اخر الروايات

رواية هاربة من الماضي الفصل العشرين 20 بقلم مروة ايمن

رواية هاربة من الماضي الفصل العشرين 20 بقلم مروة ايمن 


الوان تبهت وورود تدبل تفقد عبيرها النفاذ تفقد اشراقتها المعتاده ..الايام تصبح تكرار ممل لاحداث عاديه هل كان الاختلاف بوجودك ...لأ لم يختلف بسبب وجودك لم اصبح اتأثر بك .....لأ فأنا اكذب الاختلاف بسبب فراقك كنت سبب فى اكتشافى للالوان وجمالها كانت عبير الزهور سبب فى تذكرى لعبير خطواتك كانت الاحداث متكرره ولكن وجودك يكفينى نعم اكذب اذا قلت نسيتك فأنت بقلبى حتى اخر انفاسى ولا للنسیان مكان بعقلى فأنت محفور به ولا خلاص من حبك اسف يا قلبى احببت من اتعبك ولكن ما باليد حيله فا انا احببته "

ينعى حبه لها وهو جالس بمكتب عمه امامه خاطبها التوى فمه بشبه ضحكه ساخره فهو جالس امام خاطب حبيبته اهى سخريه القدر ام ماذا وها هو يستمع للحديث

فا عمه جالس بتحفز وايضا اخيه ويأتى اول الحديث من الجالس امامهم وعلى شفتيه ابتسامه انتصار تشعل نيران بالقلوب

لؤى_ انا جاى اطلب ايد ندى

بهدوئه المعتاد وذكائه مع ابتسامه هادئه لا تنم على ما بداخله

حسين _ امال فين عز بيه يا لؤى

لم يخطر بباله هذا السؤال ابدا ولذالك ارتبك قليلا وزاد ارتباكه اكثر عند ظهور صوت الامبراطور الخشن وبثباته المعتاد وعينين تشتعل غضب

آسر_ ما طبعا اكيد عاداتنا والتربيه مش تباعكو

انتقل الاكتئاب لمرحله الغضب الشديد

لؤى_ وليه الغلط بس يا آسر بيه

اصبحت الاجواء محمله بالشحنات السالبه لذالك قرر وقف هذه المهزله بفطنته المعتاده

حسين_ طيب يا لؤى احنا هناخد فرصه نفكر ونرد عليك وان شاء الله المره الجايه عز بيه يكون معاك

انتصب واقفا ببعض من الغضب

لؤى_ معلش بس انا كنت حابب اعمل الخطوبه مع شرين وحازم

وهنا جاء التسأل من الصامت المتفرج

ادهم_ هو شرين وحازم هايتخطبو

نظر له بتعالى وكأن الجائزه الكبره اصبحت من نصيبه

لؤى_ ايوه

ولفض هذه المهزله ولان الاجتماع اصبح ثقيل على انفسهم

حسين _ ايه الى فيه الخير يقدمو ربنا تقدر تشرفنا يوم الخميس مع عز بيه علشان نتفق

وابتسامه انتصار من كائن لزج

لؤى_ تمام كده اشوفكم الخميس مع السلامه

وخرج تحت انظار الرجال الثلاثه وكل منهم من يحمل افكار مختلفه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اليوم المنتظر فى حقيقه نفس كل فتاه عاشقه فهو الافضل على الاطلاق كيف لم يكون الافضل وعاشقها فارسها المغوار سايصبح خاطبها ومع القريب المنتظر يصبح النصف الاخر لحياه طويله من عشق وغرام وابتسامه لن تفارقهم ابدأ

تستعيد صباحها بإبتسامه لنتنظر لفستانها بخجل فاحبيب الطفوله واول حب بحياتها اليوم هو خطيبها
نشاطها العادى فهى عروس الليله امسكت هاتفها مع اشعار لوصول رساله من العاشق

" اشرقت السماء وإبتسامتك لم تفارق خيالى ولن تفارقه ابداً ، قرص الشمس ينير الدنيا وبسمتك هى حياتى اعلمى ان زقزقه عصافير السماء تغنى طربا ليوم تصبحين لى به وكأننى امتلكت العالم فا انا ملك الكون اركع تحت نظره من عيناكى اقدم قلبى كاقربان حبى الذى لن ينضب ابداً احبك يا ملاكى ❤"

هو امتلك الدنيا منذ تسارعت دقات قلبه بحبها وهى ولدت لحبه وعشقه ثنائى الاكتمال والسعاده هى الاكتمال لعشاق حاربو وها هو الانتصار

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~~~~~~~~
ترتيبات سريعه على قدم وساق والعروس لم تزورها الابتسامه ابدا والضياع هو وسيلتها الجديده للهرب فهى ولاول مره تواجهه الهروب جديه ليست مطلوبه لوجه عروس وافقت قبل التقديم لطلب خطبتها و بين طيات الليل وظلامه من اجل عبراتها الظهور والانهيار تنعى عشقها الوحيد تحاسب قلبها لجرحها له والجرح الاكبر من نصيبها لم تلعق جراحها بل تزيده دمائها امام عينيها تتدفق بهتت ملامحها فى صراع نفسى ولكن هى تضحى فى سبيل عشق من زمن والحب تضحيه من اجل الاخرين اغباء ما فعلته ام هى عاشقه لاول مره واعطت للعشاق حق فى عشقهم ببثاله بطل يقتل نفسه من اجل الاخرين

وهاهى امام مرأتها تنظر لنفسها بهدوء يسبق عاصفه قلبها المقتول تبلع ريقها محاوله لاكتساب شجاعه فهى قادمه على الانتحار المشروع وهى الارتباط بما ليس بالقلب دقات الباب لتدخل اختها بنظره تشتت وحزن بما يحدث والموجع ما ورائها من ملك القلب وليس غيره يعطيها نظره وجع تحجر دموع بمقلتيه وانهيارها عندها اها هى لحظه الانهيار المُعلن قدميها لم تسطع حملها وقعت باكيه منهاره بدموعوها بقهر قلبها قبل قلبه

خوف الاخت التى جلست بجانبها تهدائها

فرح _ ندى اهدى يا حبيبى ليه عملتى فى تفسك كده

بكاء ولن يقف وها هى تنعى نفسها

ندى _ اه اه اه اه قلبى وجعنى اوى يا فرح قلبى مش مستحلاه اه اه اه اه اه مش قادره

البكاء وتيرته تذداد والاخت لا تعلم ماذا تفعل وقرتت اخبار الجميع

فرح _ انا لازم اتصرف هاقوم انادى حد

وتوقفها الباكيه لمحاوله استجماع قوتها

ندى _ اوعى تنادى حد انا كويسه

نظرت لها بدهشه وغضب وصراخ

فرح _ انتى فى ايه يا شيخه ليه بتعملى كده بتعذبى نفسك وتعذبيه معاكى ليه انطقى قولى فى ايه خلينا نلحقك

يعود بكائها مره اخرى مع وجع قلبها الذى لا ينضب

ندى_ مينفعش صدقينى مينفعش لازم تثقى فيا

وحاله من الغضب وعدم الفهم

فرح _ ماشى يا ندى الى تشوفيه يلا يا عروسه عريسك تحت ومستعجل اوى

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
هل انتهيت يا حبيبتى من قتلى كم طعنه يا خائن اخذتها ومازلت تحبها العشرات مئات وانت مازلت عاشق وما العمل وكأن نصيب حياتنا هو العيش على ذكرى حبها للابد اهذه بدايه ام نهايه كيف احببتها وكيف قتلتنى بدماء بارده ولماذا يا خائن مازلت تدق لها

نظراته لها لم تخفى عشقه المجروح وهى رسمت قناع عدم الفهم والابتسامه البارده وها هى تزين اصبعها بخاتم ولا تعلم انها مازالت تطعن قلبه مجرمه بإكتساح يا فتاه تقتلى شخصين بنفس الوقت الاول من عشقتى والاخر

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وعلى الجانب الاخر ملاك تزف لحبييها مع ابتسامه ساحره ليقف بطوله الفاره ووسامته الاخاذه ليتلقى عروسه مازالت الابتسامه لاتفارق وجهه مع قبله لجبينها وهو يلبسها خاتم خطبتهم

حازم_ مبروك يا شيرى قلبى

ابتسامه خجوله من اجله واحمرار وجنتيها نتيجه لكفيها القابعين داخل يده الكبيره بحميميه

شرين _ الله يبارك فيك

ومشاكسه من اجلها وهى تستحق فهى الحبيبه

حازم_ بس مافيش حاجه تانيه

الابتسامه فى ذياده والخطل احرقها

شرين _ بس يا حازم بقا

اختضنها بقوه لترتفع قدميها عن الارض وهو يدورر بها صارخا بعشقه

حازم_ كان من بدرى يا روح قلب حازم بحبك يا شرين بحبببببببك

تصدح صافره الجميع والتصفيق لجميع العرائس مع ابتسامات لفرح العروسين

بينما الاخر مع الابتسامه اللزجه وهو يضع الخاتم ببنصر القتيله الهادئه

لؤى_ مبروك يا حبيبتى

نظرت له بشراسه كما نقول مجرمه هى فحقها قتل هذا اللزج

ندى_ مبروك عليك اخرتك

صدحت ضحكته بغرور وشراسه صياد احمق اللتف على الفريسه الخاطئه

لؤى_ بالعكس دى البدايه بتاعتى نهايتك وبدايتك معايا يا حبيبتى يلا نرقص اونفتتح الرقض

يراقبها من بعيد ضحكه اللزج يذيد من طعناته

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
واقفه بجانب زوجها بهدوء محتضنه كفه بإحدى يديها والاخرى على بروز بطنها الواضح لتقوم بالميل على كتفيه ويحتضنها بحنانه المعتاد

آسر_ ندى عارفه بتعمل ايه يا فرح متقلقيش

نظرت له يدهشه وغضب منه هو الاخر

فرح_ انتو ايه البرود الى عندكو ده دى بتقتل روحها بإدها وكلنا بنتفرج

ابتسم بهدوء وهو يداعب وجنتيها بمشاكسه

آسر_ مين قالك ان احنا ساكتين يا حبيبتى

اذاد غضبها لترمقه بشراسه وهرموانتها تذيد من عوطفها

فرح _ آسر انت عايز تجننى

آسر_ اهدى يا مجنونه انتى حامل وبعدين اصبرى كلها كام دقيقه وتفرقع القنبله يلا يابت نروح نرقص

امسك يديها واخذ يراقصها بهدوء

بجانب عمه الذى يراقص زوجته من البدايه

وفى حاله الانتحار والقتل اخرون عاشقين مفصولين عن الواقع

تقبع بين احضانه حامله ثمره عشقهم وهم فى حاله هيام لتأتى الهرمونات لتقوم بلعبتها وترجعهم للواقع

ليلى_ حسين احنا معندناش دم انت حاسس بكده

ابتسم لها فهو يعلم مدى حالتها المزاجيه المتقلبه

حسين_ ايوه عارف

بغضبها الظاهر تصرخ به

ليلى_ انت بتضحك البنت اتخطبت ده جنان وانا برقص معاك بهدوء

احتضنها بقوه مع إيعاقه بروز بطنها

حسين _ ابن ال***** مش عارف ارقص معاكى

اتسعت عيناها من لفظه الخارج ووبخته

ليلى_ عيب الى قولته ده ابنك يسمع وبعدين انا بقول ايه وانت فى ايه

حسين _ حبينى قبل القنبله علشان وقتها مش هاتعرفينى

ويأتى دور تغير الشريك وها هى القتيله تغير شريكها بعمها الذى ابتسم بدعم وزوج اختها الذى احتواها برتبه شقيق واخيرا الوجع عاشقها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
خروج عن المألوف وعن الواقع بوتيره هادئه ونظرات لا احد يعلم معناها وكأنه العناق الاخير يتلمس يديها بهدوء يديه تلتف على خصرها وكأنها جمره وهو متحمل يديه على جسدها تحرق.... نار وليس لها وقوف

موسيقى هادئه تظهر فى اذنهم غير الحقيقيه الناس تتلاشى ويبقى هم .....اضائه هادئه ومن حولهم ظلام

🎤🎤🎤م البداية قولتلك ان مش ديمًا يكون الحب كافي
والحياة ليها حسبة تانية يومها نزلت دمعة منك فوق كتافي🎤🎤🎤🎤

يتمايلا بهدوء القلوب بمكان والعقول بمكان وكل قيس يبكى على ليلاه ذكريات تتهاتف من كل جزء بحياتهم اول رقصه لهم كلمه احبك اول قبله اول نظره ابتسامتها مشاكسته خوفها عليه فراق لم يدم طويلا ورجوع وايضا فراق

🎤قولتي حاول قولت حاضر بس اوعي متكمليش
لو هتمشي امشي حالًا لو فضلتي متبعديش

قولتي حاول قولت حاضر بس اوعي متكمليش
لو هتمشي امشي حالًا لو فضلتي متبعديش
🎤🎤

جزء العقل والذكريات لم ينتهى ولكن للقلوب حديث اخر

_عملتى كده ليه

_بحبك

_ بتقتلينى وانتى عارفه

_بحبك

_ مش قادر استوعب ازاى

_بحبك

_طب ازى قدرتى تعملى فينا كده

_بحبك

_ هاكرهك

_بحبك

_مقدرش اكرهك وده الى تاعبنى

القلوب تبكى وتنعى حظها والجسدان متلاحمهان بالرقص

🎤🎤🎤🎤انا مكنتش عايز أعلق نفسي بحب نهايته جروح
ليالي ابني في وهم وحلم ويجي في ثانية ده كله يروح

واديني خدت نصيبي من حبيبي جرح قاسي كبير
ساعات لما الجرح بيجي بسرعة بيبقا اهون بكتير🎤

والعيون لها احاديث ايضا نظارات عتاب واسف نظارات توضح ولكن الفم يخشى النطق

🎤🎤🎤م البداية قولتلك وانتي كنتي حتى رافضة تسمعي
وانهاردة انا بسألك اعمل ايه في قلبي اللي حبك فهميني

صعب اسامحك بعد جرحك واللي اصعب اني اعيش
بس عارفة هتوحشيني حتى لو ماسامحتكيش🎤🎤🎤

والنهايه تأتى الشفاتين تتحدث

ادهم_بكرهك

تركها مع دموع انهارت بدون ارادتها وكلمه خرجت وكأنها اخر كلمه تقولها بالحياه

ندى_ بحبك

وجاء ختام اليوم بعقد قيران كلا العروسين السعيده منهن والتعيسه ايضا وبشروط التعيسه والمنكوبه على امرها ان يكون عقد قرانها بالاخر بعد ملاز العاشقين ببعض والهروب بسرعه ايضا وياتى التلهف من

لؤى_ اظن كده شرى وحازم اتجوزو وماشو كمان يلا يا شيخنا دورنا

نظراتها ضائه تبحث عن من كسرت قلبه تناجى ربها بإنقاذها من هذا المأزق وكانت الساعقه

باحثين عن الحب نعيش لنبحث ام نبحث لنعيش... يختلف الباحثين فى النهايه من من يظفر بحب حياته ويكتفى ومنهم من يظل يبحث حتى اخر المطاف

نهايه الفصل

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close