اخر الروايات

رواية مملكة العشاق الفصل السادس 6 بقلم اسماء ابو شادي

رواية مملكة العشاق الفصل السادس 6 بقلم اسماء ابو شادي


الحلقة (6) رواية ( مملكة العشاق )
بقلم:-أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
________________________________________

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

الأجواء في الحفلة مثيرة. ومبهرة. لكل الأشخاص

مهاب كان مراقب شمس وهي مع سما. وكان واقف هو ونور بيتكلم مع معارف له. وبيبص عليهم لقاهم اختفوا من ادام عينيه.
وقبل ما يقلق شافهم وهما راجعين تاني من نفس المكان اللي شافهم رايحين عليه
بس لاحظ أن ملامح شمس اتبدلت كانت مش شوية حزن وهم دلوقتي بقت عزيمة وإصرار. بس مش فاهم لايه

سما وشمس رجعوا وقعدوا على نفس الطربيزة اللي كانوا عليها من شوية وهما بيتكلموا
ولمحوا سيلين مع الجروب ( ليلى ورامي وأحمد و رحمة و مندو و فريدة ونها وفارس )
بيهزروا ويضحكوا وملامحها مختلفة خالص عن ما كانت معاهم من شوية.
دلوقتي بنت عادية صغيرة بتهزر مع صحابها
أما من شوية كانت امرأة. ناضجة عندها خبرة في الحياة وبتنصحهم وكأنها هي أكبر منهم مش العكس

( انتوا لسه شوفتوا حاجة )

سما / غريبة اوي سيلين دي اللي يشوفها وهي كانت بتتكلم معانا يحس ان دي واحدة تانية خالص

شمس / عندك حق. الناس مظاهر و ربنا هو اللي يعلم باللي في قلوبهم. وسيلين اصلا تعتبر حديث الصحف هي وعيلتها. وبيقولوا أنها غامضة جدا في ناس يقولوا متدلعة وغيرهم يقولوا جريئة وناس يقولوا خارقة الذكاء. الكلام عنها كتير. بس اللي لفت نظري من سنة خبر فرحها لما شوفت صورتها وكانت لابسه فستان أسود

سما باندهاش / أسود

شمس / اه والله. هي متجوزة ابن عمها بيشتغل ظابط وباين كدة ماكنتش راضية عن الجوازة لأن ايه اللي هيخليها تعمل كدة لو بتحبه

**************

محمود مسك الميك وأتكلم بثقة وكبرياء / أهلا وسهلا بيكوا. حضراتكوا نورتونا. ونورتوا قصر يوسف تاج الدين
وطبعا انتوا هنا بمناسبة عيد ميلاد سيلين
الملكة المتوجة على عرش عيلة تاج الدين
( وبعد كلمات ترحيب شوية وتفاخر بعيلته وأخواته )
طلب من سيلين تيجي وترحب بالضيوف

( ودي بقى نوع جديد لسما وشمس علشان يتعرفوا عليه )

سيلين بثقة وكبرياء/ مافيش كلام اقوله بعد كلام أخويا الكبير محمود تاج الدين
غير أن انا سعيدة بحضوركم واهلا وسهلا بيكم.
وشكرا لانكم قبلتوا تشاركونا الاحتفال
وأنا كنت عايزة اقول حاجة
اكيد كلكوا سمعتوا التجربة اللي انا خوضتها الفترة اللي فاتت في لبنان.
مش هقول اني بشكر حد
لأن اللي وقفوا جنبي هما عيلتي واحنا فى عيلتنا مافيش حاجة اسمها شكر بين أفرادها
بس اللي هقوله هو أن عيلة تاج الدين. هتفضل دايما في الصدارة وفوق في القمة
وافرادها زي الجبل العالي
واقف بشموخ وقوة بيتحدا إي حد وأي حاجة ومابتهمهوش عواصف ولا صعوبات
يعني يا جبل مايهزك ريح
الحمد لله ربنا انعم علينا بنعمة كبيرة جدا وهي ترابطنا وتمسكنا ببعض مهما حصل
احنا قلعة محصنة ضد أي عدو أو خسيس أو مافيا قلوبهم منزوع منها الرحمة. أو منافس فاسد
لكن مفتوحة للي بيتعاملوا نزاهة وشرف حتى لو كانوا منافسين لينا. دا مايصنعش منهم أعداء لينا.
اسفة إني طولت عليكوا بس قبل ما انهي كلامي أحب أذكر حاجة بسيطة النهاردة مش بس عيد ميلادى دا عيد جوازي
احلى حاجة في حياتي وعمري كله. ( وباجمل ابتسامة مليانة بكل معاني الحب والفخر ) أسر عادل تاج الدين ربنا يديمك في حياتي نعمة

كل الموجودين هللوا و رامي بيصفر مع التصفيق الحار من المدعويين
ونظرات سما وشمس المبهورين بيها وأسر اللي قرب منها و وقف ادامها بكل حب

أسر بهمس وهو بيحرك شفايفه وبيشاور على السما / بصي فوق

سيلين بقت للسما وانطلقت ألعاب نارية جميلة جدا جدا ومذهلة
على شكل قلب وسهمين واسم أسر وسيلين

والمدعوين انبهروا اكتر واكتر

وأسر قرب من سيلين وضمها لحضنه واشتلغت موسيقى رومانسية جدا
وبدأوا يتمايلوا عليها بكل رومانسية ونظراتهم كلها عشق

و الناس ابتدوا يشاركوهم في الرقص وكل واحد مع حبيبته

سما / بسم الله ماشاء الله ربنا يسعدهم يارب ويحفظهم

شمس بأبتسامة / اللهم امين. بجد عسل اوى قال وأنا اللي كنت فكراهم مش متجوزين على حب

سما / عادي ممكن فعلا يكون كلامك صح. بس حبوا بعض بعد الجواز

شمس / مش معقولة طبعا انتي شيفاهم عاملين ازاي

سما / شيفاهم وبقولك عادي. واحتمال كبير يكون ده صح. زي ما في ناس بيتجوزوا عن حب وحبهم بيضيع بعدين في ناس بيتجوزوا من غير حب. لكن بيتولد بينهم بعد الجواز

شمس / ربنا يسعد الناس كلها يارب

سما بأمل / اللهم امين

شمس / بقولك ايه. مش كفاية كدة ونمشي بقى انا بصراحة قررت أنفذ كلام سيلين من دلوقتي

سما / أحسن يلا بينا و ربنا يقدم اللي فيه الخير

شمس قربت على مهاب وهو ساب الناس اللي واقف معاهم

شمس / حبيبي مش هنمشي بقى

مهاب بأستغراب / نمشي. انتي عايزة نمشي تمام انتي عارفة مابحبش الجو ده بس انا لما لاحظت أنك مستمتعة سيبتك

شمس / ما انا فعلا استمتعت بس كفاية كدة بقى علشان مااتعبش

مهاب بقلق / ليه انتي حاسة بتعب ولا حاجة

شمس / لا يا حبيبي. بس برضوه لازم اخد حذري علشان ما اتعبش

مهاب بتأكيد / عندك حق طيب يلا.
نور احنا هنمشي

نور / تمام واحنا كمان هنمشي انا ذهقت من الجو ده

******************

الحفلة استمرت والأجواء اشتعلت اكتر واكتر

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

مهاب وشمس وصلوا القصر وطلعوا على الجناح بتاعهم
وبمجرد مادخلوا

شمس اترمت في حضن مهاب وضمته جامد جدا

شمس بلهفة وعشق / انا اسفة. سامحني. عارفة اني أنانية ورغبتي في تحقيق حلمي سيطرت عليا ومافكرتش فيك قبل ما اخد القرار لوحدي
صدقني والله العظيم ما اعرف انا ازاي قدرت اعمل كدة اصلا
بس انا كل اللي كنت بفكر فيه اني عايزة ولاد كتير منك . عايزة 10 ولاد و 10 بنات ويكونوا منك انت. تكون أبوهم وأنا امهم. عايزة عيلة كبيرة اوى يا مهاب تكون أنت أساسها ذا كان كل حلمي لكن صدقني انت أهم من أي حلم وأي حاجة وأنا والله العظيم ممكن اعمل اي حاجة علشانك. سامحني ارجوك

مهاب بحنان / اهدي يا شمس. اهدي حبيبتي

شمس / سامحني وصدقني هسمع كلامك في كل حاجة ومش هخرج من البيت خالص لو انت مش عايزني أخرج
ولو عايزني اعمل فحص كل يوم هعمل وهلتزم بكل اللي انت عايزه ولو مش عايزني أتحرك خالص مش هتحرك
انا بحبك اوى اوى اوى

مهاب بحب / وأنا بعشقك اوى اوى اوى وغصب عني بخاف عليكي اوى اوى اوووووووي

شمس / وأنا بعشق خوفك عليا. انت كنت بتقول أنك بتخاف على خوفك عليا. أنا بقى بعشقه زي مابعشق كل حاجة فيك

مهاب بابتسامة/ انتي كنتي مخبية كل ده فين

شمس / في القلب يا حبيب القلب والروح

مهاب / لا بسم الله ماشاء الله الحفلة جابت معاكي معفول
وشكلك مش عايزة تجيبيها البر اسكتي بقى خالص وكفاية كدة مش عايز اسمع الكلام ده غير بعد ما حملك يكمل 3 شهور

شمس بابتسامة / هانت كلها 8 أيام

مهاب / انتي بتحسبيهم بقى

شمس بخجل / م ما. ماعلشان انت واحشني

مهاب حضنها جامد بأشتياق.
صحيح هو كان جنبها طول الفترة اللي فاتت لكن كان بيتعامل بجمود وكان في حاجز بينهم
لكن هي قدرت بكل حب أنها تخفي الحاجز ده وتقطع المسافة بينهم قبل ما تكبر

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في قصر نور عز

وصلوا القصر وبمجرد ما الحرس فتحولهم الابواب. بلغوا أحد الحراس بوصول عمته من البلد من ساعة

وبمجرد ما سما سمعت الكلام قلبها اتقبض لأنها بقت بتتشائم من وجودها وكرهتها جدا

نور اتخض لأن ماحدش بلغه من البلد بسفر عمته وأنها جت بشكل مفاجئ وكمان بالليل

فدخل بسرعة علشان يطمن منها
نور / عمتي صفية

صفية / أهلا يا ابن اخوي

نور بقلق / خير يا عمتي في حاجة حصلت في البلد

صفية / أي هو انا ما ينفعش أزور بيت اخوي إلا لو حصل حاجة

سما دخلت في الوقت ده / أذى حضرتك

صفية بأقتضاب ونظرات غيظ / أهلا

نور علشان يجذب نظر عمته / العفو طبعا يا عمتي ذا بيتك وتشرفي في إي وقت. انا بس استغربت مش اكتر لأنك جيتي بالليل وكمان ما اتصلتيش قبلها تعرفيني علشان استقبلك

صفية / اصلي جيالك عشان مصلحة اكديه

نور / طيب ارتاحي الأول من السفر وبعدين نتكلم

صفية / لا خير البر عاجله. ولازم تعرف دلوقتي

نور / خير يا عمتي

صفية / اي انتي هتفضلي واجفة ( واقفة ) اكديه عايزة اتكلم مع ابن أخويا

سما بحرج / عن اذنكم

سما طلعت على فوق ونور أتضايق علشانها لكن سكت لأن ده من وجهة نظره عادي في الصعيد وهي ضيفة ولازم تتحملها.
وبعد ما طلعت نور اخد عمته ودخل المكتب علشان يتكلموا

*****************

سما بعد ما طلعت قلبها انقبض وخايفة الست دي تخرب بيتها اكتر وتقول حاجة تانية لجوزها علشان يكرهها
فنزلت تاني وقررت أنها مش هتديها فرصة تعمل كدة

في أوضة المكتب

صفية / تعرف رحاب بنت خالك عزيز

نور باستغراب / ممكن اكون اعرفها بس مش واخد بالي منها

صفية / بنت كيّف الجمر ( القمر ) اجمل واحدة في العيلة. كانت متجوزة وجوزها مات بقالوا 4 شهور. وسلفها عايز يتجوزها لكن انا جولت اجي اجولك

نور / وتقوليلي انا ليه ايه علاقتي بيها وبجوزها وسلفها

صفية / علاجتك أنها بت خالك وانت اولّ بيها من اخو جوزها

نور / انتي قصدك اتجوزها. انتي نسيتي اني متجوز

( سما وصلت ادام باب أوضة المكتب. وسمعت صوتهم لكن مافهمتش نور قال ايه فقربت اكتر علشان تسمع )

صفية / وفيها ايه ما سلفها متجوز بدل الواحدة اتنين ولو اتجوزته هتبقى التالتة. إنما أنت متجوز واحدة بس. وكمان خلفت بت وقطعت على اكديه إنما بت خلك خلفت ولدين وأنا مرات عمها الكبير و مربياها على يدي واضمنهالك تعيش طوعك بدل بت سلوى دي

( سما اتصدمت من الكلام و مش مستوعبة اصلا )

نور بدهشة / و معاها ولدين كمان

صفية / ما لما تتجوزها عمهم هياخدهم ماهما كبار الله يحرسهم

سما فتحت الباب بسرعة ودخلت بكل قوتها

سما بصوت عالي / انتي يا خرابة البيوت. جاية هنا تخربي بيتي اكتر ماهو مخروب وتجوزي جوزي

صفية بعصبية / انتي بتتصنتي علينا. اهي دي التربية ولا بلاش. سامع يا ابن اخوي

سما / ما لما يكون جوزي بيتكلم مع حربايه زيك عايزة تخرب بيتي لازم اتصنت

نور / سماااااا. اخرسي خالص

سما / لا مش هخرس وانت عجبك الكلام وكل اللي همك أنها معاها ولدين. وقاعد تسمعلها

صفية / وفيها ايه مش شرع ربنا ولا أن بجوله يعمل العيب وبت خاله ضفرها برجبتك انتي وأمك

سما / ماتجبيش سيرة ماما على لسانك دي أحسن منك ومن بلدك كلها على الأقل مابتخربش بيوت حد

نور قرب من سما بعصبية ومسكها من دراعها وبيهزها جامد / مش بقولك اخرسي. اطلعي يلا على أوضتك

سما بدون شعور منها بتحاول تتخلص من ايده / سيبني. انا غلطانة اني بستقبلك في بيتي اصلا. جوزي بيحبني انا وبنته ومش هيتجوز تاني سامعة. خطتك فشلت جوزي مش هيتجوز عليا لو مهما عملتي يا مفترية ( وبصراخ وحرقة ) يا مفترية. عليكي ربنا. عليكي ربنا. الله يهدك ويكفينا شرك

نور مسكها بأيديه الاتنين من كتفها / اسكتي. اسكتي خالص وايه رأيك اني هسمع كلامها وهتجوز بنت خالي و

قاطعته بصدمة / انت بتقول ايه

نور بعنف / بقول اللي سمعتيه انتي بتصرفاتك دي خلتيني أكرهك و

وماكملش كلامه لما جسمها بدأ يرتخي بين ايديه و وقعت في الأرض على ركبها وهي بتبصله هو وصفية

صفية بشماتة / أيوة اتكاهني اتكاهني واعملي الشويتين بتوع بنات مصر دول

سما رفعت عينيها وبصت لنور. اللي هي واقعة بين ايديه وتحت رجليه ورجعت بصت لعيون صفية وشافت الشماتة فيهم
غمضت عينيها واستسلمت للسواد اللي محاوطها

عيشت عشان الحبيب
واهو الحبيب استغنى و أتخلى
طب أعيش لمين غيرك
دا انت دنيتي وعمري لا حبيت قبلك ولا هعرف أحب بعدك
سؤال مسجون بين قضبان قلبي. اتخلق من يوم ما قسيت عليا
هو انت اللي انا حبيته ؟ ؟ ؟
بقلم /أميرة السعادة أسماء أبوشادي

وقبل ما راسها تلمس الأرض كان نور حط ايده ورفعها. لكن كانت هي خلاص

نور بلهفة وخوف / سما. سما. سما ردي عليا

مافيش رد ولا جواب
ولا ينفع حزن ولا عتاب
واتقفلت في وشك الابواب

نور اتفاجئ أنها بتنزف دم من الأنف و ولون وشها بقى أصفر

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في قصر يوسف تاج الدين

الحفلة خلصت والمدعووين مشيوا كلهم ومش باقي غير أفراد العيلة وأصدقاء سيلين بس
والمفاجئة أنهم عملوا ليها حفلة تانية خاصة بيهم هما

و قدمولها الهداية بعد ما طفوا الشمع في توتة كبيرة جدا وعليها صورة سيلين مع العيلة كلها وهي صغيرة وابوها شايلها وأخواتها حواليها والعيلة كلها وأسر كمان معاهم

سيلين كانت مبسوطة جدا ودفنت حزنها في قلبها علشان العيلة وعلشان أسر اللي بيفهمها من نظرة عينيها ماحبتش أنها تهدم فرحته

وسهروا مع بعض واستمتعوا بكل معنى الكلمة.

وبعد ما انهوا الحفلة وكل واحد راح على اوضته علشان يناموا. وفارس ونها. و مندو وفريدة. باتوا في قصر يوسف تاج الدين. علشان ماينفعش يرجعوا الكمبوند دلوقتي ولأنهم تعبوا من السهر والحفلة

***************************

في جناح أسر وسيلين

أول مادخلوا الجناح أسر شالها بين ايديه وسط ضحكاتها

أسر بأبتسامة / احلى عروسة في الدنيا كلها

سيلين / عروسة هههههههههه هههههههههه. ماشي يا عريس

أسر / بحبك اوى و وحشتيني اوى اوى اوووووووي

سيلين/ ايه ده لحقت اوحشك يا أسر دا انا معاك 24 ساعة

أسر بغنا / معايا و وحشني بعيد بتوحشني حبيبي طب قولي ذا يبقى ايييييييييه

سيلين بضحك / يبقى استعباط

وجريت منه الجهه التانية من السرير

أسر / كدة ماشي دا انتي ليلتك مش فايتة

سيلين بضحك/ اعقل يا أسر

أسر / عقل ايه دا انتي جننتيني طول الليل في الحفلة. وأنا بصبر نفسي وأقول هانت هانت وهستفرد بيها ودلوقتي تقوليلي اعقل

سيلين بمرح/ يا أسر بعدين بقى انا تعبانة من السهر والحفلة

أسر / أيوة افضلي ارقصي مع اخواتك. وهيصي في الحفلة ودلوقتي قولي تعبانة. بس لاء ماعنديش انا الكلام ده

( وقرب منها بسرعة ومسكها وقعها على السرير وهو فوق منها )

سيلين بضحك/ ههههههههههههههههههههههه يا مفتري بتستقوى عليا

أسر بحب وهو بيحرك صوابعه على رقبتها بلطافة / عمري ما استقوى عليكي. انا قوتي ليكي انتي مش عليكي يا قلبي

سيلين بطلت ضحك واعصابها ارتخت خالص من لمساته / ربنا يخليك ليا يا حبيبي

أسر بحب / انا بجد مشتاقلك اوى لكن لو انتي مرهقة أو حاسة بتعب. فصدقيني مش هتضايق ابدا و

قاطعته سيلين وماسمحتش له يكمل كلامه لما حطت شفايفها على شفايفه بدعوة صريحة أنها كمان مشتاقة وعندها رغبة في حبه ليها ولمساته

وعاشوا ليلة من ليالي ألف ليلة وليلة. لكن مش شهريار و شهرذاد.
لاء دا أسر وسيلين

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في إحدى المستشفيات الخاصة

نور دخل جري وهو شايل سما بين ايديه ولسه النزيف ماوقفش و الفستان الأبيض بتاعها وحجابها اتبهدلوا بلون دمها وهدومه هو كمان برغم انه طول الطريق كانت راسها مرفوعة علشان النزيف يقف لكن للأسف ماوقفش

نور بصراخ / دكتور. فين الدكاترة اللي هنا.

وفي لحظات كانوا اخدوها منه على غرفة الطوارئ. والدكاترة بيكشفوا عليها. وفي دكتور بيستفسر من نور.

الدكتور / لو سمحت الحالة بتنزف دم من الأنف. فهل ده نتيجة حادثة أو اصطدام راسها في حاجة

نور بخوف شديد / لاء. هي وقعت بين ايديا ولقيتها بتنزف كدة

الدكتور ساب نور ودخل بسرعة لزمايله. وبيفحصوها ولاحظوا أن النبض ..............

ماحدش بيعرف قيمة الحاجة إلا لما بيفقدها

نور واقف ادام الأوضة لكن جسم بس وعقله في مكان تاني خالص وتايه في لحظاته مع حبيبته ولحظة ماوقعت بين ايديه ونظراتها له

وخرج نفس الدكتور اللي كان لسه بيكلمه من شوية

الدكتور بأسف / الحالة نزفت كتير. و الظاهر ان حضرتك اتأخرت على ما وصلت بيها هنا وللأسف النبض وقف و

نور بخفوت / و ايه

الدكتور / البقاء لله

نور ضربات قلبه. بقت سريعة جدا. وكأنه هيقف
حبيبته ماتت.
ماتت بين ايديه
خسرها خلاص ومش هيشوفها تاني
افتكر نظراتها قبل ما تقع ولنا وقعت ادام رجليه وبصتله بصدمة وحزن

وافتكر نظراتها أول ما اتعرف عليها
وأول مرة شافها فيها. وشعرها لما كان بيطير حواليها
ويوم ما اعترفلها بحبه
وافتكر يوم فرحهم لما غنيتله ولما شالها ولف بيها. أو بمعنى أصح كان طاير بيها وهي مبسوطة وفرحانة وطرحتها بتلف معاهم وشعرها
وافتكر لما اتكلموا في أوضة الورد
وافتكر رحلة شهر العسل اللي لفوا فيها العالم كله
وفرحتها بالرحلة والأماكن اللي شافوها
وافتكرها وهي بتجري على شط البحر وشعرها بيطير حواليها وصوت ضحكتها واصل للسما
افتكر كل لحظاتهم الحلوة اللي كان مش فاكرها أو مش عايز يفتكرها
وافتكر محاولاتها أنها تكلمه وتقول منه طول الفترة اللي فاتت
واافتكر لما ولدت وشالوا بنتهم سوا
وتخيل لو بنته لما تعرف أن أمها ماتت وبسببه
هيقولها ايه. انا قتلت أمك
قتلتها مجروحة ومقهورة مني

نور بصراخ / لاااااااااء لاء

لسه شايلك جوا قلبي
لسه فاكرك مش ناسيكي
فاكر كل اللي بينا
فاكر نظرة عينيكي.
فاكر أول مقابلة لما ساعتها لمسة ايديكي
وفاكر لما قولتي اني أغلى حاجة ليكي
كان قلبك مأوة ليا كان رمز للعطاء
ولما بعدت عنك اسف كان كلي غباء
بعتك بأيديا دول والتمن كان رخيص
كان قلبك مخلص جدا وانا قلبي كان خسيس
جرحت فيكي جرح أبدي وعادي ماهمنيش
ولما راجعت قلبي خني سابني ومعرفنيش
فكرت نفسي هبقى حاجة ومن غيرك هعيش
و روحت أحب غيرك ونسيت غيرك مافيش
ورجعت أندم عليكي
راجع وبقول ياريت

لكن ياريت مابترجعش اللي راح ......


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close