اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل السادس عشر 16 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل السادس عشر 16 بقلم شمس علاء 


البارت السادس عشر.
.
.
.
بعد مرور تالت اسابيع
حالة أيه زي ما هي رفضه تفوق من الغيبوبة رفضه الحياة اصلا حسه بكل الي حولها بي
امها بي بابها بي اختها بي ادهم الي مسبهاش يوم واحد مش قادرة منظر مالك و مريم حتي في الغيبوبمة وراها مش مفرقها زي مابيكون بيقويها انها متفوقش .

نور : انا هروح لي أيه يا سلمي.
سلمي : ماشي.

نور دخلت لي أيه نور حست بحاجة غريبة حست ان أيه اديها بتتحرك زي مابتكون بتحلم بحاجة مضيقها أيه كانت بتمتم بكلام مفيش غير هي كلمه واحده : مالك....... مالك......مالك.

نور فهمت كل حاجة وعرفت ايه سبب ان أيه تغيب في الغيبوبة.

نور بهمس : أيه أيه حببتي انتي سمعاني.
أيه هزت راسها بمعني اه.

نور : طب معلش هتعبك شيفاني يا أيه .

هزت راسها بمعني اه .
نور بفرحه : الحمد لله يارب انك كويسه انا هطلع اتصل بيهم عشان اطمنهم و سلمي هتجي تكشف عليكي لو بقيتي كويسه هننقلك من العناية لي اوضه عاديه.

نور طلعت و اتصلت بيهم واتصلت بادهم.
وأيه اتنقلت اوضه عاديه و سلمي ولبستها هدومها وحجبها.

العيلة وصلت حتي مالك كان معاهم.

أسيل فتحت الباب ودخلت وكلهم دخله وراها : أيه حببتي حمد الله علي السلامة.

أيه بمزاح وبصوت منخفض بعد الشئ: هو انا جيه من الحج ولا خارجة من السجن انتي ناقص تقوليلي كفاره يا معلمي.

أسيل :واللهي انتي رزله عبوشكلك .

أيه : أسيل حببتي.

أسيل : نعم انا عارفة انك مش هتقدري علي بعدي.

أيه : اطلعي بره يا أسيل انا مش حملك يا ماما.

أسر : تعالي يا أسيل سيبي البت في حالها يا ماما .

أسيل : لا انا عايز ارزل عليها.

ادهم الي اتكلم المرادي :أسيل.

أسيل : متسمع الكلام وتسكت يا أسر انتا ديما كدا كسفنا في كل مكان دا البوس بنفسه اتكلم و زعقلك مسمعهتوش وهو بيقول أسر عيب يا حبيبي عيب يا بابا انتا كبرت علي الكلام دا... ماخلاص بقا قالها أسر : اسكتي بقا مش عارفين نطمن علي البونيه.
أسيل قعدت جنب سلمي : اوووف.

وداد راحت لي أيه وقالت بدموع : الف سلامه عليكي ياقلبي.

أيه : الله يسلمك يا ماما .

خالد : كدا يا أيه تخليني كنت هموت وانتي بالحالة دي.

أيه :أسفين يا خلوده حقك عليا .
مالك كان محرج جدا لانه السبب في دا كله وحاسس بذنب.
عز : ماهي زي القرد اهي بتهزر و بتتكلم.

أيه : حد يجبلي خشب الولا هيحسدني خمسه الله اكبر عليا. أيه كل دا مش شيفا مالك.

وداد : نور.

نور كانت سرحانه.
ادهم هزها : في ايه.

ادهم : ولا حاجة بنادي عليكي وانتي سرحانة.

وداد : نور هي أيه هتخرج امتي.

نور :ممكن تخرج بكره لان هي جرحها خف لانها بقلها تالت اسبيع غي غيبوبة لو فضلت كويسه هتخرج عادي بعد ازنكوا عشان ورايا شغل.

وداد : اتفضلي يابنتي .

ادهم بص لي سلمي بمعني في ايه .
سلمي جت جمبه : معرفش مالها يا أبيه من ساعة ماكلمتك .

ادهم باستغراب :لما كلمتني طب انا رايحلها.

ادهم راح لنور لقها في مكتبها .

ادهم : في ايه.

نور باقتضاب : مفيش.

ادهم : نوووووور مابحبش الاسلوب دا اتكلمي عدل.

نور قامت من علي الكرسي ورفعت سوبعا في وشه : مين البت الي كانت بدلعك وانا بكلمك.

ادهم فضل بصلها و اتعمد يغزها :انتي مالك .

نور بعصبية : ادهممممم مترتفزنيش البت الي ربنا يخدها كانت بتقول ايه يا ادهم يا حبيبي سيب التليفون وكلمني حبها برص البت المسهوكه دي.

ادهم بشبح ابتسامة : طب نهدا بقا شوية ولا ايه.

نور :انتا شيفني بشد في شعري طب ماشي يا ادهم انا هخلي حد من زميلي يقولي نور ياح...... ادهم قاطع كلمها بقوبله علي شفيفها بس نور كانت بتمنعه
وبعدها تجوبت معاه تيليفون ادهم رن نور بعدت بسرعة و شها احمر من الكسوف.

ادهم بعد مارد : سبب الي انا عملته حاجتين الهبل الي كنتي هتقوليه و الروج الي انتي حطاه.

نور بصتله.
ادهم : ماتبصيش انتي حاطه روج خفيف اخت بالي منه اول ما دخلت لو لقيتك حطاه تاني هعتبرها دعوه صريحه منك تمام . وسبها وراح فتح الباب.

نور بصوت واطي : جاك نيله وانا موز وصروخ كدا هوا في كدا يا ناس.

ادهم قفل الباب ورجعلها تاني : ان شالله يخليكي .

نور بحرج : احممم هو انتا سمعتي.

ادهم وهو بيقفل الباب : اه.

نور : بيبقا عسول اوي وهو بيهزر بس ايه دا دا مقاليش مين البت.

ادهم : انا نفسي اعرف شغله دماغك ليه .

نور بخضه : سلاما قول من ربي الرحيم انتا بتطلع منين يا جدع انتا.

ادهم : من اي مكان و بعين انتي بتحرقي في دمك ليه دا احنا جوزنا عادي جواز حمايه يبقا زعلانة ليه.

نور بارتباك : هااااااااا لا مفيش حاجة عااااادي انننتا حر .
ادهم : اوك.

************************************
في المساء.

في مبني المخابرات.

مريم فتحت الباب مكتب مالك .

مالك بزهق : اوووووووف انتي ايه ماعندكيش حاجة اسمها احترام الخصوصية.

مريم : ماتتكلم عدل.

مالك قام وقف من علي الكرسي : جري ايه يا بت ما تحترمي نفسك انا ساكت لانك ماكنيش كدا لاكن انتي بتتمادي.

مريم :وانتا مالك انتا انتا راجل خرع اصلا.... اه انتا بتضربني بالقلم.

مالك مسكها من شعرها : واكسر عضمك كمان انتي متعرفنيش لما اتغبي علي حد وانا بحاول كل ما تستفزني اسيطر علي نفسي علشان مدربكيش ماشي ياروح امك. مالك سبها.

مالك : استني. مالك خلع الدبله ورمها في وشها مشفش وش اهلك قدامي تاني.

************************************
في الشركة.

عز : حياة اسمعي الكلام.

حياة : يا عز انا مالي .

عز : انتي مالك ازاي بحلوتك دي قصدي لما يكون شاب متدخليش ولا اقول اقعد انا سكرتيرة مانتي كل شويه تخليني اضرب واحد.
حياة : اووووف.

عز : انتي بتقولي اووووف دي اخر تربيتي ليكي ماشي يا حياة برضه منتيش هتشتغلي.

حياة : يا عز عشان خطري.

عز بخبث : طب اوك بس لو لقيتك لبسه كدا يا قلبي هتقعدي من الشغل.

حياة باستغراب : ماله لبسي دا حتي لبسي اغلبيته فساتين.

عز : بس ضيقه شويه و البناطيل لاء.
حياة : البسلك شوال يعني ولا ايه.

عز : ياريت.
حياة : ياعز بقا.
عز : دا شرطي.

حياة بتبص علي هدومها : ايه الي ضيق في هدومي انا نفسي اعرف.
عز : انا شايف كدا.

حياة : حاضر.
عز : شطوره يا قلبي يلا عشان اوصلك.

حياة : لاء مينفعش احنا مخطوبين احمد هيعدي ياخدني.
عز باعجاب : تمام انا هفضل هنا لغاية لما احمد يجي.

حياة : ماشي انا طلعه اقعد علي مكتبي لما امشي هقولك.

عز : ماشي.

************************************

في قصر معتصم الشرقاوي .

مالك دخل متعصب مش طايق حد.

ادهم بقلق : مالك في ايه.

مالك : مافيش.

ادهم :مالك تعال علي المكتب.

في المكتب.

ادهم : في ايه وماتقولش مافيش .

مالك حكاله علي الي حصل.

ادهم : بص يامالك انا ماكنش عاجبني اختيارك من الاول بس خلتيك تخوض التجربة و انتا مغيبتش فيها بس عايز اقولك حاجة.

مالك : قول.
ادهم : انتا محبتهاش انت اعجبت بيها يا مالك .

مالك : مش عارف بس انا زعلت لما ضربتها.

ادهم : يبقا مكنتش سبتها.

مالك : انا مسمحش اني اخد واحده بتهزئني و تهني انا الي خالني استحملها لانها ماكنتش كدا قولت يمكن في حاجة مضيقاها لاكن دي بتتمادي.

ادهم : لو بتحبها كنت علمتها الادب و مسبتهاش انا بشوف في عينك حب ليها غير الحب الي احنا نعرفه يعني حبك ليها مش حب المخطوبين انتا فاهمني.

مالك : لاء.

ادهم : يعني الي شوفته انك بتحبها حب ميخلكش تتجوزها وبعدين في حاجة غريبة كدا اول مشفتها.

مالك : معرفش بس انا مستحيل ارجعلها تاني.

ادهم ابتسم بثقه :مش قولتلك.

************************************

في المستشفي.
سلمي و نور كانوا قاعدين مع أيه و أسيل كمان

نور وهي اخدي أيه في حضنها : خلاص يا أيه بطلي عياط .

أيه :مش قادرة يا نور كل مافتكر وهو بيلبسها الدبله قلبي بيتقطع يا نور.

سلمي بحزن علي بنت عمها واختها : طب اهدي عشان متتعبيش و كدا مش هنعرف نخرجك بكره وحالتك هتتدهور

أسيل بدموع علي حالة أيه : عشان خطري يا أيه ما تعيطيش خليكي اويه زي ما كنتي بتعوديني انا عمري ما شفتك كدا.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close