رواية مملكة العشاق الفصل التاسع 9 بقلم اسماء ابو شادي
الحلقة (9) رواية ( مملكة العشاق)
بقلم:-أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
__________________________________________
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
هخاااااف من ايه
هقوله على اللي جوايا
هخاف من ايييييه
كرهت وجوده ويايا
تعبت كتير وبكفايه
وهتعب لييييييه
ياماااا عدا وقت عليا
ودموعي مغرقة عيني
ياما أقرب الناس ليا
كان هو اللي بيأذيني
حاول لو هينساني
يا قلبي تبقى تنسيني
جواااااايا مش فاضل لمكان
لجراح ولا لحرمان كمان
دي حكاية خلصانة من زمان
ويفيد بأيه بعدين
ملينا مع بعض الكلام
ونسينا أحلامنا القدام
كان عادي نتفارق اوااااام
زي إي اتنييييييين
عليا بأيه
وأنا شيفاه بينساااااني
عليا بأيييييييه
وهو العمر فيه تاني
عشان وياه بقيت عمري
يضيعوااااا علييييييه
( هخاف من ايه لاليسا)
*************
بكل مافيا هقاومك
ولو ماعنديش قوة
هستقوى بضعفي
كفاية عليك تتعب قلبي
وتقسا عليه
خلاص مابقتش حمل جراح تانية ولا أوجاع
دا انا شوفت فحبك العذاب أنواع
سما بدموع/ للدرجة دي مابقاش في فقلبك حب ليا
كرهك ليا وصل لدرجة اني ابقى بالنسبالك مجرد جسد بتاخد منه حقوقك ومش مهم عندك قبولي أو رفضي
كلامها ضرب قلبه بسهم من نار
رفع وشه ليها يبص في عيونها وهي لسه في حضنه
نور بخفوت وهمس / انا مستحيل أكرهك. انا بموووووت فيكي
بُعدي عنك كان غصب عني. انا ما بموت فى كل لحظة بعيد عنك
تعرفي اني كنت بفضل طول اليوم برة علشان ما اضعفش ادامك
علشان شوقي ليكي مايفضحنيش
كنت ببصلك نظرات عدائية علشان اداري نظرات الاشتياق
كنت زعلان منك وزعلان اوى اوى لكن عُمر ماحبي ليكي نقص بالعكس دا بيزيد
بتجرحيني وبتأذيني لكن مستحيل أقدر أكرهك أو اشيل حبك من قلبي
سما بدموع/ ماحدش بيحب حد بيوجعه
نور / بس انتي وجعتيني وكان لازم اوجعك علشان تح
( وقاطع كلامه خبط على الباب )
نورسين / ماما ممكن ادخل
سما بسرعة / استني يا نورسين
وفي لحظة كان نور قام من عليها
وبعد ما عدل من هدومه ونفسه كانت سما بتحاول تكون طبيعية علشان بنتها
نور فتح الباب لنورسين و دخلت
نورسين / بابا حضرتك هنا
نور / أيوة يا حبيبتي
سما / ادخلي يا نورسين
نورسين / جيت علشان أنام مع حضرتك. زي كل يوم. انا خلصت الهوم ورك ( واجب منزلي ) بتاعي
نور / حبيبتي مش احنا كبرنا على الكلام ده وقولتلك قبل كدة انك لازم تنامي في أوضتك وماينفعش تنامي معانا
سما بحنان لبنتها / تعالي يا نورسين
نورسين / هو بابا هينام هنا مع حضرتك زي الأول خلاص انا هروح ا
قاطعتها سما / لاء يا حبيبتي بابا هيروح ينام في اوضته وانتي لو عايزة تنامي هنا معايا. مافيش مشكلة يا روحي
نورسين بفرحة / بجد يا مامي يعني ينفع انام معاكي هنا في حضنك كل يوم علطول
( نور واقف بيتفرج عليهم وكان هيرد عليها لكن سما اخدتها في حضنها وردت عليها )
سما بابتسامة لفرحة بنتها / أيوة يا حبيبة مامي ينفع طبعا انا و حياتي و حضني ملكك انتي
نور بحدة وعصبية / نورسين قومي روحي نامي في أوضتك يلا
نورسين اتخضت من صوته وقامت بسرعة من حضن سما
نور بصوت عالي / مش عايز اسمع انك نمتي برة أوضتك تاني مفهوووووووم
نورسين بخفوت حزين / مفهوم يا بابي.
( وخرجت جري راحت على اوضتها )
نور / ممكن اعرف ايه الكلام اللي انتي بتقوليه للبنت ده
سما بصوت عالي/ ممكن تقولي ازاي تتعامل مع بنتي بالطريقة دي.
نور بحدة / وطي صوتك وانتي بتكلميني يا سما ماتخلنيش أتحول عليكي
سما بأنفعال شديد / اطلع برة يا نور. اطلع بررررررة.
نور / سما اهدي. بلاش تنفعلي كدة لأنه غلط عليكي
سما / بقولك اطلع برة انا مش عايزة اشوفك ولا اسمع صوتك ولا اتكلم معاك مش عايزاك في حياتي خالص لا انا ولا بنتي
نور قرب لها وأتكلم ببرود ظاهري / انا هسيبك النهاردة يا سما. وهسكت عن كل الكلام اللي سمعته منك
لكن اعملي حسابك بكرة.
بكرة يا سما تكوني نسيتي كل الكلام ده وتنقلي كل حاجاتي الخاصة من الأوضة اللي تحت للأوضة. اوضتنا سوا. فاااااهمه
وسما بصتله بتحدي وقوة بتحاول تتظاهر بيها. وهو ماانتظرش ردها وخرج فورا
أما هي بعد خروجه علطول راحت على أوضة بنتها
ودخلت لقيت نورسين نايمة على السرير ودافنه وشها في المخدة وبتبكي بحرقة
سما بلهفة / حبيبة مامي
نورسين اول ما سمعت صوتها رفعت وشها رسما حضنتها
نورسين ببكاء / بابي مابقاش بيحبني يا مامي. بابي بيكرهني ومش عايزني
سما/ لا يا حبيبتي بابا بيحبك هو بس كان متعصب وغصب عنه اتعصب عليكي
نورسين / لا يا مامي. بابي خلاص مابقاش عايزني. وعايز يبقى عنده ولد غيري
سما بتفاجيئ / نورسين ايه اللي بتقوليه دا. ومين قالك الكلام ده
نورسين / انا سمعتهم يا مامي سمعت كل حاجة وعارفة أن السبب في أنك ماتتكلميش بابي وتيتة صفية
سما / انتي سمعتي ايه يا نورسين
نورسين/ قبل ما انتي ترجعي وانتي مابتتكلميش وكنتي في المستشفى
سمعت بابا بيتكلم مع تيتة صفية بصوت عالي وهي زعئت معاه وبعدها مشيت خالص
وأنا سمعت وفاء بتتكلم مع دادة سعاد في المطبخ وبيقولوا أنك تعبتي بسببهم وأن بابا قهرك وعايز يتجوز واحدة تانية علشان تخلف ولد
( سما انصدمت من كلام بنتها وأنها عرفت كل حاجة و سكتت لدقايق مروا عليها سنين.
مش عارفة ترد على بنتها تقول ايه. وتواجهها ازاي )
سما بدموع محبوسة في عيونها / حبيبتي الكلام ده مش صحيح. ماتصدقيش أي حاجة تسمعيها بابا بيحبك اوى وانتي عنده بمليون ولد
وبعد كدة لما تسمعي إي حاجة زي كدة تيجي وتحكيلي علشان اقولك إذا كانت صح ولا غلط
نورسين / بس حضرتك قولتيلي قبل كدة لما اسمع حاجة مش اقولك علشان حرام
سما / حبيبة ماما. لما تكون الحاجة دي خاصة بيكي انتي لازم تحكيلي وماتصدقيش كلام الخدم
نورسين بدموع / ماكنتش هعرف احكيلك حاجة يا ماما لأنك كنتي تعبانة ومش بتتكلمي وعلطول زعلانة وأنا مش بحب اشوفك زعلانة
( سما حضنت بنتها جامد جدا وحست أن كلامها زي السهام المسمومة في قلبها )
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
صباحاً
في قصر عادل تاج الدين
وتحديدا في جناح أسر وسيلين الخاص
أسر وهو بيبوس بطن سيلين / صباح الخير على أغلى اتنين في حياتي
سيلين بابتسامة/ صباح النور يا حبيبي
أسر / انتي صاحية من بدري ولا ايه
سيلين/ لاء من شوية يدوبك اخدت شور. ولبست هدومي وقولت اصحيك علشان ميعاد الفطار وأنا جهزتلك الحمام
أسر / طب ليه تتعبي نفسك انا مش قولتلك ترتاحي خالص وماتعمليش أي مجهود
سيلين بضحك / وايه المجهود في تحضير الحمام يا أسر ماتبالغش بقى ويلا قوم جهز نفسك وأنا هسبقك على تحت علشان ماما سناء مستنياني من بدري
أسر / طيب يا حبيبتي انزلي وأنا نص ساعة وهحصلك علطول
( ونزلت سيلين وهي لابسة ترينج رياضي لأنها قررت هتاخد أسبوعين إجازة من الشركة وهتتابع الشغل من البيت على اللاب توب بتاعها لحد ما الحمل يكمل شهرين وطبعا أسر بقى مبسوط جدا علشان قرارها ده واخواتها كمان ايدوها فيه علشان صحتها وصحة الجنين )
نزلت سيلين ولقيت سناء قاعدة مع صافي و رانيا بيتكلموا
قعدت معاهم وشوية والعيلة كلها بقت موجودة تقريبا حواليها. وبيهتموا بيها
ونها كمان جت تقضي معاها اليوم و فارس هيبقى ييجي يتعشا معاهم ويمشوا
أسر نزل وشاف سيلين قاعدة وسط أفراد العيلة كلهم. والفرحة في عينيها وابتسامتها جميلة. عقله اتخطف كأنه أول مرة يشوفها بتبتسم
أسر بابتسامة/ صباح الخير
الكل / صباح النور
وقعدوا فطروا وسط جو من المرح والضحك الدائم وبعد كدة كل واحد راح شغله والبنات راحوا الجامعة
وسيلين خرجت هي ونها يقعدوا في الجنينة
نها / ماتعرفيش انا مبسوطة علشانك اد ايه
سيلين/ لا طبعا عارفة ومتأكدة كمان لأن الفرحة باينة في عينيكي اوى يا نها ربنا يخليكي ليا يارب
نها / ويخليكي ليا يا احلي صديقة في الدنيا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سما طول الليل سهرانة وماقدرتش تنام ابدا
اخدت بنتها في حضنها وطبطبت عليها لحد مانامت لكن هي عيونها رفضوا يستسلموا للنوم
والصبح جهزت بنتها للمدرسة وقعدت برضوه في أوضة بنتها وماخرجتش منها خالص
لحد ما شمس وصلت و وفاء بلغتها بوصولها فطلبت منها تطلب منها أنها تطلعلها
شمس / عاملة ايه النهاردة يا قلبي
سما بخفوت / الحمد لله
شمس / ايه دا مالك يا سما. انتي عينك عاملة كدة ليه. انتي كنتي بتعيطي
سما / انتي معاكي رقم سيلين تاج الدين
شمس باستغراب / وانتي عايزاه ليه
سما / ردي عليا معاكى ولا لاء
شمس / ايوة اتبادلنا الارقام امبارح واحنا جايينلك
سما بدموع/ طيب اتصلي بيها دلوقتي انا عايزاها
شمس استغربت لكن نفذت طلبها لأنها مش في حالة طبيعية
********************
سيلين كانت لسه قاعدة هي ونها في الجنينة بيتكلموا
تليفونها رن وشافت رقم شمس اللي لسه مسجلاه امبارح ردت عليها
شمس / سلام عليكم
سيلين/ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شمس / ازيك يا سيلين عاملة ايه
سيلين/ الحمد لله يا حبيبتي. انتي عاملة ايه النهاردة رسما عاملة ايه
شمس بتردد/ انا الحمد لله كويسة. بصراحة انا. أصل
سيلين بجدية/ اتكلمي بدون تردد يا شمس انا سمعاكي
شمس / سما معايا اهي وعايزة تكلمك
( سما اخدت التليفون من شمس وكلمتها )
سيلين / سلام عليكم ازيك يا سما عاملة ايه دلوقتي
سما بصوت باكي / انا محتاجة اتكلم معاكي ارجوكي تعالي
سيلين/ من غير ما ترجوني يا سما. انا هجيلك حالاً بس ممكن تهدي وأنا جاية بس مش لوحدي معايا نها صاحبتي الدكتورة نها اللي انتوا شوفتوها معايا في الحفلة
سما / ماشي بس ماتتأخريش انا منتظراكي لأني حاسة اني بتخنق ومحتاجة اتكلم معاكي اوي
سيلين/ اهدي بس شوية انا خلاص أقل من نص ساعة وهكون عندك
( سيلين اخدت نها و ركبوا العربية بدون ماتغير هدومها وباللبس الرياضي وطلبت من السواق يروح على قصر نور عز. اللي تقريبا قريب منهم. )
نها بأستغراب/ هو في ايه واحنا رايحين فين
سيلين/ فاكرة سما اللي عرفتك عليها في الحفلة. بتاعتي
نها / البنت القمر ام عيون ملونة دي وشكلها غريب
سيلين / لا دي شمس أم سما التانية اللي عيونها عسلي
نها / طيب وهو في ايه. حصل حاجة يعني
سيلين/ عندها مشكلة ومحتاجة لوجودنا جنبها وخاصة انتي يا نها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سما بعد ماقفلت مع سيلين قعدت على سرير بنتها ومسحت دموعها وبتحاول تتماسك
شمس / سما ممكن اعرف في ايه. هو حصل حاجة بعد ما انا مشيت امبارح
سما / شمس ممكن تصبري شوية وأنا هحكي كل حاجة.
شمس / حاضر يا حبيبتي بس انتي بطلي عياط وأن شاء الله كل حاجة هتبقى كويسة
******************
بعد شوية وصلت سيلين ادام بوابة القصر واتصلت ب سما. رسما اتصلت بحراسة البوابة علشان يسمحولها تدخل
وسمحوا للعربية اللي فيها سيلين ونها تدخل لكن عربية الحرس وقفت برة
وفاء كانت منتظرة سيلين ونها على باب القصر الداخلي وطلعت معاهم وصلتهم لاوضة نورسين
سيلين أول ماشافت سما اتخضت من شكلها اللي عامل زي الباندا. عيونها منفخة من البكاء وتحت عيونها أسود من قلة النوم
سيلين/ ايه اللي انتي عملاه في نفسك ده
سما بدموع/ ممكن تقعدي وتسمعي مني كل حاجة.
( وقعدت سيلين و نها وبدأت سما تحكي كل حاجة حصلت بينها وبين نور ابتداء من حب أبوه لأمها ومشكلة الصعيد وهروبها و طلب أبوه انه يتجوز أمها اللي كان مجرد اقتراح مش اكتر وسبب رفضها اللي كان علشان نور. انه ممكن يتخيل أن أمها هتاخد مكان أمه. وكلام عمته بعد موت أبوه وتصرفات نور بعدها اللي اتحولت 180 درجة
وزيارة عمته من شهر واقتراحها انه يتجوز بنت خاله وكلامهم و صدمتها ومحاولاته انه يقرب منها طول الشهر اللي تعبت فيه وكمان كلامه بالليل وقربه ليها بالاجبار )
سما بدموع / لما قال كدة ماقدرتش اتحمل انا كنت بتكلم مع عمته وأنا كلي ثقة انه مستحيل يعمل كدة لكن هو صدمني برد فعله
انا استحملت كل تصرفاته ومعاملته ليا. لأني كنت متأكدة انه هيرجع ليا في الاخر
وأنه مستحيل يلمس واحدة غيري
( وأخيرا حد قرر ينطق منهم ويقاطع كلام سما وبكائها )
نها / لا يا سما انتي مش ده بس اللي خلاكي ساكتة. انتي سكتتي علشان كنتي مستمتعة بدور الضحية
سما / انا عمري ماحسيت اني ضحية
نها / ماحستيش. لكن انتي كأنك كنتي بتعوضي هروبك منه زمان بأنك تتحمليه دلوقتي حتى لو ظلمك أو هانك وجرحك
ببساطة انتي اخترتي الهروب زي قبل كدة. لكن المرة دي اخترتي هروب بطريقة مختلفة بأنك تسكتي وماتواجهيش
سما / انا حاولت كتير اواجهه وأتكلم معاه و
قاطعتها نها باندفاع / حاولتي لكن محاولات فاشلة. حاولتي بضعف
أيوة انتي ضعيفة استسلمتي
الغلط عندك انتي من البداية
كان لازم ترفضي عقابه ليكي وماتقبليش أنك تتعاقبي على حاجة ماعملتيهاش أو تتعاقبي على مجرد سوء تفاهم مش اكتر
كان لازم تاخدي موقف.
يا اما يسمعك يا أما تنسحبي من حياته وتبعدي لحد ماهو يبقى عنده استعداد يسمعك
مش تقبلي على أنه يعاملك بالمعاملة دي و
قاطعتها سيلين بحزم / نها خلاص هي فهمت وجهة نظرك
سما / انا اتحملت علشان بحبه يمكن كلامك صح. انا لسه حاسة بالذنب على هروبي منه وعذابه زمان علشان كدة استحملت. لكن برضوه انا استحملت لأني ماقدرش أعيش من غيره
سيلين/ وهو انتي كدة يعني عايشة
سما / انا تعبت وعايزة امشي من هنا مش قادرة أعيش هنا تاني ومش هقدر اكون معاه في مكان واحد.
وعايزة امشي من هنا لكن خايفة منه
سيلين/ ليه خايفة منه هو انتي حاسة انه ممكن يأذيكي
سما / مش هيأذيني جسديا لكن لكن انا خايفة وكمان لو روحت عند أنس وماما مش هيسكت وهيخرب بيت أنس وهياخد مني بنتي
سيلين بجدية/ هي بنتك بتيجي من المدرسة الساعة كام
سما / بتيجي الساعة 2 يعني ادامها ساعةو تيجي
سيلين/ طيب روحي جهزي شنطتك وهدومك وكل احتياجاتك
نها / انتي هتعملي ايه يا سيلين
سيلين ببساطة / همشيها من هنا طلاما مش حاسة بالأمان هنا يبقى خلاص خلصت روحي جهزي نفسك بسرعة وتعالي جهزي حاجة بنتك واطمني. انا مش هسيبك
سما خرجت بسرعة وكأن كلام سيلين نجدة ليها
شمس / انا اسفة بس اللي انتي عايزة تعمليه دا غلط و نور مش هيسكت
سيلين / أعلى ما في خيله يركبه
نها / بس دا غلط يا سيلين احنا مفروض نصلح بينهم مش نخربها خالص ونخليهم يتطلقوا
سيلين/ ومين قالك انى هخليهم يتطلقوا
شمس / اومال هتعملي ايه
سيلين/ هعلمهم هما الاتنين معنى العشق وهديهم دروس في الحياة
شمس / انا مش فاهمه حاجة
سيلين/ مش لازم تفهموا اتفرجوا وبس
نها / ربنا يسترها من دماغك دي
( نورسين جت من المدرسة وكانت سما جهزت كل حاجة وهما ساعدوها وبعدها ركبت معاهم هي و شمس عربية سيلين و خرجوا من القصر وطبعا الحرس ما اخدوش بالهم من خروج سما نورسين معاهم علشان يبلغوا نور
سيلين كانت هتاخد سما الفيلا بتاعتها الموجودة في الكمبوند لكن سما رفضت وطلبت منها توصلها شقة ابوها القديمة
وفعلا راحوا الشقة لكن نزلوا شمس في مكان بعيد عن الشقة جدا علشان الحراسة الخاصة بيها اللي معاهم وراحوا هما الشقة وكانت محتاجة تنضيف كتير لأنها مقفولة من سنين طويلة مع أن سما كانت بتعملها نظافة دورية كل كام شهر )
بدأوا بالتنضيف مع بعض وسيلين طلبت خدم من القصر بتاعهم ييجوا يساعدوهم
وهما وصلوا وكملوا معاهم تنضيف وكل حاجة تمت بسرعة
والشقة بقت جاهزة علشان سما تعيش فيها وكمان سيلين طلبت خضار وفواكه وكل مستلزمات الشقة
والساعة 6 كانت كل حاجة خلصت
وسيلين و نها مشيوا. وسابوا سما لوحدها. لكن سيلين طلبت تحت العمارة اتنين من الحراس بتوعها وطلبت منهم يحرسوا سما ويكونوا معاها دايما
بقلم:-أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
__________________________________________
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
هخاااااف من ايه
هقوله على اللي جوايا
هخاف من ايييييه
كرهت وجوده ويايا
تعبت كتير وبكفايه
وهتعب لييييييه
ياماااا عدا وقت عليا
ودموعي مغرقة عيني
ياما أقرب الناس ليا
كان هو اللي بيأذيني
حاول لو هينساني
يا قلبي تبقى تنسيني
جواااااايا مش فاضل لمكان
لجراح ولا لحرمان كمان
دي حكاية خلصانة من زمان
ويفيد بأيه بعدين
ملينا مع بعض الكلام
ونسينا أحلامنا القدام
كان عادي نتفارق اوااااام
زي إي اتنييييييين
عليا بأيه
وأنا شيفاه بينساااااني
عليا بأيييييييه
وهو العمر فيه تاني
عشان وياه بقيت عمري
يضيعوااااا علييييييه
( هخاف من ايه لاليسا)
*************
بكل مافيا هقاومك
ولو ماعنديش قوة
هستقوى بضعفي
كفاية عليك تتعب قلبي
وتقسا عليه
خلاص مابقتش حمل جراح تانية ولا أوجاع
دا انا شوفت فحبك العذاب أنواع
سما بدموع/ للدرجة دي مابقاش في فقلبك حب ليا
كرهك ليا وصل لدرجة اني ابقى بالنسبالك مجرد جسد بتاخد منه حقوقك ومش مهم عندك قبولي أو رفضي
كلامها ضرب قلبه بسهم من نار
رفع وشه ليها يبص في عيونها وهي لسه في حضنه
نور بخفوت وهمس / انا مستحيل أكرهك. انا بموووووت فيكي
بُعدي عنك كان غصب عني. انا ما بموت فى كل لحظة بعيد عنك
تعرفي اني كنت بفضل طول اليوم برة علشان ما اضعفش ادامك
علشان شوقي ليكي مايفضحنيش
كنت ببصلك نظرات عدائية علشان اداري نظرات الاشتياق
كنت زعلان منك وزعلان اوى اوى لكن عُمر ماحبي ليكي نقص بالعكس دا بيزيد
بتجرحيني وبتأذيني لكن مستحيل أقدر أكرهك أو اشيل حبك من قلبي
سما بدموع/ ماحدش بيحب حد بيوجعه
نور / بس انتي وجعتيني وكان لازم اوجعك علشان تح
( وقاطع كلامه خبط على الباب )
نورسين / ماما ممكن ادخل
سما بسرعة / استني يا نورسين
وفي لحظة كان نور قام من عليها
وبعد ما عدل من هدومه ونفسه كانت سما بتحاول تكون طبيعية علشان بنتها
نور فتح الباب لنورسين و دخلت
نورسين / بابا حضرتك هنا
نور / أيوة يا حبيبتي
سما / ادخلي يا نورسين
نورسين / جيت علشان أنام مع حضرتك. زي كل يوم. انا خلصت الهوم ورك ( واجب منزلي ) بتاعي
نور / حبيبتي مش احنا كبرنا على الكلام ده وقولتلك قبل كدة انك لازم تنامي في أوضتك وماينفعش تنامي معانا
سما بحنان لبنتها / تعالي يا نورسين
نورسين / هو بابا هينام هنا مع حضرتك زي الأول خلاص انا هروح ا
قاطعتها سما / لاء يا حبيبتي بابا هيروح ينام في اوضته وانتي لو عايزة تنامي هنا معايا. مافيش مشكلة يا روحي
نورسين بفرحة / بجد يا مامي يعني ينفع انام معاكي هنا في حضنك كل يوم علطول
( نور واقف بيتفرج عليهم وكان هيرد عليها لكن سما اخدتها في حضنها وردت عليها )
سما بابتسامة لفرحة بنتها / أيوة يا حبيبة مامي ينفع طبعا انا و حياتي و حضني ملكك انتي
نور بحدة وعصبية / نورسين قومي روحي نامي في أوضتك يلا
نورسين اتخضت من صوته وقامت بسرعة من حضن سما
نور بصوت عالي / مش عايز اسمع انك نمتي برة أوضتك تاني مفهوووووووم
نورسين بخفوت حزين / مفهوم يا بابي.
( وخرجت جري راحت على اوضتها )
نور / ممكن اعرف ايه الكلام اللي انتي بتقوليه للبنت ده
سما بصوت عالي/ ممكن تقولي ازاي تتعامل مع بنتي بالطريقة دي.
نور بحدة / وطي صوتك وانتي بتكلميني يا سما ماتخلنيش أتحول عليكي
سما بأنفعال شديد / اطلع برة يا نور. اطلع بررررررة.
نور / سما اهدي. بلاش تنفعلي كدة لأنه غلط عليكي
سما / بقولك اطلع برة انا مش عايزة اشوفك ولا اسمع صوتك ولا اتكلم معاك مش عايزاك في حياتي خالص لا انا ولا بنتي
نور قرب لها وأتكلم ببرود ظاهري / انا هسيبك النهاردة يا سما. وهسكت عن كل الكلام اللي سمعته منك
لكن اعملي حسابك بكرة.
بكرة يا سما تكوني نسيتي كل الكلام ده وتنقلي كل حاجاتي الخاصة من الأوضة اللي تحت للأوضة. اوضتنا سوا. فاااااهمه
وسما بصتله بتحدي وقوة بتحاول تتظاهر بيها. وهو ماانتظرش ردها وخرج فورا
أما هي بعد خروجه علطول راحت على أوضة بنتها
ودخلت لقيت نورسين نايمة على السرير ودافنه وشها في المخدة وبتبكي بحرقة
سما بلهفة / حبيبة مامي
نورسين اول ما سمعت صوتها رفعت وشها رسما حضنتها
نورسين ببكاء / بابي مابقاش بيحبني يا مامي. بابي بيكرهني ومش عايزني
سما/ لا يا حبيبتي بابا بيحبك هو بس كان متعصب وغصب عنه اتعصب عليكي
نورسين / لا يا مامي. بابي خلاص مابقاش عايزني. وعايز يبقى عنده ولد غيري
سما بتفاجيئ / نورسين ايه اللي بتقوليه دا. ومين قالك الكلام ده
نورسين / انا سمعتهم يا مامي سمعت كل حاجة وعارفة أن السبب في أنك ماتتكلميش بابي وتيتة صفية
سما / انتي سمعتي ايه يا نورسين
نورسين/ قبل ما انتي ترجعي وانتي مابتتكلميش وكنتي في المستشفى
سمعت بابا بيتكلم مع تيتة صفية بصوت عالي وهي زعئت معاه وبعدها مشيت خالص
وأنا سمعت وفاء بتتكلم مع دادة سعاد في المطبخ وبيقولوا أنك تعبتي بسببهم وأن بابا قهرك وعايز يتجوز واحدة تانية علشان تخلف ولد
( سما انصدمت من كلام بنتها وأنها عرفت كل حاجة و سكتت لدقايق مروا عليها سنين.
مش عارفة ترد على بنتها تقول ايه. وتواجهها ازاي )
سما بدموع محبوسة في عيونها / حبيبتي الكلام ده مش صحيح. ماتصدقيش أي حاجة تسمعيها بابا بيحبك اوى وانتي عنده بمليون ولد
وبعد كدة لما تسمعي إي حاجة زي كدة تيجي وتحكيلي علشان اقولك إذا كانت صح ولا غلط
نورسين / بس حضرتك قولتيلي قبل كدة لما اسمع حاجة مش اقولك علشان حرام
سما / حبيبة ماما. لما تكون الحاجة دي خاصة بيكي انتي لازم تحكيلي وماتصدقيش كلام الخدم
نورسين بدموع / ماكنتش هعرف احكيلك حاجة يا ماما لأنك كنتي تعبانة ومش بتتكلمي وعلطول زعلانة وأنا مش بحب اشوفك زعلانة
( سما حضنت بنتها جامد جدا وحست أن كلامها زي السهام المسمومة في قلبها )
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
صباحاً
في قصر عادل تاج الدين
وتحديدا في جناح أسر وسيلين الخاص
أسر وهو بيبوس بطن سيلين / صباح الخير على أغلى اتنين في حياتي
سيلين بابتسامة/ صباح النور يا حبيبي
أسر / انتي صاحية من بدري ولا ايه
سيلين/ لاء من شوية يدوبك اخدت شور. ولبست هدومي وقولت اصحيك علشان ميعاد الفطار وأنا جهزتلك الحمام
أسر / طب ليه تتعبي نفسك انا مش قولتلك ترتاحي خالص وماتعمليش أي مجهود
سيلين بضحك / وايه المجهود في تحضير الحمام يا أسر ماتبالغش بقى ويلا قوم جهز نفسك وأنا هسبقك على تحت علشان ماما سناء مستنياني من بدري
أسر / طيب يا حبيبتي انزلي وأنا نص ساعة وهحصلك علطول
( ونزلت سيلين وهي لابسة ترينج رياضي لأنها قررت هتاخد أسبوعين إجازة من الشركة وهتتابع الشغل من البيت على اللاب توب بتاعها لحد ما الحمل يكمل شهرين وطبعا أسر بقى مبسوط جدا علشان قرارها ده واخواتها كمان ايدوها فيه علشان صحتها وصحة الجنين )
نزلت سيلين ولقيت سناء قاعدة مع صافي و رانيا بيتكلموا
قعدت معاهم وشوية والعيلة كلها بقت موجودة تقريبا حواليها. وبيهتموا بيها
ونها كمان جت تقضي معاها اليوم و فارس هيبقى ييجي يتعشا معاهم ويمشوا
أسر نزل وشاف سيلين قاعدة وسط أفراد العيلة كلهم. والفرحة في عينيها وابتسامتها جميلة. عقله اتخطف كأنه أول مرة يشوفها بتبتسم
أسر بابتسامة/ صباح الخير
الكل / صباح النور
وقعدوا فطروا وسط جو من المرح والضحك الدائم وبعد كدة كل واحد راح شغله والبنات راحوا الجامعة
وسيلين خرجت هي ونها يقعدوا في الجنينة
نها / ماتعرفيش انا مبسوطة علشانك اد ايه
سيلين/ لا طبعا عارفة ومتأكدة كمان لأن الفرحة باينة في عينيكي اوى يا نها ربنا يخليكي ليا يارب
نها / ويخليكي ليا يا احلي صديقة في الدنيا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سما طول الليل سهرانة وماقدرتش تنام ابدا
اخدت بنتها في حضنها وطبطبت عليها لحد مانامت لكن هي عيونها رفضوا يستسلموا للنوم
والصبح جهزت بنتها للمدرسة وقعدت برضوه في أوضة بنتها وماخرجتش منها خالص
لحد ما شمس وصلت و وفاء بلغتها بوصولها فطلبت منها تطلب منها أنها تطلعلها
شمس / عاملة ايه النهاردة يا قلبي
سما بخفوت / الحمد لله
شمس / ايه دا مالك يا سما. انتي عينك عاملة كدة ليه. انتي كنتي بتعيطي
سما / انتي معاكي رقم سيلين تاج الدين
شمس باستغراب / وانتي عايزاه ليه
سما / ردي عليا معاكى ولا لاء
شمس / ايوة اتبادلنا الارقام امبارح واحنا جايينلك
سما بدموع/ طيب اتصلي بيها دلوقتي انا عايزاها
شمس استغربت لكن نفذت طلبها لأنها مش في حالة طبيعية
********************
سيلين كانت لسه قاعدة هي ونها في الجنينة بيتكلموا
تليفونها رن وشافت رقم شمس اللي لسه مسجلاه امبارح ردت عليها
شمس / سلام عليكم
سيلين/ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شمس / ازيك يا سيلين عاملة ايه
سيلين/ الحمد لله يا حبيبتي. انتي عاملة ايه النهاردة رسما عاملة ايه
شمس بتردد/ انا الحمد لله كويسة. بصراحة انا. أصل
سيلين بجدية/ اتكلمي بدون تردد يا شمس انا سمعاكي
شمس / سما معايا اهي وعايزة تكلمك
( سما اخدت التليفون من شمس وكلمتها )
سيلين / سلام عليكم ازيك يا سما عاملة ايه دلوقتي
سما بصوت باكي / انا محتاجة اتكلم معاكي ارجوكي تعالي
سيلين/ من غير ما ترجوني يا سما. انا هجيلك حالاً بس ممكن تهدي وأنا جاية بس مش لوحدي معايا نها صاحبتي الدكتورة نها اللي انتوا شوفتوها معايا في الحفلة
سما / ماشي بس ماتتأخريش انا منتظراكي لأني حاسة اني بتخنق ومحتاجة اتكلم معاكي اوي
سيلين/ اهدي بس شوية انا خلاص أقل من نص ساعة وهكون عندك
( سيلين اخدت نها و ركبوا العربية بدون ماتغير هدومها وباللبس الرياضي وطلبت من السواق يروح على قصر نور عز. اللي تقريبا قريب منهم. )
نها بأستغراب/ هو في ايه واحنا رايحين فين
سيلين/ فاكرة سما اللي عرفتك عليها في الحفلة. بتاعتي
نها / البنت القمر ام عيون ملونة دي وشكلها غريب
سيلين / لا دي شمس أم سما التانية اللي عيونها عسلي
نها / طيب وهو في ايه. حصل حاجة يعني
سيلين/ عندها مشكلة ومحتاجة لوجودنا جنبها وخاصة انتي يا نها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سما بعد ماقفلت مع سيلين قعدت على سرير بنتها ومسحت دموعها وبتحاول تتماسك
شمس / سما ممكن اعرف في ايه. هو حصل حاجة بعد ما انا مشيت امبارح
سما / شمس ممكن تصبري شوية وأنا هحكي كل حاجة.
شمس / حاضر يا حبيبتي بس انتي بطلي عياط وأن شاء الله كل حاجة هتبقى كويسة
******************
بعد شوية وصلت سيلين ادام بوابة القصر واتصلت ب سما. رسما اتصلت بحراسة البوابة علشان يسمحولها تدخل
وسمحوا للعربية اللي فيها سيلين ونها تدخل لكن عربية الحرس وقفت برة
وفاء كانت منتظرة سيلين ونها على باب القصر الداخلي وطلعت معاهم وصلتهم لاوضة نورسين
سيلين أول ماشافت سما اتخضت من شكلها اللي عامل زي الباندا. عيونها منفخة من البكاء وتحت عيونها أسود من قلة النوم
سيلين/ ايه اللي انتي عملاه في نفسك ده
سما بدموع/ ممكن تقعدي وتسمعي مني كل حاجة.
( وقعدت سيلين و نها وبدأت سما تحكي كل حاجة حصلت بينها وبين نور ابتداء من حب أبوه لأمها ومشكلة الصعيد وهروبها و طلب أبوه انه يتجوز أمها اللي كان مجرد اقتراح مش اكتر وسبب رفضها اللي كان علشان نور. انه ممكن يتخيل أن أمها هتاخد مكان أمه. وكلام عمته بعد موت أبوه وتصرفات نور بعدها اللي اتحولت 180 درجة
وزيارة عمته من شهر واقتراحها انه يتجوز بنت خاله وكلامهم و صدمتها ومحاولاته انه يقرب منها طول الشهر اللي تعبت فيه وكمان كلامه بالليل وقربه ليها بالاجبار )
سما بدموع / لما قال كدة ماقدرتش اتحمل انا كنت بتكلم مع عمته وأنا كلي ثقة انه مستحيل يعمل كدة لكن هو صدمني برد فعله
انا استحملت كل تصرفاته ومعاملته ليا. لأني كنت متأكدة انه هيرجع ليا في الاخر
وأنه مستحيل يلمس واحدة غيري
( وأخيرا حد قرر ينطق منهم ويقاطع كلام سما وبكائها )
نها / لا يا سما انتي مش ده بس اللي خلاكي ساكتة. انتي سكتتي علشان كنتي مستمتعة بدور الضحية
سما / انا عمري ماحسيت اني ضحية
نها / ماحستيش. لكن انتي كأنك كنتي بتعوضي هروبك منه زمان بأنك تتحمليه دلوقتي حتى لو ظلمك أو هانك وجرحك
ببساطة انتي اخترتي الهروب زي قبل كدة. لكن المرة دي اخترتي هروب بطريقة مختلفة بأنك تسكتي وماتواجهيش
سما / انا حاولت كتير اواجهه وأتكلم معاه و
قاطعتها نها باندفاع / حاولتي لكن محاولات فاشلة. حاولتي بضعف
أيوة انتي ضعيفة استسلمتي
الغلط عندك انتي من البداية
كان لازم ترفضي عقابه ليكي وماتقبليش أنك تتعاقبي على حاجة ماعملتيهاش أو تتعاقبي على مجرد سوء تفاهم مش اكتر
كان لازم تاخدي موقف.
يا اما يسمعك يا أما تنسحبي من حياته وتبعدي لحد ماهو يبقى عنده استعداد يسمعك
مش تقبلي على أنه يعاملك بالمعاملة دي و
قاطعتها سيلين بحزم / نها خلاص هي فهمت وجهة نظرك
سما / انا اتحملت علشان بحبه يمكن كلامك صح. انا لسه حاسة بالذنب على هروبي منه وعذابه زمان علشان كدة استحملت. لكن برضوه انا استحملت لأني ماقدرش أعيش من غيره
سيلين/ وهو انتي كدة يعني عايشة
سما / انا تعبت وعايزة امشي من هنا مش قادرة أعيش هنا تاني ومش هقدر اكون معاه في مكان واحد.
وعايزة امشي من هنا لكن خايفة منه
سيلين/ ليه خايفة منه هو انتي حاسة انه ممكن يأذيكي
سما / مش هيأذيني جسديا لكن لكن انا خايفة وكمان لو روحت عند أنس وماما مش هيسكت وهيخرب بيت أنس وهياخد مني بنتي
سيلين بجدية/ هي بنتك بتيجي من المدرسة الساعة كام
سما / بتيجي الساعة 2 يعني ادامها ساعةو تيجي
سيلين/ طيب روحي جهزي شنطتك وهدومك وكل احتياجاتك
نها / انتي هتعملي ايه يا سيلين
سيلين ببساطة / همشيها من هنا طلاما مش حاسة بالأمان هنا يبقى خلاص خلصت روحي جهزي نفسك بسرعة وتعالي جهزي حاجة بنتك واطمني. انا مش هسيبك
سما خرجت بسرعة وكأن كلام سيلين نجدة ليها
شمس / انا اسفة بس اللي انتي عايزة تعمليه دا غلط و نور مش هيسكت
سيلين / أعلى ما في خيله يركبه
نها / بس دا غلط يا سيلين احنا مفروض نصلح بينهم مش نخربها خالص ونخليهم يتطلقوا
سيلين/ ومين قالك انى هخليهم يتطلقوا
شمس / اومال هتعملي ايه
سيلين/ هعلمهم هما الاتنين معنى العشق وهديهم دروس في الحياة
شمس / انا مش فاهمه حاجة
سيلين/ مش لازم تفهموا اتفرجوا وبس
نها / ربنا يسترها من دماغك دي
( نورسين جت من المدرسة وكانت سما جهزت كل حاجة وهما ساعدوها وبعدها ركبت معاهم هي و شمس عربية سيلين و خرجوا من القصر وطبعا الحرس ما اخدوش بالهم من خروج سما نورسين معاهم علشان يبلغوا نور
سيلين كانت هتاخد سما الفيلا بتاعتها الموجودة في الكمبوند لكن سما رفضت وطلبت منها توصلها شقة ابوها القديمة
وفعلا راحوا الشقة لكن نزلوا شمس في مكان بعيد عن الشقة جدا علشان الحراسة الخاصة بيها اللي معاهم وراحوا هما الشقة وكانت محتاجة تنضيف كتير لأنها مقفولة من سنين طويلة مع أن سما كانت بتعملها نظافة دورية كل كام شهر )
بدأوا بالتنضيف مع بعض وسيلين طلبت خدم من القصر بتاعهم ييجوا يساعدوهم
وهما وصلوا وكملوا معاهم تنضيف وكل حاجة تمت بسرعة
والشقة بقت جاهزة علشان سما تعيش فيها وكمان سيلين طلبت خضار وفواكه وكل مستلزمات الشقة
والساعة 6 كانت كل حاجة خلصت
وسيلين و نها مشيوا. وسابوا سما لوحدها. لكن سيلين طلبت تحت العمارة اتنين من الحراس بتوعها وطلبت منهم يحرسوا سما ويكونوا معاها دايما
