اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل الحادي عشر 11 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل الحادي عشر 11 بقلم شمس علاء 


الحلقة 11
.
.
في المساء.
في ڤيلا احمد الجارحي.

نور بعصبيه : لا كدا كتير مش كفاية كدا كمان وافقت ان كتب الكتاب يكون بكره.

احمد بهدوء : نور اهدي مينفعش كدا.

نور : انتا عايز تخلص مني انا هعرف احمي نفسي لاكن ما اتجوزشي واحد بيردلي واجب و كاني حمل عليه لا ومش كفاية دا بيتحكم فيا.

احمد بعتاب : انا يا نور عايز اخلص منك انتي مش عارفة انا بحبكوا قد ايه.

نور : و اللهي ما.......

احمد قاطع كلمها : ولا كلمه اتفضلي اطلعي اوضتك و كتب الكتاب هيبقا بكره و خلص الكلام.

نور طلعت اوضتها و الدموع مغرقه وشها و قعدت تعيط لغاية مغلبها النوم .
احمد خبط علي الباب عشان يطمن عليها محدش رد فتح الباب و دخل لقها نيمه و الدموع على وشها احمد بيكلم نفسه : لازم يا نور اعمل كدا نتي اغلي حاجة في حياتي مش هستحمل انك تروحي مني.
وغطها و بسها من من دغها و قفل الباب و طلع.

************************************

في قصر معتصم الشرقاوي.
ادهم فتح باب الاوضه : اتفضلي يا امي.

شهيره دخلت : ايه اخرتها يا ادهم .

ادهم : اخرت ايه.

شهيره : عنادك غضبك صعوبة التعامل معاك ما بلاش دا كله البنت الي هتتجوزها بكره انا معندنيش اعتراض علها بالعكس انا معجبه بي احترمها لاكن انتا متجوزها ليه ما تقولش حمايه مش لوحده السبب دا يا ادهم.

ادهم بعناد و بيقنع نفسه : لا يا امي انا متجوزها عشان احميها مش اكتر من كدا.

شهيره : متعندش يا ادهم بطل تعاند نفسك اعترف حتي لو مش لي حد اعترف لي نفسك متبقاش مكابر هتندم يا ابني بس بعد فوات الاوان انا همشي دلوقتي.

بعد ما شهيره مشيت .
ادهم بيكلم نفسه : لا انا محبتهاش انا مش عايز احب حد انا متجوزها لسبب الي انا قولته و اقنع نفسه بكدا.

************************************

في قصر خالد الشرقاوي .
في اوضة ايه.
ايه سرحانه و بتفكر في مالك وردة فعله لما شفها و عدم اهتمامه.

ايه بتكلم نفسها :انا هشوف الشخص المستفز هنا كتر بنادم بارد اوووي مستفز كتلته برود مشيا علي الارض اووووووف انا هقوم انام.

في اوضة أسيل.
أسيل كانت بترسم بترسم حب عمرها يزيد .
أسيل مسكت تليفونها تشوف الرساله.
::- بتسيبي إسكندرية و روحتي القاهرة حلو اوي كدا انتي سهلتيها عليا و هعرف اوصلك يا جميل.

التليفون وقع من اديها و الخوف سيطر عليها
أسيل بدموع : انا كدا لازم اتكلم مش هقدر اسكت اكتر من كدا كدا كتير اوي.

************************************

في اليوم التاني.

في احد الاماكن .

الرجل الثاني : استفدنا ايه و محمود في المستشفي مفهوش ولا حته سليمه.

الرجل الاول : استفدنا انهم هيطمنوا.

الرجل الثاني بتسأل: يطمنوا ازاي.

الرجل الاول : ان محمود بعيد عنهم و بيتعالج فهيطمنوا .

الرجل الثاني : بص انا مش فاهم حاجة .

الرجل الاول : مش مهم المهم اني فاهم.

الرجل الثاني : يعني انت هتسبهم يتجوزوا.

الرجل الاول : اه عشان دي روح ادهم هنقدر نوجعه بيها .

************************************
في ڤيلا احمد الجارحي .
احمد : حياة اطلعي لنور و ديها العلبه دي.

حياة : انت الي جيبها يا ابيه.

احمد : لاء ادهم الي بعتها.

حياة : اوك .

حياة طلعت لي نور علي نور .

نور فتحت الباب.

نور : تعالي يا حياة .

حياة بقلق : مالك يا نور شكلك عامل كدا ليه .

نور بتحاول تبتسم : انا كويسه. ايه الي في ايدك.

حياة بابتسامة : دا ابيه ادهم بعتهالك.

نور بابتسامتها اختفت : طب حتيها.

حياة استغربت تغيرها : حاضر. وبعدها طلعت.

نور فتحت العلبه و لقت فستان اقل ما يقول عنه مبهر لونه احمر ضيق من عند الصدر و نازل بوسع شاسع عطيه شكل مبهر.

نور انبهرت بالفستان و بعدها قالت بعناد : برضوا مش هلبسه .
وسمعت صوت تليفونها بيعلن عن رساله. نور فتحتها.

::- ياريت تبطلي عناد و تلبسي الفستان لانك لو ملبستهوش هتزعلي مني بجد اه و حطيه في العلبه متفضليش مسكاه.

نور بصدمه : هارررر اسووووح دا عرف ازاي الراجل دا خطر علي المجتمع. وبصت في التيليفون تكمل الرساله.

::- و ياريت ملقيش حاجة في وشك عشان لو عندتي و عملتي كدا بعد كتب الكتاب همسحهولك بطرقتي.

نور وشها احمر من الكسوف : قليل الادب.

************************************
في بيت حسام الجارحي.

حسام : حضري نفسك عشان هتيجي معايا .

فوزية : اجي فين انا اخويا مرمي في المستشفى بسبب خطيب بنتك و تقولي اروح.

حسام ببرود : ما هو الي غلطان و قليل الادب كمان.

فوزية : لا واللهي بقا حلو دلوقتي ورايح عند ابنك الي بيكرهك و اخد بناتك منك.

حسام بعصبيه : فووووزية انتي هتخرفي بالكلام انتي عرفه كويس ايه الي مخلي احمد بيعملني كدا يبقي اعدلي كلامك و مش عايزه تيجي انتي حره ان شالله عنك ما جيتي و اخوكي يستاهل الي حصله.

************************************
في المساء .
في اوضة نور.
نور جهزت و كانت غايه في الجمال من غير اي ميكاب و كله كان منبهر بيها.

سلمي : ايه يا بت الحلوه ديه.

ملك : عندك حق يخواتي يا ناس علي العسل.

حياة : ايه يا ملك يا حببتي بتلعبي بت اختك متجبيلها مصاصه احسن.

ملك : بس يا حياة يا حببتي.

أسيل : بقلولكوا ايه انا مابحبش الجو دا انا عايزا هزار و ضحك كدا افرضي وشك يا شبه داحنا هنروجوكي.

نور ضحكة .

أسيل بمرح : يا فرج الله الضحكه ظهرت يا شيخه دانتي كنتي شبه هريدي وانتي مكشره.

نور بابتسامة : حاضر يا ستي اديني ابتسمت.

ايه : ربنا يحميكي يا نور.

الباب خبط.

نور : حياة شوفي مين بيخبط.

حياة فتحة الباب لقت احمد واقف عند بدايه السلم و مديها ضهره .

حياة رحتلوا : ايوا يا ابيه .

احمد : نادي نور علشان تمضي .

حياة : هو خلاص كتبوا الكتاب.

احمد : اه فاضل نور تمضي.

حياة : انا ريحا اناديها.

نور نزلت و اول ما ادهم شفها انبهر بجملها الطبيعي و اتمني ان محدش يشوفها غيره.

نور مضت و تم عقد القران.

نور سلمت علي احمد و حياة و حسام ابوها الي كان

الوكيل بتعها بالدموع .وبعدها مشت.

************************************

في عربية ادهم.

ادهم من غير ما يبوصلها : انا مش قولت متحطيش حاجة في وشك.

نور باستغراب : انا محتطش حاجة في وشي.

ادهم رفع حاجبه : اومال الي في عينيك دا ايه.

نور : دا كحل بسيط مش باين يعني.

ادهم : اومال انا شوفته ازاي.

نور : معرفش.
ادهم مردش و التزم الصمت لغاية ما يوصلوا للقصر.

بعد فترة .

ادهم : يلا انزلي و صلنا.

نور نزلت.

ادهم :اتفضلي اطلعي فوق.

نور باستفهام : اطلع ازاي.

ادهم شاور للداده : طلعيها اوضتي يا داده.

داده : حاضر. يلا يابنتي .

نور طلعت وراها و الداده دخلتها الاوضه .

نور عجبها الاوضه جدا باين عليها الفخامه. وبعدها دخلت غيرت هدومها و سرحت شعرها.

بعد شويه.
نور لقت باب الاوضه بيتفتح و هي كانت متوتره جدا ظهر ادهم اول ما الباب اتفتح.

ادهم بص لقي نور قاعده و لبسه ترينج اسود و شعرها الاسود الناعم مفروض علي ضهرها منظرها كان حميل جدا ادهم تمالك نفسوا و قاعد قدمها.

ادهم : اولا كدا انا عايز اعرفك حاجة.
نور بصتله ليكمل كلامه.

ادهم : خروج من البيت من غير ازني لاء لبس البناطيل ممنوع نهائي و هتلاقي في دولابك فساتين اوامري تتنفذ و متكسريش كلامي مفهوم.

نور هزت راسها بمعني اه.

ادهم : عايز اسمعها.

نور بتعلثم : ممممفهوم .

ادهم : اتفضلي نامي .

نور راحت عشان تنام علي الكنبه.
ادهم : رايحه فين.

نور : هنام علي الكنبه.

ادهم وهو رايح ينام علي السرير : اتفضلي نامي علي السرير انا مش واحد غريب انا جوزك و مش عايز اي اعتراض يلا.

نور راحت و نامت جنبه .



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close