رواية هاربة من الماضي الفصل التاسع عشر 19 بقلم مروة ايمن
"صدمه "
+
"ما عدد الصدمات فى حياتك كثيره نعم قليلا بعض الشئ فافى حياتنا نقابل العديد من الصدمات ومنها تكون مفرحه وايضا حزينه فما رايك عزيزى القارئ بصدمه من اكثر الاشخاص قربا من قلبك مهلا قليلا فإذا اعطينا للتعبير حقه فهذا الشخص هو الحياه بالنسبه لك وما اكثر هذه الكلمه من وجع ان تصدم فى الشخص الذى يمثل حياتك "
+
وكانت هذه اقل ما يقال عن احساسه بعد ان صدمتهم بهذه الجمله فى صباح هادئ وفطور هادئ عائلى فى يوم تجمع كان مبهج لذالك قابل هذه الصدمه بفكاهه وسخريه
+
وبملامح تجتمع بها جميع معالم الصدمه وعدم التصديق بين ملامح تنضب بالام اذا كانت عينيه تفيض بالتكذيب سؤال ويجب الإيجابه عليه
+
ادهم :::: ههههههه ايه ده هى هرمونات الحمل اتنقلت ليكى ولا ايه يا حببتى
+
بينما الاب بحنان يحتويها ويحاول من تهدئه الموقف
+
حسين ::: تعالى يا نيدو يا حببتى اهدى بس وقوليلى فيه ايه
+
وهي بملامح عاشقه تتألم وبدرجه عشق لم يكتب عليه الاكتمال وجاء وقت التضحيه ها هى هتلر تقف امام معادله خاسره امام قلبها وقلب اخت وصديقه والتضحيه من اجل الصداقه رابحه ويقهر القلب تحت قدم الصداقه
+
ندى :::: انا عايزه افسخ خطوبتى يا اونكل مش عايزه اكمل
+
اختفى العبث والمرح وطفح الالم على السطح والغضب الحارق ليهتف بفحيح غاضب ساخن وهو يقترب منها ليمسك بمعصمها بكل قوته
+
ادهم :::: انتى ايه يا اختى هو لعب عيال بت انتى اتعدلى كده فى ايه
+
دموعها تقترب قلبها ينزف لجرح الحبيب ولكن ما باليد حيله لتحاول التمسك والبرود
بشموخ راسها وارتفاع كبيرياء مسطنع تمسك برائ ابعد ما يكون عن الحقيقه
+
ندى :::: انا مش عيزاك يا ادهم مش عايزه اتجوزك هو بالعافيه
+
اغمضت عينيها فقد اهدرت كبرياء رجلا للتو، وما اغلظك يا فتاه تباً لكل القوانين العشاق بالعالم ولقب عشق لتكسر كبرياء رجلها مالك قلبها الاوحد بيدها
+
بينما هو يدرسها بصمت ترك معصمها فجأه فالبفعل اصابت رجولته بكسره رجل ولاول مره يظهرها بحزن والم ظاهرين للاعين المراقبه
+
ادهم ::: وانا مش هافرض نفسى عليكى بس ده السبب انك صحيتى الصبح مش عوزانى
+
اقسم لكم انها متأكده من نبره الرجاء فى صوته سالماً من اسماكى هتلر يا فتاه فأنتى ابعد ما ان يكون لكى قلب، فتحت عينيها لتلاقى اعينه الحزينه فقد كسرت به شئ والله وحده يعلم اذا كان القادم سوف يصلحه ام لا
+
ندى::: اكتشفت انى مش بحبك يا ادهم ومننفعش لبعض
+
شهقه صدرت من الام فاتتولا صفعات القاسيه لرجوله العابث
+
شبح ابتسامه الم تظهر على شفتيه وها هى الحقيقه فلم تحبه ابدا وما اغلظ الحب
+
ادهم:::: ماشى يا ندى براحتك
+
ليغادر وتنهار دمعه وحيده من عينيها بينما تراقب الاخ الاكبر يسارع للحاق بالشقيق الملكوم وتقول بجمود
+
ندى::: لؤى ابن اونكل عز جاى لحضرتك النهارده علشان يطلب ايدى وانا موافقه عن اذنكو
+
بينما الام بصراخ
+
ليلى :::: استنى هنا فى ايه بقا من ساعه ما نزلتى وانتى كلام وتجريح ومفجأت حصلك ايه فهمينى لؤى هددك بحاجه انطقى
+
وبحكمه عاقل واب غاضب لكسره قلب ابنه وبحده ولين
+
حسين :::: ليلى سبيها على راحتها الى انتى شيفاه صح يا ندى انا هانفزهولك
+
فرح :::: ازاى يا عمى دى
+
حسين :::: خلص الكلام يا فرح عن اذنكو
+
ليخرج الجميع تاركين الام واختها تنظران لبعضهما بعدم تصديق
+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" اكاذيب هل اصبحت غر لتصديق الاكاذيب؟ ام اصبحت الحياه عباره عن اكذوبه ،،، هل صدق ابتسامه اعينك كذبه ؟ام خجلك كذبه؟ هل كلمه احبك كذبه؟! ام ارتباكك امام كلامات غزلى كذبه ؟عشقك لى الذى تغنيتى به هو الكذبه هل خدعت بنقاء زرقه عينيكى هل كذبت اذنى عند سماعها لضربات قلبك عند رؤيتى ام جرحى الغائر منكى كذبه وهذا حلم وسأستفيق منه قريبا "
+
كلاماتها تترددت فى اذنه
+
ندى_مش عيزاك يا ادهم مش عايزه اتجوزك هو بالعافيه
+
اغمض عينيه بتأوه مع انحدار عبرات لاول مره منذ زمن يقذفها بين مقلتيه وكأن العالم اصبح قيد التدمير
اصوات طلاطم الامواج ببعضها وكأن روحه هى الصخره التى يتم نحتها وكلاماتها امواج تنحت دون ان تعى لنزيف قلبه وروحه لها عشقه الاول والاخير كذبه
+
اتى صوت يلهث بخلفه يهتف
+
آسر_ يابنى انت هنا انا قلبت عليك اسكندريا كلها
+
استدار بهدوء كاخواء روحه انحنت شفتيه بشئ يشبه ابتسامه سخريه وكأن ملامحه تبدلت
+
ادهم_ متقلقش عليا انا اصلا مش عايز شفقه من حد
+
نظر له الاخر متى اصبحت مشاعر الاخوه شفقه هل يعلم كيف يتألم من اجله يأن قلبه وكأن سهمها المسموم اصاب قلب قبل اخيه
+
اقترب منه بهيبته التى لاتقل ابدا امسك كتفيه بقوه وصلابه كأنه يمده بعض من الصلابه داعمه الدائم حتى ان تصعد الارواح الى بارئها
+
آسر _ لازم تعرف ان مشاعرى نحيتك ابعد ما تكون انها شفقه انا زى زيك ويمكن اكتر يا ادهم
+
لا يتلقى رد سوى زياده انحناء الشفتى بسخريه ودموعه متحجره فاكمل حديثه
+
آسر _ لازم تعرف ان قلبك قبل ماينكسر قلبى كان اتهدم انت ابنى قبل ما تكون اخويا يا ادهم انا اكتر حد فى الدنيا دى حاسس بيك
+
لانت ملامح الاخر فكلامان اخيه اظهرت ضعفه واصبحت الدموت المتحجره سيل على وجنته
واصبح الانفجار حقه تهاوى بضعف على ركبتيه ينتحب بقوه
+
أدهم_ انا تعبان اوى يا آسر حاسس ان قلبى بيوحعنى مكونتش متخيل انها تقول حاجه زى كده ازاى ندى تعمل فيا كده انا ..... انا اتغيرت علشانها .... انا حبيتها
+
احتضنه اخيه بإحتواء اب كتب عليه منذ زمن محاولت تهدئت صغيره
+
آسر_ انت متغيرتش يا ادهم انت رجعت ادهم بتاع زمان هى يمكن سهمت فى ده بس انت رجعت لانك عايز ترجع
+
ادهم_ علشانها رجعت علشانها
+
بإنتحاب اكبر قال جملته ليظهر وضعف اكثر ووجع اكبر
+
آسر_ اهدى وفكر اكيد فى حاجه غلط فى الموضوع
+
نظر له بأمل ووميض اخر لا احد يعلم ما معناه حالياً
+
ادهم_ عندك حق انا فعلا لازم اهدى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
لم تذرف دموعها بعد وكأنها تعاقب نفسها على سهم قبل ان يصيب الحبيب اصابها والسم يسرى بعروقها بينما تلفظ انفاسها الاخير استجمعت قواها واستعادت رباط جأشها
+
ندى_ تيجى تقابل اونكل يحيى بكره وتحدد معاد الخطوبه
+
ابتسامه سامه لم تراها ولكن صوته الذى اصابها بالغثيان اثبت ذالك
+
لؤى_ بالسرعه دى ما انت حلو اهو ومستعجل امال ليه التقل
+
اغمضت عينيها وهى تحاول التحكم فى نوبه من الاشمئزاز والغثيان
+
ندى _ قبل ما تقابل اونكل يحيى شرين تكلمنى تقولى على ميعاد خطوبتها مع حازم غير كده اتفاقنا مالغى
+
لؤى_ لا وعلى ايه الاقمر يأمر وعلينا التنفيذ سلام مؤقت يا عروستى
+
اغلقت هاتفها ومن حقها الانهيار بإنتحاب قوى تنعى حبيب فُقِد وقلب قد كتب نعيه مسبقا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عاد الاخين متأخرين بعد استعاده المصاب بسهام الحزن وفقدان العشق بعض من قوته وكأن كتب عليهم الشقاء لاجل غير مسمى والاخر مهزوم لمعانات اخيه قبل ان يصل لغرفته وصل لغرفه ابنته يطمأن على ملاكه الصغير قبل وجنتها وتمنى لها احلام سعيده وحياه بدون آلم وحزن واتجه حيث زوجته
+
خائفه من رده فعله فأختها الظالمه ولا تعلم ماذا يكون تصرفه معاها انتظرته وطال الانتظار حتى فتح الباب ظهر بتعبيرات جديده عليها انكسار وحزن فهى تعلم مدى قوه علاقته بأخيه فاحبيبها يملك قلب لم يمتلكه احد ابدا
وقفت بصمت تتأمله وهو ايضا يتأمل ملامحها التى تشع مواساه واسف وكأنها المخطئه بحق اخيه اقترب منها بهدوء واستشعر رجفتها عند اقترابه وقف امامها بهدوء كادت ان تنطق بأسف
+
فرح _ اس
+
ولم تكمل اسفها عندما احتضنها بقوه يتسمد قوته منها بادلته العناق بقوه اكبر من قوته بتنهيده قويه منها
+
آسر_ انا محتاجلك اوى يا فرح حاسس انى ضعيف اوى متكتف حاسس انى يتيم
+
شهقه ناعمه اتت منها لم يتبعد عن تملكه بخصرها ولكن احاطت وجهه بكفيها بحنان ام تعلم انه يحتاجها
+
فرح_ متقولش كده ياحبيبى انا جمبك .........انت عمرك ما تكون يتيم كلنا حواليك
+
نظر لها بضعف يظهره لاول مره وهى تعلم ذالك
+
آسر_ انا عايزك انتى
+
ابتسمت له بحنان واضح قبلت جبينه بحنان قائله
+
فرح _ كلى ملكك انا امك قبل ما اكون مراتك انا ضهرك وامانك يا آسر حضنى دفاك واوعدك انى حتى لو متخاصمين هاتفضل ابنى وهاعقبك بردو لو زعلتنى ...اصلا اصلا معنديش ابن يزعل مراتو ابدا فاهم يا ولد
+
قالت جملتها الاخيره فى محاوله للتخفيف عنه بمرح وهو ابتسم لمرحها واعادها لاحضانه
+
آسر_ وانا اوعدك انى افضل امانك وحمايتك انى ابقى ابوكى واخوكى قبل جوزك حتى لما نتخاصم اهربى منى لحضنى وانا هاجبلك حقك منى وانا اوعدك ان عمرك ما تنامى إلا وانتى فى حضنى
+
ابتسمت له ابتسامتها الساحره وساعدته فى ارتداء ملابس نومه بعنايه ام لابنها وقامت بإحتضانه كا صغيرها لينام بأحضانها بقوه كأبن بين احضان امه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
استعادت السما رونقها ونشاطها بعد ظهر ملكه النجوم الساطعه شمس نهار يوم بين طياته حكايات وحكايات اساطير تحكى و احلام تتحقق وعلى سبيل الاحلام التى تتحقق فهو اليوم قادم ليجدد طلبه للزواج منها وسوف يلاقى الموافقه وكأن الحياه استعادت رونقها مره اخرى فانتهت ايام البكاء والعذاب لتصعد شمس المحبه فى دنيا العشق والعشاق
+
على الرغم من دهشتها من تغير رائ والدها ولكنها لا تشغل بالها فالحبيب اصبح لها واخيرا
+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اجتماع فطور صامت فالقائد عابث والام الحنون تزفر بحنق والسبب واضح لم تنم بأحضان زوجها اعتراضا على سكوته بينما العاشق الحزين يداعب الملاك الصغير بهدوء والعاشقين يوزوعون ابتسامتهم العاشقه ويراقربون الاخرون بينما الاخير تراقب اثار غبائها على استيحاء وجاء المرح من موقع غير متوقع
+
آسر_ وحدوووووووو
+
نطق الجميع _ لا إله إلا الله
+
فاستكمل المداعبه
+
آسر_ ايه يا جدعان فى ايه مالك يا سحس هو انت لحقت النكد يقلب كده
+
نظر له بصرامه ولكنه اراد استكمال المرح
+
حسين_ نقول ايه بقا هرمونات الحمل جات عليا
+
شهقت التى بجانيه بغيظ
+
ليلى_ يا سلام يعنى انا الى غلطانه
+
فرح _ هو حد قالك حاجه يا لولو اهدى بس وبعدين مالك مكشره ليه
+
بتلقائيه غير عاديه وبعبث طفولى جدا يظهر لاول مره
+
ليلى_ مانتمتش فى حضنو ومش عارفه انام طول الليل هاه
+
ومن اجل توضيح المنظر البلاهه على وجوه الجميع مع خجل الفتيات وبلاهه الشباب زوجها فى دهشه حقيقيه و هى بشفتين كالاطفال
+
حسين_ انتى زعلانه علشان كده يا ليلاى
+
نظرت له بحزنها الطفولى
+
ليلى_ ايوه يا حسين ما انت عارف انى مش بعرف انام غير فى حضنك
+
اقترب العابث من اخيه واستعاد بعض من مرحه بسب كتم ضحكاته
+
ادهم_ هو حسين وليلى قلبو عليك انت ومراتك ليه وانت ومراتك اخدتو عقلهم وهدوئهم ليه هى الايه اتعكست
+
آسر_ بس يا ولد انت مش فاهم وبعدين ما فرح طول الليل فى حضنى لو كان غير كده كنت هاتشوف نفس الموقف عندى نصيحه يا ادهم يا ابنى اوعى تتجوز
+
بعد جمله اخيه الاخيره وجه نظراتو للهادئه امامه مسكينه بنظرات ضائعه يحاول يدرسها فايخسر من هروب مقلتيها
+
وقتل الصمت مجى احدى الخادمات بخبر زلزل كيان العابث ونثر الملح على الجرح
+
الخادمه_ فى واحد بيقول انو لؤى عز الصياد مستنى حضرتك بره يا يحيى بيه
+
استعاد وقاره وبهدوءه المعتاد
+
حسين_ دخليه المكتب بتاعى وانا جايله
يلا يا آسر تعالى معايا المكتب وانت كمان يا ادهم تعالى
+
نظر الاخين مع بعضهم ونظر الى والده الروحى الذى مده بإبتسامه تشجيع لينظر لصاحب السهام السامه بعبث وغادر وراء اخيه ليتلاقى نظرات الاخت الكبيره والام الحنونه عند نقطه معينه وهى الدمعه الوحيده الخارجه من مقله العاشقه الحريحه
+
يتبع
نهايه الفصل
+
