اخر الروايات

رواية مملكة العشاق الفصل الخامس 5 بقلم اسماء ابو شادي

رواية مملكة العشاق الفصل الخامس 5 بقلم اسماء ابو شادي


الحلقة5 رواية ( مملكة العشاق)
بقلم:- أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
______________________________________

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

وبعدين
بتهيني وأقول الصبر
بتجرحني وأقول الصبر
بتأذيني وأقول الصبر
بس خلاص
حبيبي خلاص الصبر منك مّل
تعبت معاك وتعبني حبك وخايفة اكره هواك
ماتحسبنيش
ماتحسبنيش على ذنب ماعملتوش أو يمكن عملته وماقصدتوش دا انت ماسمعتنيش
طب اروح لمين وأقول لمين على اللي جوايا
وانت يا حبيبي كل ماليا وهوايا
طب اعمل ايه
اهرب منك
طب واهرب على فين
كفاية قسوة. ليه بتقسا
ارحم قلبي. خلاص الصبر نفسه مّل مني ومنك.
كفايه بقى

دي كانت كلمات سما لنفسها وهي في عربية نور عقلها وقلبها وكيانها اتفقوا أنهم تعبوا ومش قادرين يتحملوا القسوة من حبيبها

وصلوا القصر ونزلت هي من العربية بعد ما الحرس فتحولها الباب
وكمان نور نزل. ونورسين

نور بحدة/ تعالي ورايا على المكتب

سما بصتله وما اتكلمتش

واخدت نورسين ودخلت وطلعت على أوضة بنتها وغيرتلها الهدوم بتاعتها ونيمتها في السرير

نورسين بتذمر / بس انا مش عايزة انام يا مامي

سما / حبيبتي انتي بس حاسة كدة لأنك نمتي قبل كدة. لكن أول ماتسمعي الحكاية اللي هحكيهالك هتنامي علطول

وقعدت سما تحكي لبنتها حكاية وتملس على شعرها وفعلا نامت نورسين بعد ماغلبتها وحكيتلها اكتر من حدوتة

وخرجت من أوضة نورسين لقيت نور ادامها
تجاهلته وراحت على اوضتها

نور اتعصب وراح وراها لكن قبل ما يدخل هي وقفت على الباب ومسكته بأيديها علشان مايدخلش

سما / نعم

نور / أنا مش قولتلك تحصليني على المكتب

سما / كنت بنوم نورسين وخلصت وعايزة أنام لأني تعبانة وأن شاء الله يوم تاني أبقى احصلك على مكتبك

نور بحدة/ أنا حذرتك الصبح بس شكلك نسيتي تحذيري

سما / سوري أصلي بقيت بنسى كتير. عن اذنك علشان عايزة أنام

نور انتبه انها ماسكة الباب بأيديها / انتي واقفة كدة ليه وماسكة الباب مفروض انك بتمنعيني أدخل يعني

سما / لا مش مفروض هو فعلا انا بمنعك لأنه خلاص دي بقت اوضتي لوحدي وانت مابقاش لك مكان فيها.

نور مسك ايديها ونزلها من على الباب وسحبها ودخل بيها الأوضة واتكلم بصوت عالي / سمااااااا. لو فاكرة اني هسكتلك على كلامك ده ومش هعاقبك عليه تبقي عبيطة

سما بسخرية / عاقبني زي ما انت عايز مابقتش تفرق

نور بعصبية / سمااااا

سما / بدون ذعيئ وصوت عالي علشان البنت ممكن تصحا. قول انت عايز ايه وسيبني أنام

نور / لتاني مرة هقولهالك ماتدخليش البنت بينا. وماتعلميهاش الكذب. عايزة تقعدي في عند أمك براحتك روحي إنما بنتي لاء
ماتنامش فبيت حد غريب

سما / وهي لما تنام في بيت ستها يبقى بيت حد غريب

نور بأستهزاء / مش لما يبقى بيت ستها الأول

سما بصدمة من كلامه وطريقته / انت قصدك ايه

نور بحدة/ قصدي اللي فهمتيه أمك تعيش مكان ماهي عايزة وقولتلك مش همنعك عنها علشان ماتفتكريش اني بنتقم منك إنما بنتي لاء

سما غمضت عينيها بحزن عميق واتكلمت بخفوت / أطلع برة يا نور
حرام عليك كفاية بقى. خلاص انا مابقاش عندي طاقة استحمل كلامك وأسلوبك. وياريت تفوق بقى قبل ماتخسرني يا نور

( وعند كلمة الخسارة قلبه دق. وانقبض لكن عقله ما استسلمش لدقات قلبه وبصلها بحدة و استهزاء وخرج وسابها بكل برود )

وبعد ماهو خرج. قعدت هي على سريرها تعيط. وتفتكر اجمل لحظات حياتهم اللي بتجمعهم مع بعض

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في قصر عادل تاج الدين

اتعشوا وبعد الأكل. دخل عادل المكتب وحصله أسر وسامي و رامي وسيلين
علشان يتناقشوا في تفاصيل تخص الشغل

وبعد شوية
دخلت ليلى وهي معاها الشاي

ليلى / ايه يا بابا لسه ماخلصتوش. هو شغل في الشركة وفي البيت

عادل / خلاص يا حبيبتي بس بنتناقش في حاجة مهمة وخرجين

ليلى / طيب يلا بسرعة علشان عايزة سيلين تشوف تصميم الفستان اللي اختارته وصورته بعد ما اتعمل علشان لو في تعديل قبل مايوصل بكرة

سيلين بأبتسامة/ أنا كدة كدة خلصت معاهم وهخرج معاكى وهما يبقوا يحصلونا

رامي بأبتسامة/ طيب اخلعي انتي وسيبيني مطحون هنا يا سيلووو

ليلى / استحمل يا رامي بقى لحد ما الفينال يخلص وارجع اساعدك في الشغل

رامي بنظرات رومانسية/ أن شاء الله لأني خلاص تعبت.

سيلين/ احم. طيب نخرج احنا بقى. ركز بقى معاهم يا رامي. ها. ركز

رامي / ما أنا مركز اهوه

أسر / لا يا خفيف ركز اكتر واتعدل بدل ما اعدلك أنا

خرجت سيلين مع ليلى. وقعدت معاها هي ورحمة. وبيتكلموا عن تصاميم الفساتين

وشوية وخرج رامي وكمان اتكلم عن البدلة بتاعته

( تحس أن عندهم العيد مش حفلة عيد ميلاد 😂😂 )

والكل بيتكلموا. وياخدوا رأي سيلين.
وأسر قاعد هيطلع شرار من ودانه

سيلين بعد فترة طويلة طلعت الجناح بتاعهم

وأسر طلع وراها وفاجئها لما حضنها من ضهرها ودخلوا مع بعض وقفلوا الباب وراهم

سيلين / وحشتني

أسر / وحشتك دا انتي هتتعاقبي عقاب يا سيلين

سيلين بضحك/ ليه يا قلب سيلين

أسر / يومك مش فايت كمان مش عارفة ليه دا كدة العقاب هيتضاعف

سيلين / ومين قالك اني مش عارفة. ولا هو زيادة عقوبات وخلاص

أسر / وحشتيني ومش عارف اتلم عليكي شوية. بجد ندمت اني اصريت نعيش هنا

سيلين / عارفة

أسر / عارفة ايه

سيلين بأبتسامة/ عارفة انك مش مرتاح هنا. ومش حاسس انه بيتك. وأنك برغم انك بتحب العيلة واللمة لكن برضوه بتحب الهدوء. وكمان بتحب تاخد راحتك في كل حاجة وتتصرف زي ما انت عايز من غير ما تعمل حساب لوجود حد.
علشان كدة لحد دلوقتي مش قادر تتأقلم كويس.

أسر بأبتسامة/ لا دا انتي بجد عارفة بقى

سيلين/ لو انا ماحستش بحبيبي مين يحس

أسر / انتي ملكة الاحساس يا حبيبتي. صدقيني أنا مش متضايق رغم أن كل اللي قولتيه صح إلا انه كفاية عليا اشوف ابتسامتك والفرحة في عينيكي

سيلين بحنان / برضوه عارفة ومتأكدة 100% من كدة. وماتقلقش يا حبيبي أنا عندي حل

أسر / أن نرجع بيتنا صح. بس ده صعب بعد ماقررنا اننا نعيش هنا. وخصوصا بابا مبسوط جدا ومش عايز ابعد تاني وازعله. وكمان انتي هنا افضل كتير من هناك

سيلين/ بس الحل اللي انا قصدي عليه. مش اننا نروح نعيش في بيتنا اللي فالكمبوند

أسر / أومال قصدك ايه

سيلين سحبته ودخلت الفرندا ( البلكونة ) / شايف قصر بابا.

أسر / أيوة شايفه

سيلين / والمسافة اللي بين القصر ده وقصر بابا. مناسبة جدا اننا نعمل عليها بيت خاص بينا

أسر / قصدك نبني بيت وسط القصرين

سيلين/ بص يا قلبي. احنا هنهد سور القصر بتاعنا وسور القصر ده. ونبني البيت في المسافة ده. ويبقى قصر أحسن من دول كمان. وإذا كان على الجنينة والمساحة الخضرا والبيسين كمان
فأحنا علشان كدة هنهد الأسوار ونعمل سور كبير حوالين القصور كلها ويتحاوط كويس وبكدة تكون دي قلعة عيلة تاج الدين

أسر / حلوة قلعة دي. هههههههههههههههههههههه.

سيلين/ هههههههههههههههههههههه حبيبي نيتك شمال.
بس ايه رأيك في الفكرة منها نبقى في بيتنا الخاص بينا وكمان في وسط العيلة

أسر / بس تفتكري العيلة هيوافقوا على الكلام ده وخصوصا اخواتك. لأنهم من زمان رفضوا ان القصرين ينضموا لبعض ويلغوا المسافة دي ويحولوها لجنينة أكبر

سيلين بتنهيدة / ماكنش ينفع وقتها. لأن بابا كان رافض والسبب ان مرات بابا صافي اتجوزت أبوك. وكان لازم الفواصل دي. إنما دلوقتي ينفع واخواتي هيوافقوا ومش بس كدة. دول هما اللي هيطلبوا كمان

أسر بأبتسامة / واثقة اوى انتي

سيلين / طبعا. والفكرة دي اصلا في دماغي من زمان اوى. وبيني وبينك قبل حتى مانتجوز أو بابا يموت. كنت بحلم اننا نعمل كدة مع بعض

أسر حضنها جامد / اسف حبيبتي. اسف اني ضيعت وقت كتير اوى علشان اوصلك وافوز بيكي

سيلين بضحك / تفوز بيا

أسر / أيوة . ( وشالها بين ايديه ودخلوا اوضتهم تاني ) فكرتك حلوة و أنا موافق عليها. بس ده مايمنعش أن في عقاب برضوه

أسر نزلها على السرير بحنان و وقف خلع التيشرت بتاعه. / مشتااااااااااق.

سيلين بضحك / وطي صوتك يا مجنون.

أسر / اوطي صوتي ايه دا أنا شوية وكنت هنفجر في العيلة كلها. العصر اجي الاقيكي نايمة على رجل أمك. وبالليل بترغي مع البنات وتساعديهم في اختيار مش عارف ايه.
طيب ساعديني زيهم على الأقل أنا جوزك يعني أوله منهم مش الأقربون أولى بالشفعة. برضوه

سيلين/ اسر يا حبيبي انت اتجننت

أسر وهو بيميل بجسمه عليها / انتي لسه شوفتي جنان.

وبكل قوة واشتياق قبض على شفايفها بشفايفه. لمدة طويلة وكأنه فعلا بيعاقبها على انشغالها عنه
وبعدها ساب شفايفه وبقى يطبع قبلات على كل حتة في وشها و رقبتها

أسر بخفوت وهو بيتخلص من هدومها اللي لبساها / أنا بعشقك ومشتاقلك اوى

سيلين ماردتش عليه بلسانها لكن بادلته العشق بالعشق وشوقه بشوق أكبر
( الحب الحب الشوق الشوق بلولبيف بلولبيف
سوري لازم افصلكم علشان ماتتهوش مني 😂😂 )

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

وتاني يوم
اليوم اللي قبل الحفلة. ماحصلش أي حاجة مع ابطالنا كلهم. غير أن فساتين الحفلة وصلت والاستعدادت بتم وجنينة قصر يوسف تاج الدين بتتجهز للحفلة الأسطورية لسيلين

وسيلين بعتت دعوة لحضور الحفلة. لسما و نور.
سما بصفتها بشمهندسة وصاحبة شركة.
و نور برضوه نفس الصفة
وكمان مهاب وشمس
وبعتت الدعوة بشكل خاص. ودا يعني أنها مهتمة بحضورهم

واخيراااااااااا
يوم الحفلة.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@

يوم الحفلة صباحا
في قصر نور عز

سما وقفت ادام أوضة نور ومترددة تخبط لكن اخدت قرار وخبطت

وهو افتكرها نورسين هتصبح عليه.

نور / ادخل

سما فتحت الباب ومدخلتش. / تسمحلي بدقيقة من وقتك

نور بأقتضاب/ عايزة ايه

سما / بستأذنك رايحة حفلة سيلين تاج الدين النهاردة بالليل

نور / لاء

سما / لو سمحت ماترفضش الحفلة دي انت عارف انها مش مجرد عيد ميلاد بالعكس دا بيحضرها اهم ناس في مصر وبيعتبروها يوم سنوي للتجارة والهندسة ولكل المجالات. ومهم اني أحضرها. لو انت مش عايز تروح عادي

نور / وهتروحي مع مين إن شاء الله لو انا. ماروحتش معاكى

سما بأقتضاب / مع أنس لأنه غير أنه اخويه شريكي

نور / استعدي الساعة 8 ونص. هنروح الحفلة
لأنها بتبقى مليانة صحافة و وجودك هناك من غيري هتتسبب في شائعات كتير

سما / اللي يريحك

وخرجت سما وسابته
من جواها مبسوطة جدا والدنيا مش سيعاها
أخيرا هيخرجوا مع بعض يمكن الأمور تتصلح ما بينهم

بس رجعت ويأست
سما لنفسها / ماتضحكيش على نفسك يا سما نور خلاص بيكرهك وتوقعي منه أي حاجة تجرحك
مستحيل نرجع زي الاول

##########################

في قصر مهاب العدلي

على سفرة الفطار

مازن / أنا وجميلة ان شاء الله مسافرين بالليل شرم نغير جو. وهنسيب شمس هنا معاكوا

سامح / كويس بس ماتطولش هناك

جميلة / لا ناخد شمس معانا. مش هعرف اروح من غيرها

شمس / يا حبيبتي روحي وماتقلقيش عليها. هي مع الولاد وكدة كدة هما متعلقين ببعض. عادي يعني

مازن / سمعتي. وبعدين دا هما يومين مش هنطول دا بعد اذن مهاب طبعا

مهاب / تروحوا وتيجوا بالسلامة. وخد راحتك واتفسحوا براحتكم

جميلة / طيب ما تيجي معانا يا ابيه انت وشمس

مهاب / لا مش هينفع. اولا علشان شمس وصحتها والحمل ثانيا علشان الشغل

شمس / روحوا أنتوا يا حبيبتي واتفسحوا لينا وليكوا

مهاب حس ان شمس محتاجة تغير جو شوية لأنها علطول متضايقة. وغير هو معاملته متغيره معاها من وقت خبر الحمل. فقرر أنه يروح الحفلة خصوصا أنه هي كلمته الصبح عليها علشان تروح

( طبعا سما كلمت شمس واتفقوا أنهم يروحوا لأنهم بيسمعوا عن الحفلة دي كتير. لكن مهاب الصبح رفض. )

مهاب / شمس جهزي نفسك بالليل هنروح حفلة تاج الدين

شمس باهتمام / بتتكلم جد

مهاب بصلها وما اتكلمش ولا رد عليها

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

مساءا
في قصر يوسف تاج الدين

الكل مستعد
أفراد العيلة كأنهم امراء بلبسهم اللي اخر شياكة
وسبحان الله الوسامة والجمال بالوراثة زي الكبرياء بالظبط بيجري في دمهم كلهم

محمود واقف بيستقبل الضيوف ومعاه أسر و رامي ومحمد وأحمد.
أما عادل وسامي. قاعدين مع شخصيات مهمة

وهاجر مع محمود عايشة شخصية ارستقراطية. وبتستقبل الضيوف. و معاها صافي

وليلى و رحمة زي الأميرات في فساتينهم وكل العين عليهم.
( مال وجمال. بقى كل واحد جاي يصتاد عروسة وكمان في بنات جاية تصتاد عرسان. 😂😂 )

نروح للملكة.

سيلين
واقفة ادام المراية وسناء معاها

فستانها لونه وردي.بطبقتين. طبقة لبعد الركبة بشوية. ستان لامع. وفوقها طبقة من الدانتيل الهادئ والشفون.
الفستان كله واسع معادا الأكمام ومنطقة الصدر. غير كدة هو شبه فستان باربي أو أميرة ديزني
وجزمة بكعب متوسط لونها وردي لامع

وسناء أصرت تعملها الميكب وتجهزها بنفسها.

ميكب خفيف جدا ومناسب للون الفستان
وشعرها مجموع من ادام بتاج فضي وفيه فصوص من لون الفستان. ومفرود على ضهرها بشكل يسحر ولونه الأسود زي الليل
( مزة مزة يعني )

شكلها بقى ساحر جدا.
والفستان بيوصف شخصيتها بطريقة جميلة
البراءة مع الجراءة
النعومة والرقة مع الثقة في النفس

خرجت سيلين مع سناء ونزلت الحفلة. أسر اول ما شافها. اتسحر وخطفت عقله بجمالها و رونقها

قرب منها وهو تايه في شكلها

وأول ما وصل عندها شالها ولف بيها كتير كتييييييير وهو حاضنها بقوة

أسر / ملكة على عرش حياتي ودلوعتي

سيلين بأبتسامة خجولة / ربنا مايحرمني منك ابدا وأفضل دلوعتك طول العمر

سناء / ربنا يحميكم من العين يا حبايب قلبي لأن العيون كلها هتكون عليكوا

سيلين / خلي اللي يبص يبص. وربنا هو الحارس واللي عايزوه هيكون

أسر / أنا احتمال آخر السهرة أكون ارتكبت اكتر من 1000 جريمة

سيلين/ يا ساتر يارب

أسر / ماهو انتي بشكلك ده عايزاني ارتكب جرايم وابقى سفاح اللي يبص لمراتي

سيلين / والله انا لابسه فستان محترم اهوه. وكمان حاسة أنه فستان اطفال

أسر / طيب يلا يا طفلتي
وربنا يصبرني طول الحفلة.

نزلوا الحفلة.مع بعض ولفتوا الأنظار بحضورهم

وبدأوا يرحبوا بالضيوف وأسر أتضايق جزء لأن فعلا العيون كلها على سيلين الستات بحقد خبيث والرجالة بأنبهار وإعجاب

أسر بجدية / سيلين. احنا نقعد بقى على جنب شوية مش لازم نفضل نلف في الحفلة خليها تعدي على خير لأني بجد متضايق انك ادامهم بالشكل ده

سيلين بضيق / على فكرة انا لو منتقبة برضوه هيبصوا عليا
هما تقريبا جايين الحفلة علشان يبصوا على الموجودين. واصلا قبل ما أنزل هما كانوا متشوقين علشان يعرفوا شكلي هيبقى ازاي. ودا مش غرور دي ثقة مجتمع مابيحبش غير المظاهر وللأسف احنا منهم

أسر / سيلين انا اسف لو كنت ضايقتك بس صدقيني انا مش مرتاح كدة. عايز اخبيكي عن كل العيون

سيلين / ما تتأسفش يا أسر. دي حاجة تسعدني مش تزعلني

أسر / طلاما قولتى يا أسر تبقي زعلانة

سيلين بأبتسامة / طب اومال أقول إيه

أسر / إيه دا كمان مش عارفة تقولي إيه.

سيلين / طيب أقول حبيبي. لا لا روحي لا لا عمري وقلبي واجنل ما في دنيتي

أسر / انتي أد الكلام الحلو ده

سيلين/ طبعا واكتر من كدة كمان

أسر / طيب اثبتي على كلامك بقى علشان شوية كدة وهنخلع من أم الحفلة دي عشان انا زهقت

سيلين/ ههههههههههههه زهقت. دي لسه في أولها. الفرجة لسه ماخلصتش والمصالح لسه ما ابتدتش بس انت اللي عمرك ماحضرت الحفلة لاخرها

أسر / لا حضرتها لاخرها مرة. وكانت احلى مرة في عمري. السنة اللي فاتت لما بقيتي مراتي فيها

سيلين / اكيد بس دي مش محسوبه. اولا لأنك بالظروف بتاعة الحفلة وقتها. والحوار اللي كنتوا عملينوا عليا. كان لازم تفضل للآخر وكمان هي اصلا خلصت بدري. علشان انا كنت عايزة انكد عليكوا يومها بس سبحان الله النكد كان من نصيبي انا

أسر. / نكد 😨 نكد يا سيلين.

سيلين/ إيه يا بابا انت مش فاكر نفسك وقتها كنت عامل ازاي

أسر / ولو رجع بيا الزمن هعمل نفس اللي عملته واكتر كمان اومال اسيبك تبقي لغيري. مستحيل. بعدك عني دا هو المستحيل نفسه

سيلين بشرود/ لو رجع بينا الزمن انا بقى اللي هعمل حاجات كتير. ندمانة اني معملتهاش

أسر / حبيبتي ال

قاطع كلامهم. عادل

عادل / أسر سيلين تعالوا معايا علشان عايز اعرف أسر على الناس المهمين في البيزنس بتاعنا يا سيلين هينفعوه جدا

سيلين / أيوة طبعا يا عمي معاك حق روح اتعرف عليهم يا أسر. وأنا هروح اشوف رامي والبنات

أسر مشي مع أبوه لما سحبه
وأسر مشي معاه لكن عيونه على سيلين اللي شايفه شردت بعينيها بعيد والحزن اترسم على ملامحها

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

على البوابة وصل نور ومعاه سما ودخلوا. بعد ما الأمن شافوا الدعوة واتأكدوا من شخصياتهم.

سما ملكة برقتها وجمالها. وحتى لو اترسم الحزن على ملامحها ده يزيدها جمال فوق جمالها وماينقصش منه أبدا

أما نور من أول ماشافها وهو قلبه مابطلش دق ونبض بقوة
جميلة. وهتفضل طول عمرها جميلة ودلوقتي اجمل من جميلة بفستانها الأبيض الراقي
( فستان ابيض طويل وفي حزام من تحت الصدر بنفسجي والحجاب نفس لون الحزام. واكتفت بملمع شفايف وكحل من بسيط جدا من لون الحزام. )

نور بيمدلها دراعه علشان تحط ايديها ( تأنكجه ) وهي بصتله و واقفة مترددة. هتموت وتلمسه بس خايفة رعشة ايديها تفضح شوقها له. وتضعفها اكتر بعد ما قررت تاخد موقف وترجع شغلها وتقف ادامه

نور لاحظ ترددها فبص في عيونها اللي بيتهرب منهم طول الطريق

نور بهدوء / حطي ايديكي علشان ندخل يلا

وهي كمان بكل هدوء حطت ايديها اللي فعلا اترعشوا بمجرد لمسته.
أما نور جسمه كله اتنفض انتفاضه غير مرئيه. من لمستها

لكن الاتنين تجاهلوا اللي حصل ودخلوا مع بعض

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

ومن بعد منهم. وصل مهاب العدلي وشمس مراته

مهاب بهيبته المعهودة
وشمس بجاملها الطبيعي وعيونها الساحرة

لابسه فستان زي بتاع سما بالظبط. بالحجاب البنفسجي برضوه لكن هي ماحطتش أي ميكب غير كحل وبس

( طبعا هما اتفقوا يعملوا كدة )
دخلوا مع بعض بكل قوة وكأنهم بيتحدوا الكون كله. وهما أيديهم في ايد بعض. مش هي ماسكة في دراعه لا
الايد في الايد والقلب متيم بعشق القلب والعيون أقسمت أن العشق واحد بس ومن بعده مافيش حد يملاها

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
بعد شوية جوا الحفلة

اختفت سيلين عن العيون. واختلت بنفسها

سيلين / يا ترى لما كنتي بتيجي مصر. كنتي بتشوفيني ازاي. طيب يا ترى دخلتي الحفلة قبل كدة.
طيب كنتي بتضايقي وأنا بعيدة عنك وفي نفس الوقت ادامك لكن مش قادرة تحضنيني
تعرفي أن انا عندي استعداد ادفع عمري كله وكل حاجة وصلتلها في حياتي. مقابل بس حضنك
لحظة واحدة في حضنك تساوي الكون وما فيه
صحيح سناء هي كمان ماما. لكن مش زيك.
مابحسش معاها زي ماحسيت أول ماشوفتك. برغم انك اهنتيني وكسرتي خاطري وقتها إلا أن قلبي حس بأحساس مختلف اوى
كان نفسي ألمسك بأيديا. حتى لما طردتيني وعرفت انك تعبتي وفي المستشفى جريت عليكي. وكنت هموت وكان عندي استعداد أضحى بأي حاجة علشان تعيشي.
كان نفسي وقتها احضنك ولما عرفت انك خلاص موتي ومابقتيش موجودة في الدنيا حزنت. زعلت اووووووي. كنت بلوم نفسي على زعلي عليكي واقول ماتستاهلش
كنت بتعذب بسبب حزني على مرضك وموتك وأحاول اطرد الحزن من قلبي واقول انا معرفهاش ومش أمي
لكن قلبي كان بيخوني. ودي احلى خيانة في كل عمري
انتي تستاهلي تفضلي عائشة جوايا. انتي ما ينفعش تموتي أبدا
انتي احلى وأطيب وأقوى أم في الدنيا.
تفضل عمري كله ادعيلك واتمنى ربنا يجمعني بيكي انتي وبابا في الاخرة
علشان وقتها مش هيكون في مافيا تفرقنا ولا مسافة بينا ولا اسرار مانعرفهاش

وقعدت سيلين تفتكر كل الكلام اللي عدنان كان بيحكيه عنها. وتتأملها في عقلها

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

نور ومهاب واقفين مع بعض و معاهم رجال أعمال بيسلموا عليهم.
أما شمس وسما كانوا قاعدين على الطربيزة اللي كانوا ازواجهم بيشاركوهم فيها من شوية

شمس / بقولك ايه تعالى نتمشا كدة شوية انا زهقت من القعدة ورغي الشغل والصفقات

سما / أحسن. على الأقل نبعد عن الدوشة شوية

وقاموا يمشوا في اتجاه هادي من الجنينة
ومهاب برغم انه بيتكلم مع الناس إلا أن عينه على شمسه

$$$$$$$$$$$$$

عند شمس وسما
وصلوا مكان هادي شوية من الأصوات وكمان الأضواء وشكله جميل

شمس / خوفه عليا بيزيد اوى بقى هيستيري بطريقة مستحيلة. يا سما ذا لما بكح. بيفتح تحقيق وبياخدني للفحوصات. ذا غير الفحص اصلا بقى كل أسبوع. انا تعبت نفسي يفهم بقى اني الحمد لله بقيتي طبيعية وحالتي كويسة واقدر اعمل أي حاجة وكل حاجة. زيي زي بقيت الناس

سما / حبيبتي هو غصب عنه. اللي شوفتوه قبل كدة مش قليل وهو لما يطمن عليكي هيهدا شوية

شمس بيأس / ان شاء الله. نور عامل معاكى إيه. لما شافك وانتوا خارجين ما اتكلمش معاكي

سما / لا ما اتكلمش. وبقى ألعن من الأول. بيقول اني بعلم البنت الكذب. مابقاش بيطيق إي حاجة انا بعملها. نظراته ليا كأني عدوته وبيكرهني مش مراته وحبيبته.
انا مابقتش عارفة انا كنت صح ولا غلط فعلا واستحق اللي هو بيعمله ده

سيلين/ لو حاسة انك غلطانة اعتذري

شمس وسما اتخضوا لما سمعوا الصوت. وبيبصوا لقيوا سيلين قاعدة على جزع شجرة وراهم

سما / انتي مين

سيلين/ انا سيلين تاج الدين. واسفة لو كنت سمعت كلامكوا بس دا بدون قصدي

سما / بس لو انتي سيلين تاج الدين ليه قاعدة كدة

شمس / أيوة انا عرفاكي شوفت صورتك قبل كدة في المجلة.

سيلين/ كويس. كدة عرفتي ان انا سيلين تاج الدين. أما بالنسبة إيه انا قاعدة كدة. فعادي ماتدوقيش. خلينا في موضوعك. لو قلبك حاسس انك غلطانة اعتذري واتنازلي علشان يقبل اعتذارك أما لو مش غلطانة. قوليله وجهة نظرك ودافعي عن نفسك وماتقبليش بالظلم أو البعد

سما ابتسمت بيأس / وفكرك انا ماحاولتش اعمل كدة

سيلين / حاولي تاني وتالت

سما / رافض يسمع

سيلين/ اجبريه يسمعك. اومال تسكتي وتسيبيه عايش في دور الضحية وتفضلي تعذبي نفسك كدة

شمس / إحم احنا اسفين اننا ازعجناكي عن اذنك

سيلين / لحظة انا لسه ماخلصتش كلامي معاكوا

انتي كنتي بتشتكي من خوف جوزك عليكي صح

شمس بحدة / أيوة بس افتكر ان دى حاجة تخصني

سيلين/ عارفة أنها تخصك. بس برضوه هقولك على اللي عندي
بيخاف طمنيه هو خايف يفقدك يبقى انتي حسسيه بالأمان وأنك جنبه ومستحيل تبعدي عنه
ميعاد فحوصاتك والكشف قبل ماهو يقرر اطلبي انتي منه
لو حسيتي بصداع قوليله. وبكده هيثق فيكي وأنك لو حسيتي بحاجة هتعرفيه فهيطمن
أحمدي ربنا على جوزك غيرك مش لاقى وقليل اوى لوبقى في زوج بيخاف على زوجته

سما / هي معاها حق يا شمس

سيلين/ وانتي كمان. الحياة أصعب من أنك توقفيها على مشكلة بينكم
في مشاكل كتير فى الحياة وصعوبات لو شوفتيها هتعرفي أنك في خير والحمد لله
من الاخر انتوا الاتنين عيشوا حياتكم وماتضيعوش وقت على مشاكل تافهه بتوقفوا بيها حياتكم وتنكدوا على نفسكم
مع أن لو ركزتوا هتعرفوا أن الموضوع بسيط جدا وماستاهلش كل ده وبشوية ذكاء يتحل واحمدوا ربنا

شمس وسما / الحمد لله على كل شيء

شمس بخجل / انا اسفة على الطريقة اللي كلمتك بيها من شوية. بس

قاطعتها سيلين / ولا يهمك انا فهماكي وفرصة سعيدة اني اتعرفت عليكوا وانتوا منورين الحفلة

شمس / الله يخليكي دا نورك

سما / بس انتي برضوه ماقولتيش ليه سايبه الحفلة وقعدة هنا

سيلين / عادي تقدري تقولي اني كنت عايزة استفرد بنفسي شوية.

شمس / بصراحة انا لما شوفتك استغربت لأني متخيلاكي غير كدة خالص. اصلي بسمع عنك كتير. لكن طلعاتي أبسط مما توقعت

سيلين / وياترى سمعتي ايه

شمس / يووووه كتير. بس من غير زعل. مغرورة و متكبرة وجميلة جدا وذكية وجذابة.
بس لما اتكلمت معاكي لقيتك فعلا في قمة الجمال والذكاء أما الغرور مش موجود فيكي

سيلين بأبتسامة / لاء موجود. لكن مش دايما بتلاقيه. بيظهر في وقته. دا عامل وراثي في عيلتي ههههههه اما الجمال فأنتوا اجمل

سما / لا بسم الله ماشاء الله انتي عسولة اوى وشكلك بالفستان دا كيوت جدا وقمر.

شمس بأبتسامة / أيوة الفستان عاجبني اوى. يجنن صراحة

سيلين/ اتفضليه

شمس / ههههههه الله يخليكي يا قمر

( نها جاية من بعيد وبتنادي على سيلين )

نها / انتي فين يا سيلين بدور عليكي من بدري تعبتيني

سيلين/اسفة يا قلبي بس اتأخرتي ليه انا استنيتك من بدري

نها / ما الأخت فريدة هي ومندو اخرونا. ماكنوش عايزين يصحوا ولا اللي نايمين نوم أهل الكهف

سيلين بضحك بسيط / هههههههههه من تعب السفر بس

نها / تعب سفر ايه يا اختي بلا واكسة

شمس وسما / ههههههههههههههههههههههه

نها / ايه دا هو في ضيوف هنا يا فضيحتي

سيلين/ هههههههههه ما انتي اللي هرمونات الحمل عامله معاكى شغلها ومش شايفه حد ولا عاجبك حاجة

اعرفك البشمهندسة سما عادل حرم الأستاذ نور عز. والأستاذة شمس المصري حرم الأستاذ مهاب العدلي

شمس / لا استاذة ايه. اسمي شمس علطول

سما / وأنا برضوه. سما وبس

نها / وأنا بقى الدكتورة نها. وقولوا دكتورة نها الطول اصل مش بعد الدراسة دي كلها وتقولولي نها بس

الكل / هههههههههههههههههههههههه.

سيلين/ عقدة الدكاترة بقى

نها / لا بهزر طبعا. انا نها وبس. واسفة لو كنت قاطعتكم ولا حاجة او ازعجتكم اصلي من وقت ما جيت بدور على الأخت دي ولا اللي بتدور على عيل تايه في مولد وقولت انا الاقيها مش هسكتلها بس لاقيتكم واقفين معاها بقى

شمس / لا لا خودي راحتك عادي جدا ماتسكتيش

سيلين/ هههههههههه هي مش محتاجة تقوليلها هي خدتها وخلاص

نها / طيب يلا علشان أسر كمان سألني عليكي وفريدة انتي وحشتيها

سيلين/ طيب عن اذنكوا. وفرصة سعيدة وأن شاء الله نتقابل تاني

شمس / احنا أسعد وبإذن الله اكيد

( بعد ما سيلين ونها مشيوا )

سما / تفتكري اعمل زي ماهي قالت

شمس / أيوة طبعا. لأن انا كمان هعمل زي ما قالت بصراحة معاها حق


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close