رواية هاربة من الماضي الفصل الثامن عشر 18 بقلم مروة ايمن
" من يحاول ان يمسك الشمعه من شعلتها يحرق يده "
وكانت شمعتها هو والشعله قلبه ومن احترق يا ساده فكان قلبها وبالفعل احترقت منذ استسلامها له منذ زمن بعيد عندما كانت فتاه بريئه فقيره الحيال تعيش فى بؤره مستنقع سئ حيث زوج الام المستبد القذر وهى فى محاوله للعيش بسلام وكسب رزق لتقع بين براثن شيطان الفساد وللاسف تقع الجميله فى حب الشيطان لتتغير القصه وتصبح مساعده للشيطان ولكن من بعيد فهى فقط تساعده فى اعماله المشبوهه ولكن حتى جاء اليوم الذى اسطاع النظر لها نظره جديده شهوه خالصه وما كان من البريئه المدنسه سوى للاستسلام بزواج عرفى وها هى تحمل عصى بلاستيكه تأكد لها خوفها فهى تحمل ثمره محرمه من زوج عشقته ولكنه شيطان وهى جاريه الشيطان
لؤى :::: سوزى كل ده فى الحمام عايز افطر اخلصى بقا
خرجت وهى تحاول ضبط نفسها
سوزى :::: سى لؤى الفطار جاهز
لؤى ::: مالك يابت وشك مخطوف كده ليه شكلك مش مظبوط بقالك مده
سوزى :::: تعب بس فى معدتى
لؤى ::: اوعى تكونى حامل يا سوزى
سوزى ::: وفيها ايه يعنى لو كنت حامل الله مش متجوزه
وهنا انقض عليها انقضاض المفترس لفريسته يتمسك بشعرها حتى انه كاد ان يقتلعه فى يده
لؤى :::: نعم يا روح امك يعنى ايه الكلام دن اوعى تكونى صدقتى نفسك ومفكره نفسك مراتى بجد اصلا ورقتك ولا ليها وجود انتى مومس يابت جاريه لرغباتى وبس كل خرفتى
وهى تصرخ وتبكى حتى يتركها وما مفر من يدى الشيطان
لؤى :::: اتعدلى يابت واتأكدى اذا كان فى بطنك حاجه واتصرفى فيه اصلا انا زهقت منك وقرفت واعملى حسابك انك خلاص انا انتهيت منك وليكى مكفأه نهايه الخدمه حسك عينك تهوبى حته انا فيها وإلا هايكون اخر يوم فى عمرك يا يا سوزى .
تركهى وخرج تارج خلفه قطعه منها بأحشائها
سوزى :::: والله لانتقم منك يا ابن عز الدين
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الصباح المنعش برائحه الفاكهه الاستوائيه والقهوه اللذيذه بإبتسامه مشرقه وزوجه نائمه بأحضانه بل حبيبه وليست فقط زوجه ابنه شقيه جميله وقد وصل الامبراطور للمثاليه وما بقى فى الدنيا بعد ذالك فها هى راحه البال والسعاده يستعد للذهاب لعمله من بعد غياب طال بين احضان السعاده ملتفت حول عائلته الجميله بين احضانه ابنته وزوجته وها قد حان موعد العمل
آسر :::: فروحه يا حببتى عايز افطر بقالك ساعتين فى الحمام يا ماما يلا حبيبتى هتأخر كده
يرتب نفسه امام مرائته ينتظر خرج زوجته العزيزه وها هى تخرج ولكن تخرج باكيه مهلا باكيه !!!!
ليركض بسرعه يتلفقها بين احضانه قبل ان تنهار
آسر :::: فيه ايه يا حببتى مالك انتى تعبانه يا فرح طب حسه بايه فى وجع فين طيب .... طب اهدى الاول بس يا بنتى فى ايه
تبكى ولا تستطيع الحديث تمسك شئ فى بيدها بقوه
آسر ::: طب ايه الى فى ايدك ده طيب يا بنتى فهمينى فى ايه ما انتى كنتى كويسه من شويه فى ايه بس
لتفتح يديها وها هو سبب الانهيار اختبار حمل لم يعرف النتيجه
آسر ::: يا حببتى متزعليش نفسك لسه العمر قدمنا وبعدين ربنا يخليلنا رودى ونفرح بيها ونجوزها وانا والله معايز من الدنيا اكتر من كده خلاص بقا متزعليش
وكانت الجمله كفيله لجعلها تشعر بأمان لم تشعر بيه ابدا راحه فقد كان خوفها ان بعد خبر حملها يقل اهتمامه بإبنتها وها هو يثبت انه اجمل رجل بالعالم
تهدأ شهقاتها وهى تنظر له بحب
تقاوم شهقاتها والدموع تتلألأ بأهدابها لتقوله
فرح :::: انا بحبك اوى يا آسر
وتحتمى بين احضانه وهو يقوى من احضانها جالسين على الارض ملتحمين يشكلان لوحه من لامان والاحتواء والحب تمسك يده وتضعها على بطنها المسطحه
لينظر لها نظره شك ودهشه يتفحأه وتأكد له ذالك
بإبتسامتها التى يعشقها ودموع فرحتها بحبه وبثمره عشقهم
فرح :::: ايوه انا حامل يا حبيبى ابنك هنا
تنطلق ضحكات حتى تدمع عينيه فأخير سوف يصبح له ابن الذى ينظره منذ زمن وها هى حبيبته تحمل له سر سعادته
آسر :::: كل الى ربنا يجيبو كويس ولد هيبقا ظهر ليا وسند لرودى وليكى ولو بنت هتبقا شقيه زى اختها هاعملهم اوضه محصلتش وهاخلى رودى تختار الالون طب بصى انا هاروح اسألها هى عايزه ايه يمكن هاتغير لون اوضتها
فرح :::: اهدى ياحبيبى بس
آسر :::: انا اسعد واحد فى الدنيا دى بحالها هبقى اب تانى انتى خلتينى اب مرتين ربنا يخليكى ليا
فرح ::: بس دى اول ..
ليضع كفه على شفتيها ليجعلها تصمت
آسر :::: انا اب لبنت واخوها او اختها فى بطنك عمر رودى ما حبها يتغير ولا يقل فى قلبى انا حبتك علشانها مش حبيتها على شانك يلا بينا نفرحها
كاد ان يكمل حديثه حتى يسمع طرقات على الباب
رودينا :::: صباح الخير يا بابى صباح الخير يا مامى.... الله مالكو بتعيطو ليه
آسر ::: تعالى يا حبيبه بابى فى حضن بابى
تذهب مسرعه لتختبئ بين احضانه فهو الامان لها
آسر :::: عندى ليكى خبر حلو
رودينا ::: بجد ايه يا بابى ايه هاه ايه
آسر ::: هيبقى عندك اخ او خت قريب
رودينا ::: بجد
فرح ::: فرحانه يا رودى
رودينا :::: هيه هيه هيه مامى هاتجيب نونو مامى هاتجيب نونو طبعا فرحانه بصى عايزه اخ ولد وبنوته البونته هتنام جمبى يا مامى ونجيب دباديب كتييير اوى والولد اخونا الله يلا بقا هما هايجو امتى
آسر ::: لسه شويه كتيير ومش كتير يا رودى
رودينا :::: بابى هما بيجو ازاى
آسر ::: من بطن مامى
وها هو سؤال المعتاد من الاطفال وهى كطفله تضع يدها على رائسها للتفكير
رودينا ::: طب هما بيدخلو بطن مامى ازاى
ومن اجل الام الخجل والاب اختقان الوجه فاهذا السؤال محرج بالفعل ليحاول الايجابه مبسطه وسهله وايضا لا تخدش تفكير الاطفال
آسر :::: بصى يا حببتى ربنا خلق جوه مامى حاجه صغنونه خالص اول ما تبقى كبيره و تتجوز بابى بتاخد من بابى كمان حاجه صغنونه والحاجتين دول بيتجمعو مع بعض ويفضلو يكبرو يكبرو يكبرو لحد ما يبقو نونو جميل وكده جه النونه
رودينا ::: المهم ان هيبقى عندى نونو يلا بينا نقول للولو وسحس يلا بقا
يمسك يد زوجته ويحمل ابنته وعلى وجهه اجمل ابتسامه ابتسامه رضى وسعاده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
على انغام فيروز التى يعشقها يتلذذ بكوب قهوته بينما حبيبته تنتعش لبدا يوم جديد معا وها هى تخرج من بعد تجهزت بإبتسامتها المعهوده وبكن بوجهه شاحب
لسألها هو بإهتمام
حسين :::: مالك يا حببتى وشك اصفر ليه كده
ليلى بتعب ::: مش عارفه والله بس حسه ان ........
وها هى تسقط ليسرع لها حتى لا تصطدم بالارض وهو بخوف شديد
حسين ::: ليلى حببتى فوقى يا ليلاى فيكى ايه قومى بقا آسررررررر ادههههم
وكان الابن قريب من الغرفه ويسمع صراخه ليدخل بسرعه
ادهم ::: خير فى ايه مالها
حسين ::: اطلب الدكتور اسعاف اى حاجه بسرعه
وهنا يأتى باقى الابناء لتسقت الفتاتان بجزع
فرح ::: مالها جرالها ايه
آسر ::: مش وقتو يا جماعه المهم تفوق بس الاول
اتت الاسعاف على وجه السرعه وتم نقلها للمشفى حتى الاطمئنان عليها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى احدى الاحياء الشعبيه العتيقه بالاسكندريه حيث تكمن الاصاله والعراقه حيث يكمن رائحه الحنان والطيبه الوجه البشوش والشئ المسمى "جدعنه" احدى المنزال القديمه يجتمع الابناء ببكاء على فراش ابيهم الذى على فراش الموت يلقظ انفاسه الاخيره
محروس بتعب :::: عبد الله فين يا ام عبدالله
وتاتى الابجابه من الابن الكبير الذى يبكى لوجع ابيه
عبد الله :::: انا هنا يابا اهو هنا
محروس :::: خلى بالك من اخواتك وامك دول امنه يا ابنى
عبد الله :::: متقولش كده يابا انت الخير والبركه وانشاء الله تكون معانا
محروس بإبتسامه ضعيفه :::: ياببنى خلاص انا جوزت اخواتك البنات وكفايا عليا كده بس فى حاجه عايز اقولهالك سيبونا لوحدنا شويه
خرج الجميع حتى يظل الابن محتقظ بيد ابيه
محروس:::: فاكر الورق الى عطتهولك من شهرين يوم زياره عمك منصور لينا
عبد الله ::: ايوه يابا فى الحفظ والصون زى مانت قولت
محروس :::: الورق ده معاه ظرف فى عنوان لما ربنا يسترد امانته لازم تروح تدى الورق ده لصحابو
عبد الله :::: الورق ده فيه ايه يابا
محرس:::: عمك غلط زمان لما اتستر على قاتل وساب دم برئ تروح هضر والمال الحرام مبيدمش سلم الامانه يا ابنى سلم الامنه وخلى بالك من امك واخواتك ظلمتك معايا يا ابنى كتيير بس والله ربنا هيكفأك لازم تعرف انك راجل بجد يعتمد عليه وانا راضى عنك يا ابنى راضى عنك
انغلق الجفنين وصعدت الروح الى بارئها كانت نهايه حياه احدهم ولكن الاخير لم يكن ان بين ايديه امانه قد تغير مجرى حياه بالكامل
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
احدى مشافى الاسكندريه المشهوره بعد استعادت وعيها وها هى محاطه بجميع احبائها
فرح :::: الف سلامه عليكى يا لولو كده تخضينا عليكى
حسين ::: حمد لله على سلامتك يا ليلاى
ليلى::: هو ايه الى حصل وايه الى جابنى هنا
وهنا يستأذن الطبيب للدخول بالتقارير ونتائج التحاليل
أدهم :::: اهو الدكتور جه وهيطمنا اهو
الطبيب :::: ايه يجماعه مافيش حاجه للخضه واللمه دى كلها
حسين :::: طمنا يا دكتور ايه الى حصل
الطبيب :::: ولا حاجه هى ضعيفه شويه بس ومحتاجه مقويات وحديد ولازم تهتمو بأكلها وخصوصا فى حالتها دى
ندى:::: حالتها !!!! حالت ايه هى مالها
الطبيب ::: كنت متأكد انكو متعرفوش علشان كده عملتلها التحاليل علشان نتأكد
حسين :::: هو فى ايه يا دكتور ليلى عندها ايه
الطبيب بإبتسامه عمليه :::: متنخضش كده يا حسين بيه كل الى فيها ان ولى العهد هايشرف فلازم يعلن عن وجوده بس
وكانت الصاعقه خبر مفرح ومدهش فى نفس الوقت
حسين :::: وولى ايه
الطبيب :::: مبروك المدام حامل بقالها اسبوع طبعا كتبتلها على مقويات ومثبتات وانشاء الله تعمل كشف دورى وتتابع مع الدكتور الى بتحبو وانشاء الله تقوم بالسلامه هى والجنين مبروك مره تانيه عن اذنكو
خرج الطبيب من الغرفه تحت دهشه الجميع بينما تصرخ الصغيره
رودينا :::::: هيه هيه هيه هايجيلنا نونو كمان كده مامى ولولو عندهم نونو انا فرحانه اوى
ضحك الجميع على فرحه الصغيره وها هى الفرح تسعد قلوبهم
ليتمم الجميع :::: مبروك يا لولو
بينما لقيليل من الخصوصيه يخرج الجميع حتى يستعيد الاب والام الوعى وادراك الخبر السعيد
وهاهى تضع يديها على بطنها المسطحه دموعها تنهار بسعاده فهى تحمل بأحشائها ابن انتظرته من عشرون عاما والاخر يبكى يضمها له ويبكى ويتممان
"الحمد لله الذى اتم نعمته الف حمد وشكر ليك يارب الف حمد وشكر ليك يارب الهم اجعله زريه صالحه "
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى الخارج يباك الابناء لبعضهم فالاخت الكبيره تحمل جنينها الخاص هى الاخرى
ندى :::: مبروك يا فروحه
فرح :::: الله يبارك فيكى عقبالك يا نيدو
ليقترب العابث ويحتضن خصرها بإمتلاك
ادهم:::: قريب انشاء الله نحصلكو
ليأخذ نصيبه من الخجل والضربه قويه على كتفيه
ادهم بتأوه::: ماشى يا ندى اضرى برحتك دلوقتك
ليبتسم الجميع فها هى السعاده يا ساده والفرح يأتون بكثره مره واحده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بينما فى القاهره فى احدى فيلات عز الدين الصياد يجلس بهيبته المعتاده وبجانيه ابنه وزوجته بينما ابنتهم تجلس بخجل وخوف ايضا وامامهم الرجل العاشق لابنتهم
حازم:::: عز بيه انا يشرفنى اطلب ايد بنت حرضتك
عز:::: امممم انت بقا حازم اخو ياسين الله يرحمه
حازم:::: ايوه يا فندم
لؤى ::: وانت بتشتغل ايه
حازم:::: انا مهندس الكترونيات فى شركه محمد صلاح فى الفرع الى فى اسكندريا
عز:::: اممم وهاتسكنو فين بعد الجواز
حازم:::: عندى شقتى فى كفر عبدو الى قدام شقه طنط ليلى
عز :::: وبتقبض كام على كده
حازم::: ثلاث الاف جنيه وغير الحوافز والمكفأت وكده
عز:::: انت عارف ان مصروف شيرى فى اليوم الواحد اصلا اكتر من الرقم الى بتقول عليه ده
حازم:::: يا عمى
عز::: انا معنديش بنات للجواز
شرين::: يابابا
عز:::: مافيش بابا واصلا انتى مخطوبه لأمير ابن سياده السفير
شرين :::: بس يابابا
خرج الاخر غاضب وهى خلفه تبكى
كاميليا :::: ليه كده يا عز
عز :::: ايه الى ليه فى ايه يا هانم انت نسيتى ولا ايه
كاميليا ::: بس الولد باين انو بسحبها وهى كمان بتحبو
عز::: شكلك خرفتى يالا يالؤى ورنا شغل مش فاضين لشغل الستات ده
بينما بالخارج
شرين ببكاء :::: استنى يا حازم
حازم::: دى مش نهايه المطاف اكيد هنلاقى حل متقلقيش يا شيرى
شرين::: يعنى مش
حازم:::: ششششششش هو انا عبيط اسيب روحى انتى روحى يا حببتى ارجعى البيت وانشاء الله نلاقى حل
افترقا عند نقطه ما تراقب اختفاؤه من مكان بصرها وهل لهم لقاء
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اربعه شهور قد مضو فى سلام اخر على ابطالنا منهم من يعايشو لوعه الافتراق وحرب للوصال ومنهم من يعيش فى اكثر حالات العشق السرمدى
هاهى يجتمع النساء الثلاثه
ندى ::: يجماعه اهدو على امى قرفتونى فى حد يتوحم على الفسيخ وبعدين انا اول مره اشوف اثنين يتوحمو على نفس الحاجه
فرح :::: طب والله طعمو جميل تدوقى
ندى :::: يععععع ده سمك معفن العيال الى فى بطنكو ها تطلع ايه
ليلى ::: ندى مش نقصاكى خدها يا ادهم من هنا دلوقتى
ندى :::: كده يا لولو بطردينى
حسين ::: طردك ايه بس هى هرمونات الحمل مهليها مش طيقه حد دى حتى مش طيقانى انا كمان
ادهم::: خلاص انا هاخد خطيبتى حببتى ونتغدى بره يا لا حببتى
ندى::: يلا يا ابنى من هنا
حسين :::: ندى يا حببتى متنسيش بكره تعملى توكيل لآسر
ندى :::: لا انا هاعمل لحضرتك بعد اذن آسر علشان انت وكيلى سورى يا آسر بس اونكل حسين مكان بابا
آسر ::: يا حببتى اصلا انا كنت لسه هاقولك كده
ليلى :::: ربنا يباركلى فيكو يا حبايبى
ندى ::: ويخليكى لينا ويقومك لينا باسلامه بأختنا الصغنونه الى جيا فى السكه يلا يا ادهم هاموت من رحه الفسيخ
خرجو تحت ابتسامات الجميع وانقضى اليوم فى رومانسياتهم الجميله الخالصه
وعادو عشاق مبتسمين
ادهم::: لعبنا وهزرنا وقولنا كلام حلو نبقا جد شويه
ندى ::: شوفو مين بيتكلم
ادهم:::: يابت لسانك ده ايه مبرد هاقصهولك قريب
اقتربت منه بقليل من الدلع عذرا يا ادم فحواء لها اساليب خاصه
ندى::: اهون عليك يا ادهومى يسقت اغوائها تحت قربه المهلك لحواسهت
اقترب منها بأعين خبيثه بتلفحها انفاسه القويه الساخنه من اجل القضاء على ثباتها وبالفعل ام القضاء عليه
ادهم:::: انت عارفه يا روح ادهومى انك تهونى ونص وثلاث اربع كمان اتعدلى يابت
ندى :::: ييووووه هو الواحد ميعرفش يدلع عليك شويه
ادهم ::: ندى ياوحببتى نتكلم جد شويه ممكن
ندى ::: خلاص جد خير
ادهم :::: حازم كلمنى الموضع صعب اوى يا ندى شرين منهاره وبيقولو هايجوزها الاسمو امير ده
ندى بتفكير :::: انا عندى فكره يمكن تنفع
ادهم:::: ندى ابوس ايدك مش محتاجه تهور هى علشان خطرى
ندى :::: متخافش يا حبيبى انشاء الله خير يلا بقا انا عايزه انام
ادهم ::: طب ايه
ندى ::: ايه
ادهم :::: ايه انتى مافيش حاجه كده حاجه كده
وكانت شمعتها هو والشعله قلبه ومن احترق يا ساده فكان قلبها وبالفعل احترقت منذ استسلامها له منذ زمن بعيد عندما كانت فتاه بريئه فقيره الحيال تعيش فى بؤره مستنقع سئ حيث زوج الام المستبد القذر وهى فى محاوله للعيش بسلام وكسب رزق لتقع بين براثن شيطان الفساد وللاسف تقع الجميله فى حب الشيطان لتتغير القصه وتصبح مساعده للشيطان ولكن من بعيد فهى فقط تساعده فى اعماله المشبوهه ولكن حتى جاء اليوم الذى اسطاع النظر لها نظره جديده شهوه خالصه وما كان من البريئه المدنسه سوى للاستسلام بزواج عرفى وها هى تحمل عصى بلاستيكه تأكد لها خوفها فهى تحمل ثمره محرمه من زوج عشقته ولكنه شيطان وهى جاريه الشيطان
لؤى :::: سوزى كل ده فى الحمام عايز افطر اخلصى بقا
خرجت وهى تحاول ضبط نفسها
سوزى :::: سى لؤى الفطار جاهز
لؤى ::: مالك يابت وشك مخطوف كده ليه شكلك مش مظبوط بقالك مده
سوزى :::: تعب بس فى معدتى
لؤى ::: اوعى تكونى حامل يا سوزى
سوزى ::: وفيها ايه يعنى لو كنت حامل الله مش متجوزه
وهنا انقض عليها انقضاض المفترس لفريسته يتمسك بشعرها حتى انه كاد ان يقتلعه فى يده
لؤى :::: نعم يا روح امك يعنى ايه الكلام دن اوعى تكونى صدقتى نفسك ومفكره نفسك مراتى بجد اصلا ورقتك ولا ليها وجود انتى مومس يابت جاريه لرغباتى وبس كل خرفتى
وهى تصرخ وتبكى حتى يتركها وما مفر من يدى الشيطان
لؤى :::: اتعدلى يابت واتأكدى اذا كان فى بطنك حاجه واتصرفى فيه اصلا انا زهقت منك وقرفت واعملى حسابك انك خلاص انا انتهيت منك وليكى مكفأه نهايه الخدمه حسك عينك تهوبى حته انا فيها وإلا هايكون اخر يوم فى عمرك يا يا سوزى .
تركهى وخرج تارج خلفه قطعه منها بأحشائها
سوزى :::: والله لانتقم منك يا ابن عز الدين
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الصباح المنعش برائحه الفاكهه الاستوائيه والقهوه اللذيذه بإبتسامه مشرقه وزوجه نائمه بأحضانه بل حبيبه وليست فقط زوجه ابنه شقيه جميله وقد وصل الامبراطور للمثاليه وما بقى فى الدنيا بعد ذالك فها هى راحه البال والسعاده يستعد للذهاب لعمله من بعد غياب طال بين احضان السعاده ملتفت حول عائلته الجميله بين احضانه ابنته وزوجته وها قد حان موعد العمل
آسر :::: فروحه يا حببتى عايز افطر بقالك ساعتين فى الحمام يا ماما يلا حبيبتى هتأخر كده
يرتب نفسه امام مرائته ينتظر خرج زوجته العزيزه وها هى تخرج ولكن تخرج باكيه مهلا باكيه !!!!
ليركض بسرعه يتلفقها بين احضانه قبل ان تنهار
آسر :::: فيه ايه يا حببتى مالك انتى تعبانه يا فرح طب حسه بايه فى وجع فين طيب .... طب اهدى الاول بس يا بنتى فى ايه
تبكى ولا تستطيع الحديث تمسك شئ فى بيدها بقوه
آسر ::: طب ايه الى فى ايدك ده طيب يا بنتى فهمينى فى ايه ما انتى كنتى كويسه من شويه فى ايه بس
لتفتح يديها وها هو سبب الانهيار اختبار حمل لم يعرف النتيجه
آسر ::: يا حببتى متزعليش نفسك لسه العمر قدمنا وبعدين ربنا يخليلنا رودى ونفرح بيها ونجوزها وانا والله معايز من الدنيا اكتر من كده خلاص بقا متزعليش
وكانت الجمله كفيله لجعلها تشعر بأمان لم تشعر بيه ابدا راحه فقد كان خوفها ان بعد خبر حملها يقل اهتمامه بإبنتها وها هو يثبت انه اجمل رجل بالعالم
تهدأ شهقاتها وهى تنظر له بحب
تقاوم شهقاتها والدموع تتلألأ بأهدابها لتقوله
فرح :::: انا بحبك اوى يا آسر
وتحتمى بين احضانه وهو يقوى من احضانها جالسين على الارض ملتحمين يشكلان لوحه من لامان والاحتواء والحب تمسك يده وتضعها على بطنها المسطحه
لينظر لها نظره شك ودهشه يتفحأه وتأكد له ذالك
بإبتسامتها التى يعشقها ودموع فرحتها بحبه وبثمره عشقهم
فرح :::: ايوه انا حامل يا حبيبى ابنك هنا
تنطلق ضحكات حتى تدمع عينيه فأخير سوف يصبح له ابن الذى ينظره منذ زمن وها هى حبيبته تحمل له سر سعادته
آسر :::: كل الى ربنا يجيبو كويس ولد هيبقا ظهر ليا وسند لرودى وليكى ولو بنت هتبقا شقيه زى اختها هاعملهم اوضه محصلتش وهاخلى رودى تختار الالون طب بصى انا هاروح اسألها هى عايزه ايه يمكن هاتغير لون اوضتها
فرح :::: اهدى ياحبيبى بس
آسر :::: انا اسعد واحد فى الدنيا دى بحالها هبقى اب تانى انتى خلتينى اب مرتين ربنا يخليكى ليا
فرح ::: بس دى اول ..
ليضع كفه على شفتيها ليجعلها تصمت
آسر :::: انا اب لبنت واخوها او اختها فى بطنك عمر رودى ما حبها يتغير ولا يقل فى قلبى انا حبتك علشانها مش حبيتها على شانك يلا بينا نفرحها
كاد ان يكمل حديثه حتى يسمع طرقات على الباب
رودينا :::: صباح الخير يا بابى صباح الخير يا مامى.... الله مالكو بتعيطو ليه
آسر ::: تعالى يا حبيبه بابى فى حضن بابى
تذهب مسرعه لتختبئ بين احضانه فهو الامان لها
آسر :::: عندى ليكى خبر حلو
رودينا ::: بجد ايه يا بابى ايه هاه ايه
آسر ::: هيبقى عندك اخ او خت قريب
رودينا ::: بجد
فرح ::: فرحانه يا رودى
رودينا :::: هيه هيه هيه مامى هاتجيب نونو مامى هاتجيب نونو طبعا فرحانه بصى عايزه اخ ولد وبنوته البونته هتنام جمبى يا مامى ونجيب دباديب كتييير اوى والولد اخونا الله يلا بقا هما هايجو امتى
آسر ::: لسه شويه كتيير ومش كتير يا رودى
رودينا :::: بابى هما بيجو ازاى
آسر ::: من بطن مامى
وها هو سؤال المعتاد من الاطفال وهى كطفله تضع يدها على رائسها للتفكير
رودينا ::: طب هما بيدخلو بطن مامى ازاى
ومن اجل الام الخجل والاب اختقان الوجه فاهذا السؤال محرج بالفعل ليحاول الايجابه مبسطه وسهله وايضا لا تخدش تفكير الاطفال
آسر :::: بصى يا حببتى ربنا خلق جوه مامى حاجه صغنونه خالص اول ما تبقى كبيره و تتجوز بابى بتاخد من بابى كمان حاجه صغنونه والحاجتين دول بيتجمعو مع بعض ويفضلو يكبرو يكبرو يكبرو لحد ما يبقو نونو جميل وكده جه النونه
رودينا ::: المهم ان هيبقى عندى نونو يلا بينا نقول للولو وسحس يلا بقا
يمسك يد زوجته ويحمل ابنته وعلى وجهه اجمل ابتسامه ابتسامه رضى وسعاده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
على انغام فيروز التى يعشقها يتلذذ بكوب قهوته بينما حبيبته تنتعش لبدا يوم جديد معا وها هى تخرج من بعد تجهزت بإبتسامتها المعهوده وبكن بوجهه شاحب
لسألها هو بإهتمام
حسين :::: مالك يا حببتى وشك اصفر ليه كده
ليلى بتعب ::: مش عارفه والله بس حسه ان ........
وها هى تسقط ليسرع لها حتى لا تصطدم بالارض وهو بخوف شديد
حسين ::: ليلى حببتى فوقى يا ليلاى فيكى ايه قومى بقا آسررررررر ادههههم
وكان الابن قريب من الغرفه ويسمع صراخه ليدخل بسرعه
ادهم ::: خير فى ايه مالها
حسين ::: اطلب الدكتور اسعاف اى حاجه بسرعه
وهنا يأتى باقى الابناء لتسقت الفتاتان بجزع
فرح ::: مالها جرالها ايه
آسر ::: مش وقتو يا جماعه المهم تفوق بس الاول
اتت الاسعاف على وجه السرعه وتم نقلها للمشفى حتى الاطمئنان عليها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى احدى الاحياء الشعبيه العتيقه بالاسكندريه حيث تكمن الاصاله والعراقه حيث يكمن رائحه الحنان والطيبه الوجه البشوش والشئ المسمى "جدعنه" احدى المنزال القديمه يجتمع الابناء ببكاء على فراش ابيهم الذى على فراش الموت يلقظ انفاسه الاخيره
محروس بتعب :::: عبد الله فين يا ام عبدالله
وتاتى الابجابه من الابن الكبير الذى يبكى لوجع ابيه
عبد الله :::: انا هنا يابا اهو هنا
محروس :::: خلى بالك من اخواتك وامك دول امنه يا ابنى
عبد الله :::: متقولش كده يابا انت الخير والبركه وانشاء الله تكون معانا
محروس بإبتسامه ضعيفه :::: ياببنى خلاص انا جوزت اخواتك البنات وكفايا عليا كده بس فى حاجه عايز اقولهالك سيبونا لوحدنا شويه
خرج الجميع حتى يظل الابن محتقظ بيد ابيه
محروس:::: فاكر الورق الى عطتهولك من شهرين يوم زياره عمك منصور لينا
عبد الله ::: ايوه يابا فى الحفظ والصون زى مانت قولت
محروس :::: الورق ده معاه ظرف فى عنوان لما ربنا يسترد امانته لازم تروح تدى الورق ده لصحابو
عبد الله :::: الورق ده فيه ايه يابا
محرس:::: عمك غلط زمان لما اتستر على قاتل وساب دم برئ تروح هضر والمال الحرام مبيدمش سلم الامانه يا ابنى سلم الامنه وخلى بالك من امك واخواتك ظلمتك معايا يا ابنى كتيير بس والله ربنا هيكفأك لازم تعرف انك راجل بجد يعتمد عليه وانا راضى عنك يا ابنى راضى عنك
انغلق الجفنين وصعدت الروح الى بارئها كانت نهايه حياه احدهم ولكن الاخير لم يكن ان بين ايديه امانه قد تغير مجرى حياه بالكامل
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
احدى مشافى الاسكندريه المشهوره بعد استعادت وعيها وها هى محاطه بجميع احبائها
فرح :::: الف سلامه عليكى يا لولو كده تخضينا عليكى
حسين ::: حمد لله على سلامتك يا ليلاى
ليلى::: هو ايه الى حصل وايه الى جابنى هنا
وهنا يستأذن الطبيب للدخول بالتقارير ونتائج التحاليل
أدهم :::: اهو الدكتور جه وهيطمنا اهو
الطبيب :::: ايه يجماعه مافيش حاجه للخضه واللمه دى كلها
حسين :::: طمنا يا دكتور ايه الى حصل
الطبيب :::: ولا حاجه هى ضعيفه شويه بس ومحتاجه مقويات وحديد ولازم تهتمو بأكلها وخصوصا فى حالتها دى
ندى:::: حالتها !!!! حالت ايه هى مالها
الطبيب ::: كنت متأكد انكو متعرفوش علشان كده عملتلها التحاليل علشان نتأكد
حسين :::: هو فى ايه يا دكتور ليلى عندها ايه
الطبيب بإبتسامه عمليه :::: متنخضش كده يا حسين بيه كل الى فيها ان ولى العهد هايشرف فلازم يعلن عن وجوده بس
وكانت الصاعقه خبر مفرح ومدهش فى نفس الوقت
حسين :::: وولى ايه
الطبيب :::: مبروك المدام حامل بقالها اسبوع طبعا كتبتلها على مقويات ومثبتات وانشاء الله تعمل كشف دورى وتتابع مع الدكتور الى بتحبو وانشاء الله تقوم بالسلامه هى والجنين مبروك مره تانيه عن اذنكو
خرج الطبيب من الغرفه تحت دهشه الجميع بينما تصرخ الصغيره
رودينا :::::: هيه هيه هيه هايجيلنا نونو كمان كده مامى ولولو عندهم نونو انا فرحانه اوى
ضحك الجميع على فرحه الصغيره وها هى الفرح تسعد قلوبهم
ليتمم الجميع :::: مبروك يا لولو
بينما لقيليل من الخصوصيه يخرج الجميع حتى يستعيد الاب والام الوعى وادراك الخبر السعيد
وهاهى تضع يديها على بطنها المسطحه دموعها تنهار بسعاده فهى تحمل بأحشائها ابن انتظرته من عشرون عاما والاخر يبكى يضمها له ويبكى ويتممان
"الحمد لله الذى اتم نعمته الف حمد وشكر ليك يارب الف حمد وشكر ليك يارب الهم اجعله زريه صالحه "
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى الخارج يباك الابناء لبعضهم فالاخت الكبيره تحمل جنينها الخاص هى الاخرى
ندى :::: مبروك يا فروحه
فرح :::: الله يبارك فيكى عقبالك يا نيدو
ليقترب العابث ويحتضن خصرها بإمتلاك
ادهم:::: قريب انشاء الله نحصلكو
ليأخذ نصيبه من الخجل والضربه قويه على كتفيه
ادهم بتأوه::: ماشى يا ندى اضرى برحتك دلوقتك
ليبتسم الجميع فها هى السعاده يا ساده والفرح يأتون بكثره مره واحده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بينما فى القاهره فى احدى فيلات عز الدين الصياد يجلس بهيبته المعتاده وبجانيه ابنه وزوجته بينما ابنتهم تجلس بخجل وخوف ايضا وامامهم الرجل العاشق لابنتهم
حازم:::: عز بيه انا يشرفنى اطلب ايد بنت حرضتك
عز:::: امممم انت بقا حازم اخو ياسين الله يرحمه
حازم:::: ايوه يا فندم
لؤى ::: وانت بتشتغل ايه
حازم:::: انا مهندس الكترونيات فى شركه محمد صلاح فى الفرع الى فى اسكندريا
عز:::: اممم وهاتسكنو فين بعد الجواز
حازم:::: عندى شقتى فى كفر عبدو الى قدام شقه طنط ليلى
عز :::: وبتقبض كام على كده
حازم::: ثلاث الاف جنيه وغير الحوافز والمكفأت وكده
عز:::: انت عارف ان مصروف شيرى فى اليوم الواحد اصلا اكتر من الرقم الى بتقول عليه ده
حازم:::: يا عمى
عز::: انا معنديش بنات للجواز
شرين::: يابابا
عز:::: مافيش بابا واصلا انتى مخطوبه لأمير ابن سياده السفير
شرين :::: بس يابابا
خرج الاخر غاضب وهى خلفه تبكى
كاميليا :::: ليه كده يا عز
عز :::: ايه الى ليه فى ايه يا هانم انت نسيتى ولا ايه
كاميليا ::: بس الولد باين انو بسحبها وهى كمان بتحبو
عز::: شكلك خرفتى يالا يالؤى ورنا شغل مش فاضين لشغل الستات ده
بينما بالخارج
شرين ببكاء :::: استنى يا حازم
حازم::: دى مش نهايه المطاف اكيد هنلاقى حل متقلقيش يا شيرى
شرين::: يعنى مش
حازم:::: ششششششش هو انا عبيط اسيب روحى انتى روحى يا حببتى ارجعى البيت وانشاء الله نلاقى حل
افترقا عند نقطه ما تراقب اختفاؤه من مكان بصرها وهل لهم لقاء
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اربعه شهور قد مضو فى سلام اخر على ابطالنا منهم من يعايشو لوعه الافتراق وحرب للوصال ومنهم من يعيش فى اكثر حالات العشق السرمدى
هاهى يجتمع النساء الثلاثه
ندى ::: يجماعه اهدو على امى قرفتونى فى حد يتوحم على الفسيخ وبعدين انا اول مره اشوف اثنين يتوحمو على نفس الحاجه
فرح :::: طب والله طعمو جميل تدوقى
ندى :::: يععععع ده سمك معفن العيال الى فى بطنكو ها تطلع ايه
ليلى ::: ندى مش نقصاكى خدها يا ادهم من هنا دلوقتى
ندى :::: كده يا لولو بطردينى
حسين ::: طردك ايه بس هى هرمونات الحمل مهليها مش طيقه حد دى حتى مش طيقانى انا كمان
ادهم::: خلاص انا هاخد خطيبتى حببتى ونتغدى بره يا لا حببتى
ندى::: يلا يا ابنى من هنا
حسين :::: ندى يا حببتى متنسيش بكره تعملى توكيل لآسر
ندى :::: لا انا هاعمل لحضرتك بعد اذن آسر علشان انت وكيلى سورى يا آسر بس اونكل حسين مكان بابا
آسر ::: يا حببتى اصلا انا كنت لسه هاقولك كده
ليلى :::: ربنا يباركلى فيكو يا حبايبى
ندى ::: ويخليكى لينا ويقومك لينا باسلامه بأختنا الصغنونه الى جيا فى السكه يلا يا ادهم هاموت من رحه الفسيخ
خرجو تحت ابتسامات الجميع وانقضى اليوم فى رومانسياتهم الجميله الخالصه
وعادو عشاق مبتسمين
ادهم::: لعبنا وهزرنا وقولنا كلام حلو نبقا جد شويه
ندى ::: شوفو مين بيتكلم
ادهم:::: يابت لسانك ده ايه مبرد هاقصهولك قريب
اقتربت منه بقليل من الدلع عذرا يا ادم فحواء لها اساليب خاصه
ندى::: اهون عليك يا ادهومى يسقت اغوائها تحت قربه المهلك لحواسهت
اقترب منها بأعين خبيثه بتلفحها انفاسه القويه الساخنه من اجل القضاء على ثباتها وبالفعل ام القضاء عليه
ادهم:::: انت عارفه يا روح ادهومى انك تهونى ونص وثلاث اربع كمان اتعدلى يابت
ندى :::: ييووووه هو الواحد ميعرفش يدلع عليك شويه
ادهم ::: ندى ياوحببتى نتكلم جد شويه ممكن
ندى ::: خلاص جد خير
ادهم :::: حازم كلمنى الموضع صعب اوى يا ندى شرين منهاره وبيقولو هايجوزها الاسمو امير ده
ندى بتفكير :::: انا عندى فكره يمكن تنفع
ادهم:::: ندى ابوس ايدك مش محتاجه تهور هى علشان خطرى
ندى :::: متخافش يا حبيبى انشاء الله خير يلا بقا انا عايزه انام
ادهم ::: طب ايه
ندى ::: ايه
ادهم :::: ايه انتى مافيش حاجه كده حاجه كده
