رواية جمرات الغرام الفصل الخامس عشر 15 بقلم ملك طارق
"الحلقه الخامسه عشر "
مر أسبوعان دون أحداث جديده سوي
*زين يعامل رنيم بحرص ويعتقد أنه تتعالج يري مرام ولكن لم يقدر نظر في عينيه من ما ارتكبه من ذنب ولكن يتوجع بشده *
*مرام تعتمد علي تجاهل زين دائما وكل ثانيه وكل دقيقه وكل ساعه تلعن رنيم لأنه دخلت حياتهم وأخذت جانب من قلبه تحبه بشده ولكن غاضبة بشده إذا احبب أحد بكل ما بداخلك تغضب منه بشده *
*رنيم كل ساعه المرض يأكل بها والطبية تحذرها من توقفها الكيماوي ولكن دون جدوى تتابع معها فقط دون علاج وأصبحت صحتها سيئه للغايه تحب زين بشده وتتوجع منه بشده تلعن قلبها الذي عشق قلب تملكه أخري*
*أدهم وسالي يعيشوا أجمل اوقاتهم بحب في مع بعضهم وينتظروا الطفل الصغير علي أحر من جمر وقرر أدهم أن ينقل جميع إشغاله بمصر ويستقر بيها*
*حيدر ذلك القاسي العاشق يحاول وقوع ملاكه الصغير بعشقه ولكن دون جدوي لم تهتز لها شعره واحده ولكن لم يستسلم سوي وهي بإحضانه ويقبل تلك الشفايف الوردية *
*نيهان تلك المتمردة العنيده طبيبه ولم يحن قلبها لها قط ترأه قاتل نعم بجانبه تشعر بدقات ذلك الأحمق الصغير تحاول أن تجعله إنسان جديد ويتخلي عن قسوته فهل ستنجح أم لا...!؟ *
*معتصم ذلك الضابط المجتهد سافر إلي إنجلترا ليتابع منظمه "أندرو ازار" حكم خطتته بدقه حتي تم القبض علي تلك المنظمه واعترفهم بكل سوء وكل ما يصدرون إليه *
*اللواء عز ينتظر الديب حتي يعرف من أي سيأتي بالمخدرات فاندروا لقد حبس وتم القبض عليه سريا حتي لايعرف الديب ويغير ما خطتت إليه *
في مساء يوم جديد
في فيلا "الدمنهورى" كانت العائله مجتمعه علي العشاء وقامت "رقيه" بعزومه "رنيم و رقيه" "سالي وادهم"
كان العشاء في صمتاً تام حتي تحدث رقيه قائله
-أي يا جماعه احنا سكتين كده ليه
هتفت سالي _عادي ماما رقيه مش في حاجه نتكلم عنه
هتفت رنيم _حضرتك عيزاني نتكلم في أي يا ماما
هتف زين بضحكه _سالي متتكلميش تاني بالعربي بتاعك دا
هتف أدهم _ملكش دعوه بسندريلا بتاعتي احسن ليك فااهم
هتفت زينه _خلاص يا شباب أهدوا احنا كبرنا علي وجع الدماغ داا
هتفت رقيه _متكلمي نيهان تيجي يا مرام دا وحشاني والله.
هتف سليم _يلا روحوا اقعدوا كلكم بره وانتي يا مرام كلمي نيهان دا برضه أبوها كان موصيني عليها
هتفت مرام بأدب _حاضر
هتف زين _يلا يا شباب تعالوا بره
دلفوا جميعاً الي الحديقه الخلفيه وهاتفت مرام نيهان وقالت لها نيهان إنها ستأخذ الأذن من حيدر قاعدوا جميعاً ولكن كل منهم في عالم آخر
******************
"قصر الجبالي"
في غرفه مخصصه للألعاب الرياضية خاصه لحيدر كان غاضب مش شيئاً ما رغم أن الجهاز الرياضي قوي ولكن قوه آدم غالبه ظلت أقدام حيدر تصدر صوتاً عاليا صوت واحد نشله من غضبه صوت صغيرته المتمردة "نيهان"
ظلت نيهان تبحث عنه حتي سمعت صوت قوي في إحدي الغرف دلفت ووجدت حيدر وعلي وجهه الغضب هتفت قائله بهدوء ورقه
_حيدر
نظر إليه حيدر واختفي كل ألمه وغضبه وهتف قائلاً بإبتسامه
_نعم يا نيهان
_ممكن اروح الفيلا عند مرام
هتف حيدر بهدوء _ليه...؟ ؟
هتفت نيهان بسخط _هو اي إلا ليه... كلهم متجمعين أدهم وسالي ومرام ورنيم وزين وكلموني أروح
كان علي وشك الرد عليها ولكن سمع صوت هاتفه فأجاب وكان اللواء عز
_ايوة
-ايوه ايه يا حيدر النهارده تسليم الديب نشوف هيعمل اي واندرو مقبوض عليه أصلا
هتف حيدر بقوه _عارف يا باشا وانا كنت رايح حالا ومتقلقش كل حاجه ماشيه تمام انتم في إلا المكان وانا معاهم وهيبقي معايا معتصم
_تمام يا حيدر خد بالك من نفسك أهم حاجه انت
هتف حيدر بإبتسامه _متقلقش
أغلق معه وجد نيهان واقفه تنتظره وعلي وجهه علامات الغضب
هتف حيدر ببرود _كنتي عايزه اي
هتفت نيهان _عايزه اروح لمرام
هتف حيدر بعد تفكير _تمام هوصلك في سكتي يلا.
هتفت نيهان _حيدر انت مش قولت انك هتتغير هتتخلي عن قسوتك عن انك قاتل
اغمض حيدر عينيه وهتف قائلاً _مش وقته يا نيهان
هتفت نيهان _لا وقته اعرف أن الفرصه واحده بس يا حيدر انا حساك بتكدب وانا مش هقبل أنك تكدب عليا وترجع زى اول مره شوفتك فيها
هتف حيدر بنرفزه _انتي مش فاهمه حاجه
أقترب حيدر من نيهان وأمسك يدها قبلهم برقه ثم أردف قائلاً _صدقيني كل حاجه هتتغبر من مضطر اسيبك دلوقتي اجهز وانتي أجهزي هوصلك عند مرام ومترجعيش من غيري تمام يلا
هتفت نيهان بخوف _حيدر هو في حاجه ممكن تحصلك
هتف حيدر بسعاده من خوفها عليه _متقلقيش المشوار دا هيحدد كل حاجه تمام خير صدقيني... يلا أجهزى
نظرت إليه نيهان بخوف وعلمت أنها وقعت في عشق ذلك القاسي... القاتل
بعد مرور نصف ساعه كان حيدر ونيهان بالسياره
هتفت نيهان برقه _متشغل اي حاجه يا حيدر
هتف حيدر بإبتسامه _الفون معاكي أو بتاعي شغلي إلا إنتي عيزاه
أمسكت نيهان بهاتفها واشغلت أغنية (انا لحبييي وحبيبي إلي لفيروز )
صدح صوت الاغنيه ليلمس قلب حيدر القاسي
"انا لحبيبي وحبيبي إلي يا عصفورة بيضا لا بقي تزعلي"
نظرت نيهان إليه بحب ثم هتفت قائلاً _هنا الفيلا يا حيدر
توقف حيدر بالسياره وهبطت نيهان منها ولكن هتف حيدر قائلاً _نيهان
التفتت نيهان إليه وأردفت بإبتسامه _نعم
هتف حيدر _خليكي عارفه اني هفضل احبك وبحبك حتي لو انتي محبتنيش
لم ينتظر ردها وانطلق بسيارته وأخذ قلب تلك التي لاحول لها ولا قوة
دلفت نيهان الي الحديقة وجدتهم جالسون ولكن في صمت تام
هتفت قائله بمرح _وحيدوا
هتفوا جميعهم بإبتسامه _لا إلا الا الله
هتفت نيهان بضحكه _اي الهدوء دا اجدعان
هتف زين بحب اخوي وابتسامه _المجنونه جاات
هتفت نيهان _مجنونه مره واحده ماشي يا عم العاقل.. ثم نظرت إلى سالي وهتفت قائله
_بطبخه هانم عامله ايه
هتفت سالي بضحكه _إلا أنا كويس يا نيهان
هتفت نيهان ببرود _مالك يا رنيم ساكته ليه
هتفت رنيم بإبتسامه باهته _مليش مكان في كلمكم.. عن اذنكم هاخد ماما وامشي
ثم دلفت الي الداخل أخدت والدتها ورحلت هتف زين بغضب لنيهان خوفاً علي رنيم من أن حالتها تسوء
_ليه كده يا نيهان بتكلميها ببرود ليه بس
هتفت مرام بزعيق_خايف عليها ساعتك روحي يا نيهان وانتي بتكلميها ترقصي واقوليلها ازيك يا رنيم ازيك يا رورو كده حلو يا زين باشا
هتف زين باسنفزاز_اه
أمسكت مرام السكين ووجهته اتجاهه واقتربت منه وأردفت قائله _هموتك يا زين عشان تعبت وقرفت منك ولا اقولك هخليك كده... ثم اقتربت من أذنه وارفت بهمس_عشان تشوفني وانا بحب غير
ثم تركته واتجهت بعيدا وهتفت قائله _تعالي يا نونا انتي وسالي نقعد بعيد عن العاشق الولهان دا
أردف كلاهما ضحكه عاليه علي زين ومرام تابعت نيهان وسالي مرام
علي الجانب الآخر
أردف أدهم بتشفي_تستاهل علشان تسيب مرام وتتجوز رنيم يا حلوتك دا انت لو قارنت بين حب رنيم ومرام حب مرام هيبقي اقوي واكتر
أطلق زين تنهيده جاره وأردف قائلاً _عارف بس كل حاجة هتتحل ومرام مش هتبقي لغيري
هتف أدهم بمرح _هتبقي الزوجه التانيه يعني
هتف زين بغضب وهو يقترب منه وادهم يبتعد حتي أصبح عند طرف حمام السباحة ودفعه وهتف قائلاً _بطل استظراف ودا عقاب ليك
صرخ به أدهم وهتف قائلاً _يا حيوان انت يا بتاع الزوجه التانيه
***************
علي الجانب الآخر
هتفت مرام بغضب_انتي ايه إلا بتقوليه دا يا نيهان
هتفت نيهان بتنيهده قويه _بقول اني بقيت احب حيدر ومستعدة اكمل معاه حتي لو اي
هتفت مرام _حتي وهو قاتل
هتفت سالي _مرام انت ممكن تهدي شويه... نيهان متأكد انك تحب حيدر ولا عشان هي تهتم بيكي
هتفت نيهان بحب _انا بحبه منه أي حاجه لدرجه اني بحب قسوته دي أنا بقيت مجنونه ولا اي انا مبقتش فاهمه حاجه خاالص
هتفت مرام بتنيهده _مصداقه يا نيهان انتي مش مجنونه انتي بقيتي عاشقه بس السؤال ازاى حبتيه كده في شهر واحد
هتفت نيهان _معرفش كل إلا اعرفه اني بحبه وبحب قربه مني
هتفت سالي - انا سمعت عن حب من نظره اول
هتفت مرام بضحكه عالية_اسمه حب من اول نظره يا سالي متبوظيش معلوماتي
هتفت نيهان بقلق _حيدر عمال يقولي كلام غريب زى بحبك حتي لو انتي مش بتحبيني كل حاجه هتتصلح
هتفت مرام بإبتسامه _يبقي كل حاجه هتتصلح
*****************
كان حيدر جالس مع حامد الديب وأخيه حسن وبعض من. الحارس يحيطون بحامد كانت الجلسه في صمت مما أدي إلي استغراب حيدر حتي رن هاتف حامد فاستمع الي رجاله بغضب ثم اردف قائلاً _تمام يا رجاله
هتف حامد وهو ينظر الي حيدر_ قولنا مبروك يا حيدر كل حاجه تمت
هتف حيدر بصدمة_ نعممم ازاى
هتف حسن بسخرية _انت كنت مستني حاجه غير كده
هتف حيدر بنرفزه _لا
هتف حامد بنبرة ذات مغزي _قولي يا حيدر لو عرفت ان اقرب حد ليك في شغلك بيخونك هتعمل اي
هتف حيدر بقوه _هاقتله
هتف حامد بغضب وهو يخرج السلاح من سترته _يعني المفروض اقتلك صح
قام حسن والرجال المحيطه بحامد بإخراج سلاحهم فقام حيدر ومعتصم هم الآخرون بإخراج السلاح
هتف حامد بغضب _بتخوني يا حيدر... طب احب اقولك ان الحكومه إلا أنت متفق معاها مسكت الرجاله لاقيت الصناديق فاضيه يا بوص
هتف حسن _قولتلك من الاول يا كبير... بقا انت يا معفن متفق مع الحكومة
هتف حيدر بسخرية وهو يوجه السلاح اتجههم _متفق احب اعرفك بقا عليا حيدر الرائد حيدر الجبالي ودا معتصم الظابط معتصم
