رواية هاربة من الماضي الفصل السابع عشر 17 بقلم مروة ايمن
ما معنى ان تكون سعادتك قائمه على احدهم ؟؟؟!!!
معنى ذالك............ ان يكون ذالك الشخص هو السبب الرئيسى للابتسامه البلهاء على وجهك دائما ان يتقافز المتضخم بقفصك الصدرى عن الهمسه او النظره منه اما ان تكون لك او تكون للغير ولكن يبقى هذا الشخص محور سعاده خالصه هو هرمون سعاده متجسد على هيئه شخص امامك
وفى حالتها هذه تكمن هذه المعضله بعد ان اصبح الامبراطور عاشق لها فأصبحت تمتلك القلب العاشق وما العشق سوى امتلاك اكان للقلب او للجسد او للعقل فهو امتلاك خالص تنهيده خارجه من صدرها تدل على اجابات لأسئله كانت واصبحت وجوديه بعقلها ولكن حالات الجنون كثيره عندما تدخل العقل بحالتها
حوريه عاشقه تجلس على شاطئ مياه فيروزيه وقت غروب شمس ليوم كان من اعظم ايام حياتها تدور بعقلها بعض الافكار حول عاشق يداعب ابنتها فعشق الابنه من عشق الام
"ولكني أحببتُ فيك شيئاً خالصاً، غير الذي مدحه الناس..
شيئاً دفيناً خافتاً، أغواني صدقه ودفئه تحت أعماق قلبك وظاهرك الذي لا يُشبه باطنك.
أحببتُ جزءاً منك، قد توارى عن أعين الناس.. لا يراه إلا عين مُحِبّ، وأنا أحببتُ." مقتبصه
وكانت احدى الجمل التى تدور بقلبها عندما ايقظتها الصغيره بضحكاتها الملائكيه من افكارها الهائمه
رودينا ::: مامى مامى
اجابتها بإبتسامتها المعهوده
فرح :::: نعم يا حبيبه مامى مالك
رودينا :::: عيزاكى تسلمى على عمر
وكان الاندهاش من حظها
فرح :::: عمر مين يا رودى
وجأت الاجابه بربئه من طفله ورديه
رودينا :::: عمر صحبى يا مامى
وكان اشتعال الغضب من حق ام تحاول الحفاظ على افكار ابنتها الربيئه
فرح ::: فين بابى يروح امك
وجاء بطلته المعتاده بهدوء وبرود سقيع من القطبين
ليواجه نار غضب زوجته
فرح ::: ازاى يا استاذ تسيب البنت تلعب مع ولد غريب
آسر ::: اهدى بس يا فرح محصلش حاجه ده مروه و...
ولم يستطع ان يعطيها باقى المعلومات وذالك بسب شراره غضب حارق وغيره ساحقه كادت ان تؤدى به من المؤكد انها افرحته ولكن عليك يا صديقى الخوف من غيره عاشقه ناريه مثلها فقد تنتقل من مرحله زوجه هاديه ل" بتردح من الدرجه الاولى "
فرح :::: نعم نعم يا عنيا ودى مين دى ان شاء الله نهارك ابيض يا اسر انت جايبنى مكان انت تعرف فيه واحده وكمان فى شهر عسلى
ومن حقه الانهدهاش فالشرسه يظهر لها وجه جديد
والابنه هى الاخرى اصبح الاندهاش بفتح فم ببلاهه لمشاهده عراك الوالدين
رودينا ::: يا مامى يا حبيبتى ده
فرح بصراخ::: انتى تسكتى خالص انتى كمان يعنى ايه تلعبى مع ولاد هاه
آسر::: يا حبيبتى اهدى بس الموضوع مش مستاهل
فرح ::: طبعا اكيد مش مستاهل لما
آسر بغضب ::: فرح ممكن تهدى شويه وتفهمى الحوار كلو
اذا غضب الذكر على الانثى السكوت والانصات لانها كانت غاضبه بشده ومتمسكه بغيرتها وقبل ان يستكمل غضبه وصراخه اتى حل الموقف
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
إن الحقيقه التى نعيشها بدايه الحياه هى صرخه طفل هذا صحيح جدا ولكن بالنسبه لها بدايه حياتها
الان وكأنها ولدت من جديد استرجعت عشرون عام فاقده من حياتها وكأن الحياه توقفت منذ فراقهم وها هم يعيشو ما قد مضى
فلاش باك
استيقظت بنشاط كاعاده ولكن نشاطها الان مختلف فهى كانت نائمه طوال الليل بالقرب من قلب الحبيب وبين ذراعه قامت بالأطمأنان على ابنتيها الصغيرتان ثم العابث الصغير وهاتفه العروس ثم اخذت كوب قهوتها المعتاد ترتشفه بتلذذ بشرفه المنزل تتابع المساحه الخضراء الجميله المحيطه بالمنزل وهو بالفعل منزل احلامها ترددت جمله كان يقولها بالسابق"طول ما انا عايش احلامك كلها هاتتحول حقيقه " وبالفعل اصبح منزل احلامها ملكه وها هى اصبحت ملكه
احست بذراعه وهى تحيط بخصرها فابتسمت بخجل اعطاها تورد جميل مغرى من اجله تشمم خصلاتها بهدوء امسك بخصلاتها وجمعهم على احدى جانبى رقبتها لإهداء الجانب الاخر قبلات صغيره
حسين ::: ياصباح الجمال والعسل والياسمين على عيونك
اذدادت ابتسامتها وخجلها عندما ادارها اليه ليغوص فى بحر عينيها ليميل لشفتيها يهديها قبله محمومه للتعبير عن شوقه لها ابتعد بعد فتره بجهد للبعد عنها اهدى وجنتيها قبله مع غمزه مرحه وابتسامته المعهوده
حسين ::: كده اقدر اقولك صباح الخير بحق وصباحيه مباركه يا عروستى يا مراتى يا قمر انتى
ضحكت بخجل بصوت جعل دقات قلبه يهتز
حسين ::: يا لهوى على الضحكه بصى بقا احنا نكمل ضحك فى اوضتنا احسن
التمعت عينيه برغبه واضحه ممزوجه بعشقه الخاص وفرحته بأنه واخيرا امتلكها اوقفته بخجل
ليلى ::: حسين استنى بس الولاد صحيو خلاص
زمجر بغضب واضح
حسين ::: طب وانا مالى يا ليلاى انا لسه عريس الله ومن حقى اتهنا يابختك يا واد يآسر زمانك هايص
امتلكها الخجل ونهرته بإستيحائها المعتاد
ليلى::: عيب والله الى بتقوله ده انت المفروض كبيرهم والعاقل بتاعهم
حسين ::: ماخلاص يا ليلاى بقا العقل راح وبقينا لبعض انا بجد مش مصدق حاسس اكأنى لمست نجمه من السماء انا فرحان فرحه كبيره اوى
قال جملته بلمعه عين ساحره تتلألأ بها دموع فرح وتنهيده راحه وهو بالفعل امتلك الكون الان وقد كسرت الحواجز واصبحت القلوب تعزف سيموفنيات طرب فى حق العشاق وكانت تراقب تقاسيم وجه وقد ارتسم عليها اسمى معالم الفرح ومن حقها المراقبه اللمس والاقتراب فهو الزوج العاشق
سكنت اللحظه ووقف الوقت على تأمل صامت لأعين كانت ومازالت التواصل الاقوى بين العاشقين وهاهما اصبحا روحا وجسدا واحدا اقتراب مهلك ولكن مباح فالجنون مباح وهما بالشرفه الرئيسيه للمنزل يتبادلان قبلات عاشقان غرقا فى بحر العشق وقد تمكن منهم القدر واللحظات الحزينه غافلين عن اعين تراقبهم بإبتسامات حالميه ولأول مره من موقعى هذا يا ساده هتلر تبتسم بحالميه بخجل واستحياء ولكنها فرحه لأمها واخيرا قد تحققت سعادتها والاخر العابث يرواده نفس احساس الفرحه لوالده الروحى وايضا امه العزيزه ولكن حان وقت العبث بحمحمه قادمه منه ليحصل على ابتعاد العاشقين بخجل وشهقه والتفات غاضب من هتلر الحالمه

حسين::: احمممم اااااايه صباح الخير يا ولاد
ندى بخجل :::: صباح الخير يا اونكل
ادهم::: صباحك دلع يا سحسح يا كبييير انت يا عسل
ابتسم رغم عنه من مزاح العابث الصغير حاول رسم الجديه على وجهه
حسين :::: حضرو نفسكو علشان هانطلع شرم كمان ساعتين
استفهمت السيدات لهذا القرار فكانت الإجابه
حسين ::: عايزين نبعد شويه عن المشاكل والتفكير
علشان لما نرجع لازم نخلص من الموضوع ده بقى ولا ايه
حل الصمت لبعض الدقائق فهو محق وعليهم التجمع بعقل يقظ للثأر
استكمل حديثه موجه الى زوجته بجزء من جديه من اجل الشباب وجزء من العبث لأجلها
حسين ::: طيب يا ليلاى علشان نحضر الشنط هاه الشنط
قال جملته الاخيره بإبتسامه عابثه وغمزه جعلت الجميع يخجل امسك يديها متجهين لغرفتهم تاركين العاشق الاخير

ادهم::: يا صباح العسل على الناس الهربانه
ولان صوته يربك ضربات قلب عاشقه جديده بمحراب العشق فمحاوله فاشله لإستجماع نفسها كانت واضحه من هروب عينيها وتلعثمها الواضح
ندى :::: صصص ...صباح الخير
اقترب منها ليزيد من ارتباكها المغرى له وهو اول مره يراها بهذه الحاله حتى اصطدم ظهرها بالحائط فأصبح يحاوطها حتى لا تهرب
ادهم::: مالك .....فين هتلر مش متعود عليكى كده يا نيدو خجل ووشك يحمر
اعقب حديثه بتمرير يديه على وجهها بهدوء ونعومه يثير دغدغه بقلبها مع زياده ضربات قلبهم كاطبول الحرب محاوله واهنه للمقاومه بشق الانفس بدفعه برفق من موضع خافقه ليزيد ارتباكها مضخه الدم بداخله اغمضت عينيها انفاسها التى تزداد وتيرتها
اقتراب انفاسه من رقبتها دفن وجهه بشعرها لإستنشاق عبيرها غارق ببحر الحب هائمتن
ندى ::: اد..هم اب..عد شويه ...م
وباقى الأحرف ضائعه بين شفتيه فى قبله او اقل ما يقال عنها انها قبله مذيب قويى لها فقد اذابها وهو الاخر ضاع فى انفاسها مذاق شفتيها وكأن الحياه اكتملت فى تقبيلها استمرت واستمرت ابتعد لانفاسها ولم يستكمل الابتعاد فقد ابتعد عن شفتيها بتمرير قبلاته على وجهها ليأخذ كل ذى حق حقه فى قبلاته وجنتيها جفنيها وايضا انفها الدقيق جانب وجهها ليعود لشفتيها مره اخرى يذيق طعمها التى اصبح يدمنه وكأن الحياه تقف على شفتيها
ويأتى جهاز انزار الايقاف عن طريق صغيره
رودينا :::: نيدو بتعملى ايه انتى وادهم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عوده لجدال بطعم غيره لامتناهيه من زوجه عاشقه
فرح :: بردو عايزه افهم مروه مين هاه وتعرفها امتى دى انشاء الله
مع اخر جمله مجئ شخصين ليس بوقت الجدال ولكن بوقت للحل
وببراءه وهدوء عاقله
مروه ::: انا مروه يا مدام فرح
سكون مع شئ بديهى لنظر من رأسها لإخمص اصبعيها بنظرات توحى بغضب زجه وغيره ولكن مع تمسك احدهم بالخصر بتملك فهذا يوحى بأنها متزوجه
مما جاء ببعض الهدوء بقلبها واحمرار وجهها خجلا من اشتعال لم يكن له داعى من الاساس
وبذوق واضح وترحيب حار
حمزه ::: اهلا بيكى المنتجع نور والله
فرح::: اهلا بحضرتك ميرسى
مروه ::: طبعا آسر بيه معرفكيش بينا فا اقوم انا بالتعرف ده انا مروه هنداوى وده حمزه محمد صلاح زوجى العزيز
وبنظره لمشاكست زوجته
حمزه::: جوزك بس يا دكتوره
ولفت انتباه الاخرى خجل الزوجه واحمرارها
مروه ::: لأ ازاى وابو عيالى طبعا
وضيق ظاهر بسبب الايجابه الغير مرضيه
حمزه ::: احنا اصدقاء للاستاذ جوزك العزيز يا مدام فرح وطبعا ابو المشاكس الصغير عمر ....الله امال فين العيال
آسر ::: اخد رودى علشان يروحو الاكوابارك
فرح ::: ازاى كده من غير استأذان
آسر ::: يا حببتى استأذنو منى متقلقيش
مروه ::: متقلقيش يا فرح عمر عارف المكان كويس
فرح ::: مش قاصدى والله انتى ام وعارفه ازاى بنقلق على الولاد
مروه بإبتسامه ::: طبعا عارفه ولا يهمك المهم لازم تشرفونا فى حفله بليل استقبال على شرفكو وطبعا شرف حسين بيه
فرح ::: هو انتو تعرفو عمى حسين
حمزه ::: صديق شخصى للوالد احنا معرفه جامده متقلقيش نسيبكو احنا بقا عن اذنكو
غادر الزوجان تحت نظراتها الاسفه من المعامله
فرح ::: انا اسفه على فكره
آسر ::: اممم واصرفها منين اسفه دى
وبدنفاع عاشقه يعلم هو مدى عشقها
فرح ::: بص يا آسر انا غيرانه وانت عارف بلاش بقا تسوق فيها لو سمحت
قهقه بإستمتاع فهو يسمع اعتراف صريح بالغيره وهنا من حق الذكر ان ينتشى فا الانثى تغير وتشتعل غيره
امسك بخصرها بسرعه البرق قربها منها بستمتاع لحمره خجل وشهقه خرجت من صدمه الاقتراب المعلن وامام الجميع فإذا عشق الامبراطور ضاع الادب ضاعت الاخلاق وننتقل لمرحله "قله الادب "
فرح ::: آسر احنا على الشط على فكره ابعد شويه
آسر ::: اممم صح عندك حق يالا بينا على اوضتنا احسن علشان اعرف اعاقبك براحتى
حملها بخفه وانطلق لغرفته مع غمزته الخبيثه لتتلاقى عقاب لذيذ قد ادمنته ليدخلها لعالم لم تعرف له طريق سوى معه لدنيا لهم فقط ورديه رومانسيه والايقاع العازف دقات القلب السعيد
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"عشقتك وحسم الامر وقعت بآسرك وقد تم احتجازى بين ضلوعك اصبحت انفاسى وبدونك تصبح رئتى جافه واصبح على فراش الموت اخاف ان اقول احبك فما بقلبى اقل ما يقال عليه حب او حتى عشق فأنت اصبحت روحى وبدونها لن تعد للحياه وجود " "خاطرتى
"
يمسك بيدها بتيه فهى لم تجيب على سؤاله بإجابه مرضيه هو غاضب لابعد حد وهى عليها ان تصالحه تعلم هى ذالك ولكن حتى لأ تخرب مفاجأتها عليها ان تشاكسه
مروه ::: حمزه حمزه حمزه
حمزه ::: فى ايه يا بنتى مالك
مروه ::: عايزه مصاصه
تشاكسه بطفوليه يحبها ولكن غضبه اصبح اكبر حاليا
حمزه ::: مروه انا مش فايق للعب العيال بتاعك ده انا طلع انام شويه قبل الحفله انا بردو مش فاهم ليه عاملتى الحافله دى
مروه ::: ياحمزه اهى استقبال صغيره الراجل لسه متجوز وبعدين اونكل محمد بيقول انهم كان بينهم قصه حب وملحمه كبيره هو وهى اتجوزو بعد عشرين سنه
ابتسم بتهكم وسخريه جاليه فالزوجه كما يعتقد قل حبها
حمزه ::: مش كل الحياه حب يا ساذجه مافيش الكلام ده الحب بس قبل الجواز
وبإندهاش من رد الفعل متى اصبح هذا منطقه بالحب
مروه::: ليه بتقول الكلام ده مع ان انا وانت اكتر اتنين بيثبتو ان الحب هو اجمل شئ بالكون وبيفضل لحد اخر نفس
حمزه بتهكم وغضب بادئ ::: كان زمان يا دكتوره الحب كده كان زمان لكن كلو بيتغير زى انتى ما اتغيرتى كده
شهقه مستحقه بصدمه متى تغيرت ومنذ متى اصبح غاضب هاكذا اقتربت بعقلانيتها المعتاده وهدوء تام تمسك كفيه بحنان وتمسد على لحيته الناميه بإحتواء
مروه ::: حمزه انت امتى شوفتنى اتغيرت او قل حبى ليك
حمزه بغضب ::: من يوم مابعدتى عنى على طول شغل ومشغوله واول ما ترجعى بيتك وولادك اهم انا فين يا مروه امتى اخر مره قاعدنا نتكلم مع بعض فيها نهزر فيها اقولك امتى قبل ما تولدى ياسين الولاد والشغل حتى علاقتنا حاسس انك بتخديها فرض عليكى لازم تحصل علشان ترضينى وخلاص بس حيتنا مش كلها علاقه يا مروه مش كلها قرب حميمى وخلاص حتى بعد القرب ده مش بحس انك فى حضنى بتنامى من التعب عارف انك بتتعبى بس .....
غادرها غاضب يحتاجها ولا يعلم ماذا يفعل يتهمها بالتقصير نعم ولكن ايضا يأنب نفسه فهى تحاول بقدر الامكان ان ترضى جميع الاطراف وهو يفتقد ضحكتها مشاكستها طفولتها حتى عنادها...
اين انتى محبوبتى اين اختفيت منذ متى اصبحت الحياه تخفيك بين طياتها بالعمل احتاجك وانت تتسربى من بين يداى احساس قاتم بداخلى ان هذه النهايه والفراق قادم اخشى بعادك ليلاً فلا يأتنى النوم اشاهد ملامحك متعبه فالحياه متعبه اعلم فلماذا تتعبى نفسك اين روحك وانتى بين احضانى اغدق عليقى بعشقى فأذيقك الهوى وتذيقينى دلالالك وروحك التى بين اضلاعى هل ضاع عشقنا بين مشاغل الحياه من بيت وعمل واسره واطفال فإذا والله لاترك كل شئ من اجل لقاء هادئ وابتسامه هادئ منكى دون عمل دون اجهاد فأين انتى يا معذبت قلبى حتى وانتى بين احضانى "حمزه
"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
شارده فى حالها الحالى متى اصبح هتلر عاشق والعشق مرض تمكن من الفقير قلبها الذى وبدون صابق انذار اعلن عن وجوده بجسدها وايضا اعلن ملكيته لمشاكس خبيث بنظرات تربكها وتخجلها واصبحت الابتسامه لاتفارق وجهها منذ اعترافها بحبه وهاهى تقذف نفسها لتيار العشق والهوى وما خفى كان اعظم
اصطدام !!!! مع امراءه باكيه وها هى حقوق المرءه تطفو على السطح فإذا بكت من جنس حواء يكون السبب من جنس ادم وهذه قاعده منذ قديم الازل
ندى ::: مالك يا انسه بتعيطى ليه
مروه ببكاء طفولى ::: انا مش انسه
ندى بضحك :::: طيب خلاص مالك يا مدام
مروه ::: وقوليلى مروه
سيده برتبه طفله صغيره تحتويتها بين احضانها بحنان ام مكتسب وهدوء واضح
ندى:::: طيب بس اهدى الاول خالص نشوف مالك يا مروه بالمنسبه انا ندى
مروه ::: انا زعلت حمزه جامد اوى من غير مقصد
ندى ::: اممم وده جوزك
مروه :::: لأ حمزه مش بس جوزى حمزه سندى وضهرى الى فى الدنيا حمزه حبيبى وعاشيقى مش مكسوفه انى اقول للدنيا بحالها انى عاشيقتو هو ابويا واخويا وصاحبى ابو عيالى ومديرى فى الشغل حمزه الى لو هربت من الدنيا بحلها اكون فى....فى حضنو طب انتى عارفه حتى لما بزعل منو بشتكيلو من نفسو حمزه ده الوطن بتاعى
انبهار بعشق فتاه كيف اصبحت حياه العشاق تثير فضولها منذ متى اصبح العشاق اهتمام لها وهاهى تقف عاجزه امام زوجه عاشقه لزوجها
ندى بإنبهار::: هو فى كده بجد حد يحب الحب ده كلو
مروه ::: انا غلبت حمزه كتير قبل مايتجوز وشكلى هافضل طول عمرى اغلبو معايا
ندى ::: طب ماتحولى تصلحى وضعك معاه
مروه ::: والله مجهزالو مفجأه صدقينى بس مش عارفه اعملو ايه بجد حمزه يئس منى بجد
ندى::: مروه حمزه بيحبك متحوليش تسنفزى فرصك معاه علشان ميهربش منك
مروه ::: هو حمزه ممكن يسبنى او يتجوز عليا
وبمرح هتلر الحالى
ندى::: ومش بعيد يكون عارف واحده عليكى كمان
والشهقه جائت من ثلاث افراد الاولى الزوجه الحزينه والثانيه والثالثه من الاخت والام
فرح وليلى :::: ندى انتى بتقولى ايه يخربيتك هو ده هزار يا دبش
اقتربت الام تحضتن الباكيه بحنان لتهدئتها
ليلى ::: بس يا حببتى اهدى هى وحشه معلش
مروه بيكاء ::: هو حمزه ممكن يكون حب واحده تانيه
وبخبره وحنان ام وعاشقه سابحه فى دنيا العشق
ليلى::: حمزه عمرو ما يحب واحده تانيه متقلقيش بطلى بس عياط ويلا جهزى مفجأتك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حفل من اروع واجمل الحفلات السبب معلوم وهو استقبال حافل بعائله الانصارى ولكن السبب حقيقى مختفى
استقابل حافل واستمتاع جيد بالخفل فإلاضائه رومانسيه هادئه وايضا الموسيقى من ارقى السيمفونيات الهادئه والرومانسيه وها هم العشاق بحلقه الرقص يسبحون بعالمهم الخاص
فإذا اتجهنا الى احد الاركان نرى حوريه بفستان راقى من درجات الازرق شعرها الحرير الاسود حر طليق على ظهرها يعطيها مظهر شبابى رائع بين احضان فارسها الاوحد تتمايل برقصها الهادئ وهو يدفن وجهه بشعرها ليتشممه بنشوى عشق ناريه ليتحول الاستنشاق الى قبل ناريه اشعلته وجعلتها متورده خجوله وذائبه مستسلمه وهذا خطر فى هذا المكان العام تحاول ايقافه بخجل ووهن ضعيف بهمسها بإسمه الذى يلهبه فى كثير الوقات حتى انه فى اكثر لاحظاتهم حميميه وخصوصيه فهو يشتعل اكثر حتى ان يديه الان تجرأت على بعض من مفاتنها
ليتلقى شهقه واضحه منها بأعين متسعه
ليلى :::حسين ابعد الله يخليك ميصحش كده ابدا
يتشمم عنقها بتيه انفاسه الساخنه تحرق بشرتها
حسين ::: مهو لو قادر ابعد هابعد يا ليلاى مش قادر بقولك ايه بلا حفله بلا زفت انا غلطان انى نزلتك من الاوضه اصلا بعد ما شوفتك بالفستان
ابتسمت بخجل فهى قد تخلصت منه بعد ان كادت ان تزهق انفاسها
ليلى ::: طب يا حبيبى ميصحش كده ابعد شويه طايب
حسين ::: لأ طالما فيها حبيبى تعالى معايا بقا
امسك يديها واصبحت خلفه تهرول بخطواته الكبيره حتى استوقفه صديقه القديم بندائه
محمد ::: استنى يا سحس بس على رزقك الحفله مخلصتش لسه
نظر لها بإبتسامه عاشق تنهد تنهيده تعبر عن شوقه الذى لم ولن ينضب ابدأ
حسين ::: انا بالنسبه ليه حياتى بين ايدين ليلاى مش مهم عندى اى حاجه تانيه يا محمد واظن انك عارف
ابتسم الصديق وهو يرى طيف صديقه يغادر مع زوجته بينما الحبيبه والرفيقه تتحدث مع احدى زوجات ابنيها ذهب بإتجهاها احاط خصرها بتملك غير عابق بتوردها او حتى بتورد زوجه ابنه التى استأذنت للمغادره من خجلها حتى عاتبته زوجته برقه
نريمان ::: محمد الله مينفعش كده البنت اتكسفت
محمد ::: ولا يهمنى وبعدين هى متجوزه ما تقف مع جوزها بدالك الله عايز حببتى يا ستى انا حر
ابتسمت له بحب بينما اردت مشاكسته
نريمان ":::: مخلاص كبيرنا وبقا بدل الحفيد سته هههههههههههه
قهقت على عدد احفادها فا الاستحواذ الاكبر للابن العاشق الاكبر الذى يقف حتى يكمل الفريق اثنى عشر ابن وابنه
حسين ::: كلو منك يا حمزه فى ايه ده تقريبا كل سنه بعيل هههه بس ربنا يكرمو يارب وفرح قلبو بقولك ايه يا نيرو
نريمان ::: نعم يا عيون نيرو
محمد ::: ما تيجى نسبق مروه المره دى ونجيب لحمزه اخ صغير يربيه مع عياله
شهقه اسكتها بقبله سريعه حتى لا يلفت الانظار ولكنه اراد الكثير والكثير من القبل لذالك امسك بها بسرعه ليتوارى عن الاعين ولكن اوقفه انه تم قفل الضوء وساد الظلام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
هو الحياه بالنسبه لها مستقبلها ماضيها وحاضرها ايضا هو اذا غاب لحظات عنها وكأنها جسد بلا روح
اضاءه خفيفه موجهه على وسيم الحفل بطلته المعتاده وغروره الواضح بطلنا القديم ليأتى صوتها من الخلف ببحتها المختلفه زوجته وام لاطفاله ولكن المرتبه ليست فقط الزوجه ولكن هى من هواها قلبه من تفتحت ازهار القلب من اجلها هى شمسه من وسط ظلام دام عمراً قد مضى مشاكسه اضاءت ضحكه قد ظن يوما انها لن تزور وجه ابدا هى سبب لدقات قلب وكأنها مدت به الحياه اعلمته ان هناك قلب يعشق ويهوى وليس قطعه حجر لاتعلم شئ عن المشاعر
اقتربت منه بطلتها المعهوده وابتسامتها التى يعشقها
وقفت فى منتصف القاعه
مروه :::: طبعا اتشرفت بحضركو النهارده فى منتجعنا السياحى وشكرا لتشريفكو لحضور حفلتنا الممتازه
زاد التصفيق للجميع مع ابتاسمتها التى لا تفارق وجهها ونظراتها به بعشق لا نهايته له
مروه ::: طبعا كلو بتسألو سبب الحافله دى ايه بصراحه كده هو يوم مميز بالنسبه ليا كان المفروض احتفل بيه بشكل شخصى لكن حبيت يكون الدنيا كلها شاهده عليا وانا بقول الكلام ده .......... بشمهندس حمزه ممكن تيجى
مع زياده فى لمعان عوينها مع كل دقه لقلب عاشقه غارقه ببحر عشقه مع زياده وتيره انفاسها بقترابه واضطربات دقات قلبها عندما يأسر عينيها وكأى زوجه خجوله تحمر خجلا من نظراته لها عتاب واسف عشق وشئ ايضا خبيث ووقح فى هى تعلم مدى تأثرها الان عليه بفستانها الاحمر القاتم يظهر برونزيه بشرتها و شعرها البنى الطليق وطلاء الشفتين الاحمر القاتم فمن حقها الاحمرار خجلا ولكنها ليست زوجه عاديه فاالافكار الوقحه تتابعها مع اقترابه منها فهو وسيم لدرجه الهلاك مهلك ومغرى ذقن مهذبه وبذلته تزيده
وسامه وشعر مهذب بطريقه جعلتها تتخيل اصابعها تتخلله اثناء تلاقيه قبله محمومه من شفتيها لتغيب معه بدنياهم الورديه غير عابئين بما حولهم
استيقظت من خيلاتها الوقحه قبل ان تصل لمرحله يعجز قلمى عن وصفها
نظرت بعينيه بلمعه عشق
مروه ::: النهارده اليوم الى حمزه قالى فيه بحبك على اد ما غلبتو كتتتير اوى معايا على قد ما خليتو مايكملهاش على قد ما اول ما نطق حروفها وقلبى مبطلش دق غبيه علشان بعدت وغبيه علشان كنت هاخسرو ......حمزه انا مقدرش انسى اهم يوم فى حياتى ذكرى بنحتفل بيها لوحدنا لكن المره دى حبيت تكون قدام الدنيا بحالها بجد كلمه بحبك وبقولها قدام الدنيا بحالها انا بحبك يا حمزه واسفه على كل لحظه حسستك انى بعيده فيها.....
تجمعت الدمعات بعينيها فهى كادت ان تخسروه
فاستكملت حديثها ببكاء هادئ لؤلؤات تتسابق على وجنتيها
مروه :::: حمزه انا مقدرش اعيش من غيرك وبحبك انا اسفه على كل لحظه كنت ببعدك عنى فيها اسفه على كل يوم لأ كل لحظه كل ثانيه ماكنتش بفكر فيك فيها
....... انا
اقترب منها يمسح دموعها نقطه ضعفه فالحبيبه تبكى وكأن العالم انتهى وكان السكوت بقبله قويه كأن الزمن توقف يقبل شفتيها بهدوء وهى تتمسك به دون خجل وكأن الحياه تتوقف على قبلتهم هذه
انتهى وتبتعد تارك اثاره واضحه تركها تلهث وهو يمسخ دموعها بشفتيه
حمزه ::::: بحبك يا ام لسان طويل يالى خليتى لحياتى طعم ولون انا اسف لما كنت السبب فى دموعك يا حببتى وبقولهاك تانى لحد اخر يوم فى عمرى بحبك يا مروتى
احتضنها بقوه وازداد التسفيق للجميع مع قلوب تنبض بالعشق وتدعى لهم بالسعاده الابديه وها هو يمسك يدها ويهرب بها حيث لا يعلم احد حيث هو وهى فقط "مروه و حمزه"





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
هذه هى الحياه يا اعزائى عباره عن اختبار كبير والمشاكل هى الاسئله والاجوبه هى حل الموقف سعاده وحزن ومن منا له الحظ الاوفر فى حل اكبر جزء من مشاكله وايضا قصص الاخرين فى حياتنا سواء نعرفهم ام نجهلم ولكننا نتعلم والله يرسل لنا ما يرشدنا الى الطريق الصحيح دائما
وهاهى تستمتع بأجواء حفل بطله انوثه ورديه واضحه وكأنهت تقول انها حكمت على هتلر بالموت للابد فالجميع سعيد مع نصفه الاخر وقررت هى الاستمتاع مع عابثها وعشقها الاول والوحيد وهاهى تشاهد اكثر المشاهد مؤثره بين زوجين وتتأثر تبكى فرحا بعد قبله رومانسيه علنيه بين زوجين سعداء عاشقين مجانين ايضا بجانبه تقف بتأثر والحق يقال انه يشاهد بنصف عقل فالصغيره الجميله تبكى بطفوليه حالميه ورديه وجزء اخر يظهر لحبيبته واين اللقاء يا هتلر القلب فهو اقسم اذا امتلكها لن ياركها ابدا وباقى حياتها بين زرعيه فمال على اذنيها بعبث بعد انتهاء الزوجين وهروبهم
ادهم:::: تفتكرى هايروح فين ويعملو ايه
انهى الجمله بغمزته المعهوده وكان الرد احمرار خجل وسكوت وايضا تنهره برقه غير معوهده
ندى ::: بس يا ادهم عيب
ادهم:::: ندى انتى كويسه يا حببتى مش متعود عليكى كده والله
ندى:::: ليه مالى ما انا تمام اهو فيا ايه يعنى عايزه اعرف انا
امسك يدها بحنان وغادر المكان بأكمله حتى وقف امام الشاطئ بهواء البحر العليل وتناثر النجوم فى السماء بدقه صنع الخالق عز وجل وكأنها لوحه رسمها فنان بألوان مصنوعه من عشق وخيوط مضيئه من القلوب الذائبه فى الكثير والكثير من الغرام والحب
ندى ::: ايه يا ادهم كل ده علشان قولتلك فى ايه مالك يا ابنى
احاط خصرها برقه وكأنها قطعه الماس ثمينه وتمايلا على نغمات دقات قلبهم واصواب الامواج الهادئه وكان البحر قد قرر تخصيص الحان هادئه لامسيه رومانسيه خالصه من تلحين القلب بدقاته والبحر بأمواجه واضائه قمر اكتمل لتزين لوحه عشق لا تنتنهى وهى قررت التمايل معه فى صمت ليكسر هو الصمت
ادهم ::: فيه انى بحبك يا ندى وقعتى قلبى وشقلبتى دقاته رجعتيلى عقلى صدقينى لو وزعت الحب الى فى قلبى للكون بحالو مش هايكفى ندى ....... تتجوزينى ؟؟؟
انهى حديثه بخروج خاتم فريد من نوعه بحجر ازرق زرقه عينيها مع ان يركع على ركبتيه بمشهد رومانسى معتاد
ندى:::وانا كمان بحبك يا ادهم
وفى ثوانى معدوده كانت قد ارتدت الخاتم وتدفت وجهها بصدره حيث يأخذها بين ضلوعه فى احتضان لأ احتواء عاشق وكأنها ولدت لتكون بين اضلعه ابتعد عنها ليشاهد خجلها ليميل بطوله الفاره لشفتيها بقبله واكتساح اجتياح ايضا لترتفع على اطراف اصابعها واناملها تغوص بين طيات شعره وتجاريه بقبلته بقله خبره جعلته يأن من بين شفتيها ليحملها وتظل قبلته قائمه حتى احتياجه القوى للهواء فتركها ليتنفس انزلها ليأخذ انفاسه وتركها تستجمع شتات نفسها فقله خبرتها وخجلها جعلته عاشق راغب فخجلها واحمرار وجنتها جعلته يحوطهاومره اخرى ليتذوق كرزيه شفتيها فا الاكتمال فى هذه الكرزيه فعقله تشتت اذا كان هذا احساس الكرزيه فقط فما احساس الامتلاك التام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
صباح برائحه نسيم البحر والفراوله اللذيذه وإبتسامه من سلطانه القلب ترافقها قبله تشعل بداخله الكثير والكثير ليتمسك بها حتى لا تنقطع هذه القبله حتى تتذمر هى بخجل لتحاول الابتعاد ولكن لا ابتعاد من بين اضلاعه وتتمسك به بقوه لتبادله الاحتضان
وكلمه "بحبك" فى نفس الوقت لها سحر اخر
حمزه ::::: اممممممم هو انا فى الجنه
ابتسمت بخجل لتدفن نفسها اكثر بين احضانه فأحضانه وامانه هى جنتها على الارض وهى بأكملها وعائلته جنته
حمزه :::: احلى دنيا على ايدك خليتى لحياتى معنى وروح بدل ما كلها شغل وبس دخلتيها جننتينى وموافقه على جنانى لدرجه بقا عندنا عمر وفيروز وفريده وآسر
اردفت بحنان وهى تحيط وجهه بكفيها
مروه::: ربنا يخليك ليا يارب ويخليك لينا لحد ما نكملهم 12
حمزه ::: كفايا يا مروه هاظلمك بجد لو فعلا فكرنا فى كل الاطفال دى خلينا نكتفى بالعندنا والحمد لله
مروه ::: الحمد لله طبعا بس كفايا لما يبقى عندى فريق كوره منك حمزه يا حبيبى كفايا ان هما منك بس
حمزه :::: مروه حببتى انا كمان نفسى نقعد نخلف ومنبطلش بس يا حببتى تعب عليكى وبعدين انا كده فعلا بظلمك لان ليكى حق على نفسك تشتغلى وتشوفى حياتك
مروه:::: حياتى بين ايدك يا حمزه ولادى هما حياتى انا الحمد لله معايا دكتوراه ومركز التخاطب بتاعى من اكبر المراكز فى مصر مش عايزه اكتر من كده
حمزه ::: يعنى ايه
مروه :::: يعنى قررت اتقاعد واربى العيال خدت من المركز الدراسى وفى الشغل جوزى وحبيبى واولادى ياخدو الباقى بقا
حمزه :::: لا يا مروه كتيير عليكى صدقينى ده جنان
مروه ::: الجنان انى احلم حلم معاك ومنحققوش ولا نسيت يا بشمهندس
فلاش باك
فريده::: ماشى
حمزه :: فريده مبسوطه اوى
مروه بإبتسامه::: كيوت اوى يا حمزه رينا يحميها انا نفسى اخلف زيها كده
حمزه:: ايوه حانسميها ايه بقى
مروه ::: ياه بص انا عندى اسماء كتير بص ميرا وفيروز وصِبا و رودى اسماء كتير اوى وبفكر اسمى فريده
حمزه ::: كل دول بنات لا انا عايز ولاد ماليش دعوه
مروه بإبتسامه حالميه:: هههه خلاص نجيب اسر ومروان
حمزه :: ماشى انا موافق بصى احنا نفضل نجيب لحد ١٢ عيل فريق كوره ٦ اولاد و٦ بنات
مروه ::: ليه انشاء الله متجوز مين حضرتك
حمزه::: احلى قطه فى العالم يا قطتيتى
خجلت مروه كثيرا من طريقه الكلام بعد ما ابقنت منحنى كلامهم
وهنا جاء النادل بكيكه عيد الميلاد
حمزه::: كل سنه وانتى طيبه يا احلى مروه
نهايه الفلاش باك
حمزه::::ههههههه طيب انتى قولتيها هو انتى ارنبه
مروه :::: لأ متجوز احلى قطته فى العالم مش ده كلامك
حمزه ::: صح كلامى عموما لسه بدرى على الكلام ده ابنك آسر مكملش سنه
مروه :::: حمزه
حمزه:::: مروه اوعى تكونى
مروه :::: ايوه انا حامل
حمزه :::: مروه انتى بتهزرى صح
مروه :::: لأ يا حبيبى مبهزرش ويارب المره دى يبقو تؤم
حمزه :::: انا مش عارف افرح ولا اخاف عليكى
مروه :::: سبها على الله يا ابو العيال
حمزه :::: اخر مره يا مروه علشان خطرى
مروه ::: حاضر افرح بقا
اقترب منها ليقتنص شفتيها بقبله تعلم هى اين ستؤدى بهم ابتعد قليلا وقال بهمس ساخن
حمزه::: لا ده انا احتفل بطريقتى بقا مش كفايا خطفانى فى المركب بتاعنا زى كل مره
ابتسمت هى ليدخلا عالم لهم فقط لذكرياتهم وعشقهم فقط
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بينما العشاق فى دنيا العشق ايضا هناك من يبكى عشقا قد مضئ من يديه وها هى تتذكر مامضى حب اخت كانت هى السبب فى موتها وايضا عشق لرجل لم يعطها الحب ابدا فأرادت الانتقام منه وما الانتقام إلا ليعود لها مره اخرى هاهى تشاهد اخر صور لهم على صحيفه مشهور لترى مدى العشق الذى يتحدث من الصور
كاميليا ببكاء ::::: أاااااااه قلبى مش قادره انا السبب خسرت كل حاجه اخواتى وحسين حتى لما حبيتك يا عز لقيتك محبتنيش علشان كده لازم انتقم منك واحسسك بكل الى بحس بيه دلوقتى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وبعد مرور شهر من الاستقرار لابطالنا وبدايه الانصف الاخير من العام الدراسى وكلا فى عمله سواء اكان خير ام شر فاكلا منهم فى مخطتاته
صباح جديد لشمس مشرقه بأخبار صادمه واخبار مفرحه ايضا تستيقظ بهدوء وكسل معتاد منذ فتره ليست بقليه يوقظها الحبيب بقبلته المعتاده لتبتسم بحب وتحاول الاستيقاظ وللانتعاش تتحامل على نفسها وكان قلبها يدلها على شئ معين وهى لا تسطيع التصديق ولكن من عصا بلستيكيه صغيره وخطين احمر اللون يصدق شكوكها
"حامل"
يتبع
معنى ذالك............ ان يكون ذالك الشخص هو السبب الرئيسى للابتسامه البلهاء على وجهك دائما ان يتقافز المتضخم بقفصك الصدرى عن الهمسه او النظره منه اما ان تكون لك او تكون للغير ولكن يبقى هذا الشخص محور سعاده خالصه هو هرمون سعاده متجسد على هيئه شخص امامك
وفى حالتها هذه تكمن هذه المعضله بعد ان اصبح الامبراطور عاشق لها فأصبحت تمتلك القلب العاشق وما العشق سوى امتلاك اكان للقلب او للجسد او للعقل فهو امتلاك خالص تنهيده خارجه من صدرها تدل على اجابات لأسئله كانت واصبحت وجوديه بعقلها ولكن حالات الجنون كثيره عندما تدخل العقل بحالتها
حوريه عاشقه تجلس على شاطئ مياه فيروزيه وقت غروب شمس ليوم كان من اعظم ايام حياتها تدور بعقلها بعض الافكار حول عاشق يداعب ابنتها فعشق الابنه من عشق الام
"ولكني أحببتُ فيك شيئاً خالصاً، غير الذي مدحه الناس..
شيئاً دفيناً خافتاً، أغواني صدقه ودفئه تحت أعماق قلبك وظاهرك الذي لا يُشبه باطنك.
أحببتُ جزءاً منك، قد توارى عن أعين الناس.. لا يراه إلا عين مُحِبّ، وأنا أحببتُ." مقتبصه
وكانت احدى الجمل التى تدور بقلبها عندما ايقظتها الصغيره بضحكاتها الملائكيه من افكارها الهائمه
رودينا ::: مامى مامى
اجابتها بإبتسامتها المعهوده
فرح :::: نعم يا حبيبه مامى مالك
رودينا :::: عيزاكى تسلمى على عمر
وكان الاندهاش من حظها
فرح :::: عمر مين يا رودى
وجأت الاجابه بربئه من طفله ورديه
رودينا :::: عمر صحبى يا مامى
وكان اشتعال الغضب من حق ام تحاول الحفاظ على افكار ابنتها الربيئه
فرح ::: فين بابى يروح امك
وجاء بطلته المعتاده بهدوء وبرود سقيع من القطبين
ليواجه نار غضب زوجته
فرح ::: ازاى يا استاذ تسيب البنت تلعب مع ولد غريب
آسر ::: اهدى بس يا فرح محصلش حاجه ده مروه و...
ولم يستطع ان يعطيها باقى المعلومات وذالك بسب شراره غضب حارق وغيره ساحقه كادت ان تؤدى به من المؤكد انها افرحته ولكن عليك يا صديقى الخوف من غيره عاشقه ناريه مثلها فقد تنتقل من مرحله زوجه هاديه ل" بتردح من الدرجه الاولى "
فرح :::: نعم نعم يا عنيا ودى مين دى ان شاء الله نهارك ابيض يا اسر انت جايبنى مكان انت تعرف فيه واحده وكمان فى شهر عسلى
ومن حقه الانهدهاش فالشرسه يظهر لها وجه جديد
والابنه هى الاخرى اصبح الاندهاش بفتح فم ببلاهه لمشاهده عراك الوالدين
رودينا ::: يا مامى يا حبيبتى ده
فرح بصراخ::: انتى تسكتى خالص انتى كمان يعنى ايه تلعبى مع ولاد هاه
آسر::: يا حبيبتى اهدى بس الموضوع مش مستاهل
فرح ::: طبعا اكيد مش مستاهل لما
آسر بغضب ::: فرح ممكن تهدى شويه وتفهمى الحوار كلو
اذا غضب الذكر على الانثى السكوت والانصات لانها كانت غاضبه بشده ومتمسكه بغيرتها وقبل ان يستكمل غضبه وصراخه اتى حل الموقف
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
إن الحقيقه التى نعيشها بدايه الحياه هى صرخه طفل هذا صحيح جدا ولكن بالنسبه لها بدايه حياتها
الان وكأنها ولدت من جديد استرجعت عشرون عام فاقده من حياتها وكأن الحياه توقفت منذ فراقهم وها هم يعيشو ما قد مضى
فلاش باك
استيقظت بنشاط كاعاده ولكن نشاطها الان مختلف فهى كانت نائمه طوال الليل بالقرب من قلب الحبيب وبين ذراعه قامت بالأطمأنان على ابنتيها الصغيرتان ثم العابث الصغير وهاتفه العروس ثم اخذت كوب قهوتها المعتاد ترتشفه بتلذذ بشرفه المنزل تتابع المساحه الخضراء الجميله المحيطه بالمنزل وهو بالفعل منزل احلامها ترددت جمله كان يقولها بالسابق"طول ما انا عايش احلامك كلها هاتتحول حقيقه " وبالفعل اصبح منزل احلامها ملكه وها هى اصبحت ملكه
احست بذراعه وهى تحيط بخصرها فابتسمت بخجل اعطاها تورد جميل مغرى من اجله تشمم خصلاتها بهدوء امسك بخصلاتها وجمعهم على احدى جانبى رقبتها لإهداء الجانب الاخر قبلات صغيره
حسين ::: ياصباح الجمال والعسل والياسمين على عيونك
اذدادت ابتسامتها وخجلها عندما ادارها اليه ليغوص فى بحر عينيها ليميل لشفتيها يهديها قبله محمومه للتعبير عن شوقه لها ابتعد بعد فتره بجهد للبعد عنها اهدى وجنتيها قبله مع غمزه مرحه وابتسامته المعهوده
حسين ::: كده اقدر اقولك صباح الخير بحق وصباحيه مباركه يا عروستى يا مراتى يا قمر انتى
ضحكت بخجل بصوت جعل دقات قلبه يهتز
حسين ::: يا لهوى على الضحكه بصى بقا احنا نكمل ضحك فى اوضتنا احسن
التمعت عينيه برغبه واضحه ممزوجه بعشقه الخاص وفرحته بأنه واخيرا امتلكها اوقفته بخجل
ليلى ::: حسين استنى بس الولاد صحيو خلاص
زمجر بغضب واضح
حسين ::: طب وانا مالى يا ليلاى انا لسه عريس الله ومن حقى اتهنا يابختك يا واد يآسر زمانك هايص
امتلكها الخجل ونهرته بإستيحائها المعتاد
ليلى::: عيب والله الى بتقوله ده انت المفروض كبيرهم والعاقل بتاعهم
حسين ::: ماخلاص يا ليلاى بقا العقل راح وبقينا لبعض انا بجد مش مصدق حاسس اكأنى لمست نجمه من السماء انا فرحان فرحه كبيره اوى
قال جملته بلمعه عين ساحره تتلألأ بها دموع فرح وتنهيده راحه وهو بالفعل امتلك الكون الان وقد كسرت الحواجز واصبحت القلوب تعزف سيموفنيات طرب فى حق العشاق وكانت تراقب تقاسيم وجه وقد ارتسم عليها اسمى معالم الفرح ومن حقها المراقبه اللمس والاقتراب فهو الزوج العاشق
سكنت اللحظه ووقف الوقت على تأمل صامت لأعين كانت ومازالت التواصل الاقوى بين العاشقين وهاهما اصبحا روحا وجسدا واحدا اقتراب مهلك ولكن مباح فالجنون مباح وهما بالشرفه الرئيسيه للمنزل يتبادلان قبلات عاشقان غرقا فى بحر العشق وقد تمكن منهم القدر واللحظات الحزينه غافلين عن اعين تراقبهم بإبتسامات حالميه ولأول مره من موقعى هذا يا ساده هتلر تبتسم بحالميه بخجل واستحياء ولكنها فرحه لأمها واخيرا قد تحققت سعادتها والاخر العابث يرواده نفس احساس الفرحه لوالده الروحى وايضا امه العزيزه ولكن حان وقت العبث بحمحمه قادمه منه ليحصل على ابتعاد العاشقين بخجل وشهقه والتفات غاضب من هتلر الحالمه
حسين::: احمممم اااااايه صباح الخير يا ولاد
ندى بخجل :::: صباح الخير يا اونكل
ادهم::: صباحك دلع يا سحسح يا كبييير انت يا عسل
ابتسم رغم عنه من مزاح العابث الصغير حاول رسم الجديه على وجهه
حسين :::: حضرو نفسكو علشان هانطلع شرم كمان ساعتين
استفهمت السيدات لهذا القرار فكانت الإجابه
حسين ::: عايزين نبعد شويه عن المشاكل والتفكير
علشان لما نرجع لازم نخلص من الموضوع ده بقى ولا ايه
حل الصمت لبعض الدقائق فهو محق وعليهم التجمع بعقل يقظ للثأر
استكمل حديثه موجه الى زوجته بجزء من جديه من اجل الشباب وجزء من العبث لأجلها
حسين ::: طيب يا ليلاى علشان نحضر الشنط هاه الشنط
قال جملته الاخيره بإبتسامه عابثه وغمزه جعلت الجميع يخجل امسك يديها متجهين لغرفتهم تاركين العاشق الاخير
ادهم::: يا صباح العسل على الناس الهربانه
ولان صوته يربك ضربات قلب عاشقه جديده بمحراب العشق فمحاوله فاشله لإستجماع نفسها كانت واضحه من هروب عينيها وتلعثمها الواضح
ندى :::: صصص ...صباح الخير
اقترب منها ليزيد من ارتباكها المغرى له وهو اول مره يراها بهذه الحاله حتى اصطدم ظهرها بالحائط فأصبح يحاوطها حتى لا تهرب
ادهم::: مالك .....فين هتلر مش متعود عليكى كده يا نيدو خجل ووشك يحمر
اعقب حديثه بتمرير يديه على وجهها بهدوء ونعومه يثير دغدغه بقلبها مع زياده ضربات قلبهم كاطبول الحرب محاوله واهنه للمقاومه بشق الانفس بدفعه برفق من موضع خافقه ليزيد ارتباكها مضخه الدم بداخله اغمضت عينيها انفاسها التى تزداد وتيرتها
اقتراب انفاسه من رقبتها دفن وجهه بشعرها لإستنشاق عبيرها غارق ببحر الحب هائمتن
ندى ::: اد..هم اب..عد شويه ...م
وباقى الأحرف ضائعه بين شفتيه فى قبله او اقل ما يقال عنها انها قبله مذيب قويى لها فقد اذابها وهو الاخر ضاع فى انفاسها مذاق شفتيها وكأن الحياه اكتملت فى تقبيلها استمرت واستمرت ابتعد لانفاسها ولم يستكمل الابتعاد فقد ابتعد عن شفتيها بتمرير قبلاته على وجهها ليأخذ كل ذى حق حقه فى قبلاته وجنتيها جفنيها وايضا انفها الدقيق جانب وجهها ليعود لشفتيها مره اخرى يذيق طعمها التى اصبح يدمنه وكأن الحياه تقف على شفتيها
ويأتى جهاز انزار الايقاف عن طريق صغيره
رودينا :::: نيدو بتعملى ايه انتى وادهم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عوده لجدال بطعم غيره لامتناهيه من زوجه عاشقه
فرح :: بردو عايزه افهم مروه مين هاه وتعرفها امتى دى انشاء الله
مع اخر جمله مجئ شخصين ليس بوقت الجدال ولكن بوقت للحل
وببراءه وهدوء عاقله
مروه ::: انا مروه يا مدام فرح
سكون مع شئ بديهى لنظر من رأسها لإخمص اصبعيها بنظرات توحى بغضب زجه وغيره ولكن مع تمسك احدهم بالخصر بتملك فهذا يوحى بأنها متزوجه
مما جاء ببعض الهدوء بقلبها واحمرار وجهها خجلا من اشتعال لم يكن له داعى من الاساس
وبذوق واضح وترحيب حار
حمزه ::: اهلا بيكى المنتجع نور والله
فرح::: اهلا بحضرتك ميرسى
مروه ::: طبعا آسر بيه معرفكيش بينا فا اقوم انا بالتعرف ده انا مروه هنداوى وده حمزه محمد صلاح زوجى العزيز
وبنظره لمشاكست زوجته
حمزه::: جوزك بس يا دكتوره
ولفت انتباه الاخرى خجل الزوجه واحمرارها
مروه ::: لأ ازاى وابو عيالى طبعا
وضيق ظاهر بسبب الايجابه الغير مرضيه
حمزه ::: احنا اصدقاء للاستاذ جوزك العزيز يا مدام فرح وطبعا ابو المشاكس الصغير عمر ....الله امال فين العيال
آسر ::: اخد رودى علشان يروحو الاكوابارك
فرح ::: ازاى كده من غير استأذان
آسر ::: يا حببتى استأذنو منى متقلقيش
مروه ::: متقلقيش يا فرح عمر عارف المكان كويس
فرح ::: مش قاصدى والله انتى ام وعارفه ازاى بنقلق على الولاد
مروه بإبتسامه ::: طبعا عارفه ولا يهمك المهم لازم تشرفونا فى حفله بليل استقبال على شرفكو وطبعا شرف حسين بيه
فرح ::: هو انتو تعرفو عمى حسين
حمزه ::: صديق شخصى للوالد احنا معرفه جامده متقلقيش نسيبكو احنا بقا عن اذنكو
غادر الزوجان تحت نظراتها الاسفه من المعامله
فرح ::: انا اسفه على فكره
آسر ::: اممم واصرفها منين اسفه دى
وبدنفاع عاشقه يعلم هو مدى عشقها
فرح ::: بص يا آسر انا غيرانه وانت عارف بلاش بقا تسوق فيها لو سمحت
قهقه بإستمتاع فهو يسمع اعتراف صريح بالغيره وهنا من حق الذكر ان ينتشى فا الانثى تغير وتشتعل غيره
امسك بخصرها بسرعه البرق قربها منها بستمتاع لحمره خجل وشهقه خرجت من صدمه الاقتراب المعلن وامام الجميع فإذا عشق الامبراطور ضاع الادب ضاعت الاخلاق وننتقل لمرحله "قله الادب "
فرح ::: آسر احنا على الشط على فكره ابعد شويه
آسر ::: اممم صح عندك حق يالا بينا على اوضتنا احسن علشان اعرف اعاقبك براحتى
حملها بخفه وانطلق لغرفته مع غمزته الخبيثه لتتلاقى عقاب لذيذ قد ادمنته ليدخلها لعالم لم تعرف له طريق سوى معه لدنيا لهم فقط ورديه رومانسيه والايقاع العازف دقات القلب السعيد
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"عشقتك وحسم الامر وقعت بآسرك وقد تم احتجازى بين ضلوعك اصبحت انفاسى وبدونك تصبح رئتى جافه واصبح على فراش الموت اخاف ان اقول احبك فما بقلبى اقل ما يقال عليه حب او حتى عشق فأنت اصبحت روحى وبدونها لن تعد للحياه وجود " "خاطرتى
يمسك بيدها بتيه فهى لم تجيب على سؤاله بإجابه مرضيه هو غاضب لابعد حد وهى عليها ان تصالحه تعلم هى ذالك ولكن حتى لأ تخرب مفاجأتها عليها ان تشاكسه
مروه ::: حمزه حمزه حمزه
حمزه ::: فى ايه يا بنتى مالك
مروه ::: عايزه مصاصه
تشاكسه بطفوليه يحبها ولكن غضبه اصبح اكبر حاليا
حمزه ::: مروه انا مش فايق للعب العيال بتاعك ده انا طلع انام شويه قبل الحفله انا بردو مش فاهم ليه عاملتى الحافله دى
مروه ::: ياحمزه اهى استقبال صغيره الراجل لسه متجوز وبعدين اونكل محمد بيقول انهم كان بينهم قصه حب وملحمه كبيره هو وهى اتجوزو بعد عشرين سنه
ابتسم بتهكم وسخريه جاليه فالزوجه كما يعتقد قل حبها
حمزه ::: مش كل الحياه حب يا ساذجه مافيش الكلام ده الحب بس قبل الجواز
وبإندهاش من رد الفعل متى اصبح هذا منطقه بالحب
مروه::: ليه بتقول الكلام ده مع ان انا وانت اكتر اتنين بيثبتو ان الحب هو اجمل شئ بالكون وبيفضل لحد اخر نفس
حمزه بتهكم وغضب بادئ ::: كان زمان يا دكتوره الحب كده كان زمان لكن كلو بيتغير زى انتى ما اتغيرتى كده
شهقه مستحقه بصدمه متى تغيرت ومنذ متى اصبح غاضب هاكذا اقتربت بعقلانيتها المعتاده وهدوء تام تمسك كفيه بحنان وتمسد على لحيته الناميه بإحتواء
مروه ::: حمزه انت امتى شوفتنى اتغيرت او قل حبى ليك
حمزه بغضب ::: من يوم مابعدتى عنى على طول شغل ومشغوله واول ما ترجعى بيتك وولادك اهم انا فين يا مروه امتى اخر مره قاعدنا نتكلم مع بعض فيها نهزر فيها اقولك امتى قبل ما تولدى ياسين الولاد والشغل حتى علاقتنا حاسس انك بتخديها فرض عليكى لازم تحصل علشان ترضينى وخلاص بس حيتنا مش كلها علاقه يا مروه مش كلها قرب حميمى وخلاص حتى بعد القرب ده مش بحس انك فى حضنى بتنامى من التعب عارف انك بتتعبى بس .....
غادرها غاضب يحتاجها ولا يعلم ماذا يفعل يتهمها بالتقصير نعم ولكن ايضا يأنب نفسه فهى تحاول بقدر الامكان ان ترضى جميع الاطراف وهو يفتقد ضحكتها مشاكستها طفولتها حتى عنادها...
اين انتى محبوبتى اين اختفيت منذ متى اصبحت الحياه تخفيك بين طياتها بالعمل احتاجك وانت تتسربى من بين يداى احساس قاتم بداخلى ان هذه النهايه والفراق قادم اخشى بعادك ليلاً فلا يأتنى النوم اشاهد ملامحك متعبه فالحياه متعبه اعلم فلماذا تتعبى نفسك اين روحك وانتى بين احضانى اغدق عليقى بعشقى فأذيقك الهوى وتذيقينى دلالالك وروحك التى بين اضلاعى هل ضاع عشقنا بين مشاغل الحياه من بيت وعمل واسره واطفال فإذا والله لاترك كل شئ من اجل لقاء هادئ وابتسامه هادئ منكى دون عمل دون اجهاد فأين انتى يا معذبت قلبى حتى وانتى بين احضانى "حمزه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
شارده فى حالها الحالى متى اصبح هتلر عاشق والعشق مرض تمكن من الفقير قلبها الذى وبدون صابق انذار اعلن عن وجوده بجسدها وايضا اعلن ملكيته لمشاكس خبيث بنظرات تربكها وتخجلها واصبحت الابتسامه لاتفارق وجهها منذ اعترافها بحبه وهاهى تقذف نفسها لتيار العشق والهوى وما خفى كان اعظم
اصطدام !!!! مع امراءه باكيه وها هى حقوق المرءه تطفو على السطح فإذا بكت من جنس حواء يكون السبب من جنس ادم وهذه قاعده منذ قديم الازل
ندى ::: مالك يا انسه بتعيطى ليه
مروه ببكاء طفولى ::: انا مش انسه
ندى بضحك :::: طيب خلاص مالك يا مدام
مروه ::: وقوليلى مروه
سيده برتبه طفله صغيره تحتويتها بين احضانها بحنان ام مكتسب وهدوء واضح
ندى:::: طيب بس اهدى الاول خالص نشوف مالك يا مروه بالمنسبه انا ندى
مروه ::: انا زعلت حمزه جامد اوى من غير مقصد
ندى ::: اممم وده جوزك
مروه :::: لأ حمزه مش بس جوزى حمزه سندى وضهرى الى فى الدنيا حمزه حبيبى وعاشيقى مش مكسوفه انى اقول للدنيا بحالها انى عاشيقتو هو ابويا واخويا وصاحبى ابو عيالى ومديرى فى الشغل حمزه الى لو هربت من الدنيا بحلها اكون فى....فى حضنو طب انتى عارفه حتى لما بزعل منو بشتكيلو من نفسو حمزه ده الوطن بتاعى
انبهار بعشق فتاه كيف اصبحت حياه العشاق تثير فضولها منذ متى اصبح العشاق اهتمام لها وهاهى تقف عاجزه امام زوجه عاشقه لزوجها
ندى بإنبهار::: هو فى كده بجد حد يحب الحب ده كلو
مروه ::: انا غلبت حمزه كتير قبل مايتجوز وشكلى هافضل طول عمرى اغلبو معايا
ندى ::: طب ماتحولى تصلحى وضعك معاه
مروه ::: والله مجهزالو مفجأه صدقينى بس مش عارفه اعملو ايه بجد حمزه يئس منى بجد
ندى::: مروه حمزه بيحبك متحوليش تسنفزى فرصك معاه علشان ميهربش منك
مروه ::: هو حمزه ممكن يسبنى او يتجوز عليا
وبمرح هتلر الحالى
ندى::: ومش بعيد يكون عارف واحده عليكى كمان
والشهقه جائت من ثلاث افراد الاولى الزوجه الحزينه والثانيه والثالثه من الاخت والام
فرح وليلى :::: ندى انتى بتقولى ايه يخربيتك هو ده هزار يا دبش
اقتربت الام تحضتن الباكيه بحنان لتهدئتها
ليلى ::: بس يا حببتى اهدى هى وحشه معلش
مروه بيكاء ::: هو حمزه ممكن يكون حب واحده تانيه
وبخبره وحنان ام وعاشقه سابحه فى دنيا العشق
ليلى::: حمزه عمرو ما يحب واحده تانيه متقلقيش بطلى بس عياط ويلا جهزى مفجأتك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حفل من اروع واجمل الحفلات السبب معلوم وهو استقبال حافل بعائله الانصارى ولكن السبب حقيقى مختفى
فإذا اتجهنا الى احد الاركان نرى حوريه بفستان راقى من درجات الازرق شعرها الحرير الاسود حر طليق على ظهرها يعطيها مظهر شبابى رائع بين احضان فارسها الاوحد تتمايل برقصها الهادئ وهو يدفن وجهه بشعرها ليتشممه بنشوى عشق ناريه ليتحول الاستنشاق الى قبل ناريه اشعلته وجعلتها متورده خجوله وذائبه مستسلمه وهذا خطر فى هذا المكان العام تحاول ايقافه بخجل ووهن ضعيف بهمسها بإسمه الذى يلهبه فى كثير الوقات حتى انه فى اكثر لاحظاتهم حميميه وخصوصيه فهو يشتعل اكثر حتى ان يديه الان تجرأت على بعض من مفاتنها
ليتلقى شهقه واضحه منها بأعين متسعه
ليلى :::حسين ابعد الله يخليك ميصحش كده ابدا
يتشمم عنقها بتيه انفاسه الساخنه تحرق بشرتها
حسين ::: مهو لو قادر ابعد هابعد يا ليلاى مش قادر بقولك ايه بلا حفله بلا زفت انا غلطان انى نزلتك من الاوضه اصلا بعد ما شوفتك بالفستان
ابتسمت بخجل فهى قد تخلصت منه بعد ان كادت ان تزهق انفاسها
ليلى ::: طب يا حبيبى ميصحش كده ابعد شويه طايب
حسين ::: لأ طالما فيها حبيبى تعالى معايا بقا
امسك يديها واصبحت خلفه تهرول بخطواته الكبيره حتى استوقفه صديقه القديم بندائه
محمد ::: استنى يا سحس بس على رزقك الحفله مخلصتش لسه
نظر لها بإبتسامه عاشق تنهد تنهيده تعبر عن شوقه الذى لم ولن ينضب ابدأ
حسين ::: انا بالنسبه ليه حياتى بين ايدين ليلاى مش مهم عندى اى حاجه تانيه يا محمد واظن انك عارف
ابتسم الصديق وهو يرى طيف صديقه يغادر مع زوجته بينما الحبيبه والرفيقه تتحدث مع احدى زوجات ابنيها ذهب بإتجهاها احاط خصرها بتملك غير عابق بتوردها او حتى بتورد زوجه ابنه التى استأذنت للمغادره من خجلها حتى عاتبته زوجته برقه
نريمان ::: محمد الله مينفعش كده البنت اتكسفت
محمد ::: ولا يهمنى وبعدين هى متجوزه ما تقف مع جوزها بدالك الله عايز حببتى يا ستى انا حر
ابتسمت له بحب بينما اردت مشاكسته
نريمان ":::: مخلاص كبيرنا وبقا بدل الحفيد سته هههههههههههه
قهقت على عدد احفادها فا الاستحواذ الاكبر للابن العاشق الاكبر الذى يقف حتى يكمل الفريق اثنى عشر ابن وابنه
حسين ::: كلو منك يا حمزه فى ايه ده تقريبا كل سنه بعيل هههه بس ربنا يكرمو يارب وفرح قلبو بقولك ايه يا نيرو
نريمان ::: نعم يا عيون نيرو
محمد ::: ما تيجى نسبق مروه المره دى ونجيب لحمزه اخ صغير يربيه مع عياله
شهقه اسكتها بقبله سريعه حتى لا يلفت الانظار ولكنه اراد الكثير والكثير من القبل لذالك امسك بها بسرعه ليتوارى عن الاعين ولكن اوقفه انه تم قفل الضوء وساد الظلام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
هو الحياه بالنسبه لها مستقبلها ماضيها وحاضرها ايضا هو اذا غاب لحظات عنها وكأنها جسد بلا روح
اضاءه خفيفه موجهه على وسيم الحفل بطلته المعتاده وغروره الواضح بطلنا القديم ليأتى صوتها من الخلف ببحتها المختلفه زوجته وام لاطفاله ولكن المرتبه ليست فقط الزوجه ولكن هى من هواها قلبه من تفتحت ازهار القلب من اجلها هى شمسه من وسط ظلام دام عمراً قد مضى مشاكسه اضاءت ضحكه قد ظن يوما انها لن تزور وجه ابدا هى سبب لدقات قلب وكأنها مدت به الحياه اعلمته ان هناك قلب يعشق ويهوى وليس قطعه حجر لاتعلم شئ عن المشاعر
اقتربت منه بطلتها المعهوده وابتسامتها التى يعشقها
وقفت فى منتصف القاعه
مروه :::: طبعا اتشرفت بحضركو النهارده فى منتجعنا السياحى وشكرا لتشريفكو لحضور حفلتنا الممتازه
زاد التصفيق للجميع مع ابتاسمتها التى لا تفارق وجهها ونظراتها به بعشق لا نهايته له
مروه ::: طبعا كلو بتسألو سبب الحافله دى ايه بصراحه كده هو يوم مميز بالنسبه ليا كان المفروض احتفل بيه بشكل شخصى لكن حبيت يكون الدنيا كلها شاهده عليا وانا بقول الكلام ده .......... بشمهندس حمزه ممكن تيجى
مع زياده فى لمعان عوينها مع كل دقه لقلب عاشقه غارقه ببحر عشقه مع زياده وتيره انفاسها بقترابه واضطربات دقات قلبها عندما يأسر عينيها وكأى زوجه خجوله تحمر خجلا من نظراته لها عتاب واسف عشق وشئ ايضا خبيث ووقح فى هى تعلم مدى تأثرها الان عليه بفستانها الاحمر القاتم يظهر برونزيه بشرتها و شعرها البنى الطليق وطلاء الشفتين الاحمر القاتم فمن حقها الاحمرار خجلا ولكنها ليست زوجه عاديه فاالافكار الوقحه تتابعها مع اقترابه منها فهو وسيم لدرجه الهلاك مهلك ومغرى ذقن مهذبه وبذلته تزيده
وسامه وشعر مهذب بطريقه جعلتها تتخيل اصابعها تتخلله اثناء تلاقيه قبله محمومه من شفتيها لتغيب معه بدنياهم الورديه غير عابئين بما حولهم
استيقظت من خيلاتها الوقحه قبل ان تصل لمرحله يعجز قلمى عن وصفها
مروه ::: النهارده اليوم الى حمزه قالى فيه بحبك على اد ما غلبتو كتتتير اوى معايا على قد ما خليتو مايكملهاش على قد ما اول ما نطق حروفها وقلبى مبطلش دق غبيه علشان بعدت وغبيه علشان كنت هاخسرو ......حمزه انا مقدرش انسى اهم يوم فى حياتى ذكرى بنحتفل بيها لوحدنا لكن المره دى حبيت تكون قدام الدنيا بحالها بجد كلمه بحبك وبقولها قدام الدنيا بحالها انا بحبك يا حمزه واسفه على كل لحظه حسستك انى بعيده فيها.....
تجمعت الدمعات بعينيها فهى كادت ان تخسروه
فاستكملت حديثها ببكاء هادئ لؤلؤات تتسابق على وجنتيها
مروه :::: حمزه انا مقدرش اعيش من غيرك وبحبك انا اسفه على كل لحظه كنت ببعدك عنى فيها اسفه على كل يوم لأ كل لحظه كل ثانيه ماكنتش بفكر فيك فيها
....... انا
اقترب منها يمسح دموعها نقطه ضعفه فالحبيبه تبكى وكأن العالم انتهى وكان السكوت بقبله قويه كأن الزمن توقف يقبل شفتيها بهدوء وهى تتمسك به دون خجل وكأن الحياه تتوقف على قبلتهم هذه
انتهى وتبتعد تارك اثاره واضحه تركها تلهث وهو يمسخ دموعها بشفتيه
حمزه ::::: بحبك يا ام لسان طويل يالى خليتى لحياتى طعم ولون انا اسف لما كنت السبب فى دموعك يا حببتى وبقولهاك تانى لحد اخر يوم فى عمرى بحبك يا مروتى
احتضنها بقوه وازداد التسفيق للجميع مع قلوب تنبض بالعشق وتدعى لهم بالسعاده الابديه وها هو يمسك يدها ويهرب بها حيث لا يعلم احد حيث هو وهى فقط "مروه و حمزه"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
هذه هى الحياه يا اعزائى عباره عن اختبار كبير والمشاكل هى الاسئله والاجوبه هى حل الموقف سعاده وحزن ومن منا له الحظ الاوفر فى حل اكبر جزء من مشاكله وايضا قصص الاخرين فى حياتنا سواء نعرفهم ام نجهلم ولكننا نتعلم والله يرسل لنا ما يرشدنا الى الطريق الصحيح دائما
وهاهى تستمتع بأجواء حفل بطله انوثه ورديه واضحه وكأنهت تقول انها حكمت على هتلر بالموت للابد فالجميع سعيد مع نصفه الاخر وقررت هى الاستمتاع مع عابثها وعشقها الاول والوحيد وهاهى تشاهد اكثر المشاهد مؤثره بين زوجين وتتأثر تبكى فرحا بعد قبله رومانسيه علنيه بين زوجين سعداء عاشقين مجانين ايضا بجانبه تقف بتأثر والحق يقال انه يشاهد بنصف عقل فالصغيره الجميله تبكى بطفوليه حالميه ورديه وجزء اخر يظهر لحبيبته واين اللقاء يا هتلر القلب فهو اقسم اذا امتلكها لن ياركها ابدا وباقى حياتها بين زرعيه فمال على اذنيها بعبث بعد انتهاء الزوجين وهروبهم
ادهم:::: تفتكرى هايروح فين ويعملو ايه
انهى الجمله بغمزته المعهوده وكان الرد احمرار خجل وسكوت وايضا تنهره برقه غير معوهده
ندى ::: بس يا ادهم عيب
ادهم:::: ندى انتى كويسه يا حببتى مش متعود عليكى كده والله
ندى:::: ليه مالى ما انا تمام اهو فيا ايه يعنى عايزه اعرف انا
امسك يدها بحنان وغادر المكان بأكمله حتى وقف امام الشاطئ بهواء البحر العليل وتناثر النجوم فى السماء بدقه صنع الخالق عز وجل وكأنها لوحه رسمها فنان بألوان مصنوعه من عشق وخيوط مضيئه من القلوب الذائبه فى الكثير والكثير من الغرام والحب
ندى ::: ايه يا ادهم كل ده علشان قولتلك فى ايه مالك يا ابنى
احاط خصرها برقه وكأنها قطعه الماس ثمينه وتمايلا على نغمات دقات قلبهم واصواب الامواج الهادئه وكان البحر قد قرر تخصيص الحان هادئه لامسيه رومانسيه خالصه من تلحين القلب بدقاته والبحر بأمواجه واضائه قمر اكتمل لتزين لوحه عشق لا تنتنهى وهى قررت التمايل معه فى صمت ليكسر هو الصمت
ادهم ::: فيه انى بحبك يا ندى وقعتى قلبى وشقلبتى دقاته رجعتيلى عقلى صدقينى لو وزعت الحب الى فى قلبى للكون بحالو مش هايكفى ندى ....... تتجوزينى ؟؟؟
انهى حديثه بخروج خاتم فريد من نوعه بحجر ازرق زرقه عينيها مع ان يركع على ركبتيه بمشهد رومانسى معتاد
ندى:::وانا كمان بحبك يا ادهم
وفى ثوانى معدوده كانت قد ارتدت الخاتم وتدفت وجهها بصدره حيث يأخذها بين ضلوعه فى احتضان لأ احتواء عاشق وكأنها ولدت لتكون بين اضلعه ابتعد عنها ليشاهد خجلها ليميل بطوله الفاره لشفتيها بقبله واكتساح اجتياح ايضا لترتفع على اطراف اصابعها واناملها تغوص بين طيات شعره وتجاريه بقبلته بقله خبره جعلته يأن من بين شفتيها ليحملها وتظل قبلته قائمه حتى احتياجه القوى للهواء فتركها ليتنفس انزلها ليأخذ انفاسه وتركها تستجمع شتات نفسها فقله خبرتها وخجلها جعلته عاشق راغب فخجلها واحمرار وجنتها جعلته يحوطهاومره اخرى ليتذوق كرزيه شفتيها فا الاكتمال فى هذه الكرزيه فعقله تشتت اذا كان هذا احساس الكرزيه فقط فما احساس الامتلاك التام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
صباح برائحه نسيم البحر والفراوله اللذيذه وإبتسامه من سلطانه القلب ترافقها قبله تشعل بداخله الكثير والكثير ليتمسك بها حتى لا تنقطع هذه القبله حتى تتذمر هى بخجل لتحاول الابتعاد ولكن لا ابتعاد من بين اضلاعه وتتمسك به بقوه لتبادله الاحتضان
وكلمه "بحبك" فى نفس الوقت لها سحر اخر
حمزه ::::: اممممممم هو انا فى الجنه
ابتسمت بخجل لتدفن نفسها اكثر بين احضانه فأحضانه وامانه هى جنتها على الارض وهى بأكملها وعائلته جنته
حمزه :::: احلى دنيا على ايدك خليتى لحياتى معنى وروح بدل ما كلها شغل وبس دخلتيها جننتينى وموافقه على جنانى لدرجه بقا عندنا عمر وفيروز وفريده وآسر
اردفت بحنان وهى تحيط وجهه بكفيها
مروه::: ربنا يخليك ليا يارب ويخليك لينا لحد ما نكملهم 12
حمزه ::: كفايا يا مروه هاظلمك بجد لو فعلا فكرنا فى كل الاطفال دى خلينا نكتفى بالعندنا والحمد لله
مروه ::: الحمد لله طبعا بس كفايا لما يبقى عندى فريق كوره منك حمزه يا حبيبى كفايا ان هما منك بس
حمزه :::: مروه حببتى انا كمان نفسى نقعد نخلف ومنبطلش بس يا حببتى تعب عليكى وبعدين انا كده فعلا بظلمك لان ليكى حق على نفسك تشتغلى وتشوفى حياتك
مروه:::: حياتى بين ايدك يا حمزه ولادى هما حياتى انا الحمد لله معايا دكتوراه ومركز التخاطب بتاعى من اكبر المراكز فى مصر مش عايزه اكتر من كده
حمزه ::: يعنى ايه
مروه :::: يعنى قررت اتقاعد واربى العيال خدت من المركز الدراسى وفى الشغل جوزى وحبيبى واولادى ياخدو الباقى بقا
حمزه :::: لا يا مروه كتيير عليكى صدقينى ده جنان
مروه ::: الجنان انى احلم حلم معاك ومنحققوش ولا نسيت يا بشمهندس
فلاش باك
فريده::: ماشى
حمزه :: فريده مبسوطه اوى
مروه بإبتسامه::: كيوت اوى يا حمزه رينا يحميها انا نفسى اخلف زيها كده
حمزه:: ايوه حانسميها ايه بقى
مروه ::: ياه بص انا عندى اسماء كتير بص ميرا وفيروز وصِبا و رودى اسماء كتير اوى وبفكر اسمى فريده
حمزه ::: كل دول بنات لا انا عايز ولاد ماليش دعوه
مروه بإبتسامه حالميه:: هههه خلاص نجيب اسر ومروان
حمزه :: ماشى انا موافق بصى احنا نفضل نجيب لحد ١٢ عيل فريق كوره ٦ اولاد و٦ بنات
مروه ::: ليه انشاء الله متجوز مين حضرتك
حمزه::: احلى قطه فى العالم يا قطتيتى
خجلت مروه كثيرا من طريقه الكلام بعد ما ابقنت منحنى كلامهم
وهنا جاء النادل بكيكه عيد الميلاد
حمزه::: كل سنه وانتى طيبه يا احلى مروه
نهايه الفلاش باك
حمزه::::ههههههه طيب انتى قولتيها هو انتى ارنبه
مروه :::: لأ متجوز احلى قطته فى العالم مش ده كلامك
حمزه ::: صح كلامى عموما لسه بدرى على الكلام ده ابنك آسر مكملش سنه
مروه :::: حمزه
حمزه:::: مروه اوعى تكونى
مروه :::: ايوه انا حامل
حمزه :::: مروه انتى بتهزرى صح
مروه :::: لأ يا حبيبى مبهزرش ويارب المره دى يبقو تؤم
حمزه :::: انا مش عارف افرح ولا اخاف عليكى
مروه :::: سبها على الله يا ابو العيال
حمزه :::: اخر مره يا مروه علشان خطرى
مروه ::: حاضر افرح بقا
اقترب منها ليقتنص شفتيها بقبله تعلم هى اين ستؤدى بهم ابتعد قليلا وقال بهمس ساخن
حمزه::: لا ده انا احتفل بطريقتى بقا مش كفايا خطفانى فى المركب بتاعنا زى كل مره
ابتسمت هى ليدخلا عالم لهم فقط لذكرياتهم وعشقهم فقط
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بينما العشاق فى دنيا العشق ايضا هناك من يبكى عشقا قد مضئ من يديه وها هى تتذكر مامضى حب اخت كانت هى السبب فى موتها وايضا عشق لرجل لم يعطها الحب ابدا فأرادت الانتقام منه وما الانتقام إلا ليعود لها مره اخرى هاهى تشاهد اخر صور لهم على صحيفه مشهور لترى مدى العشق الذى يتحدث من الصور
كاميليا ببكاء ::::: أاااااااه قلبى مش قادره انا السبب خسرت كل حاجه اخواتى وحسين حتى لما حبيتك يا عز لقيتك محبتنيش علشان كده لازم انتقم منك واحسسك بكل الى بحس بيه دلوقتى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وبعد مرور شهر من الاستقرار لابطالنا وبدايه الانصف الاخير من العام الدراسى وكلا فى عمله سواء اكان خير ام شر فاكلا منهم فى مخطتاته
صباح جديد لشمس مشرقه بأخبار صادمه واخبار مفرحه ايضا تستيقظ بهدوء وكسل معتاد منذ فتره ليست بقليه يوقظها الحبيب بقبلته المعتاده لتبتسم بحب وتحاول الاستيقاظ وللانتعاش تتحامل على نفسها وكان قلبها يدلها على شئ معين وهى لا تسطيع التصديق ولكن من عصا بلستيكيه صغيره وخطين احمر اللون يصدق شكوكها
"حامل"
يتبع
