اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل الثالث عشر 13 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل الثالث عشر 13 بقلم شمس علاء 


البارت الثالث عشر.

في احد الاماكن .

الرجل الاول : دلوقتي نقدر ننفذ الي احنا عيزينه بعد ما عرفنا الي حصل.

الرجل الثاني : و انتا ايه الي مخليك متأكد ان الي انتا عيزه هيتنفذ.

الرجل الاول : لازم يتنفذ عشان البت دي خطر علينا بعد ما شفتك لازم نتخلص منها عشان بغبائك دا ممكن نتكشف و انا مش هسمح بكدا سامع يا متخلف يالي فضحت نفسك عشان البت عجبتك.

الرجل الثاني : من نحية عجبتني فهيا عجبتني اوي.

الرجل الثاني : طب نفذ الي قولتلك عليه وهتيجيلك و اعمل الي انت عيزه.

************************************
عز راح شغله.

في الشركة الرئيسيه لسلسلة الشرقاوي للمعماري .
عز قاعد بيفكر في كلام ادهم اما عز كان بياخد رائيه انه عايز يتجوز حياة.

فلاش باك.

عز : ادهم.
ادهم : نعم خير.

عز :كنت عايز اتكلم معاك في موضوع.
ادهم : اتفضل ادخل ادامي علي المكتب اما نشوف في ايه.

في المكتب.

ادهم : خير.
عز : بص وبصراحه انا عايز اتجوز حياة.

ادهم : والمطلوب.
عز : علبة بسكوت عشان جعان.

ادهم : ولااااااااا اتكلم عدل.
عز :مهو انتا الي غريب يا كبير احنا اسفين لك يا معلمي.

ادهم : بص يا عز حياة دي اختي زي سلمي بالظبط يعني انا مش عايز غير كلام راجل في الموضوع دا .

عز : من غير ما تقول انا كنت عندي طلب.

ادهم : ها قول.

عز : انا مش عايز موضوع الخطوبة و اطلع و اخرج معاها و هي اصلا مش هتوافق علي كدا و عايز كتب كتاب و مع احمد و الفرح نبقي نحدد معاده بعدين .

ادهم باعجاب : اوك كلم احمد عايزك تبقي راجل و متخليش وسيط يدخل.

عز : تمام ياكبير انا طالع انام.

عز فاق من سرحانه .
طلع تليفونه.

عز : الو ايوا يا احمد كنت عايز اكلمك في موضوع.

احمد : طب تعالي علي مكتبي.

عز : تمام مسافة السكه و اكون عندك سلام.

احمد : سلام .

************************************

في قصر معتصم الشرقاوي.

نور حضرت حجاتها و اخدت شنطتها و نزلت.

شهيره قامت من علي الكرسي بخضه : رايحه فين يا نور ايه الي حصل.

نور بتداري وشها : مشيا يا ماما.

شهيره بصت في و شها لقت آثار صوابع علي خدها خدها وارم و احمر شهيره زعلت جدا من ادهم : عشان خطري يا نور ما تمشيش.

نور بتحاول تسيطر علي دموعها : خطرك كبير عندي يا ماما بس بعد ازنك انا همشي مس هقدر اقعد. نور اخدت حجتها ومشية بسرعه.

نور طلعت من باب القصر و قررت انها متركبش عربيتها.

في غرفة سريه في قصر معتصم الشرقاوي .
غرفة اقل ما يقول عنها اكبر چيم رياضي

ادهم كان واقف علي احدي الأجهزة والغضب مسيطر عليه بمعني الكلمة كل ما يفتكر تكسرها لي كلامه و هي و قفا مع معتز و هيا بتعاند فيه بيعصبه جدا.
ادهم وقف مره واحده مش تعب لاء حاجة غريبة حاسس بيها.

نرجع لنور.
نور اول ما طلعت من باب القصر حست ان في حد ماشي وراها الي كان مطمنها انها لسه مابعددتش عن القصر بس صدمتها الكبيره اني في حد مسك ايديها و بسرعه مسك الايد التانيه و خلها في و ضع ربط الايد نور حاولت تصوت او تمنعه مقدرتش لانو حط ايده عشان يمنع صوتها و حاول يضربها بس ملحقش لانه سمع صوت نار و ساب نور لان هو الي تصاب بس جت عربية اخدته بسرعه و ادهم ملحقش يمسكه نور جرت علي ادهم و بتلقائية حضنته و عيطت من خوفها و ادهم شدد علي احتضنها نور حست بالي عملته فبعدت عنه بسرعه كل الي بالها الاهانه الي اتعرضتلها راحت اخدت شنطتها و كانت هتمشي ادهم مسكها من ايديها.

ادهم : رايحه فين.
نور ببرود : ماشيا مش هقدر اقعد هنا .

ادهم : بكل هدوء كدا اتفضلي قدامي.
نور : لاء.

ادهم : نور بطلي عند و اتفضلي ادخلي.
نور : لاء .

ادهم شدها من ايديها و اخد الشنطه و دخل القصر.
نور : ادهم سبني انا مش عايزا ادخل مش عايزا افضل معاك .
ادهم مردش عليها وهي بتتكلم لغاية مادخل لقاهم قعدين.

ادهم رمي اديها و كانت هتقع.

ادهم بصوت عالي : انتي ما بتتعلميش برده بتخرجي من غير اذني.

شهيره : براحه يا ادهم عليها في ايه.
ادهم و هو باصص لنور : لتالت مره بتخرجي من غير
اذني و النتيجة اني بنقذك من مواقف كان ممكن يحصلك حاجة.
وبعدين كمل كلامه بصوت عالي : بتكسري كلامي طب كويس انا هعلمك الادب.

نور بصوت عالي : انا مش عايزك تعلمني حاجة انا مش عايزك تحميني خالي عندك دم و طلقني.

ادهم تمالك نفسه با العافية عشان ميهنهاش قدمهم و انه مش عايز يمد ايده عليها لانو مابيحبش كدا و زعل انه مد ايده عليهااخدها وطلع الاوضه.

نور : ادهم سيب ايدي مش كل شويه بتجريني وراك كدا.

ادهم دخلها الاوضه : انتي مش هتحترمي نفسك و لا ايه و تبطلي عناد.

نور : لاء.
ادهم قرب منها و نور بترجع لوراه.

نور : في ايه يا ادهم .
ادهم : كنتي بتقولي ايه.
نور : ملكش دعوه.
ادهم رفع ايده نور غمضة عنيها ادهم ضرب ايده في المرايا اتكسرت كلها و ادهم ايده كانت بتتزف جامد.

نور فتحت عنيها بعد ما سمعت صوت تكسير اتصدمت لما لقت ادهم ايده بتنزف جامد : ادهم ايدك بتنزف.
لسه هتقرب منه ادهم منعها بايده و سبها و مشي.

نور بقلق و خوف عليه واضح عليها : ادهم استني ايدك اتجرحت تعالي انضفلك الجرح.

ادهم : مش عايز اسمع صوتك .

و سبها و مشي.
تحت شهيره كانت قلقانه علي نور و كمان بعد ما سمعت صوت تكسير و اول ما شفته اتخضت : ادهم رايح فين و ايدك بتنزف. ومسكت ايده : و الجرح كبير.
ادهم : بعد ازنك يا امي انا عايز امشي.

وسبه ومشي.

مالك : ادهم استني .

ادهم : مالك سبني.
وفتح الباب و مشي.

مالك اخد مفاتيح عربيته و طلع وراه.

************************************
في مكتب احمد الجارحي.

احمد : تشرب ايه يا زيزو .
عز : و لا حاجة يا معلمي كنت عايزك في موضوع.

احمد : اتفضل.
عز : انا طالب ايد انسه حياة بس مش هيبقي في خطوبة هيبقي كتب كتبنا معاك لاني مش عايز كلام الخطوبه و الحاجات دي و الفرح نبقي نحدد معاده

احمد : بص يا عز انا معنديش مانع بس لازم اخد راي حياة في الموضوع و لو علي حكاية كتب الكتاب انا موافق عليها و انا هرد عليك.
عز و هو ماشي : تمام انا همشي عشان ورايا شغل .
سلام.

احمد : سلام.

************************************

في احد الاماكن.

الرجل الاول : انتا متخلف ازاي تعمل كدا.

الرجل الثاني : كانت بتعاند معايا.

الرجل الاول : بغض النظر علي انك كنت هتضربها رايح تخدها عند القصر متخلف اوووووووي .

الرجل الثاني : معرفش بقا.

الرجل الاول : انا مشغل معايا حمار مابيفهمش اديك اتصبت في دراعك عشان تتصرف من دماغك بعد كده.

الرجل الثاني : ورحمة امي منا رحمه لازم اخد حقي و مش منه من اعز واحد عنده.

الرجل الاول : لو اتصرفت بغباء هيكون فيها موتك .

************************************
في المستشفي العسكري.

حياة : سلمي معلش مش هقدر اروح معاكي.
سلمي : خير في ايه احنا خلاص مشيين.

حياة : معلش الوقت اتأخر و لازم امشي بس معلش هطلب منك توصليني.
سلمي : لا عادي تعالي يا قلبي اوصلك بس هتيجي بكره.

حياة : ان شاء الله.
سلمي : يلا.

************************************

علي البحر .

ادهم كان قاعد علي البحر حاسس بخنقه غريبه و الي خنقه انه حاسس ان نور مش قبلاه حاسس ان دي اهانه ليه كراجل حاسس ان رجولته اتهزت.
مالك كان قاعد في عربيته بيراقب ادهم لغاية ما افتكر جرح ادهم اخد علبة الإسعافة الاوليه و منزله.

مالك : ينفع اقعد معاك ولا اخد بعدي و امشي.

ادهم : اقعد يا مالك.
مالك : منغير كلام و زعيق ايدك و متشختش فيا.

ادهم عطاه ايده .
مالك : ايدك التانيه يا دنيه عشان انضفلك الجرح و اخيطهولك متخفش انا ظابط مخابرات يعني بعرف اعمل كل حاجة .

ادهم :اتفضل و اخلص.

مالك اخد ايده و نضفله الجرح و خيطهوله لان الجرح كان كبير .

مالك و هو بيلف الشاش علي ايده : اي خدعه يا كبير انا في الخدمه يا كبير دنا فشر مجدي يعقوب الراجل الكباره الكبير دا و اللهي عسل اووووي.

ادهم ضحك : متمسك نفسك يلا في ايه.

مالك :اه يا قلبي ادهم الشرقاوي بيضحك .

ادهم لسه بيضحك : هو قلبك بقا في اليمين ايه يلا مجدي يعقوب اثر عليك و لا ايه.
مالك سكت شوية و سرح

ادهم : مالك يا مالك .

مالك : مليش يا ادهم.

ادهم : انا كويس احكيلي مالك.

مالك : بحبها يا ادهم.

ادهم : هي مين.

مالك : مريم زملتي.
.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close