اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل الرابع عشر 14 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل الرابع عشر 14 بقلم شمس علاء 


البارت الرابع عشر.
.
.
.
المناقشة يا حلوين.
في قصر خالد الشرقاوي .

خالد : فين أسيل يا وداد .

وداد : نزله يا خالد مش مبطله عياط من ساعتها.
خالد : نديها يا وداد.
وداد : حاضر .

بعد شوية.
وداد : خالد .
خالد بصلها و هي بتشاور وراه ضهرها.

خالد فهم : تعالي يا أسيل .

أسيل و هي موطيه وشها في الارض: نعم يا بابا.

خالد : تعالي يا أسيل.
أسيل راحت و خالد اخدها في حضنه : معلش يا حببتي انا كان لازم اعمل كدا عشان متكدبيش عليا تاني و تتصرفي كويس و تستخدمي مخك.
أسيل بعياط : أسفه يا بابا.

خالد : خلاص يا أسيل المهم فين ايه.

وداد : فوق.

خالد : طب بدل ما انتي كل شوية طلعاه و نزله رني علي تيليفونها و خليها تنزل عشان عايز اكلمكوا في موضوع.
شهيره رنت عليها و نزلت.
خالد : دلوقتي انا عايزكم بخصوص أسيل.

وداد : خير ان شاء الله.

خالد : جيلك عريس.
أسيل بصتله بااعتراض .

خالد : مش تعرفي مين الاول.
وداد و ايه بفضول: مين ها.

خالد : اسر.

أسيل بصتله : قول و اللهي.

ايه ضربتها في درعها : فضحتينا يا بت الله يفضحك.

خالد بضحك : ههههه يعني كدا انتي موافقة.

أسيل : الي تشوفه يا بابا .

ايه عوجت بقها : انتي خليتي فيها الي تشوفه يا بابا.

وداد : و انا مش موفقه .

خالد : ليه يا وداد.

وداد : أسيل اصغر من ايه مينفعش تتجوز قبليها.
خالد استغرب جدا.

خالد : انتي من امتي بتفكري كدا يا وداد.
وداد : مش قصدي انا قصدي ان أسيل و اسر يتجاوزه لما أسيل تخلص و بعدين ايه اكبر منها.

خالد : في ايه يا وداد ايه كلام الناس الجاهلة.

ايه : في ايه يا وداد مانتي عارفة اني مشواري طويل.

وداد : انا مش عارفه كانت نقصنا سنة تخصص عشان تبقي ظابط و يريتك هتبقي ظابط دانتي هتتدربي و هتخدي رتبة ملازم اول كان فيها ايه الهندسة او كنتي اختصرتي من الاول و دخلتي الكليه لكن ازاي انا بحب الاتنين يا بابا و نفذتي و دخلتيهم فعلا انا مش عارفة بنت تبقا ظابط ليه.

ايه مردتشي عليها.
خالد : في ايه يا وداد مالك بتكلمي البنت كدا ليه.
وداد : ما فيش.
خالد : نسيت اقولكم كمان.
أسيل : ايه يا بابا .

خالد : مالك.
ايه اول ما سمعت اسمه قلبها دق جامد لانها حبته من اول ماشفته بالرغم انها كانت مقابلة بدأ بعركه.

وداد : ماله.

خالد : هيعمل خطوبته هو أسر و عزفي نفس اليوم هيخطب زميلته.

ايه بمعني الكلمة حست ان الدنيا بتلف بيها و حست ان قلبها اتكسر و مسكت دموعها بالعافية .
خالد : يلا اطلعوا نامه يابنات.

ايه طلعت و فتحت باب اوضتها و قفلته عليها و عيطت كل ما تفتكر ان مالك هيخطب عيطها بيزيد.

************************************
نور كانت قاعدة بتعيط قلقانه علي ادهم و مش مهتمه بجرح اديها .
سلمس خبطت علي الباب و دخلت.

سلمي : في ايه يا نور ما انا قولتلك تتجنبي تعرضي تنرفزي ادهم..... ايه دا يا نور.

نور : عادي سبيه انا هقوم انضفه .
سلمي مسكت ايديها : نور دي مش من المرايا دي سكينه.

نور : اه دا من المتخلف الي كان هيخطفني لما عرضته ضربني بيها.

سلمي بزعيق : انتي متخلفه يا نور ازاي سيبا نفسك دي مش تعويره دا جرح و بصت في ايديها و عميق.

سلمي قامت جابت كل حاجة محتجها.
سلمي : هاتي ايدك.

سلمي خيطتلها الجرح و الجرح دا ما كنش اصعب من جرح ادهم.

سلمي : اديني خلصت هقوم اجبلك مسكن عشان مش هتستحملي الوجع.

************************************
في ڤيلا احمد الجارحي.

علي السفره.
احمد : حياة.

حياة بصتله : نعم يا كبير.

احمد : انتي مش هتيجي غير با اسلوبك بصي يا حجه عز متقدملك.

حياة : و المصحف.
احمد: افهم من كدا انك موافقة.
حياة بصوت واطي : ايه الكسوف دا مش عارفة تمسكي نفسك يا حياة .

احمد بضحك : لا مش عارفة انا هبلغه بموافقتك وفي حاجة.
حياة : ايه.
احمد : الخطوبة بعد بكره.

حياة باستغراب : اشمعني.

احمد : لانه كتب كتبكم هيكون معايا عشان مش عايز يدخل و يخرج من غير ما تكوني مراته و مالك هتكون خطوبته بعد بكره و اسر كمان فهو هيعملها معاه و هنحدد الفرح بعدين تمام.

حياة بكسوف : تمام.

************************************
في صباح تاني يوم.
في قصر خالد الشرقاوي.

ايه جهزت شنتطها.
وداد : أيه مالك عنيكي حمره وورمه ليه.

أيه بارهاف : لا عادي مفيش حاجة .
وداد : هتعرفي تيجي بكره الخطوبة.

أيه : هستأذن و انا في الكليه مش عارفة الميعاد الغريب دا مش عارفين ان انا هتأخر في الكليه و ممكن اجي الاسبوع الجاي.
وداد : معلش يا بنتي
ابوكي نساه.

أيه و هي بتشيل شنطتها : علي العموم ان شاء الله اقدر اجي و انا هحضر نفسي من هناك سلام.

وداد حضنتها : سلام خلي بالك من نفسك يا قلبي.

************************************

في قصر معتصم الشرقاوي .
في اوضة ادهم.
نور حضرت نفسها و لبست و المرادي كان فستان من الي ادهم جيبهم و كانت سرحانة في ادهم ازاي مجاش من ساعة ما خرج.
نور نزلت.
نور : صباح الخير.
شهيره : صباح النور مال ايدك يا حببتي .

نور : دا جرح بسيط يا ماما.
شهيره : بسم الله ما شاء الله فستان جميل.
نور : شكراً يا ماما.
سلمي جت من وراهم :مش يلا.
نور :يلا .

في الوقت دا ادهم كان داخل من الباب و نور عدت من جنبه ادهم رجع تاني.
ادهم مسك ايديها : مال ايديك ايه الي عمل فيها كدا.
سلمي ردت لانها عرفة ان نور هتعند و مش هترد : دا الحمار الي كان هيخطفها لما حولت تمنعه ضربها بالسكينة في ايديها.

ادهم اتعصب جدا انه ما اخدش باله من الجرح الي في ايديها ساب ايديها : خالي بالك من نفسك.
سبها ومشي.
نور مطنحه : هاااااار اسووووح مين دا.

سلمي بضحك : دا ابيه ادهم لما محدش يعنده يا استاذه نور يلا هنتأخر.

نور : يلا.

************************************
في بيت حسام الجارحي.

فوزية : اومال مقولتليش احمد كان هنا امبارح ليه.

حسام:كان بياخد موافقتي في عريس حياة .
فوزية بسخرية : لا فيه الخير الصراحة .

حسام : فوزية ياريت تتكلمي عليه عدل احمد لو مكانش راجل ماكنش جيه ياخد موافقتي مش رأي و انتي عارفة كويس ايه الي خلاه يعمل كدا.

فوزية : المهم مين العريس دا ووفقت ولا ايه.

حسام : عز الشرقاوي اخو ادهم ووفقت فعلا والخطوبة هتكون بكره.
فوزية : اممممم طب مبروك.

************************************
في احد الاماكن.

الرجل الاول : هنفذ بكره .

الرجل الثاني : كان نفسي انا الي اعمل كدا بس ابن ال.......... اذاني.

الرجل الاول بشماته : عشان تتصرف من دماغك بعد كدا .

************************************
بعد ست ساعة.
في المستشفي.

سلمي : هتيجي معانا يا نور.

نور بتعب :مش قادرة يا سلمي الجرح الي في ايدي و جعني انا هروح انام و كدا كدا عندي فساتين كتير ابقا البس منهم.

سلمي : طب اوصلك.

نور : لاء روحي انتي و أسيل و حياة جيبو الي انتو عايزينه وانا السواق مستني تحت.

سلمي : اوك يلا ننزل.

نور وصلت القصر و طلعت الاوضة و ادهم ماكنش موجود و اعتقدت انه مش هيبات بره زي امبارح غيرت هدومها لبست برموده قصيره و تشيرت كات و فردت شعرهاو قعدت تقري كتاب ادهم فتح الباب و دخل نور قامت مره واحده.
ادهم شفها اتسمر مكانه و س بحر في جسمه اتأمل في جملها و بعدها فاق لنفسه نور وشها احمر من الكسوف و اتكلمت نفسها : هو علطول يخش كدا من غير مايخبط.

ادهم : عشان انا مش داخل اوضة حد غريب و بعدين انا جوزيك تمام .

نور بصتله : هااااار اسوووح انت عرفت انا بفكر في ايه.

ادهم مش مهتم بحاجة غير شفيفها الي كانت بتتحرك و هو بيتكلم ادهم قرب منه مش قادر يمنع نفسه .
نور : ادهم رايح ف..... قاطع كلمها قبله علي شفيفها نور ممنعتهوش ادهم حس بنفسه و بتهوره و بعد عنها ودخل الحمام بسرعه.

نور دموعها نزلت مش اول مره تحس بأهانه نور راحت علي الكنبه و غطت نفسها و نامت.

بعد فتره نور نامت من العياط.

ادهم فتح باب الحمام و طلع بس لقي نور نايمه علي الكنبه ادهم راح نحية الكنبه بص علي نور لقي دموعها لسه علي خدها ادهم قلبه اتقطع عليها هو لسه بيعاند مع نفسه شلها و حطها علي السرير و نام جنبها ادهم حس ان نور مش قادرة تنام كويس ادهم افتكر حرح نور قام و جبلها مسكن و حيه.

ادهم هزها براحه:نور نور قومي .

نور قامت : في ايه.

ادهم بجمود : اشربي المسكن دا و مت غير عناد.

نور ماكنش ليها حمل للعناد اخدت منه المسكن و المياه و نامت.

************************************

تاني يوم .

في المساء.
في القاعة.
نور كانت متألقه بفستان روز وطرحه من نفس اللون اكل ما يقول عنه رائع و طبعا ادهم الي جبهلها و كانت من غير مكياج و برده كانت جميلة.

حياة كانت جميلة فستنها لونه موڤ وطرحه من نفس اللون كان في لمسات صغيره من المكياج.

أسيل كانت لبسه فستان نبيتي وطرحه من نفس اللون و ماكنتش حطه مكياج.

وداد :انا مش عارفة أيه جيه و لا لاء.

شهيره : ان شاء الله هتيجي ادا بسم الله مشاء الله ربنا يحفطك أيه جت.

أيه كانت لبسه فستان اسود و طرحه من نفس اللون وكان فيه لمسات بسيطه من المكياج كانت حميله بمعني الكلمه رغم حزنها.

أيه : السلام عليكم.

وداد : و عليكم السلام ايه القمر دا يا ناس .

شهيره : ايه يا وداد ما تسمي علي البت.

ادهم : تعالي يا أيه عايزك.

أيه راحت معاه نور عنيها ماكنتش نزله من عليهم.

سلمي غمزتلها : متخفيش دي اختنا في الرضاعة.

نور بتوتر : اخاف من ايه يعني و اخوها اراي و أسيل هتتجوز اسر ازاي.

سلمي : يا ام مخ طخين أيه اختنا في الرضاعه لان سن أسر من سن أيه و طنط وداد كانت عندها مشكله معرفتش ترضع أيه بس أسيل اصغر مننا كلنا فا كانت بتترضع صناعي يبقي كدا أيه اختنا احنا في الرضاعه لاكن أسيل ماما مرضعتهاش لان ماكنش في حد ادها فهمتي.

نور بارتياح : اه.

ادهم : مالك يا أيه.

أيه : ماليش يا ادهم .

ادهم : أيه انا عارف انك بتحبي مالك.
أيه بصتله.
ادهم : ايوا و عايزك تنسيه عارف انه صعب بس انا بصرحك مالك بيحب مريم متوجعيش قلبك و انتي لسه في الاول ماشي.

أيه : حاضر.

بعد ما تمت الخطوبة كانت الاغاني شغاله أيه شافت حاجة خلت قلبها يوقع في رجلها أيه جريت نحية مالك ووقفت ادامه و كله مستغرب هيا بتجري ليه.
أيه محرد ما وقفت ادام مالك صوت ضرب الرصاص هو الي سيطر عليهم محسوش غير با أيه و هي غرقانه في دمها.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close