رواية بقايا الماضي الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم شمس علاء
البارت الواحد والعشرون.
.
.
.
في قصر خالد الشرقاوي .
أسيل كانت نزله من اوضتها.
وداد : ريحه فين يا أسيل .
أسيل : ريحه عند ماما شهيره.
وداد : ليه في حاجة.
أسيل مكانتش عايزا تتكلم : ريحه عشان أيه هناك .
وداد بعدم اهتمام : ماشي.
************************************
في الشركة.
عز كان سامع صوت بره فطلع يشوف في ايه.
في الخارج.
حياة : اه فهمت يا استاذ محسن.
محسن بنظارات هائمه : ياريت تبقا محسن بس يا حياة.
عز بغضب : هو في ايه هنا و اسمها انسه حياة يا محسن و ياريت ماتتعداش حدودك معاها و ياريت مشوفكش هنا اصلا اتفضل علي مكتبك يلااااااا.
بعد ما محسن مشي.
عز هبد ايده الاتنين علي المكتب : كان بيعمل ايه هنا.
حياة بخوف : كان بيوريني الفكس بشغله ازاي.
عز : وانا اتشليت يعني منا قاعد جوه.
حياة بتبرير : واللهي يا عز انا كنت داخللك بس هو الي جيه يديني الملف و شافني و انا بحاول اشغله لما اتعطل هو دا الي حصل انا مذنبيش حاجة.
عز : تمام يا حياة اشوفك بتكلميه او بتكلمي اي حد تاني ماشي المحك كدا.
وبعدها دخل مكتبه و هبد الباب.
************************************
في بيت ملك.
ملك فتحت باب شقتهم ودخلت اوضتها علي طول.
محمد باستغراب : هو في ايه مالهت دي يا حول الله يارب.
مامت ملك : ممكن تكون مضايقه من حاجة.
محمد : هو الي باين كدا يا فاطمة ان في حاجة حصلت في الشغل و اتخنقت مع احمد اه فكرتيني هاتي التليفون من جنبك.
فاطمة : اتفضل.
محمد رن علي احمد.
احمد : ايوه يا عمي.
محمد : وصلت يا بني بس مش طايقة حد دا حتي مرمتش السلام علينا دا كان ناقص تطلع نار من ودنها.
احمد : طب ماشي سبهالي و انا هحل الموضوع.
في اوضة ملك.
ملك كانت بتعيط و بتتكلم في التيليفون.
ملك ببكاء :عاااااا لا دا حتي مكلفش نفسه يجي ورايا و اللهي لنفخه يا نور قصدي لوريه.
نور بتحاول تمسك ضحكتها : طب اهدي طيب .
ملك :لاء و تعالي دلوقتي هاتي البنات و تعالي يا اما هروح اقتلهولك.
نور : وعلي ايه انا هجيب البنات و نيجي يا حجه بس بطلي عياط يلا سلام هستأذن من ادهم و اجي.
ملك : سلام .
نور قفلت و ملك مسكه المنديل في ايديها و بتمسح بيه : انا يطردني بره ماشي يا احمد ماشي.
في الخارج.
فاطمة : خلاص يا محمد هتفضحنا .
محمد بيحاول يسيطر علي ضحكه : دي هتولع في نفسها.
فاطمة : حرام عليك يا محمد دي بتبكي.
محمد : دي بتعيط دي بتعمل حاجات غريبة بس تصدقي صعبت عليا بس الي متأكد منه انها عملت حاجة عصبت احمد.
فاطمة : طب ادخلها يا محمد.
محمد : حاضر لو اتأخرت تتصلي بالبوليس انا جوزك برضه .
فاطمة : حاضر ابقا اقعد بعيد عنها يا محمد لتعمل فيك حاجة.
محمد حط ايده علي الباب و فتحه .
بعد ما محمد دخل.
محمد : مالك يا ملك.
ملك ببكاء : مفيش حاجة يا بابا
محمد : لاء فيه قولي اتخنقتي مع احمد.
ملك بصوت عالي : دااااا طردني من المكتب عااااااا. ورجعت تعيط.
محمد مقدرش يمنع ضحكته .
ملك : بابا انتا بتتضحك .
محمد مابين ضحكاته : مهو انتي شكلك يضحك و انتي مسكه المنديل و مش عتقه امه من الصبح و اسلوب عياطك مضحك.
ملك بغضب طفولي : بابا.
محمد بجديه : ايه الي عملتيه عشان يطردك.
ملك : جتله بت مسهوكه و ملزقه كدا فضلت كتير جوه و بعد كدا انا دخلت. وحكتله علي الي حصل .
محمد بصدمة : انتي ضربتي البت في المكتب.
ملك: اه ما هي الي غلطة فيا تستحمل بقا.
محمد : غلطانة يا ملك انتي كان ليكي حق و داع بسبب الي عملتيه كان ممكن تهدي و احمد كان جبلك حقك بس الي انتي عملتيه غلط انك تتصرفي بهمجية كدا مكنش ينفع يا ملوكه فهمتي.
ملك هزت راسها بمعني اه.
ملك كملت كلمها : بس هو طردني عااااا.
محمد : عاااا عليكي و علي الي خلفوكي انا طالع هتحرقي دمي ياباي.
محمد طلع و هبد الباب وراه.
************************************
في القصر.
أيه : مالها ملك.
نور : عملت مشكلة و احمد طردها من المكتب.
أسيل : يالهووي دا اكيد عملت حاجة كبيرة.
سلمي : طب ايه هنروحلها .
نور : المشكلة.
سلمي : في ابيه اتصلي بيه و استأذنيه عادي يعني.
نور : طب انا هطلع اكلمه .
سلمي : ماشي.
نور طلعت اوضتها وجابت تيليفونها ترن عليه .
ادهم استغرب ان نور بترن عليه .
ادهم : ايوه يا نور في حاجة.
نور بتوتر : كنت عايزا اخرج.
ادهم : فين.
نور : هنروح ان و البنات عند ملك.
ادهم : لازم قصدي الموضوع مهم .
نور : آه يا ادهم.
ادهم : تمام روحي والبسي السلسله الي سيبهالك هتلقيها في الدولاب و طقم الحرس هيمشي و راكم.
نور باستغراب : حاضر.
ادهم : سلام.
نور : سلام.
نور بلغتهم انهم هيروحه عشان البنات تجهز نفسها.
في اوضة أيه الي شهيره جهزتهلها.
أسيل : أيه انتي هتفضلي هنا.
أيه : اه .
أسيل : ليه يا أيه عايزا تسبيني.
أيه : ايه يا بكاشه دانتي فرحك بعد شهر مع ملك يعني هتكوني هنا وبعدين الشهر دا انا هكون في الكلية عشان انا خلاص قربت اخلص الكلية و هنزل علي يوم فرحك زي يوم الخطوبة.
أسيل : ماشي يا أيه و بابا يا أيه.
أيه : بابا انا استأذنته و هو وافق عشان انا قعده هنا اه خدي.
أسيل : ايه دي.
أيه : دي سلسله ابيه ادهم عطاني واحده وانتي واحده وسلمي حتي حياة.
أسيل باستغراب وهي بتلبس السلسله : غريبة ياعني.
أيه خلصت لف الطرحة : خلصت يلا بينا نستناهم تحت.
أسيل : يلا.
بعد ما البنات نزله .
أسيل : اومال ايه الاحترام دا كلنا لبسين فساتيين انتي وحشة يا سوسو لبسه بنطلون ليه.
سلمي : هو دا يعتبر بنطلون يابنتي دا واسع جدا و انتي اصلا بتلبسي كدا والي بيته هاا.
أيه : صح وانا كمان بلبس كدا.
أسيل : يا ستي احنا أسفين .
نور : طب مش يلا.
أسيل : ايه يا مزه انتي استني علي جنب بحلوتك دي.
أيه : في ايه يا أسيل في ايه يا حبيبتي دا انا لو واقفه مع عربجي مش هيشقط المزه كدا قصدي نور كدا .
نور : سبيها سبيها .
أسيل : طب يلا بقااا هي جت عليا .
نور : يلا يا اختي.
************************************
في مبني مكافحة المخدرات.
ادهم : في ايه يا يزيد.
يزيد : عايز اتجوز ياعم.
ادهم : وانا مالي ياعم انتا.
يزيد : وحياة ابوك يا ادهم ماتهزر بقا انا عايز اخطب سلمي يا عم.
ادهم بستعباط : سلمي مين.
يزيد بعصبية : بت اختي يا ادهم بت اختي.
ادهم : خلاص يا يزيد انا هكلمها و ارد عليك تمام.
يزيد : تمام.
ادهم : نشتغل بقا ولا ايه.
يزيد بجدية : يلا يا ادهم.
************************************
في مبني المخابرات.
في مكتب مالك.
مالك تيليفونه رن.
مالك : الو مين.
الشحص : ايه يا ابني مش عارف صوتي و لا ايه.
مالك بفرحه :عمي مسعد وحشتني يا راجل يا طيب انتا فين.
مسعد : انا في الطريق يا ابني جي عشان وحشتني يا مالك كان نفسي تيجي معانا بس اعمل ايه ادهم مسك فيك يا ابني واللهي وهو وحشني.
مالك : طب انتا هتيجي علي القصر .
مسعد : اه يا حبيبي انا و ابن اخويا نادر هوصل بليل .
مالك : توصل باسلامه يا عمي.
مسعد : حبيبي يا غالي.
************************************
في شركه من احدي شركات الشرقاوي.
::- ممكن ادخل لي اسر يا انسه.
السكرتيرة : حضرتك اخده معاد مسبق.
::- قوليله ياسو وهو هيدخلني علطول.
السكرتيرة : ممكن حضرتك تستني هنا.
ياسو : اديني استنيت.
بعد ما السكرتيرة خرجت.
السكرتيرة : اتفضلي حضرتك مستر اسر مستنيكي جوه.
بعد شوية.
ياسو : كدا تمام يا اسر.
اسر : تمام هتواصل معاكي.
ياسو : تمام يا اسر باي.
اسر : باي ورحمة الله وبركته.
ياسو بضحكه عاليه : دمك خفيف يا اسوره.
اسر : شكرا.
************************************
في بيت ملك.
البنات وصلوا بيت ملك وفاطمة فتحتلهم.
فاطمة بابتسامة بشوشة : اهلا يا بنات.
البنات : اهلا يا طنط.
فاطمة : ادخله .
بعد ما دخله.
نور : اومال فين جعفر.
محمد جيه من وراهم : جعفر قاعد جوه ومش رحمانه يابنتي نفخه امنه سوري يا بنات.
أسيل : لا يا عمو عادي انا اصلا بحب الناس التلقائية دي اتصرف بحريتك عادي.
محمد : متشكرين يا بنات.
فاطمة : يلا ادخلكم ليها.
البنات دخلولها .
فاطمة سابتهم وخرجت.
نور : اعوذ بالله من جعفر لما يكشر.
ملك : كدا يا نور انا مش عايزا اكلمك تاني عااااا انتي و اخوكي عليا.
نور : وحياة ابوكي ماتعيطي مش نقصين ماشي احكي الي حصل عشان انا اتخنقت من تصرفاتك.
سلمي : وياريت بالتفصيل .
أيه :ياريت.
أسيل : لاء.
نور : هو ايه الي لاء ياحجه.
أسيل : انا قولت اقول حاجة و خلاص.
أيه حطت ايديها علي بوق أسيل : تقدروا تتكلموا عادي.
ملك حكتلهم علي كل حاجة.
أسيل : جدعه يا بت انك جبتيها من شعرها تستاهل.
سلمي : ايوه بت تعيظ اوي.
نور : غلط الي انتي عملتيه غلط يا ملك.
ملك : ليه بقا.
نور : لانك اولا ماتفتحيش الباب من غير اذن لان دا شغل مش بيتك تاني حاجة ان هيا هانتك ماكنيش اتصرفتي كدا لان دي مهما كان تهين احمد ان عميله عندوا وتنضرب وحشه في حقه و انا متأكده انك لو متصرفتيش كدا كان جبلك حقك تالت و متلت فهمتي ولا اقول تاني انتي غلطانه و احمد كمان غلطان انه هانك و حتي مصلحكيش.
أيه بتأيد : كلام نور صح.
ملك : فهمت بس انتي عارفاني يا نور.
نور : عرفاكي يا جعفر وعارفه لما بتتنرفزي بتبقي جعفر جعفر يا عني.
ملك : ماخلاص يا اختي بس دا طردني من المكتب حتي مجاش ورايا يصلحني عااااااا.
سلمي: يالهووووي رجعت تعيط تاني .
نور : خلاص بقا يا ملك الله.
ملك : اومال انته كلكم لبسين سلاسل شبه بعض لاكن نور مختلفه ليه .
سلمي : دا ابيه ادهم الي جيبهم بس الي في القلب
نور : سلميييي.
سلمي : خلاص يااختي .
ملك : يسلام علي الناس الي بتنخ لوراه .
سلمي : بس ياماما.
أيه : يلا خلوني اشبع منكم عشان انا خلاص همشي و مش هتشفوني شهر كامل .
ملك : اشبعي يا حبيبتي هتوحشينا الشهر دا انا حبيتك ......
أسيل بمرح : وجرحتيني انا صنتك لاكن خنتيني.
ملك كملت : انتي اكيد مش بتحبيني .
أيه :ليه من الاول عشمتيني.
سلمي : انا في سنيني بيطلع عيني.
نور بصدمه : حتي انتي يا سلمي.
سلمي ببراءه : واللهي أسيل و أيه هما الي سمعوهالي انا مليش دعوه.
نور : مهرجانات يا عرر انته والي بتغنوها.
أسيل : لاااا لو سمحتي دي مهرجانات عسل يا امه متغلطيش لو سمحتي .
نور : يعني غلط في النكعاوي ياخي عيال بيئة اوي..
ملك : متشنكرين يا اختي.
نور : متشنكرين مش بقولكم انته عيال بيئة .
سلمي : بس ياماما.
************************************
في المساء.
مسعد : وحشتني يا ادهم .
ادهم : وانته يا عم مسعد.
مسعد : حبيبي يا ادهم اومال فين عز و اسر.
عز : انا هنا يا مسعد.
ادهم بعصبية : عززززز.
عز : اسف يا ابو الادهيم.... ازيك يا عم مسعد .
مسعد بابتسامة : ليه كدا يا ادهم سيبه يقول الي هو عايزه انا بحبها منه.
عز : حبيبي يا مسعد يا عسل.
ادهم : انا جهزتلكم الملحق بتاع القصر هااااااا يا نننننادر.
نادر عينه ما نزلتش من علي نور و ادهم اخد باله و اتعصب.
ادهم وشوش نور : اطلعي فوق يلا.
نور طلعت و هي مستغربه من تصرفه.
شهيره : يكله الاول و بعدها يروحه يرتاحه.
ادهم : طب تمام انا هطلع انام عشان تعبان .
مسعد : علي راحتك يا ابني .
ادهم طلع اوضته و فتح الباب و مجرد ما فتح الباب لقه نور وقفه قدامه بغضب.
ادهم استغرب من معالم وشها : مالك في ايه.
نور : ايه دا يا ادهم.
ادهم مسك الصور.
نور : رد يا ادهم ايه دا.
ادهم : دي صور.
نور : لا واللهي و البت الي مرميه في حضنك دي كدا يا ادهم.
ادهم ببرود : وانتي ايه الي مزعلك انا نفسي اعرف.
نور : ادددددهم متعصبنيش.
ادهم : ايه الي يعصب في كدا انا نفسي اعرف انتي مالك بتتكلمي ليه بتتكلمي بنيابة ايه انتي مالك اصلا انا حر انتي ملكيش دعوه بتصرفاتي.
نور : لاء ليا يا ادهم.
ادهم ربع ايده : ليكي ايه ان شاء الله و لا ليكي اي صله بالموضوع دا انا حر.
نور بعصبية : لاء ليا ليا عشان بحبببببببك انا بحبك بحب بنأدم قاسي و مغرور بعشق بنأدم مش حاسس بيه اصلا بعشق بنأدم قلبه عباره عن كتلة من الحجر قلبه جامد بحب واحد مابيحبنيش عرفت انا ايه صلتي اني اتكلم يا ادهم خلاص.
ادهم وصل للي هو عاوزه بس كان زعلان ان هو قاسي معاها للدرجادي .
ادهم قعد جنب نور وهي بتعيط و شدها و اخدها في حضنه : انتي هبله صح.
نور مرددش لمجرد انها مرتاحة في حضنة.
ادهم :وبعدين الي في الصورة دي ايه ولو لحظتي ان دا لبس ايه الي جت بيه الصبح بس الي بعتها لاعب في الوشانتي فاكراني قاسي معكي انتي بس انا شوفت حاجات ميتحملهاش حد و بعدين انا قاسي معكي لاني بعاند في نفسي عشان عشان قلبي ميستجبش ليكي بس خلاص .
نور بصتله و الدموع في عينيها : خلاص ايه.
ادهم : خلاص استجاب يا نور بقيت بحبك بعشقك بخاف عليكي بتحكمي في لبسك في تصرفاتك في كل حاجة لاني بخاف عليكي اكتر من نفسي انتي لو جرالك حاجة هكون انتهيت انا مكنتش عايز اوصل للمرحلة دي بس خلاص انا بحبك.
نور خرجت من حضنة بصدمة : انتي قولت ايه.
ادهم ضحك علي منظرها : هههههههه مقولتش حاجة و معنديش استعداد اقول تاني.
نور : لا قولت قولها تاني يا ادهم عشان خطري.
ادهم بحنان وحب ظاهر في عنيه ودي اول مره يظهر الي جواه وقرب منها : بحبك يا نور.
ليذهبوا لعالمهم الخاص و لتكون زوجته امام الله.
.
.
.
في قصر خالد الشرقاوي .
أسيل كانت نزله من اوضتها.
وداد : ريحه فين يا أسيل .
أسيل : ريحه عند ماما شهيره.
وداد : ليه في حاجة.
أسيل مكانتش عايزا تتكلم : ريحه عشان أيه هناك .
وداد بعدم اهتمام : ماشي.
************************************
في الشركة.
عز كان سامع صوت بره فطلع يشوف في ايه.
في الخارج.
حياة : اه فهمت يا استاذ محسن.
محسن بنظارات هائمه : ياريت تبقا محسن بس يا حياة.
عز بغضب : هو في ايه هنا و اسمها انسه حياة يا محسن و ياريت ماتتعداش حدودك معاها و ياريت مشوفكش هنا اصلا اتفضل علي مكتبك يلااااااا.
بعد ما محسن مشي.
عز هبد ايده الاتنين علي المكتب : كان بيعمل ايه هنا.
حياة بخوف : كان بيوريني الفكس بشغله ازاي.
عز : وانا اتشليت يعني منا قاعد جوه.
حياة بتبرير : واللهي يا عز انا كنت داخللك بس هو الي جيه يديني الملف و شافني و انا بحاول اشغله لما اتعطل هو دا الي حصل انا مذنبيش حاجة.
عز : تمام يا حياة اشوفك بتكلميه او بتكلمي اي حد تاني ماشي المحك كدا.
وبعدها دخل مكتبه و هبد الباب.
************************************
في بيت ملك.
ملك فتحت باب شقتهم ودخلت اوضتها علي طول.
محمد باستغراب : هو في ايه مالهت دي يا حول الله يارب.
مامت ملك : ممكن تكون مضايقه من حاجة.
محمد : هو الي باين كدا يا فاطمة ان في حاجة حصلت في الشغل و اتخنقت مع احمد اه فكرتيني هاتي التليفون من جنبك.
فاطمة : اتفضل.
محمد رن علي احمد.
احمد : ايوه يا عمي.
محمد : وصلت يا بني بس مش طايقة حد دا حتي مرمتش السلام علينا دا كان ناقص تطلع نار من ودنها.
احمد : طب ماشي سبهالي و انا هحل الموضوع.
في اوضة ملك.
ملك كانت بتعيط و بتتكلم في التيليفون.
ملك ببكاء :عاااااا لا دا حتي مكلفش نفسه يجي ورايا و اللهي لنفخه يا نور قصدي لوريه.
نور بتحاول تمسك ضحكتها : طب اهدي طيب .
ملك :لاء و تعالي دلوقتي هاتي البنات و تعالي يا اما هروح اقتلهولك.
نور : وعلي ايه انا هجيب البنات و نيجي يا حجه بس بطلي عياط يلا سلام هستأذن من ادهم و اجي.
ملك : سلام .
نور قفلت و ملك مسكه المنديل في ايديها و بتمسح بيه : انا يطردني بره ماشي يا احمد ماشي.
في الخارج.
فاطمة : خلاص يا محمد هتفضحنا .
محمد بيحاول يسيطر علي ضحكه : دي هتولع في نفسها.
فاطمة : حرام عليك يا محمد دي بتبكي.
محمد : دي بتعيط دي بتعمل حاجات غريبة بس تصدقي صعبت عليا بس الي متأكد منه انها عملت حاجة عصبت احمد.
فاطمة : طب ادخلها يا محمد.
محمد : حاضر لو اتأخرت تتصلي بالبوليس انا جوزك برضه .
فاطمة : حاضر ابقا اقعد بعيد عنها يا محمد لتعمل فيك حاجة.
محمد حط ايده علي الباب و فتحه .
بعد ما محمد دخل.
محمد : مالك يا ملك.
ملك ببكاء : مفيش حاجة يا بابا
محمد : لاء فيه قولي اتخنقتي مع احمد.
ملك بصوت عالي : دااااا طردني من المكتب عااااااا. ورجعت تعيط.
محمد مقدرش يمنع ضحكته .
ملك : بابا انتا بتتضحك .
محمد مابين ضحكاته : مهو انتي شكلك يضحك و انتي مسكه المنديل و مش عتقه امه من الصبح و اسلوب عياطك مضحك.
ملك بغضب طفولي : بابا.
محمد بجديه : ايه الي عملتيه عشان يطردك.
ملك : جتله بت مسهوكه و ملزقه كدا فضلت كتير جوه و بعد كدا انا دخلت. وحكتله علي الي حصل .
محمد بصدمة : انتي ضربتي البت في المكتب.
ملك: اه ما هي الي غلطة فيا تستحمل بقا.
محمد : غلطانة يا ملك انتي كان ليكي حق و داع بسبب الي عملتيه كان ممكن تهدي و احمد كان جبلك حقك بس الي انتي عملتيه غلط انك تتصرفي بهمجية كدا مكنش ينفع يا ملوكه فهمتي.
ملك هزت راسها بمعني اه.
ملك كملت كلمها : بس هو طردني عااااا.
محمد : عاااا عليكي و علي الي خلفوكي انا طالع هتحرقي دمي ياباي.
محمد طلع و هبد الباب وراه.
************************************
في القصر.
أيه : مالها ملك.
نور : عملت مشكلة و احمد طردها من المكتب.
أسيل : يالهووي دا اكيد عملت حاجة كبيرة.
سلمي : طب ايه هنروحلها .
نور : المشكلة.
سلمي : في ابيه اتصلي بيه و استأذنيه عادي يعني.
نور : طب انا هطلع اكلمه .
سلمي : ماشي.
نور طلعت اوضتها وجابت تيليفونها ترن عليه .
ادهم استغرب ان نور بترن عليه .
ادهم : ايوه يا نور في حاجة.
نور بتوتر : كنت عايزا اخرج.
ادهم : فين.
نور : هنروح ان و البنات عند ملك.
ادهم : لازم قصدي الموضوع مهم .
نور : آه يا ادهم.
ادهم : تمام روحي والبسي السلسله الي سيبهالك هتلقيها في الدولاب و طقم الحرس هيمشي و راكم.
نور باستغراب : حاضر.
ادهم : سلام.
نور : سلام.
نور بلغتهم انهم هيروحه عشان البنات تجهز نفسها.
في اوضة أيه الي شهيره جهزتهلها.
أسيل : أيه انتي هتفضلي هنا.
أيه : اه .
أسيل : ليه يا أيه عايزا تسبيني.
أيه : ايه يا بكاشه دانتي فرحك بعد شهر مع ملك يعني هتكوني هنا وبعدين الشهر دا انا هكون في الكلية عشان انا خلاص قربت اخلص الكلية و هنزل علي يوم فرحك زي يوم الخطوبة.
أسيل : ماشي يا أيه و بابا يا أيه.
أيه : بابا انا استأذنته و هو وافق عشان انا قعده هنا اه خدي.
أسيل : ايه دي.
أيه : دي سلسله ابيه ادهم عطاني واحده وانتي واحده وسلمي حتي حياة.
أسيل باستغراب وهي بتلبس السلسله : غريبة ياعني.
أيه خلصت لف الطرحة : خلصت يلا بينا نستناهم تحت.
أسيل : يلا.
بعد ما البنات نزله .
أسيل : اومال ايه الاحترام دا كلنا لبسين فساتيين انتي وحشة يا سوسو لبسه بنطلون ليه.
سلمي : هو دا يعتبر بنطلون يابنتي دا واسع جدا و انتي اصلا بتلبسي كدا والي بيته هاا.
أيه : صح وانا كمان بلبس كدا.
أسيل : يا ستي احنا أسفين .
نور : طب مش يلا.
أسيل : ايه يا مزه انتي استني علي جنب بحلوتك دي.
أيه : في ايه يا أسيل في ايه يا حبيبتي دا انا لو واقفه مع عربجي مش هيشقط المزه كدا قصدي نور كدا .
نور : سبيها سبيها .
أسيل : طب يلا بقااا هي جت عليا .
نور : يلا يا اختي.
************************************
في مبني مكافحة المخدرات.
ادهم : في ايه يا يزيد.
يزيد : عايز اتجوز ياعم.
ادهم : وانا مالي ياعم انتا.
يزيد : وحياة ابوك يا ادهم ماتهزر بقا انا عايز اخطب سلمي يا عم.
ادهم بستعباط : سلمي مين.
يزيد بعصبية : بت اختي يا ادهم بت اختي.
ادهم : خلاص يا يزيد انا هكلمها و ارد عليك تمام.
يزيد : تمام.
ادهم : نشتغل بقا ولا ايه.
يزيد بجدية : يلا يا ادهم.
************************************
في مبني المخابرات.
في مكتب مالك.
مالك تيليفونه رن.
مالك : الو مين.
الشحص : ايه يا ابني مش عارف صوتي و لا ايه.
مالك بفرحه :عمي مسعد وحشتني يا راجل يا طيب انتا فين.
مسعد : انا في الطريق يا ابني جي عشان وحشتني يا مالك كان نفسي تيجي معانا بس اعمل ايه ادهم مسك فيك يا ابني واللهي وهو وحشني.
مالك : طب انتا هتيجي علي القصر .
مسعد : اه يا حبيبي انا و ابن اخويا نادر هوصل بليل .
مالك : توصل باسلامه يا عمي.
مسعد : حبيبي يا غالي.
************************************
في شركه من احدي شركات الشرقاوي.
::- ممكن ادخل لي اسر يا انسه.
السكرتيرة : حضرتك اخده معاد مسبق.
::- قوليله ياسو وهو هيدخلني علطول.
السكرتيرة : ممكن حضرتك تستني هنا.
ياسو : اديني استنيت.
بعد ما السكرتيرة خرجت.
السكرتيرة : اتفضلي حضرتك مستر اسر مستنيكي جوه.
بعد شوية.
ياسو : كدا تمام يا اسر.
اسر : تمام هتواصل معاكي.
ياسو : تمام يا اسر باي.
اسر : باي ورحمة الله وبركته.
ياسو بضحكه عاليه : دمك خفيف يا اسوره.
اسر : شكرا.
************************************
في بيت ملك.
البنات وصلوا بيت ملك وفاطمة فتحتلهم.
فاطمة بابتسامة بشوشة : اهلا يا بنات.
البنات : اهلا يا طنط.
فاطمة : ادخله .
بعد ما دخله.
نور : اومال فين جعفر.
محمد جيه من وراهم : جعفر قاعد جوه ومش رحمانه يابنتي نفخه امنه سوري يا بنات.
أسيل : لا يا عمو عادي انا اصلا بحب الناس التلقائية دي اتصرف بحريتك عادي.
محمد : متشكرين يا بنات.
فاطمة : يلا ادخلكم ليها.
البنات دخلولها .
فاطمة سابتهم وخرجت.
نور : اعوذ بالله من جعفر لما يكشر.
ملك : كدا يا نور انا مش عايزا اكلمك تاني عااااا انتي و اخوكي عليا.
نور : وحياة ابوكي ماتعيطي مش نقصين ماشي احكي الي حصل عشان انا اتخنقت من تصرفاتك.
سلمي : وياريت بالتفصيل .
أيه :ياريت.
أسيل : لاء.
نور : هو ايه الي لاء ياحجه.
أسيل : انا قولت اقول حاجة و خلاص.
أيه حطت ايديها علي بوق أسيل : تقدروا تتكلموا عادي.
ملك حكتلهم علي كل حاجة.
أسيل : جدعه يا بت انك جبتيها من شعرها تستاهل.
سلمي : ايوه بت تعيظ اوي.
نور : غلط الي انتي عملتيه غلط يا ملك.
ملك : ليه بقا.
نور : لانك اولا ماتفتحيش الباب من غير اذن لان دا شغل مش بيتك تاني حاجة ان هيا هانتك ماكنيش اتصرفتي كدا لان دي مهما كان تهين احمد ان عميله عندوا وتنضرب وحشه في حقه و انا متأكده انك لو متصرفتيش كدا كان جبلك حقك تالت و متلت فهمتي ولا اقول تاني انتي غلطانه و احمد كمان غلطان انه هانك و حتي مصلحكيش.
أيه بتأيد : كلام نور صح.
ملك : فهمت بس انتي عارفاني يا نور.
نور : عرفاكي يا جعفر وعارفه لما بتتنرفزي بتبقي جعفر جعفر يا عني.
ملك : ماخلاص يا اختي بس دا طردني من المكتب حتي مجاش ورايا يصلحني عااااااا.
سلمي: يالهووووي رجعت تعيط تاني .
نور : خلاص بقا يا ملك الله.
ملك : اومال انته كلكم لبسين سلاسل شبه بعض لاكن نور مختلفه ليه .
سلمي : دا ابيه ادهم الي جيبهم بس الي في القلب
نور : سلميييي.
سلمي : خلاص يااختي .
ملك : يسلام علي الناس الي بتنخ لوراه .
سلمي : بس ياماما.
أيه : يلا خلوني اشبع منكم عشان انا خلاص همشي و مش هتشفوني شهر كامل .
ملك : اشبعي يا حبيبتي هتوحشينا الشهر دا انا حبيتك ......
أسيل بمرح : وجرحتيني انا صنتك لاكن خنتيني.
ملك كملت : انتي اكيد مش بتحبيني .
أيه :ليه من الاول عشمتيني.
سلمي : انا في سنيني بيطلع عيني.
نور بصدمه : حتي انتي يا سلمي.
سلمي ببراءه : واللهي أسيل و أيه هما الي سمعوهالي انا مليش دعوه.
نور : مهرجانات يا عرر انته والي بتغنوها.
أسيل : لاااا لو سمحتي دي مهرجانات عسل يا امه متغلطيش لو سمحتي .
نور : يعني غلط في النكعاوي ياخي عيال بيئة اوي..
ملك : متشنكرين يا اختي.
نور : متشنكرين مش بقولكم انته عيال بيئة .
سلمي : بس ياماما.
************************************
في المساء.
مسعد : وحشتني يا ادهم .
ادهم : وانته يا عم مسعد.
مسعد : حبيبي يا ادهم اومال فين عز و اسر.
عز : انا هنا يا مسعد.
ادهم بعصبية : عززززز.
عز : اسف يا ابو الادهيم.... ازيك يا عم مسعد .
مسعد بابتسامة : ليه كدا يا ادهم سيبه يقول الي هو عايزه انا بحبها منه.
عز : حبيبي يا مسعد يا عسل.
ادهم : انا جهزتلكم الملحق بتاع القصر هااااااا يا نننننادر.
نادر عينه ما نزلتش من علي نور و ادهم اخد باله و اتعصب.
ادهم وشوش نور : اطلعي فوق يلا.
نور طلعت و هي مستغربه من تصرفه.
شهيره : يكله الاول و بعدها يروحه يرتاحه.
ادهم : طب تمام انا هطلع انام عشان تعبان .
مسعد : علي راحتك يا ابني .
ادهم طلع اوضته و فتح الباب و مجرد ما فتح الباب لقه نور وقفه قدامه بغضب.
ادهم استغرب من معالم وشها : مالك في ايه.
نور : ايه دا يا ادهم.
ادهم مسك الصور.
نور : رد يا ادهم ايه دا.
ادهم : دي صور.
نور : لا واللهي و البت الي مرميه في حضنك دي كدا يا ادهم.
ادهم ببرود : وانتي ايه الي مزعلك انا نفسي اعرف.
نور : ادددددهم متعصبنيش.
ادهم : ايه الي يعصب في كدا انا نفسي اعرف انتي مالك بتتكلمي ليه بتتكلمي بنيابة ايه انتي مالك اصلا انا حر انتي ملكيش دعوه بتصرفاتي.
نور : لاء ليا يا ادهم.
ادهم ربع ايده : ليكي ايه ان شاء الله و لا ليكي اي صله بالموضوع دا انا حر.
نور بعصبية : لاء ليا ليا عشان بحبببببببك انا بحبك بحب بنأدم قاسي و مغرور بعشق بنأدم مش حاسس بيه اصلا بعشق بنأدم قلبه عباره عن كتلة من الحجر قلبه جامد بحب واحد مابيحبنيش عرفت انا ايه صلتي اني اتكلم يا ادهم خلاص.
ادهم وصل للي هو عاوزه بس كان زعلان ان هو قاسي معاها للدرجادي .
ادهم قعد جنب نور وهي بتعيط و شدها و اخدها في حضنه : انتي هبله صح.
نور مرددش لمجرد انها مرتاحة في حضنة.
ادهم :وبعدين الي في الصورة دي ايه ولو لحظتي ان دا لبس ايه الي جت بيه الصبح بس الي بعتها لاعب في الوشانتي فاكراني قاسي معكي انتي بس انا شوفت حاجات ميتحملهاش حد و بعدين انا قاسي معكي لاني بعاند في نفسي عشان عشان قلبي ميستجبش ليكي بس خلاص .
نور بصتله و الدموع في عينيها : خلاص ايه.
ادهم : خلاص استجاب يا نور بقيت بحبك بعشقك بخاف عليكي بتحكمي في لبسك في تصرفاتك في كل حاجة لاني بخاف عليكي اكتر من نفسي انتي لو جرالك حاجة هكون انتهيت انا مكنتش عايز اوصل للمرحلة دي بس خلاص انا بحبك.
نور خرجت من حضنة بصدمة : انتي قولت ايه.
ادهم ضحك علي منظرها : هههههههه مقولتش حاجة و معنديش استعداد اقول تاني.
نور : لا قولت قولها تاني يا ادهم عشان خطري.
ادهم بحنان وحب ظاهر في عنيه ودي اول مره يظهر الي جواه وقرب منها : بحبك يا نور.
ليذهبوا لعالمهم الخاص و لتكون زوجته امام الله.
