رواية مملكة العشاق الفصل الثامن 8 بقلم اسماء ابو شادي
الحلقة (
رواية( مملكة العشاق )
بقلم:-أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
_______________________________________
سبحانك ربي لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك إني كنت من الظالمين
في قصر نور عز
إحدى الخدم/ أهلا بيكي يا شمس هانم. اتفضلي
شمس / سما فين يا وفاء
وفاء/ في اوضتها حضرتك
شمس / طيب تمام. جهزيلنا عصير فريش على ما انزلها
( وبصت لسيلين ) عن أذنك هطلع انزلها لأنها مش هتنزل لو ماطلعتلهاش
سيلين / اتفضلي
( بعد شوية نزلت سما مع شمس. لما عرفت ان سيلين تحت واستغربت زيارتها جدا)
شمس بأبتسامة / أهي يا ستي سما هانم اللي اصريتي تطمني عليها بنفسك
سيلين / ازيك يا سما عاملة ايه
سما هزت رأسها هزة خفيفة بمعنى كويسة
سيلين بجدية / مابترديش عليا ليه
شمس استغربت جدا لأنها قالت لها أنها مابتتكلمش وكانت هتتدخل وتتكلم لكن سيلين منعتها بنظراتها
سيلين / مش عارفة تردي عليا. بجد والله انا زعلانة عليكي ومتأثرة جدا. وجوايا شفقة كبيرة على حالك
شمس بحدة / سيلين لو سمحتي ما ينفعش اللي بتقوليه ده
سيلين بجدية/ ما ينفعش ليه. هي فعلا تستحق الشفقة لأن اكيد اللي وصلها للحالة دي حاجة كبيرة اوى
( وبصت لسما اللي ظاهر على ملامحها جمود لكن جمود حزين )
البقاء لله. كلنا هنموت
( سما رفعت راسها وبتبصلها بأستغراب )
سيلين بتعاطف مصطنع / ايه مش انتي وصلتي للحالة دي لأنك زعلانة على حد مات ومش هتشوفيه تاني
( سما هزت راسها بنفي لكن سيلين كملت )
بس اللي اعرفه ان باباكي مات من زمان. اممممم يبقى مامتك
( سما هزت راسها بنفي سريع جدا )
سيلين بأستغراب مصطنع/ ايه ده اومال مين. ( بصت لشمس ) هو مافيش حد مات يا شمس
شمس بدهشة من أسلوب سيلين وكلامها / لاء ماحدش مات
سيلين/ طيب يبقى كدة في حاجة تانية. اوعى تكون بنتك فيها حاجة او
( وماكملتش كلامها لما سما هزت راسها بنفي وبأيديها كمان )
سيلين بصوت عالي/ اومال ايه لما ماحدش مات وبنتك بخير
ايه بقى اللي ممكن يوصلك للحالة دي
ايه اللي ممكن يخليكي ضعيفة بالشكل ده لدرجة أنك تفضلي الصمت والهروب عن المواجهة
( ولأول مرة من وقت ما خرجت من المستشفى تنزل دموع من عيون سما وشفايفها ارتعشت من تأثرها بكلام سيلين )
سيلين بصوت أعلى / ايه برضوه مش عايزة تردي على كدة دي حاجة كبيرة اوى ملهاش حل.
شمس حضنت سما لما لقيت دموعها نزلت / سيلين ا
قاطعتها سيلين لما شدت سما من حضنها بهدوء واتكلمت وهي جسمها بيتنفض مع سما
سيلين بحرقة / الدنيا كسرتك مرة واحدة بعد ما كنتي أسعد واحدة في الكون
( وافتكرت لما اكتشفت حقيقة أمها وكذب عيلتها '
خسرتي كل حاجة بتحبيها
عمرك اتسرق منك
( افتكرت لما بعدت عن أخواتها)
ولا حلم كبير اتقتل حتى قبل ماتعرفي انه اتحقق
( افتكرت لما اجهضت قبل ما تعرف بحملها )
اتقتل ادامك حد عزيز عليكي وشوفتيه بيموت وانتي عاجزة عن أنك تلحقيه
( وافتكرت موت عدنان )
ردي قولي ايه وصلك للحالة دي
سما بدموع شديدة ونبرة صوت مرتعشة وكأنها طفل بيتكلم / ا إ انا مقهورة اوى
( شمس كانت في دنيا تانية خالص ومركزة بس في كلام سيلين وفاقت لما سمعت صوت سما وحاولتها انها تتكلم )
سيلين/ وايه اللي قهرك. ها ايه
علشان تستسلمي بالشكل ده لازم تكون حاجة كبيرة اوى من اللي قولت عليها أو مرض خبيث مش هتقدري تتعالجي منه
سما ببكاء / انا مكسورة من جوايا اوى قهرني. وكسرني و وقف يتفرج عليا
قسي عليا ونسي اني مليش غيره في الدنيا
سيلين بأستهزاء/ وانتي عملتي ايه. وقعتي وسمحتيله يقهرك ويكسرك بكل ضعف صح
سما / غصب عني. انا اتصدمت فيه اوى. دا كان كل حاجة ليا
سيلين / وبالنسبة لبنتك وأمك وشغلك وحياتك ايه ؟
لو هو كل حياتك دول يبقوا ايه
( قاطع كلامهم نورسين لما رجعت من مدرستها )
نورسين / مامي انا جيت. ( لاحظت دموعها ) ايه ده. مامي انتي بتعيطي
شمس / حبيبتي مش تسلمي علينا
نورسين / سوري انطي ازيك
شمس / الحمد لله يا حبيبتي اعرفك طنط سيلين
نورسين / ازيك انطي سيلين
سيلين بأبتسامة / أهلا يا قلبي. انطي جميلة منك اوى
نورسين / انطي هي ماما بتعيط ليه
شمس / أصلها حاسة بصداع اطلعي يلا غيري هدومك يا حبيبتي ولما تنزلي ماما هتكون كويسة
نورسين ( حضنت سما وباست جيبينها وابتسمتلها وطلعت )
سيلين/ شوفتي بنتك.
بنتك اللي انتي مش حطاها في حساباتك
هي اقوى منك
لم دخلت شافت دموعك وزعلت ومع ذلك ابتسمت في وشك علشانك
وحضنتك واهتمت بيكي في وقت اللي انتي واجبك تهتمي بيها وتحتويها
لكن انتي ولا همك. مفروض لو انتي ضعيفة نظرة واحدة منها تخليكي قوية علشانها مش علشان نفسك
انا جيت علشان اطمن عليكي لأنك مريضة. لكن للأسف لقيتك ميتة مش مريضة
سما بدموع / كفاية. كفاية ارجوكي ارحميني
سيلين/ ارحمي انتي نفسك وبنتك. واحمدي ربنا علي حالك في غيرك ربنا ابتلاهم بلاء ملهوش دوا لكن هما صبروا. وانتي اصبري على بلائك و بطلي ضعف واستسلام.
شمس / خلاص يا سيلين. علشان هي صحتها ماتتحملش اكتر من كدة. انا ما صدقت سمعت صوتها تاني
سيلين/ هو انتي فاكرة انا كدة اتكلمت.للأسف في كلام كتير اوى جوايا بس مش هقوله. لأني زي ماقولتلك شفقانة عليكي
( نورسين نزلت تاني بعد ما غيرت هدومها وضربت من سما ولقيتها لسه بتعيط )
نورسين بحزن / انتي لسه بتعيطي يا مامي. دماغك بتوجعك اوى
( وباست راسها تاني ) انا بوستك تاني غلطان الصداع يروح زي ما كنتي بتعملي معايا يا مامي
سما حضنتها جامد / حبيبة قلب مامي وعمر مامي.
نورسين بفرحة / مامي انتي اتكلمتي صح اتكلمتي
سيلين بنظرات لسما / أيوة يا حبيبتي مامتك اتكلمت. اتكلمت علشانك
نورسين / انا مبسوطة اوى يا مامي
سيلين/ عن اذنكم انا لازم امشي. وفكري مع نفسك يا سما. وبعد ما تفكري معاها فكري فيها
( سيلين خلصت كلام وخرجت )
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد ما سيلين مشيت
شمس قعدت شوية مع سما ولما اطمنت عليها. خرجت من عندها هي كمان.
وطول ماهي في العربية بتفتكر كلام سيلين لأنه زي ما أثر على سما أثر عليها هي كمان وفكرها بكل اللي شافته في حياتها
وبدلا ما كانت هتروح على القصر طلبت من السواق يروح الشركة عند مهاب
*******************
مهاب في الشركة
قاعد في اجتماع مع الموظفين الإداريين بيتكلموا عن إدارة الشركات والفروع
شمس وصلت وبدون حتى ما تقول سلام عليكم للسكرتيرة أو تخبط على الباب دخلت علطول
مهاب اول ما شافها وقف فوراً واتخض من شكلها
وهي كانت واقفة بتقوله بنظراتها انا محتجالك
مهاب / شمس. في حاجة حصلت.
شمس حركت راسها بنفي وفضلت واقفة مكانها. مابتتحركش و مهاب قرب عليها و وقف ادامها وبيبص في عيونها بقوة كأنه بيتعمق فيهم
مهاب بصوت عالي/ الاجتماع انتهى ونبقى نكمل وقت تاني اتفضلوا
ومع خروج آخر موظف من المكتب
كانت شمس اترمت في حضن مهاب والدموع نزلت من عيونها بشكل رهيب
مهاب بخضة / حبيبتي في ايه مالك. حد زعلك ردي عليا
شمس / سيبني اعيط في حضنك يا مهاب. ارجوك
انا محتاجة اعمل كدة اوى
مهاب / انا كلي ملكك وأبكي براحتك لحد ماترتاحي
وبعد دموع كتير وبكاء شديد
مهاب بهدوء / ممكن اعرف بقى حبيبتي مالها
شمس بأبتسامة / والله يا حبيبي أنا حسيت ان انا عايزة اعيط في حضنك. في الأول اترددت علشان انت مابتحبنيش اعيط ودا بيزعلك لكن بصراحة ماقدرتش وفكرت بأنانية في اني اريح نفسي واحقق رغبتي
مهاب بعدم اقتناع/ يعني عايزة تفهميني أن مافيش سبب لكل ده
شمس / هو بس انا أفتكرت كل حاجة مرت علينا في حياتنا واتأثرت ولقيت نفسي هعيط وجيتلك. انت اتضايقت
مهاب بابتسامة/ عمري ما أتضايق من كدة ابدا يا شمسي. انا حضني ملكك. انا كنت هتضايق لو ماعملتيش كدة. انا صحيح بزعل من دموعك وبكرهها لكن لو هتنزل من عيونك لازم ايدي تكون موجودة علشان تمسحها. ودراعي علشان يضمك وصدري علشان تنزل عليه
شمس بمرح بسيط / وقميصك علشان يتغرق منها هههههههههه
مهاب / هههههههههه الوحم يا قلبي عامل معاكى عمايله ضحك وعياط في يوم واحد ( وحط ايده على بطنها )
الواد ده شكله هيطلع شقي اوي
شمس / هههههههههه اكيد طبعا. لابوه. وعن اذنك بقى امشي انا علشان ارجع على القصر لسه ماروحتش
مهاب / انتي روحتي لسما
شمس / أيوة
مهاب / وهي عاملة ايه دلوقتي
شمس بفرحة / اتكلمت يا مهاب
مهاب / بجد. اتكلمت
شمس / أيوة وبصراحة الفضل لسيلين ربنا جعلها سبب علشان تتكلم
مهاب بأستغراب / سيلين تاج الدين
شمس / أيوة أصل هي راحت معايا عند سما واتكلمت معاها شوية و ببص لقيت سما اتكلمت تأثيرها أحسن من الدكاترة النفسيين
( وقعدوا يتكلموا شوية وبعدين مهاب قرر يخرج معاها ويتغدوا برة. ويقضي باقي اليوم معاها )
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سيلين بعد خروجها من عند سما اتصلت بالمطعم بتاع العيلة وطلبت منهم يحجزوه كله النهاردة وقررت تعمل مفاجأة لأسر
وراحتله علي الشركة
وطول الطريق. وهي بتحمد ربنا على هديته ليها
بعد كل الظروف اللي مرت بيها ومش هتسمح لخوفها انه يضيع فرحتها بحملها
*******************
وصلت الشركة ودخلت المكتب علطول
سيلين بدون مقدمات/ أسر ممكن تيجي معايا
أسر / حبيبتي ليه في حاجة حصلت
سيلين بجدية/ من غير ليه لو سمحت. ممكن تيجي معايا ولا مش فاضي وعندك شغل
أسر / يتحرق الشغل انتي أهم يلا
وخرجوا من الشركة وركب أسر العربية مع سيلين. ومستغرب هما رايحين فين وكل شوية يسألها
واللي مستغربله اكتر ان سيلين بقالها كتير مش بتتحرك بالعربية بنفسها ودايما السواق هو اللي بيسوق. وهي بتبقى ورا بتشتغل على اللاب أو بتراجع شغل ضروري
أسر بتوتر/ حبيبتي طيب ممكن اعرف احنا رايحين فين
سيلين/ هتعرف لما نوصل
وبعد شوية وصلوا ادام المطعم
سيلين/ يلا
نزلوا من العربية ودخلوا المطعم. واتفاجيئ أسر ان المطعم فاضي ومتزين بطريقة رومانسية جميلة
أسر بأندهاش / وااااااااااو
سيلين بابتسامة/ عجبك
أسر وهو بيبوس ايديها / أي حاجة انتي بتعمليها أو بتحطي ايدك فيها مش بس بتعجبني دي بتسحرني
سيلين/ ميرسي
أسر / بس قوليلي الموضوع ده وراه حاجة. والحاجة دي مخلياكي متغيرة بقالك كام يوم. صح
سيلين اخدت ايديه وحطتها على بطنها / صح
أسر بعدم استيعاب / ايه هى بقى
سيلين بابتسامة جميلة / انا جوايا حتة منك. استعد علشان بعد 7 شهور واسبوعين هتبقى بابا. يا احلي راجل في الدنيا
أسر / انتي بتقولي ايه. انتي حامل يعني انا. انا هبقى بابا. وانتي ماما
سيلين بضحكة / في ايه يا حبيبي هي المفاجأة أثرت على عقلك ولا ايه ما اكيد انا حامل يبقى انت هتبقى بابا واكيد برضوه انا هبقي ماما
أسر شالها بسرعة ولف بيها كتير كتيييييير. / هتبقي احلى ماما في الكوووووووون
( صوت ضحكاتهم بقى مالي المطعم وطبعا لأن المطعم فاضي الصوت كان بيتردد حواليهم وبيعمل صدى )
وبعد شوية لما هديوا قعدوا على طربيزة مع بعض
أسر / انتي عرفتي أمتى
سيلين/ زي ما انت قولت عرفت من كام يوم. لكن ماكونتش متأكدة. والنهاردة روحت عند دكتورة وكشفت واتأكدت
أسر / طيب ليه ماعرفتنيش من الأول. ليه خبيتي عني
سيلين/ ماكنتش عايزة اقولك إلا لما أتأكد وبعدين كنت عايزة اقولك بطريقة مناسبة
فكرت استنى واعملك المفاجأة بالليل. لكن ماقدرتش صراحة كنت عايزة اشوف فرحتك دي بسرعة
أسر بفرحة / احلى فرحة في الدنيا واحلى هدية منك ليا يا احلى حاجة في حياتي يا دلوعة قلبي
سيلين/ أيوة ركز على دلوعتك دي. علشان لو بعد ما نخلف اتغيرت. انت حر هخلي عيشتك نكد
أسر بخوف مصطنع/ في ايه يا سيلين دا الحمل لسه ماكملش شهرين وبتهدديني ربنا يبعد عننا النكد
سيلين/ اللهم امين
ودلوقتي جه وقت الباقي
أسر / باقي ايه
سيلين/ العيلة. هتصل بأخواتي واخليهم ييجوا هنا هما واعمامي والكل علشان افرحهم معانا ويشاركونا فرحتنا
أسر بأبتسامة / ربنا يفرح قلبك علطول يا قلبي
بصي اتصلي ب محمود ومحمد وأحمد. ولما نروح في العشا نبقى نقول للباقيين
اتصلت سيلين بمحمود واتكلمت معاه علشان يقابلها في المطعم. ضروري وهو استغرب جدا خصوصا أنها ماراحتش الشركة النهاردة
لكن ساب الشغل وراحلها فورا
وبعدها اتصلت بمحمد وأحمد ورامي كمان
وبعد نص ساعة كانوا وصلوا المطعم كل واحد بعربيته لأنهم مايعرفوش أنها كلمتهم كلهم
دخل محمود الأول واتفاجيئ من شكل المطعم وكانت سيلين علقت ورقة كبيرة مكتوب عليها. ( مرحبا خالو ) بمجرد ما يدخلوا المطعم يشوفوها
محمود دخل وهو مش فاهم حاجة
وقرب من سيلين وأسر وبمجرد ماشافهم استوعب الكلمة اللي شافها
محمود بترقب / انا هبقى خال يعني انتي حامل يا سيلين
سيلين بابتسامة/ شوفت بقى انا ابقى حامل. يعني انت تبقى خال. صح
محمود صرخ من الفرحة وحضنها جامد ورفعها من الأرض. وأسر مبسوط جدا ومستغرب لأنه أول مرة يشوف محمود كدة. بالفرحة دي أو المنظر ده
أسر بابتسامة / براحة عليها يا اخ محمود. بنقولك حامل هتخنق الواد في النص
محمود ساب سيلين بس لسه حاضن رأسها / حبيب خالو ماحدش يقدر يخنقه ابدا
الباب اتفتح ودخل أحمد وشاف الكلمة لكن ما اهتمش. أو ماخدش باله اصلا انه الكلام له هو
واستغرب لما شاف سيلين في حضن محمود وأسر واقف
أحمد / ايه يا جماعة في ايه. سيلين انتي كويسة
سيلين بابتسامة/ أيوة يا قلب سيلين. انا كويسة جدا
أحمد / طيب اومال في ايه
أسر وهو بيشاور على اللوحة / اقرأ كدة اللي مكتوب على اللوحة دي
أحمد باستغراب / مرحبا خالو
محمود / لسه مافهمتش يا حمار
أحمد / ايه ده. هي ماما عندها أخ كان مسافر واحنا هنستقبله
سيلين / أحمد أم الغباء ده. انا حامل وانت هتبقى خالو
أحمد بعدم استيعاب / حامل ازاي يعني. من مين
أسر بضحك على حالة أحمد / يومك مش باينله ملامح. اومال انا بعمل ايه يلاّ
أحمد / لحظة بس لحظة. سيلين. حامل. يعني هي. بطنها انا خال و. سيليييييين
( وجري عليها أحمد حضنها وهما بيضحكوا عليه. ودخل محمد وأحمد بيحصنها وبيصرخ من الفرحة )
محمد قرأ الكلمات اللي على اللوحة ودخل وهو مش فاهم حاجة برضوه
محمد باستغراب / هو في ايه. واحنا جينا هنا ليه
أحمد بفرحة / سيلين حامل يا محمد
محمد وقف يبص لسيلين شوية لحد ما استوعب. والدموع ظهرت في عيونه وقرب من سيلين وحضنها
محمد بفرحة / مبروك يا حبيبة قلبي. مليون مبروك. ربنا يسعد قلبك
سيلين / ربنا مايحرمني منك يا أحن أخ في الدنيا كلها ويخليك ليا دايما يارب ويسعد قلبك ويرزقك بالذرية الصالحة من نورا يارب
( محمد ومراته لسه مش عندهم ولاد. والموضوع مسألة وقت مش اكتر )
محمد بفرحة/ الأول ييجي ابنك بس بالسلامة. هيكون وشه حلو علينا وهنخلف بنت علشان نجوزهاله
سيلين بضحك / بس لسه ماعرفناش نوع البيبي
محمد / انا قلبي حاسس انه هيبقى ولد أن شاء الله
( أسر واقف مبسوط جدا بفرحتهم واحساسهم وحماسهم تجاه المفاجأة. ولكن دايما بيلاحظ أن سيلين بتتعامل مع كل واحد في أخواتها بطريقة مختلفة.)
سيلين/ ناقص رامي. مش عارفة اتأخر ليه
أسر / اتصلي بيه كدة يمكن مش جاي
وبعد ما اتصلت بيه
سيلين / جاي اهوه بس على ما فات على نها وجابها
شوية ودخل رامي ومعاه نها وأول ما فتحوا الباب وشافوا اللوحة
رامي استوعب بسرعة / اعاااااااااااااا. بقيت خالو يا بشرررررررر.
وجري على سيلين حضنها. وأسر واقف هيولع منه دا هو اتحمل أخواتها بالعافيه ييجي هو كمان
أسر / حاسب يا ابني عليها
أحمد بغلاسة / وبعدين مين قالك أنك هتبقى خال
رامي / اومال اليافطة دي محطوطة ليه وبعدين انا قلبي كان حاسس اصلا ومستني اليوم ده بفارغ الصبر
نها / حبيبة قلبي يا سيلووووو. مبروك
سيلين / قلب سيلووو الله يبارك فيكي ويبارك في البنوتة اللي وشها حلو علينا يا احلى خالتو في الدنيا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر نور عز
سما قاعدة في أوضتها وبتفكر في كلام سيلين وبتفتكر كلام نور ونظراته وتصرفاته طول الفترة اللي فاتت وظلمه ليها
نور دخل الأوضة علشان يشوفها زي كل يوم
لقاها كالعادة قاعدة على السرير والاوضة ضلمة إلى حدا ما
نور بأبتسامة / عاملة ايه يا حبيبتي دلوقتي
وبرضوه كالعادة هي بتتجاهل وجوده ومابتبصلهوش حتى
نور بتنهيدة./ اسف اتأخرت عليكي النهاردة في الشغل مع اني وعدتك أن طول ما انتي تعبانة مش هغيب عنك ابدا. لأنك أهم من أي شغل يا حبيبتي
مش عايزة برضوه تنزلي النهاردة تتعشي معايا انا ونورسين
( سما ولا كأنها سمعاه مابتعملش أي رد فعل. وهو قام علشان ينزل لأنه عارف انها مش هترد بسبب مرضها ومش هتبصله بسبب حزنها ومش هتسامحه بسبب جرحها )
نور فتح باب الأوضة علشان يخرج لكن قبل ما يخرج سمع صوت سما
سما بجمود / أنا عايزة اتطلق
نور رجع بسرعة ومسكها بأيده وهو مبسوط جدا.
هو مركزش هي قالت ايه علشان فرحته بسماع صوتها
نور بلهفة/ حبيبتي انتي اتكلمتي. صح انا سمعت صوتك. سمعت صوتك اللي كان واحشني
( وضمها بشوق )
صوتك وحشني اوى يا سمايا
سما بعدته عنها بقوة / طلقني
نور بحزن من رد فعلها وكلامها / مستحيل. مستحيل
سما / مش هقدر أعيش معاك تاني
نور / وأنا مش هقدر أعيش من غيرك
سما / لا انت قدرت وقدرت وقدرت
انت قادر تعمل اي حاجة وكل حاجة ممكن تجرحني وتكسر قلبي
نور / سامحيني يا سما. سامحيني علشان خاطر بنتنا
سما / انا هطلق علشان خاطر بنتنا.
نور / سما اللي انتي بتفكري فيه دا غلط ومستحيل يحصل تعالي ننسى كل حاجة ونبدأ مع بعض من جديد في صفحة بيضة
سما بجمود / مابقاش في صفحات ابدئها معاك. كلها اتقطعت و وصلنا للنهاية
طلقني
نور بصوت عالي / لاء سامعة يا سما لااااااء وياريت تنسي الكلمة دي خالص. وقبل ماتنطقيها تاني فكري في بنتك
سما / ما انا قولتلك انا هعمل كدة علشانها
لما أطلق هعيش انا وهي حياة هادية هعيش عشانها وبس.
لما تعيش مع أم مطلقة.لكن بتسعدها. أحسن ماتعيش مع أم بائسة ميتة مافيهاش روح. مجرد تحفة خاصة لأب مش عايش معاها و زوجة اب تقسى عليها وأمها ماتقدرش تدافع عنها لأنها باختصار ملهاش وجود
نور بهدوء / سما الكلام ده مش هيحصل. انا بس كنت بقول كدة علشان اوجعك زي ما وجعتيني مش اكتر
سما / وهو في اكتر من كدة ايه. انت فعلا وجعتني واخدت حقك مني. لأني زي ما انت قولت أنانية ومابحبش غير نفسي وامي وأبويا الله يرحمه اللي مش هسمح لحد ياخد مكانه زي ما انت قولت
انا جاحدة. انا ما استهلش حبك. انا عدوتك
نور / بتقولي هتعيشي علشان نفسك ما انا نفسك و روحك. وانتي مش عدوتي انتي سمايا
سمايا الصافية اللي مخلوقة علشاني انا وبس وبتظلل عليا انا وبس
سما / غلطان
نفسي. هي بنتي. مش حد غيرها
وسماك الصافية
اتحولت ومابقتش صافيه وظلها مابقاش عشانك والحياة بينا انتهت
( نور قرب عليها ومسكها جامد من دراعها )
نور بصوت عالي/ بقى انا بقالي شهر تحت رجليكي وبتذل ليكي تسامحيني وانتي أول ماتنطقي تقولي طلقني
الطلاق ده تنسيه خالص. انا لو كنت عايز اطلقك كنت عملتها لما عرفت باللي انتي عملتيه مع ابويا. أو كنت طلقتك لما طفشتي وكنت بلف وادور عليكي في كل حتة. وفي الاخر لقيتك في ملجأ أيتام
اسمعي كلمة طلاق دي تنسيها واعملي حسابك حياتنا هترجع زي الأول رضاكي أو غصب عنك. وهنرجع نعيش بشكل طبيعي ومن الليلة يا سما هترجعي تنامي في حضني. لأنك مراتي وهتفضلي مراتي لآخر يوم في حياتك وحياتي. وخلص الكلام
( نور خلص كلامه وسابها وخرج قبل مايتهور عليها. لكن برغم كل الكلام اللي قالوه لبعض.هو فرحان لأنه اخيرا سمع صوتها )
سما بعد ماهو خرج بدأت تبكي بشدة
لسه في نظره غلطانة ومذنبة
لسه زي ماهو ما اتغيرش
حتى مافكرش برضوه يسمعها
لسه هو اللي دايما صح وهي غلط
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر يوسف تاج الدين
محمود اتصل بالعيلة قبل مايشموا من المطعم. وطلب من سناء تحضر الأكل للعيلة كلها لأنهم هيتغدوا عندهم. واتصل بأعمامه وقالهم
والكل استغرب من التجمع المفاجئ ده. لكن محمود قال إن في موضوع ضروري
العيلة كلها قاعدة
وفي توتر شوية مش بيهزروا زي عادتهم
محمود بجدية / عارف ان الكل مستغرب من التجمع ده
لكن انا حبيت اجمعكوا علشان في خبر حلو. كنت هقوله بعد الأكل لكن قولت أفتح نفسكوا بيه الأول
و أسر هو اللي هيقولكم عليه
عادل / ماتقولوا بقى وتخلصونا بدل ما انتوا قاعدين بقالكوا ساعة ماحدش عايز يتكلم
أسر / في فرد جديد هيشرف العيلة بوجوده عن قريب
ليلى / ايه دا فرد مين
أسر / ابني أو بنتي. اللي ربنا يرزقنا بيه بقى
سناء بفرحة / سيلين حامل
سيلين بابتسامة/ أيوة يا ماما
الفرحة انتشرت على العيلة كلها بالخبر السعيد والمفاجأة السارة
ليلى / يعني انا هبقى عمتو
رحمة بفرحة / وأنا كمان هبقي عمتو
أحمد بهمس لرحمة / انتي هتبقي مرات خالو. يا هبلة
رحمة اتكسفت جدا منه وبصت في الأرض
رامي / وأنا هبقي خالو ياااااه
أحمد / خالو مين يا ابني هو تلاقيح جتت ولا ايه.
انا هخليه يقولك يا واد يا رامي هههههههههه
رامي / لا يا ظريف دا انا اللي هخليه يرش عليك مايه ويقولك مش عايزين النهاردة
أما انا بقى فهبقي صاحبه وهيبقي تربيتي. ما انا عمو وفي نفس الوقت خالو. وكمان صاحب أمه
أسر بحدة / اتلم يلاّ ايه صاحب أمه دي
أحمد / هههههههههه هههههههههه اهبل اهبل
وبعدين انا اللي هربي ابن اختي اصلا ومش هخليه يبص في خلقتك
أسر / ومين قالكوا أن انا هسمحلكوا تقربوا من ابني اساسا دا انتوا تعقدوه في حياته
هاجر / طيب سيلين انتي حامل في أد ايه
سيلين/ شهر واسبوعين
نورا / طيب عرفتي هو ولد ولا بنت
صافي / لسه مش هتعرف دلوقتي. لو ولد هتعرف بعد شهر أو أقل
رانيا / ولد او بنت اللي ربنا يجيبه حلو
( وبعد وقت اتعشوا وقعدوا يتكلموا شوية ويضحكوا وينبسطوا )
( ونسيبهم في فرحتهم وسهرتهم الجميلة اللي حبوا يشاركوا بعض فيها )
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
شمس نامت في حضن مهاب بعد يوم طويل مع بعض. قضوه ضحك وفرح. لأن مهاب حّب يعوض الدموع اللي نزلت من عيون شمسه النهاردة بضحك طول اليوم
لكن شمس اتضايقت منه جدا
لما طلب منها ماتتدخلش بين سما ونور. ولا تسألها عن اللي حصل. ولو سما حكت لها تهديها أو تدعمها لكن ماتحاولش تتدخل بينهم أو تتكلم مع نور في أي حاجة.
ودا لأن هو موقفه حرج جدا وماينفعش يتدخلوا بين زوج وزوجته
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سما بطلت عياط وكأن دموعها جفت
ولكن الدموع مش بتجف ابدا
نور دخل الأوضة بدون مايخبط وشافها قاعدة مكانها وصينية الأكل اللي الخدامة طلعتها من شوية فوق الطربيزة والأكل زي ماهو
نور بحنان / حبيبتي ليه ما اكلتيش
سما ماردتش عليه و اتعدلت في السرير ونامت وسحبت اللحاف عليها تخبي وشها
نور ماحبش يضغط عليها في الأكل وقال كفاية اللي حصل من شوية
( لا والله كتر خيرك. حنين اوي )
بعد كان دقيقة سما حست بيه وهو بينام جنبها على السرير
جسمها اتنفض
هي افتكرت أنه قال كدة من عصبيته وبس لكن مافكرتش انه ممكن يغصبها تنام جنبه. بعد ماهو اللي كان هاجرها
وقبل ماتستوعب نومه جنبها
كان نور بيمد ايده علشان يسحبها تنام في حضنه
لكن هي اتنفضت وقامت من على السرير كله
ونور قام هو كمان من الجهه التانية
سما / طلاما انت قررت تنام هنا. انا اللي هسيب الأوضة. أشبع بيها
قبل ماتقرب من الباب كان هو مسكها من ايديها
نور بحدة / اظن انا قولتلك من شوية ان خلاص موضوع اني انام بعيد عنك انتهى وأنك من النهاردة مش هتنامي غير في حضني
سما / مش بمزاجك
مش بمزاجك تهجرني وترجعلي
حضنك مابقاش مكاني
خليك بعيد زي ماكنت لأنه مش هينفع تقرب
انت مابقاش لك مكان في قلبي
انت لو كنت حبتني اد مابحبك عمرك ما كنت تقسى عليا بالشكل ده
ماقدرش أنكر أنك كنت بتحبني.
لكن خلاص الحب ده ضاع او انتهى تقريبا
لأنك لو كان لسه في شوية حب في قلبك ليا. ماكنتش توجعني ولا تكسرني بالشكل ده
لو كنت بتحبني ماكنتش تقهرني.
انا خلاص مابقتش بحبك. مابقاش لك في قلبي مكان ولا حتى في حياتي
انت انتهيت بالنسبالي
وحبنا اللي كان زمان. انتهى لأنه اللي كان. مش بيرجع والماضي هيفضل ماضي وأنا قررت أعيش حيلة جديدة
نور بجنون من كلامها / وانتي متخيلة أنك هتقدري تعيشي من غيري. انسي كلام المسلسلات ده يا سما وشيليه من دماغك. انا صابر عليكي وبحاول احميكي من غضبي
قولتلك الكلام اللي قولتهولك يوم ماتعبتي كان مجرد كلام وبس مافيش منه حقيقة
سما / كلام. مجرد كلام لكن كسرني مجرد كلام لكن وجعني مجرد كلام لكن قهرني
وياريت ماكنش قصدك لكن لاء انت كنت قاصد وبنفسك قولتلي انا قولت كدة علشان اوجعك وفاكر أن كدة مفروض اسامحك لأنه مجرد كلام قولته علشان توجعني. انت بالمبرر ده بتوجعني اكتر
واطمن انا هقدر أعيش من غيرك. زي ما عرفت أعيش قبل كدة وابدأ من جديد. هعيش تاني وابدأ تاني حياة جديدة انت مش موجود فيها والمرة دي البداية هتبقى اقوى لأنها مش بس علشاني دي علشان بنتي. اللي بسببك انا أهملتها
هعيش من غيرك يا نور وانت شوف حياتك مع غيري لأن خلاص لا انت ليا ولا انا بقيت ليك
نور ضمها جامد بجنون وبدأ يبوسها من رقبتها بدون وعي وبشكل غير طبيعي
وبيلمس جسمها بقوة وكأنه بيثبت ملكيته ليها بطريقته الخاصة
نور / مش ليا ازاي. وانتي ملكي وبين ايديا. انتي مستحيل تبعدي عني.
وشالها نور وسط مقاومتها وحطها على السرير بدون مايبعد عنها وبيحاول يجردها من هدومها لكن مش بعنف بقوة لكن بحب واشتياق عاشق بعيد عن معشوقته وقت طويل اوى
لكن هي كانت بتقاوم بكل ما فيها. مستحيل تستسلم لحبه
مستحيل تضعف تاني
مستحيل تسمحله يكسرها مرة تانية
سما / أبعد عني سيبني
نور / اهدي يا حبيبتي انا نور حبيبك. وجوزك.
سما / وأنا مش عايزة يا نور مش عايزة
نور / وأنا هخليكي عايزة بس انتي بطلي تقاومي انا عارف اني وحشتك زي ما انتي وحشتيني.
سما / مش هبطل اقاومك لأني مش عايزة. وانت ماوحشتنيش وانت كدة بتغصبني عليك
نور برضوه لسه بيبوسها وبيلمسها وبيحاول يخليها تدوب معاه ويقتل مقاومتها لكن هي أبت الاستسلام
بقلم:-أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
_______________________________________
سبحانك ربي لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك إني كنت من الظالمين
في قصر نور عز
إحدى الخدم/ أهلا بيكي يا شمس هانم. اتفضلي
شمس / سما فين يا وفاء
وفاء/ في اوضتها حضرتك
شمس / طيب تمام. جهزيلنا عصير فريش على ما انزلها
( وبصت لسيلين ) عن أذنك هطلع انزلها لأنها مش هتنزل لو ماطلعتلهاش
سيلين / اتفضلي
( بعد شوية نزلت سما مع شمس. لما عرفت ان سيلين تحت واستغربت زيارتها جدا)
شمس بأبتسامة / أهي يا ستي سما هانم اللي اصريتي تطمني عليها بنفسك
سيلين / ازيك يا سما عاملة ايه
سما هزت رأسها هزة خفيفة بمعنى كويسة
سيلين بجدية / مابترديش عليا ليه
شمس استغربت جدا لأنها قالت لها أنها مابتتكلمش وكانت هتتدخل وتتكلم لكن سيلين منعتها بنظراتها
سيلين / مش عارفة تردي عليا. بجد والله انا زعلانة عليكي ومتأثرة جدا. وجوايا شفقة كبيرة على حالك
شمس بحدة / سيلين لو سمحتي ما ينفعش اللي بتقوليه ده
سيلين بجدية/ ما ينفعش ليه. هي فعلا تستحق الشفقة لأن اكيد اللي وصلها للحالة دي حاجة كبيرة اوى
( وبصت لسما اللي ظاهر على ملامحها جمود لكن جمود حزين )
البقاء لله. كلنا هنموت
( سما رفعت راسها وبتبصلها بأستغراب )
سيلين بتعاطف مصطنع / ايه مش انتي وصلتي للحالة دي لأنك زعلانة على حد مات ومش هتشوفيه تاني
( سما هزت راسها بنفي لكن سيلين كملت )
بس اللي اعرفه ان باباكي مات من زمان. اممممم يبقى مامتك
( سما هزت راسها بنفي سريع جدا )
سيلين بأستغراب مصطنع/ ايه ده اومال مين. ( بصت لشمس ) هو مافيش حد مات يا شمس
شمس بدهشة من أسلوب سيلين وكلامها / لاء ماحدش مات
سيلين/ طيب يبقى كدة في حاجة تانية. اوعى تكون بنتك فيها حاجة او
( وماكملتش كلامها لما سما هزت راسها بنفي وبأيديها كمان )
سيلين بصوت عالي/ اومال ايه لما ماحدش مات وبنتك بخير
ايه بقى اللي ممكن يوصلك للحالة دي
ايه اللي ممكن يخليكي ضعيفة بالشكل ده لدرجة أنك تفضلي الصمت والهروب عن المواجهة
( ولأول مرة من وقت ما خرجت من المستشفى تنزل دموع من عيون سما وشفايفها ارتعشت من تأثرها بكلام سيلين )
سيلين بصوت أعلى / ايه برضوه مش عايزة تردي على كدة دي حاجة كبيرة اوى ملهاش حل.
شمس حضنت سما لما لقيت دموعها نزلت / سيلين ا
قاطعتها سيلين لما شدت سما من حضنها بهدوء واتكلمت وهي جسمها بيتنفض مع سما
سيلين بحرقة / الدنيا كسرتك مرة واحدة بعد ما كنتي أسعد واحدة في الكون
( وافتكرت لما اكتشفت حقيقة أمها وكذب عيلتها '
خسرتي كل حاجة بتحبيها
عمرك اتسرق منك
( افتكرت لما بعدت عن أخواتها)
ولا حلم كبير اتقتل حتى قبل ماتعرفي انه اتحقق
( افتكرت لما اجهضت قبل ما تعرف بحملها )
اتقتل ادامك حد عزيز عليكي وشوفتيه بيموت وانتي عاجزة عن أنك تلحقيه
( وافتكرت موت عدنان )
ردي قولي ايه وصلك للحالة دي
سما بدموع شديدة ونبرة صوت مرتعشة وكأنها طفل بيتكلم / ا إ انا مقهورة اوى
( شمس كانت في دنيا تانية خالص ومركزة بس في كلام سيلين وفاقت لما سمعت صوت سما وحاولتها انها تتكلم )
سيلين/ وايه اللي قهرك. ها ايه
علشان تستسلمي بالشكل ده لازم تكون حاجة كبيرة اوى من اللي قولت عليها أو مرض خبيث مش هتقدري تتعالجي منه
سما ببكاء / انا مكسورة من جوايا اوى قهرني. وكسرني و وقف يتفرج عليا
قسي عليا ونسي اني مليش غيره في الدنيا
سيلين بأستهزاء/ وانتي عملتي ايه. وقعتي وسمحتيله يقهرك ويكسرك بكل ضعف صح
سما / غصب عني. انا اتصدمت فيه اوى. دا كان كل حاجة ليا
سيلين / وبالنسبة لبنتك وأمك وشغلك وحياتك ايه ؟
لو هو كل حياتك دول يبقوا ايه
( قاطع كلامهم نورسين لما رجعت من مدرستها )
نورسين / مامي انا جيت. ( لاحظت دموعها ) ايه ده. مامي انتي بتعيطي
شمس / حبيبتي مش تسلمي علينا
نورسين / سوري انطي ازيك
شمس / الحمد لله يا حبيبتي اعرفك طنط سيلين
نورسين / ازيك انطي سيلين
سيلين بأبتسامة / أهلا يا قلبي. انطي جميلة منك اوى
نورسين / انطي هي ماما بتعيط ليه
شمس / أصلها حاسة بصداع اطلعي يلا غيري هدومك يا حبيبتي ولما تنزلي ماما هتكون كويسة
نورسين ( حضنت سما وباست جيبينها وابتسمتلها وطلعت )
سيلين/ شوفتي بنتك.
بنتك اللي انتي مش حطاها في حساباتك
هي اقوى منك
لم دخلت شافت دموعك وزعلت ومع ذلك ابتسمت في وشك علشانك
وحضنتك واهتمت بيكي في وقت اللي انتي واجبك تهتمي بيها وتحتويها
لكن انتي ولا همك. مفروض لو انتي ضعيفة نظرة واحدة منها تخليكي قوية علشانها مش علشان نفسك
انا جيت علشان اطمن عليكي لأنك مريضة. لكن للأسف لقيتك ميتة مش مريضة
سما بدموع / كفاية. كفاية ارجوكي ارحميني
سيلين/ ارحمي انتي نفسك وبنتك. واحمدي ربنا علي حالك في غيرك ربنا ابتلاهم بلاء ملهوش دوا لكن هما صبروا. وانتي اصبري على بلائك و بطلي ضعف واستسلام.
شمس / خلاص يا سيلين. علشان هي صحتها ماتتحملش اكتر من كدة. انا ما صدقت سمعت صوتها تاني
سيلين/ هو انتي فاكرة انا كدة اتكلمت.للأسف في كلام كتير اوى جوايا بس مش هقوله. لأني زي ماقولتلك شفقانة عليكي
( نورسين نزلت تاني بعد ما غيرت هدومها وضربت من سما ولقيتها لسه بتعيط )
نورسين بحزن / انتي لسه بتعيطي يا مامي. دماغك بتوجعك اوى
( وباست راسها تاني ) انا بوستك تاني غلطان الصداع يروح زي ما كنتي بتعملي معايا يا مامي
سما حضنتها جامد / حبيبة قلب مامي وعمر مامي.
نورسين بفرحة / مامي انتي اتكلمتي صح اتكلمتي
سيلين بنظرات لسما / أيوة يا حبيبتي مامتك اتكلمت. اتكلمت علشانك
نورسين / انا مبسوطة اوى يا مامي
سيلين/ عن اذنكم انا لازم امشي. وفكري مع نفسك يا سما. وبعد ما تفكري معاها فكري فيها
( سيلين خلصت كلام وخرجت )
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد ما سيلين مشيت
شمس قعدت شوية مع سما ولما اطمنت عليها. خرجت من عندها هي كمان.
وطول ماهي في العربية بتفتكر كلام سيلين لأنه زي ما أثر على سما أثر عليها هي كمان وفكرها بكل اللي شافته في حياتها
وبدلا ما كانت هتروح على القصر طلبت من السواق يروح الشركة عند مهاب
*******************
مهاب في الشركة
قاعد في اجتماع مع الموظفين الإداريين بيتكلموا عن إدارة الشركات والفروع
شمس وصلت وبدون حتى ما تقول سلام عليكم للسكرتيرة أو تخبط على الباب دخلت علطول
مهاب اول ما شافها وقف فوراً واتخض من شكلها
وهي كانت واقفة بتقوله بنظراتها انا محتجالك
مهاب / شمس. في حاجة حصلت.
شمس حركت راسها بنفي وفضلت واقفة مكانها. مابتتحركش و مهاب قرب عليها و وقف ادامها وبيبص في عيونها بقوة كأنه بيتعمق فيهم
مهاب بصوت عالي/ الاجتماع انتهى ونبقى نكمل وقت تاني اتفضلوا
ومع خروج آخر موظف من المكتب
كانت شمس اترمت في حضن مهاب والدموع نزلت من عيونها بشكل رهيب
مهاب بخضة / حبيبتي في ايه مالك. حد زعلك ردي عليا
شمس / سيبني اعيط في حضنك يا مهاب. ارجوك
انا محتاجة اعمل كدة اوى
مهاب / انا كلي ملكك وأبكي براحتك لحد ماترتاحي
وبعد دموع كتير وبكاء شديد
مهاب بهدوء / ممكن اعرف بقى حبيبتي مالها
شمس بأبتسامة / والله يا حبيبي أنا حسيت ان انا عايزة اعيط في حضنك. في الأول اترددت علشان انت مابتحبنيش اعيط ودا بيزعلك لكن بصراحة ماقدرتش وفكرت بأنانية في اني اريح نفسي واحقق رغبتي
مهاب بعدم اقتناع/ يعني عايزة تفهميني أن مافيش سبب لكل ده
شمس / هو بس انا أفتكرت كل حاجة مرت علينا في حياتنا واتأثرت ولقيت نفسي هعيط وجيتلك. انت اتضايقت
مهاب بابتسامة/ عمري ما أتضايق من كدة ابدا يا شمسي. انا حضني ملكك. انا كنت هتضايق لو ماعملتيش كدة. انا صحيح بزعل من دموعك وبكرهها لكن لو هتنزل من عيونك لازم ايدي تكون موجودة علشان تمسحها. ودراعي علشان يضمك وصدري علشان تنزل عليه
شمس بمرح بسيط / وقميصك علشان يتغرق منها هههههههههه
مهاب / هههههههههه الوحم يا قلبي عامل معاكى عمايله ضحك وعياط في يوم واحد ( وحط ايده على بطنها )
الواد ده شكله هيطلع شقي اوي
شمس / هههههههههه اكيد طبعا. لابوه. وعن اذنك بقى امشي انا علشان ارجع على القصر لسه ماروحتش
مهاب / انتي روحتي لسما
شمس / أيوة
مهاب / وهي عاملة ايه دلوقتي
شمس بفرحة / اتكلمت يا مهاب
مهاب / بجد. اتكلمت
شمس / أيوة وبصراحة الفضل لسيلين ربنا جعلها سبب علشان تتكلم
مهاب بأستغراب / سيلين تاج الدين
شمس / أيوة أصل هي راحت معايا عند سما واتكلمت معاها شوية و ببص لقيت سما اتكلمت تأثيرها أحسن من الدكاترة النفسيين
( وقعدوا يتكلموا شوية وبعدين مهاب قرر يخرج معاها ويتغدوا برة. ويقضي باقي اليوم معاها )
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سيلين بعد خروجها من عند سما اتصلت بالمطعم بتاع العيلة وطلبت منهم يحجزوه كله النهاردة وقررت تعمل مفاجأة لأسر
وراحتله علي الشركة
وطول الطريق. وهي بتحمد ربنا على هديته ليها
بعد كل الظروف اللي مرت بيها ومش هتسمح لخوفها انه يضيع فرحتها بحملها
*******************
وصلت الشركة ودخلت المكتب علطول
سيلين بدون مقدمات/ أسر ممكن تيجي معايا
أسر / حبيبتي ليه في حاجة حصلت
سيلين بجدية/ من غير ليه لو سمحت. ممكن تيجي معايا ولا مش فاضي وعندك شغل
أسر / يتحرق الشغل انتي أهم يلا
وخرجوا من الشركة وركب أسر العربية مع سيلين. ومستغرب هما رايحين فين وكل شوية يسألها
واللي مستغربله اكتر ان سيلين بقالها كتير مش بتتحرك بالعربية بنفسها ودايما السواق هو اللي بيسوق. وهي بتبقى ورا بتشتغل على اللاب أو بتراجع شغل ضروري
أسر بتوتر/ حبيبتي طيب ممكن اعرف احنا رايحين فين
سيلين/ هتعرف لما نوصل
وبعد شوية وصلوا ادام المطعم
سيلين/ يلا
نزلوا من العربية ودخلوا المطعم. واتفاجيئ أسر ان المطعم فاضي ومتزين بطريقة رومانسية جميلة
أسر بأندهاش / وااااااااااو
سيلين بابتسامة/ عجبك
أسر وهو بيبوس ايديها / أي حاجة انتي بتعمليها أو بتحطي ايدك فيها مش بس بتعجبني دي بتسحرني
سيلين/ ميرسي
أسر / بس قوليلي الموضوع ده وراه حاجة. والحاجة دي مخلياكي متغيرة بقالك كام يوم. صح
سيلين اخدت ايديه وحطتها على بطنها / صح
أسر بعدم استيعاب / ايه هى بقى
سيلين بابتسامة جميلة / انا جوايا حتة منك. استعد علشان بعد 7 شهور واسبوعين هتبقى بابا. يا احلي راجل في الدنيا
أسر / انتي بتقولي ايه. انتي حامل يعني انا. انا هبقى بابا. وانتي ماما
سيلين بضحكة / في ايه يا حبيبي هي المفاجأة أثرت على عقلك ولا ايه ما اكيد انا حامل يبقى انت هتبقى بابا واكيد برضوه انا هبقي ماما
أسر شالها بسرعة ولف بيها كتير كتيييييير. / هتبقي احلى ماما في الكوووووووون
( صوت ضحكاتهم بقى مالي المطعم وطبعا لأن المطعم فاضي الصوت كان بيتردد حواليهم وبيعمل صدى )
وبعد شوية لما هديوا قعدوا على طربيزة مع بعض
أسر / انتي عرفتي أمتى
سيلين/ زي ما انت قولت عرفت من كام يوم. لكن ماكونتش متأكدة. والنهاردة روحت عند دكتورة وكشفت واتأكدت
أسر / طيب ليه ماعرفتنيش من الأول. ليه خبيتي عني
سيلين/ ماكنتش عايزة اقولك إلا لما أتأكد وبعدين كنت عايزة اقولك بطريقة مناسبة
فكرت استنى واعملك المفاجأة بالليل. لكن ماقدرتش صراحة كنت عايزة اشوف فرحتك دي بسرعة
أسر بفرحة / احلى فرحة في الدنيا واحلى هدية منك ليا يا احلى حاجة في حياتي يا دلوعة قلبي
سيلين/ أيوة ركز على دلوعتك دي. علشان لو بعد ما نخلف اتغيرت. انت حر هخلي عيشتك نكد
أسر بخوف مصطنع/ في ايه يا سيلين دا الحمل لسه ماكملش شهرين وبتهدديني ربنا يبعد عننا النكد
سيلين/ اللهم امين
ودلوقتي جه وقت الباقي
أسر / باقي ايه
سيلين/ العيلة. هتصل بأخواتي واخليهم ييجوا هنا هما واعمامي والكل علشان افرحهم معانا ويشاركونا فرحتنا
أسر بأبتسامة / ربنا يفرح قلبك علطول يا قلبي
بصي اتصلي ب محمود ومحمد وأحمد. ولما نروح في العشا نبقى نقول للباقيين
اتصلت سيلين بمحمود واتكلمت معاه علشان يقابلها في المطعم. ضروري وهو استغرب جدا خصوصا أنها ماراحتش الشركة النهاردة
لكن ساب الشغل وراحلها فورا
وبعدها اتصلت بمحمد وأحمد ورامي كمان
وبعد نص ساعة كانوا وصلوا المطعم كل واحد بعربيته لأنهم مايعرفوش أنها كلمتهم كلهم
دخل محمود الأول واتفاجيئ من شكل المطعم وكانت سيلين علقت ورقة كبيرة مكتوب عليها. ( مرحبا خالو ) بمجرد ما يدخلوا المطعم يشوفوها
محمود دخل وهو مش فاهم حاجة
وقرب من سيلين وأسر وبمجرد ماشافهم استوعب الكلمة اللي شافها
محمود بترقب / انا هبقى خال يعني انتي حامل يا سيلين
سيلين بابتسامة/ شوفت بقى انا ابقى حامل. يعني انت تبقى خال. صح
محمود صرخ من الفرحة وحضنها جامد ورفعها من الأرض. وأسر مبسوط جدا ومستغرب لأنه أول مرة يشوف محمود كدة. بالفرحة دي أو المنظر ده
أسر بابتسامة / براحة عليها يا اخ محمود. بنقولك حامل هتخنق الواد في النص
محمود ساب سيلين بس لسه حاضن رأسها / حبيب خالو ماحدش يقدر يخنقه ابدا
الباب اتفتح ودخل أحمد وشاف الكلمة لكن ما اهتمش. أو ماخدش باله اصلا انه الكلام له هو
واستغرب لما شاف سيلين في حضن محمود وأسر واقف
أحمد / ايه يا جماعة في ايه. سيلين انتي كويسة
سيلين بابتسامة/ أيوة يا قلب سيلين. انا كويسة جدا
أحمد / طيب اومال في ايه
أسر وهو بيشاور على اللوحة / اقرأ كدة اللي مكتوب على اللوحة دي
أحمد باستغراب / مرحبا خالو
محمود / لسه مافهمتش يا حمار
أحمد / ايه ده. هي ماما عندها أخ كان مسافر واحنا هنستقبله
سيلين / أحمد أم الغباء ده. انا حامل وانت هتبقى خالو
أحمد بعدم استيعاب / حامل ازاي يعني. من مين
أسر بضحك على حالة أحمد / يومك مش باينله ملامح. اومال انا بعمل ايه يلاّ
أحمد / لحظة بس لحظة. سيلين. حامل. يعني هي. بطنها انا خال و. سيليييييين
( وجري عليها أحمد حضنها وهما بيضحكوا عليه. ودخل محمد وأحمد بيحصنها وبيصرخ من الفرحة )
محمد قرأ الكلمات اللي على اللوحة ودخل وهو مش فاهم حاجة برضوه
محمد باستغراب / هو في ايه. واحنا جينا هنا ليه
أحمد بفرحة / سيلين حامل يا محمد
محمد وقف يبص لسيلين شوية لحد ما استوعب. والدموع ظهرت في عيونه وقرب من سيلين وحضنها
محمد بفرحة / مبروك يا حبيبة قلبي. مليون مبروك. ربنا يسعد قلبك
سيلين / ربنا مايحرمني منك يا أحن أخ في الدنيا كلها ويخليك ليا دايما يارب ويسعد قلبك ويرزقك بالذرية الصالحة من نورا يارب
( محمد ومراته لسه مش عندهم ولاد. والموضوع مسألة وقت مش اكتر )
محمد بفرحة/ الأول ييجي ابنك بس بالسلامة. هيكون وشه حلو علينا وهنخلف بنت علشان نجوزهاله
سيلين بضحك / بس لسه ماعرفناش نوع البيبي
محمد / انا قلبي حاسس انه هيبقى ولد أن شاء الله
( أسر واقف مبسوط جدا بفرحتهم واحساسهم وحماسهم تجاه المفاجأة. ولكن دايما بيلاحظ أن سيلين بتتعامل مع كل واحد في أخواتها بطريقة مختلفة.)
سيلين/ ناقص رامي. مش عارفة اتأخر ليه
أسر / اتصلي بيه كدة يمكن مش جاي
وبعد ما اتصلت بيه
سيلين / جاي اهوه بس على ما فات على نها وجابها
شوية ودخل رامي ومعاه نها وأول ما فتحوا الباب وشافوا اللوحة
رامي استوعب بسرعة / اعاااااااااااااا. بقيت خالو يا بشرررررررر.
وجري على سيلين حضنها. وأسر واقف هيولع منه دا هو اتحمل أخواتها بالعافيه ييجي هو كمان
أسر / حاسب يا ابني عليها
أحمد بغلاسة / وبعدين مين قالك أنك هتبقى خال
رامي / اومال اليافطة دي محطوطة ليه وبعدين انا قلبي كان حاسس اصلا ومستني اليوم ده بفارغ الصبر
نها / حبيبة قلبي يا سيلووووو. مبروك
سيلين / قلب سيلووو الله يبارك فيكي ويبارك في البنوتة اللي وشها حلو علينا يا احلى خالتو في الدنيا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر نور عز
سما قاعدة في أوضتها وبتفكر في كلام سيلين وبتفتكر كلام نور ونظراته وتصرفاته طول الفترة اللي فاتت وظلمه ليها
نور دخل الأوضة علشان يشوفها زي كل يوم
لقاها كالعادة قاعدة على السرير والاوضة ضلمة إلى حدا ما
نور بأبتسامة / عاملة ايه يا حبيبتي دلوقتي
وبرضوه كالعادة هي بتتجاهل وجوده ومابتبصلهوش حتى
نور بتنهيدة./ اسف اتأخرت عليكي النهاردة في الشغل مع اني وعدتك أن طول ما انتي تعبانة مش هغيب عنك ابدا. لأنك أهم من أي شغل يا حبيبتي
مش عايزة برضوه تنزلي النهاردة تتعشي معايا انا ونورسين
( سما ولا كأنها سمعاه مابتعملش أي رد فعل. وهو قام علشان ينزل لأنه عارف انها مش هترد بسبب مرضها ومش هتبصله بسبب حزنها ومش هتسامحه بسبب جرحها )
نور فتح باب الأوضة علشان يخرج لكن قبل ما يخرج سمع صوت سما
سما بجمود / أنا عايزة اتطلق
نور رجع بسرعة ومسكها بأيده وهو مبسوط جدا.
هو مركزش هي قالت ايه علشان فرحته بسماع صوتها
نور بلهفة/ حبيبتي انتي اتكلمتي. صح انا سمعت صوتك. سمعت صوتك اللي كان واحشني
( وضمها بشوق )
صوتك وحشني اوى يا سمايا
سما بعدته عنها بقوة / طلقني
نور بحزن من رد فعلها وكلامها / مستحيل. مستحيل
سما / مش هقدر أعيش معاك تاني
نور / وأنا مش هقدر أعيش من غيرك
سما / لا انت قدرت وقدرت وقدرت
انت قادر تعمل اي حاجة وكل حاجة ممكن تجرحني وتكسر قلبي
نور / سامحيني يا سما. سامحيني علشان خاطر بنتنا
سما / انا هطلق علشان خاطر بنتنا.
نور / سما اللي انتي بتفكري فيه دا غلط ومستحيل يحصل تعالي ننسى كل حاجة ونبدأ مع بعض من جديد في صفحة بيضة
سما بجمود / مابقاش في صفحات ابدئها معاك. كلها اتقطعت و وصلنا للنهاية
طلقني
نور بصوت عالي / لاء سامعة يا سما لااااااء وياريت تنسي الكلمة دي خالص. وقبل ماتنطقيها تاني فكري في بنتك
سما / ما انا قولتلك انا هعمل كدة علشانها
لما أطلق هعيش انا وهي حياة هادية هعيش عشانها وبس.
لما تعيش مع أم مطلقة.لكن بتسعدها. أحسن ماتعيش مع أم بائسة ميتة مافيهاش روح. مجرد تحفة خاصة لأب مش عايش معاها و زوجة اب تقسى عليها وأمها ماتقدرش تدافع عنها لأنها باختصار ملهاش وجود
نور بهدوء / سما الكلام ده مش هيحصل. انا بس كنت بقول كدة علشان اوجعك زي ما وجعتيني مش اكتر
سما / وهو في اكتر من كدة ايه. انت فعلا وجعتني واخدت حقك مني. لأني زي ما انت قولت أنانية ومابحبش غير نفسي وامي وأبويا الله يرحمه اللي مش هسمح لحد ياخد مكانه زي ما انت قولت
انا جاحدة. انا ما استهلش حبك. انا عدوتك
نور / بتقولي هتعيشي علشان نفسك ما انا نفسك و روحك. وانتي مش عدوتي انتي سمايا
سمايا الصافية اللي مخلوقة علشاني انا وبس وبتظلل عليا انا وبس
سما / غلطان
نفسي. هي بنتي. مش حد غيرها
وسماك الصافية
اتحولت ومابقتش صافيه وظلها مابقاش عشانك والحياة بينا انتهت
( نور قرب عليها ومسكها جامد من دراعها )
نور بصوت عالي/ بقى انا بقالي شهر تحت رجليكي وبتذل ليكي تسامحيني وانتي أول ماتنطقي تقولي طلقني
الطلاق ده تنسيه خالص. انا لو كنت عايز اطلقك كنت عملتها لما عرفت باللي انتي عملتيه مع ابويا. أو كنت طلقتك لما طفشتي وكنت بلف وادور عليكي في كل حتة. وفي الاخر لقيتك في ملجأ أيتام
اسمعي كلمة طلاق دي تنسيها واعملي حسابك حياتنا هترجع زي الأول رضاكي أو غصب عنك. وهنرجع نعيش بشكل طبيعي ومن الليلة يا سما هترجعي تنامي في حضني. لأنك مراتي وهتفضلي مراتي لآخر يوم في حياتك وحياتي. وخلص الكلام
( نور خلص كلامه وسابها وخرج قبل مايتهور عليها. لكن برغم كل الكلام اللي قالوه لبعض.هو فرحان لأنه اخيرا سمع صوتها )
سما بعد ماهو خرج بدأت تبكي بشدة
لسه في نظره غلطانة ومذنبة
لسه زي ماهو ما اتغيرش
حتى مافكرش برضوه يسمعها
لسه هو اللي دايما صح وهي غلط
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر يوسف تاج الدين
محمود اتصل بالعيلة قبل مايشموا من المطعم. وطلب من سناء تحضر الأكل للعيلة كلها لأنهم هيتغدوا عندهم. واتصل بأعمامه وقالهم
والكل استغرب من التجمع المفاجئ ده. لكن محمود قال إن في موضوع ضروري
العيلة كلها قاعدة
وفي توتر شوية مش بيهزروا زي عادتهم
محمود بجدية / عارف ان الكل مستغرب من التجمع ده
لكن انا حبيت اجمعكوا علشان في خبر حلو. كنت هقوله بعد الأكل لكن قولت أفتح نفسكوا بيه الأول
و أسر هو اللي هيقولكم عليه
عادل / ماتقولوا بقى وتخلصونا بدل ما انتوا قاعدين بقالكوا ساعة ماحدش عايز يتكلم
أسر / في فرد جديد هيشرف العيلة بوجوده عن قريب
ليلى / ايه دا فرد مين
أسر / ابني أو بنتي. اللي ربنا يرزقنا بيه بقى
سناء بفرحة / سيلين حامل
سيلين بابتسامة/ أيوة يا ماما
الفرحة انتشرت على العيلة كلها بالخبر السعيد والمفاجأة السارة
ليلى / يعني انا هبقى عمتو
رحمة بفرحة / وأنا كمان هبقي عمتو
أحمد بهمس لرحمة / انتي هتبقي مرات خالو. يا هبلة
رحمة اتكسفت جدا منه وبصت في الأرض
رامي / وأنا هبقي خالو ياااااه
أحمد / خالو مين يا ابني هو تلاقيح جتت ولا ايه.
انا هخليه يقولك يا واد يا رامي هههههههههه
رامي / لا يا ظريف دا انا اللي هخليه يرش عليك مايه ويقولك مش عايزين النهاردة
أما انا بقى فهبقي صاحبه وهيبقي تربيتي. ما انا عمو وفي نفس الوقت خالو. وكمان صاحب أمه
أسر بحدة / اتلم يلاّ ايه صاحب أمه دي
أحمد / هههههههههه هههههههههه اهبل اهبل
وبعدين انا اللي هربي ابن اختي اصلا ومش هخليه يبص في خلقتك
أسر / ومين قالكوا أن انا هسمحلكوا تقربوا من ابني اساسا دا انتوا تعقدوه في حياته
هاجر / طيب سيلين انتي حامل في أد ايه
سيلين/ شهر واسبوعين
نورا / طيب عرفتي هو ولد ولا بنت
صافي / لسه مش هتعرف دلوقتي. لو ولد هتعرف بعد شهر أو أقل
رانيا / ولد او بنت اللي ربنا يجيبه حلو
( وبعد وقت اتعشوا وقعدوا يتكلموا شوية ويضحكوا وينبسطوا )
( ونسيبهم في فرحتهم وسهرتهم الجميلة اللي حبوا يشاركوا بعض فيها )
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
شمس نامت في حضن مهاب بعد يوم طويل مع بعض. قضوه ضحك وفرح. لأن مهاب حّب يعوض الدموع اللي نزلت من عيون شمسه النهاردة بضحك طول اليوم
لكن شمس اتضايقت منه جدا
لما طلب منها ماتتدخلش بين سما ونور. ولا تسألها عن اللي حصل. ولو سما حكت لها تهديها أو تدعمها لكن ماتحاولش تتدخل بينهم أو تتكلم مع نور في أي حاجة.
ودا لأن هو موقفه حرج جدا وماينفعش يتدخلوا بين زوج وزوجته
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
سما بطلت عياط وكأن دموعها جفت
ولكن الدموع مش بتجف ابدا
نور دخل الأوضة بدون مايخبط وشافها قاعدة مكانها وصينية الأكل اللي الخدامة طلعتها من شوية فوق الطربيزة والأكل زي ماهو
نور بحنان / حبيبتي ليه ما اكلتيش
سما ماردتش عليه و اتعدلت في السرير ونامت وسحبت اللحاف عليها تخبي وشها
نور ماحبش يضغط عليها في الأكل وقال كفاية اللي حصل من شوية
( لا والله كتر خيرك. حنين اوي )
بعد كان دقيقة سما حست بيه وهو بينام جنبها على السرير
جسمها اتنفض
هي افتكرت أنه قال كدة من عصبيته وبس لكن مافكرتش انه ممكن يغصبها تنام جنبه. بعد ماهو اللي كان هاجرها
وقبل ماتستوعب نومه جنبها
كان نور بيمد ايده علشان يسحبها تنام في حضنه
لكن هي اتنفضت وقامت من على السرير كله
ونور قام هو كمان من الجهه التانية
سما / طلاما انت قررت تنام هنا. انا اللي هسيب الأوضة. أشبع بيها
قبل ماتقرب من الباب كان هو مسكها من ايديها
نور بحدة / اظن انا قولتلك من شوية ان خلاص موضوع اني انام بعيد عنك انتهى وأنك من النهاردة مش هتنامي غير في حضني
سما / مش بمزاجك
مش بمزاجك تهجرني وترجعلي
حضنك مابقاش مكاني
خليك بعيد زي ماكنت لأنه مش هينفع تقرب
انت مابقاش لك مكان في قلبي
انت لو كنت حبتني اد مابحبك عمرك ما كنت تقسى عليا بالشكل ده
ماقدرش أنكر أنك كنت بتحبني.
لكن خلاص الحب ده ضاع او انتهى تقريبا
لأنك لو كان لسه في شوية حب في قلبك ليا. ماكنتش توجعني ولا تكسرني بالشكل ده
لو كنت بتحبني ماكنتش تقهرني.
انا خلاص مابقتش بحبك. مابقاش لك في قلبي مكان ولا حتى في حياتي
انت انتهيت بالنسبالي
وحبنا اللي كان زمان. انتهى لأنه اللي كان. مش بيرجع والماضي هيفضل ماضي وأنا قررت أعيش حيلة جديدة
نور بجنون من كلامها / وانتي متخيلة أنك هتقدري تعيشي من غيري. انسي كلام المسلسلات ده يا سما وشيليه من دماغك. انا صابر عليكي وبحاول احميكي من غضبي
قولتلك الكلام اللي قولتهولك يوم ماتعبتي كان مجرد كلام وبس مافيش منه حقيقة
سما / كلام. مجرد كلام لكن كسرني مجرد كلام لكن وجعني مجرد كلام لكن قهرني
وياريت ماكنش قصدك لكن لاء انت كنت قاصد وبنفسك قولتلي انا قولت كدة علشان اوجعك وفاكر أن كدة مفروض اسامحك لأنه مجرد كلام قولته علشان توجعني. انت بالمبرر ده بتوجعني اكتر
واطمن انا هقدر أعيش من غيرك. زي ما عرفت أعيش قبل كدة وابدأ من جديد. هعيش تاني وابدأ تاني حياة جديدة انت مش موجود فيها والمرة دي البداية هتبقى اقوى لأنها مش بس علشاني دي علشان بنتي. اللي بسببك انا أهملتها
هعيش من غيرك يا نور وانت شوف حياتك مع غيري لأن خلاص لا انت ليا ولا انا بقيت ليك
نور ضمها جامد بجنون وبدأ يبوسها من رقبتها بدون وعي وبشكل غير طبيعي
وبيلمس جسمها بقوة وكأنه بيثبت ملكيته ليها بطريقته الخاصة
نور / مش ليا ازاي. وانتي ملكي وبين ايديا. انتي مستحيل تبعدي عني.
وشالها نور وسط مقاومتها وحطها على السرير بدون مايبعد عنها وبيحاول يجردها من هدومها لكن مش بعنف بقوة لكن بحب واشتياق عاشق بعيد عن معشوقته وقت طويل اوى
لكن هي كانت بتقاوم بكل ما فيها. مستحيل تستسلم لحبه
مستحيل تضعف تاني
مستحيل تسمحله يكسرها مرة تانية
سما / أبعد عني سيبني
نور / اهدي يا حبيبتي انا نور حبيبك. وجوزك.
سما / وأنا مش عايزة يا نور مش عايزة
نور / وأنا هخليكي عايزة بس انتي بطلي تقاومي انا عارف اني وحشتك زي ما انتي وحشتيني.
سما / مش هبطل اقاومك لأني مش عايزة. وانت ماوحشتنيش وانت كدة بتغصبني عليك
نور برضوه لسه بيبوسها وبيلمسها وبيحاول يخليها تدوب معاه ويقتل مقاومتها لكن هي أبت الاستسلام
