتها المشاكسه الصغيره المتورطه بشئ وعلى الام الحمايه حتى اخر رمق بها
ليلى _ ايه الاستعجال ده فى ايه يعنى لسه بدرى لكل ده
بنظرات الذئب المستمتع بالحديث وكأن ابنه الذكى اتى له بالثمره المحرمه والجائزه الكبرى من نصيب الاذكى وهو الاذكى دائما والمنتصر بكل شئ
عز_ وفيها ايه يا مدام ليلى احنا جاهزين وبعدين عروستنا الحلوه مش معترضه مش كده يا نيدو
وكأنها بدينا اخرى تائهه توزع نظراتها بين الجميع تبحث عن الحبيب البطل منتظره منه انتفاضه الرجل الاخضر لحمايه البطله احلامها الورديه لم تنته عنه هو بطلها ابتسمت بسخريه من سذاجه تفكيرها لتقول فى داخله بسخريه
_ اخر دقيه بالوقت الضايع ومينفعش والبطل مش هايدى للبطله قبله النهايه وتكسبى خسرتى يا ندى
ونعم هاهى لحظه النهايه لتحدث المأذون
المأذون_ اعطنى بطاقه العريس والعروس
اغمضت عينيها بهدوء وها هى انفاسها الاخيره بالحياه
ومن حق البطله الساذجه قبله النهايه قبل ان تنتقل الى عالم اخر والانتفاضه من حق البطل
ادهم_ بعد اذن حضرتك يا شيخنا
استعجال العريس اللزج وقف دقات قلبها فى ذياده ابتسامه الاب الروحى تتسع فى خبث لدرجه اقترابه من زوجته الحبيبه والقبض على خصرها فى تملك وها هو ملك الغابه ينفس على انفاسه
المأذون _ اتفضل بس ياريت بسرعه عندى زواج اخر يا بنى
ومن حقى ان ارجع روح ابنى الغائب نعم فلنا احلام وانا كاتبه هذه القصه ولابنائى عليا حق وها هى روح العابث وابنى المفضل ابتسامه خبيثه ماكره ومرح
ادهم_ هو ينفع نجوز حد مرتين يا شيخنا
الغضب يذداد وها هو الانفجار من العريس اللزج
لؤى_ فى ايه يا ادهم ما تقول الى عندك وتخلص
ابتسم له بمرح
ادهم_ خلاص انت حر بس افتكر انى قولتلك بلاش يا جماعه العروسه متجوزه
الصاعقه من الجميع انتفض الذئب الهادئ ببتعبير "راحت الجوازه" جلس العريس الحزين وكأنه احدى السيدات فى العصر القديم وهو على وشك " انو يولول او يندب ايهما اقرب
والصيحه من حق الثور الثائر فالغذاء السمين يفلت من بين يديه عفوا فقد سلب منه بحق عاشق محارب عابث قوى
وهاج الاب فالخطه تأخذ منحنى اخر وايضا مكسبه يحاول الفرا ولان خير وسيله الهروب فى هذا الموقف فانسحبت العائله الملكومه بهدوء ونحن نعلم انه يسبق العاصفه ام عاصفه الابن البادئه ستكون قويه ايضا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
خرجت العائله خاسره فردين بدموع الابنه المتزوجه وفرحتها وعاصفه ابن خسر حب حد الهوس والبقاء للاقوى
وفى منزلهم حيث الاجتماع العائلى لتحديد الخسائر وايضا لعمل خطه جديده
١
لؤى_ ازاى ده حصل وفضلو ساكتين لحد اخر لحظه على كده كانت متجوزه لما قالتلى كده ضحكتى عليا يا ندى طب مش هاسكت والله العظيم ما
هسكت
وبهدوء ماقبل العاصفه وكياسه دبلوماسيته تنفس ببطئ
عز_ اهدى يا غبى غضبك هايعميك ولو اتصرفت غلط هاتضيع كل حاجه من ايدينا
ابتسم بشراسه وسخريه ايضا
عز_ على اساس ان مافيش حاجه ضاعت
نظره غضب من الاب ولاول مره اقول اب لانه فاقد لمشاعر الابوه والحنان من البدايه
عز_ انت ياابنى ايه بس مش حب واحده الى يخليك ضعيف كده الحب عمرو ما كان نقطه او وسيله فى حرب ممكن تكسبها علشان كده كلو مباح فيه قوه الحب كبيره علشان كده كلو مباح
والحديث فجأه من الكامنه والساكنه بينهم
كاميليا _ علشان كده بتعمل اى حاجه علشان تخلى ليلى بين ايدك مش كده
نظر لها وكأنه يتعرف عليها لاول مره
ابتسمت لسخريه قدرها افقدها الحبيب وايضا الاختين الغاليتين
كاميليا_ مستغرب اوى انى عارفه انا عارفه كل حاجه يا عز وكنت مستنيه انتقامك علشان استفيد لكن انا بعت القضيه
غضب فافحو الحديث ليس مريح لذااك تخلى عن هدوئه واطلق العنان لغضبه
عز _ تقصدى ايه
نوبه من الضحك الهستيرى وتأتى الصفعه اهى مستحقه ام لأ اوجه النظر كثيره من ام خاسره لأبنائها لم تعطيهم ذره من العطف والحنان لتلهث وراء شهواتها وملاذاتها واخت خسرت اختها والسبب معلوم الهويه زوج بدرجه خائن لعشقه لاختها
كاميليا _ انتقامى منك جاى يا عز خلاص مابقتش الخاينه لحب الاخوه ايوه انا السبب فى موت اختى لكن خلاص حقك هايجى يا حسناء
والغضب بدرجه الانفجار مستحق له ولكن الاوان قد فات اتصل بأحد الاشخاص وكانت كلمه واحده وهى شراراه الحريق
عز _ نفذ
~\~\~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الصمت يغلف الاجواء عدا ضربات قلب كلا من العاشقين فا نعم قد استردت حياتها مره اخره وكأن زواجها منه التى لاتعلم عنه شئ هو قبله الحياه
سعيده واذا كان الامر بيدها لقفزت بين احضانه تقبله
نعم جميعهم سعداء ولكن الغضب من جهه امهات المستقبل وهرموناتهم التى اسفرت عن غضب الجحيم
ليلى _ انا بقا عايزه افهم فى ايه انا ولا الى كيس جوافه فى البيت ده
اقترب من زوجته بمرح فهم الان يستحقون الابتسامه والمرح
حسين_ جوافه ليه تقولى كده ده انتى فراوله يا فراوله انتى يا عسل
ابتسمت ولكن غضبها كان اكبر
ليلى_ حسين انت بتهزر انا عايزه توضيح للى بيحصل حالا ندى تفسخ خطوبتها وبعدين تتهطب للوئ وبعدين نكتشف انها متجوزه مع انى اشك انها عارفه موضع الجواز ده
وجاء التفسير من الامبراطور الساكن
آسر _ بابا الى مضى على قسيمه الجواز مكان ندى بموجب التوكيل الى هى عملتو ليه
والاستفسار من الاخرى فهو حقهم لمعرفه الحقيقه
فرح _ طيب ليه كل ده وليه اصلا وافقتو على خطوبتها من لؤى انا مش فاهمه حاجه
امسك بيد زوجته واطبق عليها بقوه حتى تصمت قليلا فاتفسيرها عنده ولكن وحدهم واحتلت يده الاخرى عل خصرهم
حسين_ بقولكو ايه اليوم كان طويل وانتو كده كده ماكونتوش عايزين ندى ولؤى يتجوزو ومرحبين لفكره ان ندى وادهم يرجعو لبعض يعنى من الاخر كل الطرق تؤدى الى الى انتو عايزينو يلا نطلع ننام بقا يلا يا ادهم خد مراتك واطلع اوضتك
نظر الساكن مكانه للزوجه بدرجه ...... بدرجه ماذا هل حلت المشكله وسايعود عشق وكرامه ام ماذا
انطلق كل منهم بغرفته سوى العروسين
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اذا كان بيدها كانت ذهبت لاحضانه ولا للافسير مكان ولكن مؤكد انه غاضب
اجفلتها نبرته الساخره
ادهم _ مش يلا يا عروسه ولا ايه
هل من حقها التمرد الان ام ستمتص غضبه ثم تقوم بمصالحته فيما بعد...... قررت الامتصاص
وقفت فى هدوء ولكنها استردت روح الغرور خاصتها فأصبحت ملكه وليس عزاء لغضبه
مشت امامه حتى غرفته وعند الباب يأتى دور الخجل فهى بالفعل زوجه وسوف تسكن غرفته
دخلت الغرفه تتأملها راقيه ذات طابع ذكور عابث ايضا ومرحه المعروف
جالت نظراتها حول اثاث الغرفه من ثم وقع نظرها للفراش وهنا جاء دور الخجل واحمرار الوجنتين
لاحظ هو خجلها ورده فعله هو الابتسامه الساخره
ادهم_ ايه يا عروسه انتى مكسوفه
استشاطت غضبا من سخريته المتكرره هى تعلم انه على حق ولكن كرامتها ليست عرضه لسخريته المتكرره
فقالت بغضب هادر
ندى_ فى ايه يا ادهم ايه الطريه الى بتتكلم معايا بيها دى
استمرت سخريته فهو يحفظها عن ظهر قلب استكان عند باب الغرفه عاقد يديه وابتسامته تشف طريقها بهدوء
ادهم _ تصدقى صح انت غلط يا ادهم المفروض اجى احضن مراتى حبيبتى وابوسها واقولها مبروك جوازنا يا حبيبتى
اقترن حديثه بالتنفيذ فاهو بالفعل اقترب منها تحتضنهت واهداها قبله عميقه على جبهتها مما ذاد من ارتباكها وفجأه وبينما كانت تنعم بدفئ احضانه احست بتصلب جسده ووبعاده عنها وكأنه حصل على لدغه ثعبان
ادهم_ انتى مفكره كده انو خلاص يا ندى اتحوزنا وخلصت
نظرت له وبدأت دموعها فى الهبوط فاهى تعلم مدى شقائه وجرحه منها
ندى _ انا مش هتأسف علشان عارفه الى قولتو والى عملتو مينفعش فيهم اسف بس انا بحبك يا ادهم
ورد الفعل قهقها عاليه جدا سخريه ووجع بالوقت نفسه
ادهم_ حب حب ايه انا لومكنت اتجوزتك كان زمانك متجوزاه عارفه يعنى ايه فى بيتو فى حضنو بيتمتع بلمسك جسمك ملكو نفسك ريحتك ابتسماتك بقيتى حقو ومع ذالك بتقولى بحبك انتى تعرفى ايه عن الحب يا ندى
ذاد بكائها فكلماتو كالسياط تجرح روحها
ندى _ انت ظالمنى يا ادهم انا عملت كل ده علشان شرين و
اقترب منها بغضب امسك زراعها بقوه وغضب غزر اظافره بهم لدرجه اصدر منها شهقه آلم
ادهم_ وانا!!! انا ايه مينفعش تقوليلى تحرحينى فى كرمتى ورجولتى علشان تجمعيهم
صمتت وكان الندم هو بطل المشهد
ادهم_ نامى يا ندى نامى
ندى_ وانت
ادهم_ هنام جمبك طبعا
نظرت له بخجل واندهاش ايضا
ندى_ نعم
ادهم _ جو الروايات ده والكنبه مش معايا نامى وخلى يومك يعدى
وانتهى اليوم بالفعل بنومها بجانبه قريره الاعين على امل مسامحه ومصالحه فى يوم من الايام
يتبع
