رواية دماء العشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم اسماء صلاح
الفصل الرابع عشر
صعد عاصي إلى الغرفة و وجد حور جالسة و عندما رأته قامت و اتجهت إليه
ابتسم عاصي و قال :
-في حاجه و لا إيه؟
قبلت حور وجنته، هزت رأسها و قالت :
-انا حامل في الشهر الثاني
عاصي بدهشة :
-بجد؟
ابتسمت حور و قالت :
-اكيد مش هكدب عليك في حاجه زي كدا
ابتسم عاصي و احتضنها و قال :
-مبروك يا حبيبتي
ابتعدت حور عنه و قالت :
-انا جعانه، غير عشان تنزل تأكل
-من عينا يا روح الجلب
___________
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
مرت الايام سريعا و في كل يوم يمر كنت أتوق لرؤيته، و لكنني كنت أشعر بالخوف فكانت اليوم تمر سريعا و خوفي يزيد من حدوث شي سي
تنهدت حور و طلبت من الفتاة التي تعمل معها أن تغلق العيادة فقد شعرت بالتعب و ذهبت إلى المنزل لكي ترتاح
و كانت تلك الفترة حبيبة ذهبت إلى البلد لكي تنهي امتحاناتها
جلست حور على الاريكة و مررت كفها على بطنها و قالت :
-يا تعباني أنت....
أمسكت هاتفها لتحدث حبيبة و تطمن عليها " عملتي إيه انهاردة؟"
-تمام والله يا حور الامتحان كان كويس، انتي عامله ايه؟
-سليم تعباني اوي و الله و سيبت الشغل و روحت
-والله لولا الامتحانات كنت فضلت معاكي
-يا حبيتي عادي انا تمام المهم خلي بالك من نفسك و لو في حاجه كلميني
قفلت حور معها و وضعت الهاتف بجوارها
دخل عاصي إلى المنزل و طلب من الشاغلة تحضير الطعام و اتجه إليها قائلة :
-جيتي بدري
-تعبانة شوية والله
ابتسم عاصي و قال :
-خلاص كلها شهرين و سليم يجي
ابتسمت حور و وضعت رأسها على صدره و قالت :
-اهاا خلاص الشهرين هيعدوا بسرعة اوي، انا بفكر منزلش العيادة تاني عشان بتعب
-ماشي يا حبيبتي اللي يريحك، يلا عشان ناكل
-مليش نفس والله يا عاصي
-لا لازم تأكلي انتي عايزة سليم يطلع معصعص
-يا عاصي هتخن
-ما تتخني انتي جمر في كل حاجه
__________
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
أمنية ببكاء :
-انا مش عايزة يابا
منصور بجدية :
-القرار نفذ، أمك و ماتت و اخوكي و طفش يعني ملقيش غير هنا
-انا مش عايزة اتجوز وليد
-هتتجوزي و راسك فوق رقبتك انا مش ناقص حزن و هم
أمنية برجاء :
-يابا حرام عليك، انا مش عايزة اتجوز وليد
-الكلام انتهى
___________
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
بعد أن تأكد عاصي من انها ذهبت في النوم، قام من جوارها و خرج إلى الشرفة ليرد على هاتفه قائلا :
-خير
-ناسي أنك متجوز و لا إيه؟ بقالك شهرين مجتش
-شغل يا بسمة و بعدين زي ما قولتلك كلها فترة و نطلق
-واضح ان الحلوة نسيتك حاجات كتير اوي، بس مش هسكت و لا هعديها فاهم
-سلام
قفل عاصي الهاتف و ذهب لينام بجوارها مرة أخرى و احتضنها ليدخلها بين اضلاعه
__________
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
قامت حبيبة لتفتح الباب و تفاجأت بوجود بلال أمامها و قالت :
-نعم يا بلال عايز ايه؟
-كل دا يا حبيبه و كمان مبترديش عليا
تنهدت حبيبة و قالت :
-بلال قولت اننا هنقفل كل حاجه بينا لاني مش حابه آخرتي تبقى واحدة جريت ورا المظاهر و في الاخر خسرت
انا عايزة اركز في دراستي و اتخرج و اشتغل و من فضلك انسى كل حاجه
بلال بسخرية :
-بجد، واضح ان فلوس اخويا ملت عينك
نظرت له حبيبة و قالت :
-بلال انا دلوقتي مليش غير اختي و مش عايزة اخسرها بسببك
-براحتك انا جات اشوفك و امشي
-طب شكرا
_________
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
بعد مرور اسبوع ذهبت بسمة إليهم ملبية رغبة منصور فهو طلب منها ذلك بحجة زفاف ابنته و يجب أن تكون زوجة ابنه موجوده و لكن ذلك لسبب آخري يعلمه هو
مديحة بضيق :
-هتعمل فرح المحروسة ميتة؟
-يعني قمان شهرين أكده أو شهر ونص
مديحة باستغراب :
-مدة غريبة؟
-و لا غريبة و لا حاجه عقبال ما نجهز الحاجه
______________
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
مر شهر و إيام و كان منصور يجهز لحفل زفاف من ابنته و أخبر عاصي بذلك و اصر أن يحضر
ذهب منصور إلى عيادة ، رحب به الطبيب و قال :
-منصور بيه عندي بنفسه
ابتسم منصور و قال :
-عايزك في حاجه مهمه
-أمرك يا حج منصور
تنهد منصور و قال :
-ولادة في آخر الشهر التامن تقريبا
الدكتور بتعجب :
-لازم تكمل و الا هيكون في خطورة
-مش مهم الطفل يكمل في الحضانة مثلا بس دا ضروي قوي
-تمام يا حج، الولادة هتكون امتي؟
-بظبط قمان أقل من أسبوع عقبال ما اخلص كل حاجه و اجبها البلد و المطلوب منك تكون جاهز
-المهم اننا نتأكد من الحالة كويسه، و كل ما المدة تطول يكون افضل عشان الولادة تكون طبيعة
______
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
حور بحزن :
-يعني انت كمان هتسافر يا عاصي مش كفاية حبيبة
تنهد عاصي و قال :
-يوم و هرجع والله و هجيب حبيبة معايا
حور ببكاء :
-متتاخرش عليا بس
ابتسم عاصي و قبل مقدمة رأسها و قال :
-هرجع والله، المهم انتي خليكي هنا و معاكي لبنى لو احتاجتي حاجه لاني طلبت منها أنها تبات معاكي
تنهدت حور و قالت :
-ماشي يا حبيبي
ذهب عاصي و كانت حور جالسة تشاهد التلفاز، اقتربت لبنى منها و قالت :
-محتاجة حاجه؟
ابتسمت حور و قالت :
-لا شكرا يا لبنى
ذهبت لبنى إلى المطبخ و امسكت هاتفها و اتصلت به " عاصي بيه مشي بقاله ساعة بظبط و هي قاعدة دلوقتي مفيش حد"
ابتسم منصور و قال :
-تمام في واحد هيجي يخدها و انتي اشغلي بتاع الأمن مش رايد ايه مصايب عاد
-من عينا يا حج، بس شوية هديها المخدر و هدخله......
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
