رواية جمرات الغرام الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملك طارق
"الحلقه الثالثه عشر "
وجد صديق عمره الذي اتي من الخارج خصيصاً لكي يحضر فرحه ارتمي زين بإحضان أدهم وهتف قائلاً
_وحشني يا دومي
-انت اكتر يا زين وحشني اووى يعني
هتفت سالي زوجه أدهم وهي من أصل عربي ولكن مقيمه بأمريكا هي وادهم
_ازيك يا سولي
هتفت سالي بعربي مكسر_الحمد لله زين انتي عامله ايه
هتف زين بضحكه _يخربيتك ويخربيت العربي إلا بايظ عندك
نظرت إليه وهي تكشر من كلمته فهتف أدهم قائلاً
_ملكش دعوة بجميله الجميلات بتاعتي
_بالبطيخه بتاعتها دي معتقدش
هتفت سالي بزعل مصتنع
_مش ليكي دعوه زين بالبيبي بتاع انا
_حاضر حاضر... يلا تعالوا ورايا يلا
خرجوا كلاهما فهتف زين قائلاً _ روحوا علي القاعه وانا هجيب رنيم وهاجي
اومأ إليه أدهم وأخذ زوجته واتجه نحو
القاعه وذهب زين نحو البيوتي سنتر دلف وجد رنيم غاية في الجمال ولكن عذراً هي واحده فقط في قلبه تلك العنيده مرام هتفت رقيه
_اي رأيك بقا في رنيم يا زين
هتف زين بإبتسامه وهو يري أمامه تلك العنيده _كالعاده جميله يا طنط يلا يا مرام
هتفت رنيم بكسره _انا رنيم يا زين
نظرت إليه بانكسار واتجهت نحو السياره صعدت لها وهي ترتدي ذلك الفستان المأوى الطويل
هتف زين بإخراج _اركبي يا طنط
صعد جميعهم في السياره واتجهوا نحو القاعه هبط كلاهما ودلفوا وجدوا الجميع يبارك لهم دقائق وآتي المأذون وضعت رنيم يدها بيد زين كان زين عينيه علي تلك العنيده مرام اللعنه علي ذلك الفستان الأبيض القصير الذي يباين تفاصيل جسدها الصغير كان يردد ما يقوله المأذون لن يفوق إلا كل قول المأذون "بارك ﷲ لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير " أطلق الجميع الزغاريط العاليه إقترب حيدر وخلفه نيهان و مرام هتف حيدر بجديه
_مبروك يا زين بيه مبروك يا مدام رنيم
_الله يبارك في حضرتك
هتف زين بكره لحيدر الذي يجرح نيهان _الله يبارك فيك يا حيدر باشا
أردفت نيهان قائله بإبتسامه حزينه _مبروك يا زين
هتف زين بضحكه _شوفتي الأسبوع الفات وانا الأسبوع دا
اقتربت مرام إليه بكبرياء والدموع تلمع بعينيها الزرقاء اقتربت منه وحضنته وهمست في أذنه _مش هتنساني هيفضل صوتي المنبوح جواك بيعتبك علي عذريه شفايفي إلا أنت أخدتها يا زين
ثم ابتعدت وأردفت بصوت مسموع
-مبروك يا ابن عمي
هتف زين بوجع _الله يبارك فيكي يا بنت عمي
اقترب أدهم وأردف قائلاً _زين أنت تعرف حيدر منين
هتف زين باستغراب _أنت تعرفه
_طبعاً دي يبقي الرائ
قطعه حيدر وهو يضغط علي قدمه _لسه ماتعرفين علي بعض حالا عن إذنكم تعالي يا أدهم
امسك أدهم من معصمه واخده بعيدا هتفت سالي قائله
_مبروك ليكي يا زين
أطلقت مرام ضحكه عاليه وأردفت قائلة _يخربيت العربي المسكر بتاعك تعالي نقعد بالبطيخه دي يلا يا نيهان
ثم أردفت بغرور _مبروك مره تانيه
وتركتهم وغادرت أردفت نيهان _يخربيتك وانتي عامله ولا همك
هتفت سالي _أنت ازاي مستحمل مرام كل دا
_دا من بره بس
هتفت نيهان قائلة _لازم انفذ حالا يا مرام دا اكتر وقت ينفع
هتفت سالي _تنفذي اية
قصت إليه نيهان الحكايه من اولها أردفت _يعني انت متجوز قاتل نيهان
_للأسف وحاليا عايزه أهرب ومش عارفه اروح فين لو روحت شفتي هيعرف مكاني بسهوله
هتفت مرام _ولو روحتي عندي هيعرف
هتفت سالي _انا أقولك تروح فين نيهان
****************
دفع حيدر أدهم خارجا وأردف _أنت يا هبل مينفعش حد يعرف انك تعرفني
أردف أدهم _انت تخرس خالص اتجوزت من غير ما نعرف وكمان اتبريت مني
هتف حيدر وهو يضرب دماغه بيده _غبي انت اتبري منك اي
_ايوه ولو الجدة عرفت انك اتجوزت بقا يعني يبقي أين خالتي اتجوز وانا معرفش
_غبي انا هفهمك
قصي إليه كل شئ منذ مقابلته الي نيهان حتي الان
_فهمت يا غبي
_يا نهار يعني انت مفهم نيهان انك قاتل مش رائ
قطعه حيدر _وطي صوتك يخربيت غباءك
_بس انت بتحبها وهي مش بتحبك
_للأسف
_انا رأي خليها تعرف حقيقتك ساعتها كل شئ هيتغير
_خطر عليها لو عرفت دلوقت... اسكت بقا لحد يسمعني وتعالي ندخل جووا
*******************
هتفت نيهان _انتي متأكده يا سالي أن الشاليه دا محدش هيروحه
_لأ نيهان مش حد هيروحه دا في مطروح واحنا هنقعد هنا علشان أدهم هيبقي شغله هنا ونعيش هنا
_تمام هاتي المفاتيح.. وانتي مرام هاتي تلفونك علشان الحيوان دا كسر تلفوني.... بس كده ناقص عربيه
هتفت سالي _خد عربيه بتاع أدهم
هتفت مرام _خدي بالك من نفسك وطمنيني عليكي
أخذت منهم نيهان كل ما ستحتاجه وفرت سريعاً الي الخارج
هتفت مرام بخنقه من قرب رنيم من زين_عن إذنك يا سالي هطلع اشم هوا عشان اتخنقت
_روحي حبيبي
كان زين يتابع مرام بعينيه حتي رآها تخرج من القاعه متجه نحو البحر أردف قائلاً _رنيم هروح اشوف حاجه وجااي
لم ينتظر ردها هتفت رنيم وهي تنظر إليه طيفه _روح لها يا زين... كفاية انك معايا
خرج زين وجد مرام واقفه تبكي فاردف قائلا بصوت منبوح
_مرام
نظرت إليه مرام وأردفت_ نعم
_انا اسف علي دموعك دي
__ اسف... طب أتفرج عليا وانا برجعك زى الاول
_ترجعيني ازاى
_شوف انت كنت اي الأول قبل مادخل حياتك وأشاركاك فيها يا زين
_كنت وحيد تايه مش لاقي حد يشاركني قهوتي الساده..... كنت سهران وحدي بشكي لليل وجعي..... كنت ببكي ووحدي ومش لاقي إلا يواسيني.... كنت محتاج حضن يداويني من الوجع... كنت محتاج حضن يسعني.. كنت محتاج حد يقولي قد ايه بيحبني... كنت محتاج حد يهتم بيا..
_ولما لاقيت
_...ا
_رد ولما لاقيت
-رد بدموع _ضيعتها من أيدي زى مضيعت كل حاجه حلوه ضيعتها الانسانه الوحيده إلا حبتني اسف يا مرام بس كل إلا بعمله دا غصب عني والله
هتفت مرام بتشفي _مرام هتتخطاك عادي ولا كإنك كنت موجود
-مش هتعرفي
-تعرف انا بقيت بشمئز منك بقيت بكره نفسي في كل مره حضنتك فيها حتي لو كان حضن اخوي
_مش حابه تدوبي في حضني يا مرام يعني
_لا مش حابه حضنك بقا متحرم عليا رروح رووح قدمه للبعتني عشانها معاها حاجات كتير بتشبهك الكدب الخيانه بتقدر تكسر الناس زيك
اقتربت منه وقولت بقوه وابتسامه _هرجع اقوي من الاول بعدي هيخلي شمس حياتك تنطفئ زى ما شمس حياتي انطفت هاثبتلك اني كنت نور حياتك هحسسك ان كل شيء بيعدي ببطئ الوقت وشريط ذكرياتنا بيعدي براحه من غيري وذكرياتي بتكوي في جراحك هحسسك ان الدنيا ملهاش طعم من غيري...هحب غيرك يا زين صدقني
رد بصوت منبوح بس هيفيد بإيه بعد طلوع الروح ووجعي _بس انا مش هسمحلك يا مرام
_ مين انت علشان تسمحلي احب بعدك ولا لا
_انا
هتفت مرام بصراخ قائله _أنت إنسان كداب امشي بقا وانساني روح لرنيم أهي شبهك هتقدروا تتفهموا روحوا انتم الاتنين عالجوا مشاكلكم بنفسكم وإياك تظهر قدامي يا زين اتعامل بعد كده كأننا اخوات أفضل
هتف ببكاء_مش هقدر انتي ظلماني والله أرجوك خليكي جنبي وبعدها هتعذريني
هزت إليه رأسها ييأس وتركته ودلفت الي القاعه
*********************
في الداخل اقترب حيدر وادهم من سالي
هتف حيدر وهو يبحث بعينيه العسليه عن نيهان
_مشوفتيش نيهان يا مدام سالي
هتفت سالي وهي تنظر إليه بغضب بسبب ما حكته نيهان _راح مع مرام يشم هوا برا
اومأ برأسه وجلس هو وادهم وكانت تنظر إليه بضيق مما فعله لنيهان زمت سالي شفتيها بغضب وضيقت عينيها وهي ترمق
حيدر المراقب له بغضب.... رفع حيدر حاجبيه بذهول من تلك المجنونه التي تبدو ستكون خطر علي عقل ابن خالته
إقترب حيدر من أذن أدهم وهمس إليه _هي مراتك دي مجنونه بتبص كده ليه
هتف أدهم وهو يكتم ضحكته _صدقني انا مستغرب بس متقلقش تلقيها هرمونات حمل
هتف حيدر _اسألها في ايه دي هتموتني
نظر. أدهم الي سالي وحاول أن يتكلم بجديه _سالي انتي بتبصي لحيدر كده ليه حبيبتي
هتفت سالي وهي تنظر إلي حيدر بغضب _دا وحش خالص أدهم انت مش تعرفي عملت ايه لنيهان الطيوبه
هتف حيدر بنرفزه _ﷲ يخربيتك يا نيهان فضحاني
نظر حوله وجد مرام متجه نحووهم فهتف متسال _هي فين نيهان يا مرام
هتفت سالي بغضب_نيهان خلاص هرب منك
هتفت مرام بغضب _يا غبيه يا خربيتك
حيدر بغضب _نعممم هربت فين انطقي
سالي_لا طبعا مش هقول ليكي
مرام _لا يا شيخه قوليله ونبي مكانها كمان
أردف أدهم _سالي حبيبي قولي هي فين عشاني
هتفت مرام بشدة _اوعي يا سالي عارفه هفضل اضرب فيكي لحد ما أنزل البطيخه دي
هتف حيدر _انتم عارفين لو مقولتيش هي فين هموتكم وانتم الاتنين
هتف زين الذي اتي إليهم عندما احس بشئ _في ايه
هتفت سالي _اانا مرام هربنا نيهان من القاسيه حيدر
هتف حيدر _أدهم خلي العروسه اللعبه دي تقول هي فين
هتف أدهم _حيدر خد بالك من كلامك دي مراتي وحامل
_وإلا هربوها مراتي برضه يا أدهم
هتفت مرام _أنت عايز ايه هاا احنا بعدنها عن قسوتك إلا ملهاش ولا حدود ولا آخر
هتف زين طب تعالوا نتكلم برا
خرج كليهما الي الخارج هتف حيدر بصراخ _انتم بتعرفوش اي ممكن يحصلها وهي مش معايا
هتفت سالي _اكيد هتبعد عن قسوتك انتي واحده وحشه
هتف أدهم وهو يصفعه _ما تخرسي بقاا
نظرت إليه سالي بصدمة والدموع تلمع بعينيها الخضراء _انتي تضربيني أدهم
أدهم وهو يمسك يدها _واموتك طول ما انتي مش عملالي احترام يا سالي فاهمه
هتف زين _اهدوا يا جماعه مرام قولي نيهان فين بيقولك دا في خطر علي حياتها
نظرت سالي ومرام لبعضهم وهتفت مرام قائله _هي كده كده في خطر من قسوتك
هتف أدهم _مرام انتي بتثقي فيا
_أكيد
_ يبقي تقولي هي فين لحيدر صدقيني دا أضمن ليها
فكرت مرام للحظات ثم هتفت لسالي _سالي قولي العنوان بالتفصيل خلينا نشوف اخرتك يا حيدر
هتفت سالي بدموع من ما فعله أدهم _في شاليه بتاعت أدهم قوليله أدهم عنوان
هتف أدهم بحده _بقا انتي تعملي كده يا سالي حسابي معاكي كبير... العنوان يا حيدر *******
هتف حيدر بقوه _هرجعها وكان علي وشك المغادرة ولكن هتف باستغراب هي مش معاها عربيه ولا تلفون
هتفت سالي _انا أديت مفتاح عربيه بتاعت أدهم.... وتلفون مرام معاه
هتف حيدر _طب تفتكره هعرف أوصلها
هتف زين_ نكلمها علي تلفون مرام وهي تسألها هي فين من غير ما نعمل صوت
هتفت مرام _هاتي تلفونك يا سالي عشان مش هترد غير عليكي
أخذت الهاتف من سالي وثواني وإجابت عليها نيهان وفتحت مرام مكبرالصوت
_أنتي فين يا نيهان
_أنا عديت اول استراحه ونزلت ارتاح شويه عشان تعبت من السواقة طب يعني بينا وبينك بتاع نص ساعه يعني
_يعني في الوقت دا.... نص ساعه كده وهقوم بس أرتاح عشان حاسه بصداع
_تمام خدي بالك من نفسك
لم ينتظر حيدر ولكن اخذ سيارته وانطلق بسرعه نظر أدهم الي زين وهتف قائلاً _معلش يا زين استأذن انا بقا علشان في حساب مع سالي
ثم امسكها من معصمها وهتف قائلاً _يلا
ولكن وقف علي صوت زين وهو يهتف _أدهم سالي حامل متنساش
اومأ إليه أدهم ثم أوقف تاكسي وصعد هو وسالي
نظر زين الي مرام وقالها ادخلي قدامي ننهي أم الليله السوده دي ادخلي ودخل الي القاعه وجد رنيم جالسه وعلي وجهها الغضب
_كنت فين
_بجيب حاجه ويلا ننهي اليوم دا
_خلينا شويه يا زين
_انتي محسساني انه فرحنا دا كتب كتاب اول مره اشوف حفله لكتب كتاب مردتش اقولك لا
نهي زين اليوم ووصل رنيم ووالدتها الي المنزل ثم عاد الي المنزل وجدها والديه يصعدان وخلفهم مرام نظر إليها بحزن وصعد لغرفته
***********************
